BMW má športovú orientáciu zapísanú hlboko vo svojej DNA. Tá sa datuje už viac ako 100 rokov. Určitým paradoxom je, že v Mníchove za ten čas postavili prakticky len jediný čistokrvný superšport. Reč je o modeli BMW M1 z konca 70-tych rokov minulého storočia. Kultový a ikonický model bol zároveň pri zrode športovej divízie BMW M. Tá si počas svojej existencie pripísala obrovské množstvo šoférsky dokonalých modelov. Divízia BMW Motorsport, v skratke M, oslavuje v tomto roku významný míľnik v podobe 50-ročného výročia od jej založenia. Automobilka pri tejto príležitosti predstavila hneď niekoľko chuťoviek. Vôbec po prvýkrát v histórii uzrelo svetlo sveta ostré kombi v podobe modelu BMW M3 Touring. Zážitkoví puristi ocenia aj debut novej generácie BMW M2 Coupé. To je aj naďalej k dispozícii aj vo verzii s pohonom zadných kolies a manuálnou prevodovkou. Budúcnosť športovej divízie reprezentuje úplne nové SUV BMW XM, ktoré okrem plnohodnotného 8-valca poháňa aj elektrický doping, zastrešený výkonnou plug-in hybridnou sústavou. Jubileum značky BMW sme oslávili testom aktuálneho vrcholu ostrých modelov, v podobe „otvoreného“ BMW M8.
Vynovené BMW M8 Cabrio v špičkovej verzii Competition, ktorú poháňa prepĺňaná zážihová motorizácia 4,4 V8 s výkonom 625 koní, skombinovaná s 8-st. automatickou prevodovkou a športovým pohonom M xDrive, nám na test zapožičal slovenský importér vozidiel značky BMW.
Rýchle fakty:
- Model značený číslicou 8 má v histórii automobilky BMW výnimočné postavenie. Pôvodná verzia z 90-tých rokov minulého storočia sa radila medzi najdokonalejšie automobily svojej doby. Na návrat kultového označenia sme museli čakať do roku 2018, kedy debutovala aktuálna druhá generácia.
- Súčasné BMW radu 8, ktoré len prednedávnom podstúpilo decentnú modernizáciu pozostáva až z troch karosárskych verzií. Klasické Coupé tu dopĺňa atraktívne Cabrio a priestrannejšie Gran Coupé. Na rozdiel od pôvodnej predlohy je súčasná generácia k dispozícií aj v špičkovej verzii M8.
- Rozmerovo majestátne BMW M8 je vizuálne atraktívne prakticky z každého uhla. Sila a obrovský výkonový potenciál tu podčiarkuje množstvo prepracovaných detailov. Otvorená verzia si zároveň zachovala klasickú plátennú strechu.
- Interiér testovaného modelu M8 Cabrio aj po modernizácii vsádza na osvedčený BMW koncept z obdobia pred modelom iX. Pozíciu vlajkovej lode párneho číselného radu tu pripomína luxus skombinovaný so športovou atmosférou.
- V rámci jazdných vlastností je testované BMW M8 Cabrio Competitiom zaujímavým chameleónom. Na jednej stráne tu máme v základnom nastavení k dispozícii rýchle cestovateľské GT, ktoré sa pri extrémnej konfigurácii razom zmení na nekompromisné športové náčinie vhodné aj na používanie na okruhu.
Fotogaléria BMW M8 Cabrio
Párne číslice pri značke BMW značia športové deriváty. Prvá generácia vrcholného modelu BMW radu 8 uzrela svetlo sveta v závere roka 1989. Dizajnovo nadčasové Coupé, ktoré poháňali výhradne zážihové motorizácie V8 a V12, patrilo vo svojej dobe medzi najpokrokovejšie sériové automobily. Určitým paradoxom je, že z prvej generácie radu 8 v sériovej podobe nikdy nevznikla najostrejšia verzia s prívlastkom M.
Po niekoľkoročnej odmlke vznikalo v Mníchove „veľké“ Coupé v minulom desaťročí v podobe radu 6. Pravoverného nástupcu pôvodného radu 8, v podobe novej generácie, ale BMW predstavilo až v roku 2018. Novodobá „Osmička“ podstúpila prednedávnom decentnú modernizáciu. K dispozícii je aj naďalej v až troch karosárskych verziách. Klasické Coupé tu dopĺňa priestrannejší 4-dverový variant Gran Coupé, ako aj najimidžovejšia verzia Cabrio. Na rozdiel od svojho predchodcu je súčasný modelový rad, okrem „bežných“ verzií v ponuke aj vo vrcholnej špecifikácií M8. Facelift so sebou priniesol mierne osviežený vzhľad, modernejší interiér a niekoľko technologických inovácií, na čele s vylepšeným infotainmentom. Dominantný a majestátny automobil okrem športovosti a nespútanej sily zosobňuje v jednom tele aj ostatné cnosti mníchovskej automobilky, kam sa radí luxus či imidž.
Vstupnou bránou do sveta BMW radu 8 je verzia 840i s prepĺňaným rádovým 6-valcom o výkone 333 koní. Identický variant je okrem pohonu len zadných kolies k dispozícii aj s pohonom všetkých kolies xDrive. Ďalšou 6-valcovou alternatívou je úspornejšia naftová verzia 840d Drive s výkonom 340 koní. Hierarchicky vyššie je posadená prepĺňaná benzínová motorizácia 4,4 V8. V „slabšom“ prevedení M850i xDrive je vyladená na 530 koní. Vrcholný model M8 následne disponuje výkonom až 600 koní.
Konfigurátor modelu M8 okrem základného výkonového prevedenia zahŕňa už tradične aj príplatkový balík Competition. Viac ako 17-tisícový balík stojí za to. Okrem identifikačných štítkov zahŕňa hneď niekoľko sofistikovaných technologických vylepšení. Ich pýchou je ešte nekompromisnejšie vyladený podvozok a maximálny výkon navýšený až na hodnotu 625 koní!
Budí zaslúžený rešpekt
Vynovené BMW M8 Cabrio dokáže vzbudiť obrovský rešpekt už v statickej podobe, napríklad na parkovisku. Zaslúženým magnetom pre objektívy smartphonov menších, ale aj väčších okoloidúcich sa zaručene stane aj v kombinácii, s v princípe decentne sivou metalízou Brooklyn Grey a so zatiahnutou strechou. Sila a obrovský výkonový potenciál sršia prakticky z každého detailu rozmerovo majestátnej karosérie klasického kabrioletu s plátennou strechou.
Na prednej časti modelu M8 s mohutnými nasávacími, resp. chladiacimi otvormi športového nárazníka opticky zaujme hneď niekoľko efektných karbonových doplnkov. Konzervatívci tu pravdepodobne ocenia rozmerovo „menšie obličky,” v dynamicky tmavom prevedení, ktoré testovaný model opticky ešte viac rozširujú. Technologickú BMW špičku aj v tomto prípade reprezentujú výkonné svetlomety s precízne fungujúcim tieňovaním obohatené o laserovú nadstavbu. Pri svižnej jazde nočnou krajinou som reálne ocenil excelentný svetelný dosvit v diaľkovom móde.
Dynamický potenciál srší aj z bočných partií. Efektne dlhú siluetu prednej kapoty dopĺňajú svalnaté blatníky, masívne bočné prahy, ale aj dizajnovo dokonalé spätné zrkadlá s karbónovým povrchom. Nefalšovanú Cabrio atmosféru pripomína klasická plátenná strecha v decentne tmavom farebnom odtieni. V rámci karbónových doplnkov ma pri bočnej siluete vrcholnej verzie prekvapili „len“ naznačené postranné prieduchy na predných blatníkoch. Za absolútny výkvet automobilovej techniky možno označiť kované disky kolies s priemerom 20-palcov. Priestor v nich vypĺňa už na pohľad extrémne výkonná keramická brzdová sústava s efektne červenými strmeňmi.
Ozdobou zadných partií, s odmyslením si minimalistického karbónového krídelka na veku batožinového priestoru, je jednoznačne masívny difúzor a štvorica výfukových koncoviek. V konfigurácii s otvorenými klapkami ide o zdroj adekvátneho zvukového prejavu, zodpovedajúcemu benzínovému 8-valcu. Špeciálnym detailom testovaného kusu je aj dizajn výročného fabrického BMW M loga. To je inšpirované predlohou používanou v 70-tych rokoch minulého storočia.
Luxus a emócie
Interiér kombinuje v jednom balení noblesu vlajkovej lode s už podvedome očakávanými športovými emóciami. Facelift mníchovskej vlajkovej lode s jedným párom dverí sa aj v tomto priestore niesol v znamení dobrusovania detailov. Mnohé ovládacie prvky dostali tzv. galvanizačný povrch. O prvotriednom kvalitatívnom dojme, špičkových materiáloch a precíznom dielenskom opracovaní, je v tomto prípade úplne zbytočné rozsiahlejšie rozpisovanie. Pútavý estetický zážitok tu okrem atraktívnej červeno-čiernej farebnej kombinácie testovaného exempláru dotvárajú mnohé ďalšie detaily, z ktorých vyberám zapracovanie príplatkovej audio sústavy Bowers & Wilkins. Športovú M-atmosféru tu dotvárajú početné karbónové dekóry či efektné kovové pedále doplnené o praktickú protišmykovú úpravu.
Tradičnú BMW architektúru palubnej dosky s konceptom klasického a ergonomicky dokonalého ovládania klimatizácie, resp. autorádia ozvláštňuje šikmejší sklon stredového tunela. Toto riešenie symbolicky pripomína pôvodný rad 8. Pri testovanej verzii Cabrio pozostáva z luxusnej a efektnej brúsenej kože prakticky celá palubná doska. Toto riešenie pri jazde s otvorenou strechou eliminuje neželaný odraz slnečných lúčov.
Plne digitálny prístrojový panel s detailnou grafikou je vo svojom štandardnom nastavení dôverne známy už aj z iných modelov značky. Špecialitou M modelu je nadstavba v podobe prehľadného športového zobrazenia, kde má vodič k dispozícii prakticky všetky dôležité parametre.
Facelift so sebou priniesol vylepšené rozhranie palubného infotainmentu s väčšou obrazovkou a širokou paletou online aplikácií. Moderné bezdrôtové prepojenie mobilnej konektivity Apple Carplay, resp. Android auto je v danej kategórii vozidiel už takpovediac povinnou jazdou. Precízne fungujúci a bleskurýchle reagujúci palubný systém je možné okrem dotyku či hlasu ovládať aj klasickým iDrive na stredovej konzole. V praxi som toto ergonomicky prepracované riešenie využíval suverénne najčastejšie. Okrem prepracovaného kamerového nahľadu na okolie vozidla som pri aute kalibru BMW M8 Cabrio infotainment najviac využíval v rámci detailných možností nastavenia jazdných módov, vrátane personalizovateľných nastavení M1 a M2.
V porovnaní s menším a zážitkovo extrémnejšie navrhnutým BMW M4 zaujme vlajkový M-model stvárnením predných sedačiek. Tie sú aj napriek výraznému bočnému vedeniu navrhnuté viac v GT štýle. Príjemne komfortný cestovateľský posed je v sumári vhodný aj na každodenné rutinné používanie. Prekvapením je, že v porovnaní s menším súrodencom na palube testovaného modelu aj po modernizácii absentuje komfortný podávač bezpečnostných pásov. Úkon pripútania si z tohto dôvodu vyžaduje o niečo viac telesnej akrobacie.
Pôvodcom hlavného prúdu emócií je prakticky dokonalý M-trojramenný volant s príjemnou hrúbkou venca. Na zážitky a ergonomickú precíznosť je pri modeloch z divízie M prispôsobený aj volič automatickej prevodovky. Jeho preferenciou vo východiskovej pozícii, je čo najjednoduchšie sekvenčné radenie.
Imidžový charakter verzie Cabrio dotvára koncept plátennej strechy ovládanej plne elektricky. Daný úkon je možné realizovať okrem statickej polohy aj v malých rýchlostiach. Pri jazde s nebom nad hlavou som počas testovacích jesenných dní babieho leta neraz ocenil luxusnú vychytávku v podobe veterného šálu. Ten pri predných pasažieroch zásobuje príjemne teplým vzduchom oblasť krku.
Aj napriek svojim majestátnym rozmerom disponuje BMW radu 8 karosársku koncepciu 2+2. Zadné sedačky sú skôr núdzové a vhodné pre deti. Urastenejšieho pasažiera tu už bude limitovať priestor pre kolená, resp. nohy. Pri jazde so zatiahnutou strechou platí to isté konštatovanie aj v oblasti hlavy. Tento fakt, ale pri zážitkovom kabriolete nepovažujem za nedostatok. Otvorená verzia je prioritne o imidži. Pre toho kto si viac potrpí na praktickú stránku má BMW v ponuke verziu M8 Gran Coupé.
Obdobné konštatovanie platí aj pri batožinovom priestore. Jeho značná časť je prispôsobená na uskladnenie plátennej strechy. Aj napriek pomerne nesymetrickému tvarovaniu je k dispozícii objem 350 litrov. Praktickú stránku vylepšuje možnosť sklopenia delených zadných operadiel. Vďaka tomu BMW M8 prevezie aj dlhšie predmety. Úsmevnou zaujímavosťou testovaného modelu je pomaly pracujúce elektrické otváranie veka batožinového priestoru.
Z hľadiska výbavy a technológií ponúka vrcholná špecifikácia M8 Competitione prakticky to najlepšie, čím mníchovská automobilka dnes v sérii disponuje. Okrem efektnej kombinácie čalunenia kože Merino a Alcantary, špičkových laserových svetlometov, pestrej škále precízne fungujúcich asistenčných systémov či detailnému kamerovému náhľadu s pamäťou spiatočnej jazdy pri vycúvaní, chcem v tejto súvislosti vyzdvihnúť aj už spomenuté príplatkové audio značky Bowers & Willkins. To dokáže veľmi autenticky interpretovať hudbu aj pri pohodovej jazde so spustenou strechou.
Rýchle GT s výkonovými parametrami superšportu
Najväčšou devízou testovaného modelu sú jeho jazdné vlastnosti. Magické písmenko M v názve je logickým predpokladom len pre tie najvyššie očakávania. Verzia M8 Cabrio je vo svojej podstate zároveň aj dokonalým automobilovým chameleónom. Ten, kto preferuje prioritne zážitkové náradie siahne s veľkou pravdepodobnosťou po klasickom Coupé. Testovaný derivát je pri jazde s otvorenou strechou okrem nesporného dynamického potenciálu, zároveň dokonalým náčiním pre užívanie si života takpovediac plnými dúškami.
M8 demonštruje svoju športovú DNA precíznym vyladením podvozka. Vrcholná verzia s prívlastkom Competition, pridáva ku všeobecnosti schopnému základu niekoľko zmysluplných konštrukčných zmien. Tie sú ešte viac prispôsobené pre prípadné nekompromisné zaobchádzanie na uzavretej trati či pretekárskom okruhu. Z hľadiska jazdného komfortu je podľa očakávania už aj najmäkšie vyladenie adaptívnych tlmičov v rutinnej praxi relatívne tvrdé. Na druhej strane tu nejde o vyslovene nekompromisnú tvrdosť. Testovaný model je tak reálne použiteľný pokojne aj v športovom nastavení podvozka, v kombinácií s realitou slovenskej cestnej infraštruktúry.
Okrem suverénneho podvozka si vodič môže podľa svojej preferencie prispôsobiť ďalšie pestré spektrum nastavení, vrátane reakcie pohonnej jednotky, prevodovky, odozvy riadenia, stabilizačného systému či pohonu všetkých kolies M xDrive. Preferované konfigurácie si je následne možné spojiť so skratkami M1 a M2 dostupnými priamo na volante.
V pestrom spektre nastavení nechýba ani dvojstupňová odozva brzdnej sústavy. Klasickú komfortnú odozvu som v tomto prípade už aj pri bežnej a pohotovej jazde automaticky nahrádzal subjektívne prirodzenejšími ostrými športovými reakciami. Pri pokojnom zaobchádzaní testovaný model svoju športovú podstatu pripomína aj o niečo benevolentnejším odhlučnením interiéru, typickým pre modely z divízie BMW M.
Vo východiskovej a najdefenzívnejšej konfigurácií, dostupnej po každom spustení pohonnej jednotky, možno M8 Cabrio zadefinovať ako veľmi rýchle a zároveň adekvátne pohodlné GT-čko, predurčené na dlhé diaľničné presuny. Napriek permanentne dostupnej obrovskej výkonovej náloži je testovaný model v základnej konfigurácii so zapnutými elektronickými pomocníkmi, principiálne vhodný aj pre menej skúsených vodičov.
Po prepnutí do zážitkovejšieho nastavenia Sport, s možnosťou ďalšej individuálnej personalizácie, sa ten istý model už stáva citeľne nekompromisnejším. Športové nastavenie pohonu všetkých kolies už vo výraznej miere preferuje pohon zadnej nápravy a vodič musí byť pri dynamickejších prejazdoch cez zákruty „pod plynom“ citeľne obozretnejší.
Absolútny extrém a šoférsku nirvánu pre najodvážnejších reprezentuje nastavenie pre pretekársky okruh. Tu sa už automaticky deaktivujú prakticky všetci anjeli strážni v podobe asistenčných systémov. Takto nastavené BMW M8 Competition patrí do rúk len vyslovene skúseným vodičom. Za absolútny extrém možno označiť sofistikovaný pohon M xDrive, známy už aj z modemu M5. V prípade dostatočnej odvahy si vodič dokáže nakonfigurovať čistú a nekompromisnú zadokolku, ktorá bude páliť gumy na zadnej náprave prakticky pri akomkoľvek necitlivejšom zatlačení pedála akcelerátora.
Technologickým šperkom je za každých okolností dvakrát prepĺňaná benzínová motorizácia 4,4 V8. Vo verzii Competition ponúka neuveriteľný výkon až 625 koní. Potešením je už len vizuálny pohľad na motorkársky šperk pod prednou kapotou. V tejto súvislosti plne chápem aj na prvé počutie šialený príplatok cca 1200 EUR, za efektný karbónový kryt pohonnej jednotky. Vďaka výkonovým parametrom, ktorými sa ešte v nedávnej minulosti pýšili prakticky len extrémne superšporty, má vodič pod svojou pravou nohou neustále k dispozícii takpovediac „odistenú zbraň hromadného ničenia“. Dokonale zážitkovú orientáciu navodzuje aj lineárne gradujúci výkon so špičkou teste pod hranicou obmedzovača.
Ešte viac emócií je možno docieliť preferovaným nastavením všeobecne veľmi pohotovej 8-st. športovej automatickej prevodovky, prostredníctvom funkcie Drivelogic. Najnekompromisnejší puristi, napriek dostupnosti troch momentov preradenia pravdepodobne uprednostnia čisto manuálny mód, s dokonale rýchlym sekvenčnými radením prostredníctvom pádiel, resp. M voliča prevodovky.
Intenzívny týždeň s novým BMW M8 Cabrio Competiotion bol príliš krátky nato, aby som sa dokázal, čo i len priblížiť limitom tohto výnimočného automobilu. Aj keď sú dostupné výkonové parametre v realite slovenskej premávky v plnej miere prakticky nevyužiteľné, tak srdce každého automobilového nadšenca vždy zahreje fakt, že niekde pod pravou nohou je neustále k dispozícii obrovský potenciál. Ten v kombinácií s kompletnými jazdnými vlastnosťami radí toto výnimočné BMW medzi absolútnu automobilovú špičku.
A spotreba paliva? Pri danom modeli je to pre drvivú väčšinu majiteľov zbytočná a nepodstatná otázka. Výrobca v prípade testovaného exemplára udáva oficiálny priemer s hodnotou 11,5 l/100 km. Ten je v kombinovanom móde, mimochodom, reálne dosiahnuteľný pri vyslovene ležérnom jazdnom štýle. Pri temperamentnejšej prevádzke, ale stále racionálnom používaní vozidla, treba počítať s priemernou spotrebou teste pod hranicou 15-litrov.
Počas testovacieho obdobia som v disciplíne spotreby zaznamenal dva extrémy. Prvý tesne nad hranicou 10-litrov, vyobrazil palubný počítač pri pohodovej jazde s otvorenou strechou a užívaní si krajiny. V tomto kontexte je vítanou pomôckou jednoducho a rýchlo aplikovateľný veterný deflektor. Užitočný pomocník vo výraznej miere eliminuje vírenie vzduchu v kabíne, čo platí aj pre svižnejšie tempo. Druhý extrém s minimálne násobnou hranicou úbytku paliva z nádrže je priamym dôsledkom čisto zážitkovej jazdy a snahy o aspoň čiastočné priblíženie sa potenciálu, ktorý má v sebe BMW M8 Cabrio Competition.
A celkový dojem?
Divízia BMW M si za 50-rokov svojej existencie vybudovala výnimočné postavenie. Dôvod, prečo je tomu tak vo svojej podstate dokonale demonštruje aj testovaný model BMW M8 Cabrio Competition. Unikátny automobil plným právom patrí medzi absolutnú automobilovú smotánku. V jednom balení je tu totiž k dispozícií nielen luxus a prestíž mníchovských modelov, ale zároveň aj čistokrvná a nekompromisná športová DNA, ktorá ideálne definuje pojem radosť z jazdy.
Autor: Peter Hlačik/Foto: Filip Lehotský
Testovací diár:
Model: BMW M8 Cabrio 4,4 V8 Competition
Dĺžka: 4 867 mm
Šírka: 1 907 mm
Výška: 1 353 mm
Rázvor: 2 827 mm
Objem kufra: 350 litrov
Motor: zážihový
Pohon: všetkých kolies/zadný
Počet valcov: 8
Výkon kW/koní: 460/625
Krútiaci moment Nm: 750
Pohotovostná hmotnosť: 2100 kg
Maximálna rýchlosť km/h: 250 elektronicky obmedzená
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h: 3,4 s
Prevodovka: automatická
Počet stupňov: 8
Kombinovaná spotreba podľa výrobcu 11,4 – 11,6 l na 100 km
Spotreba podľa palubného počítača počas testu: 13,2 / 100 km
Pneumatiky: Pirelli P Zero
Verzia/cena
BMW M8 Cabrio 4,4 V8 Competition (testovaný model) od 166 000 €
BMW 840i Cabrio 3,0 R6 od 110 800 €