Kórejský gigant sa v poslednej dekáde zaradil medzi najinovatívnejšie automobilky. Produkty s logom nakloneného písmenka H sa v rámci svojich generačných obmien vždy vyznačovali citeľným vývojovým progresom, vďaka ktorému sa dnes v mnohých prípadoch radia k najlepším v danom segmente. S odmyslením si tradičných pohonných jednotiek má Hyundai nemalé ambície aj na poli elektrifikovaných pohonov. Preferovaným vrcholom sú v tomto smere čisté elektromobily. Horúcu novinku nášho trhu reprezentovanú 100% elektrickým derivátom SUV modelu Kona v našom priestore aktuálne dopĺňajú dvaja členovia z rodiny Ioniq. Rovnomenná divízia značky Hyundai sa sústredí výhradne na batériový pohon. Už známy a etablovaný Ioniq 5 tu dopĺňa úplne nový Ioniq 6. Opticky originálna novinka okrem svojho vzhľadu dokáže zaujať aj dostupnými technológiami. V našom prvom teste sme mali možnosť preveriť aktuálny vrchol z ponuky v podobe dvoj-motorovej verzie s pohonom všetkých kolies.
Nový Hyundai Ioniq 6 vo verzii so 77,4 kWh batériou, skombinovanou s dvoma elektromotormi so systémovým výkonom 325 koní, pohonom všetkých kolies a vrcholnej výbave Premium, nám na test zapožičal slovenský importér vozidiel značky Hyundai.
Rýchle fakty:
- Dynamicky sa rozvíjajúca automobilka Hyundai má veľké ambície aj v prudko rastúcom segmente plne elektrických vozidiel. Výkladnou skriňou batériových modelov s logom Hyundai je modelový rad Ioniq.
- V celkovom poradí druhým členom rodiny elektromobilov Hyundai Ioniq, postavených na modernej platforme E-GPM je opticky výrazný streamliner Ioniq 6, ktorý sa okrem iného môže popýšiť aj titulom svetového auta roka 2023.
- Prioritou dizajnovo výrazného a zároveň aj opticky uhladeného Hyundai Ioniq 6 je špičková aerodynamika. Pod efektnými karosárskymi krivkami s neprehliadnuteľnou zadnou časťou sa ukrýva karosársky koncept klasického 4-dverového sedanu.
- V dizajnovo minimalisticky ladenom, no stále príjemne praktickom interiéri kombinuje nový Hyundai Ioniq 6, mnohé užívateľské prvky známe už aj zo služobne starších súrodencov s konvenčným pohonom a silnú príchuť elektrického futura.
- Na vizuálny woow efekt dokázal nový Hyundai Ioniq 6 nadviazať aj svojimi precízne vyladenými jazdnými vlastnosťami. Vrcholná dvojmotorová verzia okrem skvelej jazdnej dynamiky s maximálnym výkonom 325 koní, zaujme aj špičkovou efektivitou spojenou s až prekvapivo nízkymi nárokmi na reálnu spotrebu elektrickej energie.
Fotogaléria Hyundai Ioniq 6
Hyundai sa dnes v segmente plne elektrických automobilov radí medzi technologických lídrov. Kórejci s čisto elektrickým pohonom v podobe modelu Sonata Electric pôvodne experimentovali už na začiatku 90-tych rokov minulého storočia. Neskôr sa výhradne na domácom trhu objavila malosériová produkčná verzia elektromobilu Hyundai BlueOn odvodeného od prvej generácie modelu i10. Skutočnú revolúciu batériového pohonu priniesol v roku 2016 príchod pôvodného kompaktného modelového radu Ioniq. Rozmerovo kompaktný automobil okrem full-hybridu a plug-in hybridu už disponoval aj novou generáciou plne elektrického pohonu.
Ďalšie modely z rodiny Ioniq sa neskôr pretransformovali na 100% elektrický pohon. Prvým koncepčne pokrokovým modelom postavenom na úplne novej a technologicky vyspelej platforme E-GMP (electric global modular platform) bol v roku 2021 dizajnovo ikonický crossover Ioniq 5. Druhým členom rovnomennej modelovej línie sa stal tzv. streamliner Hyundai Ioniq 6. Elektromobil s jasnou dizajnovou inšpiráciou v odvážnom koncepte Prophecy bol oficiálne predstavený približne pred rokom.
Aj hierarchicky vyššie umiestnený zástupca strednej triedy s extra tuhou karosériou typu sedan ťaží okrem dizajnu so špičkovou aerodynamikou aj z už spomenutého pokrokového technologického základu. Hlavnou konkurenčnou výhodou je podpora až 800 V infraštruktúry. Ultrarychlé nabíjanie tu pri vhodných podmienkach a infraštruktúre prispôsobené na nabíjací výkon až 350 kW. Okrem toho sa plne elektrická novinka značky Hyundai môže pochváliť aj zástavbou širokej plejády sofistikovaných asistenčných systémov. Z ďalších technologických vychytávok tu stojí za zmienku dostupnosť novej digitálnej hračky v podobe kamier, ktoré nahrádzajú klasické spätné zrkadlá.
Nový Hyudai Ioniq 6 je k dispozícii aj s pomerne pestrou paletou pohonu. Základom je kapacitne menšia 53 kWh batéria, ktorá sa kombinuje výhradne s jedným elektromotorom, zadným pohonom a výkonom 151 koní. Hierarchicky vyššie sú umiestené dve verzie, ktoré využívajú batériu Long Range s kapacitou 77,4 kWh. Cenovo dostupnejšia je aj v tomto prípade jednomotorová verzia 4×2 s pohonom zadných kolies a maximálnym výkonom 228 koní. Špičkou modelového radu Hyundai Ioniq 6 je nateraz testovaný dvoj-motorový derivát s pohonom 4×4 a maximálnym výkonom až 325 koní.
Aerodynamický zázrak
Dizajn je veľmi diskutovanou témou prakticky pri všetkých nových modeloch s logom značky Hyundai. Dané slová potvrdzuje aj Ioniq 6, ktorý si na rozdiel od svojho „hranatého“ a služobne staršieho súrodenca osvojil efektné obliny. V disciplíne obtekania vzduchu (0,21 Cx) patrí novinka dokonca medzi najaerodynamickejšie sériové automobily súčasnosti. Autentické a zároveň aj kontroverzné krivky majú v tomto prípade svojich zástancov i odporcov. V sumári tu ale platí, že testovaný exemplár je v reálne premávke jednoducho neprehliadnuteľný.
Prednú časť Hyundai Ioniq 6 zdobia v princípe jednoduché línie bez tradičnej masky. Už spomenutú precíznu aerodynamiku vo formuje nízka predná silueta s centrálnou pozíciou fabrického loga, na ktorú v jednej línii nadväzuje efektne zaoblená kapota. Modul nárazníka s decentným športovým nádychom ozvláštňujú v centrálnej časti aktívne prieduchy. Po stranách ich doplňajú veterné clony usmerňujúce obtekanie vzduchu. Za najvýraznejší dizajnový prvok tu možno napriek tomu označiť opticky elegantné predné svetlomety s kontrastným „pixelovým“ dizajnom spodnej línie vnútornej výplne. Testovaný exemplár so špičkovými full LED-kami s inteligentnou nadstavbou chcem, okrem vizuálneho efektu, pochváliť aj za suverénny svetelný výkon, ktorý za tmy obohacuje precízne pracujúce tieňovanie.
Prívlastok „streamliner“ si Ioniq 6 svojím sofistikovaným aerodynamickým tvarom obhájil aj pri pohľade z profilu. Funkčne a zároveň efektne tu pôsobí symetricky oblá línia strechy. Zadný stĺpik karosérie ozvláštňuje miniatúrna presklená plocha. Pre bočnú líniu je znovu príznačná optická jednoduchosť. O čo najmenší odpor obtekajúceho vzduchu sa v prípade testovanej verzie v efektnej čiernej perleťovej farbe Abyss Black Pearl, s odmyslením si výsuvných kľučiek starajú aj rozmerovo úspornejšie príplatkové kamery. Daný prvok za doplatok 1300 eur v prípade želania nahrádza klasické spätné zrkadlá. S odmyslením si faktoru funkčnosti bude potencionálnou nevýhodou tejto dnes ešte stále futuristickej hračky, pri nechcenej kolízii s určitosťou aj citeľne nákladnejší servis. Do aerodynamickej mozaiky zapadajú aj dizajnovo jednoduché 18-palcové disky kolies. Zaujímavosťou je, že vrcholná výbava je bez nutnosti priplácania k dispozícii aj s citeľne efektnejšou 20-palcovou kolesovou alternatívou.
Dizajnovo najvýraznejšie pôsobí nový Hyundai Ioniq 6 jednoznačne zozadu. Celkovú šírku vozidla ešte viac zvýrazňujú elegantné zaoblené a zároveň aj svalnaté boky. Najdominantnejší dizajnovým prvkom je v tomto priestore ale celkom jednoznačne masívny zadný spojler. Jeho vrchný presklený segment aj v tomto prípade zdobí motívom štvorčekov, resp. pixelov. Finálnu aerodynamiku vylepšuje aj o úroveň nižšie situovaná výrazná odtrhová hrana. Obtekajúci vzduch tu pred potencionálnym znečistením v praxi veľmi dobre chráni nielen zadnú kameru, ale aj tlačidlo elektronického otvárania veka kufra. Celkovo futuristický nádych tu ešte viac umocňuje za tmy kompletne svietiaca svetelná full LED lišta s pixelovým motívom.
Moderný a zároveň priestranný interiér
Automobilové futuro pokračuje aj v interiéri nového modelu Hyundai Ioniq 6. Kórejci sa v kabíne doslova vyhrali s vyváženou kombináciou dizajnového minimalizmu, moderných digitálnych hračiek a zároveň aj hodnotného nádychu. Ako hračka v tomto kontexte pôsobí jedine jednoduchý plastový kľúčik od vozidla, ktorý ma prekvapil hneď po jeho prebratí.
Adekvátne luxusný nádych testovaný exemplár, naopak, evokoval bielou verziou interiéru. Tá je pri top výbave alternatívou k z hľadiska údržby menej náročnému, ale zároveň aj fádnejšiemu tmavému prevedeniu. Hyundai si dal pri elektrickej novinke mimoriadne záležať aj na kvalite dielenského opracovania. Na dotyk príjemné materiály tu okrem už adekvátne hodnotného nádychu podvedome evokujú aj určitý ekologický rozmer. V tomto kontexte dávam palec hore úplne absencii na jednej strane efektných, no zároveň nepraktických obkladových plôch v lesklej čiernej farbe.
Snahu o dizajnový minimalizmus umocňujú aj jednoduché výplne predných dverí bez elektronického ovládania okien. Daný modul si svoje miesto našiel na stredovej konzole. Vtipným a zároveň praktickým detailom je dizajnové riešenie madla. To je pri zatváraní dverí možné uchytiť prakticky v ktorejkoľvek pozícii, čo z hľadiska komfortu ocenia predovšetkým menej urastení pasažieri.
Koncepčne jednoduchú palubnú dosku v prípade testovaného exempláru ozvláštňuje až štvorica displejov. Dve krajné obrazovky s orientáciou v smere na vodiča slúžia pre výstup spätných kamier. Daný výbavový prvok má svojich zarytých odporcov aj zástancov. V prípade Hyundai Ioniq 6 som si na danú hračku subjektívne zvykol približne už v druhý deň používania. Prvé momenty aj v tomto prípade vždy doprevádzal nacvičený reflex spojený s pohľadom priamo do kamery a nie na displej. Kórejci si v tomto kontexte zaslúžia palec hore za relatívne prirodzenú pozíciu displejov. O niečo menší uhol náklonu obrazovky by som napriek tomu predsa len privítal v prípade ľavého, teda vodičového „späťáku.“
Z funkčného hľadiska musím pochváliť aj jednoduché nastavenie sklonu obrazu. To sa realizuje prostredníctvom klasického modulu vľavo pod volantom. Hlavnou výhodou kamier je detailná reprodukcia obrazu a to aj za zhoršenej viditeľnosti, resp. pri západe slnka. O niečo dlhší čas som si na druhej strane zvykal na „prizoomovanie“ obrazu. Orientáciu v reálnom priestore nielen pri cúvaní, ale napríklad aj predbiehaní značne uľahčuje prítomnosť užitočných vodiacich čiaročiek. V sumári by som napriek všetkému už spomenutému subjektívne daný opciový prvok pri vlastnej konfigurácií pokojne oželel.
Kórejský cit pre digitálne hračky v prípade nového Ioniq 6 podčiarkuje aj optický združený modul prístrojového panelu a palubného infotainmentu, ktorý si vystačí aj bez tieniacich elementov. Reálne precíznu a detailnú grafickú stránku aj v tomto prípade obohacuje kamerový náhľad tzv. mŕtveho uhla dostupný po aktivovaní niektorej zo smeroviek. Futuristický motív layoutov prístrojového panela, ktorý úplne ustúpil od simulácie klasických budíkov, je už známy z modelu Ioniq 5. Hyundai si tu dal zároveň záležať aj na celkovej prehľadnosti a jednoduchosti ovládania palubného počítača.
V rámci digitálnych hračiek chválim kvalitný Head up displeja, ktorý v rámci asistenčných systémov ponúka aj nadstavbu v podobe tzv. rozšírenej reality. Koncepčne nové modely s logom Hyundai kopíruje aj palubný infotainment. Pohotové reakcie na dotyk a peknú grafiku tu dopĺňa prehľadné usporiadanie funkcii s minimalistickým úvodným menu.
Adekvátne bohatú on-line paletu aplikácií dopĺňa vstavaná navigácia, kvalitné kamerové vyobrazenie okolia vozidla, ale aj široká škála variácií personálneho prispôsobenia, vrátane farieb ambientného podsvietenia. Elektrickému pohonu je podľa očakávania prispôsobená samostatná záložka s monitorovaním všetkých dôležitých údajov. Už tradičnou chybičkou na kráse palubného rozhrania značky Hyundai ostáva absencia modernej mobilnej konektivity fungujúcej aj bez priameho káblového prepojenia.
Ovládanie termomanažmentu zastrešuje samostatná centrálna lišta s virtuálnymi tlačivami. Podrobnejšie nastavenie klimatizácie, resp. tepelného komfortu sedadiel je možné na tom istom mieste vyvolať prostredníctvom prislúchajúcej skratky. Nový model Ioniq 6 na rozdiel od koncepčne staršieho súrodenca ozvláštňuje pomerne masívna stredová konzola, ktorá oddeľuje zónu vodiča a predného spolujazdca. Daný prvok zároveň podvedome evokuje aj šoférsku atmosféru. Automobilka stále myslí aj na adekvátne množstvo odkladacích priečinkov na čele s objemným boxom situovaným práve pod úrovňou stredového tunela.
Predné sedačky testovaného exemplára v koženom prevedení sú veľkoryso nadimenzované. Z hľadiska cestovného komfortu tu sedák pripomína skôr pohodlné kreslo. Aspoň decentný náznak bočného vedenia zdobí predné operadlá. V rámci širokej škály elektronického nastavenia som pri procese nabíjania ocenil možnosť sklopenia operadla do relaxačnej polohy.
Osobitnú atmosféru na palube formuje aj rozmerovo príjemný multifunkčný volant s logicky rozmiestnenými klasickými ovládacími prvkami. Jeho prostrednú časť namiesto fabrického loga zdobia štyri podsvietené pixely, ktoré v morzeovke reprezentujú písmeno H. Silnou stránkou testovaného exempláru je aj s prispením rozmerovo menších kamerových „späťákov“ výhľad z vozidla. , a to vrátane šikmého smeru. S prispením kombinácie klasického zástupcu strednej triedy a logicky masívnejšej podlahy s batériami tu možno ako autentický označiť posed za volantom. Pri mnou preferovanej najnižšej pozícii vodičovej sedačky a masívnej podlahy mi tu pri dlhších trasách predsa len chýbala o niečo lepšia opora pre stehná.
Z veľkorysého rázvoru a zároveň rovnej podlahy ťaží nový Hyundai Ioniq 6 v disciplíne veľkorysej priestorovej ponuky v druhom rade. Vzadu sa okrem detí veľmi pohodlne odvezie aj dvojica urastenejších dospelých. Reálne nadštandardný priestor pre nohy a kolená pri mojej výške cca 185 cm stále dopĺňa aj použiteľný priestor pre hlavu. Vyšší cestujúci tu už ale môžu mať vďaka efektne klesajúcej línii strechy predsa len problém. Potencionálny prostredný pasažier tu okrem rovnej podlahy ocení aj priestorovo úsporný tvar vyústenia výduchov ventilácie, resp. zdrojových koncoviek. Cestovný komfort v danom priestore zároveň vylepšuje prítomnosť 230 V zástrčky či vyhrievanie krajných pozícii sedadiel.
Príjemným prekvapením dizajnovo štýlovej novinky s logami značky Hyundai je aj batožinový priestor so základnou kapacitou 401 litrov. Aj napriek v princípe menej praktickej karosérii typu sedan si tu Kórejci dali záležať, na čo najpraktickejšom tvare vstupného otvoru. Na prepravu nadrozmerných predmetov, ale testovaný exemplár už logicky určený nie je. Prepravnú kapacitu je možné navýšiť prostredníctvom sklopenia zadných operadiel. Škoda len, že Hyundai nemyslel na prepravu dlhých predmetov aj o niečo sofististikovanejším spôsobom. Delené zadné operadlá totiž nedisponujú samostatným otvorom určeným na daný úkon. V kufri by som taktiež uvítal prítomnosť háčikov, resp. iných kotviacich pomôcok na menšie predmety. Palec hore, naopak, dávam priestoru pod podlahou kam je možné okrem povinnej výbavy či drobnosti odložiť napríklad aj nabíjacie káble. Na identický úkon poslúži aj dodatočný batožinový priestor pod prednou kapotou, ktorý v prípade verzie 4×4 disponuje symbolickým objemom 14,5 litra.
Testovaný exemplár vo vrcholnej verzii s prívlastkom Premium disponuje už automaticky a bez nutnosti doplácania veľmi bohatou výbavou. Sem sa okrem iného radí aj komplexná paleta sofistikovaných asistenčných systémov, kožené čalúnenie doplnené o vyhrievanie, ale aj ventiláciu predných sedadiel, kovový dekór pedálov, Head-up displej, panoramatický kamerový náhľad na okolie vozidla či prémiové audio značky Bose. Z prvkov v opcii okrem farby a panoramatického strešného okna je k dispozícii aj paket v podobe už viackrát spomínaných digitálnych spätných zrkadiel. Z hľadiska ponúkanej výbavy je na tom veľmi dobre už „základný“ Ioniq 6 s prívlastkom Family.
Príkladne efektívny elektromobil
Nový Hyundai Ioniq 6 je dnes ideálnym príkladom postupného progresu automobilov s plne elektrickým pohonom. Reálny dojazd testovaného exempláru v kombinácii s ultrarýchlym nabíjaním už dokáže uspokojiť pomerne široké spektrum používateľov. Sympatické je, že Kórejci danú úroveň nedosiahli naháňaním sa za rekordnou kapacitou batérie, ale namiesto toho si zvolili čo najefektívnejšie vylepšenie už existujúceho základu.
Ešte pred zhodnotením technologickej podstaty musím dizajnovo efektný streamliner pochváliť aj za klasickú automobilovú disciplínu pozostávajúcu z vyladenia jazdných vlastnosti. Veľkú pozornosť v tomto kontexte púta nastavenie podvozka s nezávislým zavesením všetkých kolies. Platforma E-GMP sa vyznačuje logickým dôrazom, na čo najnižšie ťažisko a zároveň aj optimálnym rozložením hmotnosti. Druhý spomínaný faktor ešte viac umocnila testovaná dvoj-motorová verzia s pohonom všetkých kolies.
Vyladenie pruženia tak ponúka nielen precíznu jazdnú stabilitu ale zároveň aj veľmi dobrý cestovný komfort. Pod bezproblémovú filtráciu bežných nedokonalostí našich ciest sa v prípade testovaného Hyundai Ioniq 6 svojou troškou pričinili aj racionálne 18- palcové disky kolies s vyšším profilom pneumatík. Aj keď milovníci efektného dizajnu pri vrcholnej konfigurácii s veľkou pravdepodobnosťou siahnu po 20-palcovej alternatíve, tak mojou voľbou by napriek tomu ostal menší priemer diskov. Ten je okrem už spomenutého komfortu zároveň zárukou aj o niečo veľkorysejšieho dojazdu.
Silnou stránkou evolučne nových elektromobilov z radu Ioniq je aj určitý faktor zábavy. Aj výkonovo špičková verzia s pohonom všetkých kolies preferuje o niečo viac pohon zadnej nápravy. V športovom režime, resp. v kombinácii s vypnutým ESP tak dokáže Ioniq 6 v zákrute dokonca aj decentne „hodiť zadkom“. Naopak, pri čo najefektívnejšej dynamickej jazde v zákrutách musím okrem pocitovo excelentnej tuhosti karosérie pochváliť precízne držanie jazdnej stopy. Do mozaiky zážitkovejšieho vyladenia radím aj príjemné strmé a zároveň komunikatívne riadenie. Pri ešte o level temperamentnejšej jazde približuje sa limitu, tu ale treba stále myslieť aj na základné fyzikálne zákony spojené s viac ako 2-tonovou pohotovostnou hmotnosťou vozidla.
Temperamentný zážitkový faktor vrcholnej verzie Hyundai Ioniq 6 podčiarkuje aj adekvátne výkonná pohonná sústava. Testovaný dvoj-motorová konfigurácia disponuje maximálnym systémovým výkonom na úrovni 325 koní. Všeobecne silnou zbraňou elektromobilu je aj v tomto prípade okamžitý nástup sily s pomerne výbušnými reakciami stlačenia pedála akcelerátora. Vďaka kombinovanému krútiacemu momentu až 605 Nm ponúka streamliner nielen pôsobivé rozjazdy s lineárnym nástupom výkonu, ale aj suverénne pružné zrýchlenia spojené s bezpečnými predbiehacími manévrami.
Charakter jazdy dokáže aj v tomto prípade ovplyvniť voľba jazdného režimu. Východiskové nastavenie Normál dopĺňa defenzívnejší mód Eco, kedy je prioritne v permanencii zadný elektromotor. Zážitkovejšou alternatívou je výraznejšie impulzívnejší režim Sport. Poslednou možnosťou je nastavenie pre sneh s citlivejšími prenosom sily na kolesá.
Benefitom špičkovej aerodynamiky modelu Hyundai Ioniq 6 je podľa očakávania precízne akustické odhlučnenie priestoru pre posádku. Príjemné ticho v kabíne tu reálne panuje aj pri rýchlosti nad u nás povoleným diaľničným tempom. Zaujímavosťou, resp. spestrením širokej škály nastavení vozidla je možnosť aj zapnutia generátora umelého zvuku s futuristickou farbičkou, ktorú je možné regulovať vo viacerých úrovniach.
Do mozaiky sofistikovaných jazdných vlastností nového Hyundai Ioniq 6 zapadá aj efektívna brzdná rekuperácia. Jej intenzitu si je možné v manuálnom móde regulovať prostredníctvom pádiel pod volantom a to od klasického plachtenia až po intenzívny brzdný účinok i-pepal. Počas testu som napriek tomu drvivú väčšinu času využíval taktiež regulovateľnú automatickú rekuperáciu. Inteligentná funkcia okrem mapového podkladu v reálnej premávke veľmi spoľahlivo spolupracuje aj s kamerovým pohľadom, resp. inými senzormi a vozidlo tak v premávke dokáže rekuperáciou veľmi prirodzene spomaľovať aj bez nutnosti zásahu vodiča.
Esom v rukáve plne elektrických modelov značky Hyundai je podpora až 800V sústavy. Vstavanú batériu s kapacitou 77,4 kWh je vďaka tomu možné za ideálnych podmienok teoreticky nabíjať rýchlosťou až 350 kW. Problémom slovenskej reality ostáva v tomto kontexte dostupnosť adekvátne výkonnej nabíjacej infraštruktúry. Počas testu som pre nabíjanie Ioniq 6 najčastejšie využíval CCS stojany s výkonom 100 resp. 150 kW. Z nich dokázala novinka podľa očakávania využiť maximálny výkyvový potenciál v reálne širokom spektre nabíjania. Na optimálne zotavenie batérie pre ďalšiu jazdu stačí aj v tomto prípade časový interval 20-30 minút. Nabíjací výkon začne postupne klesať nad hodnotou 80 %. Pri dlhých presunoch som taktiež uvítal dostupnosť inteligentnej navigácie, ktorá už počíta aj s plánovaním prestávok na nabíjanie.
Ideálne podmienky pre nabíjanie pri každodennej rutine predstavuje domáci wallbox. Palubná nabíjačka disponuje výkonom 10,5 kW, vďaka čomu je akumulátor možné na plnú kapacitu nabiť napríklad počas noci, teda za približne 7-8 hodín.
Medzi najvyspelejšie súčasné elektromobily sa nový Hyundai Ioniq 6 radí aj z hľadiska spotreby elektrickej energie. Od daného parametra závisí v priamej úmere aj maximálny dojazd. Samotná automobilka pri testovanej top verzii hovorí o takmer zázračnom apetíte 15,1 kWh/100 km a dojazde až 583 km. Približne identický apetít je v praxi reálny predovšetkým pri racionálnej jazde v meste a na okreskách! V danom prostredí dokáže byť testovaný exemplár až neuveriteľne efektívny. Rovnako spokojný som bol aj so spotrebou v diaľničnom tempe. Tá sa počas testu v stále horúcich letných dňoch aj pri využívaní komfortu klimatizácie ustálila na hodnote 21,7 kWh/100 km. Daný apetít po jednoduchom prepočte obslúži diaľničný dojazd na špičkovej maximálnej úrovni cca 350 km! Výsledný kombinovaný priemer sa na konci týždňového testu ustálil na hodnote 17,7 kWh. To predstavuje teoretický maximálny dojazd približne 440 km. A to sú v prípade elektromobilu s pohonom všetkých kolies a výkonom 325 koní v praxi veľmi zaujímavé hodnoty.
Do mozaiky jedného z najvyspelejších elektromobilov súčasnosti zapadá Ioniq 6 aj v disciplíne dobre fungujúcich asistenčných systémov. Komfortnou nadstavbou už známeho adaptívneho tempomatu, ktorý si po priblížení sa k pomalšiemu vozidlu stále zanecháva skôr defenzívnejší odstup, je funkcia s podporou automatickej zmeny jazdného pruhu. V pestrej plejáde elektronických pomocníkov sa po v minulosti avizovanom legislatívnom tlaku ocitol už aj „anjel strážny“, ktorý vodiča akusticky upozorňuje na prekročenie maximálnej prekročenej rýchlosti. Daného „pomocníka“ je ale možné pomerne rýchlo deaktivovať. Daný úkon, je ale nutné opakovať vždy po každom štarte. Užitočnou pomôckou, ktorá zmysluplne rozširuje využiteľnosť elektromobilu je funkcia Vehicle to Load. Vďaka prítomnosti špeciálnej 230V redukcie pre nabíjací port dokáže Ioniq 6 poslúžiť aj ako zdroj elektrickej energie s výkonom 3,6 kW aj pre iné elektrické spotrebiče.
A celkový dojem?
Nový Hyundai Ioniq 6 patrí medzi technologicky najvyspelejšie a zároveň najsofistikovanejšie elektromobily dneška. Autentický dizajn v štýle streamliner okrem optického efektu zaujme špičkovoú aerodynamikou. Koncepčne moderný interiér aj napriek efektne tvarovanej karosérii prekvapuje aj svojim vzdušným konceptom. K najväčším ozdobám a prednostiam nového elektromobilu značky Hyundai patria v sumári temperamentné jazdné vlastnosti, ako aj precízna efektivita pohonného reťazca. Tá sa vzhľadom na ponúkaný výkon premietla aj do nečakane nízkeho apetítu.
Autor: Peter Hlačik/Foto: Filip Lehotský
Testovací diár:
Model: Hyundai Ioniq 6 4×4 77,4 kWh Premium
Dĺžka: 4 855 mm
Šírka: 1 880 mm
Výška: 1 495 mm
Rázvor: 2 950 mm
Objem kufra: 401 litrov + 14,5 litra
Motor: elektrický
Pohon: všetkých kolies
Výkon kW/koní: 239/325
Krútiaci moment Nm: 255+350
Pohotovostná hmotnosť: 2020-2096 kg
Maximálna rýchlosť km/h: 185
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h: 5,1 s
Prevodovka: automatická 1-stupňová redukčná
Kapacita batérie: 77,4 kWh
Kombinovaná spotreba podľa výrobcu 15,1 kWh na 100 km
Spotreba podľa palubného počítača počas testu: 17,7 kWh/100 km
Dojazd podľa výrobcu: 583 km
Výkon rýchlonabíjania: 350 kW
Pneumatiky: Kumho Ecsta
Verzia/akciová cena
Hyundai Ioniq 6 4×4 77,4 kWh Premium (testovaný model) od 63 990 €
Hyundai Ioniq 6 4×2 53 kWh Family od 46 490 €