Novodobú históriu značky Dacia pod patronátom skupiny Renault predstavuje veľmi úspešný príbeh. Hlavným tromfom v rukáve automobilky sú podľa očakávania veľmi schopné automobily s férovou cenovkou. Dacia sa okrem maximálnej pridanej hodnoty v poslednom období čoraz viac sústredí aj na ďalšie dôležité prvky. Sem sa radí pútavý dizajn, imidž faktor či dostupnosť moderných výbavových prvkov. Výsledkom vyššie spomenutých cností je aj nová generácia modelového radu Sandero. Novinka sa aktuálne dokonca môže dokonca pochváliť prenikavým úspechom v podobe pozície najpredávanejšieho európskeho automobilu za mesiac júl 2021! Po nedávnom teste štýlovej outdoorovej verzie Stepway s automatickou prevodovkou, sme sa bližšie pozreli na identickú motorizáciu v kombinácii s cenovo dostupnejšou manuálnou prevodovkou.
Nový model Dacia Sandero Stepway s prepĺňanou benzínovou motorizáciou 1,0 TCe 90, skombinovanou so 6-st. manuálom a vrcholnej výbave Comfort, nám na test zapožičal slovenský importér vozidiel značky Dacia.
Rýchle fakty:
- Dacia tradične ponúka modely s férovou cenovkou a vysokou mierou pridanej hodnoty. Okrem SUV modelu Duster, je v tomto smere ďalšou hviezdou modelový rad Logan a Sandero. Oba modely pritom len prednedávnom debutovali v nových generáciách.
- Nová Dacia Sandero je po technickej stránke postavená na platforme CMF-B Low Specification. Okrem moderného technického základu novinka prekvapuje aj širokou škálou dostupnej výbavy. Pomyselným vrcholom ponuky je tu opäť imidžovo ladený crossover Sandero Stepway.
- Pútavý a moderný dizajn je jednou z hlavných zbraní testovaného modelu. K prvkom ako je opticky atraktívne LED denné svietenie pridáva Stepway, vďaka ochrannému oplastovaniu a vyššej svetlosti podvozka aj štýlový offroad nádych.
- Medzigeneračný nárast rozmerov sa pozitívne prejavil v interiéri. Na pomery segmentu B prekvapuje Sandero veľkorysou vnútornou šírkou. Architektúra a stvárnenie palubnej dosky zároveň kombinuje osvedčené riešenia s pestrým zastúpením moderných prvkov.
- Nová Dacia Sandero Stepway vďaka dospelému podvozku nesklame ani po jazdnej stránke. Testovaná konfigurácia s benzínovou motorizáciou 1,0 TCe a klasickou manuálnou prevodovkou novinke veľmi pristane. Okrem lepšej jazdnej dynamiky ponúka v porovnaní s CVT automatom aj citeľne nižšiu spotrebu paliva.
Fotogaléria Dacia Sandero Stepway
Model Dacia Sandero sme v premiére po prvýkrát spoznali v roku 2007. V tých časoch šlo o praktickejší a zároveň aj obľúbenejší karosársky variant odvodený od sedanu Dacia Logan. Približne po roku od debutu rozšírila ponuku modelov Sandero atraktívna outdoorová verzia s prívlastkom Stepway. Z hatchbacku s vyššou svetlou výškou sa stala zároveň vlajková loď rodiny. Zákazníkmi obľúbený model Stepway sa stal pevnou súčasťou modelového radu Dacia Sandero aj pri druhej a tretej generácii. Najnovší modelový rad bol pritom oficiálne v premiére predstavený približne pred rokom.
Nové Sandero sa môže po technickej stránke pochváliť najnovším aliančným modulárnym základom, teda podvozkovou platformou CMF-B. Reálnu vyspelosť novinky okrem nového technického základu s citeľne vyššou tuhosťou karosérie podčiarkuje prítomnosť moderných výbavových prvkov. Je to práve Sandero, ktoré ako prvá Dacia dostala už v sérii s LED technológiou stretávacích svetiel! Úplnou samozrejmosťou je tu tiež pestrá paleta dostupných asistenčných systémov.
Racionálnosť značky Dacia v praxi odráža i paleta pohonných jednotiek so zastúpením prakticky jedinej zážihovej motorizácie. Ako jej základ v tomto prípade poslúžil moderný, a zároveň aj konštrukčne odolný „litrový“ 3-valec s nepriamym vstrekom paliva. Vstupnú bránu do sveta Dacia Sandero Stepway reprezentuje vyššie spomenutá benzínová motorizácia s komerčným označením 1,0 TCe 90 a maximálnym výkonom 91 koní. Pohonnú jednotku je okrem testovaného 6-st. manuálu možné kombinovať aj s komfortným CVT automatom.
Svoj príspevok smerom k ekológii, resp. nižším nákladom na prevádzku, automobilka namiesto drahších a konštrukčne náročnejších hybridov dnes zastrešuje prostredníctvom sériovo dostupnej prestavby na LPG pohon! Druhou a zároveň o niečo výkonnejšou motorovou voľbou je konštrukčne identická motorizácia 1,0 TCe, s výkonom 100 koní. Pod mierne vyšší výkon sa v tomto prípade podpísala práve LPG prestavba. Samotný skvapalnený ropný plyn ponúka o niečo vyššie oktánové číslo ako štandardný benzín. Verzia s LPG pohonom je v rámci konfigurátora k dispozícii výhradne so 6-st. manuálnou prevodovkou.
Dobrodružná povaha
To, že atraktívny dizajn dnes predáva nové automobily si veľmi dobre uvedomuje aj Dacia. Testovaný model je zároveň dokonalým príkladom toho, že aj cenovo dostupný automobil dokáže vizuálne zaujať. Tvorcovia modelu Sandero Stepway si v tomto prípade okrem dojmu z optickej odolnosti dali záležať aj na sofistikovanom stvárnení mnohých drobných detailov.
Predná časť testovaného modelu dokáže zaujať vizuálnou robustnosťou, za ktorú by sa rozhodne nemuseli hanbiť ani pravoverné SUV modely. Masívny predný nárazník s výrazne oplastovanou spodnou časťou pri testovanej konfigurácii ozvláštňuje štýlová nábehová lišta v kontrastnej farbe. Nové Sandero je ľahko identifikovateľné aj podľa atraktívneho LED denného svetelného podpisu s motívom písmena ypsilon. Svetla dokážu s pričinením LED techniky za tmy zaujať pôsobivým svetelným výkonom! V sumári je škoda, že režim diaľkových svetiel si v tomto prípade stále musí vystačiť „len“ s halogénovou technikou. Full LED svetlomety nateraz nie sú k dispozícii ani za príplatok.
SUV efekt s ochranným oplastovaním dominuje verzii Stepway aj pri pohľade z profilu. Novinka v tomto priestore pôsobí opticky robustným dojmom aj s pričinením pomerne výrazných strešných nosičov. Toto riešenie patrí aj k signifikantným prvkom testovanej špecifikácie. Strešný nosič možno vďaka integrovaným priečnym nosníkom zároveň jednoducho a rýchlo prestaviť do reálne využiteľnej pozície. Celkovú atraktivitu testovaného exempláru podčiarkuje atraktívny farebný odtieň v podobe príplatkovej oranžovej metalízy Atacama. Jednoduchý a zároveň efektný optický fígeľ automobilka použila aj pri kolesách. To, čo sa na prvý pohľad javí ako disk z ľahkej zliatiny je reálne špeciálne tvarovaná puklica. Dacia toto riešenie nazýva Flexwheel Saria. Za príplatok 200 eur sú tu ale k dispozícii aj 16-palcové kolesá s „ozajstnými“ diskami z ľahkých zliatin.
Za dominantný dizajnový prvok v princípe uhladenej zadnej časti možno okrem mohutného zadného nárazníka, v dvojfarebnom prevedení, opäť označiť koncové svetlá s atraktívnym podpisom. To, že prioritou modelu Dacia Sandero Stepway aj napriek atraktívnym optickým prvkom aj naďalej ostáva predovšetkým výhodná cenovka pripomína dnes už čoraz unikátnejšie klasické stvárnenie antény.
Moderný koncept interiéru
Mnohé prepracované a sofistikované detaily, ponúka najnovší model Sandero Stepway aj v interiéri. Ešte pred vstupom na palubu musím pochváliť intuitívny bezkľúčový prístup. Práve za tento konformný prvok, by som si či už samostatne, alebo v kombinácii so zvýhodneným paketom rád priplatil. Výhodou riešenia hands-free „karty“ je fakt, že vodič sa nemusí obťažovať úkonom odomykania, resp. zamykaním vozidla či už prostredníctvom karty alebo na to určeného tlačidla na predných dverách. Bezkľúčový systém funguje precízne na základe tesnejšieho priblíženia sa k vozidlu. Po zaregistrovaní signálu z kľúčika sa Dacia automaticky odomkne a po vzdialení od vozidla zase uzamkne. K funkcii bezkľúčového prístupu v sumári patrí aj výrazný zvukový tón. Ten doprevádza situácie, keď sa vodič vzdiali z naštartovaného vozidla, napríklad s kartou vo vrecku.
Architektúra palubnej dosky ponúka vyvážený mix užívateľskej jednoduchosti, s na prvý pohľad nenápadnými modernými riešeniami. Materiálová skladba v mojich očiach reálne prekonáva prvotné očakávania spojené s výslednou cenovkou testovaného exempláru. V princípe tvrdé plasty na palubnej doske, resp. výplniach dverí ponúkajú precízne dielenské opracovanie. Originálnym spestrením špičkovej verzie Stepway je zaujímavý tkaninový dekór. Tento na dotyk príjemný materiál sa okrem centrálnej časti palubnej dosky nachádza aj na lakťových opierkach predných dverí. Za efektný prvok tu okrem toho možno označiť tiež kontrastne farebné detaily inšpirované exteriérovou farbou Atacama, viditeľné napríklad na výduchoch ventilácie.
Na užívateľsky prijemný koncept interiéru plynule nadväzuje aj precízna ergonómia s logickým a intuitívnym rozmiestnením ovládacích prvkov. Výnimku v tomto smere predstavuje len tradične „francúzske“ ovládanie autorádia, resp. telefónu prostredníctvom združeného ovládača vpravo pod volantom.
Maximálnu prehľadnosť ponúka jednoduchý prístrojový panel s klasickými analógovými „budíkmi“, skombinovanými s jednofarebným displejom palubného počítača. V rámci celkovej intuitívnosti ovládania sa mi páči jednoduchá možnosť prepínania medzi klasickými údajmi palubného počítača a ostatnými ukazovateľmi ako je digitálne vyobrazenie rýchlosti, tlaku pneumatík, resp. stupnice s teplotou chladiacej kvapaliny.
Špičkovú jednoduchosť s maximálnou funkčnosťou ponúka samostatný modul klimatizácie. Ten je dôverne známy už aj z ostatných modelov značky Dacia. Na moderné trendy, naopak, reaguje centrálny infotainment s do priestoru vystúpenou dotykovou obrazovkou, a s praktickejším matnejším povrchovým prevedením.
Graficky jednoduché užívateľské menu je aj pri novej generácii infotainmentu značky Dacia obohatené o hravé farby. Po funkčnej stránke sa systému nedá nič zásadné vytknúť. Okrem obstojnej kvality výstupu z parkovacej kamery som bol v sumári spokojný aj pohotovosťou odozvy na dotyk. Výnimku z času na čas predstavovala mrznúca navigácia, resp. vyobrazenia mapového podkladu. Toto ale možno považovať skôr za problém konkrétneho automobilu. Priamo k modulu obrazovky je možné jednoducho pripevniť aj originálny držiak na smartphone. V tomto kontexte je maximálne užitočná prítomnosť USB slotu situovaného hneď vedľa infotainmentu.
Nová Dacia Sandero Stepway v rámci segmentu malých automobilov dokáže potešiť až nečakane vzdušnou kabínou. Predné sedačky sú ukotvené pomerne vysoko. Testovaný model týmto riešením znova pripomína plnohodnotné SUV-ečka. Na prvý pohľad jednoducho tvarované predné sedačky s originálnym motívom Stepway, v praxi okrem dostatočných rozmerov potešia príjemne mäkkým látkovým čalúnením. Miernu výhradu mám len k úzkej lakťovej opierke integrovanej priamo do vodičového operadla. Daný luxus je tak dopriaty len vodičovi. Týmto riešením sa testovaný model inšpiroval pravdepodobne vo svete úžitkových automobilov.
Priestorovo dospelo pôsobí Sandero Stepway aj v druhom rade. Ako veľkorysý tu možno označiť predovšetkým parameter vnútornej šírky. Okrem detí sa vzadu preto adekvátne pohodne odvezie aj dvojica štandardne urastených dospelých. Skutočných dlháňov v druhom rade, bude podobne ako pri väčšine konkurentov limitovať až priestor na kolená, resp. nohy. Ako nemilý kompromis pre zadných pasažierov v druhom rade, možno zároveň označiť pomerne úzke lakťové opierky skombinované s tvrdými vnútornými výplňami druhého páru dverí.
Sandero Stepway dokáže potešiť aj adekvátne veľkorysým batožinovým priestorom so základnou kapacitou 328 litrov. Kufor dostal až nečakane precízne čalúnenie jeho bočných sien. Na mechanické poškriabanie tu bude naopak náchylná pomerne vysoká nakladacia hrana v plechovom prevedení lakovaným vo farbe karosérie. Vďaka medzipodlahe tu je možné v konfigurácii so sklopenými sedadlami v druhom rade, vytvoriť optimálnu rovinu, vhodnú na prepravu nadrozmerných predmetov. Štandardnou výbavou testovaného modelu je lepiaca sada. Užitočná dojazdová pneumatika je v cenníku k dispozícii za akceptovateľný doplatok 150 eur.
Nový Stepway ponúka špičkový pomer medzi vstupnou cenou a následne nadobudnutou hodnotou aj z hľadiska výbavy na palube. Testovaná vrcholná konfigurácia s prívlastkom Comfort, už bez nutnosti ďalšieho priplácania, zahŕňa viacero asistenčných systémov, dažďový senzor, elektrické ovládanie všetkých štyroch okien, kožený volant alebo multimediálne rozhranie bez vstavanej navigácie. V úplnom základe sú pritom k dispozícii, už spomínané LED svetlá, tempomat s obmedzovačom rýchlosti, svetelný senzor alebo manuálna klimatizácia.
Prekvapivo univerzálny
Z moderného konštrukčného základu ťaží nová Dacia Sandero Stepway aj v rámci jazdných vlastností. Tie možno aj vzhľadom na cenovú politiku vozidla označiť aj ako až prekvapivo dospelé a suverénne!
Aj keď je v princípe konštrukčne robustný podvozok testovanej verzie prispôsobený aj cestám s horším povrchom, tak Stepway ma svojim vyladením pruženia najviac prekvapil na kvalitnom asfalte. Aj vďaka reálne nízkej hmotnosti nie je novinke s logom Dacia vyslovene proti srsti ani športovejšia jazda na obľúbených okreskách plných zákrut. Pri dynamickom prejazde cez tiahle zákruty sa vozidlo svojský nakloní, no nič dramatické sa ďalej nedeje. Ak to vodič s nájazdovou rýchlosťou vyslovene preženie, tak sa k slovu pomerne rázne prihlási stabilizačný systém. V kontexte zážitkovej jazdy pôsobí najviac antišoférsky preposilované riadenie s len minimálnou spätnou väzbou.
Za hlavnú prednosť, resp. talent modelu Sandero Stepway možno v sumári označiť pohotové filtrovania bežných nerovností našich ciest. Na druhej strane, aj v tomto prípade platí, že pri nechcenom trafení skutočne hrubej nerovnosti alebo veľkej prepadliny, tu už smerom od podvozka treba počítať aj príznačným buchotavým prejavom.
Vzhľadom na pohotovostnú hmotnosť cca 1,2 tony si Dacia mohla dovoliť použiť na zadnej náprave len „bubnové“ brzdy. Tie si svoju pozíciu zastali veľmi dobre, a to aj pri opakovanom simulovanom zastavení z vysokej rýchlosti. V rámci jazdného komfortu považujem v danej kategórii ako akceptovateľné, aj odhlučnenie vnútorného priestoru. Zaujímavým zvukovým prejavom sa v princípe vyznačuje pohonná jednotka pod prednou kapotou. Moderný a zároveň odolný 3-valec 1,0 TCe sa za svoju konštrukciu s nepárnym počtom valcov rozhodne nehanbí. Pri studených štartoch, ako aj vo vyšších otáčkach sa testovaná motorizácia zároveň prejaví „drsnejšou“ zvukovou farbičkou.
Aj napriek papierovému výkonu 91 koní, poskytuje pohonná jednotka ľahkej novinke, vo väčšine životných situácií, reálny dostatok sily. Pod pocitovo presvedčivú jazdnú dynamiku sa tu podpísala aj spolupráca s manuálnou 6-st. prevodovkou. Klasický manuál s krátkymi prvými prevodmi prijemne potešil tiež svojou presnou kulisou a adekvátne dlhými dráhami radenia. S odmyslením si jazdného komfortu a nutnosti práce s troma pedálmi, považujem pri modeli Dacia Sandero Stepway 6-st. manuál v sumári ako zmysluplnejšiu voľbu! V jeho prospech, v porovnaní s CVT automatom, okrem nižšej cenovky, hovorí aj vyšší krútiaci moment, a tým pádom už aj vyššie spomenutá lepšia jazdná dynamika.
Vo finále rozhodne nemožno opomenúť ani spotrebu paliva. Po skúsenostiach s oboma typmi prevodoviek vyšiel v našom porovnaní manuál na každých 100 km o približne trištvrte litra úspornejšie! Samozrejme, výsledná spotreba sa aj v tomto prípade v značnej miere odvíja od preferovaného jazdného štýlu. Dacia Sandero Stepway s manuálnou prevodovkou si v rámci testu v meste vypýtala 7,1 litra. S ešte o niečo vyšším apetítom tu treba počítať na diaľnici. Naopak, pri pokojnej jazde po okreskách dokáže priemerná spotreba klesnúť výrazne pod hranicu 6-litrov. Výsledný priemer podľa palubného počítača sa na konci týždňového testu ustálil na hodnote 5,9 litra. Táto hodnota približne zodpovedá údaju, ktorý oficiálne sľubuje výrobca.
V rámci úspory paliva mi v prípade modelu Sandero Stepway nedával prakticky žiadny zmysel ponúkaný mód Eco. Ten dokáže citeľne otupiť inak pomerne energické reakcie plynového pedála. Pri simulovanom meraní na identickom okruhu som s módom Eco dosiahol prakticky identickú spotrebu, ako tomu bolo pri štandardnom nastavení.
Outdoorová verzia Stepway ponúka o 4 cm vyššiu svetlú výšku, než bežný model Dacia Sandero. Celková svetlosť podvozka sa ustálila na veľmi slušnej hodnote 201 mm. Vďaka tejto prednosti toho testovaný model zvládne mimo spevnených ciest o niečo viac, ako je len presun po poľných, resp. lesných cestách. V náročnejších podmienkach sa ako limit logicky javí pohon len prednej nápravy. Vo finále je zároveň škoda, že testovaný model dostal v princípe len obyčajné naladenie trakčnej kontroly.
A náš celkový dojem?
Nová Dacia Sandero Stepway ponúka v porovnaní s bežným súrodencom dnes tak preferovanú a imidžovú nadstavbu, zabalenú stále do racionálneho a cenovo výhodného balenia. Táto filozofia, testovaný model plným právom katapultovala na úspešnú vlnu. Ako lepšia voľba sa v tomto prípade javí konfigurácia s manuálnou prevodovkou, ktorá za lepšie peniaze dokáže ponúknuť presvedčivejšiu dynamiku a zároveň nižšiu spotrebu paliva.
Autor: Peter Hlačik/Foto: Filip Lehotský
Testovací diár:
Model: Dacia Sandero Stepway 1,0 TCe 90 Comfort
Dĺžka: 4 099 mm
Šírka: 1 848 mm
Výška: 1 587 mm
Rázvor: 2 604 mm
Objem kufra: 328 litrov
Motor: zážihový
Pohon: predný
Počet valcov: 3
Výkon kW/koní: 67/91
Krútiaci moment Nm: 160
Pohotovostná hmotnosť: 1152-1211 kg
Maximálna rýchlosť km/h: 172
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h: 12,0 s
Prevodovka: manuálna
Počet stupňov: 6
Kombinovaná spotreba podľa výrobcu 5,6 – 5,8 l na 100 km
Spotreba podľa palubného počítača počas testu: 5,9 / 100 km
Pneumatiky: Continental EcoContact
Verzia/cena
Dacia Sandero Stepway 1,0 TCe 90 Comfort (testovaný model) od 12 900 €
Dacia Sandero Stepway 1,0 TCe 90 Essential od 11 600 €