Autoinak.sk

Test: BMW 4 Coupé – Sebavedomý extrovert

Test BMW 4 Coupé

Automobilový priemysel čelí aktuálne mnohým výzvam a zároveň aj potencionálnym príležitostiam, ktoré úzko súvisia s čoraz prísnejšou európskou emisnou politikou. O to sympatickejšie pôsobí, ak si konkrétny výrobca dokáže aj v tak náročných časoch zachovať svoju pravovernú DNA. Potvrdzuje to aj značka BMW. Nemci okrem postupnej elektrifikácie našťastie nezanevreli ani na klasický koncept pohonu a svoje športové korene. Portfólio mníchovskej automobilky preto aj dnes ponúka pestrú skladbu modelov s párnym označením. A párna číslica pri BMW tradične patrí športovo ladeným automobilom. V teste sme aktuálne preverili symbolický stred, reprezentovaný modelovým radom 4. Konkrétne dynamicky ladeným BMW 4 Coupé so silným naftovým motorom.

Nové BMW radu 4, vo verzii 430d xDrive, s výkonným vznetovým 6-valcom skombinovaným s 8-st. automatickou prevodovkou a pohonom všetkých kolies, nám na test zapožičal slovenský importér vozidiel značky BMW.

Rýchle fakty:

Fotogaléria BMW 4 Coupé

Históriu modelového radu 4 začalo BMW písať v roku 2014. Privilégium s párnym označením v tých časoch prischlo dvojdverovým modelom odvodeným od dobovej „trojky“. Približne pred rokom sme sa dočkali debutu druhej generácie modelového radu BMW 4. Nemci v tomto prípade doslova šokovali dizajnovou bombou v podobe rozmerovo impozantných „obličiek.“ Tento prvok zároveň varianty s číslicou 4, už na prvý podhľad vizuálne odlišuje od klasickej limuzíny, resp. kombi.

Okrem dizajnu prináša nová „štvorka“ v porovnaní s modelovým radom 3 aj množstvo technických odlišností. Coupé resp. Cabrio disponujú dodatočnými výstuhami, ktoré zvyšujú celkovú tuhosť karosérie a zároveň pozitívne vplývajú aj na jazdné vlastnosti. Odlišné naladenie ponúkajú aj adaptívne tlmiče s hydraulickými dorazmi. K dispozícii sú tu aj výkonnejšie brzdy. Okrem testovaného modelu Coupé ponúka BMW radu 4 aj karosárske varianty Cabrio a Gran Coupé. Horúcou novinkou modelového radu 4 je už aj rodina čisto elektrických BMW i4.

Modelový rad 4 ponúka aj dnes pestrú škálu pohonných jednotiek

Výhodou dynamicky orientované coupé je zároveň aj pestrá škála pohonných jednotiek. Základnou zážihovou motorizáciou nového radu 4 Coupé je prepĺňaný 2-litrový 4-valec verzie 420i s výkonom 184 koní, ktorý je okrem pohonu zadnej nápravy k dispozícii aj s pohonom xDrive. Konštrukčne identickú motorizáciu využívajú aj modely 430i, resp. 430i xDrive, s výkonom 245 koní. O pomyselný stupienok vyššie je situovaný rádový 3-litrový 6-valec vo verzii M440i a M440i xDrive s výkonom až 374 koní.

Naftovým základom je rovnako 2-litrový 4-valec verzie 420d, resp. 420d xDrive s výkonom 190 koní. Výkonnejšou naftovou voľbou je potom radový 3-litrový 6-valec. V testovanej špecifikácii 430d xDrive je naladený na 286 koní a pri modeli M440d xDrive až na 340 koní. Všetky vyššie spomenuté verzie sú už v základe spojené s 8-st. automatickou prevodovkou.

Pod kapotou verzie 430d pracuje výkonný a zároveň úsporný prepĺňaný rádový 6-valec

Výkonovú špičku celého modelového radu tradične reprezentujú modely s prívlastkom M. „Základné” BMW M4 poháňa rádový benzínový 3-litrový 6-valec o výkone 480 koni. V tomto prípade ide mimochodom o jedinú verziu, ktorá je ešte stále dostupná aj so 6-st. manuálnou prevodovkou! O pomyselný stupienok vyššie sa nachádzajú vyšperkované verzie M4 Competition a M4 Competition xDrive. Identická motorizácia v tomto prípade generuje výkon až 510 koní. Verzie Competition sa zároveň kombinujú výhradne s 8-st. automatickou prevodovkou.

Sebavedomý dizajn

Sériové BMW radu 4 možno označiť ako ambiciózny, a tak trochu aj kontroverzný počin. O obrovské množstvo polemík sa tu postaral predovšetkým dizajn prednej časti, s obrovskými BMW obličkami. Prvotným impulzom horlivej diskusie sa stal už rovnomenný koncept z roku 2019. A Nemci nesklamali, resp. prekvapili? Inými slovami, identický dizajnový prvok si svoje miesto nakoniec našiel aj pri sériovom modeli. Dizajn nového coupé ale samozrejme nie je len o tomto prvku! Proporciám karosérie vo všeobecnosti dominujú atletické krivky, z ktorých už podprahovo vyžaruje výkon a sila. Vzhľad testovanej karosárskej verzie, v sebe tiež nesie aj symbolický odkaz legendárnych modelov mníchovskej automobilky, na čele s ikonickým 3,0 CSi.

Dizajn nového modelu BMW radu 4 dokáže bezpochyby zaujať

Vďaka autentickej prednej časti, s už toľkokrát spomenutými „obličkami“ si „štvorku“ určite nepomýlite so žiadnym iným súčasným BMW. Dynamiku masky pri testovanej konfigurácii M Sport podčiarkuje efektný výplet v čiernom farebnom prevedení. Optické svaly v sumári dotvára tiež športový predný nárazník. Technologickú vyspelosť automobilky z Mníchova pripomínajú výkonné svetlomety. Testovaný model v tomto prípade disponoval najvyššou nadstavbou v podobe špičkovej laserovej technológie.

Pri pohľade z profilu testovaný exemplár zaujme typickou Coupé siluetou, s dlhou prednou kapotou a zároveň aj kratučkým predným prevysom. Toto riešenie v kombinácii s vytiahnutými zadnými blatníkmi jasne pripomína, že aj napriek konfigurácii s pohonom všetkých kolies, hrá z hľadiska pohonu prvé husle stále zadná náprava! Eleganciu nového radu 4 pripomína exkluzívna šedá metalíza s názvom BMW Individual Dravit Grey. K farebnému odtieňu karosérie sa ideálne hodia efektné čierne „eMkové“ disky s kontrastnými červenými strmeňmi a 19 palcovými pneumatikami.

Výkon a sila srší z karosárskej verzie Coupé doslova z každého uhla pohľadu.

Mohutným zadným partiám kraľuje športový nárazník s naznačeným difúzorom. Toto riešenie coupé nielenže opticky ešte viac rozširuje ale zároveň aj pritláča smerom k vozovke. Aj napriek naftovej motorizácii dokáže testovaný kúsok potešiť oči aj dvojicou reálne funkčných postranných výfukových koncoviek. Odkazom štýlového fabrického tuningu verzie M Sport je aj decentný spojler, umiestnený na veku batožinového priestoru.

Tradičný interiér so športovou príchuťou

Osvedčeného a funkčného receptu sa BMW drží aj v interiéri testovaného modelu 4 Coupé. Jeho princíp spočíva v tom, že architektúra palubnej dosky spolu so základným usporiadaním ovládacích prvkov kopíruje ostatných súrodencov. Menšia porcia originality je tu inými slovami vykompenzovaná už podvedomou poznateľnosťou a prepracovanou ergonómiou.

Tradičný koncept BMW palubnej dosky dostal aj modelový rad 4

Materiálové prevedenie spolu s precíznym spracovaním tu podľa očakávania zodpovedá prémiovému segmentu. Dynamické emócie testovanej konfigurácie v praxi okrem tmavého čalúnenia stropu pripomínajú napríklad i početné obkladové plochy v „karbónovom“ prevedení. Pravovernú športovú atmosféru vyšperkoval nízky posed, evokujúci už podvedomé prepojením vodiča s autom.

V princípe konzervatívnejšie usporiadanie palubnej dosky, na rozdiel od mnohých konkurentov, stále preferuje, čo najjednoduchšie ovládanie. Palec hore si tu okrem notoricky známeho multifunkčného voliča iDrive, zaslúži aj stále samostatný modul klimatizácie alebo ovládanie autorádia s klasickými hardwarovými ovládačmi.

Priestor pred vodičom vypĺňa prehľadný prístrojový panel.

Na modernú digitálnu dobu naopak reflektuje grafický prístrojový panel. Aj toto „kontroverzné“ riešenie ešte aj dnes vzbudzuje polemiky. Témou je v tomto prípade nielen atypický tvar digitálnych budíkov s protichodnými ručičkami, ale aj pre pomerne obmedzenú dostupnosť grafických variácií. Subjektívne som si na usporiadanie BMW Live cockpit postupom času dokonale zvykol. Za jeho silnú stránku považujem tradične skvelú čitateľnosť, ako aj celkovú prehľadnosť! Najdôležitejšie údaje má vodič neustále k dispozícii aj vo svojom zornom poli, o čo sa stará kvalitný Head-up displej.

Ďalšou pýchou značky BMW je vyspelé multimediálne rozhranie s obrazovkou natočenou mierne v smere na vodiča. Precíznej a detailne prepracovanej grafike sekunduje množstvo užitočných aplikácií. Nemci si zaslúžia palec hore aj za funkčné online prepojenie, ktoré veľmi pekne pracuje napríklad aj s aktuálnymi dopravnými obmedzeniami na zvolenej trase! Samozrejmosťou najnovšej verzie je už aj bezkáblové prepojenie s oboma mobilný platformami. Systém je možné okrem multifunkčného stredového ovládača ovládať aj dotykom. V rámci atmosféry interiéru sa konzervatívnosť BMW prejavila, na dnešnú dobu v relatívne skromnej farebnej ponuke ambientného podsvietenia.

Hodnotné detaily podčiarkujú koncept prémiového automobilu

Predné športové sedačky s motívom divízie M chcem okrem dostatočných rozmerov a širokej škály osobného nastavenia pochváliť za veľmi dobrú fixáciu tela pri športovej jazde. Optimálnu šoférsku atmosféru tradične dotvára príjemne hrubý „eMkový“ trojramenný volant, doplnený o efektné pádla. Z praktickej stránky testovaná „štvorka,“ vzhľadom na polohu centrálneho stĺpika, potešila tiež užitočnou drobnosťou, v podobe automatického „podávača“ bezpečnostných pásov.

Priestor v druhom rade nie je v segmente coupé už z princípu príliš podstatným údajom. Na druhej strane ponúka testovaný model vzadu reálne o niečo viac miesta, ako sa môže na prvý pohľad zdať. Nutnou súčasťou prístupu do druhého radu je určitá porcia telesnej akrobacie. Vzadu sa okrem dvojice detí, v prípade núdze, relatívne pohodlne odvezie aj dvojica priemerne urastených dospelých. Vyššie postavy tu už bude logicky limitovať predovšetkým priestor pre hlavy. Radu 4 Coupé v sumári dávam palec hore aj za to, že druhý rad sedadiel neponúka prehnané kompromisy a je reálne nadimenzovaný len pre dvoch pasažierov.

Posed za volantom jednoznačne evokuje športovú atmosféru

Ak testovaný model v rámci praktickej stránky niečím vyslovene šokuje, tak je to objem batožinového priestoru. Elegantné coupé už v základe ponúka prepravnú kapacitu 440 litrov! Základný objem je možné v prípade nutnosti prepravy dlhých predmetov navýšiť prostredníctvom sklopenia sedadiel v druhom rade. Limit pri preprave nadrozmerných predmetov tu logicky vytvára veľkosť nakladacieho otvoru. Sedanoidné konštrukčné riešenie je ale na druhej strane vykompenzované špičkovou tuhosťou karosérie.

V rámci dostupnej výbavy ponúka aj BMW 4 Coupé v rámci konfigurátora takmer neobmedzené možnosti osobného prispôsobenia. Limitujúci faktor, tu podobne ako pri každej prémiovke, určujú vo finále len možnosti peňaženky. Úplnou samozrejmosťou sú v základe moderné a veľmi dobre fungujúce asistenčné systémy. Za takpovediac povinnú jazdu testovaného modelu považujem tiež cca 4200-eurový príplatok za efektný M-Sport paket.

Batožinový priestor pojme v základe až 440 litrov

Dáva veľa, berie málo

Testovaná konfigurácia BMW radu 4 so silným turbodieslom ma opäť raz prinútila zamyslieť sa nad častokrát doslova až nepochopiteľnou úradníckou honbou na naftové motory. Majú ešte naftové motory vôbec nejakú budúcnosť? Rádový 6-valec s logom BMW je jasným dôkazom toho, že určite áno! A poslať takto precízne vyladené motory na smetisko dejín by bola v mojich očiach veľká chyba! Pre určitú skupinu ľudí je práve silný a zároveň úsporný turbodiesel stále tou najlepšou voľbou, voči ktorej prakticky stále neexistuje zmysluplná alternatíva.

A potom tu máme čisto emočnú rovinu. V tomto prípade pri testovanom modeli na jednej stráne akceptujem aj argument, že nafta sa do športového Coupé jednoducho nehodí. Opäť tu ale existuje nemalá skupina potencionálnych zákazníkov, ktorí budú aj „štvorku“ Coupé využívať predovšetkým ako cestovateľské GT, alebo ak chcete hltača obrovskej porcie diaľničných kilometrov. A aj pre nich je nafta stále jednoznačne tou najlepšou voľbou!

BMW 4 Coupé dostalo do vienka precízne vyladenie podvozka

Výkonný turbodiesel je v sumári, ale len jedným článkom inak precízne vyladeného celku. BMW doprialo radu 4 Coupé podľa očakávania mimoriadne schopný podvozok. Vďaka adaptívnym tlmičom tu ide v praxi o šokujúceho chameleóna alias vozidlo viacerých tvarov. V konformnom nastavení, novinka aj napriek efektným 19- palcovým kolesám a stále svojskej tuhosti, prekvapuje až nečakanou ochotou filtrovania bežných nerovností našich ciest. V športovom móde sa to isté auto zmení na dravca, ktorý vodičovi dokáže sprostredkovať smerom od vozovky až načakanú spätnú väzbu!

Koncept športového Coupé tu v teoretickej rovine najviac narúša hmotnosť na úrovni cca 1,9 tony „živej“ váhy. Bezchybne vyladený a agilný podvozok v kombinácii s nízkym ťažiskom a takmer ideálnym rozložením hmotnosti, sa ale aj s danou masou dokáže veľmi dobre vysporiadať. Toto konštatovanie sa v teste reálne potvrdilo aj pri dynamickej jazde na okreske plnej zákrut či inej technicky náročnej trati.

Ak BMW niečo vie prakticky dokonale tak je to súhra pohonnej jednotky s automatickou prevodovkou

Celkovo precíznemu a suverénnemu správaniu, vo výraznej miere napomáha nielen strmé riadene s adekvátnou porciou spätnej väzby, ale aj dostatočne výkonné brzdy s možnosťou prijemne precízneho dávkovania brzdného účinku. Športový charakter v rámci testovanej konfigurácie pripomína aj vyladenie pohonu xDrive s tradičnou preferenciou zadnej nápravy. Vďaka tomu si tu môže vodič pri obmedzenej elektronike, z času na čas, dopriať pokojne aj náznak kontrolovaného šmyku.

Vyššia hmotnosť vozidla si svoje opodstatnenie obhájila v rámci akustickej pohody, spojenej s precíznym odhlučnením priestoru pre posádku. Postupne sme sa prepracovali spať k pohonnej jednotke. Pod označením 430d sa pri BMW už tradične ukrýva prepĺňaný 3-litrový, rádový 6-valec s výkonom 286 koní a až 650 Nm krútiaceho momentu. V rámci svojej najnovšej evolúcie, reaguje testovaná pohonná jednotka na emisné výzvy prítomnosťou mild-hybridnej sústavy, so 48V podpornou batériou, v ktorej sa elektrická energia hromadí vďaka brzdnej rekuperácii. S príchodom mild-hybridu zmizlo zo stredovej konzoly tlačidlo slúžiace na deaktiváciu systému štart/stop. BMW pohonnú jednotku po zastavení automaticky nevypína len pri aktivovanom športovom móde. Pri bežných nastaveniach a pohodovej jazde mi ale táto funkcia aj vďaka prirodzene fungujúcemu opätovnému spusteniu pohonnej jednotky na moje prekvapenie vyslovene neprekážala.

Najnovšia evolúcia naftového 6-valca ponúka už v štandardne mild-hybridný pohon

Jemný elektrický doping prišiel výkonnému turbodieslu vhod predovšetkým v rámci pôsobivých rozjazdov. BMW musím aj v dnešnej eko-dobe znova pochváliť aj za príkladne pohotové reakcie pohonnej jednotky smerom na stláčanie pedála akcelerátora! Pod viac ako presvedčivú jazdnú dynamiku výkonného turbodiesla, s dych berúcimi parametrami zrýchlenia, sa okrem mamutieho krútiaceho momentu podpísala opäť aj dokonalá súhra s 8-st. automatickou prevodovkou. Automat pri športovom móde a manuálnom radení zároveň dokáže vodiča veľmi precízne poslúchať aj vzhľadom na povely smerom od pádiel pod volantom!

Okrem impozantného výkonu považujem za najväčší benefit testovanej motorizácie jej príjemne nízky apetít. Výrobca v tomto prípade hovorí o kombinovanej priemernej spotrebe v rozpätí 5,2 – 5,8 litra. A toto rozhodne nie je nereálny údaj. Pri pohodovej jazde po okreskách, v rámci testu športové 6-vlacové Coupé dokázalo šokovať priemerkou pod 5 litrov! Pri diaľničnom tempe spotreba osciluje v okolo 6-lirového priemeru. Vyslovené sklamaný som tu nebol ani v rámci mestskej premávky. Tu si výkonné Coupé vypýta približne o 1,5 litra vyšší prídel nafty ako na diaľnici. Celkový kombinovaný priemer sa na konci testu ustálil na sympatickej hodnote 6,4 l/100 km a to sme si v redakcii v hojnej miere plnými dúškami užívali výkonový potenciál testovaného modelu.

Jazdí rovnako dobre ako vyzerá – nové BMW 4 Coupé

A náš celkový dojem?

Nové BMW radu 4 vo verzii Coupé kombinuje v jednom balení prakticky všetky cnosti mníchovskej automobilky. Vďaka sebavedomému vzhľadu a športovým líniám je v bežnej premávke neprehliadnuteľné. Kabína ponúka vyvážený mix luxusu a športovej atmosféry. Po stránke jazdných vlastností, ide aj vďaka špičkovému 6-valcovému turbodieslu o komfortný automobil vhodný na každodenné používanie, ktorý dokáže byť zároveň vo vybraných situáciách až nečakane zábavný.

Autor: Peter Hlačik/Foto: Filip Lehotský

Testovací diár:

Model: BMW 430d xDrive M Sport
Dĺžka: 4 768 mm
Šírka: 1 852 mm
Výška: 1 383 mm
Rázvor: 2 851 mm
Objem kufra: 440 litrov
Motor: vznetový mild hybrid (nafta)
Pohon: všetkých kolies
Počet valcov: 6
Maximálny výkon kW/koní: 210/286
Maximálny krútiaci moment Nm: 650
Pohotovostná hmotnosť: 1855 kg
Maximálna rýchlosť km/h: 250
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h: 5,1 s
Prevodovka: automatická
Počet stupňov: 8
Kombinovaná spotreba podľa výrobcu 5,2-5,8 l na 100 km
Spotreba podľa palubného počítača počas testu: 6,4 1 / 100 km
Pneumatiky: Bridgestone Turanza
Verzia/cena
BMW 430d xDrive M Sport (testovaný model) od 59 350 €
BMW 420i od 47 400 €

Exit mobile version