Značka Dacia predstavuje vo svojej novodobej histórii veľmi úspešný automobilový príbeh. Pôvodne lowcostovo orientovaný výrobca sa až nečakane rýchlo presadil taktiež na náročných európskych trhoch. Najnovšia evolúcia modelového radu Sandero patrí zároveň k stabilne najpredávanejším automobilom starého kontinentu. Prvoplánovej orientácii smerom na čo najatraktívnejšu cenovku začala v prípade ponúkaného modelového portfólia postupne dopĺňať maximálna možná pridaná hodnota. Ani Dacia si ale nemôže dovoliť ignorovať aktuálne automobilové trendy na poli pohonného ústrojenstva. Ako ideálny príklad tu poslúži prvý elektromobil značky a zároveň najdostupnejší „dospelý“ batériový automobil nášho trhu, ktorým je rozmerovo malý model Spring. Experimenty s alternatívnymi pohonmi v prípade rumunskej automobilky už stabilne reprezentuje sériovo dostupná „hybridná“ kombinácia Eco G v podobe sériovo montovanej LPG nadstavby. Len prednedávnom sa na našom trhu objavili už aj plnohodnotné hybridy. S odmyslením si úplne nového modelu Duster, full-hybridnou technológiou pohonu disponuje taktiež rodinne orientovaný model Jogger. Jeho vrcholnú verziu sme aktuálne preverili v redakčnom teste.
Vynovený model Dacia Jogger s novou full-hybridnou motorizáciou 1,6 Hybrid 140 skombinovanou s unikátnou automatickou multimódovou prevodovkou, v 5-miestnom prevedení interiéru a v top výbavovej verzii Extreme, nám na test zapožičal slovenský importér vozidiel značky Dacia.
Rýchle fakty:
- Pôvodne prioritne lowcostovo orientovaná značka Dacia zaznamenala za posledné obdobie výrazný komplexný progres. Ako ideálny dôkaz tu poslúži napríklad rodinne orientovaný model Jogger, ktorý v sebe kombinuje benefity tradičného MPV s určitou SUV príchuťou.
- Dacia Jogger napriek svojmu stále ešte pomerne čerstvému prvotnému zápisu v rodnom liste stihla podstúpiť už niekoľko zmysluplných inovácií. Zmenu identity s aplikáciou nového korporátneho brandu doplnila taktiež nová vrcholná a zároveň imidžová výbava Extreme. Ďalšou horúcou novinkou nášho trhu je príchod full-hybridnej motorizácie.
- Dizajn testovaného modelu v jednom balení kombinuje tradičný MPV základ obohatený o viaceré atraktívne SUV prvky. Palec hore si napriek stále prioritnej orientácii na finálnu cenovku zaslúži reálne dostupný optický imidž faktor, pod ktorý sa prioritne pričinila atraktívna výbava Extreme.
- Racionálny, no zároveň koncepčne moderný interiér si osvojil základ, s ktorým v minulosti debutoval modelový rad Sandero. Hlavným benefitom testovaného modelu Dacia Jogger je ale prirodzene veľkorysá priestorová ponuka. Nový hybrid je stále dostupný v kombinácii s 5 i 7-miestným usporiadaním interiéru.
- Po jazdnej stránke Dacia Jogger vo všeobecnosti boduje príjemne konformným podvozkom, ktorý nemá problém ani s kvalitatívne horšími komunikáciami. Nová full-hybridná motorizácia je nielen reálne úsporná, ale zároveň poteší rovnako príjemnou jazdnou dynamikou.
- Fotogaléria Dacia Jogger Hybrid
Ozdobou produktového portfólia značky Dacia sú modely, ktoré v maximálnej možnej miere reagujú na požiadavky a potreby reálnych zákazníkov. Do identickej kategórie možno zaradiť rodinne i prakticky orientovaný Jogger. Spomenuté MVP uzrelo svetlo sveta vo svojej pôvodnej verzii už v roku 2021. Dobová novinka je postavená na identickej platforme CMF-B LS, ako využíva modelový rad Sandero. V ponuke zároveň nahradila nielen kombi verziu modelu Logan s dovetkom MCV, ale i rozmerovo väčšie rodinné MPV, resp. osobnú dodávku s označením Lodgy.
Pri koncepčne novom modeli Jogger je na prvý pohľad jasne vidieť výrazný „medzigeneračný“ a evolučný progres. Testovaný exemplár môžeme zaradiť do segmentu dnes už prakticky neexistujúcich kompaktných MPV-čiek. Dacia mu napriek tomu dopriala hneď viacero funkčných prvkov s atraktívnym outdoorovým nádychom. Prvá výrazná premena žiadaného modelu nastala približne po roku od zahájenia produkcie. Jogger si pri nej osvojil novú korporátnu identitu na čele s úplne novým logom. Už v tom čase automobilka zároveň ohlásila, že identické MPV bude vôbec prvým modelom značky s full-hybridným pohonom. Moderný pohonný reťazec testovaný exemplár katapultoval do pozície najdrahšej Dacie. Toto prvenstvo si ale aktuálne prisvojila o niečo málo drahšia a zároveň úplne nová generácia SUV Duster s identickým pohonom.
Druhú citeľnú modernizáciu v relatívne krátkom čase si rodinne MPV pripísalo len prednedávnom. Dacia tu sa v tomto prípade zamerala na nové bezpečnostné prvky súvisiace s povinnou európskou legislatívou. Full-hybridná motorová verzia sa zároveň môže pochváliť novým plne digitálnym prístrojovým panelom. Celkový imidž modelu ešte viac vyšperkovala dostupnosť originálneho kempingového príslušenstva. Vďaka nemu je možné z pôvodného rodinného automobilu urobiť takpovediac obytný hotel pripravený na zážitky v prírode.
Ponuku aktuálne dostupných pohonných jednotiek otvára čisto benzínová motorizácia TCe 110. Moderný malobjemový 3-valec s výkonom 110 koní sa kombinuje výhradne so 6-st. manuálnou prevodovkou. Už známou úspornou alternatívou je následne verzia Eco-G 100. Identická pohonná jednotka so 6-st. manuálnou prevodovkou je v tomto prípade vyladená na výkon 100 koní a okrem benzínu je prispôsobená na spaľovacie LPG. Motorovou novinkou a zároveň technologickou špičkou je nakoniec testovaný full-hybrid (Hybrid 140). Atmosférickému benzínovému štvorvalcu o objeme 1,6 litra napomáha k výkonu 140 koní elektrická nadstavba. Testovaná motorizácia sa zároveň ako jediná kombinuje výhradne s automatickou multimódovou prevodovkou.
Sebavedomé MPV s originálnymi detailmi
Dacia Jogger ostáva aj naďalej prioritne cenovo dostupným rodinným automobilom. Tvorcovia jej línií si dali napriek tomu záležať na adekvátne atraktívnom dizajnovom nádychu. Predným partiám prakticky totožným s modelom Sandero Stepway sekunduje proporčne symetrická „krabicová“ silueta orientovaná na čo najlepšie využitie priestoru. Úplne nový vizuálny rozmer dotvára testovaná vrcholná výbava Extreme. Jej ozdobou sú viaceré dômyselne prepracované detaily, za ktoré by sa nemuseli hanbiť ani automobily s ďaleko vyššou cenovkou.
Predná časť testovaného exempláru pôsobí sebavedome a zároveň nadčasovo. Pod vo všeobecnosti moderný nádych sa tu pričinili viaceré ostro rezané detaily. Modelu Jogger zároveň veľmi svedčí nový dizajnový jazyk značky Dacia. Prepracovanú masku s dynamicky ladeným tmavým výpletom dotvárajú kontrastné biele doplnky s dominantným fabrickým logom. Na identickú siluetu opticky nadväzujú predné svetlomety s pútavým LED podpisom denného svietenia. Z funkčnej stránky musím pochváliť výkon stretávacích LED svetlometov. Škoda len, že rodinné MPV po poslednej modernizácii nedostalo už kompletnú ledkovú techniku. Diaľkový režim tu naďalej zastrešujú klasické halogénové „žiarovky“ so za tmy pomerne nevýrazným svetelným benefitom. Pre vrcholnú výbavu Extreme sú príznačné doplnky v medenej farbe viditeľné v prednom nárazníku. Drsný SUV nádych identického karosárskeho modulu dokresľuje pomerne výrazné ochranné oplastovanie s farebne kontrastným prevedením nábehovej lišty.
Pri pohľade z profilu rodinne orientovaný model z portfólia značky Dacia zaujme tzv. jazvečík siluetou s natiahnutým rázvorom. Prioritný dôraz na maximálnu praktickú stránku tu s odmyslením symetricky tvarovanej zadnej línie pripomína veľkorysé bočné presklenie. Zaujímavým a následne funkčným detailom je výškový odskok rozmerovo veľkorysých zadných dverí. Toto konštrukčné riešenie reálne uľahčuje prístup do druhého, resp. eventuálne tretieho radu. K všeobecne pútavým detailom tu radím decentné označenie modelu viditeľné na zadnej línii strešného nosiča. Ďalšie „medené“ doplnky výbavovej verzie Extreme si viditeľné na krytoch spätných zrkadiel. Vizuálnu atraktivitu nemožno uprieť ani 16-palcové disky z ľahkých zliatin v čiernej farbe. Zálesácku povahu dopĺňajú nálepky s motívom mapovej vrstevnice. Za najoriginálnejší detail testovaného exempláru lakovaného v efektnej príplatkovej farbe zelená Dusty považujem súradnicový odkaz na predných dverách. Daný bod mimochodom definuje krásny výhľad na ikonickom rumunskom horskom prechode Transfagarashan.
Proporčne vyššie zadné partie krabicového tvaru dizajnovo ozvláštňuje vertikálne orientovaný modul koncových svetiel zasahujúci až do strešného modulu. Jogger si pri zadných svetlách stále vystačí s jednoduchou žiarovkovou technikou. Vo všeobecnosti symetrické línie kompletizuje vizuálne odolný, no zároveň dizajnovo „jednoduchý“ nárazník. Vrcholná výbava Extreme je aj v tomto priestore ľahko identifikovateľná na základe efektného fontu v medenej farbe označenia Dacia. Na prítomnosť modernej pohonnej jednotky v útrobách tu upozorňuje len veľmi decentný dovetok hybrid pod nálepkou s hlavným označením modelu.
Interiér, ktorý má šmrnc
Napriek svojmu stále prioritné racionálnemu základu dokáže Dacia Jogger zaujať taktiež v kabíne. Koncepcia adekvátne moderného, no zároveň stále užívateľsky prívetivého interiéru je prezvaná z modelového radu Sandero.
Prevažne tvrdšie, no na druhej strane na údržbu jednoduchšie plastové obklady potešia precíznym dielenským opracovaním. Nielen autentickú, ale zároveň i decentne hodnotnú atmosféru kabíny kompletizuje vrcholná výbava Extreme. Testovaný exemplár s odmyslením si tematických interiérových detailov v medenej farbe ozvláštňuje čalúnenie kombinujúce klasickú látku s materiálom MicroCloud. Na dotyk príjemný a zároveň odolne pôsobiaci povrch, pripomínajúci brúsenú kožu, zdobí okrem sedačiek taktiež centrálnu časť palubnej dosky.
Nielen konzervatívnejšie orientovaných používateľov dokáže Jogger potešiť prívetivou ergonómiou. Ako príklad tu poslúži dizajnovo jednoduchý a funkčne skvelý samostatný modul klimatizácie s už notoricky známou trojicou otočných ovládačov. Palec hore dávam taktiež o úroveň vyššie umiestnenej tlačidlovej lište, ktorá zastrešuje pohotové ovládanie najdôležitejších funkcií. Pragmaticky a funkčne pristúpila Dacia k možnosti pohotovej deaktivácie asistenčných systémov vrátane ich legislatívne povinnej nadstavby. Na daný úkon slúži jedno samostatné tlačidlo. Svoje miesto si našlo v ľavej časti palubnej dosky v priestore pod volantom.
Ergonomicky autentické riešenie typické pre modely s logom Dacia naďalej zastrešuje združený ovládač audia, resp. telefónu, umiestnený vpravo na stĺpiku riadenia. Dotyk súčasnej automobilovej moderny už reálne plne grafický prístrojový panel. Jogger bol prvý model značky Dacia, ktorý si osvojil plne grafické riešenie. Farebný displej s v princípe peknou a zároveň prehľadnou grafikou je zároveň určený výhradne pre hybridnú motorovú verziu. O niečo menšia mieru variácií preferovaného vyobrazenia vo finále taktiež kompletizuje sumárnu prívetivosť, resp. jednoduchosť v dobrom slova zmysle. Medzi dostupnými údajmi palubného počítača ma na druhej strane potešila prítomnosť schematicky hravo spracovanej funkcie full-hybridného pohonu.
Takpovediac už dôverne známu Dacia klasiku kompletizuje centrálny dotykový infotainment s miernou orientáciou obrazovky v smere na vodiča. V testovanej príplatkovej nadstavbe zahŕňa už aj vstavanú navigáciu. Orientáciu smerom na čo najintuitívnejšie ovládanie kompletizuje znova jednoduchý grafický koncept s farebne decentným prostredím. Častokrát zbytočné animácie nahrádza prehľadné menu s adekvátne veľkými ikonami. Z funkčného hľadiska musím okrem adekvátne rýchlej odozvy na dotykové povely pochváliť matnejšie prevedenie displeja, ktoré je o niečo menej náchylné na neželané stopy po odtlačkoch. V princípe užitočný výstup z parkovacej kamery by si v dnešnej dobe už predsa len zaslúžil o niečo detailnejšie, resp. ostrejšie rozlíšenie. Moderné trendy tu naopak pripomína moderná mobilná konektivita. Tá funguje plne automaticky, teda bez nutnosti priameho káblového prepojenia. Na jednoduché, no zároveň funkčné využívanie potenciálu mobilného zariadenia dokáže tradične poslúžiť originálny držiak, ktorý je možné jednoducho uchytiť k modulu obrazovky.
Jedným z hlavných tromfov modelu Jogger je tradične vzdušný koncept interiéru s výraznou rodinnou orientáciou. O niečo vyššie uchytenie predných sedačiek čiastočne pripomína SUV svet. Vo všeobecnosti dobrý výhľad v smere šikmo dopredu čiastočne limituje pomerne masívna spodná časť predných stĺpikov skombinovaná s uchytením spätných zrkadiel. Doménou adekvátne nadimenzovaných predných sedadiel s minimálnym náznakom bočného vedenia a príjemne mäkkou výplňou je čo najlepší jazdný komfort. Zaujímavosťou je, že napriek príslušnosti k MPV segmentu si testovaný exemplár osvojil v princípe klasický koncept odkladacích priečinkov so zaužívaným umiestnením, teda bez pre daný druh vozidiel príznačnej kreatívnej nadstavby.
S citeľne väčšou porciou praktických MPV génov prichádza zadná časť kabíny. Prístup do tohto priestoru uľahčuje veľký vstupný otvor. Rozmerovo veľkorysý druhý par dverí je možné otvoriť do praktického uhla, čo uľahčuje nielen inštaláciu detských sedačiek, ale aj potencionálny prístup do tretieho radu. O niečo vyššie ukotvená zadná lavica delená v pomere 2/3 je reálne nadimenzovaná pre trojicu cestujúcich, čo najlepšie pripomína jej samotný tvar. Okrem detí sa tu s prispením adekvátnej vnútornej šírky akceptovateľne pohodlne odvezie pokojne aj trojica dospelých s klasickou konfekčnou veľkosťou. Na nedostatok životného priestoru som sa v tomto priestore nemohol stážovať ani pri mojej výške 185 cm. Vítaným rodinným bonusom najvyššej výbavy Extreme sú výklopné stolíky, ako aj prítomnosť dnes tak žiadaných základných zdrojových koncoviek.
Príchod novej hybridnej motorizácie nemá reálne žiadny dopad na ponúkané priestorové pomery. Jogger tak môže aj v tomto prípade skombinovaný so 7-miestnym interiérom. Testovaná konfigurácia si vystačila s klasickým 5-miestnym usporiadaním. Jej hlavným tromfom sa automaticky stáva obrovský batožinový priestor so základnou kapacitou až 708 litrov. Symetrickému tvaru ložnej plochy sekunduje na mechanické poškodenia odolnejšie obloženie bočných stien. Dacia myslí taktiež na základnú fixáciu drobných predmetov v podobe kotviacich ôk, resp. háčikov na tašky.
Už v základe veľkorysú dĺžku plochy je možné jednoducho predĺžiť nielen klasickým sklopením delených operadiel v druhom rade, ale i následným úkonom preklopenia už zložených sedačiek. Maximálna prepravná kapacita následne dosahuje až 1819 litrov. Za mierny ergonomický nedostatok inak špičkového prepravného objemu považujem nanajvýš absenciu úplne rovnej podlahy. Jogger taktiež nedisponuje dodatočným priečinkom pod úrovňou podlahy. Fixácia opravnej sady je preto vyriešená jednoducho a zároveň funkčne prostredníctvom obalu so suchým zipsom. Prístup do batožinového priestoru zabezpečujú rozmerovo veľké výklopné dvere. V prípade nepriaznivého počasia dokážu poslúžiť ako dočasný úkryt. Platí to aj pri mojej už spomínanej výške 185 cm. Minimálne v opcii by im s určitosťou pristalo elektronické ovládanie. To nateraz Dacia neponúka ani v rámci opcie.
Testovaná najvyššia výbavová konfigurácia Extreme napriek tomu už v štandarde ponúka prvky ako: veľmi dobre fungujúci bezkľučový prístup a štartovanie, automatická klimatizácia, cúvacia kamera, anténa v štýle žraločej plutvy, spomínané výklopné stolíky pre zadných pasažierov či nadstavbový systém trakčnej kontroly Extended Grip. Už v úplnom štandarde je k dispozícii pestrá škála asistenčných systémov, zadné parkovacie senzory, či manuálna klimatizácia. Z opciových prvkov s férovou cenovkou stojí za individuálne zváženie investícia do rozšírenia balíka asistenčných systémov alebo v zime praktická funkcia vyhrievania predných sedadiel.
Technologická vlajková loď
Príchod sofistikovanej hybridnej technológie vzhľadom na neustále sa sprísňujúce emisné limity neobišiel ani značku Dacia. Výhodou je, že rumunská automobilka si v tomto prípade namiesto drahého vývoja pomohla synergiou skupiny Renault. Druhou stranou mince koncepčne prevereného a zároveň osvedčeného full-hybridného pohonu je určitý cenový nárast. Vyššiu cenovku dokáže vynovený Jogger kompenzovať tradičnými zbraňami na čele so snahou o maximálnu pridanú hodnotu. Presne do tejto kategórie sa radí automatická prevodovka, ktorou ostatné motorové verzie nedisponujú.
Výraznou konkurenčnou výhodou rodinne orientovaného modelu je už viackrát naznačený mix. Karosársky MPV koncept dopĺňa atraktívna SUV príchuť, ktorá v praxi zároveň nie len výhradne imidžovou nadstavbou.
Dacia Jogger zaujme celkovým vyladením konštrukčne robustného podvozka prispôsobeného aj na využívanie na kvalitatívne horších komunikáciách. Vyladenie pruženia má v prípade testovaného exempláru citeľne bližšie k preferencii jazdného komfortu ako k šoférskym zážitkom. Veľmi dobrej filtrácii nielen bežných, ale už aj o niečo väčších nedokonalostí našej cestnej infraštruktúry citeľne napomáha kombinácia so 16-palcovými diskami kolies a tzv. balónovými pneumatikami.
Za príjemné prekvapenie tu považujem taktiež suverenitu, s akou testovaný exemplár v praxi zvládal prejazdy vo vyššom rýchlostnom tempe skombinované s poľnými, resp. lesnými cestami. V daných podmienkach dokáže Jogger ponúkaným komfortom spojeným s celkovou suverenitou už reálne zahanbiť aj množstvo terénne sa tváriacich crossoverov. Príkladná stabilita na horšom povrchu kompenzuje o niečo „hlučnejší“ podvozok, ktorý je po akustickej stránke taktiež o niečo viac náchylnejši na zvukový doprovod od odskakujúcich kamienkov.
Hybridná novinka sa po jazdnej stránke s určitosťou nestratí ani na hladkých asfaltoch a kvalitných povrchoch. V daných podmienkach netreba od rodinne orientovaného MPV prirodzene očakávať žiadne prehnané športové ambície. Zodpovedá tomu napríklad i vyslovene „ľahučké“ vyladenie riadenia. Pri temperamentnejších prejazdoch cez zákruty sa Jogger síce svojsky nakloní, no zároveň ostáva stále prijemne poslušný smerom od volantu. Pod pocitovo neskorší nástup prirodzenej nedočkavosti sa aj v prípade novej motorizácie podpísala stále veľmi sympatická pohotovostná hmotnosť. Spomenutý parameter zľahka prekonáva hodnotu 1,4 tony, čo sa v dnešnej dobe pri potencionálne 7-miestom rodinnom automobile rovná až takmer malému zázraku.
Napriek priestrannému interiéru a dlhšiemu rázvoru je Jogger stále príjemne obratný nielen v mestskej zástavbe, ale aj pri potrebe tesného manévrovania napríklad v podzemných garážach našich nákupných centier. MPV značky Dacia vyslovene neprepadlo ani v disciplíne odhlučnenia priestoru pre posádku. Prirodzenou výhodou v meste a nižších rýchlostiach je v tomto kontexte relatívne časté „plachtenie“ v EV móde. Akustický limit s odmyslením si už spomenutého podvozka v bežných podmienkach predstavuje vyššie rýchlostné tempo. Testovaný exemplár napriek tomu nie je vyslovene hlučný ani pri dlhých diaľničných presunoch.
Charakteristickú zvukovú kulisu hybridnej verzie spojenú s prioritne vyššou záťažou, resp. topograficky náročnejším terénom, reprezentuje benzínová pohonná jednotka. Tá sa v spomenutom prostredí pomerne často prirodzene oprie aj o vyššie spektrum otáčok.
Základ konštrukčne zaujímavého full-hybridu reprezentuje benzínový atmosférický 4-valec o objeme 1,6 litra, ktorý generuje samostatný výkon 90 koní. Systémovú výkonovú porciu 140 koní dotvára dvojitý elektrický doping pozostávajúci zo štartér-generátora a hlavného trakčného elektromotora. Zdrojom elektrickej energie je rozmerovo kompaktnej 1,2 kWh batéria. Svoje miesto si našla pod podlahou batožinového priestoru a s odmyslením si „eliminácie“ rezervnej pneumatiky nemá žiadny vplyv na priestorovú ponuku v interiéri. Konštrukčne unikátny element hybridného pohonného reťazca kompletizuje tzv. multimódová automatická prevodovka. Štyri samostatné prevody sú určené pre spaľovací motor a dvojicou separátnych prevodov využíva elektromotor Úplnú absenciu klasickej spojky šikovne nahrádzajú elektrické akumulátory.
Sofistikovaná teória funguje v praxi dobre a zároveň prívetivo. Hybridný Jogger je najdynamickejší člen rodiny. Pod presvedčivé zrýchlenia, ako aj príkladne rýchle reakcie pedála akcelerátora sa tu stará práve elektrický doping. S dostupnou jazdnou dynamikou som bol spokojný taktiež pri obsadenom vozidle. Prirodzený strop výkonu 140 koní je najviac citeľný pri už o niečo ležérnejších pružných zrýchleniach vo vyššom rýchlostnom tempe.
Pocitovo dobré vyladenie v prípade hybridu s logom Dacia dostal taktiež už spomenutý multimódový automat. Prevodovke zo všetkého najviac vyhovuje pokojný a rozvážny štýl jazdy. Zmeny jednotlivých prevodov následne prebiehajú hladko a prakticky bez povšimnutia. S o niečo „ostrejšími“ preradeniami treba z času na čas počítať pri prudkej akcelerácii. Z výhradne funkčnej stránky mi prioritne v mestských kolónach napriek prítomnosti elektronicky ovládanej parkovacej brzde chýbala funkcia autohold.
Full-hybridná pohonná jednotka pracuje plne automaticky a zároveň maximálnym dôrazom na využívanie elektrickej energie. Spaľovacia pohonná jednotka sa odpája častokrát aj vo vyšších rýchlostiach, vrátane režimu s uvoľneným pedálom akcelerátora na diaľnici. Vodič môže celkovo efektivite hybridu pri predvídavej jazde ešte viac dopomôcť využívaním režimu B na voliči automatickej prevodovky. Ten tradične reprezentuje ešte o niečo intenzívnejšiu brzdnú rekuperáciu. Momentálnu úroveň nabitia batérie je možné zachovať tlačidlom E-Save. Daná funkcia mi ale vzhľadom na absenciu opozitného tlačidla na pevnú aktiváciu čisto elektrickej jazdy nedáva príliš veľký zmysel.
Nový Jogger hybrid nedisponuje klasickým voličom jazdných režimov. Správanie, resp. impulzívnosť pohonného reťazca je možné napriek tomu ovplyvniť aktiváciou citeľne komótnejšieho módu Eco.
Dobrodružnú povahu MPV s logami značky Dacia pri pohybe mimo spevnených ciest, resp. v ľahšom teréne umocňuje sympatická svetlá výška s hodnotou 200 mm. V na trakciu náročnejších podmienkach, resp. pri zdolávaní terénnych zlomov, dokáže pomôcť taktiež nadstavba trakčnej kontroly Extended Grip. Po jej aktivovaní dovolí riadiaca jednotka hnanej náprave výraznejší preklz. Do náročnejších terénnych podmienok sa už ale Jogger prirodzene nehodí.
Komplexnú technologickú vyspelosť podčiarkujú dobre fungujúce asistenčné systémy, vrátane príplatkového monitorovania vozidiel v mŕtvom uhle. Tempomat za každých okolností funguje klasicky, teda bez adaptívnej nadstavby. Zaujímavosťou testovaného kusa bola nemožnosť samostatnej deaktivácie legislatívne povinnej čítačky dopravných značiek a to aj napriek na to určenej položke v menu asistenčných systémov. Danú funkciu tak bolo možné reálne vypnúť len prostredníctvom už spomínaného tlačidla na palubnej doske a to spolu s funkciou monitorovania jazdných pruhov.
K benefitom nového hybridného pohonu sa v sumári radia príjemne nízke nároky na spotrebu paliva. Výsledný kombinovaný priemer sa ustálil na sympatickej hodnote 5,7 l/100 km. To je približne o liter viac, ako udáva samotná automobilka a počas testu sa po výsledok podpísali s určitosťou dva dlhé diaľničné presuny vo svižnom rýchlostnom tempe. So spotrebou v okolí magickej 5-litrovej hranice je možné aj bez prílišného snaženia počítať pri prioritnom využívaní na okreskách, resp. v mestskej zástavbe. Čisto v diaľničnom režime vyobrazil palubný počítač rovnako plne akceptovateľnú spotrebu 6,8 l/100 km.
A celkový dojem?
Najnovšia verzia rodinne orientovaného modelu Jogger reprezentuje celkovo obrovský progres značky Dacia. Napriek relatívne krátkemu životnému cyklu stihol tento obľúbený model podstúpiť už niekoľko vítaných modernizácií. Tá posledná so sebou priniesla rozšírenie motorovej palety o sofistikovaný full-hybrid. Práve ten bude pre mnohých zákazníkov prirodzene tou najlepšou možnou voľbou. Reálne úsporná motorizácia je zároveň ako jediný motorový ekvivalent dostupný s komfortnou automatickou prevodovkou, ktorá vo finále taktiež kompenzuje o niečo vyššiu nadobúdaciu cenovku.
Autor: Peter Hlačik/Foto: Filip Lehotský
Testovací diár:
Model: Dacia Jogger 1,6 Hybrid 140 Extreme
Dĺžka: 4 547 mm
Šírka: 1 784 mm
Výška: 1 691 mm
Rázvor: 2 897 mm
Objem kufra: 708 litrov
Motor: zážihový full-hybrid
Pohon: predný
Počet valcov: 4
Systémový výkon kW/koní: 104/140
Krútiaci moment Nm: 205
Pohotovostná hmotnosť: 1432-1449 kg
Maximálna rýchlosť km/h: 167
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h: 9,8 s
Prevodovka: automatická multimódová
Počet stupňov: 4+2
Kombinovaná spotreba podľa výrobcu 4,7 – 4,8 l na 100 km
Spotreba podľa palubného počítača počas testu: 5,7 l/100 km
Pneumatiky: Continental EcoContact
Verzia/cena
Dacia Jogger 1,6 Hybrid 140 Extreme 5-miest (testovaný model) od 24 000 €
Dacia Jogger 1,0 Eco-G 100 Essential 5-miest (benzín+LPG) od 16 200 €