Najvýznamnejšia americká automobilka dokáže v našom geografickom priestore zaujať veľmi pestrým portfóliom dostupných modelov. Medzi horúce novinky sa v tomto kontexte radí napríklad plne elektrické kompaktné SUV s kultovým označením Explorer či vylepšené verzie stabilne obľúbených modelov Puma a Kuga. Ford na Slovensku predáva už aj najnovšiu generáciu legendárneho modelu Mustang s tradičnou motorizáciou V8. Jasný rukopis domoviny modrého oválu nesie taktiež ešte stále dostupný rozmerovo veľký plug-in hybrid s tradičným označením Explorer. Do identickej kategórie kultových automobilov patrí znovuzrodené Bronco. Kultový model s efektným retro dizajnom je taktiež oficiálne dostupný i v našej domovine. Koncept nekompromisného offroadu je pri reinkarnovanej novinke obohatený o jazdné vlastnosti, ktoré pripomínajú klasické SUV-čka. Konkurenčnou výhodou modelu Bronco je taktiež dostupnosť výkonnej 6-valcovej motorizácie. Na vlastnej koži sme sa o tomto presvedčili v rámci redakčného testu.
Nový model Ford Bronco, o ktorého pohon sa stará zážihová motorizácia 2,7 EcoBoost s výkonom až 335 koní, v kombinácii s 10-st. automatickou prevodovkou, inovovaným elektrifikovaným pohonom všetkých kolies e-4WD a v nekompromisne terénnej výbave Badlands, nám na test zapožičal slovenský importér vozidiel značky Ford.
Rýchle fakty:
- Modrý ovál má automobily s vyššou svetlosťou podvozka zakorenené hlboko vo svojej DNA. Táto mimoriadne obľúbená kategória dnes zároveň reprezentuje gro modelového portfólia americkej značky. Tradičné SUV a pickupy len prednedávnom doplnila znovuzrodená legenda v podobe ikonického Ford Bronco.
- Reinkarnovaný model s nezameniteľným retro nádychom sa prirodzene prispôsobil dnešnej dobe. Po prvýkrát v histórii je nové Bronco k dispozícii taktiež v praktickejšej verzii s dvoma pármi dverí. Kultová novinka je zároveň v rámci oficiálneho predaja premiérovo k dispozícii aj u nás v Európe.
- Znovuzrodený Ford Bronco nezaprie dizajnovú inšpiráciu pri prvej generácii rovnomenného modelu zo 60-tych rokov minulého storočia. Tvorcovia kriviek si tu okrem efektného retro podtónu dali záležať taktiež na celkovej robustnosti predurčenej na reálne používanie v náročných terénnych podmienkach.
- Interiér nového modelu Ford Bronco zaujme funkčnými, užívateľsky prívetivými a zároveň modernými riešeniami. Autenticky navrhnutá kabína potešili svojím reálne vzdušným konceptom a zároveň je prispôsobená v princípe jednoduchej prestavbe do ešte viac zážitkovej podoby „kabrio“ offroadu.
- Znovuzrodená ikona prináša do nášho geografického priestoru nefalšovaný závan Ameriky nielen svojim imidžom, ale i výkonnou a čisto benzínovou motorizáciou V6. Takmer až bezkonkurenčné terénne schopnosti sú v prípade nového Ford Bronco doplnené o nečakanú všestrannosť na klasických komunikáciách.
Značka Ford stihla dať svetu počas viac ako 120-ročnej histórie reálne veľké množstvo kultových a zároveň legendárnych automobilov. K stabilne nosným modelom modrého oválu sa historicky ladia automobily s vyššou svetlosťou podvozka. Ikonickým „truckom“ sekunduje množstvo populárnych SUV modelov. Američanom napriek tomu v ponuke nejaký čas chýbal vyslovene terénne a zároveň imidžovo ladený ekvivalent. Daný hendikep prednedávnom zmazal znovuzrodený model Bronco.
História rovnomenného modelu siaha až do roku 1965. V tom čase uzrela svetlo sveta jeho prvá generácia. Úspešné a obľúbené Bronco sa s pestrou paletou motorových verzií sa následne produkovalo až do roku 1996, kedy bola jeho výroba ukončená bez priameho nástupcu. Štafetu poslednej piatej evolúcie pôvodnej ikony neskôr prevzali rodinnejšie orientované a celkovo praktickejšie SUV-čka na čele s modelom Expedition.
Američania slávne meno opäť vzkriesili po štvrťstoročí, teda v roku 2021. Úplne nové Bronco postavené na najnovšej evolúcii platformy T6, ktorú využíva napríklad i nový Ranger, si osvojilo efektný retrodizajn inšpirovaný pôvodným modelom zo 60-tych rokov. Modrý ovál tu zároveň zbytočne neexperimentoval. Novinke preto doprial nielen tradičné 2-dverové usporiadanie, ale po prvýkrát v histórii i praktickejšiu karosériu s dvoma pármi dverí. Konceptom a filozofiou sa reinkarnovaná legenda posunula do pozície imidžovo ladeného offroadu, ktorý je zároveň možné rýchlo a pomerne jednoducho prestavať do otvorenej verzie.
V našom priestore vyvolalo pomerne veľký ohlas vyhlásenie, že Ford plánuje svoju novinku po prvýkrát oficiálne predávať aj na starom kontinente. Príchod na európske trhy nastal v závere uplynulého roka. Atraktívna offroad novinka sa u predáva „len“ v dlhšej a praktickejšej karosárskej verzii a dvojici výbav. Civilnejšie ladený základ Outer Banks so základným pohonom všetkých kolies dopĺňa terénne orientovaný testovaný ekvivalent s názvom Badlands a pohonom e-4WD. Jedinú európsku motorizáciu zastrešuje prepĺňaný benzín 2,7 V6 EcoBoost vyladený na výkon 335 koní. Za veľkou mlákou je okrem menšieho štvorvalca k dispozícii zároveň aj špičkový model Bronco Raptor s objemnejšou motorizáciou V6 a výkonom viac ako 400 koní. Modrý ovál má vo svojej domovine zároveň k dispozícii taktiež rozmerovo menšiu SUV verziu s názvom Bronco Sport.
Robustný a efektný retro dizajn
Majestátny, rozmerovo impozantný a zároveň autentický dizajn znovuzrodenej ikony sa počas testovacích dní ukázal v akomkoľvek prostredí ako dokonalý magnet na oči. Američania opäť raz dokázali, ako skvele môže zafungovať reinkarnácia pôvodného retra. Nové Bronco sa svojimi líniami a krytkami celkom jednoznačne inšpirovalo svojou prvou generáciou zo 60-tych rokov minulého storočia. Sympatické je, že extrémne vysoká porcia imidž faktoru je v prípade testovaného exempláru reálne uspôsobená potencionálnemu používaniu v skutočne náročnom teréne.
Prakticky kolmé predné partie s decentne zaoblenou čelnou časťou inak vysokoposadenej prednej kapoty ozvláštňuje obdobne, ako pri pôvodnom modeli, rozmerovo veľkorysá maska. Drsnejšia výbavová verzia Badlands je ľahko identifikovateľná na základe jej sivého lakovania. Fabrickú identitu namiesto pôvodného používaného písaného označenia Ford, pri novinke nahrádza sebavedomý nápis Bronco. Na rovnomenného zakladateľa rodu odkazujú rozmerovo veľkorysé okrúhle svetlomety s efektným výbežkom. Testovaný exemplár podľa očakávania využíva výkonnú full LED technológiu s automatickým prepínaním diaľkového módu a za tmy presvedčivým svetelným účinkom. Z hľadiska terénneho využitia musím v režime zníženej viditeľnosti pochváliť prakticky nadimenzovaný šírku svetelného kužeľa. Vyslovene masívnou, presnejšie „železnou“ konštrukciou sa pýši predný nárazník s dobre ochránenými hmlovými svetlami. Drsný podtón tu evokuje prítomnosťou dvoch masívnych ťažných ôk. Odolné oceľové prevedenie ponúka taktiež masívny kryt pod motorovým priestorom. Dotyk súčasnej automobilovej moderny tu zo všetkého najviac evokuje pred potencionálnym mechanickým poškodením dobre ochránená centrálna „krabička“ so snímačmi asistenčných systémov.
Masívna konštrukcia uspôsobená použitiu v náročnom teréne vyžaruje z kultového modelu aj pri pohľade z profilu. Špičkový predný, resp. zadný nájazdový uhol doprevádza opäť masívna kovová ochrana bočných prahov. Vzhľadom na vysokú stavbu vozidla s citeľne vyššie posadenou kabínou si úkon nastupovania na palubu v prípade detí, ale aj štandardne urastených dospelých už vyžaduje adekvátnu porciu telesnej gymnastiky. Sériové nášľapné prahy sú mimochodom automatickou súčasťou len pri civilnejšej výbave Outer Banks. Z ďalších praktických nápadov chválim vystúpenú líniu blatníkov. Nielen vtipne, ale aj reálne funkčné riešenie ponúkajú vystúpené držiaky na rohoch prednej kapoty. Okrem ukotvenia potencionálneho nákladu na streche je ten istý konštrukčný element v pozícii presných odhadom rohov vozidla veľmi užitočný pri tesnom manévrovaní napríklad v teréne. Pozornému oku s určitosťou neunikne atypické uchytenie rozmerovo veľkých spätných zrkadiel. Ich pevná konštrukčná spojitosť s líniou predných blatníkov je veľkou výhodou pri používaní v tzv. odstrojenej verzii, teda bez strechy a dverí. Z hľadiska využitia v náročných podmienkach Ford nič nepodcenil ani pri praktických 17-palcových diskoch z ľahkých zliatin. Čerešničku na torte tu reprezentujú „obrovské“ A/T pneumatiky renomovanej značky BF Goodrich.
Autenticky drsne pôsobí testované Bronco lakované v zaujímavej a zároveň príplatkovej metalíze Azure Gray taktiež zozadu. Symetricky tvarované „krabicové“ proporcie dopĺňa odolný nárazník. Celkovo kultový nádych tu dotvára výbavový prvok, ktorý bol ešte donedávna automaticky príznačný takmer pre všetky drsné offroady. Reč je o užitočnom náhradnom kolese umiestnenom na postrannej sa otvárajúcej časti dverí batožinového priestoru. Konštruktéri modrého oválu premýšľali pri pozícii zadnej kamery. Tá si našla svoje miesto veľmi prakticky až na ústi konzoly, ktorá fixuje rezervu. Modernú príchuť kompletizujú koncové LED svetlá vizuálne inšpirované pôvodným modelom. Identitu ikonického modelu okrem loga modrého oválu kompletizuje typická silueta neskrotného mustanga. Potencionálne „slabým“ miestom, na ktoré je dobré myslieť pri prejazde cez výraznejšie terénne zlomy je do spodného priezoru vystúpené uchytenie zadného evidenčného čísla.
Moderné prevedenie odolného interiéru
Znovuzrodená ikona dokáže okrem zovňajšku zaujať i v kabíne. Jej tvorcovia si okrem neodškriepiteľného imidž faktoru dali záležať na funkčnej stránke spojenej s potencionálnymi offroad radovánkami. Do prvej spomenutej kategórie možno zaradiť v danej kategórii unikátne riešenie dverí s tzv. bezrámovou konštrukciou. Tienistou stránkou použitej konštrukcie môže byť výhľadovo horšia mechanická odolnosť skiel, resp. ich tesnení spojená s necitlivou manipuláciou pri otváraní. Prioritným benefitom tohto riešenia je priestorovo kompaktnejšia spratnosť odmontovaných dverí pri procese prestavby na otvorenú verziu.
So zážitkami s vetrom vo vlasoch úzko súvisia použité materiály. Ford tu vo väčšine prípadov využíva odolnejšie a ľahko udržiavateľné plochy, ktoré sú už vo svojej podstate menej náchylné na potencionálne mechanické poškodenia. Palec hore dávam napríklad modulom s ovládacími tlačidlami zabelenými v jednoliato pogumovanom obale, ktorý sa veľmi jednoducho čistí od prachu či iného znečistenia. Vzhľadom na americký pôvod testovaného exempláru musím reálne pochváliť až prekvapivo vysoký dôraz kladený na kvalitu dielenského opracovania. Daný prístup pri iných pôvodom identických automobiloch s logami značky Ford nebol v našom priestore ešte donedávna automatickou samozrejmosťou.
Jednoliatu architektúru palubnej disky s kolmou orientáciou ozvláštňuje prítomnosť viacerých madiel užitočných nielen pri jazde v teréne. Pre nekompromisnejšiu výbavovú verziu Badlands sú príznačné efektné oranžové doplnky vrátane prešívania stehmi v identickej farbe. Bronco s určitosťou poteší svojou celkovou užívateľskou prívetivosťou. Dômyselne prepracovanú ergonómiu zdobí množstvo klasických ovládacích prvkov vrátane samostatného modulu klimatizácie a audia. Drsný a odolný podtón kompletizuje masívnym voličom prevodovky skombinovaným s ovládaním jazdných režimov G.O.A.T. V náročnejšom teréne som neraz ocenil vynikajúco prístupný panel na vrchnej časti palubnej dosky. Na tomto mieste je možne pohotovo ovládať uzávierky ako aj ďalšie terénne funkcie. Modul s elektronickým ovládaním okien si vzhľadom na možnosť demontáže dverí našiel miesto na stredovej konzole.
Nové Bronco na druhej strane rozhodne neignoruje ani moderné digitálne trendy. Prístrojový panel ponúka autentickú kombináciu analógového rýchlomera s pomerne veľkým a do značnej miery personalizovateľným displejom. Komunikáciu v angličtine nepovažujem v tomto prípade za reálny problém. Pestrej škále rôznorodých údajov palubného počítača, vrátane terénnych náklonov by na druhej strane predsa len pristala o niečo viac ostrejšia grafika.
Offroad štýlovka ponúka najnovšou verziou multimediálneho rozhrania SYNC so vstavanou navigáciou. Rozmerovo veľká a ergonomicky dobre prístupná obrazovka teší pohotovými reakciami na dotyky i celkovo intuitívnym a schematicky jednoliatym prostredím s precíznou grafikou. Reálne spokojný som bol s kvalitou výstupu kamerového panoramatického náhľadu. Predná kamera disponuje v náročnom teréne užitočnou funkciou spojenou so schematickým vytýčením trajektórie kolies. Orientáciu v menu uľahčuje prítomnosť spodnej lišty s najdôležitejšími skratkami. Samozrejmosťou je komunikácia v češtine či prítomnosť modernej mobilnej konektivity fungujúcej aj bez priameho káblového prepojenia. Užitočným funkčným doplnkom je prepracovaná mobilná aplikácia Ford Pass.
Napriek offroad orientácii testovaný exemplár prekvapil dostupnosťou adekvátneho množstva odkladacích priečinkov. Vtipné riešenie ponúkajú odkladacie priečinky vo dverách. Klasické výlisky tu nahradila sieťková fixácia. Zadné operadlá predných sedadiel „zdobia“ tzv. panely Molle, ktoré sú prostredníctvom daného patentu prispôsobené na uchytenie rôznorodých predmetov. Vítanou zaujímavosťou je strešný ovládací modul prispôsobený na ovládanie dodatočných doplnkov, ako je napríklad navijak či svetelné rampy.
Prirodzene vyvýšený posed za volantom je zárukou veľmi dobrého rozhľadu z vozidla. S určitým kompromisom treba počítať pri pohľade do pravého spätného zrkadla. Podpísala sa pod to jeho o niečo viac posunutá pozícia súvisiaca s už spomínaným uchytením priamo k modulu karosérie.
Dostatočne nadimenzované predné sedačky čalúnené v na dotyk príjemnom a zároveň odolnom koženom prevedení pripomínajú svojim tvarom obývačkové kreslá. Ponúkaným cestovným komfortom dokážu konkurovať klasickým SUV modelom. K drsnej povahe novej generácie modelu Bronco ladí rozmerovo masívny a zároveň ergonomicky príjemný multifunkčný volant.
S klasickými rodinne orientovanými SUV-čkami možno testovanú novinku pokojne porovnávať z hľadiska priestorových pomerov v druhom rade. Okrem detí sa tu pohodne odvezú taktiež dvaja urastenejší dospeláci. Utópiou druhého radu nie je ani cestovanie v trojici. Potencionálny prostredný pasažier musí počítať s prítomnosťou proporčne klasického stredového tunela. Pohodlie zadných pasažierov vylepšuje relatívne dobrý výhľad, pod ktorý sa podpísalo vyššie uchytenie zadnej lavice. Palec hore si zaslúžia zdrojové koncovky, ktoré sú v prípade jazdy v odstrojenej verzii veľmi pekne ochránené napríklad pred prachom alebo vodou.
V mantineloch rodinného využívania nesklame nový Ford Bronco ani pri batožinovom priestore. Prístup sem si vyžaduje o niečo väčšiu priestorovú rezervu. Postarali sa pod to krídlové dvere skombinované s výklopným vekom. V prípade otvorenia vrchnej časti je nutnosťou maximálny uhol otvorenia postranných dverí. Samotný „kufor“ bez prítomnosti tradičného plata disponuje symetrickým tvarovaním a kapacitou až 823 litrov po úroveň strechy. Úložný priestor je navrhnutý tak, aby sa sem v prípade potreby zmestili všetky štyri demontované dvere. Prepravu veľkých a ťažkých predmetov uľahčujú masívne kotviace oká. Do priestoru pod podlahou sa zmestí zdvihák a niekoľko ďalších drobností. Neforemné predmety je aj v tomto prípade možné prepravovať pri sklopených zadných operadlách delených v pomere 60/40.
Obrovským benefitom testovaného exempláru je možnosť v princípe jednoduchej prestavby do otvorenej, resp. odstrojenej verzie. Daný úkon vďaka originálnej sade náradia trvá priemerne zručnej dvojici približne 20 minút. Okrem strešného modulu je možné jednoducho odmontovať taktiež bočné dvere. Práve jazda bez nich reálne evokuje úplne iný rozmer zážitkov, ako je tomu v prípade klasického kabrioletu.
Nový Ford Bronco kompenzuje svoju ambicióznu cenovku nielen motorizáciou V6 ale aj veľmi bohatou výbavou. Už v dostupnejšom prevedení Outer Banks sú k dispozícii kompletné bezpečnostné a asistenčné systémy vrátane terénnych módov, full LED svetlomety, rozhranie SYNC 4 so vstavanou navigáciou, veľmi pekne hrajúce audio Bang & Olufsen, kožené čalúnenie, elektricky ovládané predné sedačky s vyhrievaním, parkovacie senzory skombinované s panoramatickým kamerovým náhľadom na okolie vozidla alebo bezkľučový prístup a štartovanie. Testovaná drsnejšia verzia Badlands k tomu okrem autentických dizajnových doplnkov pridáva terénnejšie kolesá, sofistikovanejší pohon všetkých kolies e-4WD s uzávierkami na prednej i zadnej náprave a taktiež prepracované zavesenie kolies s tlmičmi Billstein.
Kultivované SUV a drsný offroad v jednom balení
Znovuzrodená ikona je po jazdnej stránke nečakane všestranný automobil. S odmyslením si prvotných očakávaní drsného offroadu, vhodného aj do náročnejších terénnych podmienok, sa modrému oválu do identického obalu podarilo zároveň zabaliť v princípe príjemne kultivované a dobre ovládateľné „SUV.“
Pod charakter chameleóna sa podpísala sofistikovaná konštrukcia vrátane aplikácie klasickej karosérie s dvoma pármi dverí a adekvátne dlhým rázvorom. Podvozok kombinuje odolnú rámovú konštrukciu s nezávislým zavesením prednej nápravy a tuhou zadnou nápravou. Ozdobou terénnej verzie Badlands je odolnejšie, resp. terénnejšie riešenie prednej nápravy Hoss 2,0 s funkciou hydraulického odpájania predného stabilizátora. Na jazdné vlastnosti na rozbitých cestách majú zásadný vplyv špičkové tlmiče značky Billstein.
V kombinácii s režimom Baja zvláda robustné Bronco jazdu po tých najrozbitejších slovenských cestných tankodromoch s až neuveriteľnou ladnosťou. Pre testovaný exemplár nie vo vyššom rýchlostnom tempe reálnym problémom ani nechcené trafenie prepadnutého kanalizačného poklopu, resp. inej takpovediac hrubej prepadliny. Dané infraštruktúrne nedostatky pruženie doslova pohltí a to bez následného prenosu kinetickej energie do kabíny.
Na kvalitnom asfaltovom povrchu už novinka v podobe charakteristických vibrácií a decentného pohupovania nedokáže úplne zamaskovať svoj rámový základ. Kultivovanými jazdným vlastnosťami má ale aj v tomto prostredí predsa len bližšie ku klasickým SUV-čkam, ako k pracovným pickupom. Do mozaiky automobilovej klasiky zapadá vyladenie riadenia či prirodzene fungujúce brzdy. Napriek všetkému spomenutému bude s viac ako 2,3-tonovým offroadom temperamentnejšie vymetanie zákrut na obľúbených okresných cestách reálne baviť len málokoho. V prípade modelu Bronco ide v sumári jednoznačne o jedno z reálne mála sériových vozidiel, ktoré dokážu vyčariť nefalšovaný úsmev na tvári skôr na rozbitých lesných cestách ako na rovnučkých a hladkých okreskách.
Znovuzrodená ikona na druhej strane bezproblémovo a pohodlne stále zvláda i diaľničné presuny v predpísanom rýchlostnom tempe. Pri rýchlosti nad hranicou cca 100 km/h už treba v interiéri počítať so svojským akustickým diskomfortom. Prirodzene sa pod to podpísala prakticky kolmá silueta vrátane línie čelného skla. Ideálne riešenie slabšieho odhlučnenia predstavuje špičkovo hrajúce audio značky Bang & Olufsen s 10 reproduktormi. V disciplíne celkovej kultivovanosti musím pochváliť A/T pneumatiky BF Goodrich, ktoré pri vyššom rýchlostnom tempe potešili nečakane nízkou úrovňou „hučania.“ Do kontextu offroadu so všestrannou orientáciou zapadajú dobre vyladené asistenčné systémy. Zmysluplný cit pre detail reprezentuje napríklad tempomat, ktorý je možné podľa potreby využívať v klasickej, ako aj adaptívnej funkcii.
Ozdobou modelu Bronco, ktorá zároveň pripomína jeho americkú DNA je v našom priestore dnes už pomerne raritná benzínová motorizácia V6, bez akéhokoľvek prídavného elektrického dopingu. Do Európy dodávaný motor reprezentujú výkonovo prostrednú alternatívu z domáceho trhu. Zároveň ide o iné pohonné ústrojenstvo ako používa benzínový super-pickup Ranger Raptor. Testovaný exemplár poháňa objemovo o niečo menšia, no zároveň výkonnejšia a celkovo energickejšia prepĺňaná zážihová motorizácia 2,7 V6 EcoBoost s výkonom až 335 koní. Vďaka ponúkanému výkonu dokáže byť veľký offroad v rámci dostupného dynamiky nečakane suverénny napríklad pri svižných rozjazdoch z križovatky. Sám za seba v tomto kontexte hovorí udaj o zrýchlení z pokoja na 100 km/h, na ktorý Bronco potrebuje len 7,2 sekundy. Na adekvátnu výkonovú rezervu sa tu je možno spoľahnúť prakticky za každých okolností a to nielen na ceste ale aj v náročnom teréne.
K príkladnej dynamike napomáha precízna súhra pohonnej jednotky s hladko pracujúcou 10-st. automatickou prevodovkou. Vyladenie automatu je prirodzene prispôsobené charakteru vozidla. V redukčnom prevode určenom do najťažších podmienok automat logicky využíva prakticky len prvé štyri prevodové stupne. Ďalšou špecialitou výbavovej verzie Badlands je prítomnosť sofistikovanejšieho pohonu kolies e-4WD, známeho napríklad už aj s vyšších špecifikácií nového modelu Ranger.
Zásadnou výhodou pokročilejšej „štvorkolky“ je možnosť voľby režimu 4A. V princípe automatický pohon 4×4 je možné podobne ako pri klasických SUV používať pri vyšších rýchlostiach na klasickom asfalte. To je v porovnaní s čisto zadným pohonom veľká výhoda napríklad za dažďa alebo inak zhoršenej adhézii.
Centrum diania v rámci nastavenia režimov jazdy reprezentuje efektne robustný ovládač Terrain Management System G.O.A.T. (Goes Over Any Terrain). Sympatické je, že rozhranie pre „akékoľvek terénne podmienky“ dokáže v praxi uspokojiť ortodoxných „analógových“ offroadistov, ako aj v teréne menej skúsených vodičov. Z celkovo až ôsmych ponúkaných jazdných režimov verzie Badlands je s odmyslením si klasickej „civilnej“ trojice Normal, Eco a Sport ostatná pätica určená do náročnejšieho terénu.
Menej skúsený vodič s určitosťou ocení prítomnosť módov pre Klzký povrch, Blato, Piesok a Skaly. Bronco po ich aktivovaní automaticky prednastaví pohon e-4WD čo najoptimálnejšie pre zvolené podmienky. Poslednou alternatívou a pomyslenou čerešničkou je režim Baja určený práve na rýchlu jazdu na „rozbitých“ cestných povrchoch.
Alternatívou k plnej automatike je manuálna voľba pohonu. Východiskový pohon výhradne zadnej nápravy určený do bežnej premávky dopĺňa už spomenutá sofistikovaná automatická „štvorkolka“ 4A. Paradoxom je, že už v tomto nastavení sa dokáže Bronco v teréne hravo dorovnať väčšine terénnejšie orientovaných SUV-čkam. Tvrdšiu offroad dištanciu reprezentuje režim 4H s uzavretým medzinápravovým diferenciálom. Do tých najnáročnejších podmienok spojených s hlbokým blatom alebo prekonávaním veľkých terénnych zlomov je určená redukcia 4L. V obdobných podmienkach bude dávať pre niektorých vodičov zmysel taktiež centrálne tlačidlo, ktoré aktivuje tzv. jednopedálové ovládanie vozidla a automaticky výrazným brzdným účinkom.
So sofistikovanou funkciou bŕzd súvisí ďalšia offroad inštancia inšpirovaná vo svete traktorov. Vďaka tzv. smerovej brzde na jednom zo zadných kolies sa Bronco dokáže v teréne veľmi šikovne otočiť aj v stiesnenom prostredí. O v princípe extrémnych terénnych schopnostiach testovaného exemplára napovedá napríklad parameter svetlej výšky s hodnou cca 26 cm. Prejazd cez náročné kríženia či iné výrazné zlomy značne uľahčuje už spomínaná možnosť odpojenia predného stabilizátora. Kolesá prednej nápravy majú v tomto prípade ešte výrazne lepší kontakt so zemským povrchom. Pochváliť tu musím pocitovo stále excelentnú tuhosť karosérie. V prípade potencionálnych ťažkostí je ostáva stále k dispozícii zadná i predná uzávierka. Po ich aktivovaní na nespevnenom podklade sa ikonický Ford zmení takmer až na tank. Z užívateľského hľadiska veľmi veľmi chválim možnosť nezávislej aktivácie spomenutých uzávierok.
Počas testovacieho týždňa so stabilným suchým počasím si znovuzrodená americká ikona suverénne a hravo poradila so všetkými pripravenými nástrahami. Logicky terénny limit tu môže v špecifickom prostredí predstavovať nanajvýš nestabilný podklad spojený v s potenciálnym uviaznutím na „bruchu“ a následnou stratou trakcie cca 2,3 tony vážiaceho offroadu.
Americký rodokmeň sa s prihliadnutím na použitú techniku na čele s čisto benzínovou motorizáciou V6 prirodzene premietol do výslednej spotreby paliva. Samotná automobilka deklaruje viac ako 14-litrový apetít. Výsledný testovaný priemer v letnom počasí sa na konci testu prekvapujúco ustálil na o niečo nižšej hodnote 13,7 l/100 km. S vyslovene ľahkou nohou a predvídavou jazdou v bežnom prostredí tu nie je žiadnou utópiou ani cca 12-litrová spotreba. Najúspornejšie je Bronco na okreskách, kde sa nameraná spotreba ustálila teste pod 10-litroviu hranicou. Pri ustálenom diaľničnom tempe vyobrazil palubný počítač priemer 13,5 l/100 km. S najmarkantnejším úbytkom paliva z nádrže treba s odmyslením si náročného terénu počítať v meste. Tu sa nameraná spotreba ustálila na hodnote 17,3 l/100 km.
A celkový dojem?
V časoch keď sa mnohé automobilky predbiehajú v reinkarnácii pôvodne ikonických modelov s prioritnou vidinou prepracovanej marketingovej komunikácie, prišiel Ford so znovuzrodeným modelom Bronco. Nový model dokázal reálne nielen nadviazať ale zároveň aj prekonať legendárny odkaz svojich predchodcov. Prakticky bezkonkurenčným terénnym schopnostiam pri testovanom exemplári sekunduje vítaný závan „normálnosti“ spojený s bezproblémovým rutinným používaním. Ozdobou novinky je v našom priestore už čoraz vzácnejšia nefalšovaná americká príchuť na čele s energickou motorizáciou V6.
Autor: Peter Hlačik/Foto: Filip Lehotský
Testovací diár:
Model: Ford Bronco 2,7 V6 EcoBoost e-4WD Badlands
Dĺžka: 4 800 mm
Šírka: 1 937 mm
Výška: 1 962 mm
Rázvor: 2 950 mm
Objem kufra: 873 litrov (po strechu)
Motor: zážihový (benzín)
Pohon: všetkých kolies
Počet valcov: 6
Výkon kW/koní: 246/335
Krútiaci moment Nm: 563
Pohotovostná hmotnosť: 2 343 kg
Maximálna rýchlosť km/h: 161
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h: 7,2 s
Prevodovka: automatická
Počet stupňov: 10
Kombinovaná spotreba podľa výrobcu 14,2 l na 100 km
Spotreba podľa palubného počítača počas testu: 13,7 / 100 km
Pneumatiky: BF Goodrich Baja Champion A/T
Verzia/akciová cena
Ford Bronco 2,7 V6 EcoBoost e-4WD Badlands (testovaný model) od 79 990 €
Ford Bronco 2,7 V6 EcoBoost e-4WD Outerbanks od 74 990 €