SUV boom sa postaral o to, že klasicky koncipované automobily kompaktnej veľkosti už nie sú tak žiarivými hviezdami ako v minulosti. Pre mnohé automobilky majú napriek tomu stále mimoriadny význam. Dôkazom toho je aj modrý oval. Ford má v našom priestore, v ponuke pestrú škálu modelov s vyššou svetlou výškou. Medzi jeho najžiadanejšie európske produkty ale stále patrí aj modelová rodina Focus. Aktuálna generácia zástupcu kompaktného segmentu podstúpila prednedávnom pomerne citeľnú modernizáciu. Obľúbený zástupca z c-segmentu je stále k dispozícii v dvoch karosárskych prevedeniach. Ešte viac spestrenia v tomto smere prináša dnes obľúbená outdoorovo ladená výbavová verzia s prívlastkom Active, dostupná pre hatchback i kombi. V redakčnom teste sme ju preverili v praktickej karosárskej verzii a najnovšou evolúciou maloobjemovej benzínovej motorizácie EcoBoost obohatenej o mild-hybrid.
Vynovený Ford Focus Kombi Active s moderným zážihovým motorom 1,0 EcoBoost mHEV, skombinovaným s novou 7-st. automatickou prevodovkou a dobrodružnej výbavovej línii Active, nám na test zapožičal slovenský importér vozidiel značky Ford.
Rýchle fakty:
- Modelový rad Ford Focus je aj napriek pomerne neistej budúcnosti stále jedným z hlavných pilierov európskeho portfólia modrého oválu.
- Aktuálna štvrtá generácia pozostávajúca v Európe s hatchbacku a kombi podstúpila prednedávnom pomerne zásadnú modernizáciu. Facelift klasiku doplnila taktiež obmenená paleta pohonných jednotiek.
- Výraznejší dizajn vynoveného modelu Ford Focus, s kompletne prepracovanou prednou častou, si po modernizácii viac zakladá na vzájomnom odlíšení jednotlivých výpadových verzií. Outdoorovou alternatívou je tu aj naďalej mierne zdvihnutý derivát s prívlastkom Active.
- Facelift v interiéri modelu Ford Focus sa nesie v duchu minimalizmu. Pôvodne samostatný modul klimatizácie sa po novom už premiestnil do dotykového infotainmentu. Ozdobou testovanej verzie kombi ostáva rodinná orientácia s prepracovanou užívateľskou stránkou.
- Vynovený Ford Focus patrí po jazdnej stránke aj naďalej na absolútnu špičku kompaktného segmentu. Platí to aj v prípade testovanej verzie Active. Prioritnou doménou novej a príjemne energickej mild-hybridnej motorizácie 1,0 EcoBoost je racionalita.
Fotogaléria Ford Focus Kombi Active
Dnes už legendárny Ford Focus, ako nástupca modelu Escort debutoval vo svojej pôvodnej verzii už v roku 1998. Kompaktná modelová rodina sa hneď od počiatku zaradila k lídrom v Európe kľúčového kompaktného segmentu. Na úspech prvej generácie dokázali plynule nadviazať aj nasledovníci z rokov 2004 a 2010.
Aktuálny Ford Focus s poradovým číslom štyri bol predstavený v roku 2018, teda o symbolických 20-rokov neskôr ako pôvodný model. Automobil postavený na koncepčne modernom technickom základe Ford C2 sa európskemu trhu z hľadiska racionálnosti prispôsobil ponukou dvoch karosárskych verzií. Na niektorých trhoch v Ázii je ale tento model aj naďalej k dispozícii aj s karosériou typu sedan.
Na dynamicky meniace sa zákaznícke preferencie, modrý oval pri svojej legende zareagoval napríklad v podobe nasadenia, dnes tak obľúbenej outdoorovej verzie s prívlastkom Active. Tá sa v ponuke objavila práve pri aktuálnej štvrtej generácii. Nadšencov zážitkovej jazdy poteší, že aj napriek nekompromisnej poľovačke na emisie je Focus aj naďalej k dispozícii aj v „ostrej“ hot hatch verzii s dovetkom ST.
V závere roku 2021 doprial Ford kompaktnej Focus rodine osvieženie v podobe faceliftu. Obligátne dizajnové a výbavové zmeny doplnil príchod najnovšej verzie palubného rozhrania SYNC4 s pokročilým hlasovým ovládaním či vylepšené asistenčné systémy. Už v základe sú ponovom k dispozícii full LED svetlomety, ktoré za príplatok dopĺňa príplatková adaptívna Matrix technológia. Každá z výbavových verzií si po modernizácii ešte viac zakladá na vlastnej vizuálnej autenticite.
Pomerne zásadne zmeny sa odohrali aj v priestore pod prednou kapotou. Z ponuky žiaľ vypadol objemovo väčší benzínový 3-valec 1,5 EcoBoost. Základná motorizácia v podobe najnovšej evolúcie prepĺňaného „litrového“ benzínového 3-valca dostala elektrický doping v podobe mild-hybridu so 48V štartér generátorom.
Absolútnym motorovým základom vynoveného modelu Ford Focus ostáva neelektrifiková pohonná jednotka 1,0 EcoBoost s výkonom 125 koní, ktorá sa kombinuje výhradne so 6-st. manuálnou prevodovkou. Mild-hybrid 1,0 Ecoboost mHEV s identickým výkonom 125 koní, v cenníku aktuálne figuruje len v kombinácii s novou 7-st. automatickou prevodovkou s dvoma spojkami. Vítaným spestrením ponuky pohonných jednotiek je aj po modernizácii úsporný turbodiesel 1,5 TDCi EcoBlue s výkonom 115 koní, dostupný s 8-st. automatickou prevodovkou. Pre priaznivcov vyššieho výkonu je pri oboch karosárskych derivátoch k dispozícii výkonný model Focus ST. Jeho pohon zabezpečuje zážihová motorizácioa 2,3 EcoBoost s výkonom 280 koní, kombinovaná so 6-st. manuálom ale aj 7-st. automatom.
Svalnatý zálesák
Vynovený Ford Focus pôsobí po modernizácii sebavedomejším dojmom. Modrý oval sa tu pohral s mnohými vizuálnymi detailmi. Daný prístup pri testovanom exemplári s prívlastkom Active formuje opticky atraktívne a zároveň opticky robustné kombi. Jednotlivé výbavové verzie sa od seba po facelifte odlišujú o niečo viac ako tomu bolo v prípade pôvodného stvárnenia štvrtej generácie.
Najviac optických zmien si po modernizácií pripísala predná časť. Vynovenému modelu Focus dodáva viac šmrncu dynamickejšia a zároveň rozmerovo veľkorysejšia maska s prakticky kolmým sklonom. Do priestoru masky sa ponovom presťahovalo aj ikonické fabrické logo. Pre vyvýšenú verziu Active je signifikantné vertikálne rebrovanie. Osviežený dizajn dostali aj predné svetlá. Testovaný exemplár po technickej stránke disponuje „základnou“ parabolickou LED technikou dostupnou už v štandarde. Palec hore si tu reálne zaslúži za tmy adekvátny svetelný výkon s príjemnou šírkou svetelného kužeľa. V module hlavných svetlometov sú ponovom zakomponované už aj hmlovky. Drsne-elegantný nádych mierne vyvýšeného kombi formuje aj nový predný nárazník s efektnou dvojfarebnou plastovou ochranou v spodnej časti.
Pri pohľade z profilu pôsobí Focus Kombi elegantne a zároveň aj dynamicky. O decentnú športovú príchuť sa v tomto priestore okrem vytiahnutých blatníkov postarala postupne sa zužujúca línia bočného presklenia s orámovaním v tmavej farbe. Dovetok Active tu okrem rovnomenného štítku na predných blatníkoch pripomína ochranné oplastovanie prahov a lemov blatníkov. Ozdobou testovaného exempláru je príplatková a zároveň prenikavá modrá metalíza s názvom Desert Island Blue. Dobrodružná výbavová verzia sa automaticky kombinuje so 17-palcovými diskami so špeciálnym dizajnom a pneumatikami s vyšším bočným profilom. Toto riešenie má výrazný podiel na o cca 3 cm vyššej svetlej výške v porovnaní s klasickým kombi súrodencom.
Decentné faceliftové zmeny pri dizajne zadných partií najviac pripomínajú vynovené koncové svetlá, ktoré kombi značku Ford zároveň opticky rozširujú. Jemne športový nádych zadných partií zároveň formuje aj strešný spojler. Efekt optickej robustnosti aj v tomto priestore dotvára masívny zadný nárazník s dvojfarebným ochranným oplastovaním. Vynovený Focus Kombi Active zároveň aj po príchode mild-hybridu dokáže zaujať atraktívnou a reálne funkčnou zdvojenou výfukovou koncovkou.
Interiér s rodinným potenciálom
Aj keď je zálesácka výbavová verzia Active v princípe inšpirovaná SUV svetom, tak testovaný exemplár je stále prioritne prakticky orientovaným kombi. Modernizácia so sebou priniesla všeobecne zjednodušený koncept interiéru. Niektoré ovládacie prvky na čele s modulom klimatizácie sa po vzore aktuálnej doby premiestnili do proporčne nadštandardnej centrálnej dotykovej obrazovky.
Na prvý pohľad jednoduchšia, resp. konzervatívnejšia architektúra palubnej dosky pôsobí pri podrobnejšom preskúmaní veľmi solídnym dojmom. Okrem precízneho dielenského opracovania si Ford v tomto prípade dal vcelku záležať aj na výbere materiálov. Pre dobrodružnú verziu sú príznačné nielen modré dekoračné lišty na palubnej doske, resp. výplniach dverí, ale napríklad aj autentický motív čalúnenia.
Na osvedčenú automobilovú klasiku tu odkazuje napríklad klasický koncept prístrojového panelu s analógovými ručičkami. Veľmi prehľadné budíky s dynamickým podtónom sú v prípade modrého oválu dôkazom, že prioritné funkčné riešenie dáva zmysel aj v dnešnej digitálnej dobe. Plne grafický prístrojový panel je výsadou najvyššej výbavy Active X. Orientáciu na funkčnú stránku pri testovanom exemplári pripomína tiež prehľadný a prispôsobiteľný displej palubného počítača s decentnou grafikou. V položkách menu logicky pribudla záložka s monitoringom funkcie mild-hybridnej motorizácie.
Centrálne dotykové rozhranie nového infotainmentu SYNC4 s 12,3-palcovým dotykovým monitorom sa radí medzi najväčšie obrazovky v kompaktnom segmente. Aj napriek svojim rozmerom do priestoru vystúpená obrazovka pri mojej výške cca 185 cm nijako neobmedzovala výhľad z vozidla, a to ani v prípade najnižšej pozície sedačky. Infotainmnent s pre značku Ford typickým grafickým prostredím, s bielym podkladom musím pochváliť za celkovú prehľadnosť a intuitívnosť. Veľmi spokojný som bol aj pohotovými reakciami na dotyk a dostatočne veľkými ikonami.
SYNC4 naviac podporuje aj pomerne sofistikované hlasové ovládanie v príbuznom českom jazyku. Modrý oval má tradične veľmi dobre zvládnutú aj nadstavbu v podobe mobilnej aplikácie FordPass Connect. Alternatívou dobre fungujúcej vstavenej navigácie je prítomnosť modernej mobilnej konektivity fungujúcej bez nutnosti káblového prepojenia. Potenciál veľkej obrazovky využíva Focus aj z hľadiska vyobrazenia náhľadu parkovacej kamery. Pomerne detailný obraz, by pri danej veľkosti ale predsa len mohol disponovať ešte o niečo ostrejším rozlíšením.
Špičková ergonómia pôvodného modelu po facelifte v princípe príliš neutrpela ani z hľadiska permanentne prítomnej spodnej lišty s modulom klimatizácie. Na „upratanej“ centrálnej časti palubnej dosky si svoje miesto v podobe klasických ovládačov našlo ovládanie hlasitosti audia či tlačidlá zmeny jazdných režimov, resp. deaktivácie funkcie štart/stop. Vynovený Focus boduje aj príjemne navrhnutými odkladacími priečinkami. Zmysel a cit pre detail tu pripomína napríklad prémiový prvok v podobe čalúnenia odkladacích boxov vo dverách. Toto riešenie dokáže pri svižnej jazde eliminovať potencionálne nepríjemný zvuk pohybujúcich sa malých predmetov.
Posed za volantom je aj napriek o 3 cm vyššej svetlej výške stále skôr kompaktná klasika. K pohodliu okrem príjemne komfortných a dostatočne nanominovaných predných sedadiel a mäkkých lakťových opierok v predných dverách, napomáha aj široká škála nastavenia optimálnej pozície. Za čerešničku tu možno označiť veľmi dobre prístupné mechanizmy zapínania bezpečnostných pásov. Precízne vyladenie jazdných vlastnosti tu už podvedome evokuje multifunkčný volant s prakticky ideálnou hrúbkou venca.
Svoj rodinný potenciál pripomína Focus Kombi v druhom rade. Priestorovými pomermi v zadnej časti kabíny sa testovaný exemplár jednoznačne radí k lepšiemu priemeru kompaktnej triedy. Okrem detí sa v druhom rade pohodlne odvezie aj dvojica urastenejších dospelých. Opticky decentnejšia výplň zadnej lavice je pre niektoré modely značky Ford typická. Aj napriek tomu tu ostal zachovaný plne akceptovateľný komfort sedenia, čo platí aj pre dlhšie presuny. Za chybičku na kráse v tomto smere považujem absentujúce centrálne výduchy ventilácie pre zadných pasažierov. Prázdny priestor ústia stredového tunela, tak vypĺňa aspoň dvojica zdrojových USB koncoviek.
Prívlastok kombi, dokázal testovaný exemplár vyšperkovať v rámci praktickej stránky v batožinovom priestore. So základnou kapacitou až 635 litrov patrí Focus Kombi k najlepším vo svojom segmente. Honbu za rekordnými číslami, ešte viac znásobili mnohé praktické nápady. Poctivé čalúnenie „kufra“ dostalo nový materiál s tzv. krátkym vlasom, ktorý je možné veľmi efektívne čistiť vysávaním. Háčiky a kotviace oká či možnosť sklápania zadných operadiel z kufra dopĺňa sofistikovane vyriešená podlaha. Vďaka nej je možne batožinový priestor predeliť. To iste platí aj o priestore pod podlahou, kde nechýba ani praktická gumená vanička ideálna napríklad na mokré predmety. Do priestoru pod podlahu sa zmestí aj krycia roletka, s ktorou sa pri demontáži vďaka koľajničke veľmi ľahko manipuluje. Vítaným bonusom je prítomnosť užitočnej dojazdovej pneumatiky dostupnej bez príplatku. Po sklopení zadných operadiel vzniká ideálna rovina s maximálnym objemom 1620 litrov.
Testovaný Ford Focus Kombi Active ponúkne z hľadiska výbavy okrem optického balíčka už bez nutnosti doplácania napríklad aj: strešné lyžiny, rozhranie SYNC4 so vstavanou navigáciou, parkovacie senzory po celom obvode vozidla, asistenčné systémy, tempomat, bezkľúčové štartovanie či automatickú dvojzónovú klimatizáciu. Ďalšie zaujímavé prvky ako je vyhrievanie sedačiek, volantu či čelného skla a parkovacej kamery sú dostupné v opcii prostredníctvom cenovo zvýhodnených balíčkov. Za zváženie v tomto kontexte stojí aj doplatenie si balíka pokrokových jazdných asistentov vrátane sofistikovaného adaptívneho tempomatu.
Suverénne jazdné vlastnosti
Vynovený Ford Focus dokonale stelesňuje tradičnú prednosť značky Ford, teda precízne vyladené jazdné vlastnosti. Od prioritne rodinne orientovaného kombi skombinovaného s outdoorovou výbavou Active až takú jazdnú suverenitu reálne očakáva len málokto. Pri prvotnom skúmaní môže mnohých zamrzieť diétnejšia paleta benzínových pohonných jednotiek pozostávajúca „len“ z litrového 3-valca. Reálna prax v kombinácii s racionálnym používaním aj v tejto disciplíne ukázala, že modrý oval patrí k priekopníkom moderných maloobjemových motorizácií a automobilka tu dnes ťaží maximum z už nadobudnutých skúseností.
O približne 3 cm vyššia svetlá výška verzie Active jazdnému nadaniu nijako neublížila. Vďaka suverénnemu vyladeniu podvozka s nezávislým zavesením všetkých kolies patrí Focus v tejto disciplíne na absolútnu špičku kompaktnej triedy. Vyladenie pruženia s neadaptívnymi tlmičmi je v princípe tuhšie ako vyslovene poddajné, čo ladí s pocitovo príjemnou tuhosťou karosérie.
Vďaka 17-palcovým diskom a pneumatikami s vyšším profilom zvláda Active s prehľadom odfiltrovať bežné nedokonalosti našej cestnej infraštruktúry. V tomto kontexte musím pochváliť až nečakanú suverénnosť a precíznu ovládateľnosť aj pri svižnej jazde po lesnej, resp. poľnej ceste s horším povrchom.
Precízne zladenie skvelo pracujúceho podvozka s adekvátne ostrým a komunikatívnym riadením vynikne ešte viac pri dynamickejšej jazde na zakrútených okreskách s kvalitným asfaltom. Spomenutú ochotu pre jazdu v zákrutách podčiarkujú len minimálne náklony karosérie. Vyspelým jazdným vlastnostiam vynoveného modelu Ford Focus napomáha aj relatívne nízka pohotovostná hmotnosť. Skvelý podvozok je v sumári nadimenzovaný na výrazne vyššiu porciu výkonu.
Vynovená motorizácia 1,0 EcoBoost obohatená o 48V mild-hybridnú výpomoc prostredníctvom elektrického dopingu z malej li-ion batérie ostáva prioritne racionálnou voľbou. Tomu zodpovedá aj maximálny výkon vyladený na 125 koní. Na prvý pohľad nie vyslovene oslnivá výkonová porcia, je v praxi nadimenzovaná aj na plne obsadené kombi. Pri bežnej jazde vo dvojici a čiastočne zaplneným batožinovým priestorom možno reálne ponúkanú jazdnú dynamiku označiť ako príjemne prekvapenie. Testovaný Focus aj vďaka elektrickému dopingu akceleruje pocitovo suverénnejšie, ako je výrobcom deklarovaná 100 km/h rýchlosť dosiahnutá za 10,4 sekundy.
K charakteristike energicky príjemnej motorizácie EcoBoost mHEV patrí o niečo drsnejší prejav pri studených štartoch. Po zahriatí sa kultivovanosť pohonnej jednotky citeľne zlepší. Zaujímavá zvuková farbička je aj naďalej k dispozícii v druhej polovici otáčkomera. Pri bežnej jazde vrátane diaľničných presunoch som bol reálne spokojný s adekvátnym odhlučnením priestoru pre posádku.
Príjemnej jazdnej dynamike vo výraznej miere napomáha spolupráca s novou 7-st. automatickou dvojspojkovou prevodovkou. Zmeny prevodových stupňov tu prebiehajú veľmi hladko a prirodzene. Nový PowerShift s odolnejšími mokrými spojkami sa na rozdiel od predošlej verzie vrátil ku klasickej mechanickej kulise. Zaujímavosťou nového voliča je úplná absencia manuálneho módu radenia, vrátane chýbajúcich pádiel pod volantom. Podvedomý nedostatok mechanickej zmeny prevodov, mi ale počas týždňového testu, vďaka skvelej súhre motora a prevodovky, nechýbal ani raz!
Automat reaguje podradením veľmi dobre na každé energickejšie zatlačenie pedála akcelerátora. Zaujímavosťou hybridnej nadstavby pohonnej jednotky je pomerne citeľná brzdná rekuperácia. Klasické plachtenie sa v tomto prípade nekoná ani v ekologickom režime jazdy. Pre ešte jemnejšiu trakciu v teréne vybavil Ford verziu Active „redukciou“ v podobe polohy L. Tá nielenže jemnejšie distribuuje silu na kolesá pri jazde v teréne, ale zároveň dokáže podržať prvý prevod aj vo vyšších otáčkach, teda napríklad pri potrebe prehrabania sa blatistým podložím.
Charakteristiku pohonného reťazca vo výraznej miere ovplyvňuje voľba niektorého z piatich režimov jazdy. Východiskovému nastaveniu Normal sekunduje impulzívnejší mód Sport, ale aj benevolentnejší režim Eco. Pre jazdu mimo spevnených komunikácii ponúka Ford Focus Active nastavenia pre klzký povrch resp. nespevnenú cestu. A aj keď od o 3cm vyššieho kombi so svetlou výškou 165 mm nemožno v teréne očakávať žiadne prehnané zázraky, tak dva spomenuté režimy tu nie sú len do počtu.
Pri už pomerne extrémnej skúške opätovného rozjazdu do svahu na blate Focus automaticky ponúkol aj možnosť deaktivácie ESP, a tým pádom ešte suverénnejšieho prenosu sily. V najortodoxnejšom terénom nastavení dokáže Active pri prudšom klesaní zároveň aj príjemne brzdiť motorom! Napriek pomerne schopnej vyladenej trakčnej kontrole prednej nápravy limitovali testovaný exemplár v teréne najviac obyčajné „ekologické“ letné pneumatiky.
Kompaktné kombi s logom značky Ford nesklamalo ani v disciplíne spotreby paliva. Na druhej strane platí, že skôr zážitkovo vyladený mild-hybrid ju v porovnaní s klasickým EcoBoostom neposunul do vyslovene zázračného pásma. V mestskej premávke si Focus Kombi Active vypýtal 6,5 l/100 km. S len o niečo málo vyšším apetítom (6,7 l/100 km) treba počítať na diaľnici. Naopak, na okreskách dokáže testovaný exemplár jazdiť len s približne 5-litrvou spotrebou.
Výsledný testovaný priemer sa nakoniec ustálil na sympatickej hodnote 5,7 l/100 km. Rýchlosť úbytku paliva sa aj v tomto prípade, obdobne ako pri iných maloobjemových motorizáciách odvíja aj od preferovaného štýlu jazdy či jazdy s plne obsadeným, resp. prázdnym vozidlom.
A celkový dojem?
Modelovému radu Ford Focus nedávna modernizácia pristane. Prioritou dizajnovo o niečo výraznejšieho kompaktného zástupcu aj napriek príchodu moderných hračiek na čele s obrovským infotainmentom, ostáva užívateľská prívetivosť a praktická stránka. Tú ešte viac vyšperkovalo rodinné kombi v štýlovej výbave Active. Najväčšou ozdobou testovaného modelu sú aj naďalej špičkové jazdné vlastnosti na čele s fenomenálnym podvozkom.
Autor: Peter Hlačik/Foto: Filip Lehotský
Testovací diár:
Model: Ford Focus Kombi 1,0 EcoBoost mHEV Active
Dĺžka: 4 693 mm
Šírka: 1 825 mm
Výška: 1 536 mm
Rázvor: 2 700 mm
Objem kufra: 635 litrov
Motor: zážihový mild hybrid (benzín)
Pohon: predných kolies
Počet valcov: 3
Výkon kW/koní: 92/125
Krútiaci moment Nm: 210
Pohotovostná hmotnosť: 1451 kg
Maximálna rýchlosť km/h: 193
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h: 10,4 s
Prevodovka: automatická-dvojspojková
Počet stupňov: 7
Kombinovaná spotreba podľa výrobcu 5,3-6,6 l na 100 km
Spotreba podľa palubného počítača počas testu: 5,7 / 100 km
Pneumatiky: Continental EcoContact
Verzia/cena
Ford Focus Kombi 1,0 EcoBoost mHEV Active (testovaný model) od 30 290 €
Ford Focus Kombi 1,0 EcoBoost Titanium (6-MT) od 27 090 €