Autoinak.sk

Test: BMW 6 Gran Turismo – Luxusný krížnik

Test BMW 6 GT 2021

Nosnou komunikačnou témou značky BMW je športová orientácia. Druhým signifikantným prvkom tohto výrobcu je orientácia smerom na luxus. Nemci majú v súčasnosti vo svojom portfóliu hneď niekoľko modelov, ktoré ponúkajú ideálny mix oboch spomenutých vlastností. Radí sa sem aj nový model radu 6 s prívlastkom GT, teda Gran Turismo. Párnu číslicu v názve majú v Mníchove takmer výsostne len športovo orientované modely. Kúzlo prívlastku GT spočíva v tom, že výsledný produkt ponúka v jednom balení pomerne unikátnu kombináciu viacerých automobilov, resp. karosárskych variantov. Presvedčili sme sa o tom na „vlastnej koži“ v rámci testu faceliftovaného modelu.

Nové BMW 630d xDrive Gran Turismo so slabšou výkonovou verziou naftového 6-valca, obohatenou po novom o mild-hybridný pohon, v kombinácii s luxusne ladenou výbavovou verziou Luxury Line, nám na test zapožičal slovenský importér vozidiel značky BMW.

Rýchle fakty:

Fotogaléria BMW 6 Gran Turismo

Číslica „šesť“ má v histórii značky BMW pomerne výsostné postavenie. Prvýkrát sa rad 6 objavil už v roku 1976 v podobe atraktívneho športového coupé, vyrábaného až do roku 1989. Na tradíciu veľkého športového coupé v Mníchove nadviazali znovuzrodeným modelom 6 z roku 2003. Po dvoch úspešných generáciách sa Nemci rozhodli svoje veľké coupé posunúť o pomyselný level vyššie a „šestka“ sa pretransformovala do aktuálnej generácie BMW radu 8!

Číslo „šesť“ sa napriek tomu z portfólia značky BMW nevytratilo. Od roku 2017 sa pod týmto číselným kódom obohateným o prívlastok GT predáva koncepčne netradičný a autentický model 6 Gran Turismo. Ten pre zmenu nadviazal na tradíciu a odkaz pôvodného modelu BMW 5 Gran Turismo. Párna číslica musí vo finále dávať zmysel aj z hľadiska filozofie automobilky. Nový model v porovnaní s predchádzajúcou verziou Gran Turismo aj preto zásadne zmenil svoj imidž. Aj keď základné proporcie karosérie kombinujúce prvky limuzíny, liftbacku, coupé či SUV zostali zachované, tak nová verzia pôsobí po optickej stránke citeľne štíhlejšie a zároveň športovejšie!

Aktuálny modelový rad 6 z Mníchova ponúka vďaka prívlastku GT kombináciu viacerých karosárskych verzií v jednom balení.

V aktuálnej hierarchii BMW je model 6 GT umiestnený pomerne vysoko. Vďaka tomu ponúka aj bohatú nálož špičkových technológií! Pod medzigeneračný úbytok hmotnosti na úrovni cca 150 kg sa podpísala konštrukcia karosérie podriadená filozofii EfficientLightWeight. Tá v praxi okrem vysokopevnostnej ocele prináša aj výraznú implementáciu hliníka. K ďalším technologickým lahôdkam patria špičkové asistenčné systémy, pneumatický podvozok či natáčanie zadnej nápravy, ktoré je k dispozícii už aj vo verziách s pohonom všetkých kolies xDrive.

V rámci faceliftu prešla významnými zmenami aj paleta motorov. Hlavnú pozornosť púta nasadenie mild-hybridnej technológie v kompletne celom spektre dostupných pohonných jednotiek. Benzínový základ tvorí 4-valcový 2-liter vo verzii 630i s pohonom zadnej nápravy a výkonom 258 koní. Zážihový vrchol následne reprezentuje tradičný radový 3-litrový 6-valec zadnej nápravy 640i, resp. s pohonom všetkých kolies 640i xDrive a výkonom až 333 koní. Aj naftový základ pozostáva z 2-litrového 4-valcového turbodiesla. Verzie 620d, resp. 620d xDrive ponúkajú výkonom 190 koní. Naftovou špičkou je obľúbený 3-litrový 6-valec dostupný v dvoch výkonových verziách. Slabší variant 630d alebo 630d xDrive ponúka výkon 286 koní. Špičková verzia 640d xDrive sa kombinuje výhradne už len s pohonom všetkých kolies xDrive a ponúka výkon 340 koní. Pre úplnosť dodajme, že pri všetkých dostupných verziách je úplným štandardom kombinácia s 8-stupňovou automatickou prevodovkou.

Testovaný model 630d poháňal obľúbený naftový 6-valec, ktorý už disponuje mild-hybridnou technikou.

Výrazná osobnosť

Ak niekto bojuje s tým, že sa dnešné automobily aj napriek rozdielnej segmentovej príslušnosti výrazne podobajú, tak pri novom modeli BMW 6 GT to celkom neplatí. Samotná automobilka hovorí, že testovaný exemplár je po optickej stránke výnimočný a značne individuálny. S týmto tvrdením sa rozhodne nedá nesúhlasiť. Na druhej strane, optický koncept mierne zdvihnutej majestátnej coupé-limuzíny nemusí padnúť do oka úplne každému. Z môjho pohľadu ide o jedno z mála súčasných BMW, ktoré v rámci konfigurácie reálne skutočne nepotrebuje vylepšenie v podobe známeho M paketu. Namiesto neho mu viac pristane optická orientácia smerom na luxus.

V porovnaní s predchodcom novému modelu nemožno uprieť dynamický nádych. Prednej časti dominujú tradične veľké „obličky“. Tie ale v tomto prípade zvýrazňujú viac celkovú šírku a majestátnosť. Za autentické možno označiť aj predné svetlomety s novým LED svetelným podpisom a grafickou symbolikou dvojitého písmena „l“. Testovaný exemplár bol vybavený príplatkovou laserovou svetelnou technikou, s deklarovaným dosvitom viac ako 600 m. Pri takejto konfigurácii je nočná jazda temnou krajinou pôsobivým zážitkom. Na celkový výkon a dynamiku vo finále opticky odkazuje aj predný nárazník so športovo-elegantným tvarovaním.

Nové BMW radu 6 GT je doslova nabité špičkovými technológiami.

Najväčšia porcia originality a autenticity sa pri modeli 6 GT dostaví pri pohľade z profilu. Bočné partie zároveň pripomínajú aj celkovú majestátnosť a noblesu. Elegantné krivky v podobe klesajúcej línie strechy či detaily, ako sú pochrómované lišty lemujúce okolie okien, sú v tomto prípade obohatené decentnými športovými prvkami. Do tejto kategórie sa okrem svalnatých baníkov na zadnej náprave radia napríklad aj pre BMW tradičné odvetrávacie otvory situované v predných blatníkoch.

Elegancia skombinovaná s dynamickým akcentom nemohla obísť ani zadnú časť testovaného modelu. Športový look pripomína citeľne nižšie situovaná odtrhová hrana dverí batožinového priestoru. Funkčnú „frajerinku“ v danom priestore reprezentuje i výsuvný spojler. Ten sa vzhľadom na aerodynamické usmernenie prúdenia vzduchu automaticky aktivuje v rýchlostiach nad 120 km/h. Vodič si ho ale môže aktivovať kedykoľvek, napríklad aj pri pokojnej jazde v meste. Na tento úkon slúži samostatné tlačidlo situované na stredovom tuneli. K majestátnemu konceptu BMW 6 GT vo finále klasicky pristane aj menej nápadné farebné vyhotovenie. Testovaný kúsok v tomto smere ponúka sivú metalízu s prívlastkom Bernina Grey.

Najnovšie Gran Turismo v rámci nového vydania výrazne zoštíhlilo.

Interiér v znamení priestoru a luxusu

Kombinácia viacerých automobilových segmentov je citeľná aj na palube modelu 6 Gran Turismo. Ešte pred usadnutím na niektoré z miest zaujme imidžová konštrukcia tzv. bezrámových dverí. Aj keď BMW tento prvok dopraje prakticky všetkým svojim imidžovo orientovaným modelom, tak majestátnej „šestke“ takýto prvok reálne veľmi pristane. Koncept interiéru, vrátane prevedenia niektorých ovládacích prvkov, ešte nedostal najnovšiu BMW evolúciu. Z môjho pohľadu to ani nie je na škodu. Palubná doska a okolité obkladové plochy ponúkajú tradične špičkové materiály. V danej triede je absolútnou samozrejmosťou aj prémiové dielenské opracovanie.

Sympaticky a zároveň športovo pôsobí tradičná orientácia centrálnej časti palubnej dosky smerom na vodiča. Osobne kvitujem aj prítomnosť „klasického“ voliča automatickej prevodovky s overeným anatomickým tvarovaním. Najmodernejší BMW koncept si po facelifte osvojil plne digitálny prístrojový panel s grafickým prevedením budíkov. Ich netradičný tvar pripomína dizajn vonkajších „obličiek“. BMW v rámci vyobrazovacích variácií v tomto prípade nedisponuje takými bohatými grafickými variáciami ako väčšina konkurentov.

Palubná doska testovaného BMW radu 6 GT.

Na druhej strane platí, že v rámci prehľadnosti a samotnej grafickej stránky sa nedá tomuto riešeniu nič zásadné vyčítať! Najdôležitejšie údaje o jazde sa zároveň premietajú aj na čelné sklo prostredníctvom prvotriedneho Head-up displeja.

Najnovšiu dostupnú verziu ponúka podľa očakávania aj centrálny infotainmet. Špičkovú grafiku a pomerne intuitívne ovládanie tu dopĺňa skvelá čitateľnosť za akýchkoľvek svetelných podmienok! Tradičnou alternatívou ovládania systému prostredníctvom združeného ovládača iDrive predstavuje ovládanie dotykom. BMW má okrem toho veľmi dobre zvládnutú aj jednoduchú gestikuláciu. Výhodou mníchovského infotainmetu je špičková online konektivita. Ako príklad vyberám navigáciu, ktorá v reálnom čase pracuje s aktuálnymi údajmi o doprave.

Prvotriedny luxus je jedna z definícií BMW radu 6 GT.

Posed za volantom, resp. všeobecný cestovný komfort na palube má v modeli 6 GT bližšie k svetu luxusných limuzín ako k tradičným športovým sedanom. Vzdušné priestorové podmienky dopĺňajú špičkovo nadimenzované predné sedačky so širokou škálou možnosti elektronického nastavenia. Testovaná špecifikácia disponovala zároveň až nečakane príjemnou a reálne použiteľnou masážnou funkciou. Pohodu na palube pri dlhých cestách vo finále dotvárajú aj nastaviteľné „wellness“ programy, kombinujúce masáž s relaxačnou hudbou a ostatnou autentickou atmosférou.

Obdobne komfortne sa v rámci modelu BMW 6 GT cestuje aj v druhom rade. Gran Turismo má v tomto priestore, pri porovnaní s klasickým sedanom radu 5, z hľadiska priestoru jednoznačne navrch. Štýlovo klesajúca línia strechy paradoxne príliš neobmedzuje ani priestor pre hlavy zadných pasažierov. V druhom rade sa aj preto veľmi pohodlne odvezie aj dvojica urastenejších dospelých. Maximálny cestovný komfort tu okrem samostatných výduchov klimatizácie podčiarkuje elektronicky nastaviteľné operadlo. Pomyselnou čerešničkou sú pri testovanom exemplári dve kvalitné príplatkové obrazovky s možnosťou prehrávania filmov alebo iného multimediálneho obsahu.

Veľkorysé a luxusné priestorové pomery panujú aj v druhom rade.

Za nečakane praktický možno označiť aj batožinový priestor. Základná prepravná kapacita Gran Turisma dosahuje objem až 600 litrov. Elektricky ovládané jednodielne dvere ukrývajú symetrický tvar batožinového priestoru. Príslušnosť k prémiovému segmentu pripomína aj drobnosť v podobe medzipodlahy, ktorú podopiera plynová vzpera! BMW 6 GT ponúka aj možnosť sklápania zadných sedadiel. Maximálna prepravná kapacita pri konfigurácii s optimálnou rovinou dosahuje až 1800 litrov.

Príslušnosť k prémiovému, resp. luxusnému segmentu sa naplno prejaví aj pri pohľade do cenníka nového BMW radu 6 Gran Turismo. Faktom je, že už v základe je k dispozícii pomerne bohatá výbava zahŕňajúca jazdné asistenty, adaptívne LED svetlomety, kožený interiér či vzduchové pruženia na zadnej náprave. Testovaná verzia Luxury Line k tomu všetkému pridáva aj exteriér s chrómovými doplnkami, autentické vyhotovenie interiéru, ambientné osvetlenie alebo elektrické ovládanie zadných sedadiel. V opcii je okrem toho k dispozícii aj pestré množstvo ďalšej výbavy na želanie.

Testovaný model prekvapuje aj v rámci praktickej stránky.

Komfortný a rýchly cestovateľ

Za veľkolepé a noblesné možno BMW 630d označiť aj po jazdnej stránke! Aj keď Mníchov orientuje väčšinu svojho modelového portfólia smerom k zážitkom spoza volantu, resp. po správnosti radosti z jazdy, tak testovanému GT viac pristane pozícia výkonného, adekvátne rýchleho a predovšetkým mimoriadne pohodlného cestovateľa.

Smerom k špičkovému jazdnému komfortu je orientovaný aj podvozok. Testovaný exemplár v tomto prípade disponoval pneumatickým pružením na oboch nápravách. Charakter pruženia sa tu logicky mení v závislosti od zvoleného jazdného režimu. V základnom komfortnom nastavení dokáže koráb s logom BMW suverénne a bez problémov odfiltrovať drvivú väčšinu bežných nerovností našich ciest. Vzhľadom na hmotnosť a rozmery kolies mu z logických dôvodov nie je z hľadiska komfortu pochuti len extrémna situácia v podobe nechceného trafenia obzvlášť veľkej prepadliny.

Vďaka natáčaniu zadnej nápravy je model 6 GT prekvapivo obratný.

Prvotriedny cestovný komfort podčiarkuje aj špičkové odhlučnenie priestoru pre posádku. BMW sa to podarilo dosiahnuť aj napriek už spomenutej konštrukcii bezrámových dverí, a to vďaka využitiu tzv. dvojitých skiel. V disciplíne akustická pohoda na palube sa GT reálne už veľmi približuje k vyslovene luxusným limuzínam.

V športovom móde podvozok podľa očakávania citeľne stvrdne. Takáto konfigurácia mi najviac vyhovovala pri dlhých diaľničných presunoch vo vyššom rýchlostnom tempe. Vodič má prostredníctvom riadenia zároveň dostatok spätnej väzby o tom, čo sa s vozidlom práve deje. Technologickú chuťovku vo finále reprezentujú príplatkové aktívne stabilizátory, ktoré zamedzujú prílišnému nakláňaniu sa pri svižných prejazdoch cez dlhé zákruty. Výhoda pneumatického pruženia sa zároveň prejavuje aj v situáciách, keď musí testovaný exemplár občas prekonať vysoký obrubník, resp. nástrahy ľahšieho terénu. V obdobných situáciách si dokáže vodič jednoducho zvýšiť svetlú výšku približne o dva centimetre.

Ticho a luxusnú atmosféru na palube sa podarilo docieliť aj vďaka takýmto imidžovým dverám.

Efekt chameleóna alebo vozidla viacerých tvárí sa naplno prejaví aj pri tesnom manévrovaní. Parkovanie či kľukatý výjazd z podzemného parkoviska nákupného centra nie je rozhodne nočnou morou ani s viac ako päť metrov dlhým kolosom. Podpísala sa pod to užitočná funkcia natáčania zadných kolies, ktorú BMW tradične ponúka v rámci viacerých svojich modelov.

Medzi najväčšie ozdoby testovanej konfigurácie sa radí v dnešnej dobe už čoraz vzácnejší prepĺňaný naftový rádový 6-valec. Trojliter verzie 630d ponúka podľa očakávania adekvátnu výkonovú porciu na úrovni 286 koní. Pod viac ako presvedčivú jazdnú dynamiku, s pohotovou ochotou pružného zrýchlenia, sa podpísal aj impozantný krútiaci moment na úrovni 650 Nm. Viac ako 2-tonové GT vo verzii dokáže vďaka daným výkonovým parametrom zrýchliť z pokoja na 100 km/h za špičkových 5,9 sekundy.

Digitálny prístrojový panel kopíruje najnovšie modely značky BMW.

Modernizácia pohonnej jednotky so sebou priniesla zástavbu mild-hybridu. Ten pozostáva zo 48 V štartér-generátora a akumulátora s kapacitou 0,5 kWh. Primárnou úlohou hybridu je logická výpomoc spaľovaciemu motoru pri rozjazdoch a akcelerácii. Samostatná elektrosústava dokáže vygenerovať výkon 11 koní. Prítomnosť hybridu na palube si vodič napriek tomu vyslovene neuvedomuje. Za prirodzené môžem v tomto smere označiť aj spomaľovanie, keďže samotný proces rekuperácie je možné označiť ako decentný. Zaujímavosťou je absencia tlačidla slúžiaceho na reaktiváciu funkcie štart/stop. Vypínanie pohonnej jednotky si mild-hybrid vzhľadom na aktuálnu situáciu manažuje plne automaticky.

K charakteru pohonnej jednotky sa vyslovene hodí špičkovo vyladená 8-stupňová automatická prevodovka. Počas celého testu sa mi nestalo ani raz, že by automat potenciálne zaváhal pri zaradení toho správneho prevodu. Druhú stranu mince reprezentuje fakt, že prevodovka sa stále riadi vlastným rozumom. Toto platí aj pri športovom móde a manuálnom režime radenia, čo sme si chtiac-nechtiac overili počas radovánok na čerstvo zasneženej okreske plnej zákrut.

Výkonný naftový 6-valec sa po novom kombinuje s mild-hybridnou technológiou.

Pýchou BMW je aj pohon všetkých kolies xDrive. Štvorkolka prináša podstatne viac istoty predovšetkým v zimnom období alebo pri inak zhoršenej adhézii. Majestátnemu modelu 6 GT pohon 4 kolies vo finále jednoznačne pristane. A ani tu sa nezaprie DNA značky BMW. Po vypnutí elektronických strážnych anjelov si vodič môže z času na čas bez problémov dopriať o niečo viac adrenalínu. Na jazdu dverami napred ale model 6 GT, samozrejme, skonštruovaný nebol.

Elektronické hračky na palube dokážu ponúknuť aj úplne iný rozmer. Na mysli mám precíznu a bezchybnú funkciu jazdných asistenčných systémov, ktoré sú už tradične ďalšou veľkou ozdobou značky BMW. Prínosom mild-hybridu má byť logicky aj nižšia spotreba paliva. Tá sa v praxi odvíja od preferovaného jazdného štýlu. Pri pokojnej jazde je možné s výkonným naftovým 6-valcom jazdiť v kombinovanom priemere pohybujúcom sa na úžasnej úrovni cca 6 l/100 km. Naopak, pri častom využívaní výkonového potenciálu motora sa spotreba nafty pohybuje najčastejšie v rozmedzí 8 až 9 l na každých 100 km. A to je po prihliadnutí na komplexné možnosti verzie 630d xDrive stále plne akceptovateľná hodnota!

Tradične skvelá je pri BMW aj spolupráca motora s 8-stupňovou automatickou prevodovkou.

A náš celkový dojem?

BMW 6 GT má v portfóliu značky dnes veľmi špecifické a osobitné postavenie. Náš test dokázal, že je to skutočne vozidlo viacerých tvárí, ktoré sa z každého zastúpeného sveta snaží zobrať len to najlepšie. Vo finále ide o veľmi zaujímavú a zároveň všestrannejšiu alternatívu voči klasicky koncipovaným cestovateľským limuzínam.

Autor: Peter Hlačik/Foto: Filip Lehotský

Testovací diár:

Model: BMW 630d xDrive Gran Turismo Luxury Line

Dĺžka: 5091 mm
Šírka: 1902 mm
Výška: 1538 mm
Rázvor: 3070 mm
Objem kufra: 600 litrov
Motor: vznetový (diesel)
Pohon: všetkých kolies
Počet valcov: 6
Výkon kW/koní: 210/286
Krútiaci moment Nm: 650
Pohotovostná hmotnosť: 2065 kg
Maximálna rýchlosť km/h: 250
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h: 5,9 s
Prevodovka: automatická
Počet stupňov: 8
Kombinovaná spotreba podľa výrobcu: 5,8 l na 100 km
Spotreba podľa palubného počítača počas testu: 7,5/100 km
Pneumatiky: Pirelli Scorpion Winter

Verzia/akciová cena
BMW 630d xDrive Gran Turismo Luxury Line (testovaný model): od 71 250 €
BMW 620d Gran Turismo: od 62 000 €

Exit mobile version