Autoinak.sk

Test: Citroën C5 Aircross – Decentný elektrický doping mu pristane

Test Citroen C5 Aircross

Francúzsky Citroën na náš trh po kompletne inovovanom rade úžitkových členov rodiny už onedlho uvedie očakávané novinky v podobe úplne novej generácie najmenšieho hatchbacku C3, ako aj súrodeneckého SUV C3 Aircross. V dnes tak dôležitom segmente s vyššou svetlou výškou má automobilka zároveň stále k dispozícii taktiež hierarchicky vyššie posadenú a rozmerovo dospelejšiu alternatívu. Súčasná generácia obľúbeného modelu C5 Aircross ako taká síce nepatrí medzi horúce novinky. Automobilka v jej prípade do ponuky pohonných jednotiek premiérovo zaradila najnovšiu evolúciu benzínovej motorizácie 1,2 PureTech obohatenú o decentný elektrický doping. Mild-hybridná novinka tak v súčasnosti dopĺňa klasický turbodiesel a zároveň vrcholným plug-in hybridom s možnosťou externého dobíjania. Vzájomnú symbiózu opticky sebavedomého SUV s rodinnou orientáciou a nového „srdca“ pod prednou kapotou sme mali možnosť preveriť v rámci redakčného testu.

Obľúbený Citroën C5 Aicross v kombinácii s úplne novou mild-hybridnou zážihovou motorizáciou 1,2 MHEV 136, skombinovanou s taktiež novou elektrifikovanou 6-st. dvojspojkovou automatickou prevodovkou a vrcholnej výbavovej verzii Max, nám na test zapožičal slovenský importér vozidiel značky Citroën.

Rýchle fakty:

Fotogaléria Citroën C5 Aircross

Dnes tak kľúčový segment rodinne orientovaných SUV modelov „objavil“ Citroën vďaka kompaktnému modelu C-Crosser už v roku 2007. Jeho priamym nástupcom sa v roku 2012 stal rozmerovo o niečo menší C4 Aircross. V roku 2017 následne Francúzi v premiére predstavili rozmerovo opäť o niečo veľkorysejšieho pokračovateľa z rodiny Aircross s vyššou svetlou výškou podvozka. Písmenovo numerické označenie C5 na nejaký čas súčasný model dokonca posunulo až do pozície vlajkovej lode značky.

Približne pred dvoma rokmi dopriali Francúzi svojmu najväčšiemu SUV modelu očakávaný facelift. Pre vynovený Citroën C5 Aircross bol príznačný prepracovaný dizajn so serióznejším a zároveň reprezentatívnejším nádychom. S odmyslením si robustnejšieho nádychu je konkurenčnou výhodou testovaného exempláru dôraz na rodinnú orientáciu. Hlavným nositeľom MPV génov sú v tomto prípade tri samostatné sedačky v druhom rade spojené so širokými variáciami variability. Tradičnou ozdobou automobilky s logom ozubeného súkolia je maximálna orientácia smerom na jazdný komfort. Tú v praxi v prípade testovaného exempláru reprezentujú sedačky s penou s vysokou hustotou Advanced Comfort či sofistikované tlmiče s hydraulickými dorazmi. Pomyslenou chybičkou na kráse tu ostáva aj naďalej absencia pohonu všetkých kolies.

Model C5 Aircross je SUV vlajkovou loďou značky Citroën

Konštrukčný základ v podobe platformy EMP2 umožňuje zástavbu klasických i elektrifikovaných motorizácií. Súčasný Citroën C5 Aircross dokáže z tohto dôvodu s odmyslením si tradičných a vyššie spomenutých cností zaujať pomerne širokou škálou dostupných motorizácií, ktorú len prednedávnom doplnil nový mild-hybrid. Verzia MHEV reprezentuje najnovšiu evolúciu pôvodného prepĺňaného benzínového 3-valca z radu PureTech. Z množstva technických zmien tu okrem prídavného EV dopingu stojí za zmienku pozmenená konštrukcia s využitím odolnej reťaze namiesto pôvodného remeňa. Súčasťou inovovaného pohonného reťazca je rovnako nová automatická dvojspojková prevodovka z vlastného vývoja. Práve v nej si našiel svoje miesto prídavný elektromotor.

Výkonovou vstupnou bránou do sveta C5 Aircross ostáva úsporný a racionálny turbodiesel 1,5 BlueHDi s výkonom 131 koní, ktorý sa kombinuje výhradne s 8-st. automatom klasickej koncepcie. O niečo viac výkonu ponúka testovaná benzínová mild-hybridná novinka. Motorizácia 1,2 MHEV skombinovaná výhradne s 6-st. elektrifikovaným dvojspojkovým automatom je vyladená na 136 koní. Motorovou špičkou ostáva externe nabíjateľný plug-in hybrid. Jeho základom je prepĺňaný zážihový 4-valec o objeme 1,6 litra. Maximálny výkon s prispením výkonného elektromotora dosahuje až 225 koní. Samozrejmosťou je aj v tomto prípade výhradná kombinácia s 8-st. automatom klasickej konštrukcie.

Paletu pohonných jednotiek pri modeli C5 Aicross len prednedávnom rozšíril nový benzínový mild-hybrid

Seriózny dizajn s kreatívnymi doplnkami

Pre značku Citroën je stabilne príznačný pomerne odvážny dizajnový prístup. Rovnaké zbrane boli signifikantné už pre pôvodnú verziu modelu C5 Aircross s množstvom originálnych detailov. Facelift spred približne dvoch rokov na čele s citeľne prepracovanou prednou časťou so sebou paradoxne priniesol nielen dynamickejší, ale i celkovo serióznejší optický nádych. Spomenuté cnosti zdobia testovaný exemplár dodnes. Pochvalu si zaslúži taktiež fakt, že rozmerovo kompaktné SUV pôsobí vizuálne stále reálne sviežo a zároveň moderne.

Atraktívne robustný SUV nádych predných partií osviežuje viacero prepracovaných detailov. Presne do tejto kategórie patrí koncepčne originálna maska. V centrálnej časti je efektne zapracované dnes už evolučne staršie fabrické logo bez vonkajšieho ohraničenia. Na siluetu šípového ozubenia nadväzujú dve vertikálne línie ozdobené prídavnými obdĺžnikovými segmentmi. Použité riešenie evokuje na prvý pohľad efektné podsvietenie a zároveň zabieha až do už reálne svietiaceho modulu predných svetlometov. Najnovšia evolúcia modelu C5 Aircross po facelifte upustila od deleného svetelného modulu. Po technickej stránke testovaný exemplár už v základe vsádza na full LED svetelnú technológiu s jednoduchším tzv. parabolickým riešením. Aj keď účinnosťou svetlometov nepatrí francúzske SUV k lídrom vo svojej kategórii, tak ponúkaný svetelný výkon pri nočnej jazde považujem stále ako plne adekvátny. Absenciu akejkoľvek sofistikovanej nadstavby tieňovania čiastočne kompenzuje automatické prepínanie diaľkového módu. Kreatívny prístup pri aplikovaných detailoch neobišiel ani proporčne masívny predný nárazník. Jeho centrálny výplet sa znova inšpiroval siluetou loga značky Citroën. Športové emócie tu zároveň kompletizujú pomerne výrazné postranné aerodynamické prieduchy.

Facelift z pred dvoch rokov dodal modelu C5 Aircross nielen dynamickejší ale aj serióznejší nádych

Optický drsný SUV nádych evokuje rovnako proporčne vyvážená bočná silueta s decentne vystúpenou líniou blatníkov. Neprehliadnuteľné ochranné oplastovanie pozostáva z prakticky funkčného, resp. na mechanické poškodenia odolnejšieho matného plastu. Spomenutý ochranný prvok zdobí nielen lemy blatníkov, ale aj spodnú líniu oboch nárazníkov a bočné prahy. Posledný spomenutý modul dopĺňajú dizajnovo výrazné prvky Citroën Airbump, ktoré v prípade testovaného exempláru lakovaného v príplatkovej modrej metalíze Eclipse zdobí dizajnový element v čiernej farbe. Farebne identické prevedenie s dynamickým nádychom ozvláštňuje taktiež stĺpiky karosérie. Samotnú líniu bočného presklenia vizuálne ohraničuje neprehliadnuteľný chrómový lem. Automatickou výsadou vrcholnej výbavy Max sú pútavé 18-palcové zliatinové disky v dvojfarebnom prevedení.

Dizajnovo jednoliate zadné partie testovaného Citroën C5 Aircross s odmyslením si celkovo odolného SUV nádychu znova ozvláštňuje viacero opticky atraktívnych prvkov. Rozmerovo veľkorysé koncové svetlá ponúkajú výrazný LED svetelný výkon s efektným 3D nádychom. Proporčne masívny plastový nárazník ozvláštňujú postranne svetelné moduly. Jeho súčasťou je taktiež vizuálne atraktívny prvok s dynamickým podtónom v podobe dvojice opticky naznačených výfukových koncoviek.

SUV C5 Aircross stále využíva staršiu evolúciu fabrického loga

Interiér s autentickou atmosférou

Reálny vek SUV C5 Aircross dnes už plnohodnotne nedokáže zamaskovať koncepcia jeho interiéru. Francúzi sa aj v tomto prípade sústredili na optickú avantgardu skombinovanú s dôrazom na čo najlepšiu funkčnosť. Ešte pred vstupom na palubu musím pochváliť dôkladné prekrytie prahov na dverách.

Architektúra palubnej dosky pôsobí po modernizácii obdobne ako zovňajšok o niečo viac uhladenejším dojmom. Vizuálne masívne línie viacerých interiérových modulov paradoxne ozvláštňuje viacero, pre značku Citroën, tradičných avantgardných doplnkov. Kvalita použitých materiálov na palubnej doske v optike dnešnej doby vyslovene nenadchne, no zároveň rozhodne neurazí. Testovaná konfigurácia verzie Max si na druhej strane zaslúži veľký palec hore za hodnotné čalúnenie sedadiel Urban Black s prvkami Alcantary. Francúzke SUV musím vo všeobecnosti pochváliť aj za celkovo hodnotné dielenské opracovanie.

Palubná doska modelu Citroën C5 Aircross

Užívateľskou ozdobou modelu C5 Aircross je vyvážený a funkčne príjemný mix moderných digitálnych hračiek a klasických prvkov. Multifunkčný volant s prehľadnými klasickými tlačidlami dopĺňa možnosť pohotovej deaktivácie stráženia jazdných pruhov tlačidlom vľavo pod volantom. Nielen konzervatívnejšie orientovaní používatelia ocenia samostatnú hardwarovú lištu v centrálnej časti palubnej dosky. Tu si je možné okrem klasickej regulácie hlasitosti či pohotovej aktivácie najdôležitejších funkcií klimatizácie taktiež deaktivovať štart/stop.

Reprezentantom tradičnej francúzskej ergonómie ostáva ovládanie tempomatu. Zastrešuje samostatný modul vľavo pod volantom. Svet displejov, resp. digitálnych hračiek Citroën v prípade svojho vrcholného SUV naposledy inovoval pri už viackrát spomínanej plánovanej modernizácii. V tejto súvislosti je škoda, že testovaný exemplár nedisponuje ich najnovšou evolúciou už známou z iných modelov značky.

Citroën C5 Aircross v rámci digitálnych hračiek využíva dnes už ich staršiu evolúciu

V prípade plne digitálneho prístrojového panela z tohto dôvodu opäť platí, že kvalitou interpretačného prevedenia s decentnejšie farebným spektrom v dnešnej dobe neurazí, no ani neohúri. Vyzdvihnúť tu napriek tomu musím široké spektrum vyobrazovaných layoutov, vrátane mapového podkladu či preferovaného personálneho prispôsobenia. Medzi údajmi palubného počítača v prípade mild hybridu pribudol zaujímavý štatistický udaj v podobe percentuálneho využívania čisto elektrickej jazdy.

Po facelifte prepracovaná a koncepčne modernejšia pozícia do priestoru vystúpeného modelu infotainmentu v rámci vyobrazovacích schopností nadväzuje na prístrojový panel. Jednoduchá grafika je prispôsobená čo najlepšej prehľadnosti. Príjemným prekvapením sú adekvátne pohotové reakcie na dotykové povely. Orientáciu v menu uľahčuje spodná lišta s virtuálnymi tlačidlovými skratkami. Prostredníctvom dotykového rozhrania sa pri modeloch s logom Citroën už tradične ovláda taktiež klimatizácia, resp. termomanažment vozidla. Statusu SUV vlajkovej lode by zároveň pristalo ostrejšie vyobrazenie parkovacej kamery, resp. plnohodnotný panoramatický náhľad na okolie vozidla. Spomenutými hračkami dnes už paradoxne disponujú hierarchicky nižšie umiestnení súrodenci.
Automatickou súčasťou palubného infotainmentu je na druhej strane už v základe vstavaná navigácia. Moderná mobilná konektivita funguje v tomto prípade klasicky, teda prostredníctvom priameho káblového prepojenia.

Veľkou ozdobou francúzskeho SUV sú predné sedačky Advanced Comfort

Koncepcia dostupných odkladacích priečinkov v princípe kopíruje zaužívané štandardy. Nad drvivou väčšinou konkurentov v kompaktnom SUV segmente vyniká testovaný exemplár komfortným posedom. Ozdobou na prvý pohľad nenápadných predných sedačiek s len symbolickým náznakom bočného vedenia je okrem dostatočných proporcií špeciálna penová vyplň, ktorú Citroën nazýva Advanced Comfort. Použité riešenie funguje v praxi veľmi presvedčivo. S precíznym pohodlím a celkovou sviežosťou chrbtových partií som bol reálne spokojný aj po absolvovaní dlhých diaľničných presunov. Za plne akceptovateľný možno označiť taktiež výhľad z miesta vodiča. V tejto disciplíne testovaný exemplár prirodzene ťaží zo svojej vyššej stavby.

Originálny prístup si rozmerovo kompaktný model C5 Aircross zvolil v druhom rade. V priestore pre zadných pasažierov sa Francúzi inšpirovali rodinným podtónom, vrátane citeľnej príchute svojich v minulosti slávnych MPV modelov. Spomenutú filozofiu tu najviac pripomínajú tri samostatné a v princípe rovnako veľké sedačky s možnosťou nezávislého posúvania a polohovania v reálne širokom spektre. Prepracovanú variabilitu si s určitosťou zamilujú predovšetkým deti. Adekvátne pohodlne sa vzadu dokážu odviezť taktiež traja dospelí menšieho, resp. priemerného vzrastu. Za najvýraznejší priestorový limit zadnej časti kabíny možno označiť jej vnútornú šírku. Potencionálny prostredný cestujúci tu na druhej strane ocení takmer ideálne rovnú podlahu. Dvojici urastenejších dospelákov tu napriek rezerve priestoru pre hlavy a kolená vo finále nemusí vyhovovať logicky užšia šírka krajných sedadiel, ako aj absencia stredovej lakťovej opierky. Cestovný komfort zadných pasažierov na druhej strane kompletizujú samostatné výduchy ventilácie či prítomnosť zdrojových USB koncoviek.

Priestor v druhom rade boduje špičkovou variabilitou

Pozíciu rodinného SUV si dokáže Citroën C5 Aircross obhájiť pri veľkorysom batožinovom priestore so symetrickým tvarom. Jeho základná kapacita s parametrom od 460 až po 600 litrov sa odzrkadľuje od momentálnej pozície posuvných sedadiel v druhom rade. Z praktických riešení chválim prítomnosť medzipodlahy. Pod jej spodnou úrovňou je stále dostatok miesta pre rezervné koleso, ktoré je v cenníku k dispozícii za doplatok 270 eur. Kotviace pomôcky reprezentujú oká na bočných stenách. Škoda len, že Francúzi dané riešenie neskombinovali aj s absentujúcimi háčikmi na tašky. Pri mojej výške 185 cm by som zároveň ocenil ešte o niečo veľkorysejší uhol otvorenia dverí batožinového priestoru. Funkcia elektrického otvárania, ktorou testovaný exemplár nedisponoval, figuruje v opciovom balíčku. Výhodou prítomnosti vyššie spomenutej medzipodlahy je možnosť vytvorenia optimálnej roviny po sklopení trojice zadných operadiel. Maximálna prepravná kapacita v danej konfigurácii dosahuje 1500 litrov.

V aktuálnej fáze svojho životného cyklu je obľúbený Citroën C5 Aircross k dispozícii v dvojici výbav. Už základná konfigurácia Plus disponuje prvkami, ako je bohatá paleta asistenčných systémov, tlmiče s progresívnymi hydraulickými dorazmi, automatická dvoj-zónová klimatizácia, akustické čelné sklo, parkovacie senzory po celom obvode vozidla, cúvacia kamera, bezkľučový prístup a štartovanie, vstavaná navigácia či vyhrievané predné sedačky. Testovaná verzia, s dovetkom Max, k tomu pridáva naviac adaptívny tempomat, automatické prepínanie diaľkového módu svetiel, hodnotnejšie čalúnenie sedadiel či elektronicky nastaviteľné sedadlo vodiča.

Batožinový priestor disponuje základnou kapacitou 460 – 600 litrov

Nová pohonná jednotka mu svedčí

Kompaktné SUV z portfólia značky Citroën k svojim tradičným cnostiam prednedávnom pridalo úplne novú pohonnú jednotku. Pod komerčným označením MHEV 136 sa ukrýva evolúcia dôverne známeho prepĺňaného benzínového 3-valca 1,2 PureTech obohateného o decentný elektrický doping. Ten zastrešuje samostatný elektromotor s výkonom 29 koní integrovaný priamo do novej automatickej prevodovky s dvojspojkovou konštrukciou ë-DCT 6. Motorová novinka zaujme nielen nižšími nárokmi na palivo, ale aj decentne navýšeným výkonom.

V rámci hodnotenia jazdných vlastností testovaného modelu rozhodne nemožno opomenúť všeobecné odladenie jazdných vlastností. Najväčšie SUV s logom Citroën patrí do nie príliš veľkej množiny takpovediac pohodovo jazdiacich automobilov. Prioritou konštruktérov bol v tom prípade čo najlepší jazdný komfort.
Konštrukcia podvozka s výhradným pohonom kolies prednej nápravy si bezproblémovo vystačí s tzv. jednoduchou zadnou nápravou. Podvozkové kúzlo značky Citroën v praxi reprezentujú tlmiče. Model C5 Aircross už v štandarde využíva prídavné hydraulické dorazy, z ktorých odladením majú Francúzi veľmi bohaté skúsenosti. Práve vďaka prídavným dorazom dokáže testovaný exemplár ďaleko lepšie a suverénnejšie odfiltrovať už aj o niečo výraznejšie nedokonalosti našej cestnej infraštruktúry.

Špeciálne tlmiče s hydraulickými dorazmi sú pre modelu C5 Aircross k dispozícii už v základe

K celkovo komfortnému jazdnému prejavu na slovenských cestách sa svojou troškou pričinili na jednej strane adekvátne efektné, no zároveň stále racionálne 18-palcové kolesá s pneumatikami s adekvátnou výškou bočného profilu. Pochváliť musím taktiež stále sympatickú pohotovostnú hmotnosť na úrovni cca 1,6 tony.
Z poza volantu zároveň testovaný exemplár zároveň nepôsobí vyslovene „húpavým“ dojmom. Pri jazde po zvlnených okreskách nižších tried ma smerom od podvozka prekvapila až nečakaná spätná väzba o stave cestného povrchu pod kolesami. Pre francúzske SUV zároveň nepredstavuje vďaka odladeniu tlmičov žiadny problém ani temperamentnejšia jazda po poľnej alebo lesnej ceste s horším povrchom. Ani konštrukcia s hydraulickými dorazmi tlmičov na druhej strane nedokáže vyslovene zázraky. Platí to predovšetkým pri „trafení“ vyslovene hrubého krátera alebo inej prepadliny, kde už treba počítať s tomu zodpovedajúcou fyzikálnou rekciou.

Ten istý Citroën C5 Aircross po jazdnej stránke nesklamal pri prevádzke na kvalitných asfaltoch. Aj keď od testovaného exemplára netreba prirodzene očakávať žiadne prehnané športové ambície, tak v režime svižnejšieho prejazdu cez zákruty ma podvozok prekvapil zároveň svojou tuhšou charakteristikou, ktorej dôsledkom sú plne akceptovateľné náklony karosérie.

Nová 6-st. dvoj-spojková prevodovka sa ovláda prostredníctvom minimalistického voliča

Prioritný koncept racionálneho SUV s rodinným potenciálom podčiarkuje solídne odhlučnenie priestoru pre posádku a to vrátane diaľnice, resp. vyššej cestovnej rýchlosti. Palec hore dávam taktiež príjemnej obratnosti v mestskej džungli, ktorú kompletizuje komfortné odladenie posilňovača riadenia. Jeho charakteristika sa s spolu s reakciami pohonného reťazca mení v závislosti od zvoleného jazdného režimu. Skúšaný C5 Aircross disponuje tradičným triom variácií zastúpených východiskovým nastavením Normal s o niečo impulzívnejším módom Sport a komótnejším režimom Eco.

Napriek robustnej SUV karosérii a v princípe dostatočnej svetlosti podvozka nemá testovaný exemplár s odmyslením si ľahšieho terénu prakticky žiadne offroad ambície. V prípade predsa len častejšieho využívania mimo spevnených ciest stojí za zváženie príplatok 350 eur za nadstavbu vylepšenej trakčnej kontroly prednej nápravy Grip Control, prispôsobenej pre niektoré terénne nástrahy. Jej súčasťou je automaticky aj užitočný zjazdový asistent.

Nový mild-hybrid disponuje celkovo troma klasickými jazdnými módmi

Novým srdcom pod kapotou je vyššie predstavená nová motorizácia 1,2 MHEV 136. Číslica na konci komerčného označenia odkazuje na maximálny výkon 136 koní. Napriek papierovo nie vyslovene dych berúcemu deklarovanému výkonu som bol v bežnej praxi spokojný s reálne ponúkanou jazdnou dynamikou. Predovšetkým v meste dokáže byť C5 Aircross adekvátne energický, pod čo sa s určitosťou podpísal prídavný elektrický doping. Elektromotor je v podobe pohotových reakcií plynového pedála nápomocný taktiež pri potrebe svižného rozjazdu z miesta, napríklad v križovatke.

Naopak, pri predvídavej jazde a dostatočnej zásobe energie v prípadnej batérii sa dokáže francúzske SUV výhradne v EV móde rozbehnúť až na rýchlosť cca 50 km/h. Danú skutočnosť napriek „len“ mild-hybridnej podstate umožňuje pozícia elektromotora priamo v prevodovke. Čisto v meste a čiastočne na okreskách nie je žiadnou utópiou dosiahnuť približne 50% podiel jazdy čisto v elektrickom režime. Z konštrukčného hľadiska musím pochváliť precízne odladený prechod medzi elektrickým a spaľovacím motorom, ktorý je pri jazde z mechanického hľadiska prakticky nepostrehnuteľný.

Citroën C5 Aircross je všestranné a zároveň racionálne SUV

Zdrojom elektrickej energie je rozmerovo malá batéria s kapacitou 0,89 kWh umiestnená pod sedadlom vodiča. Nová mild-hybridná pohonná jednotka sa zároveň vyznačuje pomerne citeľnou intenzitou brzdnej rekuperácie. Spomaľovací účinok je tu dostupný prakticky pri každom uvoľnení pedála akcelerátora. Intenzitu rekuperácie nemožno meniť ani deaktivovať. V podvedomí osvojená rekuperačná funkcia mi napriek logicky absentujúcemu plachteniu v reálnom živote paradoxne vôbec neprekážala. Predovšetkým v meste ide o pomerne návykovú hračku, ktorá vodiča podvedome motivuje uvoľniť plynový pedál takpovediac v ten správny čas, napríklad pred príjazdom do križovatky.

Výkonový a zároveň i objemový limit inovovanej pohonnej jednotky sa prirodzene dostaví vo vyššom rýchlostnom tempe v spojitosti s pružnými zrýchleniami, resp. pri plne obsadenom vozidle alebo pohybe v topograficky členitejšom teréne. Úplne nový 6-st. automat ë-DCT s dvojspojkovou konštrukciou pochádza priamo z francúzskeho vývoja. Prevodovka radí jednotlivé prevody v princípe hladko a prirodzene. Zo všetkého najviac jej svedčí skôr pokojný a rozvážny štýl jazdy. Pri temperamentnejšej práci s pedálom akcelerátora sa môže z času na čas dostaviť o niečo menej šetrné preradenie. S typickým dvojspojkovým prejavom tu treba počítať taktiež pri tesnom manévrovaní s opakovaným prepínaním polôh D a R. V tejto disciplíne má z hľadiska celkovej kultivovanosti navrch klasická konštrukcia prevodovky dostupná pri plug-in hybride, ako aj nafte. Pri pomalom pohybe mimo spevnených ciest tu dáva reálny zmysel funkcia manuálneho radenia zastúpená pádlami pod volantom.

V bohatej výbave prirodzene nechýba ani pestrá paleta asistenčných systémov

O niečo skorší prvotný zápis v rodnom liste pripomína Citroën C5 Aircross odladením asistenčných systémov. Pri dlhých diaľničných presunoch s využitím adaptívneho tempomatu a stráženia vozidla v jazdných pruhoch má testovaný exemplár v tiahlych zákrutách namiesto centrálnej pozície tendenciu využívať skôr celú šírku vymedzeného jazdného pruhu.

Benefit novej mild-hybridnej motorizácie sa odzrkadlil taktiež v nižšom apetíte. Výsledný kombinovaný priemer sa na konci testu bez prílišného snaženia ustálil na hodnote 6,4 l/100 km. Pri preferencii predvídavej jazdy je možné spomenutý priemer znížiť približne o liter. To je už zóna, ktorú deklaruje samotná automobilka. Vzhľadom na proporcie vozidla považujem za príjemné prekvapenie čisto mestskú efektivitu s nameranou spotrebnou 5,1 l/100 km. Ešte o niečo menej (4,6 l/100 km) vyobrazil palubný počítač pri pohodových presunoch po okresných komunikáciách. Najsmädnejší bol model C5 Aircross so spotrebou 7,4 l/100 km podľa očakávania na diaľnici. Tu sa prítomnosť mild-hybridného dopingu prirodzene prejaví len v symbolickej miere.

Nový mild-hybrid v meste a na okreskách poteší nízkou spotrebou a reálne vysokým podielom EV jazdy

A celkový dojem?

Rozmerovo kompaktné SUV Citroën C5 Aircross nie je vo svojej podstate žiadnou horúcou novinkou. Francúzka automobilka v jeho prípade dokáže aj dnes ťažiť z vizuálnej originality, prívetivého interiéru s citeľným rodinným podtónom, ako aj prioritne konformnej orientácii. Paletu dostupných pohonných jednotiek len prednedávnom rozšíril nový benzínový mild-hybrid, ktorý je ideálnou motorovou voľbou pri prioritnom využívaní v mestskej zástavbe a na okresných komunikáciách.

Autor: Peter Hlačik/Foto: Filip Lehotský

Testovací diár:

Model: Citroën C5 Aircross 1,2 MHEV 136 Max
Dĺžka: 4 500 mm
Šírka: 1 969 mm
Výška: 1 689 mm
Rázvor: 2 730 mm
Objem kufra: 580 – 720 litrov
Motor: zážihový mild-hybrid (benzín)
Pohon: predný
Výkon kW/koní: 100/136
Krútiaci moment Nm: 230
Pohotovostná hmotnosť: 1606 kg
Maximálna rýchlosť km/h: 200
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h: 10,9 s
Prevodovka: automatická dvojspojková
Počet stupňov: 6
Kombinovaná spotreba podľa výrobcu 5,6-5,7 l na 100 km
Spotreba podľa palubného počítača počas testu: 6,4 l/100 km
Pneumatiky: Michelin E-Primacy

Verzia/akciová cena

Citroën C5 Aircross 1,2 MHEV 136 Max (testovaný model) od 31 490 €
Citroën C5 Aircross 1,2 MHEV 136 Plus od 30 490 €

Exit mobile version