SUV modely jednoznačne dominujú automobilovému svetu. Za rodinné striebro značky Hyundai možno označiť model Tucson. Model kompaktných rozmerov sa teší obrovskej popularite prakticky na celom svete. V Európe ide zároveň o jedného z kľúčových členov rodiny. Mnohých aj preto „šokoval“ ambiciózny prístup kórejskej automobilky smerom k najnovšej štvrtej generácii modelu Tucson. Odvážna novinka je v porovnaní s predchodcom iná už na prvý pohľad. Hyundai tu v premiére prichádza s novým dizajnovým jazykom a za zmienku stojí aj záplava digitálnych technológií na palube. Konkurenčnou výhodou nového modelu je aj pestrá ponuka ponúkaných verzií. Pri prvom zoznámení s novinkou sme siahli po rovnako novej verzii s full hybridným pohonom.
Nový Hyundai Tucson s full hybridnou zážihovou motorizáciou 1,6 T-GDi, skombinovanou so 6-stupňovou automatickou prevodovkou, pohonom všetkých štyroch kolies a v špičkovej výbave Premium nám na test zapožičal slovenský importér vozidiel značky Hyundai.
Rýchle fakty:
- Hyundai Tucson debutoval už v roku 2004. SUV kompaktných rozmerov, ktorého názov je inšpirovaný mestom v USA, sa postupne prepracovalo medzi celosvetovo najdôležitejšie modely s logom značky Hyundai.
- Kórejská automobilka aktuálne predáva už štvrtú generáciu tohto obľúbeného SUV. Nový Tucson priťahuje pozornosť svojím odvážnym dizajnom. Silnou konkurenčnou zbraňou novinky je aj pestrá škála ponúkaných typov pohonu.
- Nový Hyundai Tucson si zaslúži veľký rešpekt za odvážny prístup v podobe originálneho poňatia dizajnu. Prednej maske s konceptom tzv. „neviditeľných“ svetiel sekunduje avantgardná karoséria s kombináciou oblých kriviek a ostrých hrán.
- Ako revolučný možno označiť aj interiér nového modelu Tucson. Dizajnovo zaujímavému konceptu kabíny s luxusným nádychom dominujú moderné digitálne riešenia. Prednosťou okrem toho ostáva naďalej rodinná orientácia kabíny s veľkým batožinovým priestorom.
- Doménou testovaného modelu Hyundai Tucson HEV je prvotriedny jazdný komfort. Full hybridný pohon sa pri racionálnej jazde zároveň dokáže odvďačiť nízkou spotrebou paliva. Mimo spevnených ciest príjemne prekvapilo vyladenie novej inteligentnej „štvorkolky“.
Fotogaléria Hyundai Tucson HEV
Príbeh Hyundai Tucson sa začal písať v roku 2004. Druhá generácia tohto obľúbeného SUV z roku 2009 sa v Európe predávala pod označením ix35. V roku 2015, spolu s príchodom predošlej generácie, sa automobilka aj v našom priestore vrátila k obľúbenému označeniu, ktoré bolo inšpirované rovnomenným mestom v americkej Arizone. O doterajšom úspechu SUV Tucson v prvých troch generáciách najlepšie vypovedá viac ako 7 miliónov celosvetovo predaných kusov!
Najnovší a zároveň revolučný model s označením Tucson bol oficiálne predstavený koncom minulého roka. Hyundai pri premiére sériovej verzie mnohých šokoval dizajnovou inšpiráciou futuristickej štúdie Vision T Concept. Práve kompaktné SUV Tucson sa stalo prvým modelom kórejskej automobilky, ktoré bolo navrhnuté v dizajnovom jazyku Sensuous Sportiness, čo v preklade znamená zmyselná športovosť.
Okrem odvážneho vzhľadu automobilka pri svojej kľúčovej novinke rozhodne nešetrila ani na poli technológií. Nový model vznikal takpovediac na čistom hárku papiera, a to pripomína nielen decentný nárast rozmerov, ale aj nový technický základ. Pri platforme N3 sa už od začiatku počítalo aj so zástavbou elektrifikovaných, resp. hybridných motorizácií.
K najzaujímavejším dostupným výbavovým prvkom patrí nový asistent pre odbočovanie v križovatke, ktorý pri odbočovaní vľavo reaguje na vodičom potenciálne prehliadnuté vozidlá v protismere. Ďalšou inovatívnou technologickou novinkou je parkovací asistent ovládaný prostredníctvom kľúčika od vozidla. Hybridné verzie sa okrem toho môžu pochváliť aj novým inteligentným pohonom všetkých kolies, ktorý je obohatený o prednastaviteľné jazdné módy.
Základom pestrej palety pohonov je čisto benzínová motorizácia 1,6 T-GDi s výkonom 150 koní, skombinovaná so 6-stupňovým manuálom a pohonom predných, resp. všetkých kolies. Najdostupnejšou elektrifikovanou alternatívou je konštrukčne identická motorizácia 1,6 T-GDi 48 V (150 koní), konštrukčne obohatená o mild-hybrid. Táto verzia sa kombinuje výhradne so 7-stupňovým dvojspojkovým automatom a pohonom prednej nápravy. Výkonnejší mild-hybrid 1,6 T-GDi 48 V je vyladený na 180 koní a je k dispozícii buď s úplne novou 6-stupňovou inteligentnou manuálnou prevodovkou a pohonom predných kolies, alebo so 7-stupňovým dvojspojkovým automatom a pohonom všetkých kolies.
Hyundai nezanevrel na naftu. Základom je v tomto prípade „čistý“ turbodiesel 1,6 CRDi s výkonom 115 koní, kombinovaný s pohonom prednej nápravy a 6-stupňovým manuálom. Identická motorizácia je k dispozícii aj ako mild-hybrid. Verzia 1,6 CRDi 48 V ponúka výkon 136 koní a kombinuje sa s dvojspojkovým automatom a pohonom predných, ale aj všetkých kolies.
Testovaný full hybrid vsádza na prepĺňanú elektrifikovanú benzínovú motorizáciu 1,6 T-GDi HEV s kombinovaným výkonom až 230 koní. Hybrid sa kombinuje len so 6-stupňovým automatom klasickej koncepcie. Zákazník má na výber pohon len prednej nápravy alebo pohon všetkých kolies. Horúcou novinkou v ponuke je plug-in hybridná verzia 1,6 T-GDi PHEV s výkonom 265 koní, dostupná výhradne s pohonom 4×4. Okrem „základného“ dizajnového prevedenia má Tucson v ponuke aj tradičnú, dynamicky ladenú verziu N-Line.
Dizajnová avantgarda
Ak niekto nie je fanúšikom čoraz častejšej dizajnovej unifikácie, keď sa jednotlivé modely navzájom výrazne podobajú, tak pri novej generácii modelu Hyundai Tucson si určite príde na svoje! Nové SUV je možné po vizuálnej stránke skúmať a objavovať doslova celé hodiny. Na druhej strane platí, že odvážne krivky dokážu v tomto prípade aj polarizovať. V sumári ale jednoznačne platí, že testovanú novinku si nikto nepomýli so žiadnym iným modelom. V mojich očiach si kórejský automobilový gigant za odvážny prístup zaslúži veľký rešpekt!
Vizuálne najoriginálnejšou je pri novom modeli Tucson jeho predná časť. Dizajnovo dominantný prvok tu tvoria „neviditeľné“ denné LED svetlá. Tie sú vo svojom neaktívnom stave opticky dokonalou súčasťou originálnej prednej masky, ktorú pri testovanej výbave charakterizoval štýlový odtieň v chrómovej farbe. Po aktivovaní denného svietenia vzniká veľmi zaujímavý efekt tzv. anjelských krídel! Panel hlavných LED svetlometov je reálne zapasovaný do modulu predného nárazníka. Po funkčnej stránke potešia „full ledky“ adekvátnym svetelným účinkom. Palec hore dávam v tomto smere aj precíznemu naladeniu užitočnej funkcie prisvecovaniu do zákrut.
Za rovnako nápadité a odvážne sa dajú považovať aj bočné partie s opticky naznačenou klesajúcou líniou strechy. Dizajnéri sa v tomto priestore doslova vyhrali na výrazných prelisoch, kombinujúcich oblúky s ostrými hranami! Dopad slnečných lúčov s efektnými svetelnými lomami na spomenutých moduloch karosérie vyniká aj na testovanom exemplári s atraktívnou tmavomodrou metalízou s prívlastkom Teal. Do netradičnej dizajnovej mozaiky zapadajú aj testované 19-palcové disky kolies. Podvedomú optickú robustnosť spojenú s SUV svetom dotvára aj masívne ochranné oplastovanie blatníkov a spodnej časti karosérie.
Opticky drsné línie, na čele s robustno-športovým nárazníkom, zdobia zadnú časť nového SUV Hyundai Tucson. Za vizuálne najoriginálnejší prvok možno označiť svetelnú techniku. Pozostáva z opticky vzájomne prepojených koncových svetiel s prepracovaným LED svetelným podpisom. Prekvapujúco vyznieva len obyčajné prevedenie smeroviek. Ich jednoduchý modul je zakomponovaný v spodnej časti karosérie priamo do nárazníka. Celkovo efektný dojem podčiarkuje aj „čistý“ priestor zadného presklenia s atraktívne zabudovaným fabrickým logom. Zadný stierač je ukrytý pod strešným spojlerom. Nevýhodou tohto efektného riešenia je menšia plocha skla, ktorú dokáže stierač reálne zotrieť. Sympatické je, že aj napriek hybridnému pohonu doprial Hyundai novému modelu Tucson efektne športovú dvojitú koncovku výfukového systému.
Minimalistický interiér s luxusným nádychom
V efektnej dizajnovej hre pokračuje nový Tucson aj po presunutí sa do interiéru. Orientácia na minimalistické riasenie sa tu okrem tvarov palubnej dosky preniesla aj k takmer úplnej absencii klasických tlačidiel! Dizajnovému minimalizmu podľa očakávania sekunduje digitálna doba.
V praxi je potešujúce, že automobilka okrem efektu stále myslí na praktické využitie. Ešte pred vstupom na palubu preto dávam palec hore dôkladnému prekrytiu prahov na dverách. Vykrojenia palubnej dosky v interiéri zároveň navodzujú príjemný pocit vzdušnosti. Hyundai ponúka aj sofistikované prevedenie výduchov ventilácie s názvom Multi-Air Mode. Vďaka funkcii Defuse dokážu centrálne výduchy distribuovať vzduch veľmi citlivo, čo sa podarilo dosiahnuť prostredníctvom viacerých samostatných otvorov!
Hre na efekt v interiéri optimálne sekundujú kvalitné materiály s prvotriednym dielenským opracovaním. Mierne kontraproduktívne v tomto smere vyznieva stredová konzola s povrchom z tzv. klavírneho laku. Do tohto modulu je štýlovo zabudované aj minimalistické ovládanie automatickej prevodovky prostredníctvom tlačidiel. Klavírny lak je ale v princípe okrem odtlačkov a prachu citlivý aj na mechanické poškodenia, reprezentované nechcenými škrabancami!
Originálnu atmosféru na palube navodzuje plne digitálny prístrojový panel. Kórejčania to s displejmi skutočne vedia! Okrem špičkovej grafiky s decentne sa meniacimi vyobrazeniami, v závislosti od zvoleného jazdného režimu, musím pochváliť aj príkladná čitateľnosť. Hyundai si tu dokonca dovolil vynechať klasickú tieniacu kaplnku! Zmysluplné využitie grafického displeja podčiarkujú „budíky“ meniace sa na výstup z kamery v priestore mŕtveho uhla, čo sa automaticky deje pri aktivovaní niektorej zo smeroviek.
Identickú grafickú kvalitu ponúka aj centrálny displej infotainmentu. Dotyková obrazovka s orientáciou mierne na vodiča je zabudovaná priamo do palubnej dosky. Jej pozícia je vzhľadom na vrchné výduchy ventilácie pocitovo nižšia, ako by bol optimálny ergonomický ideál. V princípe veľmi jednoduchý základný layout s čiernym podkladom počas jazdy vodiča zbytočne nerozptyľuje. Systém však ponúka v položkách menu množstvo funkcií vrátane prítomnosti užitočných online aplikácií. Počas testu som bol mimoriadne spokojný aj s výstupom sústavy kamier monitorujúcich okolie vozidla.
Nová generácia Hyundai Tucson vsádza na virtuálne dotykové tlačidlá aj v rámci samostatného modulu klimatizácie. Aj keď je dotykových plôch dosť, vodič sa pri manipulácii s termomanažmentom vozidla nevyhne sklopeniu zraku. Poriadkumilovných puntičkárov okrem toho určite nepoteší ani náchylnosť efektného čierneho povrchu na zanechávanie nechcených odtlačkov prstov.
Na už spomenutú pocitovú vzdušnosť interiéru nový Tucson nadväzuje aj dostatočne nadimenzovanými a komfortnými prednými sedačkami. Tie pri testovanej špecifikácii disponovali plne elektrickým nastavením. Posedu za volantom s adekvátnym výhľadom dodáva špecifickú atmosféru taktiež dizajnovo zaujímavý štvorramenný multifunkčný volant.
V rámci segmentu kompaktných SUV som bol veľmi spokojný aj s priestorovými pomermi v druhom rade. Tu sa v novom modeli Tucson pomerne pohodlne odvezie aj dvojica urastenejších dospelých. Potenciálny prostredný pasažier ocení nízky centrálny tunel. Celkový jazdný komfort testovanej verzie vo finále dotvárajú samostatné výduchy ventilácie, vyhrievanie krajných sedadiel, nabíjacie konektory či výsuvné tieniace roletky.
Na rodinnú orientáciu odkazuje aj batožinový priestor. Testovaný Tucson hybrid ponúka aj napriek prítomnosti batérie prepravnú kapacitu na špičkovej úrovni 616 litrov v základnom usporiadaní. V priestore pod podlahou možno okrem už štandardne prítomnej lepiacej sady nájsť aj dostatočne nadimenzované priehradky, vhodné na odloženie ďalších drobností. Po sklopení sedadiel v druhom rade ponúka novinka s logom Hyundai príkladne rovnú podlahu s maximálnou prepravnou kapacitou 1795 litrov. Z užívateľského hľadiska dávam palec hore aj veľmi dobre fungujúcemu elektrickému ovládaniu dverí batožinového priestoru. Tie pohotovo reagujú aj na priblíženie sa s kľúčikom vo vrecku!
Spomenutá vymoženosť v podobe automatického smart otvárania dverí batožinového priestoru je už automatickou súčasťou testovanej najvyššej výbavy Premium. Testovaná veria okrem toho disponuje aj prvkami, ako sú rozšírený balík asistenčných systémov vrátane pokročilého adaptívneho tempomatu, ktorý spolupracuje s navigáciou, automatická trojzónová klimatizácia, 360-stupňový kamerový náhľad na okolie vozidla či veľmi dobre hrajúce audio značky Krell.
Zmysluplný hybrid
Po vizuálnych zážitkoch spojených s objavovaním vonkajšieho dizajnu a zákutí interiéru som bol mimoriadne zvedavý aj na jazdné vlastnosti avantgardnej novinky s logom Hyundai s rovnako novým full hybridným pohonom. Ten sa k charakteru všestranne orientovaného SUV adekvátne hodí! Nový Tucson postavený na novej platforme Hyundai N3 ponúka v rámci podvozka vyspelé riešenie v podobe nezávislého zavesenia všetkých kolies. Minimálne testovanej hybridnej verzii je na konci dňa najviac po chuti skôr pohodový jazdný prejav.
Vyladenie pruženia je tu orientované viac na komfort ako na športové zážitky. Toto tvrdenie platí aj pre testovací exemplár jazdiaci na efektných 19-palcových diskoch kolies. Aj vďaka adaptívnym tlmičom dokáže Tucson s prehľadom a istotou „pochytať“ väčšinu bežných nerovností našich ciest. V prípade potreby mu ale nie je vyslovene proti srsti ani temperamentnejší jazdný prejav. Na podvozok spojený s držaním stopy sa dá bezproblémovo spoľahnúť aj pri dynamickejšom prejazde cez zákruty. Tu ale treba aj pri aktivovanom športovom móde stále počítať so svojskými náklonmi karosérie, na ktoré si je potrebné len zvyknúť.
V sumári hodnotím veľmi pozitívne aj to, že o niečo ťažšia hybridná verzia pôsobí spoza volantu nečakane ľahkým dojmom. V princípe pohodovejšiemu jazdnému štýlu zodpovedá aj naladenie odozvy posilňovača riadenia. Do mozaiky precízneho jazdného komfortu zapadá aj precízne zvládnuté odhlučnenie priestoru pre posádku.
Za konštrukčnú pýchu testovaného modelu možno označiť i samotný hybridný pohon! Prepĺňanej benzínovej motorizácii 1,6 T-GDI v tomto prípade asistuje ešte synchrónny elektromotor. Ten čerpá predtým vyrekuperovanú energiu z kompaktnej 1,49 kWh batérie. Kombinovaný výkon pohonnej sústavy dosahuje slušných 230 koní. Elektrický doping je tu citeľný predovšetkým pri rozjazdoch. Hyundai Tucson HEV ale prekvapuje aj v rámci komplexnej jazdnej dynamiky. Pri celkovej súhre pohonnej sústavy chcem pochváliť špičkovo pracujúcu 6-stupňovú automatickú prevodovku klasickej konštrukcie. V rámci jej ovládania som sa však ani na konci testu celkom nestotožnil s tlačidlovým módom ovládania. Pravdepodobne bezpečnostný fígeľ sa podpísal pod to, že tlačidlá pre zmenu režimov jazdy reagujú len na razantnejšie zatlačenie. Na tento fakt treba myslieť predovšetkým pri tesnom manévrovaní alebo potrebe rýchleho otočenia. Tento úkon sa pri ležérnejšom stáčaní môže zbytočne predĺžiť.
Principiálne najväčším benefitom hybridu je úsporná prevádzka. Už základný jazdný mód Eco je vyladený smerom na čo najlepšiu spotrebu paliva. Hybridný Tucson dokáže veľmi často „plachtiť“ len na elektrickú energiu, teda s vypnutým spaľovacím motorom. Intenzitu brzdnej rekuperácie dokáže vodič v tomto prípade regulovať prekvapivo „len“ prostredníctvom brzdného pedála. Pádla pod volantom plnia svoju primárnu funkciu, ktorou je sekvenčné radenie prevodov. Smerom na výkon je logicky orientovaný mód Sport. Prevodovka tu automaticky drží otáčky spaľovacieho motora premenené v spektre s čo najoptimálnejšie krútiacim momentom.
Počas pokojnej a predvídavej jazdy sa pri reálnej spotrebe paliva nie je problém pohybovať približne v medziach, ktoré sľubuje výrobca. Najlepšie sa hybridný Tucson v tomto smere cíti v meste a na okreskách. Vyslovene nevyhovujúca mu ale nie je ani racionálna jazda po diaľnici! Kombinovaná testovaná spotreba sa na konci týždňa ustálila na veľmi sympatickej hodnote 6,7 l/100 km. To je na kompaktné SUV s pohonom všetkých kolies veľmi pekný výsledok!
Nový Hyundai Tucson HEV okrem spotreby paliva prekvapil aj schopným pohonom všetkých kolies. Terénny mód tu ponúka hneď tri samostatné režimy jazdy, vyladené pre sneh, blato alebo piesok. V rámci pripravených offroad nástrah si novinka vďaka vyspelej elektronike s inteligentnou distribúciou hnacej sily na kolesá s čo najlepšou trakciou suverénne poradila nielen s náročnejším krížením náprav, ale aj s prejazdom cez ťažšie stúpania na nestabilnom podklade! Ako najväčší limit sa pri jazde v teréne javí len priemerná svetlá výška na úrovni 170 mm. Celkovo vyspelý pocit z novej generácie Hyundai Tucson podčiarkujú aj vycibrené asistenčné systémy.
A náš celkový dojem?
Štvrtú generáciu modelu Hyundai Tucson možno pokojne označiť ako revolučnú. Pod toto tvrdenie sa podpísal nielen originálny dizajn, ale aj vyspelé technológie na palube a v prípade testovanej konfigurácie aj precízne vyladený hybrid.
Autor: Peter Hlačik/Foto: Filip Lehotský
Testovací diár:
Model: Hyundai Tucson 1,6 T-GDi HEV 4×4 Premium
Dĺžka: 4500 mm
Šírka: 1865 mm
Výška: 1650 mm
Rázvor: 2680 mm
Objem kufra: 616 litrov
Motor: zážihový hybrid
Pohon: 4×4
Počet valcov: 4
Výkon kW/koní: 169/230
Krútiaci moment Nm: 265
Pohotovostná hmotnosť: 1634 – 1755 kg
Maximálna rýchlosť km/h: 193
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h: 8,0 s
Prevodovka: automatická
Počet stupňov: 6
Kombinovaná spotreba podľa výrobcu: 6,2 – 6,6 l na 100 km
Spotreba podľa palubného počítača počas testu: 6,8/100 km
Pneumatiky: Michelin Primacy
Verzia/akciová cena
Hyundai Tucson 1,6 T-GDi HEV 4×4 Premium (testovaný model): od 35 490 €
Hyundai Tucson 1,6 T-GDi 4×2 + 6MT Comfort: od 21 990 €
Recenzia
Hyundai Tucson 1,6 T-GDi HEV 4x4 Premium
Dĺžka: 4 500 mm Šírka: 1 865 mm Výška: 1 650 mm Rázvor: 2 680 mm Objem kufra: 616 litrov Motor: zážihový hybrid Pohon: 4x4 Počet valcov: 4 Výkon kW/koní: 169/230 Krútiaci moment Nm: 265 Pohotovostná hmotnosť: 1634-1755 kg Maximálna rýchlosť km/h: 193 Zrýchlenie z 0 na 100 km/h: 8,0 s Prevodovka: automatická Počet stupňov: 6 Kombinovaná spotreba podľa výrobcu 6,2 – 6,6 l na 100 km Spotreba podľa palubného počítača počas testu: 6,8 / 100 km Pneumatiky: Michelin Primacy
Výhody
- Odvážny dizajn
- Priestranný interiér s nádychom luxusu
- Úsporný hybridný pohon
Nevýhody
- Ultramoderná koncepcia interiéru náchylná na odtlačky a mechanické poškodenia
- Reálny prínos tlačidlového ovládania automatickej prevodovky
- Priemerná svetlá výška
Hyundai Tucson 1,6 T-GDi HEV 4x4 Premium DEALS
Zhromažďujeme informácie z mnohých obchodov za najlepšiu dostupnú cenu