Značku Dacia možno označiť ako synonymum úspechu. V čoraz náročnejších časoch získava pôvodne rumunská automobilka čoraz silnejšie postavenie aj na tradičných európskych trhoch. V mnohých prípadoch sa tu z hľadiska odbytu zároveň radí medzi najprogresívnejšie rastúce automobilky. Recept na úspech je pritom jednoduchý. Dacia si od svojho reštartu pod krídlami skupiny Renault začala budovať imidž automobilky, ktorá svojim zákazníkom ponúka nielen atraktívnu cenovku, ale aj maximálnu pridanú hodnotu. Okrem dnes už kultového SUV modelu Duster je ideálnym príkladom zvolenej filozofie aj najnovšia generácia modelového radu Sandero. Ten sa už od svojho debutu radí medzi najpredávanejšie automobily starého kontinentu. Približne pred dvoma rokmi si Dacia zvýšila sebavedomie predstavením novej korporátnej identity s prepracovaným logom. Nový vzhľad si už osvojilo celé portfólio značky, vrátane obľúbeného modelu Sandero. Osviežený model sme aktuálne preverili v žiadanej crossoverovej verzii Stepway a novou vrcholnou motorizáciou.
Nový model Dacia Sandero Stepway s najsilnejšou prepĺňanou benzínovou motorizáciou 1,0 TCe 110, skombinovanou so 6-st. manuálnou prevodovkou a špičkovej výbave Expression, nám na test zapožičal slovenský importér vozidiel značky Dacia.
Rýchle fakty:
- Dacia sa medzi úspešné automobilky zaradila vďaka modelom s férovou cenovkou a vysokou mierou pridanej hodnoty. K najžiadanejším automobilom Európy sa už od svojho debutu radí aktuálny modelový rad Sandero.
- Značka Dacia ohlásila v roku 2021 výraznú zmenu identity na čele s novým logom. Po postupne naplánovanej implementácii začalo nový dizajnový jazyk od minulého roka konečne využívať aj kompletne celé modelové portfólio.
- Osviežený dizajn s citeľne prepracovanou prednou častou a novým fabrickým logom ešte viac zvýraznil celkový imidž outdoorového a zároveň aj štýlového modelu Dacia Sandero Stepway.
- Nová korporátna identita sa v kabíne najviac prejavila pri novom volante s moderným nápisom Dacia. Silnou zbraňou modelu Sandero Stepway je aj naďalej užívateľská prívetivosť skombinovaná s príjemne vzdušným konceptom interiéru.
- Spestrením vynoveného modelu Dacia Sandero Stepway je aj príchod energicky ladenej motorizácie 1,0 TCe 110 (110 koní), ktorá univerzálne ladenému crossoveru v sumári veľmi pristane.
Fotogaléria Dacia Sandero Stepway
Svojho moderného zástupcu v obľúbenom segmente tzv. malých hatchbackov predstavila Dacia v premiére v roku 2007. Už pri prvej generácii modelu Sandero automobilka zároveň vycítila potenciál v podobe imidžovejšieho outdoorového derivátu s prívlastkom Stepway. Ten rozšíril ponuku približne rok po klasickom hatchbacku. Modelový rad Sandero sa vďaka skvelému pomeru medzi vstupnou cenou a nadobudnutou hodnotou prepracoval medzi najžiadanejšie produkty značky.
Postupne narastajúce sebavedomie ambicióznejšej automobilky sa pretavili už pri druhej generácii modelového radu Sandero z roku 2012. Svoj plný potenciál ale Dacia odomkla v roku 2020, kedy sme spoznali aktuálnu tretiu generáciu rovnomenného modelového radu. Najnovší zástupca značky v tzv. b-segmente po technickej stránke využíva modernú aliančnú platformou CMF-B (LS). Vyspelosť aktuálneho modelu okrem citeľne vyššej tuhosti karosérie pripomínajú napríklad aj mnohé moderné výbavové prvky. Modelový rad Sandero bola prvá Dacia, ktorá už v sérii ponúka LED technológiu stretávacích svetiel. Samozrejmosťou je tu aj prítomnosť základných asistenčných systémov. Okrem klasického hatchbacku modelová rodina Sandero pozostáva aj z čoraz viac autonómnejšej verzie Stepway s o niečo vyššou svetlosťou podvozka.
Citeľná zmena korporátnej identity na čele s novým logom je od minulého roku dostupná aj pre Sandero. Modernejšia a celkovo atraktívnejšia vizuálna identita je ponovom doplnená napríklad aj novou filozofiou výbav, kde je novým vrcholom opticky ešte viac výrazná verzia Extreme. Aj keď citeľnú zmenu identity nemožno pri testovanom exemplári považovať za klasický facelift, tak optickú premenu tu doplnil aj príchod nateraz najvýkonnejšej motorizácie.
Základom všetkých motorových verzií je za každých okolností moderný prepĺňaný „litrový“ 3-valec. Najdostupnejším variantom je v prípade verzie Stepway špecifikácia označením 1,0 TCe 90 s maximálnym výkonom 91 koní. Danú motorizáciu je okrem 6-st. manuálu možné kombinovať aj s CVT automatom. Tradičnou „hybridnou“ alternatívou značky Dacia je aj v tomto prípade sériová LPG prestavba. Variant, ktorý okrem benzínu spaľuje aj LPG, nesie označenie 1,0 TCe 100 Eco-G. Výkon 100 koní sa v tomto prípade na vozovku prenáša výhradne prostredníctvom 6-st. manuálnej prevodovky. Novým výkonovým vrcholom je testovaná verzia 1,0 TCe 110, s výkonom 110 koní, ktorá taktiež spolupracuje výhradne so 6-st. manuálnou prevodovkou.
Modernejší dizajn
Dacia sa pri implementácii novej korporátnej identity rozhodla pre pomerne ojedinelý krok. Nový dizajn si v tomto prípade v rovnakom čase osvojilo celé modelové portfólio. Hlavným a neprehliadnuteľným prvkom novej éry značky sa stalo prepracované fabrické logo. Pôvodný znak nahradila moderná grafická variácia písmen D a C, ktoré pri vzájomnom prepojení symbolizujú aj pevne spojené články reťaze.
Optické zmeny predných partií pri testovanom modeli Sandero Stepway okrem nového fabrického loga dotvára aj prepracovaná maska. Novému výpletu dominujú horizontálne dizajnové prvky. Tie opticky nadväzujú nielen na siluetu loga ale aj na atraktívny LED podpis denného svietenia. Žiarivá biela farba tu zároveň čiastočne evokuje efekt dnes tak moderného podsvietenia masky. Svetelná technika vizuálne atraktívneho modulu predných svetlometov sa nemenila. Stretávací režim tu zastrešuje za tmy adekvátne výkonná LED technika. Diaľkový modul spolu s hmlovkami aj naďalej pozostáva z nie už až tak presvedčivej „žiarovkovej“ nadstavby. Opticky drsný a zároveň robustný efekt verzie Stepway okrem rovnomenného nápisu v spodnej časti masky pripomína aj výrazné ochranné oplastovanie v dvojfarebnom prevedení.
Robustné ochranné plasty na lemoch blatníkov resp. prahoch pútajú pozornosť aj pri bočných partiách Sandero Stepway. Optickú odolnosť v tomto priestore pripomínajú aj masívne strešné nosiče, ktoré možno vďaka integrovaným priečnym nosníkom jednoducho a rýchlo prestaviť do plne využiteľnej konfigurácie. K vizuálnym poznávacím prvkom novej identity značky Dacia sa v prípade testovaného exempláru pridáva aj atraktívny farebný odtieň v podobe príplatkového zeleného lakovania s prívlastkom Dusty. Imidžovú a zároveň stále prioritne praktickú orientáciu formujú aj efektné 16-palcové disky kolies z ľahkých zliatin, na ktorých sú obuté pneumatiky s adekvátnou výškou bočného profilu.
Odolnosť podvedome vyžaruje aj z dizajnovo jednoduchých zadných partií. Prioritne sa pod to v tomto priestore podpísal robustný zadný nárazník v štýlovejšom dvojfarebnom prevedení. Atraktívny svetelný podpis koncových svetiel v prípade modelu Sandero Stepway pri koncových svetlách formuje jednoduchá žiarovková technika. Pôvodné fabrické logo, v rámci zmeny identity, ponovom nahrádza štýlový nápis Dacia.
Racionálny a funkčný interiér
Dacia Sandero Stepway si svoju vlastnú cestu razí aj v rámci interiéru. Z mnohých použitých materiálov a povrchov testovaného exempláru jednoznačne cítiť „lowcostovú“ orientáciu. Vďaka drobným a sofistikovaným detailom sa tu v sumári podarilo vyformovať zároveň aj opticky atraktívny nádych. Zmena korporátnej identity sa v kabíne prioritne premietla do nového volantu. Pôvodné fabrické logo tu teraz nahradil, obdobne ako v zadnej časti, moderný nápis s názvom automobilky.
V princípe jednoduché materiály s tvrdým povrchom koncepčne prehľadnej palubnej dosky prekvapujú precíznym vzájomným lícovaním, ako aj všeobecnou kvalitou dielenského opracovania. Vyššie naznačené efektné spestrenie zosobňuje pri verzii Stepway Expression na dotyk príjemná tkanina, ktorá vypĺňa centrálnu časť palubnej dosky. Špecifikom outdoorovej verzie sú taktiež oranžové doplnky viditeľné na orámovaní výduchov ventilácie, lakťových opierkach vo dverách alebo na prešívaní sedadiel.
Okrem zálesáckeho imidžu verzie Stepway, si modelový rad Sandero vo všeobecnosti zakladá aj na, čo najprepracovanejšej ergonómii a užívateľskej prívetivosti. Na šoférske emócie v tomto smere útočí centrálna časť palubnej dosky orientovaná v smere na vodiča. Intuitívnu ovládaciu lištu s klasickými tlačidlami dopĺňa prehľadný modul klimatizácie, dôverne známy už aj z iných modelov Dacia. Za autentické riešenie, taktiež typické pre značku Dacia, možno označiť ovládania audia a telefónu. To namiesto zaužívaných tlačidiel na volante zastrešuje združený ovládač vpravo pod volantom.
Prehľadnosť a rýdza funkčnosť je doménou klasického prístrojového panela s analógovými „budíkmi“ a jednofarebným displejom palubného počítača. V rámci intuitívnosti jeho ovládania sa mi páči jednoduchá možnosť prepínania medzi údajmi palubného počítača a ostatnými ukazovateľmi ako je digitálne vyobrazenie rýchlosti či teploty chladiacej kvapaliny.
Na moderné automobilové trendy už reaguje palubný infotainment s do priestoru vystúpenou dotykovou obrazovkou. O niečo matnejší povrch nie je v tomto prípade až tak náchylný na nechcené odtlačky prstov. Graficky jednoduché užívateľské menu si v rámci zmeny identity osvojilo decentnejšie a farebné jednoliate prostredie.
Po funkčnej stránke sa systému nedá nič zásadné vytknúť. Okrem rýchlosti a odozvy na dotyk som bol s prihliadnutím na segmentovú príslušnosť reálne spokojný napríklad aj s adekvátne kvalitným obrazom z parkovacej kamery.
Koncepčne jednoduchý infotainment značky Dacia na druhej strane neponúka žiadne sofistikované online aplikácie. Tie čiastočne nahrádza prítomnosť modernej mobilnej konektivity, ktorá v prípade môjho Android zariadenia fungovala klasicky teda cez kábel. Za ergonomicky vtipné a zároveň funkčné riešenie tu považujem jednoduchú konzolu v susedstve infotainmentu. Ponúka jednoduchú možnosť uchytenia smartphonu a v tesnej blízkosti sa nachádza aj zdrojová USB koncovka.
Dacia Sandero Stepway dokáže v rámci segmentu malých hatchbackov potešiť aj adekvátnym priestorom. Predné sedačky testovaného exempláru sú ukotvené o niečo vyššie, čo pocitovo ešte viac formuje crossover efekt. Na pohľad jednoducho tvarované operadlá a sedáky potešia okrem dostatočných rozmerov aj svojim príjemným látkovým čalúnením s mäkkou výplňou. Vylepšením z hľadiska cestovného komfortu je ponovom prítomnosť klasickej centrálnej lakťovej opierky s odkladacím priestorom.
Adekvátne dospelo pôsobí testovaný exemplár z priestorového hľadiska aj v druhom rade. Palec hore v tomto kontexte dávam predovšetkým až nečakane veľkorysej vnútornej šírke. Okrem detí sa tu aj z tohto dôvodu pohodne odvezie aj dvojica štandardne urastených dospelých. Tvrdé výplne lakťových opierok v druhom páre dverí, ako aj absenciu centrálnych výduchov ventilácie či stredovej opierky zadnej lavice vnímam pri modeli Sandero Stepway vzhľadom na jeho cenovku ako akceptovateľný kompromis.
Ďalším príjemným prekvapením testovaného modelu je aj adekvátne veľkorysý batožinový priestor so základnou kapacitou 328 litrov. Kufor ponúka precízne čalúnenie bočných sien a zároveň aj postranné háčiky na tašky. Na mechanické poškriabanie je pomerne náchylná o niečo vyššia nakladacia hrana v kovovom prevedení lakovanom vo farbe karosérie. Vďaka prítomnosti medzipodlahy je možné vytvoriť takmer optimálnu rovinu pri preprave nadrozmerných predmetov. Pod úroveň podlahy sa zároveň zmestí užitočná dojazdová pneumatika, ktorá je k dispozícii za akceptovateľný doplatok 150 eur.
Testovaná Dacia Sandero Stepway v pôvodnej špičkovej výbave už disponovala aj množstvom nadštandardných prvkov. Podľa aktuálneho cenníka sa nová najvyššia výbava s ešte opticky výraznejším exteriérom nazýva Extreme. Jej súčasťou sú napríklad: základné asistenčné systémy, automatická klimatizácia, zadná parkovacia kamera, skvelo fungujúci bez kľúčový prístup a štartovanie. Ďalšie prvky ako vstavaná navigácia a monitorovanie mŕtveho uhla, centrálna lakťová opierka a predné parkovacie senzory sú súčasťou cenovo atraktívnych príplatkových balíkov. Už v úplnom základe sú pritom k dispozícii spomínané LED svetlá, tempomat s obmedzovačom rýchlosti, svetelný senzor alebo manuálna klimatizácia.
Viac výkonu mu pristane
Rozšírenie modelového radu Dacia Sandero o crossoverovú verziu Stepway už podvedome sľubuje viac univerzálnosti spojenej s väčšou slobodou pri jazde mimo klasických asfaltových komunikácií. Za zmienku tu rovnako aj celkovo vyvážené a vzhľadom na cenovku vozidla až nečakane dospelé jazdné vlastnosti. Vítanou novinkou testovanej špecifikácie je príchod nateraz najvýkonnejšej motorizácie, ktorá je prevzatá z rodinne orientovaného modelu Jogger.
Vyššie spomenutú dospelosť v rámci jazdných vlastností najviac pripomína vyladenie podvozka. Dacia aj pri vývoji modelu Sandero Stepway počítala aj s potencionálnou prevádzkou na menej kvalitných komunikáciách. Robustná konštrukcia s koncepčne jednoduchou zadnou nápravou preto logicky ponúka o niečo mäkšie vyladenie tlmičov a pruženia celkovo.
Sandero Stepway vďaka tomu zvláda excelentne filtrovať bežné nedokonalosti našich ciest. Pod celkový komfortný pocit sa logicky pričinili aj 16-palcové disky kolies s pneumatikami s vyšším profilom. S nepríjemným prenosom kinetickej energie do kabíny ale aj v tomto prípade treba počítať pri nechcenom „trafení“ veľkej nerovnosti alebo výrazne prepadnutého kanalizačného poklopu.
Napriek poddanejšiemu a komfortne vyladenému pruženiu sa Sandero Stepway nezľakne ani svižnejšej jazdy na obľúbenej okreske plnej zákrut. Veľkou výhodou je v tomto smere sympaticky nízka pohotovostná hmotnosť na úrovni cca 1,2 tony. Pri dynamickejšom prejazde cez zákruty treba počítať so svojskými náklonmi karosérie. Prílišné športové ambície následne krotí pomerne prísne vyladenie elektronickej stabilizácie. Testovaný exemplár v rámci jazdných vlastností vedel najviac vyviesť z miery svižnejší prejazd tiahlou zákrutou v kombinácii s horším povrchom, kedy už mala zadná časť vozidla tendenciu jemne znervóznieť.
Na racionálny štýl jazdy, ktorý je pre Sandero Stepway v princípe najvhodnejší, odkazuje ľahučké a preposilované riadenie ako stvorené na časté manévrovanie v mestskom prostredí. S vyššie spomenutou nízkou hmotnosťou súvisí aj využitie „len“ bubnových bŕzd na zadnej náprave. Sandero Stepway aj napriek tomu spomaľuje veľmi suverénne. To v teste potvrdila aj simulácia opakovaného prudkého zastavenia z vysokej rýchlosti.
Vzhľadom na cenovku vozidla možno ako plne akceptovateľný označiť aj akustický komfort na palube s adekvátnym odhlučnením v meste, resp. nižšom rýchlostnou tempe. Pri jazde na diaľnici tu už treba počítať s väčším aerodynamickým hlukom predovšetkým od podvozka.
Vynovenému modelu Sandero Stepway veľmi svedči aj nová motorizácia 1,0 TCe vyladená na výkon 110 koní. Príjemne energický prepĺňaný 3-valec pôsobí predovšetkým na voľnobežných otáčkach živelnejším dojmom. Konštruktéri si napriek tomu dali záležať na adekvátnom odhlučnení motorového priestoru. Akusticky zaujímavá drsnejšia zvuková farbička je ale aj v tomto prípade k dispozícii predovšetkým vo vyšších otáčkach.
Testovaný exemplár aj s prispením vyššieho výkonu vrcholnej pohonnej jednotky zároveň ponúka pocitovo slušnú jazdnú dynamiku s pomerne lineárnym nástupom výkonu. Pohonná jednotka má v bežných podmienkach dostatok sily aj s prihliadnutím na svižnú akceleráciu už aj v pásme mierne pod hranicou 2-tisíc otáčok. Pod energický prejav motorizácie TCe 110 sa výrazne podpísala spolupráca so 6-st. manuálnou prevodovkou, s príjemne pestrou kulisou. Prvé prevodové stupne sú aj v tomto prípade skôr krátke. Dané vyladenie je zároveň zárukou akceptovateľnej jazdnej dynamiky aj pri plne obsadenom vozidle, kedy Sandero Stepway rozhodne nebude brzdou premávky.
Temperament a energiu testovanej pohonnej jednotky dokáže pomerne citeľne utlmiť aktivácia režimu Eco. Jeho reálny prínos na výslednú spotrebu paliva možno napriek tomu označiť ako zanedbateľný. Výsledný apetít sa aj v tomto prípade, obdobne ako pri väčšine malých turbomotorov, odvíja aj od preferovaného štýlu jazdy či zaťažení vozidla. Pri prioritne racionálnej jazde vo dvojici sa výsledný priemer na konci týždňového testu ustálil na hodnote 5,6 l/100 km. To je takmer identická hodnota ako sľubuje samotný výrobca. Na okresných komunikáciách sa apetít pohybuje v okolí 5-litrovej hranice. Pri využívaní v meste a na diaľnici spotreba paliva oscilovala tesne pod hranicou 7-litrov.
Dovetok Stepway v názve modelu Dacia Sandero nie len marketingový ťah. Testovaný exemplár disponuje v porovnaní s klasickým hatchbackom o cca 4 cm vyššou svetlou výškou. Vďaka svetlosti 201 mm už Stepway v danom parametri reálne prekonáva aj niektoré plnohodnotné SUV-čka. V kombinácií s kratučkým prvým prevodom zvládne testovaný exemplár v prípade potreby zdolať aj náročnejšie terénne zlomy. Limitom pre jazdu v náročnejších podmienkach je s odmyslením si absentujúcej štvorkolky, napríklad aj detail v podobe obutia ekologicky orientovaných letných pneumatík.
A celkový dojem?
Zmena imidžu značke Dacia vo všeobecnosti prospela. Nová identita pôsobí nielen originálnejšie ale aj sebavedomejšie. Dôkazom toho je aj testovaný model Sadnero Stepway. Outdoorovo ladená verzia je aj napriek decentnej offroadovej nálepke v princípe stále prioritne úprimný automobil, ktorý za preinvestované peniaze dokáže aj dnes ponúknuť veľmi príjemnú porciu pridanej hodnoty.
Autor: Peter Hlačik/Foto: Filip Lehotský
Testovací diár:
Model: Dacia Sandero Stepway 1,0 TCe 110 Expression
Dĺžka: 4 099 mm
Šírka: 1 848 mm
Výška: 1 587 mm
Rázvor: 2 604 mm
Objem kufra: 328 litrov
Motor: zážihový
Pohon: predný
Počet valcov: 3
Výkon kW/koní: 81/110
Krútiaci moment Nm: 200
Pohotovostná hmotnosť: 1081-1173 kg
Maximálna rýchlosť km/h: 183
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h: 10,0 s
Prevodovka: manuálna
Počet stupňov: 6
Kombinovaná spotreba podľa výrobcu 5,5 l na 100 km
Spotreba podľa palubného počítača počas testu: 5,6 / 100 km
Pneumatiky: Continental EcoContact
Verzia/cena
Dacia Sandero Stepway 1,0 TCe 110 Extreme (testovaný model Expression) od 16 900 €
Dacia Sandero Stepway 1,0 TCe 90 Essential od 13 650 €