Automobilka Hyundai je aj napriek „ťažkým“ časom mimoriadne aktívna. O čoraz smelších ambíciach tohto gigantu najlepšie vypovedá pestré modelové portfólio. Kórejci nás aj napriek neúprosnej európskej emisnej politike dokážu stále tešiť, napríklad aj novými zážitkovými modelmi zo športovej divízie N! A na rozdiel od iných si ich aj stále môžu dovoliť. Emisie športových modelov tu kompenzuje široká skladba elektrifikovaných modelov. Pri odmyslení si hybridov predstavujú výkladnú skriňu technológií značky Hyundai čisté elektromobily. Tie budú v budúcnosti začlenené výhradne do rodiny Ioniq. Budúcnosť je ale k dispozícii už dnes! Dôkazom toho je úplne nový a zároveň aj revolučný elektromobil Hyundai Ioniq 5, ktorý sme preverili v našom teste.
Nový Hyundai Ioniq 5 vo verzii s výkonnejšou 72,6 kWh batériou + elektromotorom s výkonom 217 koní, skombinovanom s pohonom zadnej nápravy a prostrednej výbave Style, nám na test zapožičal slovenský importér vozidiel značky Hyundai.
Rýchle fakty:
- Automobilka Hyundai má s výrobou elektrifikovaných modelov už bohaté skúsenosti. Prvým elektrickým modelom v Európe bol v tomto smere liftback Ioniq EV, ktorý o niečo neskôr nasledovala aj čisto elektrická verzia SUV Hyundai Kona. Novú elektrickú etapu kórejskej automobilky otvára aktuálne revolučný model Ioniq 5.
- Nový Hyundai Ioniq 5 je na rozdiel od svojich predchodcov postavený na úplne novej platforme, ktorá bola vyvinutá špeciálne pre automobily s elektrickým pohonom. Novinka aj preto už dnes ponúka pomerne pestrú ponuku verzií, ktorá okrem pohonu zadnej nápravy disponuje aj špičkovou alternatívou s pohonom všetkých kolies.
- Moderný a futuristický dizajn nového Hyundai Ioniq 5 s množstvom ostrých línií je paradoxne inšpirovaný aj históriou značky. Predné partie odkazujú na dizajn prvej generácie modelu Pony.
- Svojskú a špecifickú atmosféru ponúka aj interiér elektrickej novinky. Kabína okrem vzdušnosti a celkovej priestrannosti vsádza primárne na minimalistický koncept. Celkovo prijemnú atmosféru tu vo finále pripomína aj skladba použitých materiálov.
- Nový Hyundai Ioniq 5 sa po stránke jazdných vlastností radí medzi dospelé elektromobily. Precízne vyladenému podvozku a adekvátnym výkonovým parametrom sekunduje aj celkový dojazd s reálnym akčným rádiusom viac ako 400 km pri plne nabitej batérii.
Fotogaléria Hyundai Ioniq 5
Automobilka Hyundai predstavila pôvodný modelový rad Ioniq, ktorý v ponuke značky figuruje dodnes v roku 2016. Elegantný liftback kompaktnej veľkosti dostal v tých časoch revolučnú platformu prispôsobenú na zástavbu elektrifikovaných pohonných jednotiek. Okrem hybridu a plug-in hybridu ponúka Ioniq aj 100% elektrickú verziu.
O niečo neskôr automobilka rozhodla, že pod označením Ioniq bude Hyundai v budúcnosti predávať výhradne elektrické automobily. Prvou lastovičkou je v tomto smere novinka v podobe rodinne orientovaného kríženca klasického hatchbacku s SUV – Hyundai Ioniq 5. V oficiálnej podobe sme tento model spoznali ešte len pred pár mesiacmi. Novinka prioritne šokuje vo viacerých oblastiach. Tou prvou je dizajn, ktorý odkazuje na futuristickú štúdiu Hyundai 45 EV Concept. Automobilka ale zároveň pripomína aj symbolickej dizajnovej inšpirácii prvou generáciou modelu Pony.
Okrem vzhľadu si elektrická novinka dala mimoriadne záležať aj na použitých technológiách. Ioniq 5 je prvý Hyundai postavený na novej platforme vyvinutej špeciálne pre elektromobily s označením E-GMP. S daným technickým základom úzko súvisí aj podpora až 800 V nabíjacej infraštruktúry. To testovaný model automaticky katapultuje medzi technologicky najvyspelejšie elektromobily dneška! Vysoké napätie je zárukou impozantných nabíjacích výkonov. Za optimálnych podmienok a pri použití vhodnej infraštruktúry ultra výkonného stojana, dokáže Ioniq 5 podporovať rýchle nabíjanie s výkonom až 350 kW! To v praxi znamená dobitie batérie z kapacity 10% na 80% jen za približne 18 minút.
Elektrická novinka značky Hyundai je v našom priestore k dispozícii s pestrou škálou výpadových verzií, dvoma výkonovými prevedeniami batérie, a zároveň pohonom zadných resp. všetkých kolies. Základom je v tomto smere model s 58 kWh batériou, pohonom zadných kolies a celkovým výkonom 170 koní. Výkonnejšia batéria dosahuje kapacitu 72,6 kWh. Pri verzii s pohonom zadných kolies a jedným elektromotorom ponúka táto konfigurácia výkon 217 koní. Špičkou celého modelového radu je verzia s rovnakým výkonom batérie a pohonom všetkých kolies. V tomto prípade pribudol na prednej náprave samostatný elektromotor. Maximálny výkon vrcholného modelu dosahuje až 305 koní.
Digitálny dizajn
Futuristický vzhľad je jednou z najväčších zbraní nového elektromobilu značky Hyundai. Brilantné pritom je, že Ioniq 5 ponúka v princípe konvenčné línie. Inými slovami, usporiadanie karosérie sa tu zaobišlo bez prehnaných módnych výstrelkov. Celková sofistikovanosť dizajnu sa ukrýva v prepracovaných detailoch pospájaných do veľmi atraktívneho celku. Zákutia a ostré krivky novinky je možné objavovať a skúmať doslova celé hodiny! Pri prvom osobnom kontakte má testovaná novinka okrem celkového stvárnenia šokovala aj svojimi majestátnymi rozmermi. Celkovou dĺžkou prerastá napríklad nový Tucson a samotný rázvor náprav dokáže v tomto prípade konkurovať aj luxusným limuzínam.
Prednej časti, tak ako aj celému zvyšku automobilu, dominujú uhladené a dizajnovo „čisté“ línie. Hlavným vizuálnym lákadlom sú jednoznačne predné LED svetlomety s atraktívnou digitálnou grafikou. Samotný svetelný výkon opticky atraktívnych „lediek“ v praxi celkom iste neurazí, no zároveň ani vyslovene nenadchne. Pre úplnosť dodávam, že full LED technológia vrátane LED smeroviek a animácii je k dispozícii až v najvyššej výbave. Náhradou za tradičnú mriežku chladiča je pri testovanom exemplári čierna lišta, ktorá opticky prepája modul predných svetiel. Na úzku líniu svetelnej techniky plynule nadväzuje masívny predný nárazník s dynamickými líniami a ostrými uhlami.
Efektné trojuholníkové línie v tvare 45 stupňového uhla sú jasne viditeľné aj pri bočnom profile karosérie. Dôraz na aerodynamiku tu pripomínajú imidžovo zapustené kľučky na oboch pároch dverí. V rámci testovanej strednej výbavy Style, po odomknutí vozidla ešte nedostali tzv. funkciu automatického vyskočenia. Samotný úkon otvorenia dverí si aj preto pri nižších výbavách vyžaduje osobitý grif. Jasnú výhodu novej elektrickej platformy použitej pri modeli Ioniq 5 pripomínajú len minimálne previsy karosérie skombinované s už spomenutým nadštandardným rázvorom. Dizajnové emócie v sumári ešte viac umocňujú efektné dvojfarebné disky kolies, ktoré pri testovanom modeli ponúkali rozmer 19 palcov. Na odolný SUV efekt tu, naopak, odkazuje štýlová línia ochranného oplastovania blatníkov a prahov karosérie.
Optická dynamika z elektrickej novinky vyžaruje aj pri pohľade zozadu. Hlavný dizajnový motív aj v tomto priestore pozostáva z efektne ostrých hrán a atraktívnej pixelovej grafiky úzkych koncových svetlometov. Efektné športové stvárnenie tu dostal taktiež strešný spojler. Čistému dizajnu tu prekvapivo musel ustúpiť zadný stierač, ktorý automobilka neponúka ani za príplatok. Ďalšou zaujímavosťou modelu Hyundai Ioniq 5 je dostupné spektrum lakov karosérie. V rámci konfigurátora sú nateraz k dispozícii výhradne konzervatívnejšie farebné odtiene. Testovaný exemplár v tomto smere stavil na klasiku v podobe štýlovej bielej pastelovej farby s názvom Atlas White.
Kabína s atmosférou domova
Po zážitku z detailne prepracovaného zovňajšku ponúka Hyundai Ioniq 5 obrovskú porciu emócií aj v interiéri. Kabína pôsobí už na prvý kontakt príjemne a svojimi originálnymi riešeniami evokuje atmosféru teplého domova. Skôr ako sa pristavím pri sofistikovaných a ergonomicky dômyselne prepracovaných detailoch, pridám pár slov k samotnej materiálovej skladbe.
Aj Hyundai zdôrazňuje, že v interiéri nového modelu Ioniq 5 dostalo svoju druhú šancu hneď niekoľko zrecyklovaných materiálov. V danom kontexte tu preto o to viac šokuje doslova prémiová atmosféra. Už podvedome očakávané špičkové dielenské opracovanie je doplnené s na dotyk veľmi príjemnými obkladovými plochami! Modulárna platforma s batériami umiestnenými v podlahe ponúka nielen veľmi vzdušnú kabínu, ale zároveň i príjemne vyvýšený posed. Aj týmto detailom elektrická novinka v sumári reálne pripomína svet SUV resp. crossoverov.
Modernými a originálnymi riešeniami automobilka nešetrila ani pri celkovej ergonómii. Minimalistickému dizajnu palubnej dosky dominujú dve rovnako veľké a vzájomne oddelené grafické obrazovky. Displej v priestore pred vodičom logicky zastáva pozíciu prístrojového panela. Na kvalitnú grafiku a detailne čisté vyobrazenie som si zvykol už aj v nedávnej minulosti pri rande s ďalšími novinkami značky Hyundai. Ioniq 5 si v tomto smere zachoval aj rovnakú logiku ovládania palubného počítača, resp. prístrojového panela.
Vzhľadom na koncept pohonu tu Kórejci v rámci dostupných layoutov ani v jednom prípade neponúkajú simuláciu klasických budíkov. Prednosť, naopak, dostali futuristické no stále adekvátne prehľadné grafické motívy. K samotnému prístrojovému panelu mám zároveň jednu drobnú výhradu. Pri mnou preferovanom nastavení pozície za volantom mi jeho veniec čiastočne prekrýval oba horné rohy prístrojového panela. Mimochodom, priestor vľavo od prístrojového panela vypĺňa magnetická plocha vybavená dvojicou originálnych magnetiek s logom Ioniq. Takto efektne si je možné v reálnom živote na palubnej doske prichytiť napríklad lístoček s nákupným zoznamom.
Identickú grafickú atmosféru s logikou ovládania, principiálne známou už aj z iných nových modelov značky, ponúka aj centrálny infotainment, s pohotovo reagujúcou dotykovou obrazovkou rovnakej veľkosti. Úvodnému minimalistickému menu s najdôležitejšími údajmi o stavu nabitia batérie v rámci ďalších záložiek dopĺňajú ostatné funkcie, resp. užitočné online aplikácie. Ioniq 5 v tomto smere dostal logicky aj ikonku zameranú na podrobnú funkciu elektrického pohonu, resp. manažmentu dobíjania.
Celkovo minimalistický dizajn palubnej dosky vkusne a zároveň funkčne, dopĺňa aj stále samostatný modul klimatizácie, s dostatočne veľkými a prehľadnými virtuálnymi tlačidlami. Súčasťou daného modulu je aj lišta z klasických hardwarových ovládačov autorádia a inými dôležitými skratkami. Klimatizáciu je možné okrem toho ovládať aj alternatívne, prostredníctvom dotykového displeja. Samostatnú ikonku v dotykovom menu na moje prekvapenie dostalo aj ovládanie vyhrievania sedadiel a volantu, po ktorom som prvotne v interiéri pomerne dlho pátral.
Za ďalší originálny prvok nového modelu možno označiť špecifický dvojramenný volant s jednoduchým dizajnom, na ktorom prekvapivo absentuje aj fabrické logo. Celkovo vzdušný pocit v interiéri dotvára optimálne rovná podlaha s možnosťou veľkorysého posúvania stredovej konzoly. Volič jazdných režimov si svoje miesto našiel pri značke Hyundai netradične, priamo na stĺpiku riadenia.
Dostatočne veľké predné sedačky sú pohodlné a komfortné, a to nielen na pohľad. Nadštandardné priestorové pomery kabíny pripomína aj druhý rad. Ešte pred vstupom na palubu som v tomto smere ocenil aj nadštandardne veľké dvere, resp. vstupný otvor. Sedačky delenej zadnej lavice je možné nielen nezávisle posúvať, ale aj samostatne polohovať sklon ich operadiel. O maximálny cestovný komfort sa tu okrem samostatných výduchov ventilácie a vyhrievania krajných sedadiel postarajú tiež dobíjacie USB sloty.
Svoju rodinnú orientáciu pripomína Ioniq 5 aj v rámci batožinového priestoru. Ten pôsobí na prvý pohľad pomerne plytkým dojmom. Pod to sa logicky popísala prítomnosť hnacieho ústrojenstva. Základný objem na úrovni slušných 527 litrov tu kompenzuje veľmi slušná dĺžka úložnej plochy. Do priestoru pod medzipodlahu sa okrem povinnej výbavy zmesti aj množstvo drobností. Priestorovým limitom ale ostáva „hatchbackovity“ tvar zadnej časti. Veľké a neforemné predmety je tu preto lepšie prepravovať v konfigurácii so sklopenými sedadlami v druhom rade. Okrem optimálnej roviny tu k dispozícii maximálna prepravná kapacita na úrovni 1587 litrov.
Napriek konceptu pohonu testovaného modelu, prekvapuje prostredná výbava Hyundai Ioniq 5 „len“ klasickým otváraním zadných dverí. Elektrický ekvivalent je opäť k dispozícii až pri najvyššej výbave. Praktickým prekvapením je tu naopak dodatočný 57 litrový box ukrytý pod prednou kapotou. Ten je ideálny napríklad na uskladnenie nabíjacích káblov.
Testovaná prostredná výbava Style už v štandarde, okrem bohatej palety asistenčných systémov, disponuje aj prvkami ako polokožené čalúnenie sedadiel, elektricky nastaviteľné sedadlo vodiča, vyhrievaním predných a zadných sedadiel, vyhrievaním volantu, bezdrôtovým nabíjaním mobilného telefónu či zadnou parkovacou kamerou. Zo zaujímavých prvkov v opcii stojí za zmienku interiérová zásuvka na 230 V. Pri top výbave je následne k dispozícii už aj menič s exteriérovou zásuvkou, kde dokáže model Ioniq 5 poslúžiť ako generátor elektrickej energie.
Dospelý elektromobil
Celková vyspelosť nového modelu Hyundai Ioniq 5 sa v rámci testu potvrdila aj pri jeho jazdných vlastnostiach. Pod až načakane zážitkovú jazdu sa tu bezpochyby podpísal tiež fakt, že tento model bol od počiatku vyvíjaný bez nutnosti kompromisov, teda ako čistý elektromobil. Novinku s logom Hyundai preto neváham zároveň zaradiť do kategórie šoférsky atraktívnych elektromobilov.
Za jej hlavnú prednosť možno označiť vyspelý podvozok s nezávislým zavesením všetkých kolies. V hľadiska zážitkov z jazdy patrí k najväčším nepriateľom vozidiel s elektrickým pohonom ich vyššia hmotnosť. Takmer 2-tony živej váhy však testovaný exemplár účinne kompenzuje nízkym ťažiskom, optimálnym rozložením hmotnosti, ako aj kolesami umiernenými prakticky v rohoch karosérie. Výsledkom takejto kombinácie je až prekvapivo suverénny jazdný prejav. Ioniq 5 dokáže dokonca vyčariť reálny úsmev aj pri dynamickej jazde na ceste plnej zákrut!
Zárukou zábavy je tu okrem podvozka tiež príjemne strmé riadenie a náhon na zadné kolesá. Novinka pri aktivovanom športovom móde dokáže na klzkom povrchu ešte pred zásahom prísnej elektroniky z času na čas dokonca aj jemne „hodiť zadkom! Druhú stranu mince schopného podvozka reprezentuje až načakaná ochota pohotového filtrovania bežných nerovností našich ciest. Testovanému modelu Hyundai Ioniq 5 patrí v tomto smere obdiv aj vzhľadom na konfiguráciu s 19-palcovými diskami kolies! Aj tu ale v sumári platí, že fyzika sa len tak ľahko oklamať nedá. Prepadnutý kanál, resp. nechcené trafenie hrubej nerovnosti už nie je testovanému modelu logicky príliš po chuti.
Na pomery racionálne zameraných elektromobilov prekvapuje nový Ioniq 5 aj pomerne citeľnými rozdielmi, ktoré prinášajú jednotlivé jazdné režimy. Markantná zmena tu nastáva predovšetkým v rámci samotnej odozvy plynového pedála. Kým východiskový „eco“, s gumovým chodom pedála akcelerátora je naprogramovaný prioritne, na čo najoptimálnejšiu spotrebu, tak ostrý mód Sport ma reálne prekvapil svojou výbušnosťou! V praxi som si dynamický mód obľúbil predovšetkým pri svižnom predbiehaní. Kompromisom medzi spomenutými módmi je režim Normal. Elektrická novinka značky Hyundai okrem toho disponuje aj špeciálnym režimom určeným pre jazdu na snehu alebo inak zhoršenej adhézii.
Aj keď sa dá s testovaným exemplárom veľmi dobre povoziť aj po dynamickej stránke, tak Ioniq 5 vo väčšine prípadov vodiča podvedome navádza skôr k pokojnejšej a rozvážnejšej jazde. Pohodovú atmosféru na palube aj pri vyššom rýchlostnom tempe dotvára precízne odhlučnenie priestoru pre posádku. Extrémne dlhý rázvor sa tu na druhej strane podpísal aj pod pomerne veľký polomer otáčania. O tom som sa v praxi viackrát presvedčil predovšetkým pri tesnom manévrovaní v meste.
Vďaka výkonu 217 koní ale dokáže nový Ioniq 5, nielen v meste zahanbiť aj mnohé športovo sa tváriace „spaľováky“. Veľkou výhodou elektrického pohonu je tradične okamžitý nástup krútiaceho momentu. Aj napriek veľmi slušnej jazdnej dynamike, ale ani novinka značky Hyundai nepatrí do kategórie tzv. nekompromisných „lámačov väzov“. Lineárny nárast výkonovej krivky je v tomto skôr prijemne prirodzený, čo platí aj pri potrebe pohotového pružného zrýchlenia.
Elektromotor umiestnený na zadnej náprave čerpá elektrickú energiu z batérie s využiteľnou kapacitou 72,6 kWh umiestnenej v podlahe. Práve kapacita akumulátora posúva novinku do kategórie dospelých elektromobilov, ktoré sú vhodné aj na prekonávanie dlhších vzdialeností. Technologickou pýchou značky Hyundai je funkcia ultra rýchleho nabíjania. V tomto smere dokonca platí, že Ioniq 5 s maximálnym nabíjacím výkonom 350 kW reálne prekonáva v súčasnosti dostupnú infraštruktúru drvivej väčšiny slovenských nabíjacích stojanov.
V rámci potuliek po severe Slovenska som Hyundai nabíjal najčastejšie na 50 aj 100 kW stojanoch. V oboch prípadoch sa Ioniq 5 približne do kapacity 80% batérie takmer optimálne prispôsobil limitujúcemu výkonu daného stojanu! Pri vlastnení elektromobilu je logickou nevyhnutnosťou klasická domáca infraštruktúra s wallboxom, kedy citeľne a výrazne klesajú reálne výdavky na kilometer jazdy. Takýto úkon trvá cca 7 hodín. Sympatické je, že novinku je možné v prípade núdze nabíjať aj z klasickej 230V siete. Aj tu sa vie Ioniq 5 prispôsobiť danému výkonu. Počas noci strávenej na horskej chate sa mi takto podarilo nabiť batériu na maximum z pôvodných 75%.
Okrem externého nabíjania má novinka sofistikovane zvládnutú aj funkciu rekuperácie. Jej intenzitu je možné regulovať podľa potreby prostredníctvom pádiel pod volantom. Od prakticky až voľnobehu, sú tu k dispozícii ďalšie tri úrovne rekuperácie. Najintenzívnejšou možnosťou je aj v tomto prípade mód tzv. i-Pedalu. V tomto móde je po získaní počiatočnej praxe možné vozidlo ovládať takmer výhradne len prostredníctvom pedála akcelerátora. Potrebu intenzívneho zastavenia rekupéraciou je možné následne dosiahnuť dlhým podržaním pádla s piktogramom mínus.
Hyundai oficiálne pri testovanom modeli s 19 palcovými kolesami sľubuje maximálny dojazd na úrovni až 481 km. Pri opakovanom plnom nabití batérie a už pomerne chladných ránach končiaceho sa leta, svietil na prístrojovom paneli dojazd s hodnotou tesne pod hranicou 400 km. Ďalšie kilometre k dobru si ale novinka samozrejme dokáže vyrobiť počas jazdy samotnou rekuperáciou. Celkový akčný rádius sa aj v tomto prípade odvíja od preferovaného jazdného štýlu a celkovej spotreby paliva.
Pri častom využívaní dynamického potenciálu nie je v tomto smere ťažké prekročiť premiér 20 kWh/100 km. S apetítom cca 25 kWh na každých 100 km treba rovnako počítať aj pri presunoch po diaľnici. Na druhej strane pri racionálnej a predvídavej jazde je možné v kombinovanom režime aj mierne podliezť výrobcom udávaný priemer na úrovni 16,8 kWh/100 km. Na konci nášho týždňového testu sa kombinovaná spotreba elektriny podľa palubného počítača ustálila na hodnote 17,5 kWh/100 km, čo zodpovedá reálnemu dojazdu viac ako 400 km.
A náš celkový dojem?
Revolučný Hyundai Ioniq 5 je dôkazom, že aj elektromobil dokáže byť nabitý emóciami. Unikátny a neopozeraný dizajn je v tomto prípade skombinovaný s až nečakane priestranným interiérom. Medzi dospelé elektromobily sa novinka sa radí nielen po stránke jazdných vlastností, ale aj reálnej využiteľnosti. Technickou pýchou je tu predovšetkým možnosť využitia ultravýkonného nabíjania. V porovnaní s konkurenciou testovaný model reálne prekvapí aj atraktívne nastavenou cenovkou.
Autor: Peter Hlačik/Foto: Filip Lehotský
Testovací diár:
Model: Hyundai Ioniq 5 4×2 72,6kWh Style
Dĺžka: 4 635 mm
Šírka: 1 890 mm
Výška: 1 605 mm
Rázvor: 3 000 mm
Objem kufra: 527 litrov
Motor: elektrický
Pohon: zadný
Počet valcov: 3
Výkon kW/koní: 160/217
Krútiaci moment Nm: 350
Pohotovostná hmotnosť: 1910-1990 kg
Maximálna rýchlosť km/h: 185
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h: 7,4 s
Prevodovka: automatická
Počet stupňov: jednostupňová redukčná
Dojazd podľa výrobcu: 481 km
Kombinovaná spotreba podľa výrobcu 16,8 kWh na 100 km
Spotreba podľa palubného počítača počas testu: 17,5 kWh/100 km
Pneumatiky: Michelin Primacy
Verzia/akciová cena
Hyundai Ioniq 5 4×2 72,6kWh Style (testovaný model) od 46 590 €
Hyundai Ioniq 5 4×2 58 kWh Family od 41 390 €