Autoinak.sk

Test: Hyundai Tucson N Line – Dynamická príchuť

Test Hyundai Tucson N Line 2022

Značke Hyundai sa darí aj napriek „zložitým“ časom. V našom priestore patrí už niekoľko rokov medzi najprogresívnejšie rastúce automobilky, s postupným navyšovaním trhového podielu. Kľúčom k úspechu sú atraktívne modely so zaujímavou cenovkou. Z pestrej škály SUV sa momentálne najväčšej popularite teší nová generácia Hyundai Tucson. Ten istý model je za prvý štvrťrok roka 2022 zároveň vôbec napredávanejším slovenským SUV-čkom! Rodinne orientovaný model kompaktnej veľkosti okrem odvážneho dizajnu a atraktívnych technológií zaujme aj širokou paletou dostupných verzií. Paletu benzínových a naftových pohonných jednotiek dopĺňajú viaceré elektrifikované deriváty vrátane plug-in hybridu. Zákazník si môže vyberať aj spomedzi verzií s pohonom predných, resp. všetkých kolies, resp. manuálnych a automatických prevodoviek. Ako pomyselný vrchol tohto obľúbeného modelového radu možno aktuálne označiť emočne ladenú verziu N Line, s dynamickejším optickým kabátikom. V našom teste sme ju preverili v „netradičnej“ kombinácii s racionálnym turbodieslom.

Nový Hyundai Tucson N Line s úsporným mild-hybridným turbodieslom 1,6 CRDi, skombinovaným so 7 st. automatickou prevodovkou a pohonom všetkých kolies, nám na test zapožičal slovenský importér vozidiel značky Hyundai.

Rýchle fakty:

Fotogaléria Hyundai Tucson N Line

SUV kompaktnej veľkosti s logom Hyundai a označením Tucson debutovalo premiérovo už v roku 2004. Druhá generácia z roku 2009, sa v Európe predávala pod vtedy novým kódovým označením ako Hyundai ix35. Kórejci sa po tomto experimente pri treťom pokračovaní úspešného kompaktného modelu (2015), rozhodli aj v našom priestore vrátiť k pôvodnému označeniu Tucson, inšpirovaného podľa rovnomenného mesta v americkom štáte Arizona.

Pri predchádzajúcej verzii sa po modernizácii v ponuke po prvýkrát už objavil aj športovo ladený derivát s prívlastkom N Line. Aktuálna generácia Hyundai Tucson s veľmi originálnym dizajnom, uzrela oficiálne svetlo sveta koncom roka 2020. Automobilka aj napriek pomerne odvážnym krivkám karosérie nesklamala a ponuku dostupných verzií v minulom roku znovu obohatila aj verzia Tucson N Line.

Dynamická úprava N Line dodáva vo všeobecnosti výraznému SUV Hyundai Tucson nový optický rozmer

Vrchol z ponuky dynamickou atmosférou pripomína „čistokrvné“ športové modely divízie Hyundai N. Sympatické je, že Kórejci v prípade verzie N Line nezostali, takpovediac, len pri optickom tuningu. Oproti štandardným súrodencom sa verzie s prívlastkom N Line po technickej stránke odlišujú mierne modifikovaným podvozkom na čele so špeciálne odladenými adaptívnymi tlmičmi. Primárnym cieľom úprav je vylepšenie jazdných vlastností.

Filozofii toho najlepšieho z ponuky zodpovedá aj paleta verzií. Tucson N Line je za každých okolností k dispozícii s pohonom 4×4 a automatickými prevodovkami. To najvýkonnejšie z každého tábora reprezentuje aj ponuka dostupných pohonných jednotiek. Za výkonovú vstupnú bránu tu možno označiť testovaný moderný turbodiesel 1,6 CRDi MHEV, skombinovaný so 7-st. automatickou dvojspojkovou prevodovkou a výkonom 136 koní. Benzínová alternatíva pozostáva taktiež z mild-hybridu 1,6 T-GDi MHEV (+ 7-st. dvojspojkový automat) s výkonom až 180 koní. Ešte o stupeň vyššie sa nachádza full-hybrid 1,6 T-GDi HEV skombinovaný so 6-st. automatom klasickej koncepcie a výkonom 230 koní. Absolutný výkonový strop zastrešuje nabíjací Plug-in hybrid 1,6 T-GDi PHEV (+ 6-st. automat) s výkonom 265 koní!

Racionálny a úsporný turbodiesel bude pre mnohých zákazníkov ideálnou voľbou aj pri dynamicky ladenej verzii Tucson N Line

Ešte viac emócií

Nový Hyundai Tucson „šokoval“ hneď po svojej premiére až nečakane odvážnym vzhľadom. S odstupom času a už reálne početnom zastúpení na našich cestách, pôsobí kórejské SUV v premávke stále neprehliadnuteľným dojmom. Vďaka extravagantnému dizajnovému prístupu, predstavovala veľkú výzvu implementácia športového kabátika N Line. Finálny výsledok hovorí sám za seba a dynamická príchuť testovanému modelu veľmi svedčí.

Pozornému oku neunikne, že vo všeobecnosti výrazné predné partie zdobí, v prípade verzie N Line, modifikovaná maska s prepracovaným výpletom. Jej súčasťou je na prvý pohľad neviditeľné denné svietenie v efektnom tvare tzv. anjelských krídel. Daný prvok sa už z diaľky radí medzi jasné identifikátory novej generácie Hyundai Tucson. Testovaný model dostal okrem toho športový predný nárazník. Mohutné postranné prieduchy novinku ešte viac rozširujú. V ich tesnej blízkosti je situovaný modul hlavných svetlometov. Vďaka full LED technológii ponúka Tucson N Line za tmy presvedčivý svetelný výkon, a to predovšetkým v diaľkovom režime.

Nový Hyundai Tucson N Line

Pri pohľade z profilu zaujme verzia N Line, okrem štandarde prítomných členitých línií, ďalšími efektnými prvkami. Ochranné oplastovanie svalnatých blatníkov, ako aj moduly bočných prahov, sú na rozdiel od bežných verzií lakované vo farbe karosérie. Testovaný exemplár zaujal prenikavým a efektným lakovaním s červeným odtieňom Engine Red, doplnený o príplatkovú kontrastne čiernu strechu. Na farbu strechy nadväzujú okrem čiernych krytov spätných zrkadiel aj tmavé línie orámovania bočného presklenia. Ako opticky výrazný prvok možno označiť tiež špeciálne 19-palcové disky z ľahkých zliatin, určené výhradne pre športovo ladenú verziu.

Svojim, o niečo agresívnejším prístupom, zaujmú aj zadné partie. Hlavným poznávacím znamením N Line je atraktívny športový nárazník s naznačeným difúzorom. Výsadou dynamicky ladeného modelu je dvojitá výfuková koncovka s okrúhlym tvarovaním. Vo všeobecnosti uhladené línie zadných partií nijako nenarúša zadný stierač. Ten je efektne ukrytý v priestore pod líniou strešného spojlera so športovým rebrovaním. K najvýraznejším vizuálnym prvkom zadných partií sa radí originálny svetelný podpis. Zaujímavosťou sú v tomto kontexte smerovky, umiestnené na samostatnom module zadného nárazníka. Na rozdiel od bežných verzií dostali v prípade dynamickej verzie modernú LED techniku.

Výsadou športovej verzie N Line sú agresívnejšie nárazníky, ako aj mnohé ďalšie prepracované detaily

Športový nádych dostal aj interiér

Hyundai Tucson dokáže zaujať svojim neopozeraným a originálnym prístupom aj v interiéri. Kabína novej generácie si osvojila efektný minimalistický prístup s uhladenými dizajnovými líniami palubnej dosky. Tradičné hardwarové tlačidlá v hojnej miere nahrádzajú virtuálne ekvivalenty. Vysoké hodnotiace kritériá znesú aj použité materiály a ich precízne dielenské opracovanie.

Testovaný model s prívlastkom N Line pridáva k tomu všetkému decentnú športovú atmosféru. Okrem povinnej jazdy v podobe emblémov divízie Hyundai N, sa sem radia aj detaily ako hliníkové pedále alebo dynamické čierne doplnky, vrátane čalúnenia stropu v identickej farbe. Na tmavých obkladoch dokáže vyniknúť atraktívne prešívanie kontrastným červeným stehom. Špecialitou športovo ladenej verzie je čierno-červený dekór, ozvláštňujúci centrálnu líniu palubnej dosky v priestore pred predným spolujazdcom.

Palubná doska Hyundai Tucson N Line

Z hľadiska ergonómie a rozmiestnenia ovládacích prvkov ostáva všetko, takpovediac, po starom. Priestoru pred vodičom dominuje už od základnej výbavy plne digitálny prístrojový panel. Kvalitnú grafiku a špičkovú čitateľnosť podčiarkuje absencia klasickej kaplnky, resp. iného tienenia. Reálne spokojný som bol aj s prehľadnosťou vyobrazovaných údajov. Okrem klasického vyobrazenia dávam palec hore aj užitočnej nadstavbe v podobe monitorovania mŕtveho uhla, prostredníctvom bočného kamerového náhľadu viditeľného automaticky pro aktivovaní smerovky. Tohto zaujímavého pomocníka som s obľubou využíval predovšetkým pri tesnom manévrovaní alebo vysokých obrubníkoch. Layout digitálnych budíkov si je možné prispôsobiť manuálne, resp. nastaviť automatickú zmenu priliehajúcu jednotlivým režimom jazdy.

Rovnako kvalitnou grafickou stránkou disponuje centrálny palubný infotainment zabudovaný elegantne priamo do palubnej dosky. Rozhranie, okrem pohotových reakcií na dotyk, zaujme tiež množstvom zaujímavých funkcií, vrátane vstavaných aplikácií s užitočnou online podporu. Hyundai si tu v rámci daného segmentu dal tradične záležať aj na kvalitnom a detailnom výstupe z kamier monitorujúcich okolie vozidla.

Lesklé plochy sú síce efektné, ale z hľadiska údržby zároveň aj pomerne nepraktické.

Samostatný modul klimatizácie ponúka prehľadné rozmiestnenie virtuálnych tlačidiel. V tejto súvislosti chcem pochváliť sofistikovanú funkciu „deffuse“, ktorá pri klimatizácii zastrešuje veľmi jemnú distribúciu vzduchu prostredníctvom množstva malých otvorov situovaných v centrálnej časti palubnej dosky. Praktickou nevýhodou efektnej stvárnenej centrálnej časti palubnej dosky a rovnako ovládacích prvkov stredového tunela, je ich lesklý čierny povrch. Opticky efektné riešenie je na druhej strane veľmi náchylné nielen na neželané odtlačky prstov, ale aj znečistenie v podobe jemných prachových častíc, alebo nechcené mechanické škrabance.

Elegantné línie palubnej dosky v kombinácii s vyšším posedom, prispievajú k pomerne dobrému výhľadu z miesta vodiča. Za dažďa, som ale nebol príliš spokojný s relatívne malou pracovnou plochou stierača zadného okna, efektne ukrytého v jeho hornej línii.

Predné sedačky sú aj napriek športovému nádychu stále veľmi pohodlné.

Dynamický nádych s optickým motívom divízie N neobišiel ani predné sedačky v polokoženom stvárnení. Aj napriek náznaku bočného vedenia a pomerne precíznej fixácií tela, sedačky zaujali príjemne mäkkým čalúnením a všeobecne prepracovaným komfortom sedenia. Športovú atmosféru dotvára príjemne tvarovaný štvorramenný multifunkčný volant potiahnutý perforovanou kožou.

Rodinnú orientáciu a celkovo vzdušný koncept interiéru si Tucson N Line obhájil v rámci priestorových pomerov v druhom rade. Zadná lavica ponúka mierne vyššie ukotvenie. Reálne pohodlne sa v tomto priestore, okrem detských pasažierov odvezie aj dvojica urastenejších dospelých, a to pokojne aj na dlhšiu vzdialenosť. Okrem tieniacich roletiek, konektivity či samostatných výduchov ventilácie s regulovateľnou teplotou, tu z hľadiska cestovného komfortu zaujmú aj už štandardne dostupné vyhrievanie dvoch krajných pozícií zadnej lavice.

Vzadu sa okrem detí pohodlne odvezú aj dospelí

Symetricky tvarovaný batožinový priestor ponúka v základnom usporiadaní kapacitu 546 litrov. Vzhľadom na mild-hybridnú konštrukciu turbodiesla priestor pod úrovňou podlahy čiastočne obmedzil kompaktný akumulátor. Nevýhodou je logická absencia rezervnej pneumatiky. V zadnej časti pod podlahou ostali aj napriek tomu zachované praktické výlisky, vhodné na odloženie opravnej sady, povinnej výbavy či iných drobností. Sklopenie delených zadných operadiel je možné realizovať rýchlo a jednoducho priamo z batožinového priestoru. Po tomto úkone je k dispozícii prakticky ideálna roviny a maximálna prepravná kapacita na úrovni 1725 litrov.

Dynamický ladený Tucson N Line predstavuje pomyselný vrchol modelového radu obľúbeného kompaktného SUV. Tejto definícii zodpovedá, aj o niečo vyššia cenovka. Tú, automobilka na druhej strane, kompenzuje prostredníctvom bohatej výbavy. Testovaná konfigurácia N Line+ ponúka už bez nutnosti doplatku, okrem atraktívneho vizuálneho prevedenia, aj prvky ako: kompletný balík asistenčných systémov, adaptívny tempomat, elektrické ovládanie predných sedadiel vrátane pamäťovej funkcie sedadla vodiča, vyhrievanie predných a zadných sedadiel, ventiláciu predných sedadiel, vyhrievaný volant, elektrické ovládanie piatych dverí, bezkľučový prístup a štartovanie, automatická trojzónová klimatizácia, kamerový náhľad na okolie vozidla či audio značky Krell s ôsmimi reproduktormi.

Batožinový priestor ponúka v základe 546 litrov

Imidž aj racionalita

Testovaný Hyundai Tucson N Line s úsporným turbodiesom v útrobách, môže evokovať na prvý pohľad určité kontroverzie. S určitosťou existuje veľká množina zákazníkov, ktorá pri takto dynamicky ladenom SUV, siahne po niektorej z výkonnejších a v princípe aj temperamentnejších pohonných jednotiek spaľujúcich benzín. Na druhej strane, okrem optického imidžu, stále mnohí ocenia prioritnú racionálnosť a hospodárnosť. A presne pre tých bude skúšaný turbodiesel ideálnou voľbou!

Po konštrukčnej stránke je na tom aktuálna generácia kórejského kompaktného SUV veľmi dobre už v „základnom“ stvárnení. Pod precízne jazdné vlastnosti sa v značnej miere pričinil podvozok s vyspelým, teda nezávislým zavesením všetkých kolies. Skúšaný exemplár k už všeobecne schopnému základu pridáva naviac príplatkové elektronické riadenie tlmičov, reagujúce na zmeny jednotlivých jazdných režimov.

Podvozok môže pri modeloch N Line disponovať aj príplatkovými adaptívnymi tlmičmi.

Charakter vyladenia podvozka má aj s prispením 19-palcových diskov kolies, vo všeobecnosti bližšie k zážitkovejšiemu ako konformnému naladeniu. V neutrálnom nastavení dokáže aj napriek tomu nový Tucson N Line pohotovo a precízne odfiltrovať bežné nedokonalosti našej cestnej infraštruktúry. Podvozku sú vyslovene proti srsti až väčšie prepadliny, v kombinácii s vyššou nájazdovou rýchlosťou.

Konštrukčné kvality pruženia dokážu ďaleko viac vyniknúť na kvalitnom asfalte, a pokojne aj dynamickejšom jazdnom prejave zahrňujúcim prejazdy cez kľukaté úseky. Pri svižnejšom tempe v zákrutách Tucson N Line príjemne prekvapil ochotnými reakciami na povely smerom od riadenia, v kombinácii s len minimálnymi náklonmi karosérie. Svojou celkovou vyspelosťou v danom režme jazdy podvozok pripomína, že je konštrukčne prispôsobený aj na ďaleko väčšiu výkonovú porciu, ako je testovaných 136 naftových koní.

Mild-hybridný turbodiesel v teste potešil svojimi nízkymi nárokmi na palivo

Prioritne racionálna orientácia vstupuje do popredia aj pri vyladení riadenia. Z hľadiska jazdného komfortu ponuka nový Tucson adekvátne odizolovanie priestoru pre posádku. Optikou nových modelov ale do kabíny preniká predsa len o niečo viac aerodynamického hluku a to predovšetkým na diaľnici, resp. vyššom rýchlostnom tempe. Typickým, teda o niečo drsnejším charakterom sa predovšetkým pri studených štartoch prezentuje aj turbodiesel pod prednou kapotou.

Absolútnu pochvalu si z hľadiska kultivovanosti, naopak, zaslúži elektrická nadstavba v podobe 48V štartéra generátora. Toto riešenie sa stará o bleskurýchle a opätovne hladké spúšťanie pohonnej jednotky pri jazde v mestskej premávke. Z užívateľského hľadiska kvitujem, že funkcia štart/stop pohonnú jednotku počas testu prakticky ani raz nevypla vyslovene necitlivo, teda po bezprostrednom zjazde z diaľnice či „trápení“ v teréne.

Minimalitický efekt zvíťazil aj pri tlačidlovom ovládaní 7-st. automatickej dvojspojkovej prevodovky

Elektrický doping je v pozitívnej miere citeľný aj v optike jazdnej dynamiky. Vďaka elektrickej asistencii a maximálnemu krútiacemu momentu až 320 Nm, pôsobí turbodiesel 1,6 CRDi, predovšetkým pri rozjazdoch, pocitovo temperamentnejšie ako je jeho oficiálne deklarovaných 136 koní. Druhou stranou mince je určitý výkonový deficit, ktorý sa z času na čas dostaví, nielen v kopcoch, resp. topograficky náročnejšom teréne, ale pri vyššom rýchlostnom tempe a potrebe svižného pružného zrýchlenia.

Pod príjemnú jazdnú dynamiku sa vo výraznej miere pričinila aj pohotovo pracujúca 7-st. dvojspojková automatická prevodovka. Jediná výčitka smerom k prevodovke, okrem v mojich očiach nie príliš praktického tlačidlového ovládania, smeruje pri dynamickejšej jazde k častokrát až zbytočne dlhému držaniu vysokých otáčok na nižšom prevodovom stupni. V tomto kontexte, o to viac potešia až nečakane pohotové reakcie prevodovky smerom na radenie, prostredníctvom pádiel pod volantom. Pádlový, resp. manuálny režim, som si aj z tohto dôvodu obľúbil práve v športovom režime.

Vďaka pohonu všetkých kolies sa Tucson N Line nestratí ani mimo spevnených ciest

Dynamický mód dopĺňa neutrálny režim Normal, ako aj východiskový režim Eco. Úsporný mód je vzhľadom na prítomnosť Mild-hybridu automaticky k dispozícii pri každom naštartovaní. Jeho výsadou je režim tzv. plachtenia doplnený o odpájanie pohonnej jednotky aj vo vyšších rýchlostiach. Naopak, pri prudších klesaniach dokáže turbodiesel 1,6 CRDi MHEV zároveň až prekvapivo účinne brzdiť motorom a tým pádom aj rekuperovať elektrickú energiu.

Svoje opodstatnenie si moderný mild-hybridný turbodiesel v dnešných časoch obhájil aj z hľadiska spotreby paliva. Výsledný kombinovaný priemer sa na konci testu podľa palubného počítača ustálil na veľmi sympatickej hodnote 5,8 l/100 km. To je dokonca ešte o dve desatiny lepší výsledok, ako oficiálne deklaruje samotná automobilka. Pri pohodovej jazde s prevahou mestskej zástavby a okresných ciest sa nie je príliš ťažké pohybovať dokonca v okolí 5-litrového priemeru. Spokojný som bol aj so spotrebou pri diaľničných presunoch, kde treba počítať s apetítom cca 7 litrov na každých 100 km.

Nový Hyundai Tucson N Line

Najsmädnejší bol Tucson N Line v rámci testu v teréne. Aj keď sa to na prvý pohľad nemusí zdať, tak dynamicky ladené SUV toho vďaka pohonu všetkých kolies HTRAC zvládne pomerne dosť aj mimo spevnených ciest! Sympatické je, že aj nová generácia si v rámci offroad výbavy zachovala medzinápravovú elektronickú uzávierku, ako aj zjazdový asistent. Vďaka inteligentnému pohonu všetkých kolies som aj bez prvej spomínanej pomôcky s modelom Tucson N Line nakoniec zvládol prekonať aj náročnejšie kríženie náprav. Ako terénny limit sa v prípade dynamickej verzie radí svetlá výška „len“ 17 cm. Svoju celkovú univerzálnosť a vyspelosť testovaný model okrem terénnu potvrdil aj z hľadiska precízne fungujúcich asistenčných systémov.

Aj športovo ladený Hyundai Tucson ostáva v princípe univerzálnym SUV s rodinnou orientáciou

A celkový dojem?

Novú generáciu SUV Hyundai Tucson prednedávnom obohatila dynamicky ladená verzia s prívlastkom N Line. Športovo orientovaný model ponúka ešte výraznejší dizajn, ako jeho služobne starší súrodenci. Sympatické je, že prioritou automobilky je aj v tomto prípade rodinná orientácia a celková univerzálnosť. „Netradičná“ kombinácia s moderným a úsporným mild-hybridným turbodieslom, bude pre určitú skupinu zákazníkov, aj v prípade verzie N Line, stále tou najlepšou možnou voľbou.

Autor: Peter Hlačik/Foto: Filip Lehotský

Testovací diár:

Model: Hyundai Tucson N Line 1,6 CRDi MHEV N Line+
Dĺžka: 4 510 mm
Šírka: 1 865 mm
Výška: 1 650 mm
Rázvor: 2 680 mm
Objem kufra: 546 litrov
Motor: vznetový mild-hybrid
Pohon: všetkých kolies
Počet valcov: 4
Výkon kW/koní: 100/136
Krútiaci moment Nm: 320
Pohotovostná hmotnosť: 1590-1729 kg
Maximálna rýchlosť km/h: 180
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h: 11,6 s
Prevodovka: automatická dvojspojková
Počet stupňov: 7
Kombinovaná spotreba podľa výrobcu 6,0 l na 100 km
Spotreba podľa palubného počítača počas testu: 5,8 / 100 km
Pneumatiky: Michelin Primacy
Verzia/akciová cena
Hyundai Tucson N Line 1,6 CRDi MHEV N Line+ (testovaný model) od 37 890 €
Hyundai Tucson N Line 1,6 T-GDi MHEV N Line+ od 36 790 €

Exit mobile version