Autoinak.sk

Test: Dacia Duster Celebration – Bestseller oslavuje

Test Dacia Duster Celebration 2020

S výročnými alebo limitovanými edíciami automobilov sa najčastejšie stretávame pri automobiloch s vyššou cenovkou. Na druhej strane je značka Dacia ideálnym dôkazom toho, že dnes existujú aj modely z opačného konca cenového spektra, ktoré majú rovnako plné právo na osvieženie v podobe špeciálnej edície. V rámci výročnej edície Celebration, ktorá odkazuje na 15. výročie novodobej histórie tejto značky, sme vyskúšali jedno z najobľúbenejších SUV nášho trhu, model Duster. Nakoniec, Dacia už aj v minulosti predstavila niekoľko špeciálnych verzií tohto SUV. Po nedávnom teste zaujímavej verzie s fabrickou prestavbou na LPG sa nám tentokrát dostala do rúk identická základná motorizácia spaľujúca výhradne benzín.

Model Dacia Duster so zážihovou motorizáciou 1,0 TCe, v kombinácii s 5-stupňovou manuálnou prevodovkou a v špeciálnej výročnej výbave Celebration, nám na test zapožičal slovenský importér vozidiel značky Dacia.

Rýchle fakty:

Fotogaléria Dacia Duster

Automobilka Dacia bola založená v roku 1966. Novodobá a veľmi úspešná história tohto výrobcu sa začala písať v roku 2005, kedy sa značka stala súčasťou francúzskej skupiny Renault. Testované SUV Duster si spolu s ostatnými súčasne dostupnými modelmi z portfólia pripomína práve 15. výročie novodobého úspešného príbehu. Keď už sme pri historickom okienku, tak len málokto vie, že označenie Duster používala automobilka Dacia aj vo svojej dávnejšej histórii. V 80. resp. 90. rokoch sa ako Dacia Duster ponúkali na niektorých trhoch rebrandované modely dnes už neexistujúcej automobilky ARO.

Celá Európa „objavila“ aktuálny model Duster v roku 2009. Z tohto odľúbeného SUV sa prakticky hneď po debute stal obrovský predajný hit. Aktuálna druhá generácia bola predstavená v roku 2017. Nové pokračovanie tohto SUV si dokázalo zachovať všetky silné stránky svojho predchodcu a evolučne ich posunulo ešte o pomyselný krok ďalej.

SUV Duster je hlavným synonymom úspechu novodobej histórie značky Dacia.

Nezainteresovaná osoba by pri pohľade na toto SUV s veľkou pravdepodobnosťou neuhádla jeho reálnu cenovku. A práve pomer medzi nadobúdacou cenou a následne získanou hodnotou je aj dnes jedným z hlavných pilierov úspechu tohto modelu. V tejto disciplíne sa pre značku Dacia všeobecne hľadá priama konkurencia len veľmi ťažko. Týmto konštatovaním sa zároveň potvrdzuje celkový zmysel edície Celebration. Inými slovami, Dacia a jej úspešný príbeh novodobej histórie je adekvátnym dôvodom na oslavu!

Verzia Celebration sa od bežného modelu Duster odlišuje v princípe decentnými, no zároveň neprehliadnuteľnými ozdobnými prvkami. Na poli techniky v útrobách sa podľa očakávania žiadne zmeny neudiali. Verzia Celebration je dostupná pri všetkých motorizáciách, ako aj pohonoch predných, resp. všetkých kolies.

Edícia Celebration odkazuje na 15. výročie značky pod krídlami skupiny Renault.

Základnou motorizáciou je prepĺňaný litrový 3-valec vo verzii TCe 74 kW (100 koní), skombinovaný s 5-stupňovou manuálnou prevodovkou a pohonom predných kolies. Od identickej verzie je odvodený aj variant so sériovou LPG prestavbou. Výkonnejšou benzínovou voľbou je následne 4-valec 1,33 TCe dostupný buď s výkonom 130 koní (TCe 96 kW), alebo jeho vrcholnou verziou TCe 110 kW s výkonom 150 koní. Obe špecifikácie sa kombinujú výhradne so 6-stupňovým manuálom a okrem verzie 4×2 sú v oboch prípadoch dostupné už aj varianty s pohonom 4×4. Pre priaznivcov nafty má Dacia pri verzii Celebration v ponuke úsporný turbodiesel 1,5 BluedCi vo verzii Blue dCi 85 kW (115 koní) s pohonom 4×2, ako aj 4×4. Štandardom je v oboch prípadoch 6-stupňová manuálna prevodovka.

Oslavnú sériu pripomínajú decentné detaily

Robustný a zároveň nadčasový dizajn exteriéru je jeden z hlavných atribútov, ktorý už podprahovo zvyšuje kredit testovaného modelu Dacia Duster. Základné svalnaté črty karosérie sú inšpirované prvou generáciou. Druhé pokračovanie si vo finále ale dalo podstatne viac záležať na prepracovaných detailoch. Výročná edícia Celebration to s vizuálnym skrášľovaním príliš nepreháňa. Na druhej strane efektne zapracované detaily pomerne rýchlo prezradia, že toto je limitovaná séria. Hlavným komunikačným prvkom testovanej edície je metalický modrý lak s prívlastkom Iron, ktorý je určený výhradne pre modely z edície Celebration.

Duster ostáva sám sebou. Verzia Celebration prichádza pomerne s decentnými optickými doplnkami.

Prednej časti tradične dominuje výrazná maska chladiča tvoriaca optický jeden celok s prednými svetlometmi. LED technológiu v tomto prípade dostalo len denné svietenie. Modul hlavných svetlometov si musí vystačiť s klasickou halogénovou technikou. Tomu vo finále zodpovedá aj v dnešnej dobe „len priemerný“ svetelný účinok. Typickú robustnosť modelu Duster demonštruje kratučký predný previs s dôrazom na čo najlepší nájazdový uhol. Opticky efektne a zároveň odolne pôsobí aj kontrastné lakovanie predného nárazníka v striebornej farbe.

Bočným partiám dominujú efektne vystúpené a svalnaté blatníky. Verzia Celebration je ľahko identifikovateľná prostredníctvom autentických béčkových stĺpikov karosérie, ktoré okrem špeciálneho dekóru ozvláštňuje štítok odkazujúci na 15. výročie. Symbolické modré zafarbenie sa v tomto prípade vyskytuje aj v okolí fabrického loga na štýlových 17-palcových diskoch kolies. Súčasťou optického tuningu sú aj kryty spätných zrkadiel v lesklej čiernej farbe. Na želanie sú v tomto smere k dispozícii ešte aj špeciálne polepy na dvere.

Modrá metalíza Iron je k dispozícii len pri limitovanej edícii Celebration.

Zadná časť testovaného kúsku je aj pri výbave Celebration Duster klasika. Vizuálnou dominantou tohto priestoru sú okrem odolného nárazníka predovšetkým koncové svetlá. Tu sa aj napriek jednoduchej halogénovej technike podarilo docieliť vskutku efektný grafický motív.

Modrý motív dominuje aj interiéru

Prioritne racionálne koncipovaný interiér z hľadiska celkového wow efektu za zovňajškom modelu Duster mierne zaostáva. Dacia v tomto prípade pred efektmi uprednostnila celkovú funkčnosť a užívateľskú jednoduchosť. Palubná doska z hľadiska voľby materiálov preferuje tvrdšie plasty. Vítaný paradox v tomto smere predstavujú príjemné mäkké opierky v predných dverách. Celkové materiálové prevedenie interiéru mi pri type vozidla, ako je Duster, v princípe vôbec neprekáža. Výhrady nemám ani k až prekvapivo precíznemu dielenskému opracovaniu. Vzhľadom na to, že toto SUV bude často slúžiť aj v náročnejších podmienkach, mnohí v praxi reálne ocenia výrazne jednoduchšiu údržbu, resp. práve jednoduché čistenie obkladových plôch z odolnejšieho materiálu.

Aj interiér edície Celebration ozvláštňuje niekoľko modrých detailov.

Všeobecne fádnu farbu interiéru testovaného SUV v edícii Celebration príjemne ozvláštňujú autentické detaily v kontrastne modrom prevedení. Modrý motív možno nájsť okrem prešívania aj na vnútorných madlách dverí, výduchoch ventilácie či čalúnení sedadiel. Na užívateľsky jednoduché prostredie odkazuje aj prístrojový panel s analógovými budíkmi a centrálnym jednofarebným displejom palubného počítača. V porovnaní s nedávno testovanou LPG verziou musím v tomto prípade pochváliť „plnohodnotný“ palubný počítač, kde už nechýbajú ani údaje o spotrebe či dojazde.

Centrálna časť palubnej dosky je vrátane multimediálneho rozhrania orientovaná v smere na vodiča. Edícia Celebration v základe neponúka kamerové vyobrazenie. Na druhej strane je tu už k dispozícii navigačný modul. Moderná mobilná konektivita v podobe Apple Car Play alebo Android Auto tu však absentuje. Pestrofarebná grafika jednotlivých ikoniek dotykovej odrazovky je po užívateľskej stránke príjemne intuitívna. Za mierny ergonomický nedostatok vo finále považujem príliš nízke umiestnenie obrazovky, čo si logicky vyžaduje nutnosť sklonenia zraku.

Jednoduchý prístrojový panel plní svoju informačnú funkciu v princípe veľmi dobre.

Tradičnú chválu si zaslúži ergonomicky veľmi dobre zvládnutý samostatný modul klimatizácie s dokonale prehľadným ovládaním. Duster napriek tomu vo finále ponúka aj niekoľko svojských riešení. Do tejto kategórie sa radí tlačidlo tempomatu, resp. obmedzovača rýchlosti, situované na stredovom tuneli, či ovládanie vyhrievania predných sedadiel, ktoré je umiestnené priamo v ich module. K tradičným „špecialitám“ modelov Dacia patrí aj ovládanie audia vpravo pod volantom.

Vyvýšený posed za volantom v tomto prípade dokonale vystihuje kategóriu SUV modelov. Aj napriek „skosenejším“ predným stĺpikom je obstojný i celkový výhľad a rozhľad z vozidla. Látkou čalúnené sedadlá s modrým nápisom Duster pôsobia už na pohľad pohodlným dojmom. Cestovný komfort jednoznačne zvíťazil nad športovými ambíciami. Adekvátne priestorové pomery ponúka aj druhý rad sedadiel. Okrem detí sa tu relatívne pohodlne odvezie aj dvojica štandardne urastených dospelých. Výhodou látkového čalúnenia je, že kolená vyšších jedincov pri potenciálnom kontakte s mäkkým operadlom predných sedadiel príliš netrpia ani pri dlhých diaľničných presunoch.

Modrý motív dostali aj inak pohodlné predné sedačky.

Na potreby bežnej rodiny reflektuje aj batožinový priestor so základným objemom na úrovni 445 litrov. Dostatočnej kapacite sekunduje pravidelný tvar a prekvapivo poctivé čalúnenie bočných stien. Naopak, Duster za konkurenciou čiastočne zaostáva z hľadiska praktických riešení v podobe absencie medzipodlahy, fixačného manažmentu v podobe minima úchytov a háčikov či možnosťou sklopiť zadné sedačky priamo z kufra. Maximálna prepravná kapacita v danej konfigurácii dosahuje 1478 litrov. Skrytým tromfom v rukáve, ktorý v mojich očiach eliminuje aj všetky vyššie popísané praktické nedostatky, je prítomnosť rezervnej pneumatiky. Tá si svoje miesto našla na podvozku pod úrovňou batožinového priestoru.

Dacia svoju výročnú sériu Celebration ozvláštnila aj na poli dostupnej výbavy. Už v základe je tu okrem prvkov, ako je tempomat či klimatizácia, k dispozícii napríklad aj multimediálny a navigačný systém, zadné parkovacie senzory, 17-palcové disky kolies z ľahkých zliatin alebo už vyššie popísané ozdobné prvky interiéru a exteriéru.

Batožinový priestor ponúka základnú kapacitu na úrovni 445 litrov.

Komfortná a odolná aj po jazdnej stránke

Nie je žiadnym prekvapením, že model Dacia Duster si množstvo majiteľov zadováži v prvom rade pre jej jazdné vlastnosti. Ak si odmyslíme prílišné športové ambície, tak význam SUV ako univerzálneho vozidla naberá v tomto prípade nečakane adekvátny rozmer. Ozdobou tohto SUV je podvozok a jeho celkové vyladenie, ktoré si dobre rozumie s nedokonalosťami našej cestnej infraštruktúry.

Aj napriek jednoduchej zadnej náprave dokáže testovaný model s prehľadom a ľahkosťou odfiltrovať väčšinu nerovností našich ciest. Pruženie nevyvedie z miery ani séria za sebou nasledujúcich nerovnosti či nechcené „trafenie“ väčšieho výtlku alebo prepadnutého kanalizačného poklopu. Vďaka robustnej konštrukcii a komfortnému vyladeniu pruženia si Duster ako správne SUV zároveň veľmi dobre rozumie aj s lesnými alebo poľnými cestami.

Konformný podvozok je hlavnou ozdobou jazdných vlastností modelu Dacia Duster.

Na druhej strane, podvozku ani na kvalitnom cestnom podklade príliš nevonia dynamickejší jazdný štýl. Pri vyšších nájazdových rýchlostiach do zákrut treba okrem typického náklonu karosérie počítať so skorým zásahom elektronických strážnych anjelov. Bezpečnosť v tomto prípade zvíťazila nad pôžitkami. To ale testovanému modelu logicky každý odpustí. Vzhľadom na cenovku vozidla možno označiť za príjemné prekvapenie aj odhlučnenie priestoru pre posádku. Vyšší aerodynamický hluk sa v interiéri prejaví prakticky až pri diaľničnom tempe.

Pozitívne hodnotím aj testovaný základný prepĺňaný 3-valec 1,0 TCe. Potenciálne predsudky v tomto prípade rozhodne nie sú na mieste. Motor sa aj napriek nepárnemu počtu valcov vyznačuje nielen príjemnou kultivovanosťou, ale aj konštrukčnou odolnosťou. Technicky jednoduchý základ dokumentuje nepriamy vstrek či absencia filtra pevných častíc. Aj z toho dôvodu si Dacia za identickú motorizáciu zvolila už spomínanú LPG prestavbu.

Základná benzínová motorizácia 1,0 TCe s výkonom 100 koní je príjemným prekvapením.

Testovaná pohonná jednotka vo finále optimálne dotvára celkovo veľmi ľahký pocit z testovanej verzie modelu Duster. Pohotovostná hmotnosť sa v tomto prípade pohybuje na úrovni cca 1,3 tony. S celkovou hmotnosťou súvisí zároveň až prekvapivo suverénny brzdný účinok. Práve na brzdný prejav som bol mimoriadne zvedavý, vzhľadom na prítomnosť „len“ bubnových bŕzd na zadnej náprave. A Duster v tejto disciplíne v praxi rozhodne nesklamal!

Maximálny výkon základnej benzínovej motorizácie na úrovni 100 koní papierovo príliš nenadchne. O to väčšie prekvapenie sa dostaví v reálnej praxi. Výkonové parametre možno pri väčšine jazdných situácií označiť ako plne postačujúce. Dych testovanej pohonnej jednotky vyslovene dochádza len v situáciách pri jazde vo vysokom rýchlostnom tempe a nasledovnej potrebe pružného zrýchlenia. O niečo obozretnejšie treba s radiacou pákou zaobchádzať aj pri plne obsadenom vozidle alebo pri jazde po kopcovitom teréne. Inými slovami, prepĺňaný 3-valec potrebuje k adekvátnemu krútiacemu momentu tie správne otáčky. Pod hranicou 2000 otáčok pôsobí v princípe už mierne podtočeným dojmom. Naopak, v hornej tretine otáčkomera pohonná jednotka okrem energického záťahu prekvapuje aj dravým zvukovým prejavom.

Obstojnej jazdnej dynamike napomáha ja 5-stupňová manuálna prevodovka s krátkymi prvými prevodmi.

Pocitovo presvedčivej dynamike vo výraznej miere napomáha pomerne presná 5-stupňová manuálna prevodovka s krátkymi prvými prevodovými stupňami. Potenciálny šiesty prevod by mohol prísť vhod pri jazde na diaľnici, no základná motorizácia modelu Duster si reálne vystačí aj bez neho.

A čo spotreba paliva? V teste si najviac benzínu vypýtal Duster v meste, kde sa jeho apetít priblížil k 8 litrom. Pri diaľničnom tempe sa spotreba paliva pohybuje v okolí 7,5 litra. Opačný extrém predstavuje pohodová jazda po okreskách. V tomto móde nie je príliš ťažké spotrebu stlačiť hlboko pod hodnotu 6 l/100 km. Celkový kombinovaný priemer sa na konci testu ustálil na hodnote 6,4 litra na každých 100 km. V princípe ide o niečo horší údaj, ako sľubuje výrobca. Na druhej strane je to pri SUV tejto veľkosti stále plne akceptovateľný výsledok. Na celkovú spotrebu nemá obzvlášť zásadný vplyv ani mód Eco, pri ktorom má pedál akcelerátora v princípe „len“ citeľne otupenejšie reakcie.

Dacia Duster zvládne ľahký terén aj pri konfigurácii s pohonom predných kolies.

Benzínová Dacia Duster s pohonom prednej nápravy je predurčená do mestskej premávky. Príjemným prekvapením je aj jej celková obratnosť. V preplnených parkovacích domoch príde okrem toho vhod aj inak až príliš preposilované riadenie. Drsný vzhľad vozidla evokuje aj využívanie v teréne. Svetlá výška vozidla dosahuje solídnu úroveň 210 mm. Limitom pri jazde mimo spevnených ciest je v prípade testovanej konfigurácie jednoznačne pohon predných kolies. Verzie s pohonom oboch náprav sú, žiaľ, k dispozícii len pri výkonnejších motorizáciách.

A náš celkový dojem?

Limitky majú svoje čaro aj pri cenovo dostupnejších modeloch. Dacia Duster vo výročnej verzii Celebration je určená prioritne pre tých, ktorí sa chcú mierne odlíšiť. Rozumne naskladaná výbava a decentne optické doplnky pôsobia zaujímavo a osviežujúco. Vo finále ale zostáva Dacia Duster v prvom rade stále sama sebou. A to je jej najväčšia zbraň a prednosť.

Autor: Peter Hlačik/Foto: Filip Lehotský

Testovací diár:

Model: Dacia Duster 1,0 TCe 100 k 4×2 Celebration

Dĺžka: 4341 mm
Šírka: 1804 mm
Výška: 1693 mm
Rázvor: 2674 mm
Objem kufra: 445 litrov
Motor: zážihový
Pohon: predný
Počet valcov: 3
Výkon kW/koní: 74/100
Krútiaci moment Nm: 170
Pohotovostná hmotnosť: 1266 – 1350 kg
Maximálna rýchlosť km/h: 168
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h: 12,5 s
Prevodovka: manuálna
Počet stupňov: 5
Kombinovaná spotreba podľa výrobcu 5,3 l na 100 km
Spotreba podľa palubného počítača počas testu: 6,4/100 km
Pneumatiky: Continental WinterContact

Verzia/cena
Dacia Duster 1,0 TCe 100 k 4×2 Celebration (testovaný model): od 14 190 €
Dacia Duster 1,0 TCe 100 k 4×2 Access od 9 990 €

Exit mobile version