Autoinak.sk

TEST: Dacia Duster LPG – Racionálna alternatíva

Test Dacia Duster 2022

Dacia si svoj prenikavý novodobý úspech vybudovala na racionálnom modelovom portfóliu, ktoré za dané peniaze dokáže ponúknuť bezkonkurenčnú pridanú hodnotu. Z pestrej palety aktuálnych modelov je azda najväčšou hviezdou obľúbený Duster. Druhá generácia žiadaného SUV podstúpila prednedávnom facelift. Modernizácia sa prioritne sústredila na povestné dobrusovanie detailov. Pozitívne je, že nová Dacia Duster si aj naďalej zachovala pestrú paletu pohonných jednotiek pozostávajúcich z benzínu aj nafty. Pôvodne rumunskej automobilke, začlenenej do francúzskej skupiny Renault, však nie je ľahostajná ani racionálna ekológia. Dacia sa v rámci úsporných pohonných jednotiek namiesto drahšej elektrifikácie dlhodobo sústredí na výhody skvapalneného ropného plynu. V rámci faceliftu sa dočkala zmysluplného vylepšenia aj LPG motorizácia, ktorú sme preverili v redakčnom teste.

Vynovený model Dacia Duster so zážihovou motorizáciou 1,0 TCe 100, ktorá okrem benzínu spaľuje aj LPG, v kombinácii s novou 6-st. manuálnou prevodovkou a druhej najvyššej výbave Prestige, nám na test zapožičal slovenský importér vozidiel značky Dacia.

Rýchle fakty:

Fotogaléria Dacia Duster LPG

Vstup skupiny Renault do automobilky Dacia predstavuje pre túto značku významný historický míľnik. Po obrovskom úspechu modelu Logan, ktorý už v pôvodnej verzii zabodoval bezkonkurenčným pomerom medzi vstupnou cenovkou a reálnou hodnotou, spôsobil o niečo neskôr ďalšiu „revolúciu“ aj prvý SUV model. V roku 2009 bola oficiálne predstavená Dacia Duster. Dobová novinka nielenže zachytila masívny SUV boom, ale u svojich zákazníkov bodovala aj svojou všestrannosťou. Duster v tých časoch ponúkol prakticky všetko, čo zákazníci od tohto typu automobilu očakávali. S odmyslením si bezkonkurenčnej cenovky sa sem radí robustný dizajn, solídny vnútorný priestor, celková odolnosť, ako aj pestrá škála verzií. Varianty s pohonom všetkých kolies zároveň vynikali aj svojimi offroad schopnosťami.

Na odkaz pôvodného modelu plynule nadviazala druhá generácia z roku 2019. Jej tvorcovia sa prioritne zamerali na sofistikovanú evolúciu pôvodného modelu, spojeným s dobrusovaním jednotlivých detailov. Identickú stratégiu si v ďalšej fáze životného cyklu osvojila aj faceliftovaná verzia, predstavenú v minulom roku. Okrem decentne osvieženého dizajnu novinka zaujme aj prepracovanejšou aerodynamikou, komfortnejšou kabínou či novým infotainmentom.

SUV Duster patrí k nosným pilierom modelového portfólia značky Dacia

Paleta dostupných pohonných jednotiek, resp. verzií je dnes logicky prispôsobená prísnej emisnej politike. V rámci ekológie Dacia aj po facelifte pred elektrifikovanými verziami uprednostňuje cenovo výhodnú fabrickú LPG prestavbu. Modernizácia vo významnej miere myslela aj na tento typ pohonu. Zásadnou inováciou nového LPG modelu je o 15 litrov väčšia plynová nádrž. A Duster na skvapalnený ropný plyn už disponuje aj plnohodnotným palubným počítačom!

V rámci dostupných pohonných jednotiek je základom prepĺňaný litrový 3-valec verzie TCe 90 (91 koní), kombinovaný už so 6-st. manuálnou prevodovkou a pohonom predných kolies. Od identickej pohonnej jednotky je odvodený testovaný ekvivalent TCe 100 LPG. Ten pri pohone na LPG disponuje výkonom rovných 100 koní. Aj úsporný LPG model sa kombinuje výhradne so 6-st. manuálnou prevodovkou a pohonom 4×2.

Motorizácia TCe 100 dokáže okrem klasického benzínu spaľovať aj LPG

Výkonnejšou benzínovou voľbou je 4-valec 1,33 TCe, dostupný buď s výkonom 130 koní (TCe 130) alebo vrcholnou verziou TCe 150 (150 koní). 130 – koňový variant je k dispozícii so 6-st. manuálom a pohonom predných kolies. Vrcholný model je pri verzii 4×2 ako jediný k dispozícii s komfortnou 6-st. automatickou EDC prevodovkou. Verzia TCe 150 je v ponuke aj s pohonom 4×4 skombinovaným výhradne so 6-st. manuálom. Pre priaznivcov nafty má Dacia v portfóliu úsporný turbodiesel 1,5 BluedCi 115. Naftová motorizácia s výkonom 115 koní sa opäť kombinuje výhradne so 6-st. manuálnou prevodovkou a zároveň je dostupná nielen s pohonom 4×2 ale aj 4×4.

Modernejší „look“

Dacia Duster sa aj napriek svojej atraktívnej cenovke radí svojim spôsobom aj medzi kultové automobily s obrovským množstvom fanúšikov a fanklubov! Pod charizmu testovaného modelu sa s určitosťou podpísal robustný vzhľad s množstvom „svalnatých“ kriviek a línií. Základné dizajnové proporcie pochopiteľne nezmenila ani nedávna modernizácia. Nový model je napriek tomu veľmi ľahko identifikovateľný vďaka niektorým prepracovaným detailom.

Vynovená Dacia Duster zaujme decentne prepracovanou maskou chladiča a novými svetlami, ktoré v stretávacom režime ponúkajú výkonnú LED technológiu

Predné partie ponúkajú vynovenú masku chladiča, uprostred ktorej sa stále nachádza pôvodné fabrické logo. Citeľne modernejší nádych ponúkajú aj nové predné svetlá s efektným LED podpisom, inšpirovaným písmenom ypsilon. Z užívateľského hľadiska tu ešte viac potešia technologické zmeny. Smerovky a predovšetkým stretávacie svetlá dostali po novom adekvátne výkonnú LED techniku. V sumári preto zamrzí, že „nevýrazný“ diaľkový mód (obdobne ako pri modeli Sandero) si musí stále vystačiť s klasickými žiarovkami. Offroad nádych SUV novinke dodáva robustný dvojfarebný nárazník s atraktívne vyzerajúcou striebornou lištou a solidným nájazdovým uhlom.

Optická odolnosť vyžaruje aj z bočných partií. Typickým dizajnovým prvkom modelu Dacia Duster sú atraktívne vytiahnuté blatníky či strešné nosiče, na ktorých nesmie chýbať hrdé označenie modelu. Aktuálna generácia je v tomto priestore ľahko identifikovateľná prostredníctvom výrazného plastového dekóru na prednom blatníku, so zabudovanými bočnými smerovkami. Imidž testovaného exempláru vo výbave Prestige dotvárajú kryty spätných zrkadiel vo farbe matného chrómu, efektné 17-palcové disky kolies z ľahkých zliatin a výrazná červená metalíza s prívlastkom Fusion.

Nový model je ľahko identifikovateľný tiež podľa novej grafiky koncových svetlometov.

Aj napriek tomu, že základné proporcie karosérie zostali zachované, aj pri zadnej časti obľúbeného SUV, tak facelift aj v tomto priestore zanechal neprehliadnuteľnú stopu. Pozornému oku neunikne nový tvar decentného strešného spojlera, ktorý sa spolu s aerodynamickejšími diskami kolies postaral o niečo menší odpor vzduchu. K najviac viditeľným zmenám modernizácie sa radí úplné nová grafika koncových svetiel. Nový Duster v rámci svetelného podpisu aj vzadu vsádza na atraktívny motív písmena „y“.

Kabína s funkčnými zmenami

Decentný facelift sa prejavil aj v interiéri. V princípe nenápadne zmeny zlepšujú v sumári cestovný komfort, a v prípade vynovenej LPG verzie aj užívateľskú stránku ako takú. Ešte pred vstupom na palubu musí byť posádka obozretná v súvislosti s neprekrytými prahmi. Ich pomerne masívna spodná časť je totiž náchylná na znečistenie.

Palubná doska vynoveného modelu Dacia Duster.

Prakticky bezo zmien zostala aj po modernizácii architektúra palubnej dosky. Robustné a odolné plasty tu na jednej strane nepôsobia príliš hodnotným dojmom, no zároveň sú veľmi ľahlo udržiavateľné. Skôr lacno, resp. prioritne funkčne pôsobí stále aj pätica kruhových výduchov ventilácie situovaných vo vrchnej časti palubnej dosky. V rámci cenovej kategórie testovaného modelu som ale v sumári nadmieru spokojný s kvalitou dielenského opracovania, spojenou s precíznym lícovaním jednotlivých častí. V tejto súvislosti stojí za zmienku i nové a teraz už vyslovene sériové zapracovanie prepínania LPG pohonu v ľavej časti palubnej dosky.

V priestore pred vodičom sa aj naďalej nachádza klasický prístrojový panel. Prehľadné analógové budíky dopĺňa graficky jednoduchý displej palubného počítača. K najzásadnejším zmenám faceliftu sa radí jeho plnohodnotná LPG nadstavba! Vodič si tu okrem benzínu už môže monitorovať aj LPG dojazd, spotrebu LPG či aktuálny stav plynu v nádrži.

Novinkou faceliftu je aj moderný palubný infotainment.

Centrálna časť palubnej dosky orientovaná mierne smerom na vodiča zaujme okrem intuitívneho ovládania klimatizácie aj novým multimediálnym systémom. Infotainment Media Nav s 8-palcovou dotykovou obrazovkou sa v rámci svojho grafického layoutu inšpiroval novým modelom Sandero. K jeho užívateľskej stránke nemám praktiky žiadne výhrady. Imidžové animácie sú v tomto prípade aj s prispením o niečo nižšieho rozlíšenia nahradené skôr hravými farbami a dostatočne veľkými ikonami. Z funkčnej stánky som bol okrem akceptovateľne rýchlej odozvy na dotyk spokojný napríklad aj plnohodnotnou mobilnou konektivitou pre obe platformy.

Duster v rámci lepšieho komfortu a zvýšenej kvalitatívnej stránky prichádza po facelifte s novými poťahmi sedadiel. Z hľadiska cestovného komfortu a posedu za volantom chcem v tomto prípade vyzdvihnúť prítomnosť plnohodnotnej lakťovej opierky, ktorá nahrádza jej pôvodný výklopný ekvivalent. Adekvátne nadimenzované sedačky s náznakom bočného vedenia a pomerne mäkkým čalúnením dostali nové a podstatne tenšie hlavové opierky. Vyšší posed ponúka už v princípe lepší výhľad z vozidla. SUV s logom Dacia, ale zároveň disponuje pomerne masívnymi prednými stĺpikmi s výrazným skosením. Toto riešenie čiastočne „komplikujú“ výhľad v smere šikmo dopredu.

Po modernizácii ponúka Dacia Duster kvalitnejšie poťahy a nové hlavové opierky.

Mäkké čalúnenie ponúka aj zadná lavica. V druhom rade sa okrem detí adekvátne pohodne odvezie aj dvojica štandardne urastených dospelých. Vyšších jedincov tu už môže obmedzovať priestor pre kolená a nohy. V rámci cestovného komfortu v druhom rade chcem pochváliť dostatočne veľký nástupný otvor. Nečakanú čerešničku na torte tu predstavuje prítomnosť dvojice USB slotov. Daný výbavový prvok, na rozdiel od modelu Duster, dnes ešte v mnohých prípadoch neponúkajú ani niektoré modely s citeľne vyššou cenovkou!

Nároky bežnej rodiny dokáže vynovená Dacia Duster zastrešiť aj v rámci batožinového priestoru. Takmer ideálne symetrický kufor s precíznym prekrytím bočných stien ponúka v základnom usporiadaní objem 445 litrov. Dôležité je, že prepravná kapacita verzie LPG je identická s konvenčnými motorovými prevedeniami. Priestor pod podlahou v tomto prípade vypĺňa nádrž na propán-bután. Rezervnú pneumatiku logicky nahrádza opravná sada. Tá si svoje miesto našla v priestore za pravou stenou batožinového priestoru. Po sklopení delených operadiel v druhom rade, treba počítať s prítomnosťou nepraktického schodíka. Maximálny úložný priestor v danej konfigurácii dosahuje až 1478 litrov.

Priestorové pomery v druhom rade nenadchnú no zároveň ani neurazia.

Slušne vybavená testovaná Dacia Duster v druhej najvyššej výbavovej verzii Prestige, už bez nutnosti ďalšieho príplatku, disponuje prvkami ako je napr.: automatická klimatizácia, cúvacia kamera, 17-palcové disky kolies z ľahkých zliatin, rozhranie Media Nav so vstavanou navigáciou, sledovaním mŕtveho uhla či zatmavenými zadnými oknami. Už v nižších výbavách sú pritom k dispozícii prvky ako tempomat a obmedzovač rýchlosti, alebo zadné parkovacie senzory.

Batožinový priestor ponúka aj pri LPG verzii objem 445 litrov

Skvelá ekonomika prevádzky

Ako už bolo viackrát spomenuté, Dacia si vybudovala silné renomé na základe toho, že pri svojich modeloch sa snaží dať budúcim majiteľom maximálnu pridanú hodnotu. Identická filozofia platí aj pri veľmi zaujímavej LPG verzii modelu Duster. V Rumunskú majú v prípade originálnych plynových prestavieb reálne už viac ako 10 rokov skúseností! Kombinovaný pohon preto v cenníku rozhodne nie je len do počtu! Cenový rozdiel medzi čisto benzínovým modelom a LPG verziou možno v princípe označiť ako zanedbateľný. LPG variant tak má jasnú ambíciu stať sa, aj s prihliadnutím na súčasné ceny PHM, jednou z vôbec najpredávanejších konfigurácii!

Po konštrukčnej stránke, s odmyslením si LPG nadstavby, je testovaný model je Duster ako každý iný. Podvozok verzie 4×2 s jednoduchou zadnou nápravou kopíruje svojich súrodencov s plne konvenčným pohonom. V rámci príjemne mäkkého a poddajného vyladenia pruženia je jasne cítiť, že toto SUV bolo vyvíjané aj s prihliadnutím na prevádzku na komunikáciách s horším povrchom. S trochou sarkazmu tu platí, že na slovenských cestách sa Duster cíti ako doma.

Komfortne naladený podvozok si hravo poradí aj s nespevnenými cestami

S funkciou pruženia som bol spokojný nielen v rámci pohotového filtrovania už aj hrubších nerovností, ale aj pri svižnejšej jazde po poľných, resp. lesných cestách s nespevneným povrchom. Aj tu sa vynovené SUV cíti ako ryba vo vode. K presvedčivému jazdnému komfortu s určitosťou napomáhajú pneumatiky s racionálnou výškou bočného profilu. Lepšia aerodynamika sa po modernizácii podpísala pod precíznejšie odhlučnenie priestoru pre posádku. Pri vyššom rýchlostnou tempe tu ale stále treba počítať s o niečo horšou akustickou pohodou.

Nový Duster, v testovanej motorovej konfigurácii a ľahučkým riadením, nemá prakticky žiadne športové ambície. Na druhej strane, toto SUV ale prehnane nepanikári, ak to jeho vodič z času na čas preženie s nájazdovou rýchlosťou do zákruty. V tomto prípade treba počítať s typickými náklonmi karosérie. Aj vďaka svojej relatívnej nízkej hmotnosti a prísnej elektronike, je testovaný model aj v kritickejších situáciách pomerne precízne ovládateľný! Prirodzená nedotáčavosť sa teda prihlási k slovu reálne o niečo neskôr, ako ju vodič bezprostredne očakáva.

Prepínanie medzi benzínovým a LPG pohonom sa ovláda jednoducho a intuitívne.

Pohonná jednotka 1,0 TCe je aj napriek prepĺňaniu turbodúchadlom, stále príjemne jednoduchá. Pomerne kultivovaný 3-valec so zaujímavou zvukovou farbičkou vo vyššom spektre otáčkomera, disponuje nepriamym vstrekom paliva, čo je ideálny základ pre sériovú LPG prestavbu. Dacia sa pri modernizácii reálne sústredila na zefektívnenie spaľovania propán-butánu. Oproti minulosti sa pri novinke LPG mód jazdy spúšťa podstatne skôr. Tento jav nastane už po niekoľkých kilometroch jazdy, teda aj bez nutnosti zahriatia chladiacej kvapaliny na optimálnu teplotu.

O 15 litrov väčšia plynová nádrž (celkový objem takmer 50 litrov), sa pričinila o približne 250 km dlhší LPG dojazd. Maximálny výkon 100 koní je vďaka vyššiemu oktánovému číslu propán-butánu k dispozícii práve v režime LPG. Propán-bután ponúka v sumári aj decentne energickejšie reakcie pedála akcelerátora. To svojim spôsobom simuluje športový režim jazdy. Naopak, pri benzíne sa výkonový potenciál končí na hodnote 91 koní. V praxi, pokojne aj pri bezprostrednom prepínaní typu pohonu, je ale výkonový rozdiel 9 koní pocitovo skôr zanedbateľný. Pod tento fakt sa podpísala spolupráca pohonnej jednotky s novou 6-st. manuálnou prevodovkou, ktorá disponuje vyslovene krátkymi prvými prevodmi.

Dacia Duster v LPG verzii je k dispozícii výhradne so 6-st. manuálom a pohonom prednej nápravy

Krátke prvé prevody sú základom pre plne akceptovateľnú jazdnú dynamiku. Na väčšiu porciu predvídavosti je pri práci s manuálnou prevodovkou nutné myslieť pri plne zaťaženom vozidle, resp. pri jazde v topograficky náročnejšom teréne. To platí rovnako pre benzínový, ako aj LPG pohon. V sumári si aj nová Dacia Duster zachovala všetky prednosti SUV modelov. Okrem prevádzky na klasických komunikáciách si vďaka svetlej výške 217 mm a relatívne dobre naladenej trakčnej kontrole, poradí testovaná konfigurácia s pohonom len predných kolies, aj nástrahami ľahšieho terénu.

Vďaka kombinovanej prevádzke a dvom palivovým nádržiam sa identické SUV paradoxne veľmi hodí aj do pozície „cestovateľa“. Celkový akčný rádius bez prílišného snaženia hravo pokorí hranicu až 1200 km! Spotreba LPG pri bežnom štýle jazdy v rámci testu oscilovala v okolí 7,6 litrovej hranice. To zodpovedá dojazdu viac ako 600 km! Na druhej strane, pri využívaní dynamického potenciálu pohonnej jednotky, môže LPG miznúť z nádrže aj tempom viac ako 9 litrov pri každých 100 km.

Testovaný model dostal po facelifte už plnohodnotný palubný počítač

Obdobne, teda v závislosti od štýlu jazdy, je na tom aj spotreba benzínu. Tá dokáže oscilovať v spektre od 6 do 9 litrov. Najsmädnejší je nový Duster pri oboch typoch pohonu okrem svižnej jazdy v mestskej zástavbe, logicky na diaľnici alebo topograficky náročnom teréne. Počas testu som sa aj preto snažil benzínový pohon využívať najviac vtedy, keď to dávalo reálny zmysel. Aj vďaka tejto stratégii sa palubný počítať nakoniec ustálil na veľmi zaujímavej hodnote 6,3 l benzínu na každých 100 km.

Aj vynovená Dacia Duster dáva pri LPG verzii racionálny zmysel, taktiež s prihliadnutím na náklady za palivo

A náš celkový dojem?

Nová Dacia Duster si aj po modernizácii zachovala svoje tradičné charakterové črty. Za pozitívum facelifu možno označiť, na prvý pohľad drobné, ale v sumári maximálne funkčné a užívateľsky príjemné zmeny. Tajným konkurenčným esom v rukáve tohto modelu, je predovšetkým pri súčasných cenách paliva, ekonomicky atraktívna testovaná verzia! Tá okrem benzínu veľmi efektívne spaľuje aj cenovo citeľne výhodnejšie LPG.

Autor: Peter Hlačik/Foto: Filip Lehotský

Testovací diár:

Model: Dacia Duster 1,0 TCe 100 LPG Prestige
Dĺžka: 4 341 mm
Šírka: 1 804 mm
Výška: 1 693 mm
Rázvor: 2 673 mm
Objem kufra: 445 litrov
Motor: zážihový + LPG
Pohon: predný
Počet valcov: 3
Výkon kW/koní: 74/100 pre LPG (67/91 pre benzín)
Krútiaci moment Nm: 170 pre LPG (160 pre benzín)
Pohotovostná hmotnosť: 1331-1364 kg
Maximálna rýchlosť km/h: 166 (168 na LPG)
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h: 15,1 s (13,8 s na LPG)
Prevodovka: manuálna
Počet stupňov: 6
Kombinovaná spotreba podľa výrobcu 6,4 l na 100 km (6,9-7,0 l LPG na 100 km)
Spotreba podľa palubného počítača počas testu: 6,3 / 100 km (7,6 / 100 km na LPG)
Pneumatiky: Continental WinterContact
Verzia/cena
Dacia Duster 1,0 TCe 100 LPG 4×2 Prestige (testovaný model) od 16 440 €
Dacia Duster 1,0 TCe 90 4×2 Essential od 13 590 €

Exit mobile version