Autoinak.sk

Test: Ford Ranger Raptor – Super pick-up!

Test Ford Ranger Raptor

Pick-upy s logom Ford dnes valcujú prakticky celý svet. Kým v USA patrí modelový rad Ford série F dlhodobo medzi vôbec najpredávanejšie automobily, tak na európskom kontinente sa obdobne veľkej obľube teší jeho menší súrodenec Ranger. V domovine modrého oválu sa zároveň tento typ vozidla už nejaký čas používa nielen na tvrdú prácu, ale v špeciálnej verzii Raptor dokáže svojim vodičom sprostredkovať rovnako neuveriteľnú porciu zážitkov spoza volantu. Pozitívnou správou je, že Američanom tento typ vozidla už nemusíme len ticho závidieť. Raptor totiž prednedávnom oficiálne dorazil aj do Európy! V rámci faceliftu modelového radu Ranger prišiel Ford premiérovo aj s verziou Raptor. A v našom teste sme sa na vlastnej koži presvedčili, že tento model nemá v našich zemepisných šírkach praktický žiadnu konkurenciu!

Nový Ford Ranger Raptor, o ktorého pohon sa logicky stará najvýkonnejší turbodiesel 2,0 TDCi Ecoblue BiTurbo spolupracujúci s novou 10-stupňovou automatickou prevodovkou, nám na test zapožičala spoločnosť JR Cars Ford Žilina.

Video: Ford Ranger Raptor a Ford Ranger Wildtrak

Rýchle fakty:

Fotogaléria Ford Ranger Raptor

Na prvý pohľad šialený nápad postaviť produkčný športový pick-up sa v USA zrodil na základe popularity rýchlostných offroad pretekov Baja 1000. V rámci tohto podujatia patrí značka Ford z historického hľadiska k najúspešnejším výrobcom. Práve silná inšpirácia súťažným špeciálom z týchto extrémnych pretekov stála v roku 2010 za zrodom modelu Ford F-150 SVT Raptor.

Z extrémneho pick-upu sa stal za veľkou mlákou veľmi rýchlo žiadaný hit. Ford v roku 2017 predstavil už druhú generáciu odvodenú od aktuálneho modelu F-150. Modrý ovál ale prednedávnom zašiel ešte ďalej a v minulom roku sme sa dočkali aj vzniku súrodeneckej verzie odvodenej od menšieho modelu Ranger. V športovej divízii Ford Performance tak v rámci faceliftu aktuálnej generácie modelu Ranger vznikol v premiére model Ranger Raptor, ktorý je filozofiou prioritne určený pre trhy mimo amerického kontinentu.

Verziou Raptor sa pýši už aj Ford Ranger.

Novinka pomenovaná po bleskurýchlom prehistorickom tvorovi známeho aj z filmového plátna je v porovnaní s „bežným“ modelom Ranger prakticky od podlahy novým automobilom. Divízia Ford Performance v tomto prípade prichádza s úplne novou koncepciou pruženia. O to sa starajú extrémne pretekárske tlmiče Fox Racing s progresívnym tlmiacim účinkom. Táto technológia v kombinácii s vinutými pružinami na zadnej náprave zároveň nahrádza klasické listové perá, ktoré aj dnes používa väčšina klasických pick-upov. S prihliadnutím na extrémnu jazdu v teréne sa menili aj celkové proporcie vozidla. Vyššiu svetlú výšku a ešte masívnejšiu ochranu podvozkových partií dopĺňa až o cca 15 cm väčšia šírka vozidla, akou disponuje „klasický“ Ranger. Ford Ranger Raptor okrem toho zaujme aj mnohými detailmi. Za všetko vypichnime napríklad špeciálne pre tento model „upečené“ AT-čkové pneumatiky značky BF Goodrich. Na druhej strane si unikátny športový podvozok vybral svoju daň v podobe nižšej úžitkovosti.

Pod prednou kapotou sa ukrýva výhradne najvýkonnejšia verzia nového prepĺňaného naftového 2-litra, prispôsobená prísnym európskym emisným limitom. Reč je o pohonnej jednotke 2,0 TDCi Ecoblue BiTurbo s výkonom 213 koní, ktorá spolupracuje výhradne s rovnako novým 10-stupňovým automatom.

Raptor poháňa výhradne najvýkonnejšia verzia turbodiesla 2,0 TDCi Ecoblue.

Optické svaly budia rešpekt

Už letmý pohľad na Ford Ranger vo verzii Raptor prezrádza, že toto je tak trochu iný pick-up. Nebojím sa dokonca povedať, že agresívne a priam neprehliadnuteľné vizuálne prvky z neho aj po optickej stránke robia až „športový automobil“. Výrazne svaly v prípade tejto verzie celkom jasne dopĺňa aj neodškriepiteľná optická podoba s väčším súrodencom Ford F 150 Raptor.

Prednej časti testovaného modelu dominuje takmer identická tmavá maska chladiča so sebavedomým nápisom Ford. Rozšírený a robustnejší predný nárazník ponúka už na pohľad špičkový nájazdový uhol. Fanúšikov offroadu pri podrobnejšom skúmaní poteší ešte viac masívna plechová ochrana spodnej časti motorového priezoru, ako aj dve masívne ťažné oká. Na citeľný nárast celkovej šírky odkazujú dynamicky pôsobiace blatníky. Tie sú v tomto prípade zároveň doslova vytiahnuté z karosérie. Praktické je, že ani tomuto modulu karosérie nechýba odolná plastová ochrana. Modernú podobu majú predné svetlomety s LED denným svietením. Pre úplnosť dodávam, že modul hlavných svetlometov so xenónovou technikou v praxi svojím svetelným výkonom nesklame, no na druhej strane ani vyslovene nenadchne.

Ford Ranger Raptor pôsobí z každého uhla odolne a robustne.

Aj pri pohľade z profilu dopĺňajú typickú pick-up siluetu celkom jasne viditeľné rozšírené blatníky. Odkaz, resp. dedičstvo rodiny Raptor decentne pripomínajú naznačené výduchy na predných blatníkoch. Testovaný model okrem toho dostal už v sérii aj špeciálne bočné protišmykové nášľapné prahy. Tie sú v praxi nielen efektné, ale aj funkčné a pri strete so zemou aj dostatočne odolné. Neskrývaný offroad potenciál vo finále deklarujú už spomenuté špeciálne pneumatiky BG Goodrich, obuté na špeciálnych tmavých diskoch kolies s priemerom 17 palcov. Testovaný exemplár okrem toho disponoval pre Raptor typickými nálepkami a príplatkovým modrým metalickým farebným odtieňom s názvom Performance Blue.

Zadným partiám dominuje klasicky ložná plocha v podobe nákladnej korby s odolnou plastovou povrchovou ochranou. Športový akcent v tomto priestore pripomína efektný strešný spojler. Ford z hľadiska praktickej stránky vyriešil konštrukčne veľmi dobre aj zadný nárazník. Jeho spodnú hranu chráni masívna oceľová konštrukcia, o ktorú je uchytené originálne ťažné zariadenie. Tabuľka s evidenčným číslom je prakticky chránená samotným tvarom nárazníka. A tak sa stráca obava o jej nechcené stratenie počas prejazdov cez výrazne terénne zlomy.

Raptor je aj napriek špeciálnej technike v prvom rade stále pick-up s veľkou korbou.

Interiér s decentným športovým nádychom

Kabína, alebo ak chcete pracovisko vodiča, pri verzii Raptor na rozdiel od svalnatého zovňajšku do značnej miery kopíruje štandardný model Ranger. Ešte pred samotným vstupom na palubu stihne drvivá väčšina populácie v prípade tohto extrémneho pick-upu reálne oceniť bočné nášľapné prahy. Bez ich pomoci si vyžaduje prístup na palubu už pomerne výraznú porciu telesnej akrobacie.

Skladba použitých materiálov v tomto prípade kopíruje zaužívané zvyklosti z danej triedy vozidiel. Jednoduché a v princípe ľahko čistiteľné plastové moduly pri vrcholnej verzii Raptor predsa len na mnohých častiach ozvláštňuje kožený poťah s autentickým modrým prešívaním. Materiálový mix jednoduchosti a náznaku luxusu sa ale v sumári vyznačuje precíznym dielenským opracovaním.

Palubná doska modelu Ford Ranger Rapor.

Decentný interiérový rukopis športovej divízie Ford Performance je pri verzii Raptor najviac citeľný pri prepracovaných detailoch. Pri tomto type vozidla pôsobí pomerne unikátne napríklad vydarený športový volant s neprehliadnuteľným červeným označením stredovej pozície. Z praktického hľadiska potešia ešte o niečo viac veľké kovové pádla, určené na manuálne radenie prevodových stupňov. Efektný motív Raptor sa vyskytuje aj na predných sedačkách. Pomyselnou optickou čerešničkou je nakoniec farebne kontrastný štítok športovej divízie značky Ford zakomponovaný do prahov dverí.

Koncepcia palubnej dosky spolu s rozmiestnením jednotlivých ovládacích prvkov prakticky kompletne kopíruje dostupnejších súrodencov. Pre Ranger Raptor je ale príznačné klasické prevedenie prístrojového panela s dvoma prehľadnými analógovými budíkmi. Palubný počítač situovaný uprostred ponúka aj v tomto prípade prehľadnú a funkčnú grafiku, vrátane „offroad“ módu, ktorý vyobrazuje náklony vozidla.

Klasický prístrojový panel s dvoma prehľadnými budíkmi.

Osvedčenú a zaužívanú klasiku modrého oválu reprezentuje následne centrálny dotykový displej infotainmentu. Jednoduchému grafickému stvárneniu nie je po funkčnej stránke v princípe čo vyčítať. V prípade modelu Raptor som po prvýkrát reálne ocenil funkciu „bodového trekovania“ už prejdenej trasy na mapovom podklade. V prípade využívania v náročnejšom a neznámom teréne je aj toto cesta, ako sa pri objavovaní neznámeho prostredia nestratiť.
Modul klimatizácie ponúka tradične zdvojenú funkciu. Okrem dotykového ovládania je tu aj naďalej možnosť konfigurácie prostredníctvom o úroveň nižšie umiestnených tlačidiel.

Vyvýšený posed za volantom je sám osebe zárukou veľmi dobrého rozhľadu z pozície vodiča. Manévrovanie s už pomerne veľkým pick-upom okrem cúvacej kamery značne uľahčujú aj dostatočne veľké spätné zrkadlá. Veľkoryso nadimenzovaným predným sedačkám síce nechýba náznak bočného vedenia, no za rýdzo športové ich považovať nemožno. Vo finále to aj s prihliadnutím na bežné používanie možno označiť ako veľmi dobré riešenie.

Aj keď predným sedačkám nechýba náznak bočného vedenia, prioritne sú hlavne pohodlné.

V rámci danej kategórie vozidiel je príjemným prekvapením aj priestor v druhom rade. Tradične vzpriamenejšiemu posedu sekunduje aj u štandardne urastených dospelých adekvátna priestorová rezerva pre nohy či kolená. Pod výklopnú zadnú lavicu si je zároveň možné vďaka dvom úložným schránkam odložiť napríklad povinnú výbavu.

Korba, resp. úložný priestor podľa očakávania disponuje dostatočnou šírkou ložnej plochy, aby sa medzi podbehy kolies zmestila napríklad aj europaleta. Okľukou sme sa dopracovali k jednému z hlavných hendikepov verzie Raptor v porovnaní s bežným modelom Ranger. Maximálna nosnosť vozidla sa pohybuje „len“ na úrovni 620 kg, čo je takmer polovičná hodnota v porovnaní s „obyčajnými“ súrodencami. Obdobná situácia sa opakuje aj pri ťahaní prívesu. V tomto smere je pre Raptor limitujúca hmotnosť 2,5 tony. Oba úžitkové nedostatky idú reálne na vrub špeciálnemu športovému podvozku, a to vo finále väčšina majiteľov testovanému modelu rada odpustí.

Priestorové pomery v druhom rade sú dostačujúce aj pre dvojicu dospelých.

Vyššiu cenovku okrem špičkovej techniky kompenzuje model Ford Ranger Raptor aj bohatou až luxusnou výbavou na palube. Zo všetkých zaujímavých prvkov stojí za zmienku napríklad bezkľúčový prístup a štartovanie, špeciálne sedadlá s koženým čalúnením a vyhrievaním, tmavé čalúnenie stropu, automatická dvojzónová klimatizácia, navigácia, uzamykateľný rolovací kryt úložného priestoru či originálne ťažné zariadenie.

Nezastaviteľný supertalent

Aj keď je Ford Ranger Raptor už na pohľad iný pick-up, tak jeho skutočné kúzlo a podstata sa prejavia až pri jazde a šoférovaní. Inými slovami, riadenie tohto vozidla ponúka takmer nekonečnú studnicu zážitkov a emócií. Hlavným zdrojom šoférskej nirvány je v tomto prípade podvozok. Ten sme si po technickej stránke v skratke rozobrali už v úvode.

Úžitkové parametre nie sú pri modeli Ranger Raptor ani zďaleka najdôležitejšie.

V praxi udivuje vyladenie pruženia, na čele s tlmičmi Fox, predovšetkým svojou univerzálnosťou. Raptor je ako chameleón. Sebaisto sa cíti na asfalte, a to aj pri vyššom rýchlostnom tempe a takmer zázraky možno od neho očakávať aj v teréne. Toto platí predovšetkým pri vyššom rýchlostnom tempe, na rozbitých lesných, resp. poľných cestách.

Tlmiče s funkciou Position Sensitive Damping majú pri bežnej a pohodovej jazde príjemne hojdavý charakter. Dalo by sa povedať, že Ranger Raptor je akoby predurčený automobil na „kvalitné“ slovenské cesty. Nechcené trafenie veľkého výtlku či prepadnutého kanalizačného poklopu v tomto prípade nemusí vodičovi spôsobovať takmer žiadne šoky. Podvozok totiž sebaisto odfiltruje spomenutý nedostatok cestnej infraštruktúry, takmer ako lietajúci koberec.

Špeciálny podvozok dokáže predovšetkým v teréne takmer zázraky.

Ten istý podvozok je s prihliadnutím na rozmery vozidla až nečakane stabilný aj pri ostrejšom prejazde cez zákruty. Raptor sa v tomto režime síce svojsky nakloní, no kolesá majú stále plnohodnotný kontakt s vozovkou. Samozrejme, športový pick-up nie je o vymetaní zákrut na horských prechodoch. Jeho športové gény sa naplno prejavia v úplne inom prostredí, predovšetkým pri rýchlej jazde po „rozbitých“ cestách alebo v otvorenej krajine.

Z cestovného hľadiska príjemne udivujú špeciálne pneumatiky značky BF Goodrich. Napriek ich terénnej povahe sú až nečakane tiché, čo platí aj pri diaľničnom tempe. Pochváliť ale treba v prvom rade celkové odizolovanie priestoru pre posádku. Reálne rozmery vozidla na čele s jeho šírkou si vodič najlepšie uvedomí pri manévrovaní v meste. Parkovacie boxy pri našich obchodných centrách jednoducho nepočítali s tým, že sa má do nich zmestiť aj niečo také, ako je Raptor.

Pneumatiky BF Goodrich sú vyvinuté špeciálne pre model Ranger Raptor.

Testovaný model ponúka z hľadiska jazdných zážitkov možnosť voľby jedného zo šiestich režimov pre jazdu. Aj keď hlavnú úlohu v tomto prípade zohrávajú módy pre jazdu v rôznych podmienkach náročného terénu, tak v ponuke nechýba ani režim Sport. Po jeho aktivovaní sa okrem reakcie motora s prevodovkou či zvukovej stopy z reproduktorov zmení na benevolentnejšie aj vyladenie elektroniky. Úplný vrchol jazdných zážitkov ale predstavuje špeciálny režim Baja. Tej si je možné predvídavo aktivovať aj pri pohone „len“ zadných kolies a svojou neskrotnosťou najviac pripomína myšlienku vzniku tohto modelu. A ak si na to trúfate, tak Ranger Raptor v tomto prípade skutočne zvláda aj akčné skoky cez terénne horizonty. Pri ostrom tempe mimo asfaltu je zároveň priam neoceniteľná celková stabilita a ovládateľnosť.

Miernou škvrnou na inak bezchybnom pocite z jazdy je v princípe len skromná paleta pohonných jednotiek. Jedinou voľbou je momentálne BiTurbodiesel 2,0 TDCi Ecoblue, s výkonom 213 koní. Faktom je, že 2-liter na testovaný model v princípe s rezervou postačuje. Model Raptor aj vďaka novej automatickej prevodovke dokáže zároveň udeliť až nečakanú jazdnú dynamiku. Výhodou nového automatu s až 10 stupňami je celková vyladenosť. Prevodovka v tomto prípade skrátka nemá potrebu neustále radiť a v závislosti od zvoleného jazdného režimu pracuje veľmi pekne aj s optimálnym krútiacim momentom pohonnej jednotky. Vyššie rýchlostné stupne sa dostávajú k slovu prakticky až pri diaľničnom tempe. Na druhej strane je pravdou, že Raptor by si aj v našom priestore zaslúžil minimálne ešte jednu, nielen objemnejšiu, ale aj výkonnejšiu motorizáciu, pri ktorej by bola výkonová rezerva celkom iste ešte dominantnejšia.

Nový 10-stupňový automat zvláda svoju prácu veľmi dobre.

Na druhej strane sa testované pohonné ústrojenstvo môže pochváliť až nečakane akceptovateľnou spotrebou paliva. Pri vyslovene pohodovej jazde sa v tomto smere reálne dá priblížiť k hodnotám, ktoré sľubuje výrobca, s priemerom citeľne pod 10 litrov. Prekvapením je aj spotreba pri diaľničnom tempe. V tomto móde ubúda palivo z nádrže v tempe medzi 10 až 11 litrami na každých 100 km. Opačný extrém nastáva pri využívaní v náročnom teréne alebo pri športovej jazde. Výsledný apetít v tomto prípade stúpne v priemere o ďalších „pár litrov“. Kombinovaný priemer sa na konci nášho testu ustálil na plne akceptovateľnej hodnote 10,8 l/100 km.

Faktor zábavy je len jednou z dimenzií používania testovaného modelu. Tou ďaľšou je už pomerne náročný offroad. A aj v tomto prípade ide o disciplínu, v ktorej sa Raptor určite nestratí. Realita vo finále dokonca prekonala všetky moje očakávania. Svetlej výške na úrovni 283 mm v náročných podmienkach napomáha redukčný prevod a v extréme aj uzávierka zadnej nápravy. Aj na základe tejto výbavy dokáže Raptor s ľahkosťou prekonať prudké stúpania, výrazne terénne zlomy alebo aj náročné kríženia náprav.

V teréne nezastaví Ford Ranger Raptor takmer žiadna prekážka.

A náš celkový dojem?

Nový Ford Ranger Raptor posúva doteraz zaužívanú zmyselnosť vozidiel v kategórii pick-up na úplne inú úroveň. O niečo slabšia praktická stránka je hneď niekoľkonásobne vykompenzovaná emóciami a zážitkami či faktorom zábavy. Divíziou Ford Performance špeciálne vyvinutý podvozok funguje suverénne na ceste aj v teréne. A práve pri dynamickej jazde na rozbitých cestách či necestách necháva dokonale vyniknúť unikátny koncept tohto super pick-upu.

Autor: Peter Hlačik/Foto: Filip Lehotský

Testovací diár:

Model: Ford Ranger Raptor 2,0 TDCi Ecoblue BiTurbo

Dĺžka: 5363 mm
Šírka: 2028 mm
Výška: 1873 mm
Rázvor: 3220 mm
Objem kufra: –
Motor: vznetový
Pohon: všetkých kolies
Počet valcov: 4
Výkon kW/koní: 157/213
Krútiaci moment Nm: 500
Pohotovostná hmotnosť: 2585 kg
Maximálna rýchlosť km/h: 180
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h: 10,5 s
Prevodovka: automatická
Počet stupňov: 10
Kombinovaná spotreba podľa výrobcu: 7,6 – 7,9 l na 100 km
Spotreba podľa palubného počítača počas testu: 10,8/100 km
Pneumatiky: BF Goodrich Baja Champion

Verzia/cena
Ford Ranger Raptor 2,0 TDCi Ecoblue BiTurbo (testovaný model): od 57 588 €
Ford Ranger XL 2,0 TDCi Ecoblue: od 33 348 €

Exit mobile version