Autoinak.sk

Test: Hyundai i20 N – Menší brat a veľa zábavy

Test Hyundai i20 N 2022

Aktuálna doba s prísnou emisnou politikou prirodzene príliš nepraje zážitkovým automobilom, na ktorých boli odchované celé generácie „petrolheadov.“ V časoch, keď mnoho značiek začalo svoje kultové modely postupne posielať na prepadlisko dejín, prišli čoraz ambicióznejší Kórejci so svojou športovou divíziou Hyundai N. V jej prípade rozhodne nejde len o lacný marketing. Za motoršportovým oddelením značky Hyundai stoja od počiatku persóny s obrovskými skúsenosťami. Najlepším dôkazom je aj nakoniec sériový počin. Ostrý kompakt i30 N po svojom príchode doslova zbúral dobovú hot hatch scénu. A s jedlom rastie chuť. Dnes má automobilka Hyundai v našom priestore v ponuke už štyri modely s atraktívnym písmenkom N v názve. V aktuálnom teste sme preverili najmenšieho člena rodiny odvodeného od hatchbacku i20. Špeciálny lesk mu v tomto prípade dodáva upravený súrodenec žiariaci vo svete rýchlostných skúšok Rally.

Zážitkový Hyundai i20 N, o ktorého pohon sa stará prepĺňaný benzínový 4-valec 1,6 TGi, skombinovanom so 6 st. manuálnou prevodovkou, nám na test zapožičal slovenský importér vozidiel značky Hyundai.

Rýchle fakty:

Fotogaléria Hyundai i20 N

Hyundai patrí už niekoľko rokov medzi najprogresívnejšie sa rozvíjajúce automobilky. Prirodzeným krokom, ktorý symbolicky ešte viac vyšperkoval ambície tejto značky bol v roku 2016 vznik športovej divízie Hyundai N. Písmeno N symbolizuje kórejské vývojové stredisko Namyang a zároveň aj legendárny okruh Nürburgring, kde sa ostré modely Hyundai testujú a finálne ladia. Modely N zároveň symbolicky prepájajú civilne portfólio a motoršportovú divíziu, kde je hlavnou hviezdou rally špeciál odvodený od malého hatchbacku i20.

Konvenčný model i20, ako nástupca modelu Getz, debutoval v roku 2008. Ľahkú športovú príchuť v sérii ponúkla premiérovo už aj druhá generácia. Postaral sa o ňu model Hyundai i20 N-Sport s mierne navýšeným výkonom. Aktuálna tretia generácia identického modelu uzrela svetlo sveta v roku 2020. Konvenčné verzie po prvýkrát v histórii spestril aj plnohodnotný hot-hatch i20 N. Výkonný drobec dopĺňa portfólio u nás dostupných ostrých modelov N.

Najmenším členom rodiny Hyundai N je výkonný model i20.

Najmenší člen rodiny N sa na hot hatch rozhodne len nehrá! Automobilka tu nechala nič na náhodu a v porovnaní so sériovým modelom dostala ostrá verzia množstvo zásadných technických zmien. Optickému tuningu a výkonnému motoru sekunduje predovšetkým upravený a znížený podvozok. Prepracovaná predná náprava N Power Sence Axle ponúka okrem športových tlmičov a pružín aj tzv. negatívny odklon kolies, čo citeľne zlepšuje jazdnú stabilitu v zákrutách. Nadšenci šoférovania ocenia mechanický samosvorný diferenciál, výkonnejšiu brzdnú sústavu, tuhú karosériu, nízku hmotnosť funkciu launch control, ako aj pestré spektrum individuálnych nastavení.

Zaujímavý je aj motor pod prednou kapotou. Najvýkonnejšiu verziu konvenčného modelu Hyundai i20 poháňa prepĺňaný mild hybridný 3-valec 1,0 T-GDi s výkonom 120 koní. Ostrý i20 N tu ale presedlal na omnoho výkonnejšiu pohonnú jednotku. Testovaný hot-hatch poháňa prepĺňaný benzínový 4-valec 1,6 T-GDi s výkonom 204 koní, ktorý sa kombinuje výhradne so 6-st. mechanickou prevodovkou. Zákazník si v našom priestore najmenšie „eNko“ môže nadrámec dovybaviť ešte špeciálnym lakom, čiernou strechou či technologickým balíkom.

Pod prednou kapotou pracuje výhradne benzínový 4-valec 1,6 T-GDi s výkonom 204 koní

Výrazný fabrický tuning

Už sériový model Hyundai i20 pri svojej najnovšej generácii upustil od prílišnej konzervatívnosti a namiesto nej vsadil na pútavé krivky. Mnohé atraktívne línie karosérie sa takpovediac zároveň nehanbia za svoj ázijský pôvod. V sumári z toho istého modelu vyžaruje tiež optická ľahkosť. Ostrý model s písmenom N v názve k tomuto všetkému pridáva pomernú výraznú porciu fabrického tuningu, resp. optických svalov.

Predným partiám dominuje obrovská maska chladiča. V prípade modelu i20 N dostala autentický výplet v podobe až načakane veľkých medzier kosodĺžnikových segmentov odkazujúcich na šachovnicovú vlajku. Na masku vizuálne nezväzujú dynamicky ladené svetlá. Tie pri testovanom exemplári už v štandarde ponúkajú adekvátne výkonnú LED techniku. Dynamicky predný nárazník klinovitého tvaru pri „eNku“ v jeho spodnej časti spestril decentný splitter. Od zvyšku nárazníka ho vizuálne oddeľuje efektná červená linka.

Už v základe dizajnovo výrazne Hyundai i20 dopĺňa pri ostrej verzii atraktívny fabrický tuning

Identické farebné riešenie Tomato red v kombinácii, s pre modely N typickou modrou farbou Perfomance Blue, ozvláštňuje pri bočných partiách testovaného modelu nielen segmenty nárazníkov, ale aj športové bočné prahy. V ich zadnej časti nesmie chýbať decentný detail v podobe dnes už ikonického emblému divízie N. Optickú dynamiku podčiarkuje prudko klesajúca línia prednej kapoty a postupne sa zužujúca línia bočného presklenia. Model i20 N je štandardne k dispozícii na efektných 18-palcových diskoch kolies v matnom dizajne, v kombinácii s červenými brzdovými strmeňmi.

Výkonový potenciál ostrého „eNka“ vyžaruje aj z jeho zadných partií. Spodná časť nárazníka s efektnou centrálnou hmlovkou a výrazným difúzorom, testovaný model ešte viac rozširuje. Silu pohonnej jednotky pod prednou kapotou naznačuje výrazná výfuková koncovka. Tá, dokáže vďaka v skutočnosti dvom vetvám doplnených o klapku, generovať až prekvapivo sýty zvukový efekt! K sofistikovane prepracovaným detailom radím aj koncové svetlá s atraktívnym podpisom v tvare písmena Z, resp. otočeného N. O ich vzájomné vizuálne prepojenie sa stará tenká červená linka. Za najkontroverznejší dizajnový prvok malého hot-hatch považujem subjektívne rally odkaz v podobe výrazného strešného krídla. Mnohým sa toto riešenie bude bezpochyby veľmi páčiť, ale zároveň existuje aj skupina fanúšikov, v ktorých optike tu už ide o tak trochu prehnaný tuning.

Dominantou zadnej časti je okrem výrazného difúzora neprehliadnuteľné strešné krídlo

Zmysluplne vylepšený interiér

Na rozdiel od pomerne akčného zovňajšku to Hyundai so športovým podtónom v interiéri príliš neprehnal. Zmeny verzie N v porovnaní s konvenčným modelom možno v porovnaní s exteriérom označiť ako decentnejšie, so zameraním na prioritnú funkčnosť. Na druhej strane, už pri letmom pohľade do kabíny, musí byť každému jasné, že toto rozhodne nie je obyčajná i20-tka!

Architektúra palubnej dosky s ergonomicky skvelým samostatným modulom pre klimatizáciu a ďalšími príjemne funkčnými tlačidlami, kopíruje „civilných“ súrodencov. Hyundai ani v prípade „eNka“ nesiahol po silených „športových“ obkladoch imitujúcich karbón. Decentné dynamickú atmosféru na palube, naopak, dotvárajú detaily ako prešívanie s kontrastným bielym stehom alebo atraktívne kovové pedále.

Palubná doska modelu Hyundai i20 N.

Ešte viac emócií pridáva športový trojramenný volant optimálneho tvaru. S odmyslením si emblému N tu zaujmú predovšetkým autentické tlačidlá. Červené Rev slúži na automatické aktivovanie efektných medziplynov pri podraďovaní a modré pádla sú určené pre dva osobne personalizovateľné „eNkové“ módy jazdy.

Priestor pred vodičom už v sérii vypĺňa plne digitálny prístrojový panel známy aj z konvenčným verzií. Potenciál, už v štandarde prepracovanej a detailnej grafiky, Hyundai pri výkonnom deriváte ešte viac vyšperkoval layoutom „enkových“ režimov. Dominantný otáčkomer tu môžu dopĺňať napríklad teploty prevádzaných kvapalín, pavučina „géčiek“, stopky, tlak turbodúchadlá či iné zaujímavé ukazovatele. Za grafickú čerešničku tu považujem postupne sa rozsvecujúcu stupnicu otáčkomera. Toto riešenie vodiča pri ostrej jazde už periférne upozorňuje na blížiaci sa vhodný moment preradenia prevodového stupňa!

Prístrojový panel ponúka množstvo variácií a kvalitnú grafiku

Výkonné „eNko“ kopíruje štandardný model i20 aj v rámci infotainmentu. Peknú grafiku, pohotové reakcie na dotyk a množstvo nastavení či online funkcií dopĺňa podstatná záložka s logom športovej divízie. Kórejci sa aj v tomto prípade doslova vyhrali s množstvom zaujímavých dynamických ukazovateľov zabalených do efektnej grafiky. Užívateľskou zaujímavosťou je tu aj možnosť nahrania mapy okruhu, na ktorom majiteľ model i20 N následne poriadne prevetrá.

Okrem personálneho prispôsobenia dvojice športových režimov sa v identickom rozhraní užívateľsky jednoducho aktivuje aj funkcia kontrolovaného rozjazdu Launch control! Ďalšou čerešničkou je možnosť spolupráce s mapovými podkladmi. Výsledkom toho je, že Hyundai i20 N dokáže vodiča v predstihu upozorniť na blížiaci sa zaujímavý technický úsek cesty a táto výzva je doplnená aj návrhom aktivácie režimu N!

Infotainment obohacuje záložka N s množstvom zaujímavých položiek

Dynamická atmosféra neobišla ani predné sedačky s efektným motívom čalúnenia a integrovanou opierkou hlavy. Aj napriek pomerne výraznému bočnému vedeniu a veľmi príjemnej fixácii tela, sú tie isté sedačky vďaka mäkšej výplni, vhodné aj na každodenné používanie a zároveň pohodlné aj pri dlhších presunoch. Pri mojej výške cca 183 cm tu mám jedinú výhradu k pomerne krátkej hlavovej opierke. Tá je navrhnutá skôr pre ľudí nižšieho vzrastu. Model i20 N musím zároveň pochváliť za až nečakane príjemný výhľad z miesta vodiča.

Konvenčného súrodenca kopíruje „eNko“ aj z hľadiska priestoru v druhom rade. Priestorová ponuka v zadnej časti kabíny dokáže reálne uspokojiť nielen deti, ale aj dvojicu štandardne urastených dospelých. Modelový rad i20 tu nad väčšinou konkurencie zároveň vyniká príjemne dospelou vnútornou šírkou.

Predné sedačky so športovým vedením sú zároveň až nečakane pohodlné

Ako plne použiteľný možno v prípade športového derivátu označiť aj batožinový priestor so základnou kapacitou 352 litrov. Pravidelný tvar tu dopĺňa užitočná medzipodlaha a šikovne vymyslenú drážku slúžiacu na zasunutie pevného krycieho plata do priestoru za zadné operadlá. Vzhľadom na absenciu rezervnej pneumatiky sa množstvo drobností zmestí aj pod úroveň podlahy. Po sklopení zadných sedadiel je k dispozícii prakticky ideálna rovina s maximálnou prepravnou kapacitou 1165 litrov.

Silnou stránkou testovaného modelu Hyundai i20 N je jednoznačne aj pomer medzi cenou a následne nadobudnutou hodnotou. Kórejci tu pritom nešetria ani na výbave. Už v štandarde sú tu k dispozícii napr.: LED svetlomety, pestrá bezpečnostná výbava, digitálny prístrojový panel, automatická klimatizácia, ambientné podsvietenie, polokožené čalúnenie, parkovacie senzory, cúvacia kamera, vyhrievané predné sedačky, vyhrievaný volant či bezkľúčový prístup a štartovanie.

Priestor v druhom rade kopíruje štandardný model i20

Zážitkový drobec

Po tak silnom renomé, aké si vyslúžil väčší model i30 N, Hyundai nechcel nechať nič na náhodu ani pri stavbe menšieho súrodenca. Inými slovami, automobilka nesklamala! Do kategórie malých hatchbackov s predným pohonom, vstúpila s veľmi ambicióznym nováčikom, ktorý sa hneď pri svojej premiére môže porovnávať s tými najlepšími.

Určitá relly DNA sa v prípade sériového modelu i20 N preniesla nielen do celkovej precíznej mechanickej vyladenosti, ale aj samotných zážitkov z jazdy. Testované „eNko“ nie je žiadne extrémne výkonné monštrum určené na jazdu v priamke. V tomto prípade ide naopak, o hravý model, ktorý u každého kto ma aspoň trochu rád šoférovanie vyprodukuje množstvo endorfínov! Značný fun faktor je tu úplnou samozrejmosťou predovšetkým pri jazde na technických tratiach. Nutnou podmienkou je v tomto kontexte súbežne aj adekvátna kvalita cestného povrchu.

Batožinový priestor pojme v základe 352 litrov

Kľúčom k zábave je tu podobne, ako pri väčšom súrodencovi vyladenie podvozka. Konštruktérom sa tu aj napriek „len jednoduchej“ zadnej náprave, podaril vykúzliť doslova malý zázrak. Model i20 N je z hľadiska ovládateľnosti precízne zábavný. To platí aj pri vyslovene agresívnej jazde po zakrútených okreskách alebo kľukatých horských prechodoch. Limitom testovaného kúsku boli počas testu nanešťastie zimné pneumatiky Continental. Tie pri relatívne teplom počasí na dvere klopkajúcej jari, s doplnkom plného jazdného nasadenia, už logicky strácali svoje opodstatnenie a jednoducho kĺzali.

Malé eNko ma, ale aj v tomto režime neraz príjemne prekvapilo. Vzhľadom na limit pneumatík, stačilo pri prehnanej nájazdovej rýchlosti do zákruty, na moment povoliť brzdu, pridať plyn a drobec vďaka zmene ťažiska nakoniec predsa len zatočil plus/mínus podľa mojich predstáv. S prenosom výkonu pri ostrej jazde vo významnej miere pomáha dobre vyladený samosvorný diferenciál. Ten v zákrutách zároveň vyslovene „netrhá“ volant, čo je pri manuálnom radení a permanencii pravej ruky sympatický, a zároveň funkčný faktor. Tie správne emócie pri ostrej jazde stupňuje autentický zvukový prejav.

Športový podvozok je jednou z hlavných predností testovaného modelu

Druhú stranu mince podvozka predstavuje v princípe tuhé naladenie pruženia. Vďaka absencii drahých adaptívnych tlmičov je model i20 N pomerne tvrdý aj pri bežnej a pohodovej jazde. Napriek tomu a s prihliadnutím na stav našej cestnej infraštruktúry je testované „eNko“ v mojich očiach stále bez problémov použiteľné aj ako daily car! Šikovný vodič sa tuhosti podvozka podvedome prispôsobí kľučkovaním pomedzi prepadnuté kanalizačne poklopy alebo iné hrubé prepadliny, ktoré podvozku logicky nie sú príliš po chuti. Daný proces je vďaka strmému a príjemne tuhému riadeniu už sám o sebe zábavou.

Mechanická odozva je okrem riadenia jednoznačne cítiť aj z 6-st. manuálnej prevodovky. Na prvý pohľad nenápadná páka disponuje chirurgicky presnou kulisou s príjemne krátkymi dráhami a citeľne naznačenými dorazmi finálnych pozícií. Ako zo starej školy možno označiť aj koncept mechanickej parkovacej brzdy. Toto riešenie je už samé o sebe prísľubom veľkej zábavy, a to predovšetkým na klzkom cestnom povrchu.

Dokonalú šoférsku atmosféru dotvára aj strmé riadenie

Športové autá z minulej éry, pripomína Hyundai i20 N aj z hľadiska vyladenia brzdnej sústavy. Pomerne tuhý prostredný pedál ponúka možnosť postupného dávkovania brzdného účinku. Pri potrebe maximálneho spomalenia je naň, ale nutné „šliapať“, takpovediac, plnou silou. Toto okrem mojich pocitov potvrdila aj efektná grafika monitorujúca vodičom vyvinutý brzdný účinok.

O pohon testovaného modelu sa stará dôkladne modifikovaný benzínový 4-valec 1,6 T-GDi s výkonom 204 koní a pohotovými reakciami na plynový pedal. Pohonná jednotka pri malom hatchbacku s manuálnym radením a ostrým chodom spojkového pedálu, zaujme svojou „plochou“ výkonnou krivkou. Maximálny krútiaci moment je k dispozícii dokonca už pod hranicou 2000 otáčok za minútu. Následne motor kontinuálne ťahá prakticky až po obmedzovač. Počítať tu ale už nemožno s tzv. atmosférickým efektom v podobe ďalšej „explózie“ krútiaceho momentu tesne pod vrcholom.

Za vrchol mechanických zážitkov možno označiť 6-st. manuálnu prevodovku

Pod presvedčivú jazdnú dynamiku sa okrem skorého nástupu maximálneho krútiaceho momentu podpísala aj relatívne nakrátko prevodňovaná manuálna predovka. Ako vyslovene krátke tu nemožno považovať len prvé prevodky. Otáčky modelu i20 N pri diaľničnom tempe na 6-ty prevodový stupeň presahujú hranicu 3000 otáčok. A športovo, resp. živelne, sa pri dlhých diaľničných presunoch testovaný model správa aj z hľadiska akustickej pohody. Toto platí v princípe aj pre najdefenzívnejší režim Eco.

Pozíciu automobilu na každodenné použitie v sumári podčiarkujú tri základné jazdné módy Eco, Normal a Sport. S nimi si každý vodič pri bežnom presúvaní bohato vystačí. Nadstavba v podobe skutočne ostrých módov N je v mojich očiach určená prioritne pre plánovanú zážitkovú jazdu alebo pre situácie, keď si chce vodič vychutnať skutočne plný potenciál testovaného modelu.

Vodič si dokáže ostré režimy v značnej miere prispôsobiť

Aj keď je výkon 204 koní v bežnom živote, na malý hatchback s pohotovostnou hmotnosťou len cca 1,2 tony, viac ako dosť, tak práve pohonnú jednotku považujem zároveň svojim spôsobom aj za najväčšiu slabinu testovaného modelu. Mechanicky dokonale vyladený i20 N by totiž s určitosťou zvládol ešte aj o niečo vyššiu výkonovú porciu. V tomto prípade, ale ostáva logicky zachovaná aj hierarchia jednotlivých modelov Hyundai N.

A aká je spotreba paliva? Tá sa v prípade i20 N ešte viac ako inokedy odvíja od preferovaného jazdného štýlu. Pri bežnom a prioritne racionálnom dennom používaní, nie je problém pohybovať sa v okolí 7-litrového priemeru, tak ako to sľubuje samotná automobilka. Na diaľnici a v meste je treba počítať s priemerom cca 7,4 l/100 km. Na okreskách dokáže, apetít klesnúť takmer o liter, teda k 6-litrovej hranici.

Doménou modelu Hyundai i20 N sú zakrútené okresky s kvalitným povrchom

Vo vyslovene ostrom a zážitkovom N režime, napríklad pri jazde na horskom prechode alebo inej technickej trati, je ale zároveň možné 40 litrovú palivovú nádrž pokojne minúť aj na cca 300 km úseku. Spotreba pri „ostrej“ jazde sa v mojom prípade zľahka prekonávala11-litorvú hranicu. Úbytok benzínu, ale na druhej strane, dokonale vykompenzoval čistý prietok emócií a nefalšovaný úsmev na tvári.

Emócie stupňuje tiež efektná grafika prístrojového panelu

A celkový dojem?

Kórejci ani v prípade svojho najmenšieho modelu s emblémom N nesklamali. Testovaný Hyundai i20 N, naopak, prekonal pôvodné očakávania. Silnou stránkou malého hot-hatch je podobne ako pri väčších súrodencoch jeho „surové“, resp. mechanické vyladenie. Toto dokážu určite oceniť všetci milovníci šoférovania. Zážitky z jazdy sú v sumári skombinované s celkovou racionálnosťou, a zároveň veľmi atraktívnou cenovou politikou.

Autor: Peter Hlačik/Foto: Filip Lehotský

Testovací diár:

Model: Hyundai i20 N 1,6 T-GDi
Dĺžka: 4 075 mm
Šírka: 1 775 mm
Výška: 1 440 mm
Rázvor: 2 580 mm
Objem kufra: 352 litrov
Motor: zážihový
Pohon: predný
Počet valcov: 4
Výkon kW/koní: 150/204
Krútiaci moment Nm: 275
Pohotovostná hmotnosť: 1190-1220 kg
Maximálna rýchlosť km/h: 230
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h: 6,2 s
Prevodovka: manuálna
Počet stupňov: 6
Kombinovaná spotreba podľa výrobcu 7,0 l na 100 km
Spotreba podľa palubného počítača počas testu: 6,8 / 100 km
Pneumatiky: Continental WinterContact
Verzia/akciová cena
Hyundai i20 N 1,6 T-GDi (testovaný model) od 23 390 €

Exit mobile version