Značku BMW si okrem prémie a luxusu každý z nás podvedome spája aj so športovým zameraním a zážitkami z jazdy. Posledné roky ale automobilové predaje neúprosne valcujú SUV alebo vozidlá s vyššou stavbou karosérie. Mníchov zvládol aj túto výzvu a už v roku 2007 dokázal celému svetu, ako je možné v jednom automobile skĺbiť do pôsobivého celku dva akoby diametrálne odlišné svety. Presne takto sa zrodilo na prvý pohľad nelogické BMW X6, teda zdvihnuté SUV s dynamicky ladenou karosériou typu coupé. Koncepcia SUV coupé sa veľmi rýchlo vykryštalizovala ako presný zásah, a to v podobe obrovského záujmu zo strany samotných zákazníkov. BMW sa ale neuspokojilo na polceste. Bežné, resp. „obyčajné“ modely z rodiny X6 expresne rýchlo obohatili aj výkonovo extrémne verzie s rukopisom divízie M. Po prvom zimnom teste naftového 6-valcového modelu sme v rámci druhého testu mali možnosť okúsiť „nadupanú“ benzínovú verziu s prívlastkom M50i.
Nové BMW X6 M50i s prepĺňaným benzínovým motorom V8 a maximálnym výkonom až 530 koní nám na test zapožičal slovenský importér vozidiel značky BMW.
Rýchle fakty:
- SUV coupé BMW X6 sme v premiére spoznali už v roku 2007. Po technickej stránke ide aj dnes o blízkeho príbuzného klasicky tvarovaného SUV X5. Model X6 sa pomerne rýchlo stal dôležitým pilierom modelového portfólia mníchovskej automobilky. Vo finále sa oproti tradične tvarovanému súrodencovi podstatne viac sústredí na emócie a celkový imidž. Dôležité je zdôrazniť, že pri najnovšej generácii sú príjemným prekvapením vo finále aj samotné úžitkové vlastnosti tohto automobilu so „skosenou“ karosériou.
- Model BMW X6 aj v dnešnej „zelenej“ dobe našťastie stále ponúka adekvátnu paletu pohonných jednotiek. Základom sú v tomto smere prepĺňané 6-valce. Testovaný exemplár s prívlastkom M50i predstavuje pomyselný medzistupeň medzi „základnou“ zážihovou verziou xDrive 40i a plnohodnotným modelom X6M s brutálnym výkonom.
- Po dizajnovej stránke pôsobí testovaný model M50i aj napriek svojim majestátnym rozmerom stále mimoriadne atleticky. Dynamický potenciál v tomto prípade ešte viac zvýrazňujú efektné športové doplnky, v rámci celkového konceptu vozidla pôsobia mimoriadne atraktívne, ale zároveň aj príplatkové až 22-palcové disky kolies.
- Koncepcia interiéru po úžitkovej a funkčnej stránke aj v prípade testovaného exempláru až na pár detailov kopíruje svojich bežných súrodencov. Bez prílišného zveličenia dokáže aj BMW X6 M50i plniť aj plnohodnotnú rolu rodinného automobilu. Presnejšie, expresne rýchleho rodinného automobilu.
- Najväčšou ozdobou modelu BMW X6 M50i sú ale bezpochyby jeho jazdné vlastnosti. Extrémny motor V8 s výkonom až 530 koní dokáže v praxi s prehľadom zadupať do zeme väčšinu športových automobilov. V celkovom kontexte fascinujú ešte viac aj jazdné vlastnosti. Obrovské a pomerne ťažké BMW X6 dokáže vďaka špičkovému vyladeniu v tomto smere takmer až potláčať zákony fyziky.
Fotogaléria BMW X6 M50i
SUV coupé BMW X6 debutovalo už v roku 2007. Koncepčne netradičné vozidlo sa už len svojím dominantným vzhľadom doslova dožadovalo adekvátnych motorizácií pod prednou kapotou. Po veľmi pozitívnej odozve publika na „základné“ modely rozšírila modelové portfólio približne po roku aj supervýkonná verzia BMW X6M.
Záujem o trochu experimentálny model s imidžovým vzhľadom prekvapil aj samotnú automobilku. Z modelu X6 sa postupne stalo jedno z vôbec najžiadanejších BMW, čo platí aj pre slovenský trh. O popularite tohto modelu svedčí aj fakt, že Mníchovčania z prvých dvoch generácií predali celosvetovo viac ako 440-tisíc kusov. V roku 2019 sme spoznali tretie pokračovanie úspešného príbehu. Po technickej stránke ide aj v tomto prípade opäť o veľmi blízkeho príbuzného najnovšej verzie klasicky tvarovaného modelu BMW X5. Nový model je postavený na pokrokovej modulárnej platforme s označením CLAR. V porovnaní s predchodcom sa zmenil aj formát vozidla. Tretia generácia modelu X6 je dlhšia, širšia, ale zároveň aj mierne nižšia.
Ešte väčšiu pozornosť ako majestátne rozmery pútajú v tomto prípade použité technológie. Moderné asistenčné systémy vo finále dopĺňa napríklad aj užitočné natáčanie zadnej nápravy. veľmi zaujímavá je zároveň aj skladba pohonných jednotiek. Paleta dostupných motorov zostala „našťastie“ aj pri novej generácii plne adekvátna. Žiadny downsizing, resp. „hybriding“ sa tu zatiaľ nekoná a BMW v tomto prípade zatiaľ nepodľahlo všeobecne neustále narastajúcemu „eko“ tlaku. Základnými pohonnými jednotkami sú 3-litrové radové 6-valce. Vo všetkých verziách X6 je samozrejmosťou 8-stupňová automatická prevodovka a pohon všetkých kolies xDrive.
Hierarchický výkonový strop v ponuke zastrešujú tradične supervýkonné benzínové 8-valce s objemom 4,4 litra. Pre toho, komu by z nejakého dôvodu nevyhovovalo „šialené“ X6 M s výkonom 625 koní, má BMW v ponuke aj o niečo menej nápadnú verziu M50i. V tomto prípade ide v princípe o ten istý benzínový 8-valec s objemom 4,4 litra, ako ponúka „emko“. Mimoriadne zaujímavý zostal aj výkon, ktorý je vyladený na rešpekt budiacich 530 koní! Športová divízia M sa okrem toho tradične pohrala aj s turbodieslovým 6-valcom, ktorý v špičkovej naftovej verzii M50d dokáže ponúknuť výkon 400 koní.
Imidž na prvom mieste
Tím dizajnérov z Mníchova si zaslúži obrovský rešpekt už len za to, ako umne dokázal dodať takému „veľkému mastodontovi“, ako je BMW X6, takú veľkú porciu dynamických emócií. Karoséria SUV coupé dokáže po optickej stránke aj adekvátne maskovať reálne rozmery tohto modelu.
Pôsobivé predné partie budia svojím tvarom obrovský rešpekt v každom spätnom zrkadle vpredu idúceho vozidla. Práve predná časť verzie M50i v sebe jednoznačne najviac odráža obrovskú silu a výkon ukrytý v útrobách. Magnetom pre oči sú aj v tomto prípade obrovské „obličky“. Ich tvar a skosenie pripomína ikonické športové modely Mníchova na čele s BMW radu 8. Efekt ľadviniek vo finále dotvára „frajerinka“ v podobe ich podsvietenia. Za tmy pôsobí tzv. „Iconic Glow“ skutočne impozantne. Model BMW X6 sa vďaka tejto funkcii stáva veľmi ľahko identifikovateľný už z veľkej diaľky. Poznávacím znamením testovanej výkonnej špecifikácie sa stáva aj špeciálne lakovanie okolia masky chladiča, ako aj rebrovanie „obličiek“. Po vizuálnej stránke stoja za zmienku aj špičkové predné svetlomety s laserovou technológiou, ktoré zdobia kontrastné modré segmenty v tvare písmena X.
Pri pohľade z profilu logicky najviac vyniká elegancia karosérie typu SUV coupé. Vyslovene zaujímavo v tomto smere pôsobia obrovské kolesá s priemerom až 22 palcov, ktoré ale na modeli X6 ani zďaleka nepôsobia ako zjavenie z inej galaxie. Rovnaké farebné prevedenie ako predná maska dostali aj efektné krytky spätných zrkadiel. Punc dominancie testovanému exempláru vo finále bezpochyby dodáva aj netradičný príplatkový metalický farebný odtieň s názvom Manhattan.
Za dizajnovo odvážne možno celkom iste označiť aj zadné partie. Pomerne členitá zadná časť zvýrazňuje dynamický potenciál testovaného modelu. Úzke koncové svetlá novej koncepcie zabiehajú netradične hlboko do priestoru dverí batožinového priestoru. Zároveň ide o jedno z hlavných poznávacích znamení novej generácie modelu BMW X6. Opticky atraktívne pôsobí podľa očakávania aj športový zadný nárazník. Z imidžového hľadiska je škoda, že naznačené mohutné postranné prieduchy sú v tomto prípade len atrapou. Silu 8-valca pod prednou kapotou však v plnej kráse demonštrujú dve masívne a, samozrejme, aj reálne funkčné koncovky výfukového systému.
Luxusný interiér prešpikovaný modernými technológiami
Nové modely s logom BMW sa oproti minulosti vyznačujú prepracovanou koncepciou interiéru. Pomerne citeľné zmeny sa v tomto smere dotkli aj niektorých funkčných prvkov, čo platí aj pre testovaný model X6 vo výkonovej verzii M50i. Automobilka takýmto spôsobom reaguje na aktuálne preferované trendy, predovšetkým v oblastiach digitálnych riešení. Na druhej strane BMW stále kladie mimoriadny dôraz aj na zachovanie svojho historického dedičstva v podobe autentickej logiky a funkčnosti ovládania prakticky všetkých dôležitých nastavení.
Po kvalitatívnej, resp. materiálovej stránke by bolo čokoľvek iné, ako je prvotriedny dojem, vzhľadom na cenovku vozidla nečakaným a neželaným prekvapením. Inými slovami, interiér vrátane všetkých obkladových plôch je v tomto prípade skutočne hodný prívlastku prémiový. Medzigeneračne sa nový model v rámci nárokov pre komfort posádky posunul ešte viac smerom k luxusu. Testovanému exempláru s obrovským výkonom veľmi pristanú aj obklady palubnej dosky z uhlíkových vlákien, dodávané na želanie. Športovú atmosféru pripomína aj centrálna časť palubnej dosky, ktorá je efektne orientovaná smerom na vodiča.
Po imidžovej stránke zaujme aj efektné riešenie panelu s voličom automatickej prevodovky. Plne chápem všetkých zástancov anatomického voliča z minulej generácie tohto modelu. Nový volič s kryštálovou úpravou možno nepadne tak ideálne do ruky, no s prihliadnutím na efekt dosahuje toto riešenie predsa len úplne inú úroveň. Priezračnú „kryštálovú“ úpravu dostal zároveň aj otočný volič iDrive. Určitou nevýhodou tohto stvárnenia môžu predstavovať neželané odrazy svetla, predovšetkým v situáciách s jasným počasím a ostrým slnkom.
Layout nových, plne digitálnych „budíkov“ prístrojového panelu sa mení v závislosti od zvoleného jazdného režimu. Zásadné, resp. prehnané grafické variácie ale v tomto smere určite nečakajte. Na druhej strane BMW sa aj v tomto priestore vyhralo s detailmi a prístrojový panel zdobí efektné označenie X6 M50i. Za konzervatívne, ale dokonale funkčné možno označiť klasické prevedenie panelu klimatizácie. S prihliadnutím na funkčnú stránku predsa len ešte zatiaľ nevymyslel nikto nič lepšie, ako sú prehľadne usporiadané fyzické tlačidlá.
Silnou stránkou modelov s logom BMW je tradične aj multimediálne rozhranie iDrive. Obrazovka s priemerom 12,3 palca ponúka nielen prepracovanú grafiku, ale aj špičkovú čitateľnosť za každých svetelných podmienok. Z hľadiska funkčnosti v multimediálnom rozhraní pribudlo množstvo dostupných online aplikácií. Vo všeobecnosti by bol na podrobnejšie predstavenie všetkých špičkových technológií na čele s laserovými svetlami alebo jazdnými asistenčnými systémami potrebný samostatný článok. Za všetko aj v tomto prípade vypichnem špičkovú sústavu kamier s vysokým rozlíšením. Tie dokážu veľmi dobre a detailne zobrazovať okolie vozidla, čo pri takom veľkom SUV coupé padne pri tesnom manévrovaní vhod aj skúsenému vodičovi.
Maximálny užívateľský komfort na palube dotvárajú veľkorysé a zároveň športové predné sedačky so širokou škálou elektrického nastavenia. Detail, ktorý si v tomto smere zaslúži palec hore, je príjemne mäkký vankúšik zakomponovaný priamo do hlavovej opierky. Pomyselnou čerešničkou vo výbave testovaného kúsku bola dostupnosť akéhosi automobilového wellness. Vodič a predný spolujazdec majú v rámci niektorého z dostupných programov k dispozícii sedačky s masážnou funkciou a celý interiér sa pri masírovaní zároveň osvieži niektorou z prednastavených vôní.
Športové ambície podčiarkuje aj prepracovaný „emkový“ volant s masívnymi „pádlami“, určenými na manuálne radenie prevodových stupňov. Špecifikom testovaného modelu je posed za volantom. Paradoxom je, že aj napriek skutočne vyvýšenej pozícii sedenia dokáže BMW v tomto smere vo finále poskytnúť aj citeľnú porciu športových emócií.
Nový model X6 je zároveň aj dôkazom toho, že dnes už ani karoséria typu SUV coupé nemusí byť vyslovene nepraktická. Druhý rad vďaka nárastu rozmerov disponuje až nečakanou priestorovou rezervou, a to nielen v oblasti nôh, ale aj v priestore pre hlavy. V druhom rade sa na nedostatok priestoru reálne nebude sťažovať ani dvojica dospelých s výškou viac ako 180 cm.
Z praktickej stránky prekvapuje aj nadštandardný batožinový priestor. V základnom usporiadaní disponuje nová generácia modeli X6 objemom 580 litrov. Vďaka dostatočnej hĺbke batožinového priestoru sa sem s rezervou zmestí aj väčšina nadrozmerných, resp. neforemných predmetov. Dodatočný priestor vhodný na odloženie drobnosti je dostupný pod úrovňou podlahy. Podlahu zároveň vo vrchnej pozícii prekvapivo fixuje plynová vzpera. Na druhej strane paradoxne, teda pomerne jednoducho v BMW vyriešili kryciu roletku. Tá sa sklápa, resp. skladá manuálne. Po sklopení zadných operadiel dokáže aj štýlové BMW X6 ponúknuť maximálnu prepravnú kapacitu na úrovni až 1525 litrov.
Z hľadiska výbavy ponúka BMW už tradične veľmi široké možnosti individuálneho prispôsobenia podľa osobných preferencií. Strop v tomto prípade často určujú až možnosti, resp. limity peňaženky. Vzhľadom na výslednú cenovku sa testovaný exemplár vo výkonnej verzii M50i mohol pochváliť nielen špičkovými jazdnými asistenčnými systémami, ale napríklad aj Head-up displejom, špičkovým koženým čalúnením, 3-zónovou automatickou klimatizáciou, výkonným audiom značky Harman/Kardon alebo laserovými svetlometmi.
Extrémny výkon je prudko návykový
V rámci imidžu alebo úžitkových vlastností dokážu všetko doteraz spomenuté v princípe ponúknuť už aj cenovo dostupnejšie verzie nového modelu BMW X6. Testovaný exemplár s prívlastkom M50i je aj preto v prvom rade o motore, emóciách a zážitkoch z jazdy. Pri úplne triezvom a pragmatickom pohľade sa na prvý pohľad javí výkon 530 koní v takom veľkom a ťažkom SUV coupé ako nelogický nezmysel. V praxi ale ide paradoxne o veľmi návykovú kombináciu, ktorú je pre lepšie pochopenie nevyhnutné zažiť na vlastnej koži.
Záplavu emócií a zimomriavok prináša už len ranné naštartovanie studeného 8-valca, sprevádzaného autenticky drsnou zvukovou kulisou. V rámci zvukových zážitkov je v tomto smere nutné zdôrazniť, že v súčasnosti existujú aj 8-valce, ktoré dokážu predovšetkým pri jazde ponúknuť ešte o minimálne jeden level vyššiu porciu emócií. No napriek tomu som sa aj v tomto prípade nejeden raz počas jazdy pristihol, ako si dlhé čakanie na semaforoch krátim len tak pre radosť „efektným“ brnknutím do plynového pedála. V obdobných situáciách sa vďaka silnému 8-valcu reálne „zachveje“ už aj tak veľký mastodont, ako je BMW X6.
Prepĺňaná V8 strojovňa pod prednou kapotou disponuje objemom 4,4 litra a neuveriteľným výkonom 530 koní. Vykonové parametre sprevádza rovnako impozantná hodnota krútiaceho momentu na úrovni 750 Nm. Už len na základe týchto parametrov musí byť každému jasné, že autentická „explózia“ výkonu je tu k dispozícii prakticky okamžite. Zo strany vodiča stačí na jej vyvolanie len náznak prudšieho zatlačenia pedála akcelerátora smerom k podlahe. Ukazovateľ rýchlosti v spomenutých situáciách následne „letí“ do pásma „zakázaných“ hodnôt doslova expresným tempom.
Priam šialene znie v tomto kontexte aj údaj o zrýchlení z pokoja na 100 km/h. Tento úkon zvládne model X6 M50i za menej ako 5 sekúnd! Konkrétne len za 4,3 sekundy. Tento parameter v praxi patrí už skôr do sféry superšportov ako do kategórie „rodinných“ SUV! Pri rozjazde dokáže model X6 M50i doslova zadupať do zeme akýkoľvek „hot hatch“. Identická situácia sa opakuje aj pri energických pružných zrýchleniach na okreskách alebo diaľniciach. Inými slovami, počas testu som ani raz nezažil situáciu, že by motorový šperk pod prednou kapotou z hľadiska výkonu čo i len mierne zaváhal. V prevažnej miere sa pod tento fakt podpísal aj precízne vyladený športový automat s ôsmimi stupňami.
Okázalý výkon si v praxi pýta aj veľmi schopný podvozok. A ako všetci vieme, podvozky z Mníchova už od nepamäti patria vo svojej kategórii k absolútnej špičke. Testovaný model sa v tomto prípade spolieha aj na elektronicky ovládaný aktívny M zadný diferenciál. Priam nutnosť predstavuje aj špičkovo vyladený pohon všetkých kolies xDrive. Práve „štvorkolka“ pomáha účinne skrotiť obrovský výkon nielen v zákrutách, ale aj v prípade menej skúsených vodičov. Pohon xDrive toho znesie po kľukatých cestách naozaj veľa. Podpísali sa pod to aj skvele fungujúce aktívne stabilizátory. V rámci jazdných zážitkov predstavuje pomyselnú nirvánu, napriek všetkému už spomenutému, preferencia pohonu zadnej nápravy. Tá je najviac citeľná predovšetkým pri športových jazdných módoch. Pod adekvátny faktor zábavy v zákrutách sa v prípade novinky podpísalo aj medzigeneračne ešte nižšie situované ťažisko. V praxi sa tak aj s veľkým BMW X6 dá veľmi dobre povoziť aj na obľúbenom horskom priechode s ostrými, resp. dlhými zákrutami. Precíznej ovládateľnosti a poslušnosti povelov od volantu v nemalej miere pomáha aj aktívne natáčanie kolies zadnej nápravy.
Na zreteli však treba mať aj nemalú hmotnosť tohto SUV coupé. Tá v pohotovostnom stave presahuje hodnotu cca 2,3 tony. Aj pri vyslovene ostrej jazde sa doslova nechce veriť, že vodič prostredníctvom volantu ovláda doslova masu kilogramov. Limity podvozka a pohonu sa dostavujú v princípe až vo vyslovene „kritických“ a iracionálnych situáciách, kde sa drvivá väčšina vodičov ocitne len zriedkakedy.
Pri dynamickej a zážitkovej jazde s častým krotením výkonu sú priam nutnosťou dodatočne výkonné brzdy. Aj keď model X6 M50i nedisponoval karbón-keramickou konštrukciou, tak v bežných podmienkach fungovali excelentne aj brzdy. Na druhej strane v extrémnych situáciách sa práve brzdy javia ako najslabší článok testovaného modelu BMW X6 M50i. A práve tu je zároveň najviac citeľná hmotnosť vozidla. Inými slovami, pri opakovanom prudkom brzdení z vysokých rýchlostí je už cítiť ich „vädnutie“. Na druhej strane musím v tomto prípade zdôrazniť, že sme testovali novinársky exemplár, ktorý si aj kolegovia z iných redakcií, ako sa hovorí, bezpochyby „užívali plnými dúškami“.
A čo spotreba paliva? V teste sme jazdili s výsledným kombinovaným priemerom cca 15 l na 100 km. Údaj o spotrebe ale nebude u drvivej väčšiny majiteľov tohto modelu nikdy témou dňa. Na druhej strane s vyslovene ľahkou nohou dokáže aj BMW X6 M50i jazdiť s približne o 4 litre nižšou spotrebou. A tu už sa približujeme k medziam, ktoré sľubuje výrobca. Naopak, pri vyslovene zážitkovej jazde nie je veľmi ťažké dosiahnuť ani opačný extrém s ešte o „pár“ litrov vyššou spotrebou, ako bol výsledný priemer v tomto teste. Vo finále ale za každých okolnosti platí, že testovaný exemplár spotrebované palivo dokáže vykompenzovať práve nefalšovanými emóciami z jazdy.
A náš celkový dojem?
Po zážitkových dňoch strávených v spoločnosti modelu BMW X6 M50i platí, že imidžové SUV coupé z Mníchova výkon astronomických 530 koní reálne nepotrebuje. Na druhej strane ide skutočne o prudko návykovú záležitosť, ktorá si dokáže každého nadšenca šoférovania veľmi rýchlo doslova omotať okolo prsta. Vodič dokáže na palube testovaného exemplára zažiť dnes už čoraz zriedkavejšiu záplavu emócií a nefalšovanú radosť z jazdy. A presne o tomto je nové BMW X6 M50i.
Autor: Peter Hlačik/ Foto: Filip Lehotský
Testovací diár:
Model: BMW X6 M50i
Dĺžka: 4935 mm
Šírka: 2019 mm
Výška: 1696 mm
Rázvor: 2975 mm
Objem kufra: 580 litrov
Motor: zážihový (benzín)
Pohon: všetkých kolies
Počet valcov: 8
Výkon kW/koní: 390/530
Krútiaci moment Nm: 750
Pohotovostná hmotnosť: 2310 kg
Maximálna rýchlosť km/h: 250
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h: 4,3 s
Prevodovka: automatická
Počet stupňov: 8
Kombinovaná spotreba podľa výrobcu: 10,4 – 10,7 l na 100 km
Spotreba podľa palubného počítača počas testu: 15,0 l/100 km
Pneumatiky: Pirelli P-Zero
Verzia/cena
BMW X6 M50i (testovaný model): od 99 550 €
BMW X6 xDrive 40i: od 76 750 €
Recenzia
BMW X6 M50i
Dĺžka: 4 935 mm Šírka: 2 019 mm Výška: 1 696 mm Rázvor: 2 975 mm Objem kufra: 580 litrov Motor: zážihový (benzín) Pohon: všetkých kolies Počet valcov: 8 Výkon kW/koní: 390/530 Krútiaci moment Nm: 750 Pohotovostná hmotnosť: 2310 kg Maximálna rýchlosť km/h: 250 Zrýchlenie z 0 na 100 km/h: 4,3 s Prevodovka: automatická Počet stupňov: 8 Kombinovaná spotreba podľa výrobcu 10,4 – 10,7 l na 100 km Spotreba podľa palubného počítača počas testu: 15,0 / 100 km Pneumatiky: Pirelli P-Zero
Výhody
- Technológie na palube
- Výkonný motor + špičkové jazdné vlastnosti
- Imidž faktor
Nevýhody
- Brzdný účinok pri „extrémnej“ jazde
- Jazdnému zážitku je úmerná aj spotreba paliva
- Výsledná cenovka
BMW X6 M50i DEALS
Zhromažďujeme informácie z mnohých obchodov za najlepšiu dostupnú cenu