Autoinak.sk

Test: Dacia Duster 4WD – Vrcholná alternatíva

Test Dacia Duster 4WD

Dacia sa vo svojej novodobej histórii dokázala presadiť aj na tých najnáročnejších európskych trhoch. Po reštarte pod krídlami skupiny Renault sa pritom uvažovalo „len“ o prítomnosti v južnej či východnej Európe. Paradoxom je, že obrovskú globálnu popularitu si modely tejto značky získali nielen vďaka atraktívnej cenovke. Dacia sa už od počiatku snaží konštruovať automobily, ktoré majú svoju dušu. Ideálnym príkladom tohto tvrdenia je model Duster. Vďaka svojskému imidžu a špičkovým offroad vlastnostiam sa z neho stala automobilová ikona, ktorej majitelia a priaznivci sa združujú v početných kluboch. V súčasnosti sa Dacia pripravuje na novú éru. Symbolicky ju pripomína aj nová korporátna identita. Hlavným cieľom produktov tejto obľúbenej automobilky bude ale aj naďalej dostupná mobilita. Jej nosným pilierom bude s veľkou pravdepodobnosťou úplne nový Duster, o ktorého podobe sa dnes už veľmi intenzívne diskutuje. V aktuálnom teste sme preverili to najlepšie zo súčasného sveta SUV Duster, v podobe výkonovo najsilnejšej verzie s pohonom všetkých kolies.

Obľúbené SUV Dacia Duster so zážihovou motorizáciou 1,3 TCe 150, v kombinácii so 6-st. manuálnou prevodovkou, pohonom 4×4 a špičkovou výbavou Extreme, nám na test zapožičal slovenský importér vozidiel značky Dacia.

Rýchle fakty:

Fotogaléria Dacia Duster 4WD

História automobilky Dacia siaha až do roku 1966. Približne o dva roky neskôr začali Rumuni pod vlastným logom vyrábať prvé automobily. V tých časoch šlo o licenčnú výrobu modelov značky Renault. Novodobá vzájomná spojitosť medzi francúzskym automobilovým gigantom a rumunskou značkou sa datuje od roku 2004. Postaral sa o ňu debut modelu Dacia Logan s bezkonkurenčnou cenovkou. Novú dynamiku a významný impulz v ďalšom vývoji značky Dacia priniesol rok 2009, kedy sme oficiálne spoznali pôvodný model Dacia Duster.

Z prvého SUV sa stal obrovský bestseller prakticky hneď po zahájení predaja. Aj vďaka úspešnému modelu Duster sa Dacia posunula až do dnešnej pozície globálne pôsobiacej automobilky. Okrem svojej pôvodnej identity sa na niektorých trhoch identický automobil predáva s logami Renault či Nissan. Aktuálna druhá generácia obľúbeného SUV bola predstavená v roku 2017. Približne pred rokom rovnomenný model debutoval vo svojej modernizovanej verzii. Počas životného cyklu druhej generácie automobilka taktiež výrazne prekopala paletu dostupných pohonných jednotiek. Ani týmto krokom sa zmeny pri aktuálnej generácii nekončia. Pri terajšom objednaní druhej generácie už jeho majiteľ, okrem novej fabrickej identity, získa aj niektoré ďalšie vylepšenia.

Model Duster je dlhodobo hlavným pilierom portfólia značky Dacia.

Paleta dostupných pohonných jednotiek pozostáva z benzínových i naftových verzií. Pri zážihovom variante ich dopĺňa ešte aj fabrický LPG variant. Vstupnou bránou je prepĺňaný benzínový litrový 3-valec. V čisto benzínovej verzii TCe 90 disponuje výkonom 91 koní. V prevedení TCe 100 ECO-G, v originálnej LPG prestavbe, dosahuje maximálny výkon hodnotu 100 koní. V oboch prípadoch sa pohonné jednotky kombinujú so 6-st. manuálnou predovkou a pohonom prednej nápravy. Silnejší benzínový variant reprezentuje moderný prepĺňaný 4-valec 1,3 TCe 150, s výkonom 150 koní. Verzia s pohonom predných kolies je ako jediná k dispozícii s automatickou 6-st. EDC predovkou. Druhou alternatívou je testovaný variant s klasickou manuálnou prevodovkou a pohonom 4×4.

Pre priaznivcov nafty má automobilka stále v ponuke aj úsporný turbodiesel Blue dCi 115 (výkon 115 koní). Daný variant je k dispozícii za každých okolností so 6. St. manuálnou prevodovkou. Zákazník si ale vyberá typ pohonu, kde verziu 4×2 dopĺňa aj pohon všetkých kolies.

Motorovou špičkou testovaného modelu je benzínová motorizácia 1,3 TCe s výkonom 150 koní.

Sebavedomý vzhľad

Dizajn dnes v značnej miere predáva nové automobily. Platí to aj pre model Dacia Duster. Talentovaný Erde Tungaa, pôvodom z Mongolska, trafil klinec po hlavičke už pri prvej generácii tohto opticky robustného modelu. Druhé pokračovanie si zachovalo pôvodné svalnaté línie i robustný charakter. Tím okolo Erdeho sa pri exteriéri aktuálnej generácie sústredil podstatne viac na prepracované detaily. Testovaný exemplár ešte viac vyšperkovala limitovaná edícia Extreme. Tá je naviazaná na poslednú evolúciu verzie s pôvodným logom a sú pre ňu charakteristické doplnky v oranžovej farbe.

Dominantou predných partií je tradične maska chladiča, ktorej vrchnú líniu zdobia oranžové segmenty. Na masku po facelifte opticky nadväzujú predné svetlomety v novom dizajne. Z užívateľskej stránky si pochvalu zaslúžia aj technologické zmeny. Smerovky a predovšetkým stretávacie svetlá zastrešujú adekvátne výkonné LED-ky. V celkovom kontexte, o to viac zamrzí, že diaľkový mód si aj naďalej musí vystačiť s halogénmi, kde iná farba svetelného lúča čiastočne degraduje maximálny svetelný výkon. Robustný offroad nádych testovanému modelu dodáva dvojfarebný nárazník s atraktívne vyzerajúcou striebornou lištou , doplnenou o veľmi dobre navrhnutý nájazdový uhol.

Pre limitovanú edíciu Extreme sú príznačné oranžové doplnky či čierne disky kolies.

Optická odolnosť na čele s vytiahnutými blatníkmi dominuje aj bočnej siluete. Signifikantným poznávacím prvkom aktuálnej generácie SUV s logom Dacia je v tomto priestore masívny plastový dekór. Svoje miesto si tu našla aj hrdá skratka 4WD, upriamujúca pozornosť na pohon všetkých kolies. Dané dizajnové riešenie predovšetkým v teréne čiastočne chráni predné dvere a bočné presklenie pred odlietavajúcimi kamienkami a inými nečistotami. Na limitovanú edíciu Extreme okrem ozdôb spätných zrkadiel a oranžového nápisu Duster na strešnom nosiči, sú naviazané aj elegantné čierne zliatinové disky, na ktorých sú obuté stále prioritne racionálne pneumatiky so 17-palcovým priemerom. Imidžu špeciálnej edície v sumári veľmi pristane aj sivá metalíza Urban Grey.

Zadnú časť testovaného modelu s odmyslením si už spomenutých svalnatých blatníkov, po modernizácii najviac odlišuje kompletne prepracovaný dizajn zadných svetlometov. Primárnu svetelnú funkciu po novom zastrešuje LED technika s efektným podpisom v tvare písmena ypsilon. Frajerinkou vyšperkovanej testovanej verzie je okrem prenikavého oranžového nápisu Duster, napríklad aj anténa v tvare žraločej plutvy.

Modernizácia so sebou priniesla napríklad aj nový dizajn svetlometov s LED technológiou.

Funkčný interiér

Za jeden z najväčších benefitov aktuálneho vylepšeného modelu Dacia Duster je upravená architektúra palubnej dosky. Verzia s novým logom okrem prepracovaného volantu dostala aj sofistikovanejšie vyhotovenie výduchov ventilácie. Testovaný model si v tomto smere ešte musí vystačiť s ich jednoduchším, no na druhej strane striktne funkčným riešením. Moja už tradičná výhrada k obľúbenému SUV, ešte pred vstupom na palubu, smeruje k širokým prahom s absenciou prekrytia. Lepšiu ochranu spodnej línie vstupného otvoru by som o to viac ocenil práve pri testovanej konfigurácii s pohon všetkých kolies.

Na všeobecne robustný dizajnový dojem plynule nadväzuje aj stvárnenie interiéru. Použité odolné plasty tu na jednej strane nemožno označiť ako výkvet automobilovej moderny, no z čisto praktickej stránky sú zároveň veľmi ľahlo udržiavateľné. Reálne spokojný som bol aj s kvalitou dielenského opracovania a precíznym lícovaním jednotlivých častí. Testovaný exemplár vo výbave Extreme, podobne ako pri exteriéri aj v kabíne ozvláštňujú doplnky v oranžovej farbe. Hojné množstvo ozdobných plastových plôch dopĺňa aj štýlové prešívanie sedadiel s farebne identickým stehom.

Palubná doska testovaného modelu Dacia Duster Extreme.

Užívateľsky jednoduchý koncept s prepracovanou ergonómiou vrátane intuitívneho modulu klimatizácie alebo orientácie palubného infotainmentu v smere na vodiča, najviac narúša len svojský detail v podobe ovládania audia, resp. telefónu. To je už tradične zastrešené združeným ovládačom vpravo pod volantom.

Na prioritnú funkčnosť sa sústredí aj klasický prístrojový panel s dvojicou veľmi prehľadných analógových budíkov. Jednoduchou farebnosťou naň plynule nadväzuje centrálny displej palubného počítača. V jeho menu okrem klasickým údajov nechýba napríklad ani grafické vyobrazenie teploty chladiacej kvapaliny.

Pri vrcholnej konfigurácii je k dispozícií aj kamerový náhľad.

Evolučne prepracovaný infotainment v špičkovej verzii Media Nav s 8-palcovou dotykovou obrazovkou a vstavanou navigáciou, sa v rámci upravenej grafiky inšpiroval novým modelom Sandero. Z užívateľskej stránky k nemu nemám žiadne zásadné výhrady. Reálne spokojný som bol aj logikou ovládania s adekvátne pohotovými reakciami na dotyk. Veľkú pochvalu si tu zaslúži dostupnosť modernej mobilnej konektivity fungujúcej bez nutnosti káblového prepojenia!

Vo všeobecnosti o niečo nižšie rozlíšenie je najviac cítiť pri inak užitočnom kamerovom vyobrazení okolia vozidla. Aj napriek prítomnosti štyroch kamier modelu Duster stále chýba sumárny panoramatický pohľad. Ten nahrádza možnosť manuálneho prepínania jednotlivých pohľadov. Veľmi príjemným spestrením záložiek menu je pri verzii s pohonom všetkých kolies offroad prostredie monitorujúce náklony karosérie či aktuálnu nadmorskú výšku.

Predné sedačky ponúkajú adekvátny cestovný komfort.

Ponuka dostupných odkladacích priečinov neurazí, no zároveň ani vyslovene nenadchne. Po minuloročnej modernizácii sa cestovný komfort citeľne zlepšil vďaka prítomnosti plnohodnotnej centrálnej lakťovej opierky. Dostatočne nadimenzované predné sedačky s náznakom bočného vedenia aj napriek polokoženému prevedeniu, ponúkajú stále príjemne mäkké čalúnenie s primeraným jazdným komfortom aj pri dlhých diaľničných presunoch. Vyšší posed je zárukou dobrého výhľadu z vozidla. V tejto súvislosti si treba zvyknúť na pomerne masívne áčkové stĺpiky s mierne atypickým sklonom.

Priestorovými pomermi v druhom rade má Dacia Duster najbližšie k zástupcom zo segmentu malých SUV. Aj v tomto priestore môžu pasažieri počítať s príjemne mäkkou zadnou lavicou. Okrem detí sa tu pohodlne prepraví aj dvojica štandardne urastených dospelých. Vysokých cestujúcich tu už môže obmedzovať predovšetkým životný priestor pre kolená a nohy. V rámci cestovného komfortu chcem pochváliť prítomnosť dvojice zdrojových USB slotov. Daný prvok výbavy v mnohých prípadoch ešte nie je samozrejmosťou ani pri alternatívach s výrazne vyššou cenovkou.

Priestor v druhom rade nenadchne a ani neurazí.

Nároky bežnej rodiny dokáže Duster zastrešiť aj v rámci kapacity batožinového priestoru. Konfigurácia s pohonom všetkých kolies je v tejto disciplíne, pri porovnaní so súrodencami s pohonom len prednej nápravy, o niečo diétnejšia. Aj napriek tomu základný objem 411 litrov, vďaka symetrickému tvarovaniu na bežné úkony, s rezervou postačuje. Pod úrovňou podlahy sa v prípade skúšaného exempláru nachádzala užitočná plnohodnotná pneumatika, ktorej sekundujú postranné boxy na odloženie drobnosti. Po sklopení delených operadiel v druhom rade vzniká takmer ideálna rovina s maximálnou prepravnou kapacitou na úrovni 1444 litrov.

Testovaná limitovaná výbavová verzia Duster Extreme disponovala prakticky všetkým, čo dnes značka Dacia dokáže ponúknuť. Okrem už spomínaných dizajnových doplnkov tu stojí za zmienku napr.: automatická klimatizácia, monitorovanie mŕtveho uhla, vyhrievané predné sedačky, vstavaná navigácia, sústava kamier monitorujúca okolie vozidla či precízne fungujúci bezkľúčový prístup a štartovanie vozidla. Až nečakane príjemnú výbavu ale testovaný model dokáže poskytnúť už aj v prostrednej verzii Expression.

Batožinový priestor verzie 4×4 ponúka objem 411 litrov.

SUV s offroad génmi

Schopný pohon všetkých kolies patrí už od počiatku k základnej DNA modelu Dacia Duster. V rámci konfigurácie tu šlo zároveň o jasnú voľbu každého „dobrodruha.“ Určitým paradoxom je, že dostupnosť štvorkolky sa aj s prispením čoraz prísnejších emisných limitov dnes už ocitá v menšine. Daný nedostatok na druhej strane kompenzuje atraktívna kombinácia pohonu 4WD a najsilnejšej benzínovej motorizácie.

Prednosťou každého modelu Dacia Duster je konštrukčne odolný podvozok. Jeho koncepcia je prispôsobená aj vozovkám s horším povrchom, ktorých máme v našom priestore stále veľmi pestré spektrum. V princípe príjemne mäkké vyladenie pruženia zvládne bezproblémov odfiltrovať nielen bežné nedokonalosti, ale aj reálne väčšie nerovnosti, vrátane prepadnutých kanalizačných poklopov.

Príjemný a komfortný podvozok je tradičnou ozdobou každého modelu Dacia Duster.

Podvozok na druhej strane reálne nemá žiadne športové ambície. Mäkký charakter pruženia je cítiť napríklad pri výraznejších náklonoch karosérie v zákrutách, v kombinácii s dynamickejšou jazdou. Vďaka pomerne prísne vyladenej elektronike je ľahké SUV až nečakane suverénne aj pri prudších zmenách smeru jazdy, resp. vyhýbacích manévroch.

Aj napriek jednoduchšej konštrukcii bubnových bŕzd na zadnej náprave, dokáže Duster s hmotnosťou cca 1,4 tony spomaľovať veľmi suverénne. Platí to aj pri opakovanom brzdení z vyššieho rýchlostného tempa. Riadenie možno označiť ako vyslovene ľahučké prispôsobené tesnému manévrovaniu v mestskej džungli. V rámci cestovného komfortu tu možno na pomery moderných automobilov, ako najväčšiu slabinu označiť o niečo slabšie odizolovanie priestoru pre posádku. To platí prioritne pre diaľničné presuny, resp. vyššie rýchlostné tempo.

Pohonná jednotka 1,3 TCe si veľmi dobre rozumie aj s klasickou 6-st. manuálnou prevodovkou.

Veľkou prednosťou testovanej konfigurácie je benzínová motorizácia 1,3 TCe 150. Tá dlhodobo patrí medzi najlepšie pohonné jednotky vo svojej kategórii. Prepĺňaný 4-valec sa vyznačuje nielen precízne vyladenou kultúrou chodu, ale aj prirodzeným nástupom sily. Dostatok energie na prípadné zrýchlenie má turbo-benzín už v pasme cca 2-tisíc otáčok.

Pohonná jednotka si veľmi dobre rozumie aj s klasickou 6-st. manuálnou prevodovkou. Typickou črtou modelu Duster je aj v toto prípade kratučká jednotka. Toto riešenie v teréne čiastočne nahrádza redukciu. Kratšie sú aj nasledujúce tri stupne. Pri temperamentných zrýchleniach som si z tohto dôvodu veľmi užíval prácu so spojkovým pedálom a mechanickou prevodovkou. Tá, aj napriek o niečo dlhších dráham radenia, disponuje príjemne presnou kulisou. Fanúšikov samočinného radenia na druhej strane mierne zamrzí, že v automat v kombinácii s pohonom 4×4, v cenníku absentuje.

Režimy pohonu všetkých kolies sa nastavujú jednoducho prostredníctvom voliča na stredovej konzole.

Veľkou ozdobou obľúbeného SUV je aj schopný pohon všetkých kolies. V automatickom režime funguje na báze pripájania zadnej nápravy. Združeným voličom na stredovej konzole si je možné zároveň navoliť napevno aj pohon len prednej nápravy. Citeľne nižšiu spotrebu paliva na klasických spevnených komunikáciách, v porovnaní s automatickým režimom, tu napriek tomu nemožno očakávať.

Do náročnejšieho terénnu je určený režim 4WD s uzamknutým medzinápravovým diferenciálom. V tomto nastavení už toho zvládane Duster v teréne pomerne veľa. Pri troche predvídavosti, v kombinácií s adekvátnou svetlou výškou 217 mm, tu problém nepredstavuje dokonca ani náročnejšie kríženie náprav. Počas testovacieho týždňa prevažovalo daždivé jesenné počasie. Ľahučký Duster obutý na celoročných pneumatikách značky Gooodyear dokázal na podmočenom terénne reálne zahanbiť aj mnohé výrazne drahšie SUV-čka pýšiace sa sofistikovanou elektronikou pohonu všetkých kolies.

Na pohyb v teréne myslí aj aplikácia v rámci palubného infotainmentu.

V kombinácii s vypnutým ESP sa Duster prehrabal dokonca aj rozbahneným stúpaním s citeľným sklonom! Cestou späť som, naopak, ocenil užitočného elektronického pomocníka v podobe zjazdového asistenta. V sumári, je v prípade stále prioritne mechanického SUV modelu, v náročnejších terénnych podmienkach tou najdôležitejšou entitou samotný vodič, resp. jeho predvídavá práca so spojkovým pedálom a hybnosťou vozidla.

Agilná a pružná benzínová konfigurácia s pohonom všetkých kolies je v sumári ideálnym kompromisom medzi používaním na klasických cestách a terénom. Pre pravidelné používanie mimo spevnených ciest by som napriek tomu uprednostnil skôr turbodieslovú klasiku.

Ľahký Duster s pohonom 4WD toho zvládane v teréne až prekvapivo veľa.

Od jazdného štýlu, resp. spôsobu používania sa pri prepĺňanej benzínovej motorizácií odvíja aj spotreba paliva. Pri pohodovej a rozvážnej jazde s čiastočne obsadeným vozidlom sa nie je vôbec ťažké pohybovať v medziach, ktoré sľubuje výrobca. Druhú stranu mince reprezentuje temperamentnejší štýl jazdy s častým využívaním horného spektra otáčkomera. V tomto prípade stupne apetít benzínu približne o dva litre, resp. prekoná 8-litrovú hranicu. S podobným odbytom paliva treba zároveň počítať aj pri používaní na diaľnici.

Všeobecne najúspornejší dokáže byť Duster podľa očakávania na okreskách, s nameranou hodnotou rovných 6 litrov. V mestskej premávke stúpla spotreba na úroveň 7,2 litra. Výsledný priemer, v ktorom je zohľadnená aj terénna vložka, sa podľa palubného počítača ustálil na akceptovateľnej hodnote 6,8 l/100 km. To je identický udaj ako sľubuje samotná automobilka.

Dacia Duster s pohonom všetkých kolies je v sumári univerzálnym SUV s atraktívnou cenovkou.

A celkový dojem?

Vrcholná špecifikácia SUV Dacia Duster so silným benzínovým motorom a pohonom všetkých kolies v redakčnom teste potvrdila svoje výnimočné postavenie. V rámci zaužívaných pomerov tohto modelového radu, tu logicky treba počítať so síce vyššou, no stále bezkonkurenčnou cenovkou. Cenu verzie 4WD kompenzuje nielen bohatá výbava, ale aj plnohodnotná a univerzálna SUV DNA. Jej veľkou ozdobou je tradične veľmi schopný pohon 4×4.

Autor: Peter Hlačik/Foto: Filip Lehotský

Testovací diár:

Model: Dacia Duster 1,3 TCe 150 4WD Extreme
Dĺžka: 4 341 mm
Šírka: 1 804 mm
Výška: 1 693 mm
Rázvor: 2 674 mm
Objem kufra: 411 litrov
Motor: zážihový
Pohon: všetkých kolies
Počet valcov: 3
Výkon kW/koní: 110/150
Krútiaci moment Nm: 250
Pohotovostná hmotnosť: 1399 kg
Maximálna rýchlosť km/h: 180
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h: 10,4 s
Prevodovka: manuálna
Počet stupňov: 6
Kombinovaná spotreba podľa výrobcu 6,8 l na 100 km
Spotreba podľa palubného počítača počas testu: 6,8 / 100 km
Pneumatiky: Goodyear Vector 4Seasons

Verzia/cena
Dacia Duster 1,3 TCe 150 4WD Extreme (testovaný model v cenníku už nefiguruje) – €
Dacia Duster 1,3 TCe 150 4WD Journey od 20 630 €
Dacia Duster 1,0 TCe 90 Essential (4×2) od 14 290 €

Exit mobile version