Autoinak.sk

Test: BMW 330e – Zelenšie zážitky

Test BMW 330e 2021

BMW je na rozdiel od väčšiny konkurentov aj v dnešných eko časoch pri vyhliadkach na budúcnosť predsa len o niečo zdržanlivejšie. Inými slovami, v Mníchove ostávajú stáť nohami na zemi a my zatiaľ nepoznáme plán, odkedy sa aj táto značka plánuje vzdať konvenčných motorov. Aj keď spaľovacie motory pod kapotou modelov BMW pravdepodobne ešte ani zďaleka nepovedali svoje posledné slovo, tak Nemci intenzívne pracujú na vývoji novej generácie automobilov s elektrickým pohonom. Tento trend do praxe prináša úplne nový sériový model BMW iX. Ako ideálna kombinácia poskytujúca výhody oboch konceptov pohonu sa dnes javí plug-in hybrid. Z pestrej ponuky zástrčkových modelov značky BMW sme si na test zvolili rad 3. Aj obľúbenú limuzínu si je možné okrem benzínovej klasiky, úsporných turbodieslov či výkonovo brutálnych modelov z divízie M zadovážiť v plug-in hybridnom prevedení.

Model BMW 330e s plug-in hybridným pohonom, pozostávajúcim z prepĺňaného benzínového 2-litra a elektromotora, skombinovaný s pohonom všetkých kolies xDrive, 8-stupňovou automatickou prevodovkou a atraktívnou výbavou M Sport, nám na test zapožičal slovenský importér vozidiel značky BMW.

Rýchle fakty:

Fotogaléria BMW 330e

Keď v roku 1966 prišlo BMW s modelovým radom 2 a karosériou typu sedan, tak práve týmto počinom môžeme hovoriť o napevno zadefinovanej športovej orientácii automobilky. Priamym nástupcom modelového radu 2 sa v roku 1975 stala prvá generácia BMW radu 3. Trojka sa vďaka veľkej obľube u zákazníkov postupne prepracovala medzi najdôležitejšie mníchovské produkty. Globálne sa z nej predalo už viac ako 15 miliónov exemplárov!

V závere roka 2018 bola oficiálne predstavená aktuálna 7. generácia radu 3. Nový model v rámci dostupných karosárskych verzií okrem tradičného sedanu ponúka aj praktickejšie kombi s prívlastkom Touring. Športovejšie súrodenecké modely s karosériou coupé, resp. cabrio nesú tradičné označenie v podobe párnej číslice 4.

Plug-in hybridné motorizácie označujú v BMW písmenom e.

Testovaný modelový rad 3 definuje tradične aj pestrá škála dostupných pohonných jednotiek. Tri benzínové prepĺňané 4-valce dopĺňa pätica turbodieslov. Výsadou špičkových modelov z divízie M sú rádové benzínové 6-valce. Drvivá väčšina modelov z ponuky je okrem zadného pohonu k dispozícii aj s pohonom všetkých kolies xDrive. Takmer úplným štandardom, s odmyslením si základných modelov, resp. špecialitiek z divízie M, je aj kombinácia s automatickou prevodovkou.

Paletu pohonov najnovšej generácie radu 3 ozvláštňujú plug-in hybridné verzie, kombinujúce výkonný elektromotor s benzínovým základom. Tzv. zástrčkový model sa v premiére objavil už aj pri minulej generácii trojky. Pri novom modeli je jasne cítiť technologický pokrok. Nové modely s prívlastkom „e“ prinášajú lepšiu jazdnú dynamiku, úspornejšiu prevádzku, výkonnejší hybrid, ako aj akumulátor s väčšou kapacitou, čo sa vo finále podpísalo pod lepší dojazd v čisto elektrickom režime. Novinkou je možnosť konfigurácie plug-in hybridných motorizácií aj s karosériou typu kombi.

Model 330e okrem elektromotora poháňa aj benzínový prepĺňaný dvojliter, systémový výkon dosahuje 292 koní.

Základom plug-in hybridných verzií nového BMW radu je teraz model 320e so zadným pohonom a systémovým výkonom 204 koní. Hybridný vrchol predstavuje testovaná verzia 330e s výkonom až 292 koní. Tá je okrem zadného pohonu k dispozícii aj vo verzii xDrive. Kapacita batérie je pri všetkých spomenutých verziách 11,15 kWh.

Trojka ako každá iná

Najnovšia generácia BMW radu 3 v sebe z môjho pohľadu dokonale stelesňuje dušu limuzín z Mníchova. Všeobecne štíhle a svalnaté línie a krivky v prípade testovaného exempláru dopĺňajú ešte dynamickejšie optické detaily, tzv. M Paket. Športovému duchu vo finále sekunduje aj optická sila v kombinácii s vizuálnou robustnosťou. Na prítomnosť plug-in hybridu v útrobách s odmyslením si tradične zelených tabuliek s EČV pri exteriéri prekvapivo neupozorňujú žiadne štítky ani nápisy. Eleganciu testovaného modelu podčiarkuje zaujímavá modrá metalíza s názvom Tanzanite Blue, pochádzajúca z portfólia BMW Individual.

Plug-in hybridný model 330e sa v princípe nijako zásadne nelíši od klasických verzií.

Aj prednej časti novej trojky dominujú tradične „obličky“. Ich akurátna veľkosť ale v tomto prípade rozhodne nepolarizuje. Pri testovanej konfigurácii disponovali efektným čiernym lakovaním. Výkonovému potenciálu ideálne sekunduje športový predný nárazník. Skúšaný sedan opticky ešte viac rozširujú a zároveň pritláčajú smerom k vozovke úzke predné svetlomety, ktoré plynule nadväzujú na siluetu prednej masky. Efektný vzhľad v tomto prípade dopĺňa aj pokroková laserová svetelná technika s presvedčivým svetelným účinkom.

Pri pohľade z profilu zaujme krátky predný previs, pomerne dlhá línia kapoty, ako aj vystúpené zadné blatníky. Silueta karosérie typu sedan ponúka pre rad 3 typické tvarovanie zadného stĺpika. K testovanej konfigurácii sa opticky príliš nehodia 18-palcové kolesá z ľahkých zliatin, čo bol v tomto prípade „neželaný efekt“ sezónneho zimného obutia. Silu v útrobách, potrebnú pre skrotenie deklarovaného výkonu, a zároveň aj efektnú rekuperáciu, naopak, pripomínajú červene brzdové strmene s veľkoryso nadimenzovanými kotúčmi na oboch nápravách. Najvýraznejšiu optickú odlišnosť v porovnaní s bežným radom 3 reprezentujú pri variante s prívlastkom „e“ dvierka v ľavom prednom blatníku. Pod nimi sa podľa očakávania ukrýva nabíjací konektor.

Svalnaté línie a krivky a dve reálne koncovky výfukového systému, aj také je BMW 330e.

Svalnatá zadná časť s rozšírenými blatníkmi pripomína, že „trojka“ sa v základe spolieha na pohon zadných kolies. Zaujímavý dizajn dostali aj koncové svetlá s efektom matného prevedenia. Športový a výkonový potenciál vo finále umocňuje decentne naznačené krídlo na veku batožinového priestoru, ako aj dve reálne funkčné koncovky výfukového systému!

Interiér s jasnou DNA značky BMW

BMW klasika v dobrom slova zmysle pokračuje aj v interiéri. Nová trojka ponúka najnovšiu koncepciu mníchovských interiérov, pri ktorej si automobilka stále mimoriadne stráži celkovú ergonómiu spojenú s logikou rozmiestnenia jednotlivých ovládacích prvkov. Majitelia starších modelov si tu budú zvykať maximálne na novú pozíciu štartovacieho tlačidla, umiestneného na stredovej konzole. Nielen konzervatívnejšie orientovaná klientela tu ale dokáže oceniť samostatný model pre ovládanie klimatizácie a autorádia.

Palubná doska testovaného BMW 330e.

Palubná doska dostala okrem toho aj pre BMW tradičný prvok v podobe natočenia stredovej konzoly smerom mierne na vodiča. Príslušnosť k prémiovému segmentu pripomínajú podľa očakávania kvalitné materiály so špičkovou kvalitou dielenského opracovania. Celkový punc luxusu násobí čalúnenie s využitím efektnej bielej kože. Druhou stranou mince, pri ktorej treba v danej konfigurácii počítať, je vyššia náchylnosť na potenciálne znečistenie.

Plne digitálny prístrojový panel ponúkal pri testovanom modeli najvyššiu možnú konfiguráciu grafického vyhotovenia. BMW sa aj v tomto prípade sústredí predovšetkým na špičkovú prehľadnosť a intuitívnosť. O niečo slabšiu stránku v porovnaní s konkurentmi reprezentujú grafické variácie vyobrazenia. Motív layoutov sa v tomto prípade tak ako pri ostatných nových modeloch značky decentne mení s prihliadnutím na ponuku režimov jazdy. Vyobrazované údaje sú pri verzii 330e vo všeobecnosti prispôsobené plug-in hybridnému pohonu. Elektrický dojazd, resp. stav nabitia batérie je možné sledovať permanentne v pravej časti prístrojovky. Absolútnu chválu si v sumári zaslúži aj špičkovo vyriešený Head-up displej so širokou škálou vyobrazovaných údajov.

Grafický prístrojový panel sa prispôsobil plug-in hybridnému pohonu.

Najnovšie online trendy kopíruje centrálny infotainment s dotykovou obrazovkou vystúpenou mierne do priestoru. Špičkovú grafiku a celkovú intuitívnosť tu dopĺňa množstvo užitočných vyobrazovaných údajov vrátane zaujímavých online aplikácií. Funkcionalita menu bola aj v tomto prípade prispôsobená hybridnému pohonu.

Okrem toku energií si je možné v samostatnej záložni prednastaviť čas dobíjania batérie či maximálnu úroveň nabíjacieho prúdu. Infotainment je možné s odmyslením dotyku a jednoduchej gestikulácie tradične ovládať aj prostredníctvom ergonomicky navrhnutého modulu iDrive na stredovej konzole. V rovnakom priestore možno nájsť aj špeciálne tlačidlo so symbolom batérie, prostredníctvom ktorého sa automaticky aktivuje rozhranie plug-in hybridu spojené s možnosťou aktivovania režimu šetrenia elektrickej energie v batérii na neskôr.

Kožené športové sedačky nie sú pri dlhých presunoch príliš komfortné.

Na športovú orientáciu trojkového radu odkazuje aj posed za volantom. Pozíciu sedadla vodiča je možné v tomto prípade nastaviť ukážkovo nízko, takmer ako v čistokrvnom športiaku. Dynamické emócie dokáže umocniť aj športový trojramenný „emkový“ volant s príjemne hrubým vencom. Kožené čalúnenie športových sedačiek s náznakom bočného vedenia sa mi však zdalo príliš tvrdé, čo sa prejavovalo aj v podobe určitého diskomfortu predovšetkým pri dlhých diaľničných presunoch.

Za príjemné prekvapenie možno v sumári označiť priestorové pomery v druhom rade. Aj napriek pocitovo menšiemu vstupnému otvoru a pozvoľne klesajúcej línii strechy sa vzadu pohodlne odvezie aj dvojica urastenejších dospelých. Potenciálneho prostredného pasažiera tu bude z hľadiska komfortu obmedzovať tradične výrazný stredový tunel. Cestovný komfort v tomto priestore okrem samostatných výduchov ventilácie zvyšujú aj nabíjacie koncovky pre externé zariadenia.

V druhom rade je reálne viac miesta, ako sa môže na prvý pohľad zdať.

Plug-in hybridná technológia si pre seba na rozdiel od priestoru pre posádku v porovnaní s len benzínovou verziou ukrojila približne 100 litrov v rámci batožinového priestoru. Testovaný model 330e ponúka v základe objem 375 litrov. S prihliadnutím na karosériu typu sedan v kombinácii s logicky menším nakladacím otvorom, ale nepovažujem plytší batožinový priestor za neriešiteľný hendikep.

V zadnej časti ostal aj v prípade testovanej konfigurácie zachovaný úložný priestor vhodný na odloženie nabíjacieho kábla či iných drobností. BMW tradične boduje aj sofistikovaným mechanizmom pántov veka, ktoré nezasahujú priamo do batožinového priestoru. Prítomnosť batérie pod podlahou sa naplno prejaví pri konfigurácii so sklopenými zadnými sedačkami, kedy tu vzniká nepraktický schodík s vyššie položenou líniou podlahy kufra.

O niečo plytší batožinový priestor disponuje v základe objemom 375 litrov.

Nový rad 3 môže z hľadiska výbavy na palube disponovať aj mnohými prvkami prevzatými priamo z vlajkovej lode značky BMW. Variácie a možnosti celkovej konfigurácie výbavy limitujú aj v tomto prípade len možnosti peňaženky potenciálneho záujemcu. Zo zaujímavých prvkov testovaného modelu možno okrem balíka M Sport označiť aj špičkovo fungujúce asistenčné systémy, výkonné laserové svetlá, kvalitné audio Harman/Kardon, kožené čalúnenie, bezkľúčový prístup s štartovanie, Head-up displej alebo strešné okno.

Zážitkový plug-in hybrid

Nová generácia BMW radu 3 sa po jazdnej stránke radí na absolútny piedestál svojho segmentu. O tom som sa v minulosti stihol na vlastnej koži presvedčiť už aj pri teste naftovej verzie. Zvedavosť pri modeli 330e logicky smeruje k tomu, ako sa zástavba plug-in hybridného pohonu reálne podpísala práve pod jazdnú stránku.

BMW pri brzdách nenechalo nič na náhodu, okrem spomaľovacieho účinku si pochvalu zaslúži aj funkcia rekuperácie.

V neprospech zástrčkového modelu hovorí vyššia pohotovostná hmotnosť. Tá sa v prípade testovaného modelu 330e xDrive ustálila na hodnote takmer 1,9 tony, presnejšie 1895 kg. Pri zrovnaní s ekvivalentom 330i xDrive ide o cca 230 kg vyššiu váhu. Skvele vyladený podvozok, v kombinácii s pohonom všetkých kolies, dokáže na druhej strane tieto kilogramy veľmi dobre zamaskovať. Limuzína z Mníchova je pri bežnej jazde príkladne neutrálna. Vo všeobecnosti stále precíznym jazdným vlastnostiam pomáha aj sofistikované rozloženie hmotnosti, s hybridnou batériou umiestnenou v zadnej časti vozidla.

V rámci bežného používania, vrátane adekvátne dynamickej jazdy, zostáva podvozok testovaného modelu veľmi suverénny. Pod tento fakt sa podpísal aj inteligentný pohon všetkých kolies xDrive, pre BMW s tradičnou preferenciou zadnej nápravy. Zábavný efekt sa ešte viac znásobí po deaktivovaní stabilizačného systému. V tomto móde je aj plug-in hybridná trojka prekvapivo hravá a zábavná. V extrémnych situáciách alebo pri prudkých vyhýbajúcich manévroch tu už treba počítať s fyzikou a pôsobením vyššie spomenutej hmoty na štyroch kolesách. V princípe športovo vyladené pruženie dokáže zároveň adekvátne odfiltrovať bežné nerovnosti našich ciest. Pod príjemný jazdný komfort sa pri testovanej konfigurácii podpísali pravdepodobne aj zimné pneumatiky s vyšším profilom.

Automatická prevodovka je aj v tomto prípade ozdobou modelu BMW 330e.

Filozofii značky BMW zodpovedá športovo ladené strmé riadenie s progresívnym účinkom. Prémiový štandard pripomínajú nielen vynikajúco fungujúce asistenčné systémy, ale aj odhlučnenie priestoru pre posádku. To posádka ocení predovšetkým pri jazde v čisto elektrickom režime. Výkonný model 330e disponuje aj výkonnou brzdovou sústavou, doplnenou o efektívne pracujúcu funkciu rekuperácie.

Pod modelovým označením BMW 330e sa po technickej stránke ukrýva benzínový 2-litrový prepĺňaný štvorvalec s výkonom 184 koní. Samostatný elektromotor s výkonom 113 koní je integrovaný priamo do modulu prevodovky. Systémový výkon testovanej limuzíny vo finále dosahuje až 292 koní. BMW do tohto sumáru zahrnulo už aj novú funkciu XstraBoost. Tá dokáže krátkodobo po dobu cca 10 sekúnd pri zošliapnutí pedála akcelerátora až na podlahu navýšiť výkon až o 40 koní! Pod precíznu súhru pohonu sa pričinila vynikajúco vyladená 8-stupňová automatická prevodovka.

V rámci dostupných jazdných režimov je novinkou funkcia XtraBoost.

Veľmi slušnú jazdnú dynamiku pripomína aj údaj o zrýchlení. Na dosiahnutie 100 km rýchlosti potrebuje testovaný model 5,8 sekundy. Vďaka elektrickému dopingu je pocitovo veľmi pôsobivé aj pružné zrýchlenie, čo platí predovšetkým pri aktivovaní niektorého z ponúkaných dynamických módov. Maximálna rýchlosť je obmedzená na hodnotu 230 km/h. Čisto na elektrinu pritom dokáže model 330e uháňať až 140-kilometrovou rýchlosťou.

V ponuke štyroch hlavných jazdných režimov v tomto prípade nefiguruje komfortný mód. Hybridný, resp. čisto elektrický režim dopĺňa konfigurovateľný športový režim obohatený o funkciu XtraBoost. Za zaujímavý kompromis možno označiť adaptívny mód, ktorý sa snaží prispôsobiť vyladenie pohonu aktuálnej jazdnej situácii. Práve tento režim som si počas testu obľúbil najviac.

Suverénny podvozok zvláda aj vyššiu pohotovostnú hmotnosť plug-in hybridu.

Pri plne nabitej batérii uvádza výrobca elektrický dojazd na úrovni 51 až 60 km. Počas testu v relatívne chladnom počasí sa batéria opakovane nabíjala na úroveň 38 – 44 km. Sympatické je, že na daný údaj o eklektickom dojazde podľa palubného počítača sa dá v praxi pri kombinovanom používaní aj spoľahnúť. Ak sa bude hybridná trojka využívať predovšetkým v meste či pri kratších vzdialenostiach, dokáže pohon viac pracovať len v čisto elektrickom režime, teda s nulovou spotrebou benzínu. V tomto režime sa spotreba elektriny v teste vrátane využívania dynamického potenciálu ustálila na hodnote približne 27 kWh/100 km.

Pri meraní spotreby s plne nabitou batériou sa výsledný priemer po absolvovaní 100 km ustálil na hodnote 4,3 l/100 km. V princípe o niečo skromnejší reálny elektrický dojazd kompenzuje BMW špičkovo vyladenou funkciou hybridu. Proces rekuperácie tu vodič reálne ovplyvňuje len používaním brzdového pedála. V hybridnom móde a pri predvídavom jazdnom štýle je možné jazdiť dlhodobo so spotrebou okolo 5 litrov na každých 100 km. Naopak, pri úplne vybitej batérii už treba počítať s približne o dva litre vyšším apetítom. So spotrebou mierne prevyšujúcou 7 litrov jazdí testovaný exemplár aj pri dlhších diaľničných presunoch.

Nabíjací konektor nepodporuje rýchlonabíjanie jednosmerným prúdom.

Ani BMW 330e nepodporuje podobne ako väčšina dnešných plug-in hybridov funkciu rýchlonabíjania akumulátora jednosmerným prúdom. Palubná nabíjačka s výkonom len 3,7 kW v praxi príliš neoslní. Využívanie výkonných nabíjacích staníc aj preto nedáva žiadny zmysel. Testovanému modelu v rámci dobíjania najviac svedčí využívanie domácej siete. Pri wallboxe trvá tento proces približne 3 hodiny. Úplne „out“ ale rozhodne nie je ani použitie klasickej 230 V siete. V tomto prípade treba počítať s približne o dve hodiny dlhším časovým úsekom potrebným na dobitie batérie.

Model 330e ponúka okrem nastavenia úrovne maximálneho prúdu pri procese nabíjania aj funkciu slúžiacu na uchovanie elektrickej energie v batérii na neskôr. S týmto procesom priamo súvisí aj možnosť dobíjania batérie priamo spaľovacím motorom, čo je v praxi najrýchlejšie riešenie pre nabitie batérie. Daňou za takto vyrobenú elektrickú energiu je ale v sumári spotreba benzínu prevyšujúca 10-litrovú hranicu.

V prípade modelu 330e je racionálnou voľbou dobíjanie z domácej elektrickej siete.

A náš celkový dojem?

Nové plug-in hybridné BMW 330e prináša z hľadiska pohonných jednotiek do pestrého modelového radu 3 atraktívne spestrenie so závanom ekológie. Na testovanom exemplári je mimoriadne sympatický fakt, že v jednom balení ide o automobil viacerých tvárí. Okrem nespochybniteľného „zeleného“ aspektu je to predovšetkým stále to pravé BMW, ktoré dokáže garantovať aj zábavu za volantom.

Autor: Peter Hlačik/Foto: Filip Lehotský

Testovací diár:

Model: BMW 330e xDrive M Sport
Dĺžka: 4709 mm
Šírka: 1827 mm
Výška: 1444 mm
Rázvor: 2851 mm
Objem kufra: 375 litrov
Motor: zážihovo-hybridný
Pohon: všetkých kolies
Počet valcov: 4
Systémový výkon kW/koní: 215/292
Krútiaci moment Nm: 420
Pohotovostná hmotnosť: 1895 kg
Maximálna rýchlosť km/h: 230 (140 km/h v EV režime)
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h: 5,8 s
Prevodovka: automatická
Počet stupňov: 8
Kapacita batérie: 11,15 kWh
Elektrický dojazd: 51 – 60 km
Kombinovaná spotreba podľa výrobcu: 1,4 – 1,9 l na 100 km
Spotreba podľa palubného počítača počas testu: 6,7/100 km
Pneumatiky: Bridgestone Blizzak

Verzia/cena
BMW 330e xDrive M Sport (testovaný model): od 51 800 €
BMW 320e: od 44 800 €

Exit mobile version