Automobilový gigant z južnej časti kórejského polostrova šliape v rámci modelovej ofenzívy na plné obrátky. Konkurenčnou výhodou značky Hyundai je pestrá paleta neustále inovovaných modelov, z ktorej si vďaka rozmanitosti pohonov dokáže vybrať takmer každý. V nedávnej minulosti osviežené ťažiskové automobily so spaľovacím základom dopĺňajú technologicky vyspelé elektromobily. Novou vstupnou bránu do batériového sveta je rozmerovo malý model Inster s atraktívnou cenovkou. Čoraz preferovanejšiu alternatívu pohonu reprezentujú vo všeobecnosti elektrifikované hybridy. Výhradne na tento druh pohonu presedlala taktiež najnovšia generácia obľúbeného SUV, ktoré je už nejaký čas európskou vlajkovou loďou ambicióznej automobilky. Reč je o rodinne orientovanom a zároveň technológiami prešpikovanom Hyundai Santa Fe. Jeho dizajnovo revolučná najnovšia evolúcia sa teraz ešte viac sústredí na luxusnú atmosféru v kombinácii so sofistikovane vymysleným vnútorným priestorom. Pri našom prvom stretnutí sme mali možnosť preveriť výkonnejší plug-in hybrid.
Nový Hyundai Santa Fe s plug-in hybridnou zážihovou motorizáciou 1,6 T-GDi PHEV so systémovým výkonom 253 koní, skombinovanou so 6-st. automatickou prevodovkou, pohonom 4×4 a v hierarchicky druhej najvyššej výbave Premium nám na test zapožičal slovenský importér vozidiel značky Hyundai.
Rýchle fakty:
- Globálne obľúbené stredne veľké SUV Hyundai Santa Fe je v európskom priestore súčasnú vlajkovú loď kórejský automobilky. Aktuálne je k dispozícii jeho piata generácia.
- Opticky sebavedomá novinka pridáva k podvedome očakávanej SUV orientácii priestorovo špičkový navrhnutý interiér, ako aj množstvo zaujímavých technológií. Z hľadiska dostupných pohonných jednotiek sa novinka zároveň prispôsobila čoraz prísnejšej európskej legislatíve.
- Autentický nádych novej generácie Hyundai Santa Fe formuje sebavedomý dizajn. Ten v praxi kombinuje hranato-drsný offroad podtón s viacerými symetrickými líniami prispôsobenými maximalizácii vnútornému priestoru.
- Nový Hyundai Santa Fe zaujme priestranným interiérom, ktorý sa snaží v maximálnej možnej miere vyhovieť potrebám pasažierov nielen v druhom, ale i v opcii dostupnom treťom rade. Modernému, no funkčne stále prívetivému konceptu sekunduje vo vyšších výbavových verziách pomerne luxusný nádych.
- Špičkovou motorovou voľbou novej generácie Hyundai Santa Fe je testovaný plug-in hybrid. Celkovo precízne odladeným jazdným vlastnostiam s prioritnou orientáciou na komfort či všestrannosť v praxi sekunduje adekvátna EV nadstavba.
Históriu stredne veľkých automobilov s vyššou svetlou výškou odštartoval pri značke Hyundai už na začiatku 90.-tych rokov minulého storočia model Galloper. Svojou konštrukčnou podstatou mal ale predsa len o niečo bližšie k drsným offroadom ako ku všestranným SUV-čkam. Za pre značku revolučný automobil v identickej veľkostnej kategórii a už tradičným konceptom so samonosnou karosériou možno z tohto dôvodu označiť príchod prvej generácie modelu Santa Fe z roku 2000.
Automobil, ktorého názov je inšpirovaný americkým mestom v štáte Nové Mexiko, sa stal pre Hyundai veľmi rýchlo globálne dôležitým produktom s miliónmi predaných kusov. Dnes už historickú zaujímavosť predstavuje skutočnosť, že tretie pokračovanie rovnomenného modelu existovalo až v dvoch dĺžkach karosérie. Priestrannejšia z nich si osvojila výstižný dovetok Grand. Zásadný technologický upgrade si na svoje konto pripísala taktiež minulá generácia. V jej prípade sa automobilka z dôvodu aplikácie elektrifikovaných pohonných jednotiek rozhodla dokonca vymenila pôvodne používaný technický základ.

Najnovšiu a v celkovom poradí už piatu generáciu modelu Hyundai Santa Fe sme oficiálne spoznali v druhej polovici roka 2023. Globálne orientovaný automobil je postavený na najnovšej evolúcii platformy N3 prispôsobenej na zástavbu elektrifikovaných pohonných jednotiek. Novinka zaujme už na prvý pohľad autentickým dizajnom s hranatým offroad podtónom a zároveň špičkovým vnútorným priestorom. Pod druhú spomenutú prednosť sa v citeľnej miere pričinil medzigeneračný nárast rozmerov vrátane o 5 cm veľkorysejšiemu rázvoru. Z výbavových, resp. technologických zaujímavostí stojí pri špičkovej verzii Calligraphy za zmienku dostupnosť 6-miesteho usporiadania s luxusnou dvojicou sedadiel v druhom rade či tzv. sterilizačný priečinok, ktorý dokáže drobné predmety dezinfikovať na základe UVC žiarenia. Samozrejmosťou je taktiež reálne široká paleta asistenčných systémov a digitálnych hračiek.
Dostupná paleta pohonných jednotiek sa v európskom priestore rozlúčila s naftou a teraz pozostáva výhradne z elektrifikovaných motorizácií. Takpovediac základom je full-hybrid 1,6 T-GDi HEV s výkonom 215 koní, ktorý je k dispozícii s pohonom predných, ako aj všetkých štyroch kolies. Výkonnejšou alternatívou je testovaný zástrčkový hybrid 1,6 T-GDi PHEV. Systémový výkon je v tomto prípade vyladený na 253 koní. Plug-in hybrid sa kombinuje výhradne s pohonom 4×4. Obe dostupné verzie spolupracujú štandardne so 6-st. automatickou prevodovkou klasickej konštrukcie. Pohon 4×4 taktiež pozostáva z mechanickej klasiky s nápravami prepojenými prostredníctvom kardanu. Mimo starého kontinentu sú pre identický model k dispozícii taktiež čisto benzínové pohonné jednotky.

Hranatá charizma
Pre novú generáciu Hyundai Santa Fe je charakteristický plne autenticky dizajn. Kórejská automobilka sa pri v sérii aplikovaných líniách rozhodne nebojí experimentovať už ani v minulosti. SUV novinka sa napriek tomu neponáša na žiadneho iného európskeho člena rodiny. Testovanému exempláru prioritne dominujú opticky symetrické krivky. Celkovo robustnému charakteru nemožno uprieť opticky výraznú offroad príchuťou. V súvislosti s hranatou siluetou si zároveň zaslúži rešpekt a uznanie špičková aerodynamika s fantastickým parametrom Cd 0,29.
Vizuálnu robustnosť predných partií s pomerne vysoko posadenou kapotou ešte viac umocňuje prakticky kolmá silueta. Prioritne symetrické línie ozvláštňuje viacero dômyselne prepracovaných detailov. Už spomenuté precízne obtekanie vzduchu kreujú predsa len decentné zaoblené rohy karosérie či viaceré funkčné detaily. Do tejto kategórie sa radia aktívne lamely motorového priestoru ako aj postranné prieduchy v nárazníku. Oblé fabrické logo si mimochodom našlo svoje miesto netradične na spodnej hrane kapoty. Na samotnú masku pozostávajúcu z obdĺžnikových segmentov plynule nadväzuje svetelný modul s dômyselne zapracovaným motívom písmena H pre denné svietenie. Globálnu orientáciu modelu Santa Fe s prioritným zázemím v Severnej Amerike tu s odmyslením si automatického prepínania diaľkového módu pripomína absencia sofistikovanejšej full-LED svetelnej techniky. Absentujúca nadstavba Matrix tieňovania v našom priestore zamrzí o to viac, že identickou technologickou finesou už dnes disponujú aj hierarchicky nižšie umiestnení členovia rodiny. S reálne ponúkaným svetelným výkonom som bol počas nočných presunov napriek tomu adekvátne spokojný. Farebne kontrastný motív začiatočného písmena automobilky Hyundai si našiel svoje miesto taktiež v module nárazníka. Sumárne odolný nádych tu ešte viac podčiarkuje ochranné oplastovanie jeho spodnej časti.

Symetricky tvarovaný dizajn nového Hyundai Santa Fe vyniká ešte viac pri pohľade z profilu. Doslova „krabicovitý“ tvar zadnej časti doplnený o veľkorysé presklenie tu pripomína prioritnú orientáciu na maximálny vnútorný priestor. Za opticky drsný offroad detail tu možno s odmyslením si línie ochranného oplastovania možno označiť taktiež vystúpené blatníky s hranatou siluetou. Prílišný terénny rozlet v realite na druhej strane už pri letmom pohľade limituje skôr podpriemerná svetlá výška. Decentné označenie modelu si mimochodom našlo svoje miesto taktiež v čiernom ozdobnom segmente situovanom v prednom blatníku. Celkovo exkluzívny nádych testovaného exempláru kompletizuje príplatkový biely perleťový odtieň s názvom Creamy White Pearl. Majestátne vonkajšie rozmery novinky vo finále pripomínajú až 20-palcové disky kolies s jednoduchým dizajnom, ktoré vzhľadom na celkové proporcie vozidla pôsobia takpovediac prirodzeným dojmom. Nabíjací konektor plug-in hybridu je mimochodom umiesený v zrkadlovej pozícii voči palivovej nádrži.
Maximálna dizajnová jednoduchosť skombinovaná so symetrickými líniami je signifikantná pre zadnú časť SUV novinky. Dizajnovou dominantnou tohto priestoru sú opäť koncové svetlá s efektne zapracovaným motívom písmena H. Vzhľadom na ich kompletné umiestnenie v dverách batožinového priestoru si dodatočný svetelný modul zadného osvetlenia našiel svoje miesto v module pomerne masívneho zadného nárazníka. K funkčne pekným detailom koncovej časti patrí neprehliadnuteľný strešný spojler a zároveň „neviditeľný“ zadný stierač ukrytý práve v jeho module. Ako menej praktické možno označiť pozície zadných kamier, vrátane virtuálneho spätného zrkadla, ktoré sú pri zhoršených poveternostných podmienkach o niečo viac náchylnejšie na potencionálne znečistenie.

Priestranný originál s luxusnou príchuťou
Kubistický štýl so symetrickými líniami si osvojil rovnako interiér nového modelu Santa Fe. Hyundai sa v tomto kontexte netají, že kabína testovaného exempláru bola prioritne navrhnutá s dôrazom na čo najveľkorysejší vnútorný priestor. Pred vstupom na palubu musím pochváliť praktický konštrukčný detail v podobe dôkladného prekrytia oboch párov dverí.
Už rovnomenný predchodca dokázal zaujať hodnotným spracovaním interiéru. Nová generácia rodinne orientovaného SUV posúva luxusný nádych ešte o pomyselný krôčik ďalej. Skúšaná konfigurácia si pritom vystačila s druhou najvyššou výbavou Premium. Kórejci s odmyslením si špičkového dielenského opracovania ani v jej prípade rozhodne nešetrili viacerými hodnotnými materiálmi, vrátane pestrého spektra na dotyk príjemných obkladov. Exkluzívny nádych ešte viac vyšperkovalo kožené čalúnenie v bielom farebnom odtieni doplnené o voliteľnú výbavovú položku „Forest Green.“ Tú reprezentujú farebne originálne povrchy v pútavom zelenom odtieni. Veľmi pekným a hodnotným detailom je zároveň semišové čalúnenie modulu predných sltĺpikov.

Moderný koncept kabíny s viacerými detailmi s dizajnovou inšpiráciou v tvare písmena H ešte viac umocňuje vkusné zabudovanie personálne nastaviteľného ambientného podsvietenia. Sofistikovaný zážitok kompletizuje dostupný digitálny svet zabudovaný v efektne zaoblenom module združujúcom prístrojový panel s centrálnym dotykovým infotainmentom. Napriek preferencii moderného minimalizmu si nové Santa Fe stále dáva mimoriadne záležať na čo najprepracovanejšej ergonómii spojenej s užívateľskou prívetivosťou. Palec hore si v tomto kontexte zaslúži dizajnovo štýlové zapracovanie samostatného modulu klimatizácie. Tradičné otočné regulátory tu dopĺňajú prehľadne usporiadanými virtuálnymi tlačidlami. Klasickú hardwarovú platformu tlačidiel si osvojilo rovnako susedné ovládanie audia či skratky k najdôležitejším funkciám vozidla vrátane prepínania funkcionality hybridného pohonu, resp. jazdných režimov.
Ďalší vkusne zapracovaný tlačidlový doplnený o ovládanie elektronickej parkovacej brzdy si našiel svoje miesto v ľavej časti palubnej dosky. Ako funkčne príjemný a priestorovo úsporný hodnotím taktiež volič automatickej prevodovky. Ten si po vzore služobne starších elektrických súrodencov našiel svoje miesto priamo na stĺpiku riadenia.

Svoju rodinnú orientáciu testovaný exemplár podčiarkuje s prispením dômyselného konceptu odkladacích priečinkov. Takpovediac zaužívanú klasiku dopĺňa funkčne výborná a zároveň masívna stredová konzola. Na prvý pohľad ukrytému veľkorysému boxu v jej spodnej časti sekunduje objemná schránka v lakťovej opierke či klasické držiaky na nápoje. Potreby dnešnej doby tu zo všetkého najviac vystihuje dvojica susedných plôch s funkciou indukčného nabíjania smartphonu. V susedstve si zároveň našli svoje miesto taktiež USB koncovky. Priestor pred predným spolujazdcom kompletizuje dodatočná schránka vo vrchnej časti palubnej dosky. Tá v prípade najvyššej výbavy Calligraphy disponuje automaticky frajerinkou v podobe UVC sterilizačnej funkcie.
Digitálne hračky patria k stabilným prednostiam všetkých nových modelov značky Hyundai. Testovaný exemplár ponúka v rámci plne grafického prístrojového panela s pestrou škálou údajov palubného počítača vítanú simuláciu klasických budíkov. Už dôverne známou praktickou vychytávkou je aj v tomto prípade kamerový náhľad z mŕtveho uhla, ktorý sa aktivuje automaticky po spustení smerovky. Vzhľad layoutou s prehľadným usporiadaním sa decentne mení v nastaveniach alebo v závislosti od zvoleného jazdného režimu. Najdôležitejšie údaje o jazde má vodič zároveň permanentne k dispozícii priamo v zornom poli vďaka kvalitnému Head-up displeju.

Najnovšiu technologickú evolúciu značky Hyundai si v prípade novej generácie veľkého SUV prirodzene osvojil taktiež palubný infotainment. Kórejci sa tu namiesto prehnaných grafických fines prioritne sústredia na maximálnu prehľadnosť a funkčnú prívetivosť. Reálne spokojný som bol nielen so samotnou grafickou stránkou, ale taktiež adekvátne pohotovými reakciami na dotykové povely. S odmyslením si pestrej škály rôznorodých nastavení a kvalitatívne špičkového panoramatického kamerového náhľadu na okolie vozidla je veľkou výhodou rozhrania online pripojenie. Z informácií v reálnom čase okrem pestrého spektra prednastavených aplikácií ťaží taktiež vstavaná navigácia. Samozrejmosťou je dostupnosť modernej mobilnej konektivity fungujúcej aj bez priameho káblového prepojenia či funkčne výbornej mobilnej aplikácie. Plug-in hybridná verzia zároveň disponuje prepracovanou záložkou PHEV pohonu. Na danom mieste sú k dispozícii viaceré štatistické údaje vrátane spotreby paliva i elektrickej energie. Samozrejmosťou je taktiež prednastavenie manažmentu nabíjania vozidla.
Priestorový veľkorysý zážitok z testovaného exempláru umocňujú reálne rozmerné predné sedačky. Svojou podstatou s prioritnou orientáciou na čo najlepší jazdný komfort pripomínajú skôr obývačkové kreslá. Automatickou súčasťou výbavy Premium je v prípade predných pasažierov vyhrievanie i odvetrávanie. Nové Santa Fe podvedome umocňuje svoj status európskej vlajkovej lode s prispením novému multifunkčnému volantu s na dotyk príjemným koženým povrchom a zároveň logicky rozmiestnenými klasickými ovládacími prvkami. K prirodzene vyššej SUV stavbe logicky patrí taktiež adekvátny rozhľad z vozidla. Konštruktéri si v tomto kontexte dali mimoriadne záležať na pomerne tenkých áčkových stĺpikoch, ktoré z hľadiska čo najlepšieho výhľadu dopĺňa sofistikované uchytenie spätných zrkadiel. Pohľad smerom dozadu predovšetkým pri plne obsadenom vozidle uľahčuje ďalšia digitálna hračka zastúpená opciovým vnútorného spätného zrkadla obohateného o náhľad širokouhlej kamery.

Dôraz na maximálnu priestorovú ponuku je pre novú generáciu Hyundai Santa Fe príznačný taktiež v druhom rade s vyvýšenou pozíciou zadnej lavice. Prístup do tohto priestoru zastrešuje veľký vstupný otvor skombinovaný s druhým párom dverí otvárajúcim sa takmer až do pravého uhla. V druhom rade sa s odmyslením si trojice detí adekvátne pohodlne odvezie pokojne aj rovnaký počet štandardne urastených dospelých. Prostredný pasažier ťaží z prakticky neexistujúceho centrálneho tunela, ako aj priestorovo úsporného zakončenia stredovej konzoly. Tá mimochodom okrem samostatnej výsuvnej schránky disponuje taktiež vtipným riešením v podobe možnosti vlastného prístupu do centrálnej lakťovej opierky. Pri mojej výške 185 cm som mal v druhom rade k dispozícii stále adekvátnu priestorovú rezervu pre nohy i hlavu. Sumárnu variabilitu vylepšuje možnosť nezávislého posúvania a polohovania operadiel lavice delenej v pomere 60/40. Úplnou samozrejmosťou je prítomnosť samostatných výduchov ventilácie, vyhrievania krajných pozícií ale aj háčikov na tašky či zdrojových USB koncoviek v module predných operadiel.
Za príplatok 1000 eur môže aj plug-in hybridné Hyundai Santa Fe disponovať dodatočným tretím radom sedadiel. Aj v tomto prípade platí, že tento priestor je určený prioritne pre deti, resp. osoby nižšieho vzrastu. V porovnaní s drvivou väčšinou obdobne veľkých SUV sa úplne vzadu napriek tomu v prípade núdze akceptovateľné pohodlne prepravia taktiež urastenejší dospeláci. Prekvapení je, že pri mojej výške 185 cm som mal aj v tomto priestore s odmyslením si vyššej pozície kolien stále dostatočnú priestorovú rezervu pre hlavu. Životný priestor pre kolená a chodidlá sa v značnej miere odvíja od momentálnej pozície druhého radu. Maximálny komfort cestujúcich v treťom rade zabezpečujú odkladacie priečinky na nápoje, samostatné výduchy ventilácie či koncovky vrátane 230V zástrčky.

Zo symetrických kriviek zadnej časti kabíny ťaží taktiež batožinový priestor novej generácie stredne veľkého SUV značky Hyundai. Santa Fe zaujme už na prvý pohľad obrovským vstupným otvorom a zároveň akceptovateľnou výškou nakladacej hrany. Už pri 7-miestnej konfigurácii je k dispozícii pomerne symetrická ložná plocha vhodná nielen na tašky, box s nabíjacím káblom ale zároveň aj o niečo málo väčšie predmety. Do priestoru pod podlahou sa zmestí miniorganizér na čele s lepiacou sadou. Plug-in hybrid nemôže na rozdiel od full-hybridu disponovať rezervnou pneumatikou v priestore pod vozidlom. Škoda len, že identický priestor pod podlahou nie je uspôsobený na potencionálne odloženie krycej roletku.
V najčastejšie používanej 5-miestnej konfigurácii je už k dispozícii veľkorysá ložná plocha s kapacitou až 621 litrov. Bočné steny pozostávajú z klasického plastu, čím sú o niečo viac náchylné na poškriabanie v prípade prepravy ťažších predmetov s ostrými hranami. Testovaný exemplár si dal na druhej strane mimoriadne záležať na optimálne rovnej podlahe, ktorá je k dispozícii aj po sklopení operadiel v druhom rade. V danej konfigurácii je už k dispozícii „jaskyňa“ s maximálnou prepravnou kapacitou 1942 litrov. Identická plocha dokáže pri zážitkoch v prírode pokojne poslúžiť aj ako núdzové lôžko.

Nová generácia Hyundai Santa Fe s odmyslením si veľkorysých proporcií a špičkového vnútorného priestoru zaujme taktiež stále atraktívnym pomerom medzi vstupnou cenovkou a dostupnou výbavou. Už v úplnom základe sú s odmyslením si pestrého spektra bezpečnostných a asistenčných systémov k dispozícii prvky ako: LED svetlomety s automatickým prepínaním diaľkového módu, elektricky ovládané dvere batožinového priestoru, vyhrievanie predných sedadiel, vyhrievaný kožený volant, automatická klimatizácia, bezkľúčové štartovanie, predné a zadné parkovacie senzory, cúvacia kamera či vstavaná navigácia.
Vo vyšších verziách sa k spomenutému pridáva širšia paleta asistenčných systémov, kožené čalúnenie, elektricky nastaviteľné predné sedadlá, vrcholná verzia prístrojového panela, ambientné podsvietenie alebo užitočné duálne indukčné nabíjanie smartphonu. Testovaná druhá najvyššia výbava Premium k spomenutému ešte pridáva napr. kamerové monitorovanie mŕtveho uhla, panoramatický náhľad na okolie vozidla, inteligentný parkovací asistent, elektrický nastaviteľný volant, odvetrávanie predných sedadiel, vyhrievanie krajných pozícií v druhom rade, Head-up displej či pekne hrajúce audio značky Bose s 12-reproduktormi. Jedinou opciovou položkou s odmyslením si farby vo finále ostáva tzv. digitálne spätné zrkadlo.

Pohodový služobník
Nové Hyundai Santa Fe sa pri svojej najnovšej generácii ešte viac sústredí na osobitý štýl a špičkovú praktickú stránku. Kórejský automobilový gigant novinku v našom geografickom logicky prispôsobil prísnej emisnej politike aj z hľadiska dostupných pohonných jednotiek. Všestranne orientovanému full-hybridu sekunduje vyspelejšia elektrifikovaná alternatíva zastúpená testovaným plug-in hybridom. Zástrčkový ekvivalent bude ideálnou voľbou pre všetkých tých, ktorí dokážu využiť jeho potenciál, resp. disponujú nabíjacím zázemím. V dimenziách komplexného medzigeneračného prerodu vo finále napriek tomu čiastočne zamrzí, že použitá PHEV technológia v princípe kopíruje evolučne staršieho predchodcu.
Konštruktéri rozmerovo veľkého SUV s pohonom všetkých kolies siahli v rámci podvozka i po sofistikovanejšom nezávislom zavesení aj v prípade zadnej nápravy. Nové Santa Fe si zároveň vystačí s klasickými tlmičmi bez adaptívnej funkcie. Sumárne vyladenie pruženia možno označiť ako príjemný kompromis medzi komfortom a zážitkovejšou tuhosťou.

S ochotou, s akou novinka dokáže precízne odfiltrovať bežné nedokonalosti našej cestnej infraštruktúry som bol v praxi spokojný aj v kombinácii s najväčšími 20-palcovými diskami. Obuté pneumatiky dokážu aj v tomto prípade zároveň stále ponúknuť adekvátnu výšku bočného profilu. Komfortný, resp. skôr fyzikálny limit v prípade veľkých a ťažkých kolies logicky predstavuje nechcené trafenie hrubej prepadliny, kedy už jednoducho treba počítať s prenosom kinetickej energie do modulu karosérie.
Jazdu s veľkým rodinným SUV, ktorého hmotnosť v prípade PHEV verzie osciluje v okolí 2,1 tony, možno vo všeobecnosti označiť ako príjemne plávnu. Charakteristika vyladenia podvozka vodiča už podvedome nenabáda k vyslovene temperamentnému zaobchádzaniu. Ak je to však treba, s novinkou sa je možno adekvátne dynamicky povoziť pokojne aj po obľúbených komunikáciách technickejšieho rázu. Pri zážitkovejšom prejazde cez dlhú tiahlu zákrutu sa Santa Fe síce autenticky nakloní, no v rámci riadenia ostáva stále až prekvapivo poslušné. Pri limitných situáciách sa už o slovo prihlási logická nedotáčavosť.

Rozmerovo veľkorysému SUV v praxi veľmi svedčia rýchle diaľničné presuny. V tejto súvislosti musím pochváliť precízne odhlučnenie priestoru pre posádku, pod ktoré sa vo výraznej miere pričinila taktiež už vyššie spomenutá precízna aerodynamika. S celkovo akustickou pohodou vrátane režimu s vybitou batériou som bol spokojný taktiež pri vyššom rýchlostnom tempe vrátane diaľničných rýchlostných limitov. Pocitové emócie z jazdy aj v tomto prípade ovplyvňuje voľba jazdného režimu. V rámci nastavenia odozvy pohonnej sústavy na klasických komunikáciách disponuje testovaný exemplár úsporným Eco režimom, ako aj jeho impulzívnejšou alternatívou Sport. Poslednou variáciou, ktorú som počas testu využíval najčastejšie je personálne prispôsobiteľný mód My Drive s možnosťou preferovaného nastavenie riadenia a pohonnej sústavy. Nezávisle od spomenutého je možné v dvoch samostatných úrovniach regulovať taktiež charakteristiku brzdového pedála. Daná nadstavba je pri koncepte PHEV motorizácie s rekuperačnou funkciou vítaným spestrením. Kompletný svet jazdných módov dotvára trojica nastavení pohonu 4×4 pre jazdu v teréne.
Na celkovo veľkorysé rozmery vozidla si nezainteresovaná osoba bude určitý čas prirodzene zvykať nielen na úzkych komunikáciách nižších tried, ale taktiež pri tesnom manévrovaní napríklad na parkoviskách našich obchodných centier. Výbornou pomôckou je v tomto kontexte práve panoramatický kamerový náhľad na okolie vozidla s detailným vyobrazením.

Plug-in hybridná pohonná jednotka s komerčným označením 1,6 T-GDi PHEV disponuje solídnym systémovým výkonom 253 koní. Srdcom pohonu je prepĺňaný benzínový 4-valec s priamym vstrekom paliva a výkonom 160 koní. Elektromotor umiestnený pred prevodovkou disponuje samostatným výkonom 98 koní. To je mimochodom o 10 koní viac ako ponúkal predchodca. Vzájomná synchronizácia oboch motorov je aj v prípade už pomerne veľkého a ťažkého SUV zárukou plne akceptovateľnej jazdnej dynamiky vrátane pružných zrýchlení. Pri potrebe svižnejšej akcelerácie spojenej napríklad s bezpečným predbiehacím manévrom dá o sebe zážihová motorizácia prirodzene vedieť prácou vo vyšších otáčkach.
Vyspelosť hybridných pohonov značky Hyundai v prípade testovaného exempláru reprezentuje príkladne kultivované pripájanie, resp. odpájanie elektrického pohonu. O vzájomnú súhru pohonného reťazca sa stará hladko pracujúci 6-st. automat klasickej konštrukcie. Daný typ prevodovky je taktiež vhodný aj na o niečo dlhšie trápenie v teréne spojené s krížením náprav. V rámci hybridných režimov jazdy má vodič k dispozícii tri varianty. Už východiskový mód Hybrid v prípade dostatočnej kapacity akumulátora preferuje EV jazdu. Ďalšími alternatívami sú čisto elektrický mód alebo automatický režim pohonu.

Určitou konštrukčnou nevýhodou testovaného plug-in hybridu je vzájomná prepojenosť spaľovacieho a benzínového okruhu, ktorá súvisí s tepelným komfortom na palube. Počas chladných ranných štartov sa z tohto dôvodu aj pri plne nabitom akumulátore automaticky naštartoval aj spaľovací motor. Pri mínusových teplotách bolo možné elektrický režim následne aktivovať až po počiatočnom zahriatí vozidla. Nové Santa Fe disponuje kapacitne skromnejšou 13,8 kWh batériou. Hyundai napriek tomu deklaruje elektrický dojazd na úrovni 54 km. Daná hodnota v princípe postačuje na každodennú rutinu väčšiny slovenskej populácie. Počas simulovanej skúšky, s odmyslením krátkodobého úvodného zahriatia pohonnej sústavy, dokázal testovaný exemplár v pomerne chladných dňoch a pri klasickom štýle jazdy v EV režime opakovane absolvovať vzdialenosť 50, resp. 52 kilometrov. Zvyšná kombinovaná spotreba na 100 km úseku sa pri neutrálnom štýle jazdy v hybridnom móde ustálila na hodnote 4,5, resp. 4,3 litra. Čisto v elektrickom režime dokáže novinka zároveň jazdiť aj v diaľničnom rýchlostnom tempe.
Po minutí elektrického dojazdu funguje testovaný exemplár ako klasický full-hybrid. Na úsekovú elektrickú jazdu slúži zostatková časť energie uskladnená v akumulátore. Najväčší medzigeneračný progres zaznamenalo Santa Fe v disciplíne veľmi dobre odladenej rekuperácie. Alternatívou regulovateľného automatického spomaľovania spolupracujúceho s asistenčnými systémami je režim manuálnej regulácie rekuperačného účinku vo viacerých úrovniach ovládaný prostredníctvom pádiel pod volantom. Opozitom módu plachtenia je návyková hračka inšpirovaná vo svete elektromobilov. Po dlhom podržaní pádla dokáže veľké SUV vďaka rekuperácii prakticky úplne zastať. Zaujímavosťou je, že tie isté pádla plnia v športovom režime svoju klasickú funkciu v podobe manuálnej zmeny prevodových stupňov.

Kapacitne menší akumulátor je možné vďaka palubnej nabíjačke a klasickej AC koncovke „plniť“ striedavým prúdom s výkonom 3,3 kW. Pri danom parametri zároveň nedáva prakticky žiadny zmysel návšteva výkonného stojanu. Batériu je možné s odmyslením si wallboxu (približný čas 4,5 hodiny), napríklad počas noci komfortne nabiť taktiež z klasickej domácej 230 V siete. Daný úkon trvá cca 6 hodín.
SUV podstatu testovaného exempláru kompletizuje reálne schopný pohon všetkých kolies, ktorý využíva klasické kardanové prepojenie prednej a zadnej nápravy doplnené o elektronicky ovládanú medzinápravovú spojku. Pri pohybe mimo spevnených ciest má vodič k dispozícii špeciálne mapy štrvorkolky naprogramované pre sneh, blato alebo piesok. V rámci pripravenej offroad vložky si Santa Fe poradilo so všetkými nástrahami vrátane kríženia náprav až nečakane hladko. Reálne schopnosti pohonu s rezervou postačujú na zimné podmienky či pohodlný príjazd k chate po nespevnených cestách. Do náročnejšieho terénu sa novinka napriek tomu nehodí. Terénny limit tu s odmyslením si váhy a rozmerov prioritne predstavujú takpovediac civilné nájazdové uhly, ako aj svetlá výška s hodnotou „len“ 177 mm.

Technologickú vyspelosť novej generácie podčiarkuje široká paleta asistenčných systémov, zahŕňajúca asistovanú jazdu na diaľnici či v mestských kolónach. Pre značku Hyundai je už tak trochu tradíciou prísnejšia kalibrácia. Premotivovaného asistenta pozornosti v tomto kontexte dopĺňa pomerne defenzívny adaptívny tempomat, ktorý si aj pri nastavení najbližšej vzdialenosti od vpredu idúceho vozidla udržiava skôr defenzívnu vzdialenosť. Legislatívne povinných „eurohlásičov“ na čele s monitorovaním rýchlostných limitov je možné pomerne jednoducho deaktivovať aj vďaka prednastaveniu na personalizovateľnú skratku na volante.
Spotreba spaľovacej pohonnej jednotky plug-in hybridu sa do značnej miery odvíja od spôsobu požívania. Testovací priemer s nájazdom cca 800 km zahŕňajúcim viacero dlhších diaľničných presunov a pri takmer každodennom nabíjaní sa ustálil na plne akceptovateľnej hodnote 5,7 l/100 km. Pri ignorovaní nabíjania treba počítať s apetítom cca 7,2 litra. Mestská, resp. medzimestská spotreba v hybridnom režime sa ustálila na hodnote 6,2 l/100 km, resp. 5,8 l/100 km. Pri dlhých diaľničných presunoch s vybitou batériou vyobrazil palubný počítač údaj 8,8 l/100 km. V pozícii čisto diaľničného krížnika je určitou nevýhodou PHEV verzie menšia palivová nádrž s kapacitou 47 litrov.

A celkový dojem?
Nová generácia obľúbeného Hyundai Santa Fe dokáže už na prvý pohľad zaujať sebavedomým a zároveň autentickým dizajnom. Koncept výborného SUV s rodinnou orientáciou kompletizuje moderný, technológiami nabitý a zároveň priestranný interiér s luxusným nádychom. Ako príjemne energický a zároveň adekvátne úsporný možno vo finále označiť plug-in hybridný pohon. Práve ten bude veľmi dobrou voľbou pre všetkých, ktorí dokážu v praxi naplno zužitkovať jeho ponúkaný potenciál.
Autor: Peter Hlačik/Foto: Filip Lehotský
Testovací diár:
Model: Hyundai Santa Fe 1,6 T-GDi PHEV Premium
Dĺžka: 4 830 mm
Šírka: 1 900 mm
Výška: 1 770 mm
Rázvor: 2 815 mm
Objem kufra: 621 litrov
Motor: zážihový pluh-in hybrid (benzín + elektrina)
Pohon: všetkých kolies
Počet valcov: 4
Systémový výkon kW/koní: 186/253
Krútiaci moment Nm: 367
Pohotovostná hmotnosť: 2090-2145 kg
Maximálna rýchlosť km/h: 180
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h: 9,3 s
Prevodovka: automatická
Počet stupňov: 6
Elektrický dojazd: 54 km
Kombinovaná spotreba podľa výrobcu s plne nabitou batériou 1,7 l na 100 km
Spotreba podľa palubného počítača počas testu: 4,3 l/100 km (5,7 l/100 km)
Pneumatiky: Bridgestone Blizzak 6
Verzia/ akciová cena
Hyundai Santa Fe 1,6 T-GDi PHEV Premium (testovaný model) od 60 590 €
Hyundai Santa Fe 1,6 T-GDi HEV Style (4×2) od 47 290 €