Spoločnosti Honda už dlhší čas nie je životné prostredie ľahostajné. Sympatické na tom je, že Japonci začali rozmýšľať ekologickejšie ešte pred nástupom prísnych legislatívnych noriem. Pôvodnú stratégiu konštrukcie efektívnych pohonných jednotiek s motívom „Earth Dreams Technology“ doplnila v Európe aj masívna elektrifikácia. Honda na starom kontinente plánuje do roku 2022 ponúkať elektrifikované pohonné jednotky vo všetkých svojich modeloch. Ambicióznemu cieľu pomáhajú aj dve aktuálne novinky v modelovom portfóliu tohto výrobcu. Spolu s revolučným a plne elektrickým automobilom Honda e vstúpila na náš trh aj nová generácia modelu Honda Jazz. Tá sa v našom priestore po novom predáva výhradne v modernej hybridnej verzii.
Nový model Honda Jazz s modernou hybridnou motorizáciou 1,5 i-MMD s výkonom 109 koní, skombinovanou s automatickou e-CVT prevodovkou a v prostrednom výbavovom stupni Elegance, nám na test zapožičal slovenský importér vozidiel značky Honda.
Rýchle fakty:
- Honda Jazz je už od svojho debutu v roku 2001 v triede malých vozidiel tak trochu unikát. Japonci totiž do kompaktnej karosérie vhodnej do mestskej premávky pribalili mnoho užitočných prvkov inšpirovaných triedou MPV, čo vo finále so sebou prináša špičkovú variabilitu interiéru.
- Najnovšia štvrtá generácia okrem bezkonkurenčného priestoru myslí aj na ekológiu. V Európe sa nový model ponúka už len v špičkovej hybridnej verzii e:HEV. V praxi ide po konštrukčnej stránke o pomerne unikátnu technológiu, ktorú používa napríklad aj SUV model Honda CR-V.
- Dizajn nového modelu sa medzigeneračne mierne zmenil. Identická silueta dostala v prípade novinky citeľne uhladenejší dizajn s veselou emóciou v prednej časti. Dizajnovou zaujímavosťou sú aj kolesá z ľahkých zliatin, ktoré sú doplnené o kontrastné aerodynamické puklice.
- Interiér nového modelu opäť šokuje svojou vzdušnosťou a priestrannosťou. Vďaka dvojitým áčkovým stĺpikom si bude väčšina postáv pochvaľovať aj výhľad z vozidla. Vďaka netradične umiestnenej palivovej nádrži pod prednými sedadlami sú aj v prípade novinky najväčším esom v rukáve výklopné zadné sedačky „Magic Seats“.
- Jazdné vlastnosti novej generácie modelu Honda Jazz sú orientované prioritne na jazdný komfort. Hybridná pohonná jednotka 1,5 i-MMD disponuje špičkovým vyladením. Hybridný systém veľmi často jazdí len na baterky s vypnutým spaľovacím motorom, čo je základným pilierom špičkovej spotreby paliva.
Fotogaléria Honda Jazz
Model Honda Jazz sme v premiére spoznali už v roku 2001. Japonci išli na to v prípade tohto modelu už v tých časoch trochu inak ako väčšina konkurentov. Malý automobil si na začiatku svojej dráhy aj napriek príjemne kompaktným rozmerom osvojil množstvo prvkov typických pre vozidlá z kategórie MPV. Honda tento koncept v rámci generačných obmien postupne dobrusovala smerom k dokonalosti. Kultovou záležitosťou sa v tomto prípade stalo predovšetkým usporiadanie zadných „kúzelných“ sedačiek, ktoré posúvajú úroveň variability na úplne iný level.
Koncom minulého roka sme v oficiálnej podobe spoznali v celkovom poradí už štvrtú generáciu modelu Honda Jazz. Významný míľnik predstavuje príchod pokrokovej hybridnej verzie, ktorá v Európe predstavuje zároveň jedinú alternatívu v rámci voľby pohonnej jednotky. Na aktuálne módne trendy reflektuje taktiež príchod úplne novej outdoorovo orientovanej verzie Jazz Crosstar, ktorá okrem ochranného oplastovania dostala aj mierne zvýšenú svetlú výšku.
Implementácia hybridného pohonu si vyžiadala modifikovanú podvozkovú platformu. Vďaka tomu novinka po rozmerovej stránke medzigeneračne symbolicky povyrástla. Na poli bezpečnosti pribudli do výbavy vozidla vylepšené asistenčné systémy. Opomenúť zároveň nemožno ani nový a moderný infotainment, ktorý sa do značnej miery inšpiroval plne elektrickým modelom Honda e.
Ponuka motorov na našom trhu pri všetkých verziách pozostáva výhradne z novej hybridnej motorizácie 1,5 i-MMD s výkonom 109 koní, ktorá sa kombinuje len s automatickou e-CVT prevodovkou. Pod skratkou i-MMD sa aj v tomto prípade ukrýva pomerne unikátna koncepcia pohonu, ktorú využíva napríklad aj SUV Honda CR-V. Atmosférická benzínová motorizácia tu slúži prioritne ako generátor elektrickej energie. Kolesá prednej nápravy vo väčšine situácií roztáča prostredníctvom jedného stáleho prevodu výhradne elektromotor. Toto riešenie je v praxi prísľubom nízkeho nároku na spotrebované palivo. Samotný spaľovací motor roztáča kolesá priamo len pri vysokej záťaži a jazde vo vysokých rýchlostiach.
Veselý dizajn
Honda sa v posledných rokoch nikdy nebála výrazných experimentov ani na poli dizajnu. Toto tvrdenie svojím spôsobom platí aj o najnovšej generácii modelu Jazz. S predchodcom je tu identická prakticky len silueta vozidla, ktorá aj pri novinke pripomína minimalistický MPV model. Štvrtá generácia ale vo finále pôsobí výrazne uhladenejším a zároveň „veselším“ dojmom. Vizuálny temperament v prípade testovaného exempláru mierne krotí decentný biely perleťový farebný odtieň.
Hravé predné partie novinky dokážu aj napriek menej nápadnej farbe drvivej väčšine z nás podvedome navodiť úsmev na tvári. Vertikálny segment s fabrickým logom uprostred je optickou súčasťou prednej kapoty a zároveň zasahuje pomerne hlboko do predných partií. Úzka mriežka chladiča umiestnená v priestore pod ním pripomína v kombinácii s pomerne veľkými svetlami notoricky známu siluetu úsmevu. Svetlomety s adekvátnym svetelným rozptylom ponúkajú už v základe LED technológiu obohatenú o automatické prepínanie diaľkového módu. Určitú športovú emóciu prináša spodná línia nárazníka, ktorý novinku vizuálne mierne rozširuje a pritláča smerom k vozovke.
Bočná silueta s nádychom MPV okrem praktický súbežnej línie prednej kapoty s čelným sklom zaujme bohatou plochou presklenia. Honda sa v tomto priestore pohrala nielen s dizajnom, ale aj samotnou funkčnosťou kolies. Testovaný exemplár v prostrednej výbave Elegance disponoval dostatočne atraktívnymi 15-palcovými kolesami. Zaujímavé je, že Japonci v tomto smere k efektne tmavým zliatinovým diskom pridali aj aerodynamické plastové puklice v kontrastnej farbe.
Zadnej časti dominuje opäť pomerne veľký modul s koncovými svetlami, ktoré zároveň dostali atraktívny LED svetelný podpis. Orientáciu na praktickú stránku v danom priestore pripomínajú aj veľké piate dvere.
Priestor a inteligentné riešenia
Obrovský medzigeneračný skok je pri novom modeli Honda Jazz cíteľný aj pri prvom kontakte s interiérom. Všeobecne vzdušná kabína s koncepčne úplne novou palubnou doskou už neútočí na športové emócie. Wow efekt z interiéru ale namiesto toho ponúka množstvo ďalších a užitočných predností nového modelu.
Pri medzigeneračnom porovnávaní stoja za zmienku aj kvalitnejšie materiály s precíznym dielenským opracovaním. Samozrejme, nová koncepcia palubnej dosky s netradičným dvojramenným multifunkčným volantom nezanevrela ani na praktickú stránku. Klasické odkladacie priečinky dopĺňa v priestore pred spolujazdcom ešte aj menšia uzatvárateľná schránka vo vrchnej časti palubnej dosky. Absolútnu pochvalu si opäť zaslúži koncepcia postranných odkladacích boxov na nápoje. Ani plechovka s objemom 0,5 litra v nich nijako neobmedzuje výhľad z vozidla. Inteligentne je v tomto priestore vyriešený aj výduch ventilácie, ktorý nápoj buď chladí, alebo zohrieva.
Palubná doska sa pri novej generácii modelu Honda Jazz spolieha výhradne na grafické ukazovatele. Priestor pred vodičom vypĺňa digitálny prístrojový panel s jednoduchým a predovšetkým prehľadným usporiadaním. Postranné ukazovatele so stavom paliva v nádrži a aktuálneho dobitia batérie dopĺňa centrálny displej s dominantným digitálnym rýchlomerom a preferovaným výstupom z palubného počítača. Ovládanie palubného počítača, ako aj logika vyobrazovaných údajov, je už známa aj zo služobne starších modelov Honda. Samotný layout prístrojového panela si ale vodič v princípe nemôže nijako prispôsobiť. Japonci sa v tomto prípade ani len nesnažili ponúknuť alternatívu v podobe grafickej imitácie klasických budíkov. Inými slovami, pri novinke je aj v tomto smere všetko maximálne prispôsobené hybridnej technike.
V porovnaní s jednoduchším prístrojovým panelom pôsobí po grafickej stránke oveľa vyspelejšie a modernejšie centrálny dotykový displej infotainmentu. Honda v tomto prípade prichádza s úplne novým riešením, ktoré je do značnej miery inšpirované revolučným elektromobilom Honda e. Grafická stránka, ale aj jednotlivé funkcie a celková logika ovládania v princípe pripomína moderné smartfóny. Palubné rozhranie Honda Connect 2 môžeme aj preto v sumári označiť za užívateľsky príjemné a zároveň moderné. Pochvalu si zaslúži aj zachovanie najdôležitejších postranných hardvérových tlačidiel, ako aj klasického potenciometra na ovládanie hlasitosti audia.
Príjemne funkčný je samostatný modul klimatizácie s prehľadne usporiadanými klasickými ovládacími prvkami. Silnou stránkou modelu Jazz zostáva aj naďalej vnútorný priestor. Zásadný vplyv na praktickú stránku, našťastie, nemá ani implementácia hybridného pohonu. Nová generácia k tradičnej koncepcii kabíny pridáva až prekvapivo veľkorysé a pohodlné predné sedačky. Tie v prípade testovaného exempláru pôsobili hodnotným dojmom.
Aj napriek palivovej nádrži pod prednými sedačkami možno posed za volantom považovať za prirodzený. Príjemným prekvapením je dostatočný rozsah výškovej regulácie vodičovho sedadla. Špičkový výhľad z vozidla okrem bohatého presklenia zabezpečujú aj sofistikovane navrhnuté zdvojené „áčkové“ stĺpiky, ktoré budú pravdepodobne vyhovovať väčšine postáv. Japonci si v tomto smere dali záležať aj na ďalších detailoch. Okrem uchytenia spätných zrkadiel určite zaujmú aj stierače ukryté pod líniou samotného čelného skla.
Až nečakane veľa životného priestoru ponúka v prípade nového modelu Jazz aj druhý rad. Ešte pred vstupom do tohto priestoru zaujme druhý pár dverí, ktorý je možné otvoriť prakticky do pravého uhla. V druhom rade sa pohodlne a s priestorovou rezervou pre nohy a hlavu usadí aj dvojica štandardne urastených dospelých pasažierov. V rámci priestoru pre zadných pasažierov má Honda Jazz pred väčšinou konkurentov celkom jasne navrch. Novinka si, samozrejme, zachovala aj tradičnú prednosť tohto modelu v podobe výklopných, resp. „kúzelných“ sedačiek Honda Magic Seats. Testovaný model vďaka tomuto riešeniu dokáže v druhom rade bez problémov prepraviť aj vyslovene neforemné a neštandardné predmety.
Prítomnosť hybridnej technológie na palube si paradoxne vyžiadala určitú daň pri batožinovom priestore, ktorý sa generačne dokonca mierne zmenšil. Aj napriek tomu možno objem 304 litrov v základnom usporiadaní považovať v danej kategórii za plne akceptovateľný. Prítomnosť akumulátora pod podlahou si okrem nepraktického „skoku“ pri konfigurácii so sklopenými sedačkami vyžiadala aj nutnosť dodávania opravnej sady namiesto dojazdovej pneumatiky. Pod úrovňou podlahy si napriek tomu našiel svoje miesto aj pomerne veľký plastový box. Tomu v prípade umývania vodou nechýba dokonca ani praktický odtokový otvor. Maximálna prepravná kapacita pri sklopených sedadlách v druhom rade dosahuje až 1205 litrov.
Nová generácia modelu Honda Jazz okrem hybridnej technológie obhajuje svoju cenovku aj bohatou výbavou. Testovaný exemplár v prostrednej výbave Elegance už v štandarde disponuje napríklad balíkom dobre fungujúcich asistenčných systémov, multimediálnym rozhraním Honda Connect s konektivitou so smartfónmi, parkovacími senzormi po celom obvode vozidla či polokoženým čalúnením interiéru. Prvky ako automatická klimatizácia, adaptívny tempomat a mnoho iného sú pritom dostupné už v základe.
Mimoriadne schopný hybrid
Najväčším technologickým lákadlom novej generácie modelu Jazz je príchod modernej a vyspelej hybridnej motorizácie e:HEV. Novinka sa pri tom všetkom v princípe zmenila aj „koncepčne“. Z pôvodne energického malého priestranného automobilu sa stal v najnovšom vydaní v prvom rade „ekológ“. V tomto kontexte treba jedným dychom dodať, že malý model s logom Honda je až prekvapivo úsporný, a to nielen „na papieri“, ale aj v reálnom živote!
Tejto filozofii sa logicky prispôsobilo aj celkové vyladenie vozidla. Podvozok je namiesto nekompromisného „vymetača“ zákrut naozaj komfortný. Pri reálnom používaní dokáže testovaný model s istotou odfiltrovať väčšinu bežných nerovností našich ciest. Nič dramaticky nepríjemné sa zároveň neudeje ani pri ostrejšom prejazde cez zákruty. V sumári a s prihliadnutím na technológiu v útrobách ale najviac zo všetkého novému modelu vyhovuje rozvážny a pohodový jazdný štýl.
Pohodu na palube optimálne dotvára pri porovnaní s predchodcom aj citeľne precíznejšie odhlučnenie priestoru pre posádku. Skôr pohodovému jazdnému prejavu zodpovedá vyladenie riadenia. Volant aj v tomto prípade počúva veľmi pohotovo pokyny vodiča, no „ľahučké“ vyladenie posilňovača je prioritne predurčené na manévrovanie v mestskej premávke. V širšom kontexte nemožno opomenúť ani špičkovú obratnosť spojenú s malým polomerom otáčania.
Sofistikovanú hybridnú technológiu i-MMD (inteligent Multi Mode Drive) už dôverne poznáme napríklad aj z SUV modelu Honda CR-V. Model Jazz ale využíva atmosférický 4-valec s objemom 1,5 litra. Ten aj v tomto prípade slúži prioritne ako generátor elektrickej energie. Pohonná sústava okrem toho obsahuje aj dva elektromotory. Jeden slúži ako generátor a druhý – trakčný primárne poháňa vozidlo. V princípe má novinka paradoxne pomerne blízko k vozidlám s čisto elektrickým pohonom! Testovaný exemplár okrem toho nedisponuje klasickou prevodovkou. Usporiadanie e-CVT sa v princípe využíva ako tzv. menič pólov pre pohyb dopredu alebo dozadu. Spaľovací motor je priamo s kolesami prepojený prostredníctvom jedného stáleho prevodu, ktorý prichádza k slovu pri vyššom rýchlostnom tempe. Japonci si v tomto smere zaslúžia obrovskú pochvalu aj za celkové vyladenie hybridného reťazca, keďže zmeny medzi jednotlivými režimami pohonu sú prakticky nepostrehnuteľné.
Maximálny výkon pohonnej sústavy 1,5 i-MMD dosahuje 109 koní. Pre malý model Jazz je to akurát. Vozidlo zároveň ponúka aj plne akceptovateľnú jazdnú dynamiku. Výkonové limity pohonnej sústavy čiastočne cítiť až pri plne obsadenom vozidle alebo v topograficky náročnejšom kopcovitom teréne. Vyspelosť hybridného systému značky Honda si možno všimnúť pri pomerne častom odpájaní spaľovacieho motora, kedy Jazz dokáže jazdiť na elektrickú energiu z akumulátorov. Spomínaný režim dáva najväčší zmysel nielen v meste, ale aj pri pohodovej jazde po okreskách. V tomto režime dokáže prejsť Jazz pri dostatočne nabitom akumulátore a pokojnej jazde na elektrinu aj väčšiu vzdialenosť. Pri kratších trasách preto nie je žiadnou zvláštnosťou, že palubný počítať v cieli ukazuje „zázračné“ hodnoty spotreby paliva v rozmedzí medzi 2 – 3 litrami na každých 100 km.
Hybrid dokáže veľmi dobre pracovať aj s rekuperáciou kinetickej energie získavanej pri spomaľovaní. Okrem klasického brzdného pedálu má vodič na voliči prevodovky k dispozícii aj mód B, a to pre intenzívnejšiu rekuperáciu pri spomaľovaní. V praxi sa dá pri troche predvídavosti s touto funkciou veľmi pekne hrať, a tak elegantne „pokryť“ väčšinu očakávaných spomalení v cestnej premávke. Malá výčitka smeruje priamo k voliču prevodovky, nakoľko mód B je možné aktivovať len spolu so zatlačením bezpečnostnej poistky. Okrem štandardného jazdného módu ponúka testovaný exemplár aj mód Econ. Po jeho aktivovaní sa ale z hľadiska reakcií systému a celkovej spotreby paliva nič dramatické neudeje.
Hybridná technológia Made in Honda je známa aj tým, že spaľovací motor sa z času na čas neprirodzene prebudí. Tento jav nastáva predovšetkým pri vyššej záťaži, kedy benzínový motor pracuje vo vysokých otáčkach, aby stíhal zásobovať elektromotor dostatočným množstvom elektrickej energie. Aj na tento „nezvyčajný“ a zároveň aj trochu neprirodzený jav sa dá pri používaní vozidla pomerne rýchlo zvyknúť.
A čo spotreba paliva? Okrem už vyššie naznačených zázračných hodnôt je globálne Honda Jazz najviac úsporná v meste a pri pohodovej jazde po okresných cestách. V oboch prípadoch nie je príliš náročné jazdiť s priemerným apetítom aj pod magickou hranicou 4 l/100 km. Testovaná novinka ale zároveň výrazne nesklamala ani na diaľnici či pri vyššom rýchlostnom tempe, kedy sa už o pohon vozidla primárne stará spaľovací motor. V tomto režime je výsledný priemer pod hranicou 6 litrov plne akceptovateľným výsledkom. Celkový kombinovaný priemer sa na konci nášho testu ustálil na špičkovej hodnote 4,3 litra na každých 100 km, čo nepotrebuje komentár.
A náš celkový dojem?
Nová Honda Jazz patrí vďaka autentickému hybridnému pohonu celkom iste k technologicky najvyspelejším malým automobilom. Konečného užívateľa najviac poteší, že hybrid v tomto prípade reálne prináša nízku spotrebu paliva. Novinka si napriek implementácii nového typu pohonu dokázala zachovať aj špičkovú priestrannosť a variabilitu v interiéri. Vyššiu obstarávaciu cenu okrem úsporného hybridného pohonu čiastočne kompenzuje aj bohatá výbava na palube.
Autor: Peter Hlačik/Foto: Filip Lehotský
Testovací diár:
Model: Honda Jazz 1,5 i-MMD Elegance
Dĺžka: 4044 mm
Šírka: 1694 mm
Výška: 1526 mm
Rázvor: 2517 mm
Objem kufra: 304 litrov
Motor: zážihovo-hybridný
Pohon: predný
Počet valcov: 4
Výkon kW/koní: 80/109
Krútiaci moment Nm: 253
Pohotovostná hmotnosť: 1300 – 1318 kg
Maximálna rýchlosť km/h: 175
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h: 9,4 s
Prevodovka: automatická
Počet stupňov: e-CVT
Kombinovaná spotreba podľa výrobcu: 3,6 l na 100 km
Spotreba podľa palubného počítača počas testu: 4,3/100 km
Pneumatiky: Yokohama Bluearth
Verzia/cena
Honda Jazz 1,5 i-MMD Elegance (testovaný model): od 20 590 €
Honda Jazz 1,5 i-MMD Comfort: od 19 590 €