Osamostatnenie temperamentne značky Cupra možno označiť ako jednoznačný zásah do čierneho. Španieli si veľmi rýchlo našli na automobilovej mape svoje miesto a dnes patria medzi najprogresívnejšie sa rozvíjajúce automobilky. Synonymom identického výrobcu ostáva prioritne emočná orientácia. Dostupnému portfóliu napriek tomu nemožno stále uprieť ani racionálny základ. Medzi horúce novinky nášho trhu sa radí plne elektrické SUV-coupé Tavascan, ako aj ďalší súrodenec s vyššou svetlou výškou a proporčne klasicky tvarovanou karosériou. Druhý spomenutý model sa volá Terramar. Po rozmerovej stránke ide o stále kompaktné, no zároveň nateraz najpraktickejšie či najuniverzálnejšie SUV tohto výrobcu. Absolútnou samozrejmosťou ostáva šoférska orientácia. Podľa nateraz stále aktuálnej filozofii značky Cupra ide zároveň o posledný model dostupný aj s výhradne klasickými spaľovacími motorizáciami. Pomyselnou čerešničkou na torte je už tradične výkonná výbavová verzia s dovetkom VZ. V rámci prvého stretnutia sme mali možnosť preveriť práve špičkovú verziu Veloz.
Úplne nový model Cupra Terramar VZ s výkonnou čisto zážihovou motorizáciou 2,0 TSI (265 koní), skombinovanou so 7-st. automatickou prevodovkou a pohonom všetkých kolies, nám na test zapožičal slovenský importér vozidiel značky Cupra.
Rýchle fakty:
- Prioritne emočne ladená a stále mladá značka Cupra patrí k najperspektívnejšie rastúcim automobilkám súčasnosti. Dôležitým aspektom ďalšieho progresu je postupne sa rozširujúce modelové portfólio, v ktorom len prednedávnom pribudlo nateraz najväčšie SUV.
- Úplne nový a rozmerovo stále kompaktný model Terramar si napriek nespochybniteľnému rodinnému potenciálu zakladá na tradičnej Cupra DNA. Jeho doménou zároveň zostávajú klasické motorizácie so spaľovacím základom.
- Po vizuálnej stránke zapadá nový Terramar do rodiny Cupra. Ozdobou rozmerovo kompaktného SUV je najnovšia evolúcia temperamentne a emočne ladeného dizajnu s mnohými prepracovanými detailmi.
- Adekvátne priestranný interiér modelu Cupra Terramar poteší po funkčnej stránke vyváženou kombináciou pre značku príznačných emočných detailov s celkovou modernou atmosférou a zároveň užívateľsky príjemnou ergonómiou.
- Ozdobou úplne nového modelu Cupra Terramar je vrcholná verzia s dovetkom VZ. Čisto benzínová motorizácia s výkonom 265 koní sa kombinuje s vo všeobecnosti vycibrenou technikou na čele s excelentným podvozkom. Napriek svojej príkladne šoférskej orientácii si testovaný exemplár dokázal stále zachovať všestrannú SUV orientáciu.
Dnes už samostatnú značku Cupra evidujeme na automobilovej mape od roku 2018. V tomto čase prebehlo jej oddelenie od renomovanej značky SEAT. Obe španielske automobilky zároveň sídlia v mestečku Martorell neďaleko Barcelony. Na identickom mieste sa nachádza taktiež hlavný výrobný závod. Nová krv sa už od počiatku svojej existencie orientuje na zážitkovo modely s výraznou emočnou príchuťou. Kým prvé roky existencie identického výrobcu sú späté s výkonnými a autenticky odladenými klonmi pôvodného patróna, tak dnes sa už Cupra môže pochváliť taktiež pestrou skladbou autentických modelov.
Najnovším prírastkom v spomenutej kategórii je koncepčne úplne nový model Terramar. Rozmerovo stále kompaktné SUV sa hierarchicky radí nad veľmi obľúbeného súrodenca Formentor, ako aj nad model Ateca, ktorý v minulosti dostal ako vôbec prvý logo Cupra. Španieli sa pri označení nového člena rodiny tradične inšpirovali domácou geografiou. Označenie testovaného exempláru symbolicky odkazuje na pobrežnú lokáciu neďaleko Barcelony. Na identickom mieste sa nachádza rovnomenný historický pretekársky okruh oválneho tvaru. Symbolické je, že na práve na tomto mieste bola pred siedmymi rokmi predstavená taktiež samotná značka Cupra.
Nový model Terramar je po technickej stránke postavený na najnovšej evolúcii koncernovej platformy MQB Evo. Samozrejmosťou je podpora najnovších bezpečnostných a asistenčných systémov, ako aj prispôsobenie na zástavbu elektrifikovaných motorizácií. Doménou značky Cupra je autentické šoférske odladenie. Športovému podvozku so špeciálne nastavenými tlmičmi sekunduje napríklad vysoký dôraz spojený s temperamentným vyladením riadenia.
Základným stavebným kameňom pestrej ponuky dostupných pohonných jednotiek je podľa očakávania „benzín.“ Vstupnou bránou do sveta Terramar je 4-valcová motorizácia 1,5 e-TSI s mild-hybridným dopingom vyladená na výkon 150 koní, dostupná so 7-st. DSG automatom a pohonom prednej nápravy. Viac výkonu ponúka externe nabíjateľný plug-in hybrid. PHEV Motorizácia 2,0 TSI eHybrid s výkonom 204 koní sa kombinuje taktiež s pohonom predných kolies a 6-st. DSG automatom. Identický výkon 204 koní zároveň ponúka čisto benzínový 4-valec 2,0 TSI. V tomto prípade je okrem 7-st. DSG automatu štandardom pohon všetkých kolies 4Drive. Výkonovou špičkovou je následne testovaný exemplár s dovetkom VZ (Veloz). Identická benzínová motorizácia 2,0 TSI v kombinácii so 7-st. automatickou DSG prevodovkou a pohonom 4×4 je vyladená až na 265 koní. Pri verzii VZ môžeme neskôr očakávať taktiež príchod plug-in hybridu s výkonom 272 koní.
Temperamentný dizajn
Emotívne krivky sú jednou z hlavných zbraní španielskej automobilky. Takmer celé Cupra portfólio si počas uplynulých mesiacov osvojilo najnovšiu evolúciu dizajnového jazyka tejto automobilky. Športovo-temperamentné línie dominujú taktiež modelu Terramar. Nateraz najväčší člen SUV rodiny pôsobí zároveň stále mimoriadne atleticky a originálne.
Predným partiám novinky dominuje typická Cupra silueta na čele s vizuálnym motívom, ktorý reprezentuje silueta vrchnej línie masky s negatívnym odklonom v štýle žraločieho nosa. Pri danom module úplne absentujúce chladiace prieduchy kompenzuje reálne obrovský chladiaci gril vypĺňajúci takmer kompletnú centrálnu časť nárazníka. Prioritne uhladenú vrchnú siluetu zároveň ozvláštňuje fabrické logo v typickom farebnom prevedení s medeným odtieňom. Na žraločí nos plynule nadväzujú dynamicky tvarované predné svetlomety s full LED technológiou. Efektný motív denného svietenia pozostáva z trojice trojuholníkov. Testovaný Terramar VZ technologicky očaril príplatkovou HD Matrix projekčnou technikou. Za tmy excelentnému svetelnému výkonu v tomto prípade sekunduje prémiová nadstavba v podobe premietania piktogramov na vozovku. Športový nádych čelných partií kompletizujú postranné moduly, kde si okrem reálne funkčných aerodynamických otvorov našli svoje miesto rozmerovo minimalistické LED hmlovky.
Pri pohľade z profilu zaujme nový Terramar v porovnaní s rozmerovo o niečo menším súrodencom Formentor klasickou SUV siluetou a pomerne veľkorysou výškou. Temperamentný nádych v tomto priestore s odmyslením si čiernych doplnkov na čele s orámovaním bočného presklenia, formuje decentné klesajúca línia strechy, opticky ostré stvárnenie koncového stĺpika či svalnaté blatníky, ktoré si vystačia bez ochranného oplastovania. DNA značky Cupra v prípade testovaného exemplára ešte viac podčiarkuje typicky šedé lakovanie zastúpené príplatkovým špeciálnym odtieňom s názvom Sivá Graphene Grey. Výhradne pre vrcholnú verziu VZ sú určené opciové 20-palcové disky kolies. Ich veľmi pekný dizajn s farebnými doplnkami v medenom odtieni ladí s identickým farebným odtieňom príplatkovej brzdnej sústavy s výkonnejšími kotúčmi a strmeňmi od firmy Akebono.
Atraktívny temperament vyžaruje z novinky s logom značky Cupra jednoznačne aj zo zadných partií. Viaceré ostro rezané línie Terramar opticky rozširujú a zároveň pritláčajú smerom k vozovke. Športový akcent kompletizuje decentný strešný spojler a taktiež z nárazník s náznakom difúzora. Prekvápaním, že testovaný exemplár ani vo verzii VZ nepriznáva skutočné výfukové koncovky. Tie sú nepochopiteľne ukryté v priestore po nárazníkom. Hlavnou vizuálnou dominantou koncovej časti je napriek všetkému spomenutému svetelný podpis. Vzájomne prepojené koncové svetlá s trojuholníkovou grafikou v centrálnej časti ozvláštňuje veľmi pekný detail v podobe svietiaceho fabrického loga. Označenie modelu je tradične v minimalistickej podobe zakomponované len v grafike koncových svetiel.
Praktický interiér v temperamentom balení
Emočná Cupra DNA sa pri novom modeli Terramar automaticky prihlási už pri prvom kontakte s interiérom. Ešte pred vstupom na palubu musím pochváliť praktickú SUV vychytávku zastúpenú prekrytím prahov oboch párov dverí. Tento detail v kombinácii s veľmi dobre fungujúcim bezkľúčovým prístupom reagujúcim automaticky po priblížení sa k vozidlu pripomína, že atraktívna novinka má s odmyslením si imidžu v hľadáčiku taktiež maximálny dôraz na praktickú orientáciu. Nad súrodeneckým modelom Formentor okrem o niečo väčšej kabíny novinka vyniká taktiež príjemne vyvýšeným posedom v duchu plnohodnotného SUV-čka.
Pozíciu vlajkovej lode značky si Terramar obhájil použitím reálne hodnotných materiálov v kombinácii so špičkovým dielenským opracovaním. V tejto disciplíne ide o najprepracovanejší model Cupra, s ktorým som sa doteraz mal možnosť stretnúť. Z efektných riešení s odmyslením si doplnkov v medenej farbe dávam veľký palec hore dizajnovo kreatívnemu zapracovaniu ambientného podsvietenia v moduloch dverí. Jas ďalšej svetelnej linky kopírujúcej spodnú líniu čelného skla sa dá počas nočných jázd pomerne intuitívne regulovať či v prípade potreby úplne vypnúť.
Architektúra palubnej dosky už podvedome útočí na emócie. Napriek vyvýšenému posedu sa novinka snaží vodiča čo najviac obopnúť, resp. dostať do emočného deja. Autentický dizajn si práve z tohto dôvodu osvojila stredová konzola s masívnym madlom na strane predného spolujazdca. Úplnou samozrejmosťou je výrazná orientácia centrálnej časti palubnej dosky v smere na vodiča.
Španieli si napriek sumárne modernej atmosfére na palube dali záležať taktiež na čo najintuitívnejšej ergonómii. Užívateľsky príjemný multifunkčný volant s prehľadnými klasickými ovládacími prvkami, medzi ktorými figuruje aj emočná pozícia štartovacieho tlačidla, dopĺňa trojica veľkých tlačidiel priamo na stredovom tuneli. Vzhľadom na temperamentnú povahu modelu Terramar je sympatické, že na identickom mieste si je možné pohotovo deaktivovať, resp. obmedziť funkciu ESP.
Takmer kompletné ovládanie termomanažmentu vozidla zastrešuje permanentne prítomný spodný riadok centrálnej obrazovky. Sekundujú mu funkčne dobre vyriešené dotykové plôšky slúžiace na pohotovú reguláciu teploty, resp. hlasitosti audia. Pre podrobné nastavenie tepelného komfortu na palube vrátane inteligentného rozhrania „climi“ sa je nutné prepnúť do samostatnej záložky. Priestorovo úsporne ovládanie prevodovky si našlo svoje miesto vpravo na stĺpiku riadenia. Na opačnú stranu sa presťahovalo ovládanie stieračov, na ktoré si nezainteresované osoby budú predsa len určitý čas zvykať. V rámci originality a autenticity značky Cupra je možno škoda, že Terramar pri oboch ovládačoch využíva moduly už dôverne známe z iných nových modelov koncernu VW.
So súčasnou automobilovou modernou korešpondujú taktiež digitálne hračky. Plne grafický prístrojový panel si osvojil tradičné Cupra layouty s emočným podtónom. Najšportovejšou alternatívou je usporiadanie s centrálnym „budíkom, ktoré môžu v rámci palubného počítača dopĺňať napríklad efektné schémy s „géčkami“ a užitočný monitoring teploty chladiacej kvapaliny, motorového oleja a prevodovky. Samozrejmosťou je prítomnosť ďalších náhľadov vrátane vyobrazenia mapového podkladu. Koncept grafických hračiek v zornom poli vodiča kompletizuje príplatkový Head-up dispej. Tento prvok výbavy sa kombinuje s vrcholnou verziou navigácie a rozšírenými vyobrazeniami digitálneho kokpitu.
Najnovšiu evolúciu digitálnych hračiek si osvojil taktiež modul palubného infotainmentu. Veľmi peknej grafike sekundujú bleskurýchle odozvy na dotykové povely. Chválil taktiež intuitívne a prehľadné usporiadanie úvodných obrazoviek, ktoré si je možné prispôsobiť podľa osobnej preferencie. Sumárnu funkčnú stránku vylepšujú rýchle skratky v hornom riadku obrazovky. Na tomto mieste si je možné navoliť napríklad i rýchly prístup k asistenčným systémom. Samozrejmosťou je vstavaná navigácia s online podporou, moderná mobilná konektivita fungujúca aj bez priameho káblového prepojenia či veľmi pekný a ostrý panoramatický kamerový náhľad.
Veľkou ozdobou nového modelu Cupra Terramar VZ sú špičkovo nadimenzované predné sedačky s integrovanou hlavovou opierkou. Po veľkostnej stránke budú vyhovovať aj urastenejším pasažierom. Testovaný exemplár zaujal príplatkovým čalúnením s temperamentným motívom v materiálovom prevedení Dinamica a umelej koži.
Okrem dobrej fixácie tela, pod ktorú sa s odmyslením si povrchovej úpravy pričinilo taktiež adekvátne bočné vedenie, musím sedačky jedným dychom pochváliť za príjemne komfortnú výplň, ktorá z hľadiska pohodlia posádku neobmedzuje ani pri dlhých diaľničných presunoch. Už spomenutý vyvýšený SUV posed je zárukou dobrého rozhľadu. Čo najlepšiemu výhľadu konštruktéri prispôsobili taktiež pomerne tenké predné stĺpiky v kombinácii s uchytením spätných zrkadiel. Veľmi dôležitým elementom dynamickej atmosféry pozície vodiča je taktiež športový multifunkčný volant optimálneho tvaru.
Priestorovými pomermi v druhom rade Terramar podčiarkuje svoju rodinnú orientáciu. Aj napriek reálne veľkorysému priestoru v druhom rade, ktorý s odmyslením si detí uspokojí pokojne aj dvojicu urastených dospelákov, nepatrí novinka medzi vyslovených priestorových rekordérov v kompaktnej SUV triede. Prednosť dostala tradičná Cupra DNA so športovým podtónom. Komfort cestujúcich v druhom rade okrem vlastnej zóny klimatizácie s výduchmi ventilácie a prítomnosti zdrojových USB koncoviek vylepšuje nadštandardný počet odkladacích priečinkov. Tradičné boxy vo dverách, resp. držiaky na nápoje vo výklopnej stredovej opierke kompletizujú vtipné výlisky na odloženie drobností v postrannom priestore zadnej lavice. Príkladnú variabilitu formuje možnosť posúvania delenej zadnej lavice, resp. polohovania operadiel v pomere 40/60.
Reálne slušnou prepravnou kapacitou poteší španielska novinka s čisto benzínovou motorizáciou i v batožinovom priestore. Testovaný Terramar VZ disponuje základným objemom 508-642 litrov v závislosti od momentálnej pozície zadnej lavice. Pri preprave objemnejších predmetov je výhodou symetrický tvar ložnej plochy. Kolmé bočné steny zdobí na nechcené mechanické poškodenia odolnejšie čalúnenie. Samozrejmosťou je prítomnosť fixačných pomôcok vrátane háčikov na tašky či kotviacich ôk. Praktickú stránku kompletizuje prítomnosť zdrojových koncoviek vrátane opciovej 230V zásuvky. Priestor pod úrovňou podlahy pri skúšanej konfigurácii vypĺňajú prioritne povinná výbava a komponenty audia Sennheiser. Vďaka polohovateľnej medzipodlahe je možné pri sklopení zadných operadiel delených v ideálnom pomere 40/20/40 získať nielen veľkorysú maximálnu prepravnú kapacitu, ale taktiež ideálnu rovinu.
Špičková výkonová verzia modelu Terramar s dovetkom VZ disponuje v štandarde prvkami ako bezkľúčový prístup, adaptívny podvozok, športový multifunkčný volant s vyhrievaním, pokročilé ambientné podsvietenie so signalizáciou asistenčných systémov, trojzónovou automatickou klimatizáciou či elektrickým otváraním batožinového priestoru. Už v základnej verzii Cupra je pritom k dispozícii široká škála bezpečnostných a asistenčných systémov, digitálny prístrojový panel, predné a zadné parkovacie senzory alebo cúvacia kamera. Z prvkov dostupných v opcii stojí za zváženie investícia do výkonnejšej brzdovej sústavy Akebono, vrcholná verzia full LED Matrix svetlometov, vstavaná navigácia, panoramatický kamerový náhľad na okolie vozidla, vyhrievanie predných sedadiel alebo pekne hrajúce audio Sennheiser.
Vyčarí úsmev na tvári
Nová Cupra Terramar prináša do praxe dnes už pomerne vzácny koncept. V tejto disciplíne sa pri najväčšom SUV s rodinným akcentom opäť naplno prejavila temperamentná DNA španielskej automobilky, ktorá má v hľadáčiku maximálne šoférske emócie. Spomenutá unikátnosť s prihliadnutím na mantinely aktuálnej doby, prioritne pri špičkovej verzii VZ, spočíva v kombinácii zábavnej a adekvátne výkonnej čisto benzínovej motorizácie so stále akceptovateľnou cenovkou.
Základným kameňom precízne odladených jazdných vlastností je špičkovo vyladený podvozok. Pri ňom sa znova prihlásila o slovo temperamentná Cupra povaha. Testovaný exemplár disponuje podľa očakávania sofistikovaným nezávislým zavesením všetkých štyroch kolies. Každý Terramar dostal zároveň do vienka určitý športový základ vďaka decentnému zníženiu svetlej výšky so zreteľom na ešte suverénnejšie jazdné vlastnosti v zákrutách.
Špičková verzia VZ k spomenutej konštrukcii už v štandarde pridáva adaptívne dvojventilové DCC tlmiče najnovšej generácie. Použité pruženie je základom povahy chameleóna. Vo východiskovom komfortnom nastavení je novinka hodná dovetku ideálneho rodinného SUV. Bežné nedokonalosti našej cestnej infraštruktúry dokáže testovaný exemplár na príplatkových 20-palcových diskoch „pochytať“ s až nečakanou ľahkosťou. Reálne chválim taktiež „plavnosť“, akou dokáže Terramar zdolávať napríklad sériu priečnych nerovností, čo je pri produkte s logom Cupra až nečakane príjemným benefitom. Logický komfortný limit veľkých kolies aj v tomto prípade predstavuje nechcené trafenie veľkej nerovnosti s ostrými hranami.
Ten istý podvozok sa po aktivácii niektorého zo športových módov, ktoré reprezentujú nastavenia Performace alebo Cupra, prednastaví do pozície športovo tuhého SUV s určitou hot-hatch príchuťou. Vítaným benefitom spomenutých nastavení v kombinácii s kvalitnými povrchmi sú pri svižných prejazdoch cez zákruty takmer neexistujúce náklony karosérie. Podstatné je, že Terramar VZ ani v dynamickom nastavení na typických slovenských okreskách nie je takpovediac nekompromisný „kostitras.“ Zážitkovejšiu jazdu s úsmevom na perách si je možné pokojne užiť napríklad aj s rodinou na palube.
Šoférsky pocit v danom prostredí ešte viac umocňuje pocitovo excelentná tuhosť karosérie. Testovaný exemplár aj s prispením kompaktných rozmerov pôsobí spoza volantu dokonca o niečo ľahším dojmom, ako je deklarovaná pohotovostná hmotnosť v okolí 1,8 tonovej hranice. Pri jazde na limite, ku ktorému sa väčšina bežných vodičov s odmyslením si povrchov so zhoršenou adhéziou priblíži len minimálne, sa už o slovo predsa len prihlási prirodzená nedotáčavosť.
Medzi jedno z najlepšie jazdiacich SUV vo svojej veľkostnej kategórii sa novinka radí taktiež s prispením precízne odladeného a strmého riadenia. Predná náprava vďaka progresívnej funkcii riadenia príkladne pohotovo reaguje na vodičove povely smerom od volantu. Španieli nenechali nič na náhode ani pri brzdnej sústave. Terramar VZ ponúka za príplatok cca 2500 eur výkonnejšiu sústavu značky Akebono s už na pohľad odolnými prednými kotúčmi. Daným prvkom výbavy, ktorý sa vyznačuje pomerne razantným nástupom spomaľovacieho účinku, disponovala i testovaná konfigurácia. V prípade zámeru častejšieho využívania výkonového temperamentu vozidla túto opciu rozhodne odporúčam.
Spomenutá povaha chameleóna s dôrazom na rodinnú orientáciu sa pri novinke naplno prejaví pri pohodovej jazde. Veľký palec hore dávam precíznemu odhlučneniu priestoru pre posádku. V tejto disciplíne patrí Terramar VZ taktiež k najlepším SUV, a to nie len výhradne vo svojej veľkostnej kategórii. V kultivovanom tichu spojenom s pohodovými presunmi o to viac vyniká pekne hrajúce príplatkové audio značky Sennheiser.
Na sumárny zážitok z jazdy prirodzene vplýva voľba jazdného režimu. Už spomenuté východiskové nastavenie Comfort dopĺňa dvojica výrazne ostrejších módov Performace a Cupra. V prípade druhého spomenutého sa prostredníctvom audia v kabíne interpretuje výrazne dynamická zvuková farbička. Ďalšou alternatívou je nastavenie Individual zahŕňajúce možnosť osobného prispôsobenia adaptívnych tlmičov.
Vďaka prítomnosti pohonu 4×4 s komerčným názvom 4Drive disponuje Terramar VZ prirodzene taktiež dvoma dodatočnými terénnymi nastaveniami pre Offroad a Snow. Druhý spomenutý režim s veľmi peknou trakciou zadnej nápravy som si počas zimného testu užil práve na snehu. Po obmedzení trakčnej kontroly dokáže byť španielske SUV v daných podmienkach až nečakane zábavné vrátane nemalého potenciálu jazdy bokom. V tejto disciplíne sa opäť naplno potvrdila temperamentná povaha značky Cupra. Do náročnejších terénnych podmienok, kam bude brať najvýkonnejšieho člena rodiny reálne brať veľmi málo majiteľov je najlepšou voľbou režim Offroad. Po jeho aktivovaní sa pohon snaží posielať najviac výkonu na kolesá s najlepšou trakciou. Vďaka tejto nadstavbe si novinka adekvátne suverénne poradila taktiež so stredne ťažkým krížením náprav.
Postupne sa prepracovali k v emisne prísnych časoch vskutku raritnej ozdobe verzie VZ. Reč je o čisto benzínovej motorizácii 2,0 TSI s výkonom až 265 koní. Príkladne energický zážihový 4-valec sa vyznačuje lineárnym nástupom sily. Dych mu zároveň nedochádza ani vo vyššom spektre ponúkaných otáčok. Cupra si dala taktiež záležať na precíznom zladení pohonnej jednotky so 7-st. dvojspojkovým DSG automatom. Pre náročnejších je okrem tradične temperamentného prevodovkového módu S k dispozícii taktiež manuálne radenie stupňov prostredníctvom pádiel pod volantom s príkladne rýchlymi odozvami. Pohonná sústava dokáže byť vďaka svojej kultivovanosti príjemným spoločníkom aj pri takpovediac rutinnom používaní a komótnejšom štýle jazdy. Naopak, pre vyslovene najnáročnejších tu stále vzniká priestor na teoretické nasadenie ešte silnejšieho 5-valca, ktorý bol pri top verzii veľkou ozdobou menšieho modelu Formentor.
Nový Terramar logicky disponuje pestrým spektrom v princípe dobre fungujúcich asistenčných systémov. Pri dlhých cestách funguje spoľahlivo adaptívny tempomat v kombinácii s udržiavaním vozidla v jazdnom pruhu. Z legislatívne povinných „euro pomocníkov“ sa trochu paradoxne ako najotravnejší javil aktívny asistent monitorovania pozornosti vodiča. Ten nemá rád akýkoľvek upriamenejší odklon zraku na centrálny infotainment spojený napríklad s preladením rádio stanice. Spomenutú funkciu spolu napríklad s monitorovaním rýchlostných limitov je možné po každom štarte našťastie vypnúť pomerne rýchlo vďaka vyššie spomenutým skratkám.
Šoférsky orientovaná čisto benzínová novinka prirodzene nepatrí medzí vyslovene úsporné SUV-čka. Vzhľadom na garantovanú porciu zábavy možno ale reálny apetít označiť stále ako plne akceptovateľný. Výsledný priemer počas zimného testu sa ustálil na hodnote 9,1 l/100 km, čo je o niečo málo viac ako garantuje automobilka. Pri prioritne pohodovej jazde je možné daný parameter stlačiť k cca 8-litrom. Naopak, pri zážitkovejšom prejave nie je vôbec náročné pokoriť 12-litrovú hranicu. Najúspornejší bol testovaný exemplár so spotrebou 7,4 l/100 km mimo mesto. Diaľničný priemer sa ustálil na hodnote 9,7 l/100 km a najsmädnejšia je s nameranou spotrebou 10,6 l/100 km podľa očakávania čisto mestská prevádzka.
A celkový dojem?
Stále ambicióznejšia značka Cupra sa v posledných mesiacoch blysla výraznou modelovou ofenzívou. K najočakávanejším novinkám sa radí testované a rozmerovo stále kompaktné SUV, ktoré sa hierarchicky radí nad modely Ateca i Formentor. Nový Terramar zaujme kombináciou tradičného temperamentu a rodinnej orientácie. Špičková verzia s tradičným dovetkom VZ a čisto benzínovou motorizáciou zaujme prepracovaným podvozkom, ako aj celkovo vycibrenými jazdnými vlastnosťami. Vďaka spomenutým faktorom patrí novinka k šoférsky najzaujímavejším automobilom vo svojej kategórii.
Autor: Peter Hlačik/Foto: Filip Lehotský
Testovací diár:
Model: Cupra Terramar 2,0 TSI VZ
Dĺžka: 4 519 mm
Šírka: 1 869 mm
Výška: 1 586 mm
Rázvor: 2 676 mm
Objem kufra: 508-642 litrov
Motor: zážihový
Pohon: všetkých kolies
Počet valcov: 4
Kombinovaný výkon kW/koní: 195/265
Krútiaci moment Nm: 400
Pohotovostná hmotnosť: 1798 kg
Maximálna rýchlosť km/h: 243
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h: 5,9 s
Prevodovka: automatická dvojspojková
Počet stupňov: 7
Kombinovaná spotreba podľa výrobcu: 8,4 – 8,8 l na 100 km
Spotreba podľa palubného počítača počas testu: 9,1 l/100 km
Pneumatiky: Good Year Ultra Grip Performance
Verzia/akciová cena
Cupra Terramar 2,0 TSI VZ (testovaný model) od 47 990 €
Cupra Terramar 1,5 eTSI Cupra od 37 460 €