Autoinak.sk

Test: Citroën Grand C4 SpaceTourer – Rodinný ideál

Test Citroen Grand C4 SpaceTourer

Francúzsky Citroën patrí z historického hľadiska medzi významných inovátorov na poli unikátnych technických riešení. Medzi ďalšie zaujímavosti tohto výrobcu patrí aj pomerne odvážny prístup k dizajnu. V posledných rokoch sa automobilka s ozubeným súkolím v znaku sústreďuje aj na potreby rodiny a špičkový jazdný komfort. Popri atraktívnych SUV novinkách má Citroën vo svojom modelovom portfóliu stále aj veľmi obľúbené a priestranné MPV, ktoré sa aktuálne môže pochváliť novým označením. Reč je o rodinnom modeli Citroën Grand C4 SpaceTourer, ktorý môže disponovať až 7-miestnym usporiadaním, a my sme ho aktuálne podrobili redakčnému testu.

Priestorový fenomén, Citroën Grand C4 SpaceTourer, vo verzii BlueHDi 130 s novým a zároveň úsporným turbodieslom s objemom 1,5 litra, skombinovaným s 8-stupňovou automatickou prevodovkou a v prostrednej výbavovej línii Feel, nám na test zapožičal slovenský importér vozidiel značky Citroën.

Rýchle fakty:

Fotogaléria Citroën Grand C4 SpaceTourer

Francúzska značka Citroën má s výrobou vozidiel typu MPV historicky už veľmi bohaté skúsenosti. Pri pohľade na testovaný exemplár sa ani nechce veriť, že tento model je tu s nami vo svojej druhej generácii prakticky už od roku 2013! MPV ofenzíva tejto značky sa ale začala ešte oveľa skôr, konkrétne v roku 1999. Vtedy uzrelo svetlo sveta prvé kompaktné MPV tejto značky, model Xsara Picasso.

Citroën na prelome tisícročí dokázal dokonale využiť ponúkaný potenciál a jeho MPV patrili z hľadiska záujmu samotných zákazníkov medzi absolútne najžiadanejšie. Na úspešnej vlne pôvodnej rodinnej Xsary pokračovali aj jej priami nástupcovia v podobe dvoch generácií modelov C4 Picasso.

Citroën má s výrobou rodinne koncipovaných MPV bohaté skúsenosti.

Francúzi svoje dizajnovo odvážne rodinné modely dlhé roky spájali s menom slávneho španielskeho maliara Pabla Picassa. Spojitosť značky s týmto umelcom nebola vôbec náhodná. Španielsky maliar sa preslávil aj tým, že ako plátno pre svoju tvorbu použil slávny model Citroën DS.

Pomerne zásadnú zmenu z hľadiska značenia priniesla modernizácia z roku 2018. Okrem toho, že v palete pohonných jednotiek pribudli špičkové turbodiesle s objemom 1,5 litra, ako aj nová 8-stupňová automatická prevodovka, históriou sa stalo aj označenie Picasso. To po novom v rámci jednoliatej identity s ostatnými modelmi nahradil prívlastok SpaceTourer. Toto označenie debutovalo už dávnejšie pri väčšom súrodencovi v podobe osobnej verzie odvodenej od modelu Jumpi.

Model s prívlastkom SpaceTourer nahradil pôvodné Picasso.

Automobilka pred pár mesiacmi zároveň aj ukončila výrobu menšieho 5-miestneho súrodenca C4 SpaceTourer, ktorý v portfóliu značky nahradilo nové SUV C5 Aircross. Špičková 7-miestna verzia Grand C4 SpaceTourer sa ale momentálne vyrába aj naďalej!

Motorová paleta aktuálne pozostáva výhradne z racionálnych turbodieslov. Samozrejme, tie spĺňajú aktuálne najprísnejšie emisné normy. Horúcou novinkou je v tomto smere mimoriadne úsporný 4-valec 1,5 BlueHDi. Jeho komerčné označenie BlueHDi 130 odkazuje na maximálny výkon 130 koní. Daná pohonná jednotka sa kombinuje buď so 6-stupňovou manuálnou prevodovkou, alebo s rovnako novým 8-stupňovým automatom. Výkonnejšou voľbou ostáva taktiež nový a objemnejší vznetový 2-liter vo verzii BlueHDi 160 (160 koní). Špičková motorizácia sa kombinuje výhradne s 8-stupňovým automatom, ktorý nahradil v minulosti používanú samočinnú prevodovku so 6 stupňami.

Pod kapotou testovaného exemplára pracoval nový turbodiesel 1,5 BlueHDi.

Odvážny vzhľad úspešne odoláva pôsobeniu času

Citroën sa na poli dizajnu nikdy nebál experimentovať. Jasným dôkazom toho je aj vzhľadovo extravagantný model Grand C4 SpaceTourer. Jeho pomerne odvážne línie a krivky v prakticky nezmenenej podobe sú tu spolu s nami už od roku 2013. Napriek tomu sa nebojím napísať, že tento model pôsobí po vizuálnej stránke originálne a nadčasovo ešte aj dnes!

Pomerne jednoliatym predným partiám po dizajnovej stránke tradične dominujú úzke moduly LED denného svietenia, čím veľké MPV zapadá do modelovej rodiny. Moduly s denným svietením opticky prepájajú dve neprehliadnuteľné chrómové linky, ktoré uprostred kreujú aj samotné fabrické logo. O úroveň nižšie sa nachádza modul s hlavnými svetlometmi. Aj napriek jednoduchšej technike počas noci v teste príjemne prekvapili plne akceptovateľným svetelným účinkom. Určité emócie svetelného podpisu evokuje aj predný nárazník, ktorému dokonca nechýba dynamický náznak tzv. splittera.

Extravagantný dizajn pôsobí zaujímavo aj po rokoch.

Pri pohľade z profilu je jasne cítiť orientáciu modelu Grand C4 SpaceTourer predovšetkým na praktickú stránku a veľkorysý priestor pre posádku. Dôraz na čo najnižší aerodynamický odpor dokresľuje prakticky jednotný sklon prednej kapoty a čelného skla. Nebol by to však Citroën, ak by pomerne nudné línie škatuľového tvaru nespestril originálnou dizajnovou „vychytávkou“. V tomto prípade ju reprezentuje zaujímavo vyriešený strešný nosič v kontrastnej striebornej farbe. Jeho línia sa začína kreovať už na áčkovom stĺpiku a následne končí efektným oblúkom v zadnej časti vozidla, ktorý je integrovaný do koncového stĺpika. Testovaná červená farba karosérie, ktorá vytvára so strešným nosičom dokonalý kontrast, nesie označenie Ruby. Kolesá s priemerom „len“ 16 palcov pôsobia pri testovanom exemplári trochu utopeným dojmom. V tomto prípade nad efektom celkom jasne zvíťazila funkčnosť a cestovný komfort. Na želanie ale môže testovaný model disponovať aj 18-palcovými diskami z ľahkých zliatin.

Aj zadná časť veľkopriestorového modelu s logom Citroën pôsobí z hľadiska dizajnu pomerne súmerne a jednoliato. Príjemným vizuálnym osviežením sú aj v tomto priestore originálne koncové svetlá s efektným 3D svetelným podpisom. To, že ide o nový model, vo finále prezrádza aj nový štítok s označením C4 SpaceTourer.

Vizuálnou zaujímavosťou modelu Grand C4 SpaceTourer je originálne stvárnenie strešného nosiča.

Priestorový fenomén

Už pri prvom kontakte s interiérom modelu Grand C4 SpaceTourer je jasné, že prioritnou cieľovou skupinou pre MPV sú viacčlenné rodiny. Kabína 7-miestneho modelu značky Citroën pozitívne šokuje svojou celkovou vzdušnosťou a priestrannosťou.

Dizajnovo avantgardne, netradične, resp. pomerne odvážne pôsobí samotné usporiadanie a koncepcia palubnej dosky. Ešte pred zhodnotením ergonómie musím vyzdvihnúť celkovo výborný kvalitatívny dojem. Aj napriek tomu, že testovaný model nie je principiálne horúcou novinkou, tak Grand C4 SpaceTourer sa z hľadiska výberu materiálov, ako aj ich precízneho dielenského opracovania rozhodne nemá za čo hanbiť ani dnes. Vek vozidla vo finále azda najviac odráža celkom veľký štvorramenný volant. Vďaka veľkým tlačidlám s pomerne prehľadným usporiadaním sa mu ale po funkčnej stránke nedá nič zásadné vyčítať.

Palubná doska modelu Citroën Grand C4 SpaceTourer.

Špecialitou testovaného modelu je usporiadanie prístrojov v duchu „všetko v strede“. Centrálne umiestnený grafický prístrojový panel obrovským rozmerom pripomína fakt, že Citroën sa digitálnemu riešeniu prístrojového panela venoval už dávno predtým, ako prišlo toto riešenie všeobecne do módy. Vodič má aj v tomto prípade k dispozícii hneď niekoľko layoutov vyobrazenia údajov, medzi ktorými nechýba ani personalizovateľný mód. V rámci poslednej modernizácie sa Francúzi pohrali aj so samotnou vizuálnou schémou. Z užívateľského hľadiska musím vo finále pochváliť celkovú prehľadnosť, ako aj samotnú čitateľnosť údajov.

Takpovediac v tieni veľkého brata sa nachádza priamo do prístrojovej dosky zakomponované rozhranie infotainmentu s dotykovou obrazovkou s priemerom 7 palcov. Jednotlivé funkcie, ako aj logika ovládania sú v tomto smere už dôverne známe aj z iných modelov značky, resp. celého koncernu. Obzvlášť efektne pôsobí vyobrazenie mapových podkladov súčasne na oboch obrazovkách. Ovládanie klimatizácie je aj v tomto prípade realizovateľné jedine prostredníctvom ikoniek na dotykovej obrazovke. Z klasických hardvérových ovládačov tu ostal zachovaný prakticky len potenciometer na ovládanie hlasitosti audia. Aj funkciu štart/stop je v prípade potreby možné deaktivovať výhradne priamo v menu infotainmentu. Tento úkon je zároveň nutné zopakovať pri každej jazde, resp. každom novom naštartovaní vozidla.

Špecialitu testovaného modelu predstavujú tzv. digitálne riešenia.

Po ergonomickej stránke mierne pokrivkáva aj riešenie bezkľúčového štartovania. To sa síce realizuje klasicky tlačidlom na palubnej doske, no naštartovať pohonnú jednotku je možné len v prípade, ak je kľúčik od zapaľovania vložený v šachte, ktorá je na to určená. Táto nutnosť odpadá až v rámci opcie, resp. najvyššej výbavy. Veľký palec hore si však zaslúži ergonomicky špičkovo vyriešené ovládanie automatickej prevodovky. Na prvý pohľad decentný až nenápadný volič prevodovky je umiestnený po „americky“ priamo na stĺpiku riadenia. Takéto riešenie nielenže šetrí samotný priestor v interiéri, ale v praxi sa dá na toto riešenie aj veľmi dobre zvyknúť.

Silnou stránkou modelov zo segmentu MPV sú tradične aj odkladacie schránky a priečinky. Citroën Grand C4 SpaceTourer v tomto smere okrem klasických boxov vo dverách a schránky pred predným spolujazdcom pridáva aj ďalšiu uzatvárateľnú schránku v centrálnej časti palubnej dosky, ktorá zároveň ukrýva koncovky potrebné ku konektivite. Vtipne je vyriešená aj objemná a dokonca aj vyberateľná schránka medzi prednými sedačkami s integrovanými priečinkami na nápoje. Vo finále mi tu chýba už len polička prispôsobená na odloženie moderného smartfónu.

Špičkový výhľad z kabíny ozvláštňuje aj predĺžená panoramatická strecha.

Rodinnú orientáciu testovaného exempláru deklaruje aj posed sa volantom v komfortných predných sedadlách. Špičkový rozhľad z miesta vodiča zabezpečujú nielen veľkorysé bočné okná, ale aj veľmi dobre vyriešené zdvojené áčkové stĺpiky. Špecialitou značky Citroën ostáva predĺžené panoramatické strešné okno. To z hľadiska výhľadu ocenia nielen zadní pasažieri, ale je to aj užitočná pomôcku napríklad pri výhľade na vyššie umiestnený semafor.

Priestorové hody pokračujú aj v druhom rade. Komfortný prístup pre zadných pasažierov zabezpečujú nielen veľké, ale aj doširoka sa otvárajúce zadné dvere. V druhom rade sa nachádzajú tri samostatné sedačky a ideálne rovná podlaha. Samostatné sedačky ponúkajú široké možnosti variability v podobe nastavenia pozície operadla a nezávislého posúvania. Vzhľadom na tieto možnosti budú mať v druhom rade dostatok životného priestoru nielen menšie deti, ale aj urastení dospelí. Pre tých vyšších môže byť vo finále z hľadiska komfortu limitujúcim faktorom až šírka samotnej sedačky. Príjemným spestrením tohto priestoru sú samostatné výduchy ventilácie aj výklopné stolíky alebo skryté úložné boxy v podlahe. Z hľadiska maximálneho komfortu tu chýbajú už len dodatočné USB koncovky.

Veľkorysé priestorové pomery panujú aj v druhom rade.

Citroën Grand C4 SpaceTourer je koncipovaný ako 7-miestny automobil. Tretí rad sedadiel je aj tu určený predovšetkým pre deti alebo osoby menšieho vzrastu. Priestor pre nohy sa v tomto priestore v priamej úmere odvíja od momentálnej pozície sedačiek v druhom rade. Na druhej strane platí, že pri porovnaní s konkurenčnými 7-miestnymi SUV má testované MPV aj v tejto disciplíne stále jasne navrch. Oceniť v tomto smere treba aj o niečo jednoduchší prístup do tretieho radu.

Na požiadavky viacčlennej rodiny reflektuje vo finále i veľkorysý batožinový priestor. Jeho silnou stránkou je už na prvý pohľad prakticky dokonale symetrický tvar. V základnej 5-miestnej konfigurácii sa prepravná kapacita pohybuje na úrovni 645 – 725 litrov, v závislosti od pozície sedačiek v druhom rade. Pri plne využitej 7-miestnej konfigurácii ostáva pre batožinu k dispozícii ešte symbolických 170 litrov. Naopak, pri sklopených sedačkách v druhom a treťom rade sa Citroën Grand C4 SpaceTourer mení na dodávku s maximálnou prepravnou kapacitou až 1843 litrov! Samozrejmosťou je aj v tejto konfigurácii optimálne rovná podlaha. Manipulácia s tretím radom sedačiek je veľmi jednoduchá a intuitívna. O niečo horšie je na tom sklápanie sedadiel druhého radu. Na to sa využíva samostatné ťahadlo umiestnené na každej sedačke. Tento úkon teda nie je možné vykonať automaticky napríklad priamo z batožinového priestoru.

Verzia s prívlastkom Grand môže tradične disponovať aj 7-miestnym usporiadaním.

Z hľadiska výbavy dorazil Citroën Grand C4 SpaceTourer do nášho testu v prostrednom stupni s prívlastkom Feel. Už v úplnom základe sú ale k dispozícii prvky ako kompletná bezpečnostná výbava, tempomat a obmedzovač rýchlosti, bezkľúčové štartovanie s nutnosťou kľúča vloženého v čítačke, automatická klimatizácia, zadné parkovacie senzory či panoramatické čelné sklo. Testovaná výbava k spomínaným prvkom pridáva aj navigáciu, zliatinové disky či tretí rad sedadiel. Z prvkov v opcii stojí pri takom veľkom vozidle už minimálne za zváženie aj investícia do parkovacej kamery, ktorá je pre zmenu už štandardom v najvyššej výbave Shine.

Jazdnými vlastnosťami prekoná prvotné očakávania

Po všetkých vyššie spomenutých prekvapeniach v znamení rodinnej orientácie a množstva užitočných riešení, pri ktorých očividne aj niekto premýšľal, by sa mohlo zdať, že Citroën Grand C4 SpaceTourer už ani nemá čo viac ponúknuť. Zdanie ale v tomto prípade klame a francúzske MPV dokázalo v záverečnom sumári veľmi príjemne prekvapiť aj na poli jazdných vlastností.

Batožinový priestor disponuje špičkovou variabilitou.

Úplne prvoradý je aj v tomto smere jazdný komfort. Testovaný exemplár prioritne nevábi svojich budúcich majiteľov na prvotriedne šoférske zážitky pri dynamických prejazdoch cez zákruty, ale skôr môže sľúbiť celkovo špičkovú pohodu na palube pre celú posádku! Hlavným tromfom je podľa očakávania podvozok. Ten si pri testovanom modeli v dobrom slova zmysle reálne zaslúži prívlastok „francúzsky“. Grand C4 SpaceTourer dokáže s veľkým prehľadom a istotou „pochytať“ a odfiltrovať v princípe už aj väčšie nerovnosti našich ciest. Pod tento fakt so vo finále podpísali pneumatiky s vyšším profilom obuté na 16-palcových diskoch kolies.

Rodinný Citroën sa napriek tomu vyslovene nebojí ani zákrut. Pri ostrejšom prejazde cez dlhé zákruty sa MPV spôsobom sebe vlastným nakloní, no nič dramatické sa ďalej nedeje a vozidlo poslušne reaguje na povely od volantu. Samozrejme, na športovú jazdu tento model navrhnutý predsa len nebol. Oveľa viac mu sedí a vyhovuje rozvážny jazdný štýl. Tomu vo finále sekunduje až nečakane precízne akustické odhlučnenie priestoru pre posádku!

Väčšina funkcií vozidla sa ovláda prostredníctvom dotykového displeja.

Zásadnou novinkou testovanej konfigurácie je nový 4-valcový turbudiesel 1,5 BlueHDi s výkonom 130 koní. Dotknutá motorizácia ma o svojich nesporných kvalitách presvedčila už aj v minulosti pri iných modeloch. V prípade rodinného MPV ide o ideálny kompromis medzi plne akceptovateľnou jazdnou dynamikou a priaznivou spotrebou paliva. Pod pocitovo presvedčivú jazdnú dynamiku sa vo finále priaznivo podpísala aj spolupráca s veľmi dobre vyladeným 8-stupňovým automatom klasickej koncepcie značky Aisin. Samotné zrýchlenie tu dokonca subjektívne pôsobí o niečo svižnejšie, ako deklaruje výrobca v oficiálnych technických parametroch. Prevodovka už štandardne reaguje veľmi promptne na povely vodiča prostredníctvom plynového pedála. Pri razantnejšom zrýchlení v spojitosti napríklad s bezpečným predbiehaním môžu tí náročnejší využívať aj manuálny mód s radením pádlami pod volantom.

Motorová novinka v kombinácii s automatom má dostatok „sily“ aj pri plne obsadenom vozidle. Na druhej strane tu treba jedným dychom dodať, že pri častom využívaní plnej prepravnej kapacity už stojí za zmienku aj investícia do výkonnejšieho naftového 2-litra. Dôležitým esom v rukáve testovanej konfigurácie je špičková spotreba paliva. Hneď na úvod chcem v tomto smere zdôrazniť, že spektrum od 5,0 do 5,9 l/100 km je plne reálna hodnota. V meste či na diaľnici treba logicky počítať s o niečo vyšším apetítom prevyšujúcim 6 l/100 km. Naopak, pri pokojných presunoch po okreskách nie je veľmi ťažké výslednú spotrebu zraziť aj pod magickú hranicu 5 l/100 km. Výsledný priemer v našom teste sa vrátane cca tretinového využívania diaľnice nakoniec ustálil na špičkovej hodnote 5,3 litra nafty na každých 100 km. Tento údaj si zaslúži ešte o to väčší rešpekt pri prihliadnutí na fakt, že Grand C4 SpaceTourer nie je z hľadiska celkových rozmerov predsa len žiadny drobček. V súvislosti s rozmermi vozidla súvisí aj ďalšie príjemné prekvapenie. Aj s veľkým MPV s logom Citroën sa totiž v preplnenej mestskej premávke manévruje až nečakane príjemne a ľahko.

Na takéto riešenie automatickej prevodovky sa dá v praxi veľmi rýchlo zvyknúť.

A náš celkový dojem?

Aj keď MPV dnes už nie sú veľmi v kurze, tak pre viacčlennú rodinu zatiaľ nikto nič lepšie a praktickejšie, ako je tento koncept automobilu, zatiaľ nevymyslel. Citroën Grand C4 SpaceTourer je model, ktorý sa na nič nehrá, resp. nesľubuje nič, čo nedokáže reálne splniť. V dizajnovo netradičnej karosérii sa ukrýva nielen veľkorysý, ale zároveň aj praktický životný priestor. Príjemný bonus na záver predstavujú schopné jazdné vlastnosti zamerané predovšetkým na maximálny komfort a pohodu.

Autor: Peter Hlačik/ Foto: Filip Lehotský

Testovací diár:

Model: Citroën Grand C4 SpaceTourer BlueHDi 130 Feel

Dĺžka: 4602 mm
Šírka: 1826 mm
Výška: 1644 mm
Rázvor: 2840 mm
Objem kufra: 654 – 725 litrov
Motor: vznetový (nafta)
Pohon: predný
Počet valcov: 4
Výkon kW/koní: 96/130
Krútiaci moment Nm: 300
Pohotovostná hmotnosť: 1592 kg
Maximálna rýchlosť km/h: 198
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h: 10,4 s
Prevodovka: automatická
Počet stupňov: 8
Kombinovaná spotreba podľa výrobcu: 5,0 – 5,9 l na 100 km
Spotreba podľa palubného počítača počas testu: 5,3/100 km
Pneumatiky: Michelin Primacy

Verzia/akciová cena

Citroën Grand C4 Spacetourer BlueHDi 130 Feel (testovaný model): od 22 990 €
Citroën Grand C4 Spacetourer BlueHDi 130 Live (6-st. manuál): od 20 490 €

Recenzia

Citroën Grand C4 Spacetourer BlueHDi 130 Feel

88% Skóre

Dĺžka: 4 602 mm Šírka: 1 826 mm Výška: 1 644 mm Rázvor: 2 840 mm Objem kufra: 654-725 litrov Motor: vznetový (nafta) Pohon: predný Počet valcov: 4 Výkon kW/koní: 96/130 Krútiaci moment Nm: 300 Pohotovostná hmotnosť: 1592 kg Maximálna rýchlosť km/h: 198 Zrýchlenie z 0 na 100 km/h: 10,4 s Prevodovka: automatická Počet stupňov: 8 Kombinovaná spotreba podľa výrobcu 5,0 – 5,9 l na 100 km Spotreba podľa palubného počítača počas testu: 5,3 / 100 km Pneumatiky: Michelin Primacy

Výhody

  • Rodinná koncepcia interiéru
  • Jazdný komfort + vydarená kombinácia motora s prevodovkou + spotreba paliva
  • Nadčasovosť + pomer cena vs. výkon

Nevýhody

  • Neprakticky vyriešené bezkľúčové štartovanie
  • Menej intuitívne sklápanie sedadiel v druhom rade
  • Ovládanie dôležitých funkcii vozidla len prostredníctvom dotykového infotaimentu

Recenzia

  • Dizajn 80%
  • Interiér 90%
  • Prakická stránka 100%
  • Jazdné vlastnosti 80%
  • Pohonná sústava 90%
  • Cena 90%

Citroën Grand C4 Spacetourer BlueHDi 130 Feel DEALS

Zhromažďujeme informácie z mnohých obchodov za najlepšiu dostupnú cenu

Najlepšia cena

20490€
Exit mobile version