Autoinak.sk

Test: BMW 2 Gran Coupé – Imidžová záležitosť

BMW 2 Gran Coupé

Mníchovská automobilka sa možnosti a príležitosti, ktoré ponúka platforma s pohonom predných kolies, snaží využiť na maximum. Okrem už etablovaných modelov Active Tourer/Gran Tourer, resp. X1/X2 je hlavným reprezentantom zmeny filozofie pohonu aj kompaktný rad 1. Klasická „jednotka“ dostala prednedávnom vôbec po prvýkrát aj štýlovejšieho súrodenca BMW 2 Gran Coupé. Ako už napovedá názov, kompaktná novinka stelesňuje najnovšieho a zároveň aj najmenšieho člena rodiny Gran Coupé značky BMW. Okrem odlišnej filozofie pohonu je testovaná novinka v porovnaní so svojimi dospelými súrodencami zároveň aj citeľne dostupnejšia. Inými slovami, BMW dokáže vďaka radu 2 Gran Coupé reálne osloviť aj úplne novú cieľovú skupinu potenciálnych zákazníkov.

Nové BMW 2 Gran Coupé v najvýkonnejšej naftovej verzii 220d (190 koní), s pohonom „len“ prednej nápravy, v kombinácii s 8-stupňovou automatickou prevodovkou a v prostrednej výbavovej línii Sport Line, nám na test zapožičal slovenský importér vozidiel značky BMW.

Rýchle fakty:

Fotogaléria BMW 2 Gran Coupé

Modelový rad 2 je pri mníchovskej automobilke v súčasnosti až prekvapivo pestrý. Dvojku v názve nesú napríklad aj v úvode spomenutí MPV súrodenci s logom BMW. Párne číslice napriek tomu pri BMW v rámci tradície vždy patrili športovo orientovaným modelom. Typickým príkladom tohto tvrdenia je pôvodný rad 2 Coupé s klasickou platformou a pohonom zadných kolies a vrcholnou verziou M2.

Najnovším prírastkom do rodiny radu 2 je úplne nový model s prívlastkom Grand Coupé. BMW radu 2 Gran Coupé bolo v sériovej podobe predstavené ešte len v závere minulého roka. Športové emócie tu hrajú podobne ako pri rade 2 Coupé prvé husle, a to predovšetkým pri vizuálnej stránke. Technická stránka nového modelu ale paradoxne nevychádza z tradičného Coupé, ale je kompletne prevzatá z tretej generácie BMW radu 1. Reč je o modulárnej platforme UKL2 s priečne uloženými motorizáciami a prioritným pohonom prednej nápravy.

Testovali sme najsilnejšiu naftovú verziu 220d s pohonom predných kolies.

Za prívlastkom Gran Coupé sa ukrýva podobne ako pri väčších súrodencoch štýlová štvordverová karoséria typu sedan. Na druhej strane plne chápem, že označenie sedan znie pri takto tvarovanej karosérii predsa obyčajne, resp. dehonestujúco. Nakoniec Gran Coupé ponúka okrem výrazne klesajúcej línie strechy a celkovo nízkej stavbe aj imidžové riešenie v podobe tzv. bezrámovej konštrukcie oboch párov dverí.

Modelovým radom 1 je vzhľadom na identický technický základ inšpirovaná aj motorová paleta pozostávajúca zo zážihových aj vznetových verzií. Vstupnou bránou je v tomto prípade benzínová verzia 218i, pod ktorou sa ukrýva prepĺňaný 3-valec s objemom 1,5 litra a výkonom 140 koní. Naftovým základom je naproti tomu verzia 216d s 3-valcovým turbodieslom, objemom 1,5 litra a výkonom 116 koní. Výkonnejšou naftovou voľbou je prepĺňaný 4-valcový 2-liter pri verziách 218d (150 koní), resp. 220d (190 koní). V druhom prípade je okrem pohonu prednej nápravy k dispozícii už aj veria 220d xDrive s pohonom všetkých kolies. Výkonovou špičkou nového modelu BMW 2 Gran Coupé je podľa očakávania benzínová verzia vyladená v divízii M. Špičkový zážihový 2-liter špecifikácie M235i xDrive disponuje okrem štandardného pohonu všetkých kolies a športovej automatickej prevodovky aj špičkovým výkonom 306 koní. Mimochodom, automatická prevodovka je k dispozícii pre každý vyššie spomenutý model. Zástancovia ručného radenia si môžu klasickú 6-stupňovú manuálnu prevodovku stále objednať pri verziách 216i a 218d.

Mimoriadne úsporný 2-litrový turbodiesel disponuje výkonom 190 koní.

Dizajn, ktorý púta pozornosť

Aj keď nový model 2 Gran Coupé vychádza po technickej stránke z klasickej „jednotky“, po dizajnovej stránke ho možno považovať za plne autentický. Oproti kompaktu je štvordverové kupé pri nezmenenom rázvore až o 207 mm dlhšie, a zároveň aj citeľne nižšie (-14 mm). Ako určitý vizuálny vzor poslúžil v tomto prípade vrcholný model z rodiny, ktorým je BMW 8 Gran Coupé.

Predným partiám aj preto podobne ako pri „osmičke“ dominuje maska chladiča s nižšími a zároveň širšími „obličkami“. Novým vizuálnym stvárnením sa v porovnaní s hatchbackom môžu pochváliť aj vzhľadovo dynamickejšie predné svetlomety. V prípade testovaného exempláru treba v tejto súvislosti znovu pochváliť špičkovú full LED technológiu s presvedčivým svetelným účinkom. Nový model celkovo pritláča ešte viac k vozovke športový predný nárazník verzie Sport Line, obohatený o doplnky vo výrazne lesklej čiernej farbe.

Imidžová silueta najnovšieho člena rodiny Gran Coupé s nízkou stavbou a postupne klesajúcou líniou strechy.

Prívlastok Gran Coupé logicky najviac vynikne pri pohľade z profilu. Zaujímavým optickým prvkom je evidentne postupné zoštíhľovanie línií karosérie smerom odpredu dozadu. Zadná časť vrátane previsu karosérie tu pôsobí vyslovene ľahkým dojmom. Celkovú dynamiku okrem klesajúcej línie strechy dotvára aj postupne sa zužujúca línia bočného presklenia. Za elegantné a decentné možno pri testovanom kúsku označiť aj disky 18-palcových kolies s „jednoduchým“ dizajnom.

S najatletickejším vizuálnym lookom prichádzajú v prípade testovanej novinky celkom iste zadné partie. Kratučké veko kufra dotvára jednoliatu optickú líniu s „pevným“ zadným oknom karosérie Gran Coupé. Za atraktívne možno označiť aj úzke koncové svetlá. Ich ozvláštnením je vzájomné prepojenie prostredníctvom originálnej čiernej linky s fabrickým logom uprostred. Športový zadný nárazník s naznačenými postrannými prieduchmi v rámci verzie Sport Line ozvláštňuje decentný čierny segment s náznakom difúzora. Palec hore si zaslúžia dve nielen výrazne, ale zároveň aj reálne funkčné koncovky výfukového systému. Celkový emočný dojem uzatvára na prvý pohľad nenápadné, ale aj neopozerané lakovanie karosérie v podobe sivej metalízy s názvom Storm Bay.

Zadné partie nového modelu pôsobia vyslovene atleticky.

Interiér s jasným BMW rukopisom

V porovnaní s exteriérom možno principiálne interiér nového radu 2 Gran Coupé označiť ako menej originálny. Súrodenecké väzby s novou „jednotkou“ sa v tomto prípade už na prvý pohľad nezaprú. Koncepcia palubnej dosky je praktický totožná s BMW radu 1. To ale v tomto prípade rozhodne nemusí byť na škodu. BMW si pri novej generácii svojich najdostupnejších modelov dalo mimoriadne záležať na reálnom prémiovom nádychu. Skladbe materiálov a predovšetkým ich špičkovému dielenskému opracovaniu sa nedá nič zásadné vyčítať!

Na rozdiel od kompaktného súrodenca prichádza model 2 Gran Coupé s jedným vyslovene imidžovým riešením. Reč je, samozrejme, o efektných dverách s tzv. bezrámovou konštrukciou. Okrem wow efektu toto riešenie chválim aj po funkčnej stránke. Sklenená výplň vo dverách tu nepôsobí vyslovene „krehkým“ dojmom. BMW myslelo aj na to, že občas príde s touto „frajerinkou“ do kontaktu aj menej šetrná osoba. Tesnenia dverí pri testovanom kúsku s už cca 10-tisíc kilometrami na odometri nevykazovali na moje prekvapenie žiadne známky únavy alebo mechanického poškodenia.

Tradičnou „frajerinkou“ Gran Coupé sú bezrámové okná.

Rozmiestnenie jednotlivých ovládacích prvkov aj v tomto prípade kopíruje najnovšiu logiku mníchovskej automobilky. Ako doma sa tu prakticky okamžite budú cítiť majitelia ostatných nových modelov s logom BMW. Koncepciu interiéru možno vo finále označiť nielen ako užívateľský prívetivú, ale aj príjemne konzervatívnu. Či je to pri imidžovom modeli, ako je rad 2 Gran Coupé, výhoda alebo nevýhoda, si musí zodpovedať každý sám.

Subjektívne chválim, že Nemci sa aj v tomto prípade držia v prvom rade funkčnej stránky. Typickým príkladom tohto tvrdenia je klasický dizajn palubnej dosky s logickými a intuitívnymi modulmi pre ovládanie autorádia a klimatizácie. Osvedčenej koncepcie sa už mnoho rokov nakoniec drží aj združený ovládač iDrive. Určitá dizajnová odvaha sa napriek tomu premietla do digitálneho stvárnenia prístrojového panela s názvom BMW Live Cockpit Professional. Mierne kontroverznú grafiku budíkov v tvare obličiek s opačným pohybom „ručičky“ otáčkomera vo finále kompenzuje špičková prehľadnosť. Pomerne decentne v závislosti od aktuálne zvoleného jazdného režimu sa tu mení aj celková grafická schéma prístrojov.

Palubná doska modelu 2 Gran Coupé vychádza z kompaktnej jednotky.

Za technologickú špičku možno aj naďalej označiť multimediálne rozhranie s centrálnym displejom orientovaným v smere na vodiča. Precíznu grafiku a veľmi dobrú čitateľnosť údajov za každých svetelných podmienok pri najnovšej evolúcii multimediálneho rozhrania značky BMW dopĺňa aj množstvo užitočných online funkcií. Pomyselnou čerešničkou je aj v tomto prípade intuitívne ovládanie. To s odmyslením si združeného ovládača dopĺňa podľa očakávaní aj dotyková funkcia a jednoduchá gestikulácia. Poslednú alternatívu predstavuje hlasové ovládanie, ktoré ale zatiaľ nie je dostupné v slovenčine, resp. češtine.

Filozofiu a odkaz značky kopíruje aj športový posed za volantom. Príjemne nízka pozícia v kombinácii s trojramenným športovým M-volantom dokáže prakticky okamžite navodiť nefalšovanú BMW atmosféru. Vpredu je dostatok miesta aj pre skutočne vysokých pasažierov. Predné sedadlá verzie Sport Line s príjemným čalúnením predstavujú optimálny kompromis medzi športovou atmosférou a pohodlnými sedačkami vhodnými na absolvovanie veľkej porcie diaľničných kilometrov. Výhľad z vozidla možno vzhľadom na príslušnosť ku kategórii imidžovo zameraných vozidiel považovať za plne adekvátny. Pochvalu si v tomto smere zaslúži aj dômyselné uchytenie spätných zrkadiel.

Priestorové pomery v druhom rade možno označiť za adekvátne.

Životný priestor v druhom rade nepôsobí pri testovanom kúsku na prvý pohľad príliš vábne. Postupne sa znižujúca línia strechy v kombinácii s výraznými prahmi vo finále zmenšili nástupný otvor. Vzhľadom na popísanú skutočnosť a s odmyslením si nutnosti určitej nástupnej akrobacie možno ale reálny priestor v druhom rade označiť ako príjemné prekvapenie. V BMW radu 2 Gran Coupé sa za seba dokážu pomerne pohodlne usadiť aj dvaja štandardne urastení dospelí. Nadpriemerne vysokých dlháňov bude v tomto priestore už logicky obmedzovať predovšetkým limitujúci priestor pre hlavy.

Za nečakane použiteľný možno vo finále považovať aj batožinový priestor s kapacitou 430 litrov v základnom usporiadaní. To je dokonca o 50 litrov viac, ako dokáže ponúknuť hatchback BMW radu 1. Logickou slabinou karosérie typu sedan býva menší nakladací otvor. BMW 2 Gran Coupé ale prekvapuje aj v tejto disciplíne. Vzhľadom na celkové proporcie vozidla možno považovať nakladací otvor za nadštandardný. Mníchovskí inžinieri si tu dali záležať predovšetkým na jeho veľkorysej šírke. Pochvalu si zaslúži aj precízne zakrytovaný mechanizmus veka dverí, ktorý nijako neobmedzuje prepravovaný náklad. Povinnú výbavu a ďalšie drobnosti je možné odložiť pod úroveň hlavnej podlahy. Rezervnú pneumatiku podobne ako u väčšiny moderných BMW v prípade testovaného kúsku nahradila opravná sada. Pri verziách s pohonom len prednej nápravy je ale za príplatok k dispozícii aj užitočnejšia dojazdová pneumatika. Už v základe veľkorysú dĺžku ložnej plochy je možné predĺžiť aj prostredníctvom sklopenia niektorej časti delených zadných operadiel. Pri ich kompletnom sklopení vzniká optimálny priestor a v štýlovej novinke je možné previezť aj nadrozmerné, resp. menej foremné predmety.

Z praktickej stránky je prekvapením aj batožinový priestor s kapacitou 430 litrov.

Testovaný model 2 Gran Coupé, podobne ako všetkých súrodencov z rodiny BMW, z hľadiska celkovej výbavy na palube vo finále limitujú možnosti peňaženky spojené s ochotou zainvestovať do bohatej palety prvkov v opcii. Pri testovanom exemplári vo verzii Sport Line si okrem exteriérových doplnkov a vyššie spomenutých predných sedadiel v celkovej výbave zaslúžia veľkú pochvalu aj špičkovo fungujúce asistenčné systémy, kvalitný Head-up displej či veľmi dobre hrajúce audio značky Harman/Kardon.

Sebaistý, ale predovšetkým úsporný

BMW svojím novým modelom z radu 2 Gran Coupé dokáže vo finále reálne cieliť na prekvapivo široké spektrum potenciálnych zákazníkov. Pri dizajnovo totožnom automobile má základná benzínová motorizácia 218i v hľadáčiku bezpochyby diametrálne odlišnú klientelu ako špičková verzia M235i. A na úplne inú cieľovku mieri v tomto ponímaní aj testovaný model s výkonným a úsporným turbodieslom 220d.

Prehľadný prístrojový panel sa graficky mení v závislosti od zvoleného jazdného režimu.

Všetky modely, resp. motorizácie majú napriek tomu aj mnoho spoločných čŕt. Medzi ne sa celkom iste radí podvozok s nezávislým zavesením všetkých kolies. Testovaná špecifikácia ponúka v rámci jazdných vlastností príjemnú univerzálnosť. Podvozok aj vďaka svojej adaptívnej funkcii dokáže v komfortnom režime až prekvapivo dobre a sebaisto odfiltrovať bežné nerovnosti našich ciest. Z hľadiska cestovného komfortu predstavuje určité sklamanie vo finále v ponímaní prémiového sveta len o niečo slabšie odhlučnenie priestoru pre posádku. Viac aerodynamického hluku do kabíny preniká predovšetkým pri vyšších rýchlostiach. V dynamickom nastavení podvozka pruženie príjemne stuhne. BMW 2 Gran Coupé má v tomto móde skôr jednoznačnú snahu o čo najpresnejšie kopírovanie cestného povrchu tak, aby vodič získaval čo najvýraznejšiu spätnú väzbu smerom od vozovky.

Dôležité je, že v BMW sa s príchodom novej platformy a pohonom prednej nápravy citeľne pohrali so všetkými systémami, ktoré majú vo finále vplyv na celkové správanie vozidla. V bežnom jazdnom režime novinka veľmi pekne a s istotou reaguje na povely vodiča prostredníctvom volantu. Príjemne tuhé riadenie s precíznym vedením jazdnej stopy patrí po stránke zážitkov z jazdy celkom iste k najväčším ozdobám testovaného modelu. Typická nedotáčavosť, charakteristická pre vozidlá s predným pohonom, sa dostavuje až vo vyslovene hraničných situáciách. Na mysli mám situácie, keď to vodič v zákrute, mierne povedané, preženie s nájazdovou rýchlosťou. Pod logickú a prirodzenú nedotáčavosť sa pri testovanom exemplári bezpochyby podpísal aj pomerne ťažký turbodiesel pod prednou kapotou. Ak chce vodič od nového modelu 2 Gran Coupé v tomto smere viac radosti z jazdy a ešte viac emócií, mal by pravdepodobne siahnuť skôr po špičkovej benzínovej verzii s pohonom xDrive.

Špičková spotreba paliva je hlavnou prednosťou modelu 220d Gran Coupé.

Hlavné prednosti testovaného modelu 220d sa predsa len ukrývajú niekde inde, ako je „vymetanie“ zákrut na horských prechodoch. Napriek tomu si veľkú pochvalu zaslúži celkové vyladenie trakčnej kontroly. Na moje prekvapenie zvláda testovaný kúsok s veľkým prehľadom a istotou aj dynamické výjazdy z ostrých zákrut. A v týchto situáciách sa jasne prejaví DNA značky BMW.

Najväčšou prednosťou testovaného modelu je napriek všetkému už spomenutému vo finále trochu paradoxne práve 2-litrový turbodiesel pod prednou kapotou. Model 220d disponuje reálne presvedčivým výkonom 190 koní, ktorý je doplnený aj o veľmi slušnú porciu jazdnej dynamiky. Ešte viac vie ale vo finále potešiť príkladná úspornosť testovanej pohonnej jednotky. Novinka je logicky najviac smädná v meste. Tu môže spotreba paliva ľahko prekročiť hodnotu 6 l na každých 100 km. Naopak, pri pokojnej jazde po okreskách, ktorá nie je v priamej úmere podmienená ekologickému jazdnému módu, sa spotreba paliva pohybuje výrazne pod úrovňou 5 litrov! Na diaľnici v rámci dodržiavania rýchlostných limitov si testovaný model z nádrže odpije približne 5,4 litra na každých 100 km. Práve táto vlastnosť činí z testovaného BMW ideálneho „hltača“ veľkej porcie diaľničných kilometrov. Výsledný priemer sa v našom teste nakoniec ustálil na špičkovej hodnote 5,4 l na 100 km. A toto je vzhľadom na výkon 190 koní v kombinácii s príkladnou jazdnou dynamikou impozantný výsledok.

Špičkou pri BMW je aj zladenie pohonnej jednotky s automatickou prevodovkou.

Pri BMW je tradične precízne aj zladenie pohonnej jednotky s prevodovkou. Meničový automat s ôsmimi stupňami si robí svoju prácu veľmi dobre a nenápadne. Samo osebe hovorí v tomto smere konštatovanie, že vodič zmeny jednotlivých prevodov prakticky vôbec nevníma.

A náš celkový dojem?

Imidž je dnes dôležitý. Po veľkom úspechu konkurencie si svoje miesto pod slnkom v našom teste dokonale obhájila aj štýlová novinka z Mníchova. Koncepcia nového BMW radu 2 Gran Coupé dokáže určite osloviť široké spektrum potenciálnych zákazníkov. Nečakané prekvapenie predstavuje v tejto súvislosti dokonca aj praktická stránka. Plne akceptovateľné jazdné vlastnosti v sumári zodpovedajú konštrukčným možnostiam pohonu prednej nápravy. Úsporná a zároveň výkonná motorizácia 220d sa cíti najlepšie v úlohe rýchleho a pohodlného „hltača“ veľkej porcie diaľničných kilometrov.

Autor: Peter Hlačik/ Foto: Filip Lehotský

Testovací diár:

BMW 220d Gran Coupé Sport Line

Dĺžka: 4536 mm
Šírka: 1800 mm
Výška: 1420 mm
Rázvor: 2670 mm
Objem kufra: 430 litrov
Motor: vznetový (nafta)
Pohon: predný
Počet valcov: 4
Výkon kW/koní: 140/190
Krútiaci moment Nm: 400
Pohotovostná hmotnosť: 1505 kg
Maximálna rýchlosť km/h: 235
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h: 7,5 s
Prevodovka: automatická
Počet stupňov: 8
Kombinovaná spotreba podľa výrobcu: 4,9 l na 100 km
Spotreba podľa palubného počítača počas testu: 5,4/100 km

Pneumatiky: Bridgestone Turanza

Verzia/ cena
BMW 220d Gran Coupé Sport Line (testovaný model) od 40 550 €
BMW 218i Gran Coupé od 29 750 €

Recenzia

BMW 220d Gran Coupé Sport Line

87% Skóre

Dĺžka: 4 536 mm Šírka: 1 800 mm Výška: 1 420 mm Rázvor: 2 670 mm Objem kufra: 430 litrov Motor: vznetový (nafta) Pohon: predný Počet valcov: 4 Výkon kW/koní: 140/190 Krútiaci moment Nm: 400 Pohotovostná hmotnosť: 1505 kg Maximálna rýchlosť km/h: 235 Zrýchlenie z 0 na 100 km/h: 7,5 s Prevodovka: automatická Počet stupňov: 8 Kombinovaná spotreba podľa výrobcu 4,9 l na 100 km Spotreba podľa palubného počítača počas testu: 5,3 / 100 km Pneumatiky: Bridgestone Turanza

Výhody

  • Imidž faktor
  • Technológie na palube
  • Súhra motora a prevodovky + spotreba paliva

Nevýhody

  • Limitujúci priestor na hlavy v druhom rade
  • Slabšie odhlučnenie kabíny pri vyšších rýchlostiach
  • Cenová politika

Recenzia

  • Dizajn 90%
  • Interiér 90%
  • Praktická stránka 70%
  • Jazdné vlastnosti 90%
  • Pohonná sústava 100%
  • Cena 80%

BMW 220d Gran Coupé Sport Line DEALS

Zhromažďujeme informácie z mnohých obchodov za najlepšiu dostupnú cenu

Najlepšia cena

29750€
Exit mobile version