Hyundai získava čoraz pevnejšiu pôdu pod nohami prakticky v celej Európe. Pod kontinuálny rast ambicióznej automobilky sa podpísalo nielen veľmi dobre vyskladané modelové portfólio, ale aj sofistikované inovácie a technológie zabalené do stále akceptovateľnej cenovky. Kórejci majú čo ponúknuť aj v dôležitom SUV segmente. Obľúbené malé modely Bayon a Kona tu dopĺňa kľúčový zástupca v podobe novej generácie kompaktného modelu Tucson a zároveň aj veľké Santa Fe. Rozmerovo veľkorysé SUV s rodinnou orientáciou a citeľným luxusným nádychom zastáva nateraz aj pozíciu európskej vlajkovej lode. Približne pred dvoma rokmi zareagoval Hyundai na trend prudko nastupujúcej elektrifikácie aj pri svojom veľkom SUV, a model Santa Fe dostal možnosť zástavby elektrifikovaných motorizácií. V redakčnom teste sme preverili vrchol z ponuky v podobe technológiami nabitého plug-in hybridu.
Nový Hyundai Santa Fe 1,6 T-GDi PHEV, s prepĺňanou benzínovou motorizáciu a výkonnou elektrosústavou, skombinovaná so 6 st. automatickou prevodovkou, pohonom všetkých kolies a vrcholnou výbavou Premium, nám na test zapožičal slovenský importér vozidiel značky Hyundai.
Rýchle fakty:
- SUV Santa Fe má v modelovom portfóliu značky Hyundai už od roku 2000 veľmi silnú pozíciu. Jeho generačná obmena vždy v najlepšej možnej miere demonštrovala obrovský progres ambicióznej automobilky z Južnej Kórei.
- Typologicky najnovšia štvrtá generácia debutovala v roku 2018. Už po približne dvoch rokoch jej automobilka dopriala zásadnú premenu, ktorá spočívala dokonca v zmene podvozkovej platformy. Nový model bol prispôsobený na zástavbu elektrifikovaných motorizácií, vrátane testovaného vrcholného plug-in hybridu.
- Po vizuálnej stránke je nový model Santa Fe veľmi ľahko identifikovateľný už na prvý pohľad. Výraznú premenu tu podstúpila teraz ešte sebavedomejšia predná časť.
- Veľké SUV s logom značky Hyundai v interiéri zaujme nielen príjemne vzdušným konceptom, ale aj vyslovene luxusným, resp. prémiovým nádychom. Zástavba plug-in hybridného pomeru nemala z koncepčného hľadiska prakticky žiadny dopad na vnútorný priestor. Aj v tomto prípade je k dispozícií 7-miestne usporiadanie.
- Po jazdnej stránke možno plug-in hybrid s pohonom všetkých kolies označiť ako multitalent. Aj napriek papierovo slušnému výkonu mu v princípe najviac vyhovuje rozvážny a pohodový štýl jazdy. Pri správnom používaní s častým dobíjaním batérie sa dokáže zavďačiť prekvapivo nízkymi nárokmi na palivo.
Fotogaléria Hyundai Santa Fe PHEV
Model Hyundai Santa Fe, ktorého názov je inšpirovaný americkým mestom v štáte Nové Mexiko, sme po prvýkrát spoznali už v roku 2000. Postupom času a generačnými obmenami sa z neho stalo synonymum postupného technologického progresu a zároveň aj globálneho progresu značky Hyundai. Úspešnú druhu a tretiu generáciu z rokov 2005, resp. 2012, vystriedalo v roku 2018 opäť sebavedomejšie a luxusnejšie Santa Fe s poradovým číslom štyri.
Relatívne nový model sa následne Kórejci rozhodli od základov inovovať už po približne dvoch rokoch. V lete roku 2020 bola v premiére predstavená najnovšia evolúcia, kde klasický facelift doplnila koncepčná premena. Pôvodný technický základ v podobe platformy Y6 vystriedala nová a moderná konštrukcia s označeným N3. V danom kontexte možno pokojne hovoriť aj o novej generácii. Výhodou nového technického základu je možnosť zástavby elektrifikovaných pohonných jednotiek. To je dnes nesmierne dôležité predovšetkým u nás v Európe.
Nová koncepcia vo výraznej miere zlepšila aj celkovú tuhosť karosérie. Pod ešte lepšiu bezpečnosť sa podpísalo množstvo asistenčných systémov. Nový základ sa okrem suverénnejších jazdných vlastností vyznačuje aj lepšou aerodynamikou, a tým pádom ešte precíznejším odhlučnením priestoru pre posádku. Ako najzásadnejšiu zmenu možno napriek tomu označiť príchod nových pohonných jednotiek. Tie sa vo všetkých prípadoch kombinujú výhradne s automatickými prevodovkami a tradičným, teda mechanickým pohonom všetkých kolies.
Pozíciu vstupnej brány zastrešuje modernizovaný turbodiesel 2,2 CRDi s výkonom 194 koní, skombinovaný s 8 st. dvojspojkovým automatom. Viac výkonu ponúka benzínový full-hybrid s komerčným označením 1,6 T-GDi HEV s výkonom 230 koní. Táto motorizácia sa kombinuje už s novým 6-st. automatom klasickej konštrukcie. Pomyselný vrchol modelového radu Santa Fe reprezentuje nový plug-in hybrid. Identický spaľovací základ v podobe benzínovej motorizácie 1,6 T-GDi Smartstream a 6-st. automatu, dopĺňa výkonná elektrosústava, čerpajúca energiu z externe dobíjateľnej batérie s kapacitou 13,8 kWh. Celkový výkon PHEV motorizácie dosahuje až 265 koní a Hyundai v tomto prípade hovorí o čisto elektrickom dojazde na úrovni 58 kilometrov.
Elegán s výrazným dizajnom
Po dizajnovej stránke možno najnovšiu evolúciu modelu Hyundai Santa Fe označiť ako klasický facelift. Vďaka citeľne prepracovanému vzhľadu je nový model ľahko identifikovateľný už na prvý pohľad. Zaujímavosťou je, že v priamom porovnaní s opticky odvážnymi menšími súrodencami, pôsobí veľké SUV reálne najkonzervatívnejším dojmom. Testovaná plug-in hybridná verzia sa od svojich súrodencov vizuálne prakticky nijako neodlišuje.
Najzásadnejšie zmeny podstúpila po modernizácii predná časť. Vynovené Santa Fe pôsobí ešte viac majestátne, predovšetkým vďaka obrovskej maske, na ktorú opticky nadväzuje spodná časť delených predných svetlometov. Vďaka kombinácií so samostatným vrchným modulom disponuje nový model atraktívnym podpisom LED denného svietenia v tvare písmena T. Za tmy som bol reálne spokojný aj s ponúkaným svetelným účinnom hlavného LED modulu. Platí to aj napriek tomu, že veľké SUV nateraz nedisponuje sofistikovanou funkciou tieňovania. Robustný SUV efekt dotvára v sumári silueta s ozdobnými lištami v matnom prevedení. Vďaka efektnému príplatkovému balíku Luxury Pack sa testovaný model zriekol ochranného oplastovania spodnej časti, ktoré nahrádza lakovanie vo farbe karosérie.
Efekt príplatkového balíka s nádychom luxusu je naplno viditeľný aj pri bočnej siluete. Testované Santa Fe skrášľovali prahy s lakovaním vo farbe karosérie. Dané riešenie už podvedome pripomína, že prioritnou doménou doménou luxusne ladenej konfigurácie budú spevnené komunikácie. Profilu vynovenej verzie nemožno uprieť ani snahu o dynamický nádych. Odkazujú naň vystúpené blatníky či atletické prelisy karosérie. Zaujímavý a originálny dizajn ponúkajú aj 19-palcové disky kolies so stále racionálnou výškou bočného profilu. Prémiovú atmosféru dotvára rovnako efektné príplatkové lakovanie v bielej metalíze Glacier White.
Modernizácia so sebou priniesla pomerne výrazne zmeny aj pri zadných partiách. Pod vo všeobecnosti elegantnejší a uhladenejší nádych vynoveného Santa Fe sa podpísal predovšetkým jednoduchší zadný nárazník s centrálnou odrazovou lištou. Výfuková koncovka je ponovom ukrytá v priestore pod vozidlom. Úplne nové sú aj koncové LED svetlá s pútavým svetelným podpisom. O ich vzájomne optické prepojenie sa stará štýlová červená linka, ktorá za tmy, ale reálne nesvieti.
Priestranný interiér s luxusným nádychom
V rámci modernizácie podstúpil výraznú premenu aj interiér vynoveného Hyundai Santa Fe. Pozmenená architektúra palubnej dosky zaujme novým konceptom centrálnej časti, s na dnešnú dobu už netradične veľkým množstvom klasických tlačidiel. Aj vďaka tomuto riešeniu možno označiť koncept interiéru ako zaujímavý mix ergonomickej klasiky a moderných digitálnych prvkov.
V sumári sa v kabíne ešte viac tlačí do popredia citeľne luxusný nádych. Hyundai si v interiéri dáva mimoriadne záležať nielen na reálne precíznom dielenskom opracovaní, ale aj výbere samotných materiálov. Už spomenutý príplatkový balík Luxury Pack obsahuje nielen pod prémiové čalúnenie sedadiel kvalitnou kožou Nappa, ale napríklad aj hodnotný detail v podobe na dotyk príjemného semišového čalúnenia stropu.
Pri vynovenom modeli Santa Fe si koncepčne prepracovaný prístrojový panel osvojil najnovší štýl značky Hyundai. V na prvý pohľad klasickej „kaplnke“ je vsadený plne digitálny svet. Veľmi kvalitnú grafickú stránku s detailne jemným vyobrazením dopĺňa niekoľko vyobrazovacích layoutov, ktoré simulujú klasické budíky. Decentne sa meniace grafické schémy sú v automatickom móde naviazané na jednotlivé režimy jazdy. Preferované vyobrazenie si je možné nastaviť aj manuálne. V rámci grafického sveta, musím aj v tomto prípade pochváliť využitý potenciál v podobe vyobrazenia užitočného bočného kamerového náhľadu, ktorý sa aktivuje automaticky spolu so smerovkou.
Identický digitálny trend s jemnou a detailnou grafikou kopíruje aj centrálny modul infotainmentu, vystúpený do priestoru. Na dnešné pomery už pomerne mala dotyková obrazovka sa zriekla akýchkoľvek postranných ovládacích tlačidiel, čo pôsobí vo finále opticky elegantne. Okrem klasických funkcií aj Santa Fe v rámci dostupných aplikácií boduje pestrou škálou on-line podpory, medzi ktoré postupne pribúdajú ďalšie obsahové zaujímavé záložky. Automobilka myslí aj na plug-in hybridný pohon. Posádka tak môže v samostatnej záložne sledovať jeho prácu a funkcionalitu. Rozhranie si zaslúži veľkú pochvalu aj za detailný a kvalitný výstup kamerového náhľadu na okolie vozidla. To pri je pri rozmeroch testovaného SUV v kombinácií s tesnými priestormi veľmi užitočnou pomôckou.
Takmer všetky ovládacie tlačidlá sú združené v ergonomicky výborne prístupnej vyvýšenej stredovej konzole. V na prvý pohľad pretlačítkovanom svete sa orientuje až prekvapivo intuitívne. Okrem skratiek k infotainmentu je na tomto mieste k dispozícií aj prehľadný modul klimatizácie, ovládanie pohonu a režimov jazdy. Z funkčných detailov zaujme aj v prípade plug-in hybridu, tlačidlo „Driver only“, po ktorého aktivovaní sa klimatizácia, resp. vykurovanie sústredí len na zónu vodiča, a tým sa vo finále decentne znižuje odber elektrickej energie.
V kategórií pre život praktických riešení chcem testovaný model pochváliť aj za racionálne navrhnutý koncept odkladacích priečinkov. Reálne veľká schránka na drobnosti je k dispozícii aj pod úrovňou stredovej konzoly. Vtipne a sofistikovane pôsobí zakomponovanie indukčného nabíjania smartphonu. To je ukryté v na to určenom „boxe“, orientovanom na výšku, čím sa šetrí priestor.
Veľkú pochvalu si Santa Fe zaslúži aj za reálne vzdušný koncept interiéru. Adekvátne vysoký posed za volantom dopĺňa dobrý výhľad z miesta vodiča vrátane šikmého smeru. Prísne kritériá znesú aj veľkoryso nadimenzované predné sedačky s náznakom bočného vedenia a širokou škálou elektrického nastavenia optimálnej pozície. Pri testovanej konfigurácii disponovali o niečo tuhšou výplňou, čo som vo všeobecnosti ocenil sviežou kondíciou aj po dlhom diaľničnom presune.
Prístup do druhého, resp. tretieho radu zabezpečuje nielen adekvátne veľký vstupný otvor, ale aj doširoka sa otvárajúci druhý pár dverí. V druhom rade dopraje Santa Fe maximálny komfort s rezervou priestoru prioritne dvojici krajných pasažierov. V prípade potreby sa tu okrem trojice detí na kratšej trase relatívne pohodne odvezie aj trio štandardne urastených dospelých. Prostredný pasažier ocení relatívne nízky stredový tunel. Ten si testovaný model zachoval aj napriek klasickému konceptu pohonu všetkých kolies s rotujúcim kardanom. Z hľadiska komfortu tu okrem vyhrievania nechýbajú ani samostatne výduchy ventilácie, tieniace roletky resp. užitočne zdrojové koncovky. Variabilitu zlepšuje možnosť nezávislého posúvania delenej zadnej lavice.
Príplatkový tretí rad sedadiel si dokázal zachovať aj testovaný plug-in hybrid. Zadné pozície s relatívne nízkym ukotvením sedačiek sú určené prioritne pre deti, resp. osoby nižšieho vzrastu. Aj v tomto priestore sú rovnako k dispozícií nielen odkladacie priečinky na nápoje, ale aj samostatne regulovateľné výduchy ventilácie a dokonca aj zdrojový USB slot.
Rodinné nároky dokáže vynovené Hyundai Santa Fe s plug-in hybridnou motorizáciou zastrešiť stále plnohodnotným batožinovým priestorom. Pod toto kúzlo sa podpísala pozícia externe dobíjateľnej batérie v priestore pod prednými sedadlami. V základom 5-miestom usporiadaní je k dispozícii symetricky tvarovaný priestor s nadštandardnou kapacitou 571 – 782 litrov. Aktuálny prepravný parameter sa odvíja od momentálnej pozície sedadiel v druhom rade. Pri využití maximálneho 7-miestného usporiadania je stále k dispozícii aspoň symbolicky batožinový priestor vhodný na odloženie nákupných tašiek. Do priestoru v schránke pod podlahou sa okrem náradia zmestia už miniatúrne drobnosti. Svoje miesto si tu totiž našiel klasický akumulátor.
Po sklopení sedadiel v druhom a treťom rade vzniká ideálne rovná podlaha, a Santa Fe PHEV sa vďaka maximálnej prepravnej kapacite 1649 litrov mení na „malú dodávku.“ Z praktickej stránky je pozitívne, že ani plug-in hybrid neprišiel o náhradnú pneumatiku. Tá je aj v tomto prípade uchytená v priestore pod vozidlom.
Z hľadiska výbavy reprezentuje plug-in hybrid pomyselný vrchol. Táto konfigurácia pohonu sa kombinuje výhradne s najvyššou výbavou Premium. Už bez nutnosti doplatku sú tu k dispozícií napríklad full LED svetlomety, všetky dostupné bezpečnostné a asistenčné systémy, elektricky nastaviteľné predné sedadlá, kožené čalúnenie, ventilácia predných sedadiel, Head-up displej, ambientné podsvietenie, klimatizácia pre tretí rad sedadiel, adaptívny tempomat spolupracujúci s navigáciou, panoramaticky kamerový náhľad na okolie vozidla a podobne. Ďalšie prémiové prvky ako je pekné hrajúce audio značky Krell s 10 reproduktormi či funkcia automatického zaparkovania, resp. vyparkovania prostredníctvom kľúčika, sú pri ostatných motorizáciách dostupné už aj v nižšej výbave Elegance!
Multitalent
Všeobecnou výhodou každého plug-in hybridu je jeho potencionálna všestrannosť. V jednom tele je zabalený konvenčný automobil a zároveň aj elektromobil. Testovaný Hyundai Santa Fe posúva túto univerzálnosť ešte ďalej predovšetkým vďaka rodinne orientovanej karosérii so 7-miestným usporiadaním a inteligentnému pohonu všetkých kolies.
Status noblesnej vlajkovej lode plug-in hybrid pripomína aj vyladením podvozka. Pri pohybe po slovenských komunikáciách som podvedome veľmi ocenil konštrukčnú robustnosť. Filtrovanie bežných nerovností zvládajú tlmiče s veľkým prehľadom a istotou. Na druhej strane testovanému modelu nie je proti srsti ani dynamickejší jazdný prejav so svižnejšími prejazdmi cez tiahle zákruty. Veľké SUV v danom režime nepôsobí vyslovene ťažkopádnym dojmom ani napriek pohotovostnej hmotnosti, ktorá presahuje 2-tony.
Prílišné športové ambície, ale vlajková loď značky Hyundai určite nemá. Filozofii skôr rozvážneho jazdného štýlu koncepčne zodpovedá aj plug-in hybridný pohon v útrobách. Veľkou prednosťou najnovšej generácie Santa Fe je precízne, resp. prakticky prémiové odhlučnenie priestoru pre posádku. Pod veľmi príjemnú akustickú pohodu v meste sa vo veľkej miere podpísal hybridný pohon. Testovaný model bol, ale prekvapivo tichý aj na diaľnici, kde už gro práce vykonáva spaľovacia motorizácia.
Plug-in hybridný pohon pozostáva z prepĺňanej benzínovej 1,6 T-GDi so samostatným výkonom 180 koní. Paralelný elektromotor generuje ďalších 91 koní. Kombinovaný výkon pohonnej sústavy sa ustálil na veľmi slušnej hodnote 265 koní. Aj napriek papierovému výkonu nepôsobí veľké rodinné SUV vyslovene ako trhač asfaltu. Dynamickú stránku dokáže pomerne citeľne ovplyvniť zvolený jazdný režim. Vzhľadom na hybridný pohon je ako východiskový zadefinovaný mód Eco. Citeľne viac dynamiky je k dispozícii v móde Sport. Počas testu, som ale s obľubou využíval aj inteligentný režim Smart.
Ďalšou možnosťou na zásah do pohonu reprezentuje konfigurácia hybridného režimu. Pri dostatočnej zásobe elektrickej energie v batérii preferuje plug-in hybrid prirodzene jazdu na elektrickú energiu. Manuálne je možné aktivovať aj pri nabitej batérii klasický hybridný režim a elektrickú energiu si ušetriť na neskôr. Vyspelosť pohonu podčiarkujú prirodzene a „hladké“ prechody medzi benzínovým a elektrickým pohonom. Reálne spokojný som bol aj s prirodzene prednastavenou brzdnou rekuperáciou.
Určitou zaujímavosťou je celková sofistikovanosť pohonu. Aj pri plne nabitej batérii, doprevádzalo chladnejšie ranné štarty končiaceho leta, vždy aj spustenie benzínovej pohonnej jednotky. Spaľovací motor sa zapol len na krátko a jeho úlohou nebol pohon vozidla, ale s veľkou pravdepodobnosťou len počiatočné zahriatie dôležitých komponentov. Pri kick-downe resp. vyslovene impulzívnom zatlačení pedála akcelerátora, napríklad pri predbiehaní, sa totiž aj pri dostatočnej kapacite batérie vždy k pohonu vozidla pripojí aj spaľovací motor.
Z hľadiska elektrického dojazdu sľubuje Hyundai rádius na úrovni 58 kilometrov. V praxi sa daný údaj pri 13,8 kWh batérií odvíja od preferovaného štýlu jazdy. Pri temperamentnejšom štýle jazdy je možné batériu minúť už po cca 30 km. Na druhej strane pri predvídavom a racionálnom prístupe nie je problém na elektrinu absolvovať aj výrobcom deklarovanú hranicu. Môj osobný rekord v tejto disciplíne, v príjemnom počasí a s prevažným využívaním mimo mesto, má dokonca hodnotu až 64 km.
Podľa grafiky sa batéria aj po minutí elektrického dojazdu nevybije úplne. V danej situácií sa Santa Fe pri ďalšom užívaní prepne do klasického full-hybridného módu. Vzhľadom na kapacitu batérie využíva testovaný model podľa očakávania AC konektor typu Mennekes. Návštevy rýchlo-nabíjacích staníc tak ani v tomto prípade nedávajú príliš zmysel. Ideálnym zázemím pre Santa Fe plug-in hybrid je domáca infraštruktúra. Externú batériu je možné pohodlne nabiť za cca 6-7 hodín z klasickej domácej siete. Výhodou palubnej nabíjačky s výkonom 3,3 kW je možnosť nastavenia prietoku ampérov, a tým pádom prispôsobenie parametru dostupného ističa.
Pri každom modeli s Plug-in hybridným pohonom je zásadným parametrom finálna spotreba paliva. V rámci ideálneho modelového scenára s plne nabitou batériou a absolvovaní vzdialenosti 100 km sa spotreba paliva ustálila na veľmi sympatickej hodnote 2,5 litra. Pri dennom nájazde vyššej porcie kilometrov, resp. minimálnom nabíjaní batérie, dokáže „hybridné“ Santa Fe stále jazdiť s prekvapivo sympatickým priemerom 5,6 l/100 km. Najväčším „nepriateľom“ daného konceptu pohonu je diaľnica. Pri dlhých diaľničných presunoch bola napriek tomu nameraná stále akceptovateľná spotreba 8,8 l/100 km. Finálna kombinovaná spotreba sa na konci testu podľa palubného počítača nakoniec ustálila na sympatickej hladine 6,1/100 km.
Plug-in hybridné Santa Fe sa do pozície prevažne diaľničného krížnika príliš nehodí ani koncepčne. V porovnaní s naftovou verziou sa pod to pričinila pomerne malá palivová nádrž s objemom 47 litrov, spojená s potrebou častejšej návštevy čerpacích staníc. Veľké SUV s logom Hyundai aj vzhľadom na svoju luxusnú orientáciu na druhej strane príjemne prekvapilo mimo spevnených komunikácií. Sofistikovaný pohon všetkých kolies HTRAC ponúka okrem cestných módov tri samostatné terénne módy pre sneh, blato a piesok. Pohon 4×4 si reálne poradil aj s komplikovanejšími nástrahami terénu. Do náročnejších podmienok je vhodnou voľbou aj klasický 6-st. automat.
Za hlavný limitujúci faktor v teréne možno vo finále označiť práve luxusnejšiu orientáciu. S ňou úzko súvisia nájazdové, resp. prejazdové uhly a svetlá výška „len“ 176 mm.
Plug-in hybridné SUV si v sumári zaslúži veľkú pochvalu za bohatú porciu sofistikovaných technológií. Prémiový segment atakujú nielen výborne fungujúce asistenčné systémy, ale napríklad aj funkcia automatického vyparkovania, resp. zaparkovania vozidla.
A celkový dojem?
Veľké SUV Hyundai Santa Fe je vďaka luxusnému nádychu, bohatej výbave a záplave sofistikovaných technológií plným právom aktuálnou európskou vlajkovou loďou značky Hyundai. Príjemné spestrenie ponuky v tomto kontexte reprezentuje aj všestranný plug-in hybrid. Pre všetkých tých, ktorí dokážu naplno využiť jeho filozofiu a potenciál, ide koncepčne o najlepšiu možnú alternatívu.
Autor: Peter Hlačik/Foto: Filip Lehotský
Testovací diár:
Model: Hyundai Santa Fe 1,6 T-GDI PHEV Premium
Dĺžka: 4 785 mm
Šírka: 1 900 mm
Výška: 1 710 mm
Rázvor: 2 765 mm
Objem kufra: 571-782 litrov
Motor: zážihový plug-in hybrid
Pohon: všetkých kolies
Počet valcov: 4
Výkon kW/koní: 195/265
Krútiaci moment Nm: 265/304
Pohotovostná hmotnosť: 2005-2112 kg
Maximálna rýchlosť km/h: 187
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h: 8,8 s
Prevodovka: automatická
Počet stupňov: 6
Elektrický dojazd: 58 km
Kombinovaná spotreba podľa výrobcu 1,6 l na 100 km
Spotreba podľa palubného počítača počas testu: 6,1 / 100 km
Pneumatiky: Continental Premium Contact
Verzia/akciová cena
Hyundai Santa Fe 1,6 T-GDI PHEV Premium (testovaný model) od 53 890 €
Hyundai Santa Fe 2,2 CRDi Elegance od 44 590 €