Automobilka Dacia si svoje novodobé renomé vybudovala na racionálne vyskladanom modelovom portfóliu, ktoré dokáže v dnešných komplikovaných časoch ponúknuť maximálnu pridanú hodnotu za férovú cenu. Ako ideálny príklad tu poslúži úspech modelovej rodiny Sandero, ktorá je v posledných mesiacoch stabilne najžiadanejším európskym automobilom. Nemalé sebavedomie a budúce ambície pripomína úplne nové veľké SUV Bigster, ktoré sa už čoskoro objaví v predaji. Napriek prioritnej orientácii na lákavú cenovku Rumuni prirodzene neignorujú ani technologické trendy na poli pohonných jednotiek. Dôkazom toho je napríklad nedávno výrazne vylepšený plne elektrický model Spring. Elektrifikované pohonné jednotky v zastúpení full-hybridu si zároveň osvojujú ďalší členovia rodiny. K symbolom a pilierom úspechu značky Dacia sa už od svojho vzniku radí model Duster. Toto obľúbené SUV je aktuálne k dispozícii už vo svojej tretej generácii. Pri našom prvom stretnutí s jednou z najočakávanejších noviniek posledných mesiacov sme mali možnosť preveriť práve sofistikovanú full-hybridnú verziu.
Úplne nový model Dacia Duster s modernou full-hybridnou motorizáciou 1,6 Hybrid 140 skombinovanou s konštrukčne zaujímavou automatickou multimódovou prevodovkou a špičkovej výbavovej verzii Extreme, nám na test zapožičal slovenský importér vozidiel značky Dacia.
Rýchle fakty:
- Sympatické a zároveň reálne schopné SUV Dacia Duster sa stalo v novodobej histórii tohto výrobcu synonymom úspechu a zároveň i nemalých ambícií značky. Dôkazom toho je najnovšia a v celkovom poradí tretia generácia rovnomenného modelu, ktorá sa zároveň ako vôbec prvá Dacia prepracovala medzi finalistov ankety o európske auto roka 2025.
- Najnovšia evolúcia modelu Duster je postavená na novom koncepčnom základe, ktorý umožňuje aplikáciu elektrifikovaných pohonných jednotiek. Práve debut full-hybridnej motorizácie sa pri novinke radí medzi najzásadnejšie technologické inovácie.
- Atraktívny dizajn patrí k hlavným prednostiam novej generácie SUV Dacia Duster. Jeho tvorcovia dokázali symbolický odkaz predchodcov pretransformovať do teraz nielen opticky robustného, ale taktiež celkovo atraktívneho balenia.
- Zásadnú premenu podstúpil pri novej generácii modelu Dacia Duster taktiež interiér. Napriek stále prioritne racionálnym a dostupným materiálom si novinka zaslúži uznanie za autentické stvárnenie kabíny s viacerými prepracovanými detailmi. Z praktického hľadiska si zaslúži pochvalu o niečo priestrannejší koncept.
- Medzi najdôležitejšie ozdoby novej generácie SUV Dacia Duster sa radia medzigeneračne dospelejšie jazdné vlastnosti na čele so schopným podvozkom. Výkonový a technologický vrchol z hľadiska dostupných motorizácií reprezentuje reálne úsporný full-hybrid dostupný výhradne s pohonom predných kolies.
Fotogaléria Dacia Duster Hybrid
SUV s označením Duster patrí k symbolom úspechov modernej éry rumunskej značky. Historickou zaujímavosťou, o ktorej vie len málokto, je fakt, že prvým modelom automobilky Dacia s vyššou svetlosťou podvozka a pohonom všetkých kolies bolo už v 80.-tych rokoch minulého storočia preoblečené ARO 10. To sa na Britských ostrovoch už v tomto čase predávalo pod označením Dacia Duster.
Moderný model s identickým označením vyvinutý značkou Dacia, tak ako ho poznáme dnes, debutoval vo svojej prvej generácii v roku 2009. Dizajnovo atraktívne, cenovo dostupné a zároveň aj v teréne veľmi schopné SUV sa stalo okamžitým predajným hitom. Neskôr dokonca taktiež tak trochu kultovou záležitosťou, nakoľko dnes existuje množstvo klubov združujúcich majiteľov a priaznivcov tohto automobilu. Identický úspech si na svoje konto pripísala druhá generácia z roku 2017. Do príchodu aktuálneho modelu sa celkovo predalo viac ako 2,2 milióna kusov modelu Duster.
V celkovom poradí tretie pokračovanie ikonického SUV bolo oficiálne predstavené v závere roka 2023. Najnovší Duster po prvýkrát využíva vyspelú aliančnú platformu CMF-B, ktorá je okrem iných výhod prispôsobená na zástavbu elektrifikovaných verzií. Opticky výrazne sebavedomejší model posúva cnosti rovnomenných predchodcov o citeľný krok vpred. Napriek značnému progresu na poli bezpečnostných a asistenčných systémov, všeobecnej výbavy či technológií sa automobilke zároveň podaril malý zázrak v podobe zachovania stále atraktívnej cenovej politiky. Vítanou výhodou ostáva stále adekvátne pestrá paleta dostupných pohonných jednotiek.
Vstupnou bránou do sveta novej generácie je maloobjemový prepĺňaný litrový zážihový 3-valec s komerčným označením ECO-G 100 a výkonom 100 koní. Kombinuje sa výhradne s pohonom predných kolies a 6-st. manuálom. Jeho zaujímavosťou je zachovanie sériovej LPG prestavby a tým pádom potencionálne lacnej prevádzky. Výkonnejšou benzínovou alternatívou je úplne nový mild-hybridný benzínový 3-valec TCE 130 o objeme 1,2 litra a výkone 130 koní. Spolupracuje rovnako so 6-st. manuálnou prevodovkou. Verziu s pohonom len prednej nápravy tu už dopĺňa jediná 4×4 alternatíva. Poslednou a najvýkonnejšou motorizáciou je nový testovaný full-hybrid (Hybrid 140) odladený na výkon 140 koní. Spaľovacím základom je v tomto prípade atmosférický 4-valec o objeme 1,6 litra, ktorý spolupracuje s koncepčne zaujímavou multimódovou 4+2 automatickou prevodovkou a pohonom kolies prednej nápravy.
Moderný a robustný dizajn
Efektne robustný, adekvátne sebavedomý a zároveň moderný dizajn je jednou z hlavných ozdôb novej generácie modelu Duster. Značke Dacia sa tu podarilo rozvinúť vizuálny odkaz predchodcov do úplne novej dimenzie. Hranaté karosárske línie sa inšpirovali pôvodným konceptom Bigster z roku 2021. Neodškriepiteľne drsnému offroad nádychu sekunduje viacero prepracovaných detailov vrátane často využívaného motívu písmena ypsilon.
Čelným partiám, ktorých efektnú robustnosť ešte viac zvýrazňuje prakticky kolmá silueta, dominuje hranatá maska s prenikavo DC fabrickým logom. Na skrášľovacie elementy v bielej farbe líniovo plynule nadväzujú predné svetlomety s efektným motívom denného LED svietenia v tvare už spomínaného ypsilonu. Jednoduchšiu, no zároveň adekvátne výkonnú parabolickú LED techniku využíva taktiež stretávací mód. V sumári napriek tomu zamrzí, že nový Duster si obdobne, ako evolučne starší súrodenci, pri diaľkových svetlách musí stále vystačiť „len“ s halogénovou nadstavbou. Benefit plného svetelného výkonu z tohto dôvodu nie je ani z ďaleka tak výrazný ako by dokázala poskytnúť full LED technológia. Proporčne masívny predný nárazník ozvláštňujú postranné aerodynamické prieduchy. SUV podtón tu v sumári ešte viac podčiarkol vystúpený modul v optický odolnom prevedení z matného plastu. Cit pre funkčný detail tu pripomína taktiež zapracovanie hmlových svetiel. Tie sú pozične dobré chránené pred potencionálnym kontaktom s terénnymi nástrahami.
Svoj dobrodružný potenciál pripomína SUV novinka taktiež pri pohľade z profilu. Pomerne krátkym karosárskym previsom s kolesami v rohoch karosérie sekunduje už na pohľad solídna svetlá výška, dobre nadimenzované nájazdové uhly či svalnato vystúpené blatníky. Nielen optickú, ale v porovnaní s mnohými konkurentmi tiež reálne funkčnú odolnosť pripomína aj v tomto priestore ochranné oplastovanie. Dacia pri na potencionálne poškriabanie odolných plastových plochách z materiálu Starkle spolupracovala s holandským chemickým špecialistom, ktorým je spoločnosť LyondellBasell. Vizuálny odkaz inšpirovaný predchodcami pripomína vertikálne ozvláštnenie modulu predných dverí. Na spomenutom plastovom module si svoje miesto našlo taktiež označenie modelu. Ako dizajnovo zaujímavé riešenie možno označiť stvárnenie siluety bočného presklenia. V jej zadnej časti si našli svoje miesto zamaskované kľučky druhého páru dverí. Testovaný exemplár zdobilo lakovanie v elegantnej príplatkovej béžovej metalíze s dovetkom Sandstone. Medzi opciové položky sa zároveň radia vrcholné 18-palcové disky kolies s dizajnom v tvare písmena ypsilon. Vrcholnú výbavovú verziu Extreme je možné identifikovať na základe krytiek spätných zrkadiel či iných doplnkov v medenom farebnom odtieni.
Robustný nádych prirodzene vyžaruje i zo zadných partií nového SUV. V princípe jednoliatym karosárskym modulom v tomto priestore sekunduje viacero hranatých doplnkov. Opticky minimalisticky zároveň pôsobí zadné okno. Jeho okolie ozvláštňuje viacero aerodynamických doplnkov na čele s výrazným strešným spojlerom. Jednoznačnou dizajnovou dominantou tohto priestoru sú napriek tomu originálne koncové svetlá s motívom písmena ypsilon. Proporčne masívny nárazník ozvláštňuje funkčný offroad doplnok v podobe klasického ťažného oka. Na prítomnosť nového hybridného pohonu upriamuje pozornosť prakticky len rozmerovo decentná nálepka s rovnomenným dovetkom.
Pútavo spárovaný interiér
Moderná hra na efekt v kombinácii s množstvom prepracovaných detailov pokračuje rovnako v interiéri novinky. Z čisto praktickej stránky napriek tomu zamrzí, že nový Duster zdedil po svojich predchodcoch určitý neduh v podobe neúplného prekrytia prahov dverí. Pri zhoršených poveternostných podmienkach, resp. v teréne treba byť pri nastupovaní do vozidla aj s prispením pomerne masívnych prahov, vzhľadom na potencionálne ušpinenie nohavíc o niečo viac opatrnejší.
Dizajnovo kompletne nová palubná doska zaujme kolmým sklonom typickým pre viaceré drsné offroady. Autentický a zároveň kreatívny nádych tu a kabíne ešte viac vyšperkovalo zapracovanie motívu písmena ypsilon. Daná silueta je viditeľná v module vnútorných madiel dverí a taktiež v rámci prevedenia výduchov ventilácie. Najvyššiu výbavovú verziu Extreme v tomto priestore prezrádza farebné prevedenie detailov s medeným odtieňom.
Napriek na prvý pohľad dokonalému wow efektu a adekvátne precíznemu dielenského opracovaniu si novinka naďalej vystačí s prioritným zastúpením odolných povrchov z tvrdých plastov. V tomto prístupe je inými slovami stále cítiť prioritnú orientáciu na čo najpriaznivejšiu cenovku.
Funkčnou prioritou najnovšej evolúcie obľúbeného SUV ostáva čo najlepšia užívateľská ergonómia. Centrálna časť palubnej dosky s temperamentnou orientáciou v smere na vodiča ponúka teraz modernejšie a zároveň stále prehľadné rozhranie klimatizácie s hardwarovými ovládačmi. Klasické tlačidlá si zachoval taktiež nový a rozmermi pomerne masívny multifunkčný volant. Veľký palec si zaslúži i prehľadný modul v ľavej časti palubnej dosky. Na danom mieste si je možné rýchlo a pohotovo deaktivovať personálne nastavené asistenčné systémy, vrátane legislatívne povinného upozornenia na prekročenie rýchlostného limitu. Tradičnú tzv. „francúzsku“ ergonómiu tu naďalej zastrešuje „tykadlove“ ovládanie situované audia v pravej časti stĺpika riadenia.
Moderný koncept novej generácie testovaného exemplára pripomína plne grafický prístrojový panel. Klasické analógové budíky ostali vyhradené pre vstupnú výbavu Essential. Ich plne digitálna náhrada známa už z vylepšeného modelu Jogger sa orientuje na čo najlepšiu prehľadnosť. Vodič ma k dispozícii trojicu základných layoutov, ktoré dopĺňa viacero variácií zobrazenia palubného počítača. S odmyslením si klasických údajov je možné na danom mieste sledovať náklony vozidla či funkciu hybridu.
Úplne nový digitálny rozmer so sebou prináša multimediálne rozhranie Media Nav Live. Do priestoru vystúpená 10-palcová dotyková obrazovka je zabalená v na danú cenovú kategóriu štýlovom a dizajnovo čistom obale s miniatúrnymi okrajmi. Duster napriek minimalistickému nádychu nezanevrel na klasické ovládanie hlasitosti audia. Tri na prvý pohľad neviditeľné a zároveň praktické tlačidlá si našli svoje miesto v priestore vrchného orámovania.
I keď sa nový infotainment v optike dnešnej doby nevyznačuje vyslovene pohotovými odozvami na dotykové povely, tak v doteraz zaužívaných mantineloch značky Dacia ide o všeobecný progres. Jednoduchú a intuitívnu orientáciu v menu dopĺňa vstavaná navigácia s online podporou či funkčné záložky monitoruje napríklad prácu pohonu alebo náklony vozidla. Vitanou samozrejmosťou je moderná mobilná konektivita fungujúca aj bez priameho káblového prepojenia. Za pomyselnú čerešničku tu možno označiť prítomnosť nadstavby v podobe mobilnej aplikácie My Dacia. K príkladom dôrazu na maximálnu pridanú hodnotu sa radí dostupnosť štvorice kamier monitorujúcich okolie vozidla. Aj napriek tomu, že samotný kamerový výstup určite nepatrí medzi najdetailnejšie či najostrejšie a jednotlivé bočné pohľady sa naďalej prepínajú manuálne, možno daný výbavový doplnok stále označiť za veľmi užitočného pomocníka.
Citeľnú orientáciu smerom na praktickú stránku kompletizujú dobre navrhnuté odkladacie priestory. Centrálny priečinok s funkciou indukčného nabíjania disponuje praktickým pogumovaným povrchom. K vtipným riešeniam typickým pre značku Dacia sa pri novom modeli Duster radí prítomnosť originálnej konzoly v susedstve palubného infotainmentu, ktorá slúži pre uchytenie smartphonu. Vyvýšený posed za volantom je prirodzenou zárukou pomerne dobrého výhľadu z vozidla. V smere šikmo dopredu sa ako limitujúci faktor javí rozmerovo masívna kombinácia spodnej časti predného stĺpika s uchytením spätných zrkadiel. Šoférsky offroad podtón tu s odmyslením si volantu evokuje emotívny pohľad cez prednú kapotu so svalnato tvarovanými prelismi.
Moderný prístup si v prípade hybridnej verzie osvojil rozmerovo minimalisticky volič prevodovky. Adekvátne nadimenzované predné sedačky svojim komfortom, predovšetkým pri dlhších presunoch, vyslovene nenadchnú, no zároveň ani neurazia. Pri najvyššej výbave Extreme sa vyznačujú špeciálnym a na pohľad i dotyk odolným čalúnením v kombinácii latky a materiálu s názvom Microcloud. Výhodou daného povrchu je jednouché čistenie, ktoré pokojne zastreší vlhčený obrúsok.
Napriek takmer identickým rozmerom ako predchodca boduje nový Duster o niečo priestrannejším interiérom. Precíznejšia práca konštruktérov s vnútorným priestorom sa najviac odzrkadlila v zadnej časti kabíny. V druhom rade patrí novinka medzi priestrannejších zástupcov v kategórii malých SUV-čiek. Okrem detí sa tu adekvátne pohodlne odvezie taktiež dvojica urastenejších dospelákov. So životným priestorom v tomto priestore som bol v princípe spokojný aj pri mojej výške cca 185 cm. Segmentová príslušnosť v kombinácii s orientáciou na čo najpriaznivejšiu cenovku sa tu prejavila pri tvrdých vnútorných výplniach dverí či absencii stredovej lakťovej opierky. Zo všetkého najviac ma tu napriek tomu zamrzel lacný detail v podobe plechovej vrchnej časti vnútorného orámovania zadných dverí. Z daného modulu trčí skrutka uchytenia už vyššie spomenutých vonkajších kľučiek. Palec hore si naopak zaslúži prakticky nízky stredový tunel či prítomnosť dvojice zdrojových USB koncoviek.
Testovaný Duster Hybrid disponuje batožinovým priestorom so základnou kapacitou 430 litrov. Vzhľadom na prítomnosť batérie, resp. kompletne vyplneného priestoru pod úrovňou podlahy, ide o kapacitne najstriedmejšieho člena rodiny. V praxi je napriek tomu stále k dispozícii plne adekvátna kapacita pre rutinné činnosti bežnej rodiny. Pomerne symetricky tvarovanú ložnú plochu dopĺňa medzigeneračne väčší vstupný otvor a zároveň na mechanické poškodenia odolnejší obklad bočných stien. Praktické možnosti vylepšuje prítomnosť postranných háčikov na tašky či 12V zásuvky. Ako aj vtipné fixačné riešenie premiestniteľného háčika, resp. iných úchytov tu možno označiť doplnok YouClip. Reprezentuje ho viacero uchytených bodov po celom interiéri, kde si je možné podľa potreby ukotviť aj niekoľko ďalších originálnych doplnkov. Prepravnú kapacitu je možné citeľne navýšiť sklopením zadných operadiel delených v pomerne 60/40. Maximálny objem napriek prítomnosti pomerne výrazného schodíka dosahuje až 1609 litrov.
Nová generácia modelu Duster si citeľne polepšila v disciplíne výbavy na palube. Už úplný základ zastúpený verziou Essential s odmyslením si bezpečnostných a asistenčných systémov ponúka strešné nosiče, kožou potiahnutý volant, tempomat, zadné parkovacie senzory, Eco LED svetlomety, manuálnu klimatizáciu či elektricky ovládané a vyhrievané spätné zrkadlá. Vo vyšších výbavách je k dispozícii automatická klimatizácia, cúvacia kamera, bezkľúčový prístup a štartovanie či indukčné nabíjanie smartphonu. Testovaná vrcholná veria Extreme k tomu pridáva viaceré optické doplnky ale aj hodnotné čalúnenie predných sedadiel s povrchom Microcloud. S prvkom v opcii s férovou cenovkou stojí za zváženie doplatok vyhrievania predných sedadiel a volantu, panoramatického kamerového náhľadu s funkciou monitorovania mŕtveho uhla či vstavanej navigácie vrátane výkonnejšieho audia značky Arkamys.
Sofistikovaný hybrid
Kultový status si cenovo ľudový Duster v minulosti vyslúžil prioritne pre svoje nadštandardné terénne schopnosti. Pravdou však je, že pre väčšinu zákazníkov nepredstavuje dostupnosť pohonu 4×4 automatickú prioritu. Dacia má dnes z tohto dôvodu k dispozícii adekvátne pestrú škálu motorizácií, ktoré svoju silu posielajú výhradne na prednú nápravu. Do tejto kategórie sa radí taktiež novinka v podobe sofistikovaného full-hybridu. Testovaná konfigurácia si v disciplíne ekonomiky prevádzky zároveň trúfa nahradiť absentujúci turbodiesel.
Generačná obmena sa pri obľúbenom SUV modeli sústredila na všeobecný konštrukčný progres. Nový technologický základ so sebou prináša lepšiu tuhosť karosérie, ako aj sumárne vylepšenú kultivovanosť na čele s precíznejším odhlučnením. Samozrejmosťou medzigeneračného porovnania sú citeľne dospelejšie jazdné vlastnosti.
Konfigurácie s pohonom predných kolies, vrátane testovaného full-hybridu, si vystačia s jednoduchou konštrukciou zadnej nápravy. Technici automobilky sa zároveň dôkladne vyhrali s odladením pruženia. Duster v kombinácii s vrcholnými 18-palcovými kolesami sa teraz vyznačuje o niečo tuhšou a zároveň stabilnejšou charakteristikou pruženia. Funkčne precízne odladený podvozok dokáže na druhej strane stále excelentne pochytať nielen klasické, ale už aj o niečo výraznejšie nedokonalosti našej cestnej infraštruktúry. Z hľadiska komfortu posádky tu rozhodne nepredstavuje problém ani svižnejšia jazda po rozbitejších lesných, resp. poľných cestách. V danom prostredí sa zároveň netreba obávať nepríjemných rázov do karosérie smerom od náprav. Pre pravidelné využívanie v daných podmienkach bude napriek tomu v rámci konfigurátora ideálnejšou voľbou kolesový základ zastúpený pri verzii Extreme štandardne dodávanými 17-stkami.
Už spomenutá pocitová tuhosť sa v pozitívnom svetle odzrkadlila pod teraz už reálne dospelých jazdných vlastnostiach na klasických komunikáciách s kvalitnejším povrchom. Veľký palec hore dávam odladeniu sebaistého podvozka v spojitosti so svižnejšími prejazdami cez dlhé tiahle zákruty. V daných podmienkach sa stále pomerne vysoké SUV v porovnaní s predchodcom nakláňa prakticky len minimálne. Pod presvedčivé jazdné vlastnosti pokojne aj na technickejšie ladených okreskách sa v nemalej miere pričinila stále sympatická pohotovostná hmotnosť. Daný parameter dosahuje v prípade testovaného hybridu menej ako 1,5 tony.
Nový Duster disponuje taktiež dospelým riešením brzdnej sústavy. Dôkazom čoho je prítomnosť kotúčovej techniky už aj na zadnej náprave. Zážitkový šoférsky limit tu s odmyslením stále prioritne racionálneho výkonu azda najviac tlmí pre tento model historicky príznačne „ľahučké“ vyladenie riadenia. Jeho preposilovaná charakteristika dokáže byť na druhej strane komfortnou výhodou pri tesnom manévrovaní. Vďaka stále kompaktným rozmerom dokáže byť novinka stále príjemne obratná nielen v mestskej džugli. Pochváliť musím taktiež až nečakanú kultivovanosť spojenú s pri nižších rýchlostiach precíznym odhlučnením kabíny. Pod daný efekt sa logicky zaslúžil hybridný pohon s častou preferenciou EV jazdy. Karta v disciplíne akustickej pohody v kabíne sa dokáže pomerne dramaticky zmeniť vo vyššom rýchlostnom tempe a na diaľnici. V daných podmienkach už treba počítať nielen s aerodynamickým šumom, ale taktiež s občasnou prácou spaľovacej motorizácie vo vyšších otáčkach.
Motorovou ozdobou novej generácie modelu Dacia Duster je debut full-hybridnej pohonnej jednotky. Pod komerčným označením Hybrid 140 sa na druhej strane ukrýva už preverená technika skupiny Renault. Základom tzv. samonabíjacieho hybridu je atmosférický benzínový 4-valec o objeme 1,6 litra a nepriamym vstrekom paliva a výkonom 94 koní. Elektrický doping zastrešuje prítomnosť adekvátne výkonného elektromotora (49 koní), ako aj dodatočného štartergenerátora. Kombinovaný systémový výkon následne dosahuje 140 koní. Vďaka tomuto parametru je testovaná konfigurácia zároveň najvýkonnejším členom rodiny.
Reálnu jazdnú dynamiku možno označiť ako plne akceptovateľnú. Pri rozjazdoch, resp. nižších rýchlostiach v mestskom prostredí hrá prakticky vždy prvé husle práve elektromotor s pocitovo precíznymi reakciami na pokyny plynového pedála. Limity energického potenciálu prioritne racionálne navrhnutej hybridnej sústavy sa čiastočne prejavia pri už takpovediac len priemerných pružných zrýchleniach vo vyššom rýchlostnom tempe.
O vzájomnú súhru hybridnej sústavy sa stará konštrukčne unikátna automatická multimódová prevodovka bez klasickej spojky. Dva rýchlostné stupne sú určené výhradne pre elektromotor a ďalšie štyri následne pre spaľovaciu pohonnú jednotku. O v danej situácii najoptimálnejšie multimóvovú súhru sa tu za každých okolností stará riadiaca jednotka. Jej prioritou ostáva čo najefektívnejšia prevádzka s preferenciou elektrickej jazdy. Spomenuté sa prirodzene najviac prejaví v mestskom prostredí. V daných podmienkach nie je náročné aj bez prílišného snaženia jazdiť v EV režime viac ako polovicu celkového času.
Úsekovo takpovediac plachtiť v EV režime ale dokáže Duster Hybrid aj na diaľnici. Vo vyšších rýchlostiach zároveň pôsobí prevodovka z času na čas o niečo váhavejším dojmom. Ležérnejšie preradenia pri dynamickejšej práci s pedálom akcelerátora pomerne často doprevádza akusticky charakteristické vytočenie a následné podržanie benzínovej atmosféry vo vyššom spektre otáčok. Riadiaca jednotka v daných situáciách zároveň čo najefektívnejšie dobíja hybridnú batériu.
Dôležitým komponentom pohonu je práve 1,2 kWh akumulátor uložený v zadnej časti vozidla. Energia sa do batérie s odmyslením si už vyššie spomínanej činnosti spaľovacieho motora pri bežnej a pohotovej jazde ukladá na základe brzdnej rekuperácie. Štandardnú prácu s brzdovým pedálom dopĺňa intenzívnejší mód B na voliči prevodovky. Táto funkcia je ideálnym pomocníkom pri dlhších klesaniach a zároveň pomerne návykovou hračkou pri pozvoľnom spomaľovaní napríklad pred križovatkou alebo semaforom. Na uchovanie elektrickej energie na neskôr dokáže v prípade potreby poslúžiť tlačidlo E-Save v ľavej časti palubnej dosky. Duster Hybrid zároveň nedisponuje klasickým voličom jazdných módov. Alternatívou k východiskovému nastaveniu je aktivácia na akcelerátore citeľne komótnejšieho módu Eco, ktorý som využíval len sporadicky.
Testovaný exemplár napriek pohonu len prednej nápravy vyslovene neprepadne ani pri občasnom využívaní mimo spevnených ciest. Zárukou adekvátnej slobody v danom prostredí je veľkorysá svetlá výška. V prípade verzie 4×2 Duster stále poteší nadštandardným parametrom 209 mm. Terénny limit v sumári predstavuje v princípe obyčajné vyladenie trakcie prednej nápravy. Počas zimného testu musím napriek tomu vyzdvihnúť obutie v podobe celoročných plášťov značky Continental, ktoré svojou trakciou na snehu vyslovene prekvapili. Z „offroad“ pomocníkov na palube je pri testovanej konfigurácii k dispozícii ešte možnosť obmedzenia trakčnej kontroly, ako aj vo všeobecnosti užitočný zjazdový asistent. Vzhľadom na stále prioritnú orientáciu na cenovku potešila SUV novinka značky Dacia v princípe dobre odladenými asistenčnými systémami, vrátane dostupnosti sledovania mŕtveho uhla. Už v štandarde dostupný tempomat na druhej strane ani v opcii nemôže disponovať adaptívnou funkciou.
Hlavným benefitom najsofistikovanejšej full-hybridnej verzie je nízky apetít. Výsledný testovaný priemer v už pomerne chladných poveternostných podmienkach a zasneženými offroad výjazdmi sa nakoniec ustálil na hodnote 5,9 l/100 km, čo je o niečo viac ako udáva samotný výrobca. Pri vyslovenej preferencii pohodového jazdného štýlu spotreba s určitosťou klesne približne o pol litra. Reálne úsporný je Duster Hybrid taktiež v meste. Tu palubný počítač vyobrazil apetít 5,5 l/100 km. Ešte o niečo nižšia hodnota (5,3 l/100 km) bola nameraná na okresných komunikáciách. Najsmädnejší bol testovaný exemplár, napriek stále plne akceptovateľnej spotrebe 6,7 l/100 km, prirodzene na diaľnici.
A celkový dojem?
Nová generácia dnes už tak trochu kultového SUV Dacia Duster prirodzene patrí medzi najdôležitejšie modely čoraz ambicióznejšej automobilky. Novinka dokázala odkaz svojich predchodcov zmysluplne vylepšiť a zároveň celkovo posunúť. Sebavedomému dizajnu s drsným podtónom sekunduje o niečo priestrannejší a zároveň modernejší interiér. Na potreby dnešnej doby reaguje vylepšená paleta dostupných pohonných jednotiek, v ktorej sa premiérovo objavil úsporný full-hybrid. Sympatické je, že medzi hlavné priority automobilky sa aj naďalej radí férová cenová politika.
Autor: Peter Hlačik/Foto: Filip Lehotský
Testovací diár:
Model: Dacia Duster 1,6 Hybrid 140 Extreme
Dĺžka: 4 343 mm
Šírka: 1 813 mm
Výška: 1 659 mm
Rázvor: 2 657 mm
Objem kufra: 430 litrov
Motor: zážihový full-hybrid
Pohon: predný
Počet valcov: 4
Systémový výkon kW/koní: 104/140
Krútiaci moment Nm: 148
Pohotovostná hmotnosť: 1455-1497 kg
Maximálna rýchlosť km/h: 160
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h: 10,1 s
Prevodovka: automatická multimódová
Počet stupňov: 4+2
Kombinovaná spotreba podľa výrobcu 5,0 l na 100 km
Spotreba podľa palubného počítača počas testu: 5,9 l/100 km
Pneumatiky: Continental AllSeasonContact
Verzia/cena
Dacia Duster 1,6 Hybrid 140 Extreme (testovaný model) od 25 290 €
Dacia Duster 1,0 Eco-G 100 Essential (benzín+LPG) od 17 490 €