Autoinak.sk

Test: Alfa Romeo Junior Elettrica – Elektrické emócie

Test: Alfa Romeo Junior Elettrica

Dynamicky sa meniaca doba so sebou prináša množstvo moderných trendov, taktiež v automobilovom priemysle. Nástup nových a dnes už prakticky nevyhnutných technológií predstavuje pre niektoré značky vzhľadom na ich orientáciu či historickú DNA obrovskú výzvu. Presne do tejto kategórie výrobcov patrí legendárna Alfa Romeo, ktorá svojimi štvorkolesovými produktmi už stabilne servíruje výraznú porciu emócií. V časoch, keď fanúšikovia značky netrpezlivo očakávajú generačnú obmenu veľkých a po šoférskej stránke prakticky dokonalých modelov Stelvio a Giulia, sú Taliani prioritne aktívni v segmente menších a cenovo dostupnejších automobilov. Dôkazom toho je decentne vylepšené kompaktné SUV Tonale či nová vstupná brána, zastúpená o triedu menším súrodencom s vyššou svetlosťou podvozka. Úplne nový Junior je zároveň prvým modelom značky, ktorý je k dispozícii taktiež s čisto batériovým pohonom. Po nedávnej skúsenosti s mild-hybridným ekvivalentom sme v aktuálnom teste mali možnosť preveriť jeho elektrickú verziu.

Úplne nový model Alfa Romeo Junior Elettrica, o ktorého pohon sa stará elektromotor na prednej náprave s výkonom 156 koní v kombinácii s 54 kWh batériou a zároveň hierarchicky prostrednou výbavou Speciale, nám na test zapožičal slovenský importér vozidiel značky Alfa Romeo.

Rýchle fakty:

Fotogaléria Alfa Romeo Junior Elettrica

Nový model Junior dnes je dnes hierarchicky najmenším SUV s logom Alfa Romeo Nová vstupná brána na seba dokázala naviazať obrovskú pozornosť už pri samotnom predstavení. Pomerne veľkou kuriozitou je, že novinku sme v oficiálnej podobe spoznali približne pred rokom pod názvom Milano. Pôvodné označenie odkazovalo na rovnomenné mesto, v ktorom bola v roku 1910 slávna automobilka založená. Ešte pred spustením predaja sa ale označenie pretransformovalo do súčasnej podoby. Paradoxne sa pod to podpísal fakt, že novinka sa ako jediná súčasná Alfa vyrába mimo svojej domoviny, konkrétne u našich severných susedov. Daná skutočnosť v kombinácii s platným talianskym zákonom ležala v žalúdku viacerým domácim politickým špičkám, a tak sa nakoniec z modelu Milano stal Junior.

Paradoxom je, že názov Junior v praxi veľmi presne vystihuje pozíciu novej vstupenky do sveta Alfa Romeo. Rovnomenné označenie Taliani zároveň už neraz využili vo svojej veľmi bohatej histórii. Napríklad v 60. a 70. rokoch minulého storočia niesli identický prívlastok „základné“ verzie dobových modelov Giulia či Zagato. Vďaka novému malému SUV sa automobilka opätovne vracia do segmentu rozmerovo malých automobilov, kde ju naposledy zastupoval hatchback MiTo.

Nové Alfa Romeo Junior je k dispozícii v hybridnej ako aj čisto elektrickej verzii

Pri svojom vstupnom modeli dokázala Alfa Romeo zužitkovať ponúkané maximum zo synergie materského koncernu Stellantis. Novinka je po technickej stránke postavená na zdieľanej platforme CMP, ktorá je okrem klasických motorizácií prispôsobená aj na zástavbu plne elektrických ekvivalentov. Túto skutočnosť automobilka prirodzene využila na debut čisto batériového modelu. Určitou zaujímavosťou je, že možnosť výhradne elektrického pohonu ponúkol približne v rovnakom čase taktiež súrodenec na opačnom konci modelového portfólia, ktorým je extrémne vzácna limitka Alfa Romeo 33 Stradale. Dôkazom toho, že to Taliani myslia s EV pohonom koncepčne vážne, je hierarchicky atypické rozloženie verzií. Výkonný derivát s dovetkom Veloce je v prípade nového modelu Junior totiž určený výhradne len pre batériovú verziu Elettrica.

Vstupnou bránou do sveta testovaného exemplára ostáva prirodzene cenovo dostupnejší mild-hybrid. Verziu Junior Ibrida s výkonom 136 koní poháňa prepĺňaný benzínový trojvalec 1.2 T v kombinácii s malým elektromotorom, zabudovaným priamo v konštrukčne novej 6-stupňovej dvojspojkovej prevodovke. Horúcou novinkou aktuálnych dní je príchod druhej spaľovacej verzie Ibrida Q4. Výkon 145 koní je v tomto prípade spárovaný s pohonom všetkých kolies, kde sa o trakciu zadnej nápravy stará dodatočný elektromotor. Čisto batériové verzie s prívlastkom Elettrica disponujú výhradne pohonom prednej nápravy a vstavaným akumulátorom s kapacitou 54 kWh. Skúšaný výkonový základ je odladený na výkon 154 koní. Špičkou celého modelového radu je už spomenutá verzia Veloce s diferenciálom Torsen so zvýšenou svornosťou a úctyhodným výkonom až 280 koní.

Pod prednou kapotou testovanej verzie Elettrica ostalo miesto pre schránku prispôsobenú na odloženie nabíjacieho kábla

Emočný dizajn

Dizajn je v prípade modelov Alfa Romeo spravidla ich veľkou prednosťou. Výnimkou nie je ani model Junior, ktorý napriek zdieľanému technickému základu prichádza s plne autentickým vizuálnym charakterom. Novinka stavia na veľmi zaujímavom mixe pre značku typických riešení, zabalených v progresívnejšom kabátiku. Rozmerovo malé SUV sa pri viacerých líniách inšpirovalo rovnomenným historickým predchodcom Junior Z (Zagato). Dostupné verzie pohonu Ibrida a Elettrica sa zároveň opticky takmer vôbec neodlišujú.

Dominantou predných partií každého modelu Alfa Romeo je tradične tvarovaná maska, známa aj ako Scudetto. Klasickú líniu erbu v prípade novinky dopĺňa koncepčne moderný výplet. Základná výbavová verzia disponuje riešením s vypísaným názvom automobilky a prívlastkom Leggenda. Hierarchicky vyššie výbavy, vrátane skúšaného exemplára, už zdobí nevšedná adaptácia s elementmi fabrického loga a označením Progresso. Plnohodnotné logo automobilky si našlo svoje miesto v centrálnej časti prednej kapoty. Zaujímavým optickým prvkom je taktiež silueta písmena „c“, pozostávajúca zo svetelného modulu a čiernej spodnej línie. Junior ponúka originálny svetelný podpis. Použitú svetelnú techniku okrem efektu chválim taktiež za reálny výkon full-LED svetlometov s príjemne dlhým a zároveň prakticky širokým tvarom svetelného kužeľa. Ako nadštandard v rámci zaužívaných zvyklostí daného segmentu možno v prípade testovaného exemplára označiť spoľahlivo fungujúcu príplatkovú nadstavbu Matrix tieňovania. Dynamický esprit čelnej časti kompletizuje športovo „strihnutý“ nárazník s efektným a taktiež čiastočne funkčným výpletom. Temperamentným detailom je jeho reálne „ostrá“ spodná línia, ktorej centrálnu časť vypĺňa pre automobilku pozične atypické a zároveň nízko situované uchytenie evidenčného čísla.

Nová Alfa Romeo Junior vo všeobecnosti zajme pútavým dizajnom

Pri pohľade z profilu už vyniká SUV silueta s pocitovo veľkorysou svetlou výškou podvozka. Spomenutý efekt ešte viac umocňuje výrazná spodná línia karosérie s ostrými prelismi a športovo vystúpenými blatníkmi. Temperamentný efekt opticky štíhlej strechy s odmyslením si dvojfarebného lakovania kompletizuje kreatívne stvárnenie koncového stĺpika. Na identickom mieste si našli svoje miesto „ukryté“ kľučky druhého páru dverí. K pekným detailom sa radí štítok na predných blatníkoch odkazujúci na výbavu Speciale. Robustnejší podtón pripomína výrazná línia ochranného oplastovania spodnej časti, doplnená o kontrastnú červenú linku. Novinke v portfóliu značky Alfa Romeo pristane i nenápadnejší farebný odtieň. V prípade testovaného exemplára ho reprezentuje príplatková sivá metalíza s dovetkom Arese, doplnená o čiernu strechu. Automatickou výsadou skúšanej konfigurácie sú 18-palcové disky kolies s klasicky oblým dizajnovým motívom.

V prípade zadných partií novinky je najviac cítiť dizajnovú inšpiráciu historickým modelom Junior Z. Spoločným prvkom je celkom jednoznačne ostrá odtrhová hrana, do ktorej sú v prípade novinky zabudované koncové svetlá. Emočne ladený svetelný podpis s trojicou elementov dopĺňa opticky naznačené prepojenie, zastúpené modulom v lesklej čiernej farbe. Športový akcent kompletizuje rozmerovo akurátny strešný spojler. Na prvý pohľad jedinú výraznejšiu odlišnosť medzi testovanou verziou Elettrica a hybridom s konvenčným pohonom reprezentuje masívny zadný nárazník. V prípade elektromobilu si prirodzene vystačí bez výfukových koncoviek. Zaujímavosťou najmenšieho člena rodiny je úplná absencia označenia modelu, ktorú v zadnej časti nahrádza v bohatej histórii znaky inšpirovaný nápis Alfa Romeo.

Hlavnou optickou odlišnosťou elektrickej verzie je chýbajúci výfuk

Emócie aj funkčnosť v jednom balení

V porovnaní s kompletne originálnym zovňajškom si interiér nového modelu Junior z pochopiteľných dôvodov osvojil určitú porciu koncernových riešení. Taliani sa napriek tomu snažili zachovať plne autentickú atmosféru. Pestré spektrum prepracovaných a emočne ladených detailov odkazujú na typickú DNA Alfa Romeo. Verzia Elettrica sa od svojho súrodenca s konvenčným pohonom zároveň prakticky vôbec neodlišuje ani v kabíne.

Podvedomý odkaz na SUV robustnosť sa s pripevnením konštrukčne robustných prahov hlási o slovo už pri nastupovaní. Škoda len, že novinka nedisponuje kompletným prekrytím ich línie. Štýlovo ladenú architektúru palubnej dosky s centrálnou obrazovkou, natočenou smerom na vodiča, dopĺňajú viaceré elementy príznačné pre značku Alfa Romeo. Do tejto kategórie patrí napríklad emočne tvarovaný prístrojový panel s dvojicou dominantných tubusov či efektné postranné výduchy ventilácie okrúhleho tvaru. Reálne prémiovým prvkom je v ich prípade zapracovanie ambientného podsvietenia so siluetou hada, prevzatou z loga automobilky.

Palubná doska modelu Alfa Romeo Junior Elettrica

Vo všeobecnosti hodnotnému dielenskému opracovaniu sekundujú niektoré jednoduchšie materiály, na čele s azda až príliš plastovými výplňami vo dverách. Spomenuté riešenia pripomínajú, že Junior je vstupnou bránou do sveta značky Alfa Romeo a vo všeobecnosti patrí „len“ do segmentu malých SUV. Testovaná konfigurácia na druhej strane zaujala príplatkovým paketom Sport, ktorý umocňuje dôraz na temperamentnú orientáciu interiéru. K „povinnej výbave“ v jeho prípade patria hliníkové pedále, čierny strop či tmavá Alcantara na palubnej doske a stredovom tuneli.

Napriek opticky výraznému „kaplnkovému“ prístrojovému panelu disponuje Junior plne digitálnym prístrojovým štítom. Jeho logika je už dôverne známe z iných modelov koncernu Stellantis. Oceňujem viacero režimov zobrazenia, vrátane náhľadu mapy či grafiky s funkciou pohonu. Pridanou hodnotou značky Alfa Romeo je aj pri verzii Elettrica efektná simulácia budíkov, ktorá sa decentne mení v závislosti od zvoleného jazdného režimu.

Plne digitálny prístrojový panel zdobí aj pri elektrickej verzii temperamentná simulácia budíkov

Centrály infotainment Alfa Connect je umiestnený ergonomicky o niečo nižšie priamo v palubnej doske. Rozhranie opäť ťaží zo synergií v rámci Stellantisu. Jeho prednosťou je pekná grafika, rýchle reakcie na dotykové povely či vysoká miera personalizácie pomocou widgetov. Oproti súrodeckým modelov z portfólia Alfa Romeo tu na druhej strane absentuje napríklad záložka s monitorovaním výkonových funkcii vozidla. Palubný systém podporuje bezdrôtovú modernú mobilnú konektivitu a k dispozícii je taktiež mobilná aplikácia. Pri manévrovaní pomôže kvalitná parkovacia kamera s funkciou zaznamenávania okolia vozidla.

Vo výbave Speciale je už štandardom vstavaná navigácia. Pri verzii s elektrickým pohonom je vítanou funkciou inteligentné plánovanie nabíjacích zastávok. Čas strávený na nabíjačke dokáže spestriť ponuka online hier. Funkčne dôležitou samozrejmosťou je vo všeobecnosti EV podmenu s viacerými podrobnejšími údajmi. Chýba tu však možnosť manuálneho predhriatia batérie. Daná funkcia by pri v navigácii nevlánovanom zastavení na rýchlonabíjačke mohla o niečo vylepšiť výkonovú krivku nabíjania.

Palubný infotainment logicky disponuje záložkou s monitoringom EV funkcie

Ergonomicky príjemne tlačidlové skratky nad displejom uľahčujú rýchle prepínanie medzi infotainmentom a asistenčnými systémami. Pod obrazovkou si našlo svoje miesto zároveň aj klasické ovládanie hlasitosti či samostatný modul klimatizácie. Škoda len, že zónové nastavenie prúdenia vzduchu, resp. funkcia vyhrievanie sedadiel sú dostupné výhradne cez alternatívne menu na dotykovej obrazovke. Napriek svojmu imidžovému zameraniu poteší nový Junior prakticky riešenými odkladacími priečinkami. Na masívnom stredovom tuneli sa okrem lakťovej opierky a držiakov na nápoje s nastaviteľnou veľkosťou nachádza taktiež prakticky pogumovaná podložka s funkciou bezdrôtového nabíjania smartfónu.

Jednou z najväčších ozdôb testovanej konfigurácie, zahrnutej v už spomenutom opciovom balíku Paket Sport, sú špičkové športové predné sedadlá Sabelt Corsa s elektrickým nastavením. Ich nekompromisné tvarovanie s výraznými bočnicami a výbornou fixáciou tela by s určitosťou obstálo aj v ostro ladenom modeli kategórie hot-hatch. Precíznu pozičnú fixáciu tu ešte viac umocňuje hodnotné čalúnenie s dominantnou Alcantarou. Identické sedadlá zároveň prekvapia nečakane komfortnou výplňou, vďaka čomu sú vhodné pokojne i na dlhšie diaľničné presuny. Proporčne výrazné no zároveň pomerne mäkké bočnice sa dokážu prispôsobiť aj objemovo väčším postavám. Pri mojej výške 185 cm som ocenil taktiež primeranú dĺžku operadiel s integrovanými hlavovými opierkami. Príplatok za špičkové sedadlá Sabelt s výbornou fixáciou, no zároveň náročnejším nastupovaním a vystupovaním, by si ale vo finále mali zvážiť skôr narodení, resp. osoby s pohybovými ťažkosťami.

Temperamente emócie testovaného exempláru vyšperkovali priplatkové športové sedačky značky Sabelt

Športovú atmosféru na palube testovaného exemplára Junior Elettrica, s odmyslením si špičkového posedu, kompletizuje optimálne tvarovaný volant Alfa Romeo. Funkčne výborným a zároveň tenkým ramenám sekunduje logické rozmiestnenie klasických ovládacích prvkov. Za pomyselnú čerešničku na torte možno označiť jeho povrchovú úpravu pozostávajúcu z klasickej kože a Alcantary. Ako plne akceptovateľný možno napriek masívnejšej spodnej časti predných stolíkov označiť i výhľad, resp. rozhľad z vozidla.

Talianska novinka pripomína pozíciu vstupnej brány zo všetkého najviac v druhom rade. V identickom priestore sú k dispozícii len jednoduché výplne druhého páru dverí, v ktorých absentujú akékoľvek odkladacie priečinky. Vzhľadom na príslušnosť k rodine Alfa Romeo rovnako zamrzí aj absencia samostatných výduchov ventilácie či centrálnej výklopnej opierky. Situáciu aspoň čiastočne zachraňuje prítomnosť jednej zdrojovej USB koncovky. Priestorové pomery tu kopírujú vo všeobecnosti zaužívaný štandard v segmente malých SUV. S odmyslením si detí sa tu relatívne pohodlne odvezie aj dvojica štandardne urastených dospelákov. Pri mojej výške 185 cm som mal dostatok miesta na kolená aj vďaka vybratiu v predných operadlách. Rovnako spokojný som bol s adekvátnou vzdušnosťou v oblasti hlavy. V rámci celkového pohodlia by som ale privítal ešte o niečo veľkorysejšiu možnosť vysunutia hlavovej opierky.

Priestor v druhom rade kopíruje zaužívané štandardy v segmente malých SUV modelov

Určité kompromisy v druhom rade vyvažuje Junior Elettrica precízne navrhnutým batožinovým priestorom. Základná prepravná kapacita v prípade testovaného elektromobilu dosahuje veľmi slušných 400 litrov. To je len o symbolických 15 litrov menší objem, akým disponuje hybridný súrodenec. Príkladne symetricky tvarovanej ložnej ploche sekunduje na mechanické poškodenia odolnejší obklad bočných stien. V rámci praktickej stránky musím pochváliť taktiež prítomnosť 12V zásuvky a háčikov na tašky. Funkčne výborným detailom je dostupnosť medzipodlahy, ktorá sa dá ukotviť v celkovo až troch výškových pozíciách. Pod jej spodnou úrovňou zostal stále priestor pre miniatúrny organizér vhodný na odloženie povinnej výbavy či štandardne dodávanej lepiacej sady. Vďaka šikovne vymyslenej medzipodlahe je pri konfigurácii so sklopenými zadnými operadlami delenými v pomere 60/40 možné vytvoriť takmer ideálnu rovinu. Maximálna prepravná kapacita dosahuje 1265 litrov. Testovaný exemplár vo verzii Speciale už v štandarde disponuje funkciou elektrického otvárania batožinového priestoru. Táto funkcia dokáže v zlých poveternostných podmienkach eliminovať kontakt rúk s pozične rýchlo sa špiniacim vonkajším mikroskopom. Špecialitou EV verzie je dostupnosť dodatočného odkladacieho priečinku v priestore pod prednou kapotou. Dodatočný box je špeciálne prispôsobený na odloženie nabíjacieho kábla.

Junior, ako nová vstupná brána do sveta značky Alfa Romeo, dokáže bez rozdielu pohonu zaujať atraktívnou výbavou. Už v rovnomennom základe sú k dispozícii prvky ako široká paleta bezpečnostných a asistenčných systémov, full LED svetlomety, kožený volant, automatická jednozónová klimatizácia, volič jazdných režimov DNA, adaptívny tempomat, bezkľučové štartovanie, zadné parkovacie senzory, elektronická parkovacia brzda či moderná mobilná konektivita. Testovaná výbava Speciale k tomu navyše pridáva elektrické otváranie dverí batožinového priestoru, vyhrievané čelné sklo v priestore pod stieračmi, hodnotnejšie polokožené čalúnenie, elektricky nastaviteľné sedadlo vodiča s masážnou funkciou, ambientné podsvietenie, bezkľučový prístup, sofistikovanejší adaptívny tempomat, cúvaciu kameru, vyhrievané predné sedadlá či vstavanú navigáciu prispôsobenú elektrickému pohonu. Z prvkov v opcii stojí za zváženie balík Techno s LED Matrix svetlami, indukčným nabíjaním a parkovacími senzormi po celom obvode vozidla. Ešte viac temperamentu ponúka paket Sport s alcantarovými doplnkami a predovšetkým športovými prednými sedačkami značky Sabelt. Za príplatok je k dispozícii taktiež, predovšetkým v zime, užitočné tepelné čerpadlo, ktoré však testovaný kus nemal vo výbave.

Batožinový priestor elektrickej verzie disponuje základnou kapacitou 400 litrov

Elektromobil s DNA Alfa Romeo

Pri nedávnom prvom stretnutí s hybridným súrodencom dokázal nový model Junior príjemne prekvapiť svojím pravoverným charakterom. Napriek prirodzene obmedzenému manévrovaciemu priestoru je v jeho prípade stále cítiť nefalšovanú príchuť ikonickej značky s dôrazom na orientáciu na čo najtemperamentnejšie jazdné vlastnosti. Ešte väčšiu výzvu pri zachovaní tradičnej DNA v tomto kontexte logicky predstavuje príchod dnes tak dôležitého elektromobilu.

Plne elektrická Alfa Romeo Junior dokázala opäť vyťažiť maximum z autenticky odladenej konštrukčnej platformy e-CMP, ktorá je konštrukčne optimalizovaná aj pre nasadenie batériového pohonu. Zaužívanú koncepciu pohonu predných kolies dopĺňa i vo verzii Elettrica konštrukčne jednoduché riešenie zavesenia zadnej nápravy. Prirodzenú nevýhodu batériového ekvivalentu, zastúpenú o viac ako 200 kg vyššou pohotovostnou hmotnosťou v porovnaní s hybridom, kompenzuje dôraz na čo najoptimálnejšie rozloženie váhy v kombinácii s čo najnižším ťažiskom.

Podvozok verzie Junior Elettrica sa vyznačuje o niečo tuhšou charakteristikou

Vďaka spomenutým vlastnostiam pôsobí testovaný exemplár spoza volantu stále príjemne ľahkonohým dojmom. Pohotovostná hmotnosť verzie Junior Elettrica mimochodom atakuje stále plne akceptovateľnú hodnotu mierne prevyšujúcu parameter 1,6 tony. Rukopis jazdných vlastností „Made in Alfa Romeo“ zo všetkého najviac pripomína charakteristika podvozka. Vyladenie konštrukčne klasických tlmičov je skôr o niečo tuhšie ako komfortne poddajné. Na druhej strane dokáže elektrická novinka na adekvátne efektných, no zároveň stále racionálnych 18-palcových kolesách ochotne a sebaisto odfiltrovať bežné nedokonalosti našej cestnej infraštruktúry.

Celkovo tuhšiemu vyladeniu podvozka v disciplíne pohodlia, napriek stále plne akceptovateľnej stabilite vozidla, logicky už príliš „nevoňajú“ svižné prejazdy cez sériu priečnych nerovností. Identické konštatovanie platí taktiež pre potenciálne rýchlejšiu jazdu po poľných, resp. lesných cestách s vo všeobecnosti horším povrchom. S prenosom kinetickej energie do modulu karosérie a tomu prislúchajúcim zvukovým sprievodom tu treba počítať taktiež pri nechcenom „trafení“ výraznejšej prepadliny či utopeného kanalizačného poklopu.

Elektrické Alfa Romeo sa prirodzene snaží taktiež ponúknuť maximálnu porciu šoférskej DNA

Nový Junior Elettrica musím na druhej strane pochváliť za precízne čitateľné správanie vozidla pri temperamentnejšej jazde na v našich končinách pomerne častých komunikáciách so zvlneným povrchom. Nefalšovaná Alfa Romeo nátura sa napriek tomu prihlási o slovo prioritne na kvalitných asfaltoch. V daných podmienkach chválim celkovo sebaisté správanie spojené so schopnosťou precízneho držania jazdnej stopy pri dynamických prejazdoch cez zákruty. Logická nedotáčavosť sa napriek sezónnemu obutiu v drvivej väčšine prípadov o slovo prihlásila o niečo neskôr, ako som ju prvoplánovo očakával. Do mozaiky emočne orientácie v princípe stále zapadá taktiež charakteristika síce stále ľahkého, no zároveň príkladne strmého riadenia. V tejto disciplíne sa ale ešte o niečo viac predsa len dostala pod kožu nedávno testovaná verzia Ibrida so spaľovacím základom. Zážitkový limit v prípade testovaného elektromobilu zo všetkého najviac krotí síce adekvátne energický, no zároveň stále v princípe obyčajný výkon elektromotora na prednej náprave.

Zážitok z jazdy dokáže v pomerne citeľnej miere ovplyvniť voľba jazdného režimu. Testovaný exemplár disponuje voličom DNA na stredovej konzole s tradičnou trojicou režimov. Východiskovým módom je v princípe neutrálne nastavenie s prívlastkom Natural. Citeľne ospalejšou odozvou smerom od akcelerátora následne pôsobí šetriaci mód Advanced Efficiency. Naopak, plná porcia deklarovaného výkonu je už bez nutnosti využívania tzv. kickdownu, k dispozícii v ostrom režime Dynamic.

Zážitok z jazdy v priamej úmere ovplyvňuje zvolený režim

Nový Junior je pre život nielen v meste prispôsobený príjemnou obratnosťou. Z koncepcie elektrického pohonu v kombinácii s dobre odizolovaným interiérom posádka prirodzene ťaží v disciplíne reálne precízneho odhlučnenia interiéru. S ponúkanou akustickou pohodou na palube som bol spokojný taktiež pri vyšších rýchlostiach vrátane diaľničného tempa.

Pohon vstupnej batériovej verzie zastrešuje synchrónny elektromotor na prednej náprave s výkonom 156 koní. Alfa Romeo si v tomto prípade dala záležať na dynamicky adekvátnej, no zároveň stále plne racionálnej výkonovej charakteristike pohonného reťazca. Vzhľadom na koncepciu s pohonom predných kolies a prakticky okamžitý nástup sily musím pochváliť veľmi dobre zvládnutý proces prenosu trakcie na vozovku. Pri suchej vozovke sa netreba obávať neefektívneho „hrabania“ spojeného s prirodzene vyšším opotrebovaním pneumatík ani pri impulzívnejšom stláčaní „plynového“ pedála. Viac obozretnosti pri práci s akcelerátorom v spojitosti s režimom Dynamic si už na druhej strane vyžaduje mokrá vozovka či iný podklad so všeobecne horšou adhéziou.

Jedinú možnosť nastaviteľnej rekuperácie predstavuje režim B ovládaný tlačidlom pri prevodovke

Emočne ladené malé SUV s elektrickým pohonom si zachovalo zážitkovú charakteristiku aj pri odladení brzdnej sústavy s možnosťou citlivého dávkovania spomaľovacieho účinku. Za štandardom moderných elektromobilov však čiastočne zaostáva takpovediac len základná funkcionalita rekuperácie. Jedinou spomaľovacou alternatívou, s výnimkou manuálnej práce s brzdovým pedálom, ostáva režim B. Po jeho aktivovaní je po každom uvoľnení pedála akcelerátora k dispozícii síce intenzívnejší, no nie vyslovene výrazný spomaľovací účinok. Krátkodobé využívanie danej funkcionality dáva zmysel napríklad pri prudších klesaniach, resp. postupnom plánovanom spomaľovaní. V tejto súvislosti mi ergonomicky úplne nevyhovuje ovládanie režimu B prostredníctvom minimalistického tlačidla situovanom pri voliči pohonu. Funkčne intuitívnejším riešením by boli s určitosťou pádla pod volantom, ktorými však verzia Elettrica paradoxne vôbec nedisponuje.

Zdrojom elektrickej energie je lítium-iónový akumulátor s celkovou kapacitou 54 kWh. Reálne využiteľná časť následne predstavuje hodnotu 51 kWh. Používaná veľkosť batérie v kontexte dnešnej doby určite neurazí, no zároveň ani vyslovene nenadchne. Batéria si vzhľadom na svoju kapacitu v prípade nabíjania jednosmerným prúdom pomerne efektívne vystačí s deklarovaným výkonom s hodnotou 100 kW. Junior Elettrica je vďaka tomu možné efektívne „tankovať“ na reálne širšom spektre dostupnej infraštruktúry. Počas opakovanej simulovanej skúšky v spojitosti s predošlou dlhšou jazdou a zahriatym akumulátorom prvotný nabíjací výkon v optimálnom okne dokonca mierne prekonal deklarovaný parameter. Výkonová krivka postupne prirodzene klesá. Na optimálne zotavenie z cca 20 na 80 % je z tohto dôvodu ideálny časový interval približne 30 minút. Pri využití domácej infraštruktúry je od druhého vybavového stupňa Speciale už automaticky k dispozícii 11 kW vstavaná nabíjačka. Proces plného zotavenia akumulátora v prípade adekvátneho wallboxu trvá necelých 6 hodín. Nabíjanie z klasickej 230 V siete možno označiť ako núdzovú záležitosť.

Automobilka deklaruje maximálny výkon nabíjania na úrovni 100 kW

Napriek solídnej svetlosti podvozka nemá Junior Elettrica, obdobne ako jeho hybridný súrodenec, prakticky žiadne terénne ambície. Alfa Romeo z tohto dôvodu do výbavy nepridala napríklad ani zjazdový asistent. Sumárnu technologickú vyspelosť novinky pripomínajú dobre odladené asistenčné systémy. Spoľahlivú prácu odvádza napríklad sofistikovaný adaptívny tempomat, ktorý pri jazde v hustejšej premávke nezvykne prehnane panikáriť ani pri tesnejšom preradení sa vpredu idúceho vozidla do identického jazdného pruhu.

Výsledná spotreba energie v teste v jarnom počasí so striedaním chladnejších a teplejších dní sa nakoniec ustálila na hodnote 19,4 kWh/100 km. To je o niečo viac, ako sľubuje samotná automobilka. Práve v chladnejšom režime sa pod reálny výsledok s určitosťou podpísalo zahrievanie interiéru v kombinácii s absenciou tepelného čerpadla. Nameraná hodnota v teoretickej rovine postačuje na dojazd viac ako 260 km. Elektrickej novinke z portfólia značky Alfa Romeo príliš nesvedčí pozícia diaľničného hltača kilometrov. Apetít sa v danom prostredí zastavil na hodnote 25,2 kWh/100 km, čo zodpovedá dojazdu tesne nad hranicou 200 km. Naopak, pri mimomestských presunoch zobrazil palubný počítač sympatický údaj 16,7 kWh/100 km. Ešte o niečo málo lepšie (15,2 kWh/100 km) na tom bol režim s prioritne mestským používaním.

Plne elektrická Alfa Romeo Junior

A celkový dojem?

Nová Alfa Romeo Junior reprezentuje pre taliansku značku novú vstupnú bránu. Tradičnú DNA automobilky aj v tomto prípade formujú čo najviac zážitkovo vyladené jazdné vlastnosti. V dnešnej dobe už prakticky nevyhnutným spestrením nového modelového radu je testovaná čisto batériová verzia. Model s výstižným dovetkom Elettrica dokáže vďaka svojmu pohonu paradoxne osloviť úplne nové spektrum zákazníkov, ktorí doteraz o produktoch ikonického výrobcu pravdepodobne vôbec neuvažovali.

Autor: Peter Hlačik/Foto: Filip Lehotský

Testovací diár:

Model: Alfa Romeo Junior Elettrica 54 kWh Speciale
Dĺžka: 4 173 mm
Šírka: 1 781 mm
Výška: 1 533 mm
Rázvor: 2 562 mm
Objem kufra: 400 litrov
Motor: elektrický
Pohon: predných kolies
Výkon kW/koní: 115/156
Krútiaci moment Nm: 260
Pohotovostná hmotnosť: 1620 kg
Maximálna rýchlosť km/h: 150
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h: 9,0 s
Prevodovka: automatická
Počet stupňov: jednostupňová redukčná
Kombinovaná spotreba podľa výrobcu 14,2 – 16,7 kWh na 100 km
Spotreba podľa palubného počítača počas testu: 19,4 kWh / 100 km
Dojazd podľa výrobcu: 366-436 km
Výkon rýchlonabíjania: 100 kW
Pneumatiky: Firestone WinterHawk 4

Verzia/akciová cena

Alfa Romeo Junior Elettrica 54 kWh Speciale (testovaný model) od 37 990 €
Alfa Romeo Junior 54 kWh Elettrica Junior od 35 990 €
Alfa Romeo Junior 1,2 T Hybrid Junior od 27 690 €

Exit mobile version