Citroën sa do automobilovej histórie zapísal ako automobilový inovátor, ktorý sa nebojí ani odvážnych dizajnových experimentov. Paralelou pre automobilku s dvojitým šípovým ozubením je od nepamäti aj orientácia na jazdný komfort. Francúzi sa svojho historického dedičstva držia aj v čase masívnej automobilovej globalizácie. Inými slovami, modely s logom Citroën sa aj dnes citeľne odlišujú od svojich koncernových súrodencov. Ako ideálny príklad tu poslúži aj znovuzrodený model C4, ktorý do segmentu automobilov kompaktnej veľkosti prináša čerstvý vietor. Nový model prekvapuje širokou škálou dostupných pohonných jednotiek. Zákazník má okrem konvenčných benzínových a naftových motorizácií k dispozícii už aj plne elektrickú alternatívu, ktorú sme podrobili nášmu redakčnému testu.
Nový Citroën ë C4 s elektromotorom o výkone 136 koní čerpajúci energiu z 50 kWh batérie a špičkovej výbavovej verzii Shine, nám na test zapožičala spoločnosť Citroën POINT a.s. Žilina.
Rýchle fakty:
- Citroën sa po krátkej prestávke vracia do kompaktného segmentu v podobe znovuzrodeného modelu C4. Francúzsky výrobca sa opäť nebál vsadiť na originálne inovácie.
- Konkurenčnou prednosťou nového modelu Citroën C4 predstavuje prienik viacerých automobilových segmentov do jedného atraktívneho celku. V celkovom kontexte pôsobí zaujímavo aj paleta dostupných pohonov. Novinka je okrem benzínu a nafty dostupná aj ako čistý elektromobil ë-C4.
- Atraktívny dizajn s prvkami crossoverov a kupé, pôsobí nielen robustne, ale aj štýlovo. Elektrická verzia sa od konvenčných motorizácií odlišuje len v detailoch v podobe emblémov či logicky absentujúcich výfukových koncovkách.
- Hodnotne a vzdušne pôsobí aj interiér testovaného modelu ë-C4. Francúzsky zmysel pre detail a kreatívne riešenia sú tu takmer dokonale zladené aj s praktickou či funkčnou stránkou.
- Elektrický Citroën ë C4 príjemne prekvapil aj svojimi jazdnými vlastnosťami. Optimálne vyladený podvozok dokáže okrem podvedome očakávaného špičkového jazdného komfortu prekvapiť aj v rámci zážitkovejšieho jazdného prejavu. Maximálny výkon elektrickej sústavy na úrovni 136 koní svojou dynamikou vyslovene nenadchne, no zároveň rozhodne ani neurazí. Spokojnosť tu v sumári panuje so spotrebou elektrickej energie a reálnym dojazdom.
Fotogaléria Citroën ë-C4
Citroën má s výrobou automobilov kompaktnej veľkosti veľmi bohaté skúsenosti. Pôvodný model s označením C4 Francúzi vyrábali v rozmedzí rokov 1928-1932. Väčšina z nás si ale pod týmto označením vybaví dve generácie obľúbeného modelového radu z rokov 2004, resp. 2010. Po ukončení výroby druhej generácie, sa pozíciu klasického kompaktného modelu v portfóliu značky, snažil okrem SUV, resp. MPV príbuzných, zastrešiť dizajnovo výrazný model C4 Cactus.
V roku 2020, Citroën prišiel so znovuzrodenou a zároveň originálnou novinkou, s označením C4. Nový model dokáže prostredníctvom svojich proporcií veľmi zaujať už aj po vizuálnej stránke. Automobilka tu pri zachovaní rozmerov kompaktného segmentu prichádza s originálnym mixom viacerých karosárskych variantov. Ak keď vyššia svetlá výška pripomína svet, dnes tak obľúbených crossoverov, tak samotná karoséria svojimi atraktívnymi líniami odkazuje na štýlový liftback.
Tromfom francúzskeho výrobcu je tiež moderná koncernová platforma, ktorá okrem klasických spaľovacích verzií umožňuje aj zástavbu plne elektrického ekvivalentu. Samozrejmosťou je tiež prítomnosť moderných asistenčných systémov. Konštruktérskou pýchou značky Citroën sú v posledných rokoch pokrokové tlmiče, s tzv. hydraulickými dorazmi. Toto riešenie Francúzi, mimochodom, využívajú na oboch stranách tlmiča a daná technika nechýba ani na novom modeli C4. Dôraz kladený, na čo najlepší jazdný komfort dopĺňa balík funkčných výbavových prvkov, ktorý je zastrešený pod komerčným označením Advanced Comfort.
V rámci pohonných jednotiek je vstupnou bránou do sveta Citroën C4 benzínová motorizácia 1,2 PureTech 100 s výkonom 102 koní, skombinovaná so 6-st. manuálnou prevodovkou. Silnejší variant 1,2 PureTech 130 (131 koní), sa okrem 6-st. manuálu kombinuje aj s 8 st. automatom. Špičkový model 1,2 PureTech 155 (155 koní) je k dispozícii už výhradne s 8-st. meničovým automatom. Pre priaznivcov nafty má Citroën k dispozícii úspornú motorizáciu 1,5 BlueHDi 110 dostupnú s 6-st. manuálom. O niečo silnejší variant 1,5 BlueHDi 130, sa naopak, kombinuje s 8-st. automatom.
Plne elektrický model Citroën ë C4 poháňa elektromotor s výkonom 136 koní, ktorý potrebnú energiu čerpá z 50 kWh Lithium-Ion batérie umiestnenej v podlahe vozidla. Vyspelosť elekrosústavy podčiarkuje dostupný nabíjací výkon na úrovni 100 kW, či prepracovaný termomanažment batérie. Výrobcom deklarovaný dojazd je v tomto prípade 357 km.
Výrazná osobnosť
Nový Citroën C4 prichádza so zaujímavým mixom hneď viacerých karosárskych verzií. Aj napriek veľmi výraznej osobnosti sa Francúzi vyvarovali vyslovene odvážnych, resp. dizajnovo nekonvenčných riešení. Testovaná novinka si okrem toho zakladá aj na precíznej aerodynamike. Tento faktor je obzvlášť dôležitý, predovšetkým, práve pri čisto elektrickej verzii ë C4. Batériový model ako taký sa od súrodencov s klasickými motorizáciami po vizuálnej stránke odlišuje len v drobných detailoch.
Predné partie zdobí najnovší dizajnový jazyk značky Citroën. Reprezentuje ho úzka predná maska, pomerne vysokoposadená kapota a tradičné delené predné svetlomety s citeľne ostrejším resp. dynamickejším nádychom. Denný LED podpis v tvare písmena V dopĺňa pri testovanom exemplári full LED technológia Citroën LED Vision s funkciou automatického prepínania diaľkového módu. Hlavnou prednosťou svetiel je vskutku presvedčivý svetelný výkon! Odolný SUV efekt pripomína pomerne masívny predný nárazník doplnený o ochranné oplastovanie. Na elektrickú sústavu v útrobách odkazuje drobný detail v podobe modrého rámika lemujúceho predné hmlovky.
Dizajnovo atraktívny profil karosérie modelu ë-C4 podčiarkuje zmyslel pre francúzsku eleganciu doplnenú o dynamický nádych. Silueta karosérie s postupne klesajúcou líniou strechy čiastočne pripomína historický Citroën GS zo 70-tych rokov minulého storočia. Sebavedomý postoj pripomínajú kolesá umiestnené v rohoch karosérie. Výbava Shine ponúka v štandarde 18-palcové zliatinové disky. Testované “plechové” 16-stky, s okrasným krytom, sú záležitosťou sezónneho obutia. Robustný efekt aj v bočnom priestore opäť dotvára ochranné oplastovanie. Na elektrický pohon decentne odkazuje písmenko ë na predných dverách.
Dizajnovo najodvážnejšie pôsobí nový Citroën C4 v rámci svojich zadných partií. Ako najvýraznejší dizajnový prvok tu možno označiť výrazný spojler, ktorý predeľuje zadné okno. Imidžovému riešeniu vo finále ustúpil aj zadný stierač. Na „krídlo“ plynule nadväzujú originálne tvarované koncové svetlomety, s atraktívnym LED svetelným podpisom. Masívny zadný nárazník pri elektrickej verzii logicky nedisponuje výfukovými koncovkami, ktoré nahradili decentné záslepky. Eleganciu testovanej konfigurácie v sumári podčiarkuje atraktívny farebný odtieň v modrej Iceland metalíze.
Prívetivý interiér
Znovuzrodený model C4 okrem dizajnu exteriéru zaujme aj novým konceptom interiéru. Automobilka v kabíne kombinuje tradičnú avantgardu s až prekvapivo prívetivou ergonómiou! Citroën si okrem originálnych kriviek a línii palubnej dosky dal záležať aj na kvalitatívnej stránke. Precízne dielenské opracovanie dopĺňajú adekvátne hodnotné materiály, skombinované s viacerými štruktúrovo zaujímavými povrchmi.
Ešte pred vstupom na palubu musím v súvislosti s pomerne vysokými a masívnymi prahmi karosérie, pochváliť ich dôkladné prekrytie. Architektúra palubnej dosky testovaného modelu ë-C4 sa s výnimkou drobných detailov, opäť nijako neodlišuje od klasických spaľovacích verzií. K dizajnovým špecifikám elektrického modelu patria ozdobné dekóry vo výplniach dverí, v „ekologicky“ modrej farbe.
Aj moderný digitálny svet na prvý pohľad veľmi efektne maskuje typ pohonnej jednotky v útrobách. V priestore pred vodičom sa nachádza rozmerovo minimalistický prístrojový panel s efektným postranným podsvietením. Jeho grafická stránka pred prepracovanými animáciami či inými efektmi, uprednostnila čo najlepšiu prehľadnosť a celkovú jednoduchosť. Vodič má k dispozícii hneď niekoľko vyobrazovacích módov, vrátane možnosti zobrazenia pokynov z navigácie. V rámci personálnych módov sú dispozícii elektrické štatistiky spotreby, vrátane percentuálneho vyobrazenia stavu nabitia batérie. Tento údaj ale paradoxne neponúka elektrickej funkcii prispôsobená záložka v menu infotainmentu.
Rozmerovo malý prístrojový panel dáva zmysel predovšetkým v kombinácii s graficky kvalitným a adekvátne veľkým Head-up displejom. Za chybičku krasy v tomto kontexte považujem len jeho retro konštrukciu, v podobe nie príliš estetického výklopného sklíčka. Centrum palubnej dosky zdobí moderný koncept do priestoru vystúpenej dotykovej obrazovky. Prostredníctvom palubného infotainmetu sa, ako je u značky Citroën zvykom, ovláda drvivá väčšina funkcií. Rozhranie, aj napriek mierne upravenému layoutu úvodného menu, využíva rovnakú logiku ovládania akú poznáme aj zo služobne starších modelov.
Grafické prevedie spolu s reakciami na dotyk nepatria k tomu najmodernejšiemu, čo dnes automobilový svet dokáže ponúknuť. Na druhej strane platí, že svoju funkčnú stránku infotaimment spĺňa obstojne. Prijemným prekvapením je pre mňa novinka v podobe citeľne detailnejšieho rozlíšenia parkovacej kamery, ako bolo v minulosti u značky Citroën zvykom. Palec hore si zaslúži aj klasické ovládanie hlasitosti audia. To je umiestnené tak, aby mal k nemu komfortný prístup aj predný spolujazdec.
Nový Citroën ë C4 ponúka aj funkčnú klasiku v podobe samostatného modulu klimatizácie s príjemnými hardwarovými ovládačmi. Do dotykového menu sa je ale nutné prepnúť vždy pri potrebe manuálneho nastavenia smeru prúdenia vzduchu. Atypické tlačidlo, ktorým sa elektrická verzia odlišuje od konvenčných modelov pribudlo na efektne lesklom, ale aj na odtlačky náchylnom stredovom tuneli. Prostredníctvom tejto skratky sa vodič pohotovo prepne do záložiek elektrického pohonu.
Silnou stránkou elektrickej novinky je aj veľké množstvo priestranných odkladacích priečinkov. Okrem praktickej poličky, s funkciou indukčného nabíjania mobilného telefónu, tu zaujme napríklad o úroveň nižšie situovaná schránka s dvojitým dnom, výsuvná zásuvka v priestore pred spolujazdcom, ktorá bola pri testovanej špecifikácii skombinovaná so zabudovanou konzolou slúžiacou na uchytenie tabletu.
Prioritne komfortnej orientácii ostáva francúzsky zástupca v kompaktnej triede verný, aj v rámci koncepcie sedadiel. Špičkové a reálne veľkorysé nadimenzované predné sedadlá Advanced Comfort, patria po komfortnej stránke opäť k špičke v danom segmente! Za sympatické možno v tomto kontexte označiť aj náznak bočného vedenia citeľný predovšetkým, v chrbtovej časti. Príjemne vyšší SUV posed dotvára koncepčné nový volant s logickým rozmiesením ovládacích tlačidiel, na ktorom už nechýba ani ovládanie autorádia a adaptívneho tempomatu. Imidž zvíťazil nad praktickou stránkou prakticky len pri už spomenutom delenom zadnom okne. Efektný spojler reálne obmedzuje výhľad smerom dozadu.
Vzdušné a v rámci segmentu až nadštandardné priestorové pomery, panujú aj v druhom rade. Príjemne mäkká zadná lavica v rámci komfortu opäť pripomína skôr domácu pohovku. Aj napriek štýlovo klesajúcej línii strechy, sa vzadu pohodlne odvezie aj dvojica urastených dospelých. Pre nadpriemerne urastených dlháňov bude vo finále obmedzujúci práve priestor na hlavy. Citroën ë C4 dopraje zadným pasažierom z hľadiska komfortu aj samostatné výduchy ventilácie či prítomnosť USB koncoviek.
Testovaná elektrická verzia nijako nezaostáva za svojimi súrodencami s konvenčným pohonom ani v rámci praktickej stránky. Batožinový priestor ponúka identickú základnú kapacitu 380 litrov. Pravidelný tvar v prípade prepravy nadrozmerných predmetov limituje plytší koncept liftbacku resp. suv-kupé. Pochvalu, si naopak, zaslúži dvojitá podlaha. Pod jej úroveň sa okrem množstva drobností zmestia pohodlne napríklad aj nabíjacie káble. Pri konfigurácii so sklopenými operadlami v druhom rade, toto riešenie umožňuje vytvoriť takmer ideálnu rovinu. Maximálna prepravná kapacita následne dosahuje až 1250 litrov. Testovaný exemplár k tomu všetkému pridal aj užitočný otvor vhodný na jednoduchú prepravu lyží či iných dlhých predmetov.
Citroën pri svojej elektrickej novinke nešetril ani na poli výbavy. Testovaný ë-C4 v najvyššej výbave Shine už bez nutnosti ďalšieho doplatku disponuje prvkami ako: konzola na jednoduché uchytenie tabletu, adaptívny tempomat, balík asitenčných systémov, vrátane sledovania mŕtveho uhla a automatického prepínania full LED svetlometov, zadnou parkovacou kamerou s postupným nahrávaním panoramatického náhľadu okolia vozidla, bezkľúčovým prístupom a štartovaním, vyhrievaným volantom alebo polokoženým čalúnením.
Prijemný spoločník
Modely s logom Citroën sa profilujú predovšetkým ako komfortné automobily, ktoré sa vzhľadom na obstarávaciu cenu snažia ponúknuť, čo najvyššiu pridanú hodnotu. Danú stratégiu si oslovil aj testovaný elektromobil. Imidžový spoločník s batériovým pohonom k tomu naviac pridáva i veľmi zaujímavé jazdné vlastnosti.
Za najzásadnejšiu konštrukčnú zmenu v rámci podvozka elektrickej verzie možno označiť dodatočnú výstuž zadnej nápravy, čo prispelo k ešte precíznejšiemu pocitu z tuhosti karosérie. Pod autentické jazdné vlastnosti sa v porovnaní s obdobne výkonnou benzínovou verziou, logicky podpísala aj o cca 300 kg výšia hmotnosť. Každá minca má, ale dve strany. Batérie umiestnené rovnomerne v podlahe na druhej strane vylepšujú celkové ťažisko.
Hlavnou prioritou nového Citroën ë C4, ale ostáva, čo najlepší jazdný komfort. Vynikajúcu prácu pri filtrovaní bežných, ale aj „hrubších“ nerovností, odvádzajú inovatívne tlmiče s hydraulickými dojazdmi. Tradičné nedostatky našej cestnej infraštruktúry dokáže testovaný model absorbovať takmer ako lietajúci koberec. Nízke ťažisko sa tu podpísalo aj pod až nečakane precízne jazdné vlastnosti v zákrutách pri vyššom rýchlostnom tempe! Elektrický ë C4, aj napriek svojským náklonom karosérie, ostáva precízne ovládateľný aj v kritickejších situáciách. Logická nedotáčavosť sa vo finále o slovo prihlási, o niečo neskôr ako ju očakáva samotný vodič.
Ani elektrický člen rodiny C4, ale nemá žiadne športové ambície. V tomto kontexte stále jednoznačne víťazí racionalita a jazdný komfort. Dôraz kladený na aerodynamiku som reálne ocenil pri dospelom odhlučnení priestoru pre posádku. Na palube nového modelu ë-C4 panuje príjemná akustická pohoda aj pri vyššom rýchlostnom tempe.
V princípe skôr rozvážnejšiemu jazdnému prejavu výkonovými parametrami zodpovedá aj elektromotor na prednej náprave. Maximálny výkon 136 koní na jednej strane určite neurazí, no približne 1,6 tony vážiaci ë C4 reálne nie je ani žiadnen „trhač asfaltu.“ Pocitovo veľmi slušná jazdná dynamika je vďaka okamžitému nástupu krútiaceho momentu najviac citeľná pri rozjazdoch, resp. menších rýchlostiach. Pri pružných zrýchleniach vo vyššom rýchlostnom tempe sa výkonové čaro testovanej elektrosústavy postupne vytráca.
Francúzi dopriali modelu ë C4 celkovo tri jazdné módy. Vychodiskový režim Normal dopĺňa citeľne impulzívnejší mód Sport, kedy je automaticky k dispozícii plný výkon elektrickej sústavy. Opakom výkonného módu je režim Eco. Po jeho aktivovaní sa citeľne otupia reakcie akcelerátora. Do šetriaceho módu sa prepne aj klimatizácia, resp. vykurovanie. Hlavnou výhodou tohto riešenia je predovšetkým pri dlhších presunoch predlžený akčný rádius.
Výhodou testovaného modelu je precízne zvládnutý termomanažment batérie s celkovou kapacitou 50 kWh. Vďaka efektívnemu tepelnému čerpadlu sa tu netreba obávať úbytku z dojazdu ani pri vykurovaní, resp. klimatizovaní priestoru pre posádku! V praxi reálne využiteľná časť batérie je cca 45 kWh. Z hľadiska dojazdu sa s odmyslením si jazdy po diaľnici, ako najcitlivejšia javí jazda v topograficky náročnejšom kopcovitom teréne či dlhých tiahlych stúpaniach. V oboch prípadoch sa reálny dojazd znižuje o niečo rýchlejšie, ako to predikujú prepočty palubného počítača.
Efektivitu prevádzky každého elektromobilu dotvára proces rekuperácie. Citroën ë C4 ponúka okrem automatickej a v princípe decentnej rekuperácie, dostupnej po každom uvoľnení plynového pedála, ešte aj intenzívnejší mód B. Rekuperácia, ale ani po jej aktivovaní, nie je vyslovene intenzívna a elektromobil s logom Citroën nie je možné ovládať len prostredníctvom pedála akcelerátora. Z užívateľskej a funkčnej stránky dávam palec dole pomerne malému tlačidlu tejto funkcie. Pri jeho aktivovaní resp. deaktivovaní je takmer vždy nutné sklopiť zrak smerom k voliču jazdných módov.
Automobilka hovorí o celkovom dojazde s plne nabitou batériou na úrovni 357 kilometrov. Realita v zimnom teste v pomerne chladnom počasí bola o niečo nižšia. Spotreba elektrickej energie a zároveň aj celkový dojazd, sa aj v tomto prípade odvíja predovšetkým od spôsobu jazdy. S vyslovene ľahkou nohou v režime Eco a pri zmysluplnom využívaní rekuperácie sa spotreba pohybuje v okolí 16 kWh/100 km, a dojazd osciluje v okolí 300 km hranice. Naopak, pri temperamentnejšom jazdnom prejave, stúpne spotreba o viac ako 2 kWh, čo pri zohľadnení rekuperácie zodpovedá dojazdu cca 270 km.
Najväčší odber energie predstavuje logicky jazda po diaľnici. Pri dodržiavaní povolených rýchlostí tu treba počítať so spotrebou cca 27 kWh a čisto diaľničným dojazdom na úrovni 170 km. Kombinovaná spotreba sa na konci testu nakoniec ustálila na hodnote 18,7 kWh/ 100 km, čo vzhľadom na poveternostné podmienky považujem za sympatický výsledok. Vyspelosť elektrického modelu Citroën ë-C4 pripomína aj výkonná vstavaná nabíjačka. Pri dlhých presunoch je v rámci rýchlonabijacích staníc a využití DC konektora, k dispozícii maximálny výkon až 100 kW. Po premietnutí do reality stačí na nabitie batérie z cca 20% na 80% menej ako pol hodina.
Bežná prevádzka elektromobilu dáva najväčší zmysel v rámci domácej infraštruktúry a využívania tzv. mŕtvych časov. Palubná nabíjačka ponúka výkon 11 kW, čo pri adekvátne výkonnom wallboxe zodpovedá plnému nabitiu batérie za menej ako 5 hodín. Núdzovú alternatívu aj v tomto prípade reprezentuje nabíjanie prostredníctvom 230V domácej siete. S použitím základného kábla trvá tento úkon viac ako 20 hodín. Citroën má v rámci príslušenstva k dispozícii širokú škálu káblov, vrátane výkonnejšieho 3,2 kW kábla kompatibilným s 230V domácou sieťou.
Nový Citroën ë-C4 v sumári prekvapil aj dobre fungujúcimi asistenčnými systémami na čele s adaptívnym tempomatom. Celkovú univerzálnosť imidžovo ladeného elektromobilu pripomína aj svetlá výška 156 mm.
A celkový dojem?
Nový Citroën C4 prináša do kompaktného segmentu obrovskú porciu francúzskej originality. Podstatné je, že imidž je skombinovaný s racionálnym konceptom interiéru. Všestrannosť novinky zároveň podčiarkuje pestrá škála dostupných pohonov. Testovaný Citroën ë-C4 so zaujímavou technikou a atraktívnym pomerom medzi vstupnou cenou, a následne získanou hodnotou, tu rozhodne nie je len do počtu.
Autor: Peter Hlačik/Foto: Filip Lehotský
Testovací diár:
Model: Citroën ë-C4 Shine
Dĺžka: 4 360 mm
Šírka: 1 834 mm
Výška: 1 525 mm
Rázvor: 2 670 mm
Objem kufra: 380 litrov
Motor: elektrický
Pohon: predný
Výkon kW/koní: 100/136
Krútiaci moment Nm: 260
Pohotovostná hmotnosť: 1655 kg
Maximálna rýchlosť km/h: 150
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h: 9,4 s
Prevodovka: jednostupňová redukčná
Kombinovaná spotreba podľa výrobcu 18,3 kWh na 100 km
Spotreba podľa palubného počítača počas testu: 18,8 kWh / 100 km
Dojazd podľa výrobcu: 357 km
Výkon rýchlonabíjania: 100 kW
Pneumatiky: Nokian WR D
Verzia/akciová cena
Citroën ë-C4 Shine (testovaný model) od 32 490 €
Citroën ë-C4 Live Pack od 29 490 €
Citroën C4 1,2 PureTech 100 Live Pack od 16 490 €