Hyundai šliape na plné obrátky. Kórejský automobilový gigant nás v poslednom období zásobuje veľkým množstvom zaujímavých noviniek. Sympatické je, že okrem technologicky vyspelých modelov, na čele s novým elektromobilom Ioniq 5, atraktívnych SUV či športových modelov, tu automobilka stále myslí aj na cenovo dostupnejšie alternatívy. Presne do tejto kategórie patrí aj nová generácia kompaktného modelu Hyundai i20, ktorá v rámci konkurenčného boja zaujme množstvom technologických inovácií. Za veľmi racionálnu možno označiť aj celkovú filozofiu. Nový Hyundai i20 je totiž v rámci konfigurátora dostupný v racionálnych verziách s osvedčenou technikou a atraktívnou cenovkou, ale taktiež aj vo vyslovene vyšperkovaných konfiguráciách s množstvom technológii prevzatých z vyšších segmentov. Do druhej spomenutej skupiny sa radí aj testovaný exemplár s mild-hybridným pohonom.
Nový Hyundai i20 s zážihovou motorizáciou 1,0 T-GDi MHEV, skombinovanou so 7 st. automatickou prevodovkou a špičkovej výbave Style, nám na test zapožičal slovenský importér vozidiel značky Hyundai.
Rýchle fakty:
- Ambiciózna automobilka Hyundai dnes disponuje veľmi širokým a zároveň pestrým modelovým portfóliom. K cenovo najdostupnejším modelom sa v tomto smere radí zástupca zo segmentu B, teda kompaktný model Hyundai i20.
- Aktuálna tretia generácia modelu i20 chce v konkurenčnom boli zaujať nielen dizajnom a priestranným interiérom, ale aj veľmi dospelou výbavou. Veľké množstvo asistenčných a bezpečnostných systémov je tu pritom k dispozícii už v úplnom základe.
- Odvážny dizajn ponúka novinka prakticky z každého uhla pohľadu. Aj napriek tomu, že aktuálny model i20 po rozmerovej stránke medzigeneračne mierne povyrastal, tak ako celok pôsobí vyslovene ľahkým a atletickým dojmom.
- Štýl a originalita novinke rozhodne nechýba ani v interiéri. Okrem autenticky navrhnutej palubnej doske, Hyundai i20 poteší rovnako intuitívnym ovládaním a v rámci segmentu zároveň aj pomerne veľkorysými priestorovými pomermi.
- Za najdospelejší nový model Hyundai i20, napriek tomu možno označiť po stránke jazdných vlastností. Testovaná elektrizovaná verzia s motorom 1,0 T-GDi MHEV predstavuje spomedzi bežných verzií výkonovú špičku. Prekvapením je, že v rámci celkového vyladenia tu zážitok z jazdy v princípe zvíťazil nad striktnou úsporou paliva. Mild-hybrid s výkonom 120 koní dokáže reálne uspokojiť už aj náročnejších vodičov.
Fotogaléria Hyundai i20
Značka Hyundai má v Európe obľúbenom „béčkovom“ segmente slušnú tradíciu. História modelu s označením i20, ako priameho nástupcu hatchbacku Hyundai Getz sa začala písať už v roku 2008. A práve model i20 môže v rámci postupných generačných obmien poslúžiť ako ideálny príklad celkovo obrovského progresu tejto kórejskej automobilky.
Aktuálna tretia generácia bola oficiálne predstavená približne pred rokom. Novinka je po technickej stránke postavená na koncernovej platforme K2, ktorá sa podľa očakávania vyznačuje vyššou tuhosťou. K prioritám novinky patrí aj medzigeneračne citeľne vyššia pasívna a aktívna bezpečnosť. Automobilka po vzore hierarchicky vyššie umiestnených súrodencov, aj v prípade nového modelu i20, reaguje na aktuálne trendy v podobe prítomnosti moderných asistenčných systémov. Za zmienku určite stojí aj špičková konektivita na čele s rozhraním Hyundai Bluelink.
Na prísnu emisnú politiku reaguje nový model Hyundai i20 aj v rámci dostupných pohonných jednotiek. Tie v tomto prípade podľa všeobecného očakávania spaľujú výhradne benzín a v ponuke nechýbajú dokonca ani elektrifikované verzie. Úplným základom aj naďalej ostáva konštrukčne odolný a zároveň obľúbený atmosférický zážihový 4-valec 1,2i s výkonom 84 koní. Ten sa kombinuje výhradne s 5-st. manuálnou prevodovkou. Výkonnejšou voľbou je následne moderný prepĺňaný 3-valec 1,0 T-GDi s výkonom rovných 100 koní. Pre tento variant je okrem 6-st. manuálnej prevodovky k dispozícii aj 7-st. dvojspojkový automat.
Výkonový vrchol bežných verzií reprezentuje testovaný mil-hybrid 1,0 T-GDi MHEV (120 koní), dostupný buď s novou inteligentnou manuálnou 6-st. prevodovkou, resp. 7-st. automatom. To však nie je všetko. Hyundai totiž modelovému radu i20 poprvý krát v histórii doprial aj výkonnú verziu i20 N inšpirovanú súťažným WRC špeciálom. O pohon sa v tomto prípade postará benzínový 4-valec 1,6 T-GDi s výkonom 204 koní, skombinovaným so 6-st. manuálnou prevodovkou.
Odvážny dizajn
Sebavedomie značky Hyundai je jednoznačne cítiť aj v rámci originálneho dizajnu nových modelov. Pod konštatovanie jednoznačne zapadá aj nový model i20, s originálnymi a zároveň aj pomerne odvážnymi dizajnovými líniami. Novinka pôsobí po vizuálnej stránke, vo finále aj preto mimoriadne atleticky. Ostré a dynamické línie umne maskujú medzigeneračný nárast rozmerov v dĺžke a predovšetkým šírke vozidla.
Dynamiku novinky najviac podčiarkuje široká a nízko položená maska chladiča v čiernej farbe a efektne „vzdušným“ výpletom. Originálne riešenie, v kombinácii so športovým predným nárazníkom a efektným prelisom na prednej kapote, novinku opticky ešte viac pritláča smerom k vozovke. Originálny koncept prednej časti dotvára následne aj modul svetlometov. Tie v prípade testovaného modelu disponovali vzhľadom na segment adekvátne výkonnou full LED technológiou.
Športovo pôsobí novinka celkom iste aj pri pohľade z profilu. Tu sa pod daný dojem podpísala predovšetkým postupne sa zužujúca línia bočného presklenia v kombinácii s pozvoľna klesajúcou líniou strechy a „ostrými“ prelismi na bokoch karosérie. Ambiciózny štítok 48V na prednom blatníku odkazuje na prítomnosť mild-hybridnej motorizácie. Dizajnéri značky Hyundai sa vtipne a kreatívne pohrali so zapracovaním dvierok palivovej nádrže. Tie tvoria v tomto prípade efektný optický celok s modulom zadných svetiel. Odvážne, resp. avantgardné riešenia pripomína testovaný model aj vďaka originálnym diskom kolies s pneumatikami o priemere 17 palcov.
Originálne a neopozerane pôsobí nový Hyundai i20 aj pri pohľade zozadu. Za hlavný dizajnový prvok tejto časti vozidla možno označiť modul opticky vzájomne prepojených koncových LED svetiel, so svetelným podpisom v tvare písmena Z. Centrálna lišta, ktorá oba svetlomety prepája, za tmy ale reálne nesvieti. Na športové emócie v sumári plynule nadväzuje aj dizajnovo jednoliaty zadný nárazník s opticky naznačeným difúzorom v čiernej farbe. Tento dizajnový prvok predstavuje zároveň vizuálne atraktívny kontrast s testovanou modrou metalízou s názvom Intense Blue.
Originálny prístup pokračuje aj v interiéri
Nový Hyundai i20 útočí na emócie aj v interiéri. Kórejci sa príjemne priestrannej kabíne nebáli dopriať opäť niekoľko originálnych dizajnových riešení. Najlepším príkladom tohto tvrdenia je hravá architektúra palubnej dosky, s centrálnou časťou orientovanou v smere na vodiča. Opticky zaujímavo v tomto priestore pôsobia predovšetkým naznačené výduchy ventilácie v centrálnej časti palubnej. Reálne vyústenie vývodov vzduchu tu ale kopíruje zaužívané štandardy.
Vzhľadom na segmentovú príslušnosť som bol vo finále spokojný aj s voľbou materiálov a ich precíznym dielenským opracovaním. Testovaná vrcholná verzia v tomto smere rovnako zaujme spodnou časťou palubovky so svetlým odtieňom. Takmer až prémiovú atmosféru vo finále rovnako navodzuje aj efektné ambientné podsvietenie.
V rámci ergonómie resp. užívateľského rozhrania novinka s logom Hyundai kombinuje osvedčenú a funkčnú klasiku s modernými prvkami a riešeniami. Do druhej spomínanej kategórie sa radí plne digitálny prístrojový panel, s nielen funkčnou, ale aj skvele zvládnutou grafikou! Personalizované zobrazovacie layouty, ako aj logiky ovládania palubného počítača, sú inšpirované ostatnými novými modelmi s logom Hyundai.
Rovnaký trend pokračuje aj pri centrálnom dotykovom rozhraní infotainmentu. Ako veľmi užitočnú považujem spodnú lištu s virtuálnymi tlačidlami, reprezentujúcu rýchle skratky. Minimalistickú úvodnú obrazovku aj v tomto prípade dopĺňa množstvo funkcií, vrátane online aplikácií, navigácie, ale aj kvalitného výstupu z parkovacej kamery.
Za funkčnú klasiku možno v rámci konceptu interiéru, naopak, označiť klasický modul klimatizácie s hardwarovými tlačidlami alebo alebo združený modul dôležitých funkcií s dostatočne veľkými tlačidlami, situovaný v ľavej časti palubnej dosky. V rámci testovanej konfigurácie pôsobí na prvý pohľad tak trochu retro dojmom masívny volič automatickej prevodovky. Z hľadiska funkčnej stránky sa mu ale reálne nedá nič zásadné vytknúť.
Dospelým dojmom pôsobí nový Hyundai i20 aj z hľadiska rozumne navrhnutých odkladacích priečinkov. Ešte väčšie prekvapenie, vzhľadom na segment B, predstavujú priestorové pomery. Prední pasažieri v tomto smere ocenia predovšetkým veľkoryso nadimenzované predné sedačky s prijemne športovou atmosférou. Pod ňu sa okrem možnosti nastavenia až nečakane nízkeho posedu podpísalo aj prijemné bočné vedenie na sedákoch a operadlách. Autentickú šoférsku atmosféru „Made in Hyundai“ dotvára aj nový štvorramenný volant prijemnej veľkosti s ergonomicky prehľadným rozmiestnením ovládacích tlačidiel.
Na pomery svojej triedy sa novinka rozhodne nemá za, čo hanbiť ani v druhom rade. Za seba sa tu až prekvapivo pohodlne dokážu usadiť dvaja štandardne urastení dospelí. Naproti väčšine konkurentov možno novú i20 označiť ako príjemne dospelú aj z hľadiska vnútornej šírky zadnej lavice. Vzhľadom na segment pôsobí v druhom rade sympaticky, rovnako aj prítomnosť nabíjacieho USB konektoru.
Batožinový priestor testovanej MHEV verzie ponúka v základe 262 litrov. Ide o papierovo “hrozivých” 90 litrov menší objem ako ponúka model i20 bez elektrickej výpomoci. Realita ale našťastie až taká dramatická nie je. Základný tvar batožinového priestoru ostáva prakticky rovnaký. Z praktických riešení chcem pochváliť aj prítomnosť „koľajničiek“, do ktorých je možné jednoducho zasunúť pevne krycie plato, napríklad pri preprave veľkých alebo krehkých predmetov.
Sofistikovaná je aj medzipodlaha, ktorá okrem konfigurácie s optimálnou rovinou, pri sklopených zadných sedačkách, ponúka ja možnosť dodatočného zníženia. Mild-hybrid v priestore pod podlahou, na rozdiel od konvenčných súrodencov „ukrýva“ 0,44 kWh batériu. Tým pádom tu okrem menšieho objemu na drobnosti odpadá aj možnosť dokúpenia rezervnej pneumatiky.
Testovanú konfiguráciu možno za viac ako dospelú označiť aj z hľadiska bohatej výbavy na palube. Verzia Style vyššiu cenovku okrem mild-hybridu kompenzuje aj prvkami ako: full LED svetlomety, tónovanými sklami na oboch pároch dverí, sklopnými elektrickými zrkadlami, automatickou klimatizáciu, ambientným podsvietením, parkovacím asistentom, vyhrievaním predných sedadiel a volantu, navigáciou, modernou mobilnou konektivitou či bezkľúčovým prístupom a štartovaním. Už v úplnom základe je pritom k dispozícii kompletný bezpečnostný balík, ako aj väčšina asistenčných systémov. Z príplatkových prvkov testovaného modelu chcem pochváliť veľmi pekne hrajúce audio značky Bose.
Emocionálna racionalita
Aj keď sa to na prvý pohľad nezdá, tak obe tvrdenia z podnadpisu dokáže v jednom balení presvedčivo zastrešiť práve testovaný model Hyundai i20 s novou mild-hybridnou pohonnou jednotkou. Inými slovami, elektrická výpomoc v tomto prípade okrem ekologického faktora prináša príjemný výkonový doping!
Vyspelosť testovanej novinky ale v sumári ešte viac zvýrazňujú aj ďalšie konštrukčné detaily. Veľkou ozdobou je v tomto prípade vyladenie podvozka. Značke Hyundai sa tu podarilo trafiť prakticky ideálny kompromis medzi komfortnom a športovými emóciami. Aj napriek testovanej konfigurácii s najväčšími diskami z ponuky, som bol príjemne prekvapený ochotou a suverenitou, s akou dokáže nový model i20 odfiltrovať bežne nerovnosti našich ciest. Veľké prepadliny, resp. nechcene trafenie prepadnutého kanalizačného poklopu už ale efektným 17 palcovým diskom kolies logicky príliš nevyhovujú.
Najviac skrytého talentu smerom od podvozka prejaví nový model i20 na kvalitnom cestnom povrchu. V daných podmienkach sa malý hatchback mení takmer až na motokáru, ktorá v zákrutách precízne drží jazdnú stopu a zároveň poslušne reaguje na povely vodiča smerom od riadenia. Pri dynamickom prejazde cez zákruty je okrem stability veľkou výhodou stále aj relatívne nízka hmotnosť mild-hybridnej motorizácie. Schopnosti podvozka v tomto prípade dokonca citeľne prekonávajú výkonový potenciál testovanej verzie.
Jazdné emócie okrem vyladenia podvozka zvyšuje až nečakane strmé riadenie. Aj vďaka tejto vlastnosti je nový model i20 zároveň príkladne obratný aj v úzkych mestských uličkách. Veľmi spokojný som bol vo finále aj s možnosťou precízneho dávkovania brzdného účinku. Základným kameňom mild-hybridnej sústavy testovaného exempláru je prepĺňaný benzínový 3-valec 1,0 T-GDi, ktorému v maximálnej možnej miere vypomáha jednoduchá 48V elektrosústava. Celkový výkon pohonnej sústavy je v tomto prípade 120 koní, čo na malý kompakt vo väčšine životných situácií s rezervou postačuje.
Okrem adekvátnej jazdnej dynamiky pri zrýchleniach si pohonný reťazec zaslúži veľkú pochvalu aj za celkovú kultivovanosť a precízne odhlučnenie. Typicky drsný až športový zvuk sa v tomto prípade dostaví až pri dynamickej jazde, resp. v hornej tretine otáčkomera. Za dospelé možno označiť aj zladenie pohonnej jednotky s hladko radiacou 7-st. dvojspojkovou automatickou prevodovkou. Na druhej strane tu platí, že za dospelý automat si je potrebné priplatiť 1400 eur. Vo finále by som preto subjektívne uprednostnil skôr inteligentnú manuálnu prevodovku a ušetrené peniaze investoval skôr do inej výbavy.
Ekologickú orientáciu nový Hyundai i20, s mild-hybridnou motorizáciou, nenápadne pripomenie pri každej novej jazde. Východiskový režim je v tomto prípade totiž vždy mód Eco. V tomto móde testovaná jednotka pracuje vždy, keď je to možné až v nečakane nízkych otáčkach. Okrem toho má vodič na výber ešte aj komfortný resp. športový režim. V oboch prípadoch sa okrem reakcií prevodovky citeľne zlepšia i reakcie smerom od pedála akcelerátora. Vyspelosť hybridného systému podčiarkuje vyladenie riadiacej jednotky.
V ekologickom móde totiž dokáže model i20 krásne a efektívne plachtiť s vypnutým spaľovacím motorom. Vďaka integrovanému štartergenerátoru sú opätovné štarty veľmi prirodzene a kultivované. Až nečakanou intenzitou brzdnej rekuperácie disponuje Hyundai predovšetkým pri ustálenej jazde dole strmším svahom. Pri bežnej jazde pracuje riadiaca jednotka s brzdnou rekuperáciou, čo najefektívnejšie tak, aby mal malý akumulátor vždy dostatok energie použiteľnej na výpomoc pre spaľovací motor. Elektrický doping jasne cítiť predovšetkým pri zrýchleniach! V sumári je mild-hybrid v mojich očiach vyladený viac na zážitky, resp. dynamiku, ako len na striktnú spotrebu paliva!
Daný trend potvrdila na konci týždňa aj kombinovaná spotreba paliva na úrovni 5,8 l/100 km. Nameraná hodnota v praxi určite neurazí, no na druhej strane ani vyslovene nenadchne. V mestskom režime je pritom možné jazdiť so spotrebou tesne nad hranicou 6 litrov. Ešte o pol litra viac si vypýta testovaný model pri diaľničnom tempe. Naopak najúspornejší vie byť mild-hybrid na okreskách. Tu je možné pri troche snaženia jazdiť so spotrebou teste nad hranicou 5-litrov.
Vo finále nemožno opomenúť vyspelosť nového Hyundai i20 ani z hadiska prítomnosti suverénne fungujúcich asistenčných systémov. Okrem adaptívneho tempomatu si veľkú pochvalu zaslúži aj užitočný asistent, ktorý pri jazde v kolóne vodiča akusticky upozorní na rozjazd vpredu stojaceho vozidla. Danú funkciu pritom neponúka mnoho modelov ani vo vyšších segmentoch!
A náš celkový dojem?
Nový Hyundai i20 si ctí duchovný odkaz svojich predchodcov. V nižších výbavách je z neho veľmi zaujímavý automobil s férovou cenovkou. Nemalé sebavedomie automobilky z Južnej Kórei sa okrem originálneho dizajnu naplno prejavilo predovšetkým pri lepšie vybavených verziách, kam sa radí aj testovaný exemplár. V tomto prípade už novinka z hľadiska jazdných vlastností a technológií na palube patrí právom na úplnú špičku svojho segmentu.
Autor: Peter Hlačik/Foto: Filip Lehotský
Testovací diár:
Model: Hyundai i20 1,0 T-GDi MHEV Style
Dĺžka: 4 040 mm
Šírka: 1 775 mm
Výška: 1 450 mm
Rázvor: 2 580 mm
Objem kufra: 262 litrov
Motor: zážihový mild-hybrid
Pohon: predný
Počet valcov: 3
Výkon kW/koní: 88/120
Krútiaci moment Nm: 200
Pohotovostná hmotnosť: 1115-1225 kg
Maximálna rýchlosť km/h: 190
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h: 10,3 s
Prevodovka: automatická dvojspojková
Počet stupňov: 7
Kombinovaná spotreba podľa výrobcu 5,1 – 5,5 l na 100 km
Spotreba podľa palubného počítača počas testu: 5,8 / 100 km
Pneumatiky: Hankook Ventus Prime
Verzia/akciová cena
Hyundai i20 1,0 T-GDi MHEV Style (testovaný model) od 17 890 €
Hyundai i20 1,2i Classic od 10 490 €
Recenzia
Hyundai i20 1,0 T-GDi MHEV Style
Dĺžka: 4 040 mm Šírka: 1 775 mm Výška: 1 450 mm Rázvor: 2 580 mm Objem kufra: 262 litrov Motor: zážihový mild-hybrid Pohon: predný Počet valcov: 3 Výkon kW/koní: 88/120 Krútiaci moment Nm: 200 Pohotovostná hmotnosť: 1115-1225 kg Maximálna rýchlosť km/h: 190 Zrýchlenie z 0 na 100 km/h: 10,3 s Prevodovka: automatická dvojspojková Počet stupňov: 7 Kombinovaná spotreba podľa výrobcu 5,1 – 5,5 l na 100 km Spotreba podľa palubného počítača počas testu: 5,8 / 100 km Pneumatiky: Hankook Ventus Prime Dĺžka: 4 040 mm Šírka: 1 775 mm Výška: 1 450 mm Rázvor: 2 580 mm Objem kufra: 262 litrov Motor: zážihový mild-hybrid Pohon: predný Počet valcov: 3 Výkon kW/koní: 88/120 Krútiaci moment Nm: 200 Pohotovostná hmotnosť: 1115-1225 kg Maximálna rýchlosť km/h: 190 Zrýchlenie z 0 na 100 km/h: 10,3 s Prevodovka: automatická dvojspojková Počet stupňov: 7 Kombinovaná spotreba podľa výrobcu 5,1 – 5,5 l na 100 km Spotreba podľa palubného počítača počas testu: 5,8 / 100 km Pneumatiky: Hankook Ventus Prime
Výhody
- Originálny dizajn
- Priestranný interier + špičkové technológie na palube
- Jazdné vlastnosti
Nevýhody
- Prínos mild-hybridu k výslednej spotrebe paliva
- Napriek množstvu asistenčných systémov ponúka automatický dojazd len okno na strane vodiča
- Cenovka špičkových verzii
Hyundai i20 1,0 T-GDi MHEV Style DEALS
Zhromažďujeme informácie z mnohých obchodov za najlepšiu dostupnú cenu