Za viac ako 100-rokov svojej existencie nám BMW dokázalo dať veľké množstvo výnimočným modelov. Mníchovská automobilka sa postupom času zároveň prepracovala k najrešpektovanejším prémiovým výrobcom. V DNA značky ale ostala permanentne zakorenená športová orientácia. Symbolom tých najtemperamentnejších BMW je od roku 1972 športová divízia M. Produktový rad nekompromisne vyladených automobilov v ktorých nazve je ukrytá skratka pre motoršport oslávil prednedávnom okrúhle 50-ročné výročie. Nemci si pre túto príležitosť načasovali unikátny darček v podobe len druhého autorského modelu vyvinutého priamo v divízii BMW M. Reč je novom super-SUV, ktoré možno pokojne zaradiť do klubu tých najexkluzívnejších automobilov s vyššou svetlosťou podvozka. Pôvodne predstavený motorový derivát BMW XM neskôr doplnila parametrovo ešte viac extrémna verzia s dovetkom Label. Len prednedávnom sa rodina motorových derivátov opäť rozrástla. A tentokrát smerom nadol. Novou vstupnou bránou do sveta XM je verzia s dovetkom 50e, ktorú sme preverili v redakčnom teste.
Nové BMW XM 50e, ktorého pohon pozostáva z prepĺňaného plug-in hybridného, rádového benzínového 6-valca s elektrickým dopingom, v tradičnej kombinácii s 8-st. automatickou prevodovkou a pohonom všetkých kolies M xDrive, nám na test zapožičal slovenský importér vozidiel značky BMW.
Rýchle fakty:
- Exkluzívne BMW XM má v portfóliu mníchovskej automobilky špeciálne postavenie. Super-SUV, ktoré vzniklo pri príležitosti 50-výročia divízie BMW M, je symbolickým pokračovateľom superšportu M1 vyvinutým s prihliadnutím na požiadavky dnešnej doby.
- Ponuku len druhého BMW vyvinutého v divízii BMW M po dvoch výkonovo špičkových V8 plug-in hybridoch, prednedávnom rozšíril 6-valcový PHEV základ s dovetkom 50e.
- Špeciálny status modelu BMW XM v praxi pripomína jeho extravagantný a zároveň odvážny dizajn zvýrazňujúcu rozmerovú majestátnosť a taktiež športovú príchuť. Pre testovanú verziu 50e sú signifikantné dizajnové detaily v čiernom farebnom prevedení.
- Špičkový interiér BMW XM ponúka zaujímavý mix viacerých svetov. Užívateľský rozmer kombinuje aktuálne moderné prvky s niektorými obľúbenými a zároveň evolučne staršími ergonomickými riaseniami. Ešte zaujímavejšie pôsobí predná časť kabíny v štýle športového SUV sparovaná s priestorom pre zadných pasažierov s príchuťou luxusných limuzín.
- Testovaná konfigurácia zastúpená novým základom BMW XM 50e využíva v princípe o niečo racionálnejšie, cenovo dostupnejšie no zároveň stále výkonovo plne adekvátne pohonné ústrojenstvo, ktoré je zároveň hodne označenia v podobe magického písmena M.
Dnes mimoriadne rešpektovaná športová divízia automobilky BMW si vydobyla silné renomé prakticky okamžite po svojom vzniku. V 70-tych rokoch minulého storočia vznikol pod jej taktovkou prvý a nateraz jediný mníchovský superšport s uprostred uloženým motorom. V súčasnosti mimoriadne vzácny model M1 má v histórii značky aj preto veľmi špeciálny a jedinečný status.
BMW M sa neskôr v „civilnom sektore“ preorientovalo výhradne na „šľachtenie“ štandardných modelov. K synonymám práce divízie Motorsport sa dodnes radia napríklad výkonné verzie sedanov BMW M3 a M5. Pri príležitosti veľkolepých osláv 50 výročia BMW M, bol v závere roka 2022 prestavený historicky len druhý model, ktorý bol opäť kompletne vyvinutý v jej réžii. Superšport v tomto prípade vystriedalo takmer v každom ohľade extrémne super SUV. Nemci daným počinom prirodzene reagovali na aktuálne dobové trendy spojené s obrovskou popularitou danej kategórie vozidiel.
Do mozaiky výnimočnosti nového vrcholného modelu zapadá taktiež označenie XM. Zaujímavosťou je, že použitiu daného názvu predchádzala dohoda s istou francúzskou značkou, ktorá rovnomenný písmenový kód používala v minulosti pri svojej limuzíne. Rozmerovo veľkorysé SUV postavené na modernej platforme CLAR, bolo v čase premiéry zároveň prvým BMW M s plug-in hybridným pohonom či funkciou natáčania zadnej nápravy. V rámci dostupných prvenstiev tu napriek tomu najviac zaujme status nateraz „najsilnejšieho“ sériového BMW.
Exkluzívnemu a špecifickému postaveniu v rámci hierarchie značky zodpovedá taktiež pohonná sústava. Unikátne BMW XM je momentálne k dispozícii v troch verziách. Pri každej z nich je automatickým štandardom plug-in hybridný pohon s veľkým nabíjateľným akumulátorom s celkovou kapacitou až 29,5 kWh. Pôvodne predstavenú verziu a súčasný stred z ponuky poháňa prepĺňaná 4,4 litrová benzínová motorizácia V8, ktorá s prispením elektro sústavy disponuje výkonom až 653 koní. Výkonový strop následne zastrešuje ešte extrémnejšia verzia XM Label. Koncepčne identický motorový základ na čele s motorizáciou V8 je v tomto prípade vyladený na neuveriteľný výkon 748 koní. Nedávnou novinkou je testovaná základná verzia XM 50e. Jej pohon zastrešuje prepĺňaný benzínový 3-litrový 6-valec s pre BMW tradičným rádovým usporiadaním. Vďaka plug-in hybridnému dopingu, systémový výkon v tomto prípade dosahuje taktiež úctyhodných 476 koní.
Expresívny dizajn
Hierarchicky špeciálne postavené BMW zdobí reálne výrazný a zároveň plne autentický vzhľad. Rozmerovo veľkorysú SUV karosériu ozvláštňuje množstvo temperamentne ladených línií. Tvorcovia dizajnu si tu zároveň dali mimoriadne záležať na celkovo ostrom a zároveň atletickom podtóne. Iné drobné detaily tu symbolicky odkazujú na v koncepčného predchodcu v podobe kultového superšportu M1.
Predné partie s prakticky kolmou a zároveň robustnou orientáciou budia obrovský rešpekt a to nie len keď sa daná silueta objaví v spätnom zrkadle vpredu idúceho vozidla. Za hlavnú dominantu tohto priestoru možno označiť rozmerovo veľkorysé „obličky“ v tmavom prevedení. Vďaka príplatkovému a zároveň efektnému podsvieteniu Iconic Glow je typická BMW silueta veľmi ľahko identifikovateľná aj za tmy. Svetelné efekty testovaného exempláru kompletizujú rozmerovo malé a svetlomety s deleným usporiadaním. Uzučkú líniu denného svietenia dopĺňa o úroveň nižšie situovaný a na prvý pohľad zamaskovaný hlavný svetelný modul. O prvotriedny svetelný zážitok sa stará sériovo najpokročilejšia full LED technika so sofistikovanou funkciou tieňovania, ktorou mníchovská automobilka v súčasnosti disponuje. Temperamentný nádych predných partií kompletizujú viaceré ostré línie predného nárazníka v atraktívnom dvojfarebnom prevedení.
Pri pohľade z profilu pôsobí model XM napriek svojim majestátnym rozmerom zároveň veľmi športovo. Okrem viacerých detailov na čele s typickými M-spätnými zrkadlami či postupne sa zužujúcou líniou bočného presklenia sa pod spomenutý efekt vo výraznej miere podpísala taktiež pozvoľne klesajúca línia bočnej strechy. Toto riešenie vo finále evokuje decentný SUV-coupé nádych. Dizajnovým prvkom inšpirovaným pri modeli BMW M1 je farebne kontrastná linka, ktorá sa vizuálne stráca v koncovom module bočného presklenia. V jej počiatočnej línii na prednom blatníku je štýlovo zakomponované minimalistické označenie modelu. Pre najnovšiu motorizáciu M50e sa v štandarde pre daný karosársky modul používa čierna farba. Testovaný exemplár pútal obrovskú pozornosť taktiež vďaka prenikavému lakovaniu s názvom M Sao Paulo Yellow. Nemetalická žltá farba ako stvorená pre extrovertov, v cenníku figuruje dokonca aj bez nutnosti dodatočného doplatku. Viackrát spomenutú majestátnosť unikátneho SUV najlepšie odzrkadľujú príplatkové až 23-palcové dvojfarebné disky kolies. Tie v kontrastne s ostatnými proporciami vozidla pôsobia stále veľmi prirodzene. Vizuálny SUV nádych v podobe ochranných lemov na blatníkoch a prahoch je v tomto prípade vďaka vysoko lesklému prevedeniu prioritne dizajnovou záležitosťou.
Viacero autentických detailov zdobí taktiež zadné partie vrcholného SUV s logami značky BMW. Fabrické logá sú v tomto prípade namiesto klasickej pozície efektne vygravírované v horných rohoch zadného okna. Tento detail sa znova inšpiroval už viackrát spomenutým historickým prvým a až doteraz jediným modelom vyvinutým v divízii BMW M. Centrálnu časť koncového okna prekrýva rozmerovo minimalistický strešný spojler. K ďalším športovým detailom koncovej línie sa radí robustný nárazník s náznakom difúzora. Najviac pozornosti tu napriek tomu na seba viažu dva páry veľmi pekných a zároveň reálne funkčných výfukových koncoviek s vertikálnym usporiadaním. Určitú paralelu s modelom M1 vo finále pripomínajú taktiež efektne úzke koncové svetlá s postrannou a za tmy svietiacou M-lamelovou štruktúrou.
SUV viacerých tvárí
Obdobne autentický prístup ako pri exteriéri dokáže ponúknuť nové BMW XM vo svojej kabíne. Nemci sa pri interiéri zároveň zamerali na zmysluplný prienik viacerých svetov. Najviac pozornosti v tomto kontexte na seba viaže kombinácia prednej časti v tradičnom štýle športového SUV a zároveň zadná časť, ktorá sa svojím konceptom môže pokojne porovnávať s luxusnými limuzínami.
Samozrejmosťou je adekvátny dynamický podtón na čele s funkčne dokonalým volantom, klasickým M voličom prevodovky či prednými sedačkami typickými pre športovo-luxusné modely divízie BMW M. Z hľadiska exkluzivity testovaného exempláru je prirodzene k dispozícii vysoká kvalitatívna stránka. Reálne k svetu v tomto prípade pôsobí už „základné“, resp. nepríplatkové a zároveň farebne jednoliate čalúnenie z dielne Individual a využitím kože Merino Black. Do množiny kreatívnych i efektných riešení radím zapracovanie ambientného podsvietenia alebo tak trochu umelecké dielo v podobe dizajnu reproduktorov príplatkového a funkčne prvotriedneho audia Bowers & Wilkins.
Vizuálne minimalistickej architektúre palubnej dosky dominujú najnovšie BMW digitálne hračky. Stredobodom pozornosti tu napriek tomu má byť stále vodič. Pripomína to napríklad naklonenie centrálnej časti palubnej dosky. Dôraz na čo najlepšiu užívateľskú ergonómiu tu s odmyslením si už spomenutého multifunkčného športového volantu s klasickými ovládacími prvkami pripomína taktiež funkčne výborné a zároveň prehľadné prevedenie stredovej konzoly. Identický koncept bol veľkou prednosťou už pri evolučne starších mníchovských modeloch. Palec hore dávam rovnako zachovaniu centrálneho samostatného modulu s najdôležitejšími tlačidlami klimatizácie, ako aj klasickému ovládaním hlasitosti.
Prístrojový panel vizuálne zabalený do jedného modulu spolu s centrálnym infotainmentom disponuje prvotriednou grafikou. Layouty dostupné pri modeli XM pozostávajú z dvoch efektných symetricky tvarovaných vyobrazení. Škoda len, že pri navolení ultimátnejšieho športového módu, nedoprialo BMW svojmu super-SUV predsa len o niečo viac autentickejšie, resp. emočnejšie vyobrazenie. Na druhej strane len pochvalu si zaslúži dostupnosť jednotlivých ukazovateľov, resp. údajov z palubného počítača. Medzi ktorými okrem pavučiny s „G-éčkami“ nechýba ani permanentné vyobrazenie prednej kamery.
Zážitok z digitálnych hračiek dopĺňa rovnako konfigurovateľný a rozmerovo veľkorysý Head-up displej. Najnovší BMW svet si prirodzene osvojil centrálny infotainment s vrcholnou evolúciou operačného systému. Špičkovú grafickú stránku dopĺňa užitočná online podpora s množstvom aplikácií vrátane vstavanej navigácie pracujúcej s dopravnými informáciami v reálnom čase.
Ozdobou mníchovského infotainmnentu sú široké variácie ovládania zahŕňajúce i jednoduché gestá. Precízne pohotové dotykové reakcie som pri jazde subjektívne s obľubou nahrádzal prácou s ergonomicky špičkovým centrálnym ovládačom iDrive klasického konceptu. Menu pozostávajúce z kosoštvorcových dlaždíc si je možné personálne prispôsobiť podľa osobných preferencií. V širokej škále dostupných nastavení vozidla tu tradične nechýba podrobné spektrum nastavení ostrých režimov M1 a M2. Elektrifikovaný pohon tu pripomína záložka s manažment plug-in hybridnej nadstavby. Špičkový digitálny zážitok kompletizuje kvalitný kamerový náhľad, ako aj bezkáblovo fungujúca moderná mobilná konektivita. BMW si zaslúži pochvalu taktiež za výrazné sprehľadnenie layoutu s podrobnejším nastavením termomanažmentu, resp. klimatizácie vozidla.
Testovaný exemplár trafil do čierneho pri použitých predných sedadlách. Tie dokážu zaujať adekvátnou športovou podstatou s veľmi dobrou fixáciou tela, ale zároveň sú vhodné i na dlhé presuny, resp. rutinné každodenné používanie. Komfortný nádych tu okrem širokej škály elektrického nastavenia či prémiového odvetrávania a vyhrievania kompletizuje štandardná prítomnosť masážnej funkcie.
Vyvýšený SUV koncept je s odmyslením si dobrého prístupu garanciou dobrého rozhľadu z vozidla. Model BMW XM musím z funkčného hľadiska pochváliť za veľmi dobre navrhnuté odkladacie priečinky, ktoré kopírujú zaužívané štandardy. Prvotriedny prémiový svet v tomto kontexte pripomínajú držiaky na nápoje s dostupnou funkciou chladenia alebo zahrievania odloženého nápoja.
Za samostatnú kapitolu možno v prípade špičkového modelu vyvinutého v divízii BMW M označiť koncepciu druhého radu. V princípe neočakávanou ozdobou superšportového SUV je tzv. BMW M Lounge svet, pripomínajúci luxusné limuzíny. Pod v každom smere nadštandardné priestorové pomery v druhom rade sa s odmyslením si celkových proporcií podpísal i nadštandardný rázvor testovaného modelu. Zážitok z cestovania v zadnej časti kabíny demonštruje excelentne pohodlná zadná lavica. Nádych obývačkovej sedačky kompletizujú čalúnené a príjemne mäkké priestory medzi operadlami a modulmi zadných dverí.
Úplnou samozrejmosťou je prítomnosť regulovateľných zón klimatizácie zadných pasažierov, vyhrievanie krajných pozícií či zdrojové koncovky. Za povestnú čerešničku tu možno označiť koncepčne jednoduché, no zároveň extrémne efektné a zároveň pútavé riešenie. Reč je p špeciálnom vyhotovení strechy s 3D efektom a veľmi pekne zapracovaným podsvietením. Táto hračka očarila počas testu úplne každého, kto užíval jazdu v druhom rade.
Vzhľadom na celkové proporcie nového BMW XM možno z praktickej stránky ako určité sklamanie označiť koncept batožinového priestoru. V princípe slušnú základnú prepravnú kapacitu na úrovni 527 litrov limituje o niečo plytší pôdorys skombinovaný s vyššou nakladacou hranou a úplnou absenciou medzipodlahy. Priestor pod podlahou využívajú komponenty pohonu na čele s palivovou nádržou. Ložnú plochu symetrického tvaru s hodnotným čalúnením, môže na prvý pohľad opticky zmenšiť taktiež prítomnosť pomerne veľkej a zároveň dizajnovo exkluzívnej tašky. Tá slúži na uskladnenie nabíjacích káblov alebo ďalších drobností. Prepravnú kapacitu je možné citeľne navýšiť prostredníctvom sklopenia zadných operadiel delených v pomere 40/20/40. Daný úkon sa ale prekvapivo nedá realizovať takpovediac priamo „z kufra.“ Maximálna prepravná kapacita s takmer ideálne rovnou podlahou následne dosahuje 1820 litrov.
Extravagantné BMW XM si svoju cenovku okrem svojho statusu čiastočne obháji už automaticky dostupnou veľmi bohatou výbavou. Bez nutnosti doplácania, resp. takpovediac v základe sú v tomto prípade k dispozícii prakticky všetky digitálne hračky vrátane vstavanej navigácie, pestrej palety bezpečnostných a asistenčných systémov, adaptívny podvozok, bezpkľučový prístup a štartovanie vrátane digitálneho kľúča, automatické dovieranie dverí, špičkové predné sedadlá s masážou, vyhrievanie predných aj zadných sedadiel, ambientné podsvietenie alebo pokročilý parkovací asistent. Z príplatkových položiek, s odmyslením si efektného podsvietenia prednej masky či až 23-palcových diskov kolies, stojí za zváženie predovšetkým investície do špičkovo hrajúceho audia Bowers & Wilkins.
Rozšírenie ponuky dáva zmysel
Nové BMW XM má v rámci hierarchie automobilky nielen špeciálny a zároveň i kultový status. V Mníchove sa napriek tomu rozhodli túto exkluzívnu špecialitku potencionálne dopriať takpovediac širším masám. Dve pôvodne predstavené verzie s vrcholnými a výkonovo extrémnymi plug-in hybridnými motorizáciami s V8 základom totiž len prednedávnom doplnila testovaná vstupná brána s dovetkom 50e.
S odmyslením si o dva valce chudobnejšieho spaľovacieho motorového základu a tým pádom logicky nižšieho systémového výkonu tu ale Nemci neprichádzajú so žiadnymi ďalšími „bolestivými“ kompromismi. Už základná motorová verzia modelu XM automaticky disponuje napríklad užitočným natáčaním kolies zadnej nápravy ako aj mnohými ďalšími vycibrenými technickými finesami.
Rukopis divízie BMW M pripomína testovaný exemplár nekompromisne športovým vyladením podvozka. Pre model XM sú vzhľadom na jeho hmotnosť namiesto vzduchových vankúšov automatickým štandardom špeciálne odladené adaptívne tlmiče. Majstrovský konštrukčný kumšt, ktorý v praxi takmer potláča základne fyzikálne zákony, reprezentujú špičkovo odladené stabilizátory eliminujúce prirodzene očakávané náklony karosérie.
Spoza volantu pôsobí mníchovské super-SUV excelentne tuhým dojmom. Športovo tuhšia charakteristika je výstižná taktiež pre pruženie. V kombinácii s 23-palcovými diskami kolies to platí už aj pre základný cestný mód, resp. komfortné prispôsobenie adaptívnych tlmičov. Podvozok napriek tomu stále takpovediac dýcha. Pri celkových proporciách vozidla prejavilo až nečakanou spätnou väzbou smerom od vozovky napríklad pri jazde po typických slovenských okreskách so zvlneným povrchom. Testovaného modelu XM na druhej strane už príliš nevyhovujú prejazdy cez výtlky a nerovnosti s tzv. ostrým okrajom. Ich typickým príkladom sú v našich mestských aglomeráciách veľmi časté „utopené“ kanalizačné poklopy. Prirodzene viac obozretnosti si tu vyžadujú taktiež prejazdy cez vyslovene hrubé prepadliny.
Exkluzívne SUV, vyšľachtené v divízii BMW M, dokáže naplno odomknúť svoj talent na kvalitných povrchoch. Platí to nielen pri jazde v priamke. Napriek svojej obrovskej pohotovostnej hmotnosti, na úrovni približne 2,7 tony, dokáže testovaný exemplár až neuveriteľne suverénne zdolávať pokojne aj členitejšie cestné úseky technickejšieho charakteru. V disciplíne hľadania povestnej hranice, kedy je už nájazdová rýchlosť do dlhej tiahlej zákruty v peknom počasí a so suchou vozovkou jednoducho privysoká, počas testu nad mojou odvahou takmer vždy zvíťazilo XM-ko.
Ako vyslovenú utópiu tu preto nepovažujem ani občasnú jazdu na okruhu. Limit zážitkovej jazdy v prípade rozmerovo veľkorysej novinky na druhej strane prirodzene predstavujú vyslovene technické trate s prudkými zákrutami, kde sa už fyzika jednoducho nedá oklamať.
Pod v mantineloch reálnych rozmerov a váhy vozidla fenomenálneho vyladenia jazdných vlastností, sa v značnej miere podpísali po zahriatí krásne lepivé plášte Pirelli P Zero. Ešte dôležitejším faktorom je precízne odladenie pohonu všetkých kolies M xDrive, ktorý tak, ako sa na správne BMW patrí, preferuje zadnú nápravu. V prípade obmedzenia, resp. deaktivácie elektronických anjelov strážnych, si je možné v prípade dostatočnej odvahy a rýchlych rúk pokojne dopriať efektné hodenie zadkom.
Zážitok z jazdy si je možné detailne prispôsobiť v rámci personalizovateľných nastavení pohonu. Mimo nastavení plug-in hybridu pohonu je okrem východiskového režimu Road k dispozícii alternatívne a už o niečo temperamentnejšie nastavenie Sport. Na aktiváciu ešte nekompromisných M-módov tradične slúžia dve priame skratky v podobe efektných červených tlačidiel M1 a M2 na multifunkčnom volante. Každý z daných svetov si je možné reálne veľmi podrobne prispôsobiť podľa osobných preferencií. A to vrátane dostupnosti striktne manuálneho, resp. sekvenčného radenia prostredníctvom pádiel. Model XM 50e na druhej strane neponúka možnosť prednastavenia do módu čistej zadokolky. Pri formáte veľkého SUV je to z hľadiska sumárnej racionality zároveň plne akceptovateľné.
Podpis divízie BMW M prirodzene nesie taktiež zábavné odladenie príkladne strmého riadenia a výkonných bŕzd. Druhý spomenutý konštrukčný element je mimoriadne dôležitý aj vzhľadom na celkové proporcie. Rutinný život s modelom XM, predovšetkým v meste, vo veľmi pozitívnej miere ovplyvňuje praktická funkcia natáčania zadnej nápravy. Testovaný exemplár je v mantineloch bežného používania zároveň excelentne dobre odhlučnený, čo prioritne pri diaľničných presunoch podvedome „skresľuje“ skutočnú cestovateľskú rýchlosť.
Pod dovetkom 50e, sa ukrýva osvedčená mníchovská technika na čele s prepĺňaným benzínovým 3-litrovým 6-valcom s radovým usporiadaním a samostatným výkonom 313 koní. Ďalších 197 koní pridáva samostatný elektromotor. Systémový kombinovaný výkon následne dosahuje hodnotu 476 koní, čím si novinka obhájila príslušnosť k rodine BMW M.
Výhodou elektrického dopingu sú príkladne pohotové reakcie „plynového“ pedála a zároveň aj eliminácia tzv. turbodiery. V bežnom živote viac ako dostatočná jazdná dynamika je reálne dostupná prakticky po každom impulzívnejšom zatlačení akcelerátora. Testovaný exemplár dokáže v disciplíne jazdnej dynamiky spojenej s akceleráciou reálne pokoriť množstvo športovo sa tváriacich a rozmerovo polovičných hatchbackov. Na druhej strane, pri vyslovene zážitkovom používaní je pri výkonovej špičke cítiť dodatočnú absenciu dvoch valcov. Pre toho, kto si vyslovene potrpí na hrubú silu, bude z tohto dôvodu lepšou voľbou niektorá z hierarchicky vyššie postavených verzií V8.
Komplexné šoférske emócie dokáže vyšperkovať precízna súhra hybridnej pohonnej sústavy s 8-st. automatom značky ZF. Prevodovka tradične disponuje samostatnou možnosťou nastavenia tzv. ostrosti radenia. Pri zážitkovejšej jazde ma reálne zabával taktiež čisto manuálny a zároveň nekompromisne poslušný režim radenia prostredníctvom veľkých pádiel, resp. alternatívne tradičnej M kulisy.
Plug-in hybridná premiéra pohonného ústrojenstva vyvinutého v divízii BMW M nie je v prípade testovaného exempláru čisto výkonový doping. Vďaka pomerne veľkému akumulátoru s využiteľnou kapacitou 25,7 kWh a možnosťou externého dobíjania dokáže model XM reálne poslúžiť taktiež ako ekologické SUV. Automobilka hovorí o elektrickom dojazde na slušnej úrovni 78-83 km. Počas testu v teplom letnom počasí spojenom s racionálnym štýlom jazdy sa mi daný parameter podarilo decentne prekonať. Kombinovaný čisto elektrický dojazd sa počas testu zastavil na hodnote 87 km! To už vo väčšine prípadov s rezervou stačí napríklad na každodenné dochádzanie do práce. Vďaka takmer 200-koňovému elektromotoru a maximálnej rýchlosti v EV móde na úrovni 140, nebude extravagantné SUV rozhodne žiadnou brzdou v premávke. Po minutí elektrického dojazdu batérie je tu vzhľadom na proporcie a hmotnosť vozidla k dispozícii len minimálny full-hybridný efekt, najviac citeľný v režime tzv. plachtenia.
Za najväčšiu koncepčnú chybičkou inak veľkorysej EV nadstavby považujem prítomnosť len pomalého AC nabíjania s výkonom 7,4 kW. Na optimálne zotavenie batérie je pri vhodnej infraštruktúre potrebný čas cca 5-hodín. Absentujúca prítomnosť rýchleho DC nabíjania by v tomto prípade už dávala reálny zmysel pri krátkodobej návšteve obchodného centra. Batériu je možné okrem externého zdroja dobíjať taktiež činnosťou spaľovacieho motora v režime eControl. Tu už ale výsledná spotreba paliva prekonala hranicu 16-litrov, čo v princípe nedáva racionálny zmysel. O optimálny stav kapacity batérie v spojitosti s garanciou deklarovaného EV výkonového dopingu sa riadiacia jednotka stará pri prednastavení niektorého zo zážitkových jazdných módov. Mozaiku hybridných módov kompletizuje možnosť striktne elektrickej jazdy v nastavení Electric.
Koncert technológií kompletizujú špičkovo vyladené asistenčné systémy, vrátane povinných legislatívnych pomocníkov. Tie je možné prostredníctvom rýchlych skratiek v prípade potreby pohotovo deaktivovať. Z hľadiska celkovej ergonómie je o niečo viac „komplikovanejšie“ nastavenie preferovanej vzdialenosti adaptívneho tempomatu ukryté v hlbších menu štruktúrach. Vďaka SUV konceptu, pohonu všetkých kolies a dostatočnej svetlej výške si testovaný exemplár v teoretickej rovine trúfa zdolávať taktiež určité terénne nástrahy. S odmyslením si poľných alebo lesných ciest je náročnejší offroad v tomto prípade takpovediac nedôstojný.
Na záver nemožno opomenúť namerané spotreby paliva. Pri simulovanom 100 km cestnom úseku s plne nabitou batériou sa po minutí 87 km elektrického dojazdu výsledná spotreba ustálila na hodnote 2,4 l/100 km. To je dôkaz, že nový základný model dokáže byť v špecifických podmienkach a správnom používaní veľmi úsporný. Na druhej strane, pri úplnom ignorovaní nabíjania tu treba počítať s priemernou kombinovanou spotrebou presahujúcu 14-litrovú hranicu. Pri ustálenom diaľničnom tempe palubný počítač vyobrazil spotrebu 10,6 litra. S ešte o niečo vyšším apetítom treba počítať v mestskom prostredí. Kombinovaný testovací priemer vrátate dlhých diaľničných presunov a v reálne častom využívaní ponúkanej jazdnej dynamiky sa nakoniec ustálil na hodnote 10,1 l/100 km.
A celkový dojem?
Novému BMW XM patrí v modelovej hierarchii automobilky plným právom špeciálna pozícia. Historický len druhý model vyvinutý v divízii BMW M dokáže vo svojej špičkovej verzii konkurovať v súčasnosti tým najexkluzívnejším SUV modelom. V Mníchove sa prednedávnom rozhodli dopriať exkluzívny automobilový zážitok aj o niečo širším masám. Dôkazom toho je testovaná „základná“ konfigurácia 50e, ktorá je napriek určitým výkonovým kompromisom stále plnohodnotným členom rodiny BMW M.
Autor: Peter Hlačik/Foto: Filip Lehotský
Testovací diár:
Model: BMW XM 50e
Dĺžka: 5 110 mm
Šírka: 2 005 mm
Výška: 1 755 mm
Rázvor: 3 105 mm
Objem kufra: 527 litrov
Motor: zážihový plug-in hybrid
Pohon: všetkých kolies
Počet valcov: 6
Systémový výkon kW/koní: 350/476
Krútiaci moment Nm: 700
Pohotovostná hmotnosť: 2695 kg
Maximálna rýchlosť km/h: 250
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h: 5,1 s
Prevodovka: automatická
Počet stupňov: 8
Elektrický dojazd: 78-83 km
Kombinovaná spotreba podľa výrobcu 1,4-1,7 l na 100 km (11-11,4 l/100 km s vybitou batériou)
Spotreba podľa palubného počítača počas testu: 2,4 /100 km (10,1 l/100 km)
Pneumatiky: Pirelli P-Zero
Verzia/cena
BMW XM 50e (testovaný model) od 128 310 €
BMW XM od 174 410 €
BMW XM Label od 199 960 €