Automobilka BMW sa v posledných mesiacoch vezie na úspešnej vlne. Napriek emisne náročným časom sa o to vo významnej miere zaslúžilo rozumne vyskladané portfólio produktov. V pestrej palete dostupných motorizácií figurujú takmer pri každom rade výkonné verzie so spaľovacím základom, ich prioritne racionálne alternatívy a taktiež elektrifikované ekvivalenty na čele s čisto batériovou rodinou BMW i. Spoločným menovateľom všetkých pohonných jednotiek ostáva športovo-emočná orientácia. Vstupnú bránu do sveta mníchovskej automobilky už viac ako 20 rokov reprezentuje kompaktný rad 1. Len prednedávnom predstavená najnovšia generácia prináša do praxe hneď niekoľko zaujímavých inovácií. Do spomenutej množiny prirodzene zároveň patrí viacero v danej triede nadštandardných prvkov. Novinka zaujme uhladenejším dizajnom, ktorému sekunduje interiér inšpirovaný hierarchicky vyššie umiestnenými súrodencami. Modifikovaná paleta pohonných jednotiek si zároveň naďalej vystačí s klasickými spaľovákmi. V rámci prvého stretnutia sme mali možnosť preveriť dnes už čoraz ojedinelejšiu a prioritne úspornú čisto naftovú verziu.
Úplne nové BMW radu 1 vo verzii 118d, ktorého pohon pozostáva z prepĺňaného 2-litrového turbodiesla, skombinovaného so 7-st. automatickou prevodovkou, pohonom výhradne predných kolies a výbavovom balíku M Sport, nám na test zapožičal slovenský importér vozidiel značky BMW.
Rýchle fakty:
- Vstupnou bránou do sveta značky BMW je už viac ako 20 rokov kompaktný Rad 1. Pred pár mesiacmi predstavili v Mníchove jeho najnovšiu štvrtú generáciu, ktorá si osvojila zmysluplný prístup v podobe evolučného vylepšenia predchodcu.
- Nové BMW radu 1 po technologickej stránke zaujme množstvom pokrokových riešení prevzatých od hierarchicky vyššie umiestnených a zároveň drahších súrodencov. Adekvátne pestrá je taktiež paleta dostupných motorizácií, ktorá nezanevrela ani na klasickú naftu.
- Dizajn nového BMW Radu 1 zaujme vo všeobecnosti uhladenými líniami s dôrazom na čo najlepšiu aerodynamiku. Testovanému exempláru nemožno rozhodne uprieť ani dynamický esprit, pod ktorý sa vo výraznej miere pričinil výbavový balík M Sport.
- K najzásadnejším koncepčným inováciám nového BMW Radu 1 sa radí moderný interiér s funkčne prvotriednym digitálnym svetom. Plne akceptovateľné priestorové pomery v kabíne kopírujú všeobecne zaužívané zvyklosti kompaktného segmentu.
- Nové BMW radu 1 je v praxi dokonalým dôkazom toho, že v Mníchove dokážu postaviť aj špičkovo jazdiaci automobil s predným pohonom. Najväčšou ozdobou testovanej motorizácie 118d je adekvátne energický a zároveň úsporný turbodiesel.
Stabilne silné BMW renomé v rozmerovo veľkorysejších segmentoch sa v rámci konkurenčného boja v Mníchove snažili prirodzene doplniť o cenovo dostupnejšie automobily. Prvým moderným zástupcom značky v dodnes veľmi dôležitej a zároveň obľúbenej kompaktnej kategórii sa v roku 1994 stal Rad 3 s dovetkom Compact. Prvé dve generácie koncepčne zaujímavého 3-dverového hatchbacku s klasickou koncepciou vystriedal v roku 2004 modelový Rad 1 dostupný už s klasickou 5-dverovou karosériou.
Konkurenčnou odlišnosťou vstupnej brány do sveta BMW bola v prípade prvých dvoch generácií tzv. klasická koncepcia s pohonom zadných kolies. Všestrannejšie verzie s pohonom všetkých kolies sa v ponuke objavili pri druhom pokračovaní rovnomenného modelu. Prioritná racionalita spojená s výrazne lepšou praktickou stránkou sa o slovo naplno prihlásila v roku 2019. V tom čase uzrela svetlo sveta tretia generácia „jednotky.“ Vďaka premiére klasického usporiadania s dominantným pohonom prednej nápravy ju možno pokojne označiť ako revolučnú. Najmenší člen mníchovskej rodiny možno je zároveň úspešný automobilový príbeh. Dôkazom toho je viac ako 3 milióny predaných exemplárov z prvých troch generácií.
V minulom roku, symbolicky v čase 20.-teho výročia debutu pôvodnej „jednotky“, predstavilo BMW najnovšiu a v celkovom poradí štvrtú generáciu. Novinka je postavená na koncepčne identickom, no zároveň konštrukčne modifikovanom základe UKL2. Na hierarchicky vyššie postavených súrodencov sa testovaný exemplár doťahuje v rámci množstva nadštandardných technológií. Za zmienku s určitosťou stoja pokročilé asistenčné systémy alebo dostupnosť špičkového palubného infotainmentu s najnovšou verziou operačného systému so širokou paletou digitálnych služieb.
Zmenami prešla rovnako paleta evolučne najnovších pohonných jednotiek. Nový Rad 1 po prvýkrát v histórii už nedisponuje manuálnou prevodovkou. Vstupnou bránou je benzínová verzia 120. Pod kódovým označením už bez tradičného písmenka „i“ sa ukrýva mild-hybridný prepĺňaný 3-valec o objeme 1,5 litra vyladený na výkon 170 koní. Vznetovým základom je testovaná verzia 118d. Pozostáva z 2-litrového, 4-valcového a čisto spaľovacieho turbodiesla s výkonom 150 koní. Identická motorizácia obohatená o mild-hybridný doping je vyhradená pre verziu 120d s výkonom 163 koní. Výkonovou špičkou novej generácie „jednotky“ je tradične hot-hatch M135 xDrive. Pohon v tomto prípade zastrešuje prepĺňaný a čisto benzínový 2-liter vyladený na rovných 300 koní. Špičkový model zároveň ako jediný disponuje pohonom všetkých štyroch kolies. Všetky vyššie spomenuté motorizácie spolupracujú so 7-st. automatickou prevodovkou.
Uhladená elegancia so sebavedomým nádychom
Nové BMW Radu 1 si po optickej stránke osvojilo dizajnovú evolúciu rovnomenného predchodcu. Pre novinku sú s odmyslením si symbolického medzigeneračného nárastu rozmerov prioritne príznačné uhladenejšie línie s dôrazom na čo najoptimálnejšie obtekanie vzduchu. Testovanému exempláru ale rozhodne nemožno odoprieť ani dynamický podtón. Vo výraznej miera ho formuje tradičná príplatková výbavová verzia M Sport.
Dôraz na aerodynamickú uhladenosť je najviac cítiť z predných partií. Nová „jednotka“ zaujme o niečo nižšie posadenou maskou. Daný modul prirodzene pozostáva z pre BMW signifikantnej obličkovej siluety optimálnej veľkosti. Dizajnovou zaujímavosťou novej generácie Radu 1 je výplet kombinujúci vertikálne a diagonálne lamely. Práve na skosenú líniu opticky nadväzujú predné svetlomety s modrým akcentom a autentickým svetelným podpisom. Všeobecnú technologickú vyspelosť mníchovskej automobilky testovaný exemplár demonštruje špičkovým svetelným výkonom. Full LED svetelný zážitok počas nočných presunov ešte viac vyšperkovala príplatková adaptívna funkcia s precízne pracujúcim tieňovaním, ako aj pri odbočovaní funkčne precíznym „nasvietením“ zákrut. Dynamickú príchuť kompletizuje M Sport predný nárazník s načierno lakovanou spodnou líniou centrálneho chladiaceho otvoru a zároveň funkčnými postrannými veternými clonami.
Pri pohľade z profilu opäť novinka opäť zaujme uhladenými líniami s pozvoľna stúpajúcou a zároveň pomerne dlhou prednou kapotou. Atletickú príchuť v tomto priestore zvýrazňuje viacero ostrých karosárskych prelisov a zároveň pozvoľna klesajúca strecha. Temperamentné emócie evokuje rovnako zužujúce sa bočné presklenie s efektne zapracovanou opticky predĺženou líniou v koncovom stĺpiku. Na identickom mieste si našlo svoje miesto numerické označenie modelového radu. Testovaný exemplár lakovaný v princípe nenápadnej príplatkovej metalíze Skyscraper Grey bol v rámci sezónnych pneumatík obutý na síce rozmerovo základných, no vizuálne stále atraktívnych 18-palcových diskoch z ľahkých zliatin. Úplnou novinkou je možnosť príplatku za čiernu strechu. Zaujímavosťou je, že spomenuté farebné prevedenie sa reálne aplikuje výhradne len na strešný modul.
Najviac športových emócií generuje nová „jednotka“ napriek všetkému už spomenutému v rámci zadných partií. Dynamicky tvarované koncové svetlá s temperamentným svetelným podpisom ideálne dopĺňa M Sport nárazník. „Skrytú“ výfukovú koncovku turbodiesla v rámci vizuálnych svalov kompenzuje výrazný náznak difúzora v čiernom prevedení. Vďaka spomenutým prvkom pôsobí nový kompakt značky BMW širším a zároveň aj nižším dojmom. K aerodynamicky prepracovaným detailom možno v tomto priestore zaradiť minimalistický modul antény či uhladenú líniu pomerne dlhého strešného spojlera.
Interiér nabitý technológiami
Medzigeneračná výmena stráží sa pri novom BMW Radu 1 ešte viac ako pri zovňajšku odzrkadlila v kompletne novom interiéri. Kabína testovaného exempláru pôsobí z tohto dôvodu moderne a taktiež štýlovo. Podpísala sa pod to najnovšia koncepcia mníchovskej architektúry, pre ktorú je príznačná redukcia klasických ovládacích prvkov a svet špičkových digitálnych hračiek s efektne zaobleným displejom.
Príslušnosť k prémiovému segmentu tu podľa očakávania pripomínajú hodnotné materiály a špičková kvalita dielenského opracovania. Z imidžových riešení skúšanej konfigurácie stojí za zmienku emočné prešívanie palubnej dosky vo farbách divízie BMW M v priestore predného spolujazdca. Temperamentné korenie výbavového prevedenia M Sport s odmyslením si viacerých drobných detailov kompletizujú športové predné sedačky a volant. Nová „jednotka“ disponuje taktiež efektným zapracovaním personálne prispôsobiteľného ambientného podsvietenia. Pri podsvietených moduloch v susedstve postranných výduchov ventilácie ma na druhej strane pri nočnej jazde rušil svetelný odraz v spätných zrkadlách. Danú svetelnú frajerinu je zároveň možné pomerne jednoducho deaktivovať.
Napriek modernému a zároveň dizajnovo minimalistickému konceptu interiéru si nový Rad 1 stále zakladaná na čo najintuitívnejšej ergonómii. Samotná palubná doska si odmyslením si regulácie smeru dizajnovo štýlových prieduchov ventilácie vystačí bez prítomnosti akýchkoľvek ďalších ovládacích modulov. Vtipným, no zároveň funkčným detailom je premiestenie ovládania svetelného modelu na ľavú páčku smeroviek. Gro najdôležitejších funkcií vozidla vrátane minimalistického voliča prevodovky, štartovacieho tlačidla, prístupu k jazdným módom a najdôležitejším nastaveniam či ovládaniu audia je vo reálne prehľadom usporiadaní sústredené na stredovom tuneli. Samostatný modul klimatizácie nahrádza permanentne prítomný spodný riadok multimediálneho rozhrania s adekvátnou prehľadnosťou. Novinka sa úplne zriekla hardwarového ovládača iDrive, ktorý nahrádza ergonomicky dobre prístupný centrálny dotykový displej s orientáciou v smere na vodiča.
Všeobecný zážitok z digitálnych hračiek v prípade testovanej konfigurácie kompletizuje opciová nadstavba precízne vypracovaného a zároveň konfigurovateľného Head-up displeja. Samotný prístrojový panel so špičkovou grafikou a pestrým spektrom údajov palubného počítača si osvojil najnovšiu evolúciu BMW vyobrazovaní. Nové layouty už zároveň upustili od simulácie klasických budíkov.
Najnovšie mníchovské trendy kopíruje rovnako centrálny modul infotainmentu. S odmyslením si špičkovej grafiky a pohotovo rýchlych reakcií na dotykové povely je tu vítanou samozrejmosťou užitočná online nadstavba, ktorá v rámci mapových podkladov pracuje s aktuálnou dopravnou situáciou. Orientáciu v pestrej palete menu položiek uľahčuje štvorica virtuálnych tlačidiel v ľavej časti. Nadštandard v rámci kompaktného segmentu nová „jednotka“ ponúka taktiež v rámci kvalitatívne špičkového kamerového náhľadu na okolie vozidla. Modernú komplexnosť digitálnych hračiek kompletizuje špičková BMW aplikácia či moderná mobilná konektivita fungujúcej aj bez priameho káblového prepojenia.
Koncept odkladacích priečinkov s prakticky objemnými schránkami vo všetkých dverách kopíruje zaužívané zvyklosti. Medzi užívateľské ozdoby testovanej konfigurácie neváham zaradiť už spomínané športové predné sedačky čalúnené v príplatkovej červeno-čiernej koženke. O niečo tuhšiu, no stále adekvátne komfortnú vyplň dopĺňa príjemný náznak bočného vedenia zaisťujúci veľmi dobrú fixáciu tela pri ostrejšej jazde. Vo všeobecnosti veľkorysé rozmery sedáka posúva pri dlhých presunoch na ešte vyššiu úroveň možnosť jeho manuálneho predĺženia. Tento komfortný prvok v danej kategórii vozidiel rozhodne nie je výbavovým štandardom. Praktická funkcia elektrického nastavenia predných sedadiel s pamäťou a zároveň masážnou funkciou je záležitosťou dodatočného príplatku.
Športovo ladená DNA značky BMW vyniká v rámci optimálneho šoférskeho posedu. V tejto súvislosti chválim funkčne výborný multifunkčný športový volant s hrubým vencom doplneným o funkciou manuálneho radenia prevodov prostredníctvom pádiel. K subjektívne dokonalému pohodliu prioritne pri dlhých presunoch by som napriek tomu privítal variabilnejšiu lakťovú opierku. Pochvalu si zaslúži solídny výhľad z vozidla, pod ktorý sa pričinili adekvátne tenké predné stĺpiky.
V druhom rade testovaný exemplár v princípe kopíruje zaužívané štandardy zo segmentu kompaktných hatchbackov. S odmyslením si detského osadenstva sa v tomto priestore adekvátne pohodlne prepraví aj dvojica urastenejších dospelých. Pri mojej výške 185 cm možno ako blížiaci sa limit označiť priestor pre hlavu, pod čo sa pričinila prítomnosť príplatkovej panoramatickej strechy. Zadná lavica je prioritne prispôsobená pre dvojicu cestujúcich. Potencionálny prostredný pasažier musí počítať s prítomnosťou výraznejšieho stredového tunela. K ideálnemu cestovnému komfortu v druhom rade mi napriek tomu chýba prítomnosť výklopnej stredovej opierky. Pochvalu si na druhej strane zaslúžia samostatné výduchy ventilácie pre zadných pasažierov či zdrojové koncovky.
Praktickosť nového Radu 1 kompletizuje adekvátne veľkorysý batožinový priestor so základnou kapacitou 380 litrov. Konštruktéri si pri karosárskej verzii typu hatchback dali záležať na čo najlepšej prístupnosti. S odmyslením si symetrického tvarovania otvoru pre náklad danú skutočnosť pripomína taktiež plne akceptovateľná výška nakladacej hrany. K funkčne výborným detailom radím odolné čalúnenie bočných stien, ako aj dostatok kotviacich pomôcok vrátane háčikov na tašky. V priestore pod pevne ukotvenou líniou podlahy sa nachádza prakticky veľkorysý priestor na povinnú výbavu ako aj množstvo iných drobností. Už zaužívaným BMW štandardom je prítomnosť opravnej sady. Pevná medzipodlaha po sklopení zadných operadiel delených v pomere 60/40 zároveň vytvára takmer ideálnu rovinu. Maximálna prepravná kapacita následne dosahuje až 1200 litrov.
Nová generácia Radu 1 zaujme adekvátne bohatou výbavou dostupnou už v základe. S odmyslením si reálne širokej palety bezpečnostných a asistenčných prvkov sú jej automatickou súčasťou full-LED svetlá vpredu aj vzadu, digitálny svet so vstavanou navigáciou, automatická klimatizácia, vyhrievanie predných sedadiel či parkovací asistent s cúvacou kamerou. Testovaný exemplár k tomu naviac pridáva napríklad opciový balik M Sport, elektrické nastavenie predných sedadiel s masážnou funkciou, panoramatické strešné okno, pokročilé asistenčné systémy, pekne hrajúce audio Harman/Kardon a taktiež balík Innovation zahŕňajúci napríklad bezkľúčový prístup a štartovanie, špičkové adaptívne LED svetlá, Head-up displej či indukčné nabíjanie smartphonu.
Temperament s úsporným srdcom
Už podvedome očakávanou ozdobou modelov s logom BMW sú precízne odladené jazdné vlastnosti. Veľmi dôležité je, že dané status quo si dokázali obhájiť aj najmenší členovia rodiny, ktorí v minulosti z pragmatických a zároveň racionálnych dôvodov presedlali na pre Mníchov atypickú koncepciu s predným pohonom. Dôkazom toho bola už minulá generácia „jednotky.“ Nový model napriek takmer identickému základu posúva zážitok z jazdy ešte na niečo vyššiu úroveň.
Testovaný exemplár s odmyslením si jedného zo šoférsky najatraktívnejších konceptov v segmente kompaktov dokáže zaujať dnes už v danej triede pomerne vzácnou motorizáciou 118d, ktorá pozostáva z čistého turbodiesla bez dodatočného elektrického dopingu.
Nová generácia Radu 1 po technickej stránke zaujme sofistikovaným podvozkom s nezávislým zavesením všetkých kolies. Oproti predchodcovi sa konštruktéri vo výraznej miere sústredili na celkovo tuhšiu karosériu. Jazdným vlastnostiam na čele s ešte lepšou smerovou stabilitou napomáha optimalizácia zavesenia alebo nové stabilizátory. Jednotka zároveň už v štandarde disponuje FSD tlmičmi s meniacou sa charakteristikou v závislosti od povrchu pod kolesami. Prioritou testovaná verzia v príplatkovom prevedení M Sport s adaptívnym podvozkom je ešte väčšia porcia športovej charakteristiky, pod ktorú sa pričinilo taktiež decentné zníženie svetlosti.
Pri rutinnom používaní v štandardnom nastavení novinka napriek vo všeobecnosti očakávanému tuhšiemu charakteru podvozka prekvapila svojou celkovou prívetivosťou. Bežné nedokonalosti našej cestnej infraštruktúry dokáže testovaný exemplár na 18-palcových kolesách absorbovať s prehľadom a bezproblémovo. Komfortný limit pruženia aj v tomto prípade predstavujú napríklad veľké prepadliny či nechcené trafenie prepadnutého kanalizačného poklopu s ostrými hranami. V realite slovenských okresiek s častokrát horším či zvlneným povrchom musím okrem filtrácie rutinných nerovností zároveň vyzdvihnúť pocitovo príkladnú dávku istoty smerom od podvozka. Pod danú skutočnosť sa výrazne pričinila taktiež špičková poslušnosťou vozidla smerom od príkladne strmého riadenia.
Vítanou druhou stranou mince M Sport podvozka je špičková jazdná agilita pri temperamentnejšej jazde. V režime Sport v kombinácii s kvalitným povrchom sa aj naftová „jednotka“ mení tak trochu na motokáru. Nefalšované emócie v podobe príkladného držania jazdnej stopy a prakticky len minimálnymi náklonmi karosérie vyvolať sa o slovo prihlásia prakticky pri každom zážitkovejšom prejazde cez zákruty. Na technickejších úsekoch som zároveň ocenil už vyššie spomínanú tuhosť karosérie v kombinácii so stále sympatickou hmotnosťou na úrovni cca 1,5 tony.
Prirodzená nedočkavosť sa v prípade skúšanej konfigurácie, napriek zimným pneumatikám, dostavila výrazne neskôr ako som ju pocitovo očakával. Najväčším limitom jazdných emócií verzie 118d zostáva racionálny turbodieslel. Ten napriek v princípe stále plne adekvátnej dynamike v sumári jednoducho zaostáva za reálnymi schopnosťami podvozka.
Zážitková DNA značky BMW vyžaruje rovnako z brzdnej sústavy s možnosťou reálne precízneho dávkovania spomaľovacieho účinku. Charakteristiku jazdy kreujú dostupné jazdné módy. Zaužívanú klasiku v podobe počas testu najpreferovanejšieho osobného nastavenia, dopĺňa prioritne úsporný režim Efficient a impulzívnejšia športová alternatívna. Inšpiráciu od hierarchicky vyšších súrodencov si osvojili doplnkové a prioritne emočné svety Expressive, Relax, Digital Art či Silent.
Dospelý podtón a zároveň príslušnosť k prémiovému kompaktnému segmentu pripomína nové BMW Radu 1 príkladným odhlučnením priestoru pre posádku. S adekvátne príjemnou akustickou pohodou na palube, vrátane zadnej časti kabíny, je z tohto dôvodu možné počítať taktiež pri vyššom rýchlostnom tempe. Ako reálne vzorové možno označiť odhlučnenie motorového priestoru. Naftový motor pod prednou kapotou dá o sebe o niečo menej kultivovaným spôsobom vedieť nanajvýš pri studených štartoch.
Čisto spaľovací turbodiesel bez mild-hybridného dopingu možno v dnešných časoch nielen pri značke BMW označiť za čoraz ojedinelejšiu raritu. Pod komerčným označením 118d sa ukrýva prepĺňaný 2-litrový 4-valec vyladený na výkon 150 koní. Deklarovaná výkonová porcia, ku ktorej treba pripočítať solídny krútiaci moment 360 Nm v dnešnej dobe vyslovene neoslní, no zároveň rozhodne ani neurazí. Pod pocitovo plne akceptovateľný energický prejav sa v prípade testovaného exempláru podpísala naftová sila dostupná už v nižších otáčkach. Po zošliapnutí pedála akcelerátora dokáže „jednotka“ zároveň príjemne energicky zrýchliť, čo je veľkou výhodou napríklad pri bezpečných predbiehacích manévroch. Drobnú výčitku k inak výborne odladenému turbodieslu smerujem k prítomnosti o niečo „hrubším“ opätovným štartom pri aktivovanej funkcii štart/stop.
Pod komplexne dobrý pocit z pohonnej sústavy sa vo výraznej miere podpísalo zladenie so 7-st. automatickou prevodovkou s dvojspojkovou konštrukciou. Zmeny jednotlivých prevodov prebiehajú prakticky za každých okolností hladko a takmer bez povšimnutia. Automat zároveň dokáže veľmi pekne pracovať so silou turbodiesla. Optimálne spektrum otáčok príkladne prispôsobuje zvolenému jazdnému režimu. Testovaná verzia M Sport zároveň disponuje „poslušným“ manuálnym radením zastúpeným pádlami pod volantom. Funkčne príjemnou zaujímavosťou turbodiesla je prítomnosť funkcie Boost, ktorá pri podržaní ľavého pádla dokáže na približne 10 sekúnd sprostredkovať extra výkonový doping.
Mozaiku kompaktu bez kompromisov pripomínajú precízne odladené asistenčné systémy. Na ich funkcionalitu v najsofistikovanejšom opciovom balíku sa je možné okrem dlhých diaľničných presunov spoľahnúť taktiež napríklad pri pomalom posúvaní sa v mestských kolónach. Povinné eurohlásiče na čele s monitorovaním rýchlostných limitov je možné pohotovo deaktivovať vďaka skratke nastavení vozidla umiestnenej na stredovej konzole.
Nové BMW Radu 1 s racionálnou naftovou motorizáciou sa cíti najlepšie pri dlhých presunoch vrátane diaľnice. V daných podmienkach (diaľničná spotreba 5,2 l/100 km), sa testovaný exemplár s prispením 49 litrovej nádrže mení na ideálneho hltača veľkej porcie kilometrov. Prioritne do mesta už bude logicky lepšou alternatívou benzínový súrodenec. Mestský apetít zohriateho turbodiesla sa napriek tomu ustálil na stále sympatickej hodnote 5,6 litra. Najúspornejší je testovaný exemplár prirodzene pri okreskových presunoch. V daných podmienkach vyobrazil palubný počítač údaj 4,5 litra na každých 100 km. Výsledný kombinovaný priemer sa ustálil na veľmi peknej hodnote 5,3 l/100 km. A to je v praxi najlepším dôkazom toho, že moderné naftové motory rozhodne nepatria na smetisko dejín.
A celkový dojem?
Nová generácia vstupnej brány do sveta automobilky BMW stavila na istotu. Rad 1 s poradovým číslom 4. prináša do praxe zmysluplne vybrúsený, resp. vylepšený technologický základ inšpirovaný predchodcom. Nový a teraz výrazne uhladenejší dizajn dopĺňa koncepčne moderný interiér. Novinka sa použitím technológiami sa vo výraznej miere inšpiroval hierarchicky vyššie umiestnenými a zároveň drahšími súrodencami. Plnohodnotnú príslušnosť k mníchovskej rodine pripomínajú taktiež zážitkovo vyladené jazdné vlastnosti, kde základný turbodiesel reprezentuje prioritnú racionalitu.
Autor: Peter Hlačik/Foto: Filip Lehotský
Testovací diár:
Model: BMW 118d M Sport
Dĺžka: 4 361 mm
Šírka: 1 800 mm
Výška: 1 459 mm
Rázvor: 2 670 mm
Objem kufra: 380 litrov
Motor: vznetový
Pohon: predných kolies
Počet valcov: 4
Systémový výkon kW/koní: 110/150
Krútiaci moment Nm: 360
Pohotovostná hmotnosť: 1540 kg
Maximálna rýchlosť km/h: 222
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h: 8,3 s
Prevodovka: automatická
Počet stupňov: 7
Kombinovaná spotreba podľa výrobcu: 4,6-4,6 l na 100 km
Spotreba podľa palubného počítača počas testu: 5,2 /100 km
Pneumatiky: Good Year Ultragrip Performance
Verzia/cena
BMW 118d M Sport (testovaný model) od 39 872 €
BMW 120 od 35 220 €