Autoinak.sk

Test: Honda CR-V Sport Line – Úsporný hybrid v štýlovom balení

Test Honda CR-V Sport Line 2021

Honda sa zaviazala, že do roku 2022 chce v Európe predávať v drvivej väčšine už len elektrifikované modely, ktoré budú zodpovedať prísnym legislatívnym nárokom na emisie. Ďalším dielikom do mozaiky je aktualizácia modelu Honda CR-V. Jedno z najobľúbenejších SUV našej planéty podstúpilo decentnú modernizáciu. Na jej základe sa v Európe už nepočíta s predajom „len“ benzínovej motorizácie 1,5 VTEC Turbo! Japonci sa v našom priestore vďaka vyššie spomenutej stratégii budú sústrediť už len na revolučnú hybridnú technológiu i-MMD, ktorá tu pred rokmi debutovala práve v modeli CR-V. Ďalšou významnou novinkou je príchod výbavy Sport Line, čo bol aj dôvod nášho redakčného testu.

Obľúbený model Honda CR-V s hybridnou motorizáciou 2,0 i-MMD, skombinovanou s e-CVT prevodovkou, pohonom predných kolies a v novej výbavovej verzii Sport Line nám na test zapožičal slovenský importér vozidiel značky Honda.

Rýchle fakty:

Fotogaléria Honda CR-V Sport Line

Príchod modelu Honda CR-V (Compact Recreational Vehicle) zaznamenal už v roku 1995 pre japonskú automobilku zásah do čierneho. V tých časoch išlo o jedného z prvých priekopníkov dnes takého úspešného SUV segmentu. Model postavený na technickom základe kompaktného radu Civic priniesol nielen priestrannejší koncept interiéru, ale aj viac slobody, reprezentovanej vyššou svetlou výškou a pohonom všetkých kolies.

Postupne sa toto kompaktné SUV prepracovalo nielen medzi najdôležitejšie modely s logom Honda, ale aj medzi najpredávanejšie automobily našej planéty! Toto konštatovanie platí pre model CR-V aj dnes, keď je na trhu dostupná už jeho piata generácia. Aktuálny model uzrel svetlo sveta v roku 2017. Na jeho európsku špecifikáciu sme si ale museli „tradične“ počkať o niečo dlhšie.

SUV Honda CR-V patrí medzi najpredávanejšie automobily našej planéty.

Najnovšie vydanie modelu CR-V sa okrem tradičných cností na čele s mimoriadne priestranným interiérom vyznamenalo aj špičkovými technológiami v útrobách. Ich hlavným predstaviteľom je po konštrukčnej stránke nová hybridná technológia e:HEV. Tá v praxi pri modeloch značky Honda funguje na odlišnom princípe, ako je to pri väčšine hybridných konkurentov. Revolučný hybrid pôvodne rozšíril ponuku klasických spaľovacích motorizácií zastúpených benzínovou verziou 1,5 VTEC Turbo. Aktuálne sa karta otočila a zákazníkmi preferovaný hybrid z ponuky vytlačil práve benzínovú klasiku.

Modernizácia so sebou priniesla aj debut atraktívnej výbavy Sport Line. Tá, ako už napovedá jej názov, po optickej stránke ešte viac útočí na štýl a emócie. Interiér dostal v tomto prípade dynamickejší „look“ v podobe jednoliateho farebného prevedenia. Verzia Sport Line je k dispozícii v dvoch perleťových farebných prevedeniach: v čiernom alebo bielom odtieni.

Základom unikátneho hybridu e:HEV je atmosférický benzínový 2-liter, ktorý slúži primárne ako generátor elektrickej energie.

Pod skratkou e:HEV sa ukrýva atmosférický benzínový motor 2,0 i-MMD s výkonom 145 koní, doplnený o elektromotor so samostatným výkonom 184 koní. Unikátna koncepcia hybridného pohonu má svojou filozofiou blízko k elektromobilom. Zážihová motorizácia tu slúži prioritne ako generátor elektrickej energie. Kolesá vo väčšine situácií roztáča výhradne elektromotor. Spaľovací motor prostredníctvom stáleho prevodu poháňa CR-V len pri vyššom rýchlostnom tempe. Hybrid sa kombinuje výhradne s automatickou e-CVT prevodovkou. Zákazník si ale vo finále okrem piatich dostupných výbav vyberá aj spomedzi verzií s pohonom predných, resp. všetkých štyroch kolies.

Jednoduché kúzlo čiernej

Japonci sa v prípade novej výbavovej verzie Sport Line sústredili prioritne na štýl a imidž. Vynovený model CR-V je vďaka atraktívnemu optickému balíku ľahko identifikovateľný už na prvý pohľad. Testovaný model aj napriek tomu neponúka žiadne markantné dizajnové zmeny. Identifikačným prvkom je dominantná čierna perleťová farba Crystal Black. A aj keď si Honda vo finále vystačila s pomerne jednoduchým fígľom, tak nový model pôsobí v sumári veľmi atraktívne.

Dominantou testovaného modelu Honda CR-V je čierny optický paket s lakovaním Crystal Black.

Masívnej prednej časti so svalnatou kapotou dominuje pri verzii Sport Line čierna farba. Rovnaký farebný odtieň ponúka pri testovanej verzii aj kompletne celý predný nárazník. Atraktívny farebný kontrast tu dotvára orámovanie hmloviek, resp. centrálnej lišty masky chladiča s povrchovou úpravou tzv. čierneho chrómu. Na úspornú hybridnú technológiu odkazuje aj fabrické logo s modrým dekórom. Dynamický čierny podklad okrem toho dostali aj predné svetlomety s full LED technológiou s adekvátnym svetelným účinkom. Malá výhrada však smeruje k funkcii automatického prepínania diaľkového módu. Ten nie je veľmi vhodný na slovenské diaľnice. Testovaný exemplár vďaka deliacim zvodidlám totiž pomerne často ignoroval protiidúce vozidlá.

Pri pohľade z profilu zaujme verzia Sport Line, bez ohľadu na pomerne dynamické proporcie, čiernymi kolesami z ľahkých zliatin s priemerom 18 palcov. SUV efekt aj v tomto priestore dotvára masívne ochranné oplastovanie. To opäť zdobí kontrastná chrómová lišta. Identickú linku možno nájsť aj v okolí bočného presklenia a na dynamický efekt čiernej farby ideálne nadväzuje aj zatmavenie druhého páru bočných okien.

Sport Line ponúka nielen jednofarebné nárazníky, ale napríklad aj kompletne čierne kolesá.

Dominantou zadnej časti testovaného SUV je už okrem podvedome očakávanej prevahy čiernej aj kompletne čierny zadný nárazník. Najnovšia Honda CR-V je veľmi ľahko identifikovateľná aj vďaka vizuálne originálnym koncovým svetlám, ktoré opticky zabiehajú až do priestoru strešného spojlera. Hybridnú motorizáciu okrem modrastého loga pripomína decentný štítok e:HEV, umiestnený na dverách batožinového priestoru.

Čaro čiernej pokračuje aj v interiéri

Na jednoduchý trik v podobe implementácie čo najväčšieho počtu čiernych prvkov vsádza Honda CR-V Sport Line aj v interiéri. Vo finále to pôsobí nielen zaujímavo, ale zároveň aj štýlovo! Dynamické čierne čalúnenie neobišlo ani strop. Z prepracovaných detailov stoja za zmienku čierne kľučky na dverách i ďalšie drobnosti, ako sú napríklad koberčeky s motívom Black Edition.

Palubná doska modelu Honda CR-V Sport Line.

Honda si pri interiéri modelu CR-V dáva vo všeobecnosti záležať na kvalite a hodnotnom dojme, čo pri testovanej špecifikácii Sport Line pôsobí luxusným dojmom. Palubnú dosku z kvalitných materiálov a vysokou úrovňou dielenského opracovania dopĺňajú efektné obkladové materiály s motívom dreva, odeté do čiernej farby. Rovnaké riešenie možno nájsť aj na obkladoch dverí. Kontrastne tu pôsobí len štartovacie tlačidlo s dynamickým červeným podsvietením.

Grafický prístrojový panel pri verzii Sport Line kopíruje ostatných členov rodiny. V menu nepribudli žiadne nové položky. Aj napriek jeho digitálnej verzii možno prístrojový panel označiť v prvom rade za prehľadný a v dobrom slova zmysle jednoduchý. Toto bezpochyby ocení predovšetkým konzervatívnejšie orientovaná klientela. Japonci na druhej strane nevyužívajú skrytý potenciál variácií digitálneho prístrojového štítu. Tradičnú logiku značky Honda kopíruje aj prepínanie širokej škály položiek v menu palubného počítača.

Svojský infotainment patrí medzi najväčšie slabiny aktuálneho modelu CR-V.

Čierny farebný odtieň dominuje aj modulu centrálneho infotainmentu. Multimediálne rozhranie zároveň považujem za najväčšiu slabinu súčasnej generácie modelu CR-V. Honda v rámci modernizácie, žiaľ, nedopriala svojej európskej vlajkovej lodi novší a lepší infotainment, známy napríklad z modelu Jazz. Obrazovka v testovanom SUV je na dnešné pomery celkom malá. Z užívateľskej stránky nevyniká ani celkovou intuitívnosťou či reakciami na dotyk. Palec hore si však zaslúži matný povrch displeja, ktorý je menej náchylný na nechcené odtlačky prstov. Spokojný som bol aj s výstupom parkovacej kamery, kde je možné prepínať vyobrazované náhľady. Z moderných prvkov v menu nechýba ani žiadaná mobilná konektivita.

Celkový dojem z ergonómie vylepšuje samostatný modul klimatizácie, ako aj originálne vyriešené ovládanie automatickej prevodovky. Jej modul na vyvýšenej stredovej konzole s príjemne veľkými tlačidlami nemá žiadny dopad na vnútorný priestor a v praxi sa dá na jeho ovládanie veľmi rýchlo zvyknúť! Výhodou je, že vodič má hneď vedľa voľby pohonu intuitívne umiestnené aj tlačidlá s dostupnými režimami jazdy.

Veľkorysé kožené predné sedačky zdobí nápis Black Edition.

Silnou stránkou modelu CR-V sú tradične aj veľmi dobre navrhnuté odkladacie priečinky. Luxusný nádych vo finále podčiarkuje kvalitné kolenné čalúnenie sedadiel, opäť doplnené o motív Black Edition. Veľkoryso nadimenzované predné sedačky sú prioritne orientované na cestovný komfort. To som si počas testu potvrdil aj pri dlhých diaľničných presunoch. Určitú športovú emóciu pripomína aj trojramenný volant optimálnej veľkosti a priemeru. Vyvýšenému posedu za volantom sekunduje adekvátny výhľad z vozidla. Palec hore dávam aj dostatočne veľkým spätným zrkadlám.

Rodinná orientácia testovaného modelu sa naplno prejavuje v druhom rade. Druhý pár dverí s užitočným prekrytím prahov je možné otvoriť až do pravého uhla. Na dvoch veľkoryso nadimenzovaných krajných pozíciách, s decentne predĺženým sedákom, sa bez problémov a v maximálnom komforte odvezú aj nadpriemerne urastení dlháni! Honda CR-V zároveň myslí aj na potenciálneho prostredného pasažiera, ktorého neobmedzuje žiadny stredový tunel. Cestovný komfort zadných pasažierov vo finále okrem výduchov ventilácie zlepšuje aj možnosť nastavenia sklonu operadiel či prítomnosť nabíjacích konektorov.

Nad konkurentmi vyniká Honda CR-V aj priestorovými pomermi v druhom rade.

Dôraz na maximálnu praktickosť pokračuje aj pri batožinovom priestore. Prítomnosť komponentov hybridného systému obmedzila úžitkové parametre len minimálne. Batérie pod podlahou znamenajú absenciu nielen tretieho radu sedadiel, ale aj rezervnej pneumatiky. V tomto kontexte je zaujímavé, že v miniatúrnej odkladacej schránke pod podlahou sa okrem opravnej sady nachádza aj klasický zdvihák! Základná prepravná kapacita ponúka špičkový objem 497 litrov. Z užívateľskej stránky viac ako „suché“ číslo poteší pravidelný tvar kufra, ako aj príjemne nízka nakladacia hrana. Zadné sedadlá je možné sklopiť priamo z kufra. Maximálna prepravná kapacita s rovnou podlahou dosahuje až 1692 litrov!

SUV Honda CR-V ponúka veľmi bohatú výbavu už v základe. Atraktívna testovaná verzia Sport Line predstavuje pri verzii s pohonom prednej nápravy pomyselný výbavový vrchol. Zo všetkých zaujímavých prvkov okrem už vyššie spomenutých optických odlíšení stojí napríklad balík asistenčných systémov, dvojzónová automatická klimatizácia, vyhrievanie predných sedadiel, bezkľúčový prístup a štartovanie či navigačný modul.

Batožinový priestor aj napriek hybridnej zástavbe ponúka v základe 497 litrov.

Hybridné emócie

Hneď na začiatok hodnotenia jazdných dojmov je potrebné uviesť, že testovaná Honda CR-V vo verzii Sport Line ponúka identické výkonové parametre ako ostatní členovia rodiny. Inými slovami, dynamický kabátik v tomto prípade ukrýva prioritne racionálnu a úsporne navrhnutú hybridnú koncepciu. Značke Honda boli ale vždy blízke aj športové gény a niektoré z nich sa podarilo priniesť aj do tohto rodinne orientovaného hybridného SUV.

Zaujímavo v tomto kontexte pôsobí schopný podvozok skombinovaný s tuhou karosériou. Toto riešenie prináša v praxi ideálny kompromis medzi jazdným komfortom a potrebnou dávkou istoty. Pruženie s efektnými, ale stále racionálnymi 18-palcovými kolesami a pneumatikami s vyšším profilom dokáže s prehľadom odfiltrovať väčšinu bežných nerovností našich ciest. Pri jazde po kvalitnom povrchu zvláda model CR-V s istotou a určitou porciou radosti aj prejazdy cez zakrútené okresky.

Vyzerajú výborne, a pritom sú stále adekvátne komfortné – efektné kolesá s 18-palcovými pneumatikami.

Športový nádych v celkovom kontexte dodáva strmé riadenie, čo je tradičná ozdoba modelov značky Honda. Vyslovene športové ambície ale testovaný model nemá. Okrem hybridného pohonu sa pod to podpísala aj vyššia hmotnosť, ktorá sa priblížila k hodnote 1,8 tony. V kritických situáciách treba preto počítať s logickou nedotáčavosťou. Modelu CR-V vo všeobecnosti najviac vyhovuje pokojnejší štýl jazdy, čomu zodpovedá aj solídne odhlučnenie priestoru pre posádku.

Pohodovej atmosfére na palube je prispôsobený aj hybridný pohon. Kompaktné SUV sa v bežnom režime takmer vždy rozbieha len s využitím elektrickej energie. Spaľovací motor slúži v tomto prípade prioritne ako generátor elektrickej energie. Na kultivovanosť hybridného pohonu si je potrebné zvyknúť predovšetkým pri vysokej záťaži alebo pri jazde po diaľnici. V oboch spomenutých situáciách sa benzínová atmosféra z času na čas prejaví prácou vo vyšších otáčkach, sprevádzanou autentickou zvukovou kulisou. Zvukový prejav pritom ale nekorešponduje s prácou pedála akcelerátora v reálnom čase. Tento jav nastáva preto, že riadiaca jednotka dáva spaľovaciemu motoru pokyn na zvýšený dopyt po elektrickej energii.

Funkciu hybridného pohonu je možné sledovať aj na prístrojovom paneli.

Za normálnych okolností a pri defenzívnejšej jazde je ale CR-V príjemne kultivovaným SUV. Pochvalu si zaslúži vynikajúce zladenie s e-CVT prevodovkou. Keďže ide skôr o menič pólov, tak zmeny pre jazdu vpred, resp. vzad tu prebiehajú bleskurýchle, tak ako je to aj pri elektromobiloch. Veľmi precízne je zvládnuté aj priradenie stáleho prevodu, kedy spaľovací motor poháňa priamo kolesá. Pádla pod volantom tu slúžia na nastavenie intenzity rekuperácie. Predovšetkým v meste ide o veľmi návykovú hračku, ktorú som si obľúbil napríklad pri dobrzďovaní na križovatkách. Aj pri najintenzívnejšom stupni rekuperácie je však pre úplné zastavenie nutné použiť brzdový pedál.

Režim Econ prináša utlmenejšie reakcie na stláčanie pedála akcelerátora. Jeho využívanie sa ale v praxi nepodpísalo pod citeľne nižšiu spotrebu paliva. Testovaný model dokáže pri adekvátne nabitej batérii a aktivovanom režime EV absolvovať pri pokojnej jazde aj niekoľko stoviek metrov súvisle len na elektrinu. S ľahkou nohou sa mi v meste podarilo opakovane prekonať aj vzdialenosť viac ako jeden kilometer. Najlepšiu jazdnú dynamiku logicky ponúka mód Sport. Ten som automaticky využíval pri každom predbiehanom manévri. Reálna jazdná dynamika hybridnej sústavy so systémovým výkonom 184 koní síce vyslovene nenadchne, no ani neurazí. Elektrický doping je jasne cítiť predovšetkým pri okamžitých rozjazdoch. Vo vyššej rýchlosti a následných pružných zrýchleniach už ale hybridný pohon stráca svoje opodstatnenie.

Originálne ovládanie prevodovky doplnené o tlačidlá slúžiace na zmenu jazdného režimu.

Od štýlu a spôsobu jazdy sa vo finále odvíja aj spotreba paliva. Honda CR-V dokáže byť veľmi úsporná nielen na okreskách, ale aj v meste. V oboch prípadoch je hybrid veľmi efektívny, keďže pomerne často dokáže pracovať aj bez zásahu spaľovacieho motora. V tomto režime nie je príliš ťažké udržať priemernú spotrebu pod hranicou 5 l/100 km. Benefit hybridného pohonu sa vytráca pri dlhých diaľničných presunoch. V tomto prípade si SUV s logom Honda vypýta na každých 100 km takmer 8 litrov benzínu. Výsledný kombinovaný priemer sa na konci testu ustálil na hodnote 6,9 l/100 km, čo je pri rodinne orientovanom SUV stále veľmi sympatická hodnota.

Testovaná verzia s pohonom predných kolies je určená prioritne na spevnené komunikácie. Vďaka svetlej výške 190 mm si ale pri predvídavej jazde poradí aj s nástrahami ľahšieho terénu. Z pestrého spektra asistenčných systémov ponúka Honda zaujímavé vyladenie systému monitorujúceho „nedovolené“ prekročenie vodorovného dopravného značenia. Po niekoľkých upozorneniach a ignorovaniach tejto funkcie zo strany vodiča, Honda prekvapivo „line asist“ na určitý čas automaticky deaktivuje.

Vďaka svetlej výške 190 mm si CR-V pri pohone prednej nápravy poradí aj s nástrahami ľahkého terénu.

A náš celkový dojem?

Nová Honda CR-V s výbavou Sport Line reaguje na aktuálne módne trendy. Obľúbené rodinné SUV s technologicky unikátnym a zároveň úsporným pohonom ponúka vďaka jednoduchému triku podstatne viac imidžu a osobitného štýlu. Aj napriek dynamickému optickému looku ide aj v tomto prípade predovšetkým o veľmi schopný hybrid s univerzálnym využitím.

Autor: Peter Hlačik/Foto: Filip Lehotský

Testovací diár:

Model: Honda CR-V 2,0 i-MMD Sport Line 2WD

Dĺžka: 4600 mm
Šírka: 1855 mm
Výška: 1679 mm
Rázvor: 2663 mm
Objem kufra: 497 litrov
Motor: zážihovo-hybridný
Pohon: predný
Počet valcov: 4
Výkon kW/koní: 135/184
Krútiaci moment Nm: 315
Pohotovostná hmotnosť: 1743 – 1797 kg
Maximálna rýchlosť km/h: 180
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h: 8,6 s
Prevodovka: automatická
Počet stupňov: e-CVT
Kombinovaná spotreba podľa výrobcu: 5,3 l na 100 km
Spotreba podľa palubného počítača počas testu: 6,9/100 km

Pneumatiky: Continental Winter Contact

Verzia/cena
Honda CR-V 2,0 i-MMD Sport Line 2WD (testovaný model): od 37 090 €
Honda CR-V 2,0 i-MMD Comfort 2WD: od 31 590 €

Exit mobile version