Postupná transformácia automobilového priemyslu na čisto elektrický pohon je v posledných mesiacoch veľmi rezonovanou témou. Tá z hľadiska celospoločenského záujmu výrazne presahuje mantinely tradičných automobilových nadšencov. V súvislosti s prechodom na prioritný elektrický pohon sa z automobiliek stali pasažieri, ktorí sa musia riadiť podľa stanovených legislatívnych pravidiel. Postupná implementácia batériového pohonu je veľká výzva pre všetky značky, no o to viac pre väčšinu kultových automobiliek, ktoré si v minulosti vybudovali svoj imidž na odlišných hodnotách a inom technologickom rámci. Presne do tejto kategórie patrí aj americká offroad legenda. Jeep si svoju elektrickú budúcnosť dávkoval pozvoľnými krokmi. Prvou lastovičkou bola pred pár rokmi plug-in hybridná technológia 4xe, ktorú si po kompaktných modeloch Renegade a Compass osvojil aj legendárny Wrangler. Ďalším logickým postupom bol príchod prvého plne elektrického modelu. Toto privilégium patrí úplne novému modelu Jeep Avenger. Chvályhodné je, že ikonická automobilka nenechala nič náhodu a už na prvý pokus postavila technologicky vyspelý a zároveň atraktívny elektromobil, o čom sme sa presvedčili aj v rámci redakčného testu.
Nový Jeep Avenger v jeho čisto elektrickej verzii s elektromotorom o výkone 156 koní, ktorý čerpá energiu z 54 kWh batérie a roztáča výhradne kolesá prednej nápravy, skombinovaný so špičkovou výbavou Summit, nám na test zapožičal slovenský importér vozidiel značky Jeep.
Rýchle fakty:
- Prvý impulz pri obrovskej výzve v podobe postupného prechodu na elektrický pohon má za sebou už aj ikonická značka Jeep. Úplne nový a zároveň aj rozmerovo najmenší model s označením Avenger sa stal aj prvým čisto elektrickým počinom s logom tohto výrobcu.
- Nový Jeep Avenger si po technickej stránke výrazne pomohol globálnou synergiou koncernu Stellantis. Najmenší člen rodiny je postavený na modernom európskom základe, ktorý je okrem 100% elektrického pohonu prispôsobený aj na zástavbu spaľovacích pohonných jednotiek.
- Atraktívny a drsný dizajn možno označiť za silnú zbraň elektrickej novinky s logami značky Jeep. Ozdobou vizuálne originálneho modelu Avenger sú okrem výraznej optickej robustnosti aj vtipné prvky odkazujúce na históriu automobilky Jeep.
- Nový Jeep Avenger sa originálnou atmosférou môže pochváliť aj vo svojom interiéri. Pracovisko vodiča ponúka zaujímavý a vyvážený mix moderných digitálnych hračiek a klasických tlačidiel. Po priestorovej stránke ide o typického zástupcu v segmente tzv. malých SUV modelov.
- Prvý plne elektrický Jeep s racionálne vyladeným výkonom v teste potešil dospelým technickým základom batériového pohonu. Za ešte väčšie prekvapenie tu možno označiť suverénne, resp. takmer až zážitkové vyladenie podvozka. Chybičkou krásy v rámci offroad rodokmeňu nateraz ostáva absencia verzie s pohonom všetkých kolies.
Fotogaléria Jeep Avenger
Vstupnú bránu do sveta značky Jeep zastrešoval ešte donedávna dizajnovo výrazný Jeep Renegade. „Odpadlík“ predstavený v roku 2014 po rozmerovej stránke balansoval na pomedzi segmentu malých a kompaktných SUV modelov. Čoraz väčšej popularite sa ale už dlhodobo tešia tradiční zástupcovia malých alebo tzv. mestských crossoverov. V tejto súvislosti bolo len otázkou času, kedy do B-SUV segmentu plnohodnote vstúpi aj americká offroad legenda.
Jeep danú príležitosť využil v závere roka 2022. Práve v tomto čase sme v oficiálnej premiére spoznali nateraz rozmerovo najmenší model značky, ktorý dostal označenie Avenger. „Pomstiteľ“ s americkým rodným listom, ale paradoxne vzišiel prioritne z vývoja európskej vetvy megakoncernu Stellantis, kam patrí aj značka Jeep. Na starom kontinente prebieha aj kompletná výroba a vo svojej zámorskej domovine sa koncepčne atraktívna novinka nateraz paradoxne nepredáva.
Úplne nový Jeep Avenger je postavený na najnovšej verzii koncernovej platformy CMP. A aj keď toto malé SUV pôvodne debutovalo v čisto elektrickej verzii, tak kúzlo spomenutého technického základu spočíva aj v možnosti zástavby klasických motorizácií so spaľovacím základom. Obrovský potenciál vizuálne atraktívneho modelu si na jar aktuálneho roka všimla aj porota prestížnej ankety COTY. Jeep Avenger sa ako prvý model značky môže pýšiť prestížnym titulom Európske auto roka 2023! Čisto elektrický pohon už krátko po predstavení doplnil aj cenovo dostupnejší súrodenec s klasickým benzínovým pohonom.
Vstupnú bránu do sveta Jeep Avenger dnes preto reprezentuje moderná zážihová 3-valcová motorizácia 1,2 Turbo s výkonom rovných 100 koní. Tá sa kombinuje výhradne so 6-st. manuálnou prevodovkou. Horúcou motorovou novinkou, ktorá sa už onedlho objaví aj na našom trhu je elektrifikovaná motorizácia 1,2 e-Hybrid s výkonom 130 koní, ktorá bude k dispozícií s novou 6-st. automatickou prevodovkou. Výkonový vrchol v palete pohonov tohto atraktívneho malého SUV nateraz reprezentuje testovaná čisto elektrická verzia. Elektromotor s výkonom 156 koní čerpá energiu z 54 kWh batérie a rovnako ako pri vyššie spomenutých verziách poháňa „len“ kolesá prednej nápravy. Ponuku modelov neskôr, ale s určitosťou doplní aj pripravovaný variant s pohonom všetkých kolies a technológiou 4xe.
100 % Jeep
Atraktívny dizajn je jednou z najväčších konkurenčných zbraní testovanej novinky. Sympatické je, že Avenger aj pri rozmerovo malom formáte dokáže už na prvý pohľad evokovať optickú odolnosť, ktorá je typickou črtou tejto americkej automobilky. Úplne nový „Pomstiteľ“ zároveň boduje výraznú porciu autenticity. S rozmerovo väčšími súrodencami ho spájajú prvky, resp. riešenia typické pre značku Jeep, ktoré naviac dopĺňa aj množstvo kreatívnych detailov.
Vizuálnou dominantou, vo všeobecnosti robustných predných partií, s takmer kolmou čelnou siluetou a hranatým nádychom, je pre Jeep typické stvárnenie masky. Tá už tradične pozostáva zo siedmich obdĺžnikových segmentov. Vzhľadom na koncept elektrického pohonu je daný karosársky element prirodzene zaslepený. V prípade testovaného exempláru masku ozvláštňuje kreatívne riešenie v podobe autentických nálepiek. Tie pripomínajú históriu automobilky a pre Avenger sú k dispozícii v rámcu príslušenstva. Na siluetu masky opticky nadväzujú rozmerovo veľkorysé a zároveň aj v karosérii dobre chránené predné svetlomety. Najvyššia výbava Summit už automaticky disponuje sofistikovanejšou full LED nadstavbou. Novinka v rámci svojho segmentu potešila za tmy precíznym svetelným výkonom s príjemnou šírkou svetelného kužeľa. Absentujúcu funkciu tieňovania nahrádza pohotovo pracujúce prepínanie diaľkového módu. Pri nočnej jazde som ocenil aj dobre vyriešenú funkciu nasvietenia priestoru v zákrute. Tú zastrešujú nižšie situované LED hmlovky. Aj tento svetelný element je v module robustného nárazníka s výraznou líniou ochranného oplastovania veľmi dobre chránený pred potencionálnymi drobnými mestskými kolíziami. Pozornému oku v tomto priestore s určitosťou neunikne ani motív masky legendárneho modelu Willys, ktorý je zakomponovaný do jedného z chladiacich výpletov v ľavej spodnej časti nárazníka.
Identický dizajnový motív efektne ozvláštňuje aj ďalšie časti karosérie vrátane zliatinových diskov. Pri pohľade z profilu nový Jeep Avenger zaujme kolesami umiestnenými prakticky v rohoch karosérie. Dané riešenie okrem jazdných vlastností vo výraznej miere zlepšuje aj offroad potenciál v podobe veľmi dobrých nájazdových uhlov. Vizuálne optické svaly pri bočnej línii ešte viac zvýrazňujú vystúpené blatníky či opäť výrazná línia ochranného oplastovania. Odolný plast tu okrem prahov chráni aj lemy blatníkov. Za hraný dizajnový prvok možno označiť aj zamaskované kľučky druhého páru dverí či celkové stvárnenie koncového stĺpika karosérie s efektom tzv. plávajúcej strechy. Testovaný exemplár zdobila príplatková farebná kombinácia, kde prenikavú žltú metalízu s dovetkom Sun dopĺňala kontrastne čierna strecha. Súčasťou najvyššej výbavy sú už automaticky aj dizajnovo efektné disky s priemerom 18 palcov.
Vizuálna odolnosť skombinovaná s hranatými líniami dominuje aj zadnej časti malého SUV modelu s logami americkej offroad legendy. Za dizajnovú dominantu tohto priestoru možno označiť koncové LED svetlá s atraktívnym svetelným podpisom a tvarom, ktorý aj v tomto prípade evokuje palivový kanister. Pozornému oku ani tu zároveň neunikne, že motív ikonickej Jeep masky je efektne zakomponovaný aj priamo do modulu koncových svetiel. Na plne elektrický pohon v útrobách odkazuje písmenko „e“, ktoré si okrem masky našlo svoje miesto aj na dverách batožinového priestoru. Zadný nárazník opäť ozvláštňuje výrazne ochranné oplastovanie. Zaujímavosťou je, že Jeep pri danej konštrukcii využíva tzv. lisovaný polymér, ktorý je reálne odolnejší voči stopám po nechcených škrabancoch spojených s drobnými kolíziami.
Originálny a moderný interiér
Obdobne kreatívnym prístupom ako zovňajšok dokáže zaujať aj kabína testovanej novinky. Malé SUV s logami značky Jeep boduje modernou a medziach daného segmentu aj adekvátne priestrannou kabínou. Použité technologické riešenia tu už vo výraznej miere využívajú synergiu koncernu Stellantis. Prístup na palubu cez pomerne masívne bočné prahy doprevádza len ich čiastočné prekrytie.
Originálnu atmosféru palubnej dosky s prioritne funkčnou horizontálnou architektúrou vyšperkovalo vtipne, zakomponovanie fabrického loga do bočného modulu v priestore výduchov ventilácie. Testovaný exemplár zaujal aj príplatkovým riešením v podobe centrálnej časti palubovky lakovanej v žltej farbe. Vydarená optická hra zároveň precízne maskuje hojné využívanie v danej triede bežných a teda jednoduchších, resp. odolnejších plastových modulov. Avenger možno ale vo všeobecnosti, pochváliť za špičkovú kvalitu dielenského opracovania.
Ergonomické usporiadanie najmenšieho člena rodiny Jeep vsádza na moderné digitálne hračky, ktoré zároveň dopĺňa aj adekvátne množstvo klasických tlačidiel. Trendovú atmosféru ešte viac vyšperkovalo efektné zabudovanie ambientného podsvietenia, ktorého škálu farieb si je možné personálne nastaviť v pomerne širokom spektre.
Vodič má k dispozícii plne digitálny prístrojový panel s peknou a jemnou grafikou. Dostupné vyobrazovacie layouty sa zriekli akejkoľvek simulácie klasických budíkov. Najdôležitejšie údaje, vrátane stavu nabitia batérie a aktuálneho využívania pohonnej jednotky, sú ale permanentne k dispozícii v prehľadnej obdĺžnikovej schéme. Centrálnu časť vyobrazenia vrcholnej verzie prístrojového panela si je možné prispôsobiť, vrátane vyobrazenia mapového podkladu, práce asistenčných systémov alebo aj vlastným výberom preferovaných údajov.
Moderné grafické prostredie využíva aj do priestoru vystúpený centrálny dotykový displej s najnovšou verziou rozhrania UConnect. Rozmerovo identická dotyková obrazovka disponuje priemerom viac ako 10 palcov. V porovnaní s koncepčne staršími súrodencami z rodiny Jeep sa systém okrem peknej a detailnej grafiky vyznačuje aj veľmi pohotovými reakciami na dotykové povely. Konkurenčnou výhodou daného rozhrania je aj bleskové zobúdzanie sa dostupné po každom štarte vozidla. Samozrejmosťou je komunikácia v slovenskom jazyku či takmer neobmedzené možnosti osobného prispôsobenia usporiadania jednotlivých widgetov v rámci domovských obrazoviek. Medzi dostupnými aplikáciami tu okrem vstavanej navigácie nechýba ani záložka s monitorovaním funkcie elektrického pohonu alebo nastavenie klimatizácie, resp. vyhrievania sedadiel. Navigácia aj napriek online podpore, na moje prekvapenie, pri plánovaní dlhej trasy automaticky neplánuje záchytné body vhodné na dobitie batérie.
Moderné trendy tu reprezentuje aj dostupnosť mobilnej konektivity fungujúcej aj bez káblového pripojenia. Dané riešenie kompenzuje aj striedmu, resp. neexistujúcu ponuku vstavaných online aplikácií napríklad s aktuálnym počasím. Jeep Avenger na druhej strane ponúka prepracovanú mobilnú aplikáciu s množstvom zaujímavých údajov. Technologickú príbuznosť s európskou vetvou koncernu Stellantis pri „americkej“ novinke pripomína napríklad aj spracovanie parkovacej kamery s detailným a kvalitným rozlíšením. Panoramatický náhľad okolia sa tu ale nahráva až dodatočne, teda pri pohybe vozidla.
Klimatizáciu je možné okrem dotykového rozhrania ovládať aj klasicky, teda prostredníctvom prehľadnej tlačidlovej lišty umiestnenej o úroveň nižšie. Mozaiku klasických tlačidiel dotvárajú aj skratky s najdôležitejšími funkciami rozhrania UConnect či modul s ovládaním pohonu vozidla. Silnou stránkou nového modelu Jeep Avenger je jeho praktická orientácia.
Predná časť kabíny je doslova posiata odkladacími priestormi. Klasiku v podobe priečinkov v predných dverách a schránkou pred spolujazdcom tu dopĺňa aj objemovo obrovsky box na stredovej konzole, za ktorým si našli svoje miesto držiaky na nápoje a schránku v lakťovej opierke. V objemovo veľkorysom priečinku sa nachádza aj indukčná podložka nabíjania pre smartphone či zdrojové koncovky. Daný priestor môže naviac disponovať aj štýlovou krycou roletkou. Za vtipné a funkčné riešenie tu možno označiť aj praktickú poličku v centrálnej časti palubnej dosky s protišmykovou podložkou.
Na prvý pohľad tvarovo nenápadné predné sedačky s minimálnym náznakom bočného vedenia ozvláštňuje farebné čalúnenie s motívom Jeep. V rámci segmentu malých SUV možno tie isté sedačky označiť aj ako dostatočne nadimenzované a v praxi až nečakane pohodlné. To platí aj pri dlhších diaľničných presunoch. Náznak šoférskej atmosféry dotvára aj rozmerovo príjemný volant s klasickými ovládacími tlačidlami. Na rozdiel od väčších súrodencov, ale Avenger neponúka typické riešenie v podobe „skrytých“ tlačidiel ovládania audia na vnútornej strane venca volantu. Ako plne akceptovateľný možno pri testovanom exemplári označiť aj výhľad z vozidla. Kreativita tvorcov sa premietla aj do vtipného detailu v podobe autentických zvukových efektov, ktoré dajú o sebe vedieť pri nezapnutom bezpečnostnom páse alebo aj pri triviálnom aktivovaní smeroviek.
Koncepčnú filozofiu malých SUV modelov si nový Jeep Avenger osvojil aj v druhom rade. Ponúkaný priestor v tomto prípade síce neurazí, no zároveň rozhodne ani nenadchne. Okrem detí sa tu adekvátne pohodlne prepraví dvojica štandardne urastených dospelákov. Pri mojej výške cca 185 cm som po usadnutí „sám za seba“ už pociťoval priestorový deficit pre nohy. Prekvapením je na druhej strane stále adekvátna rezerva priestoru pre hlavu. Určitý kompromis tu predstavuje aj absencia odkladacích boxov v zadných dverách. Chýbajúca centrálna lakťová opierka, ako aj absentujúce výduchy ventilácie pre zadných pasažierov nie sú v danej triede vozidiel ani dnes zaužívaným štandardom. Zadní pasažieri tu napriek tomu ocenia aspoň prítomnosť zdrojovej USB koncovky.
Za až nečakane sympatický možno pri novom modeli Jeep Aveger, naopak, označiť batožinový priestor so základnou kapacitou 355 litrov. Viac ako parameter „suchých“ čísel v tomto kontexte poteší jeho príjemne symetrický tvar. Automobilka zároveň nešetrila ani na hodnotnejšom obklade bočných stien. Celkovú praktickú stránku vylepšujú háčiky na tašky, ako aj prítomnosť polohovateľnej medzipodlahy. Poď ňou si našla svoje miesto opravná sada. Klasická náhradná pneumatika sa sem nezmestí. Pri vyššej fixácii medzipodlahy je do dodatočného priestoru možné odložiť množstvo drobností vrátane nabíjacích káblov. Vďaka danému riešeniu sa eliminuje aj nepraktický schodík v konfigurácii so sklopenými delenými zadnými operadlami. Úplne optimálna rovina tu napriek tomu nevznikne. Maximálna prepravná kapacita dosahuje až 1250 litrov.
Testovaný Jeep Avenger v najvyššej výbave Summit kompenzuje už na prvý pohľad ambicióznu cenovku reálne bohatou výbavou. Už bez nutnosti ďalších príplatkov sú v tomto prípade k dispozícii 18-palcové disky kolies, vrcholné LED svetlomety s projekčnou technikou, vyhrievanie predných stieračov, ambientné podsvietenie, vyhrievanie predných sedadiel, bohatý balík asistenčných systémov, parkovacie senzory po celom obvode vozidla, cúvacia kamera či indukčné nabíjanie smartphonu. Už v nižších výbavách je k dispozícii bezkľúčový prístup a štartovanie, elektrické otváranie dverí batožinového priestoru alebo adaptívny tempomat. Z prvkov v opcii disponoval testovaný exemplár napríklad vstavanou navigáciou.
Príjemne dospelý elektromobil
Aj napriek svojej segmentovej príslušnosti dokázal Avenger v teste zaujať svojím dospelým elektrickým základom. Parametre pohonného reťazca vrátane kapacity batérie i ponúkaného výkonu sú v bežnom živote takpovediac tak akurát. Novinka s logami značky Jeep vďaka tomu v praxi nemusí byť „len“ striktne mestským elektromobilom.
Použitý technologický základ, ktorý umožňuje aj zástavbu spaľovacích motorizácií, sa aj v prípade čisto elektrickej verzie vyznačuje klasickým, teda predným pohonom. Zaužívaných zvyklostí v danej triede automobilov sa drží aj konštrukcia podvozka s jednoduchým uchytením zadnej nápravy. Vyladenie pruženia má v kombinácii s vrcholnými 18-palcovými kolesami citeľne bližšie k zážitkom ako vyslovene komfortnému charakteru. Absorbovanie drobných nedokonalostí našej cestnej infraštruktúry, ale pre testovaný exemplár nepredstavuje žiadny problém. Adekvátne spokojný som bol aj s akceptovateľnou stabilitou zadnej časti pri svižnom prejazde cez sériu priečnych nerovností. O niečo viac opatrnosti si aj v tomto prípade ale vyžaduje zdolávanie hrubších nerovností na čele s prepadnutými kanalizačnými poklopmi.
Podvozok možno zároveň označiť aj za jednu z najväčších ozdôb vôbec prvého elektromobilu s logami značky Jeep. Vyladenie pruženia v kombinácii s nízkym ťažiskom, pocitovo príjemnou tuhosťou karosérie a stále plne akceptovateľnou pohotovostnou hmotnosťou na úrovni cca 1,5 tony, sa podpísali pod až nečakane suverénne jazdné vlastnosti na zakrútených okresných komunikáciách s aspoň obstojnou kvalitou cestného povrchu. Z hľadiska emócií z jazdy dokáže najmenší člen rodiny zahanbiť dokonca aj svojich väčších súrodencov Renegade a Compass. Pri svižných prejazdoch cez zákruty musím pochváliť taktiež len minimálne náklony karosérie a zároveň až nečakane komunikatívne a poslušné riadenie, na ktoré nadväzuje isté držaním jazdnej stopy. To, pri aktivácii režimu Sport zároveň pomerne výrazne stuhne.
Charakter jazdy dokáže aj v tomto prípade v citeľnej miere ovplyvniť zvolený jazdný mód. Východiskové nastavenie Normal je akýmsi kompromisom, medzi benevolentnejším a v princípe komótnym režimom Eco a už spomenutým impulzívnym módom Sport. V dynamickom nastavení je zároveň k dispozícii deklarovaný maximálny výkon 156 koní. Naopak, v šetriacom režime je všetko podriadené maximálnemu dojazdu. V už pomerne chladnom počasí som si to doslova na vlastnej koži uvedomil aj z hľadiska výrazne obmedzeného účinku klimatizácie, resp. vykurovania vozidla. Vďaka efektívnemu tepelnému čerpadlu sa tu dramatického prepadu dojazdu netreba obávať ani pri zachovaní štandardného tepelného komfortu pre posádku.
Konštruktéri si tu dali záležať aj na vyladení optimálneho prenosu sily elektromotora s výkonom 156 koní na hnané kolesá prednej nápravy. Pri suchých podmienkach a dobrej adhézii sa neefektívneho preklzu kolies netreba obávať ani pri necitlivejšom zatlačení pedála akcelerátora. Avenger dokáže zrýchľovať príkladne kontinuálne a zároveň dostatočne energicky. Dynamickým limitom sú aj v tomto prípade pružné zrýchlenia pri vyššom rýchlostnom tempe. Plný výkon elektromotora je z bezpečnostného hľadiska vždy k dispozícii pri tzv. „kickdowde“ a to aj v prípade dvoch defenzívnejších jazdných módoch.
Dospelosť novinky značky Jeep umocnilo precízne odhlučnenie priestoru pre posádku. S akustickou pohodou na palube som bol reálne spokojný aj pri diaľničnom tempe, resp. pri svižnej jazde po cestách s horším povrchom. Na život v meste je Avenger aj napriek konceptu s predným pohonom prispôsobený aj v disciplíne precíznej obratnosti spojenej s jednoduchým manévrovaním v stiesnených priestoroch.
Elektrická pohonná jednotka čerpá energiu z modernej 54 kWh li-Ion batérie s vlastným termomanažmentom, umiestnenej v podlahe vozidla. Využiteľná kapacita dosahuje hodnotu 51 kWh. Vstavaná palubná nabíjačka disponuje slušným výkonom 11 kW. To, pri adekvátne výkonnom wallboxe predstavuje približne päť a pol hodinový časový interval potrebný pre „dotankovanie” akumulátora. Pri núdzovom využití klasickej domácej 230V siete, proces plného nabitia pri počiatočnom stave cca 20% presiahne časový interval 20 hodín.
Vzhľadom na kapacitu batérie možno ako plne adekvátny označiť aj 100 kW výkon DC nabíjania jednosmerným prúdom. Pri teste na adekvátne výkonnom stojane sa Avenger v úvode napájacieho cyklu aj reálne priblížil deklarovanému výkonu. Postupným plnením batérie už nabíjacia krivka logicky klesala. Na optimálne zotavenie na hodnotu približne na 80% si je vhodné vyhradiť časový interval cca 30 minút. Pomerne zásadný rozdiel predstavovalo nabíjanie už v reálne chladnom počasí, kedy nabíjací výkon osciloval v okolí 60 kW. V zimnom období je aj preto vhodné batériu pred samotným nabíjaním adekvátne zahriať samotnou jazdou.
Užívateľsky jednoducho vyriešil Jeep aj funkciu tzv. brzdnej rekuperácie. Decentnú, no nie neprirodzenú silu spomaľovania v režime Normal dopĺňa v ekologickom nastavení takmer až plachtenie. Výsadou dynamického módu je pomerne výrazný účinok tzv. brzdnej rekuperácie, citeľný prakticky po každom uvoľnení pedála akcelerátora. Silu rekuperácie je možné upraviť manuálne výhradne aktivovaním režimu B na voliči „prevodovky.“ Danú funkciu v bežnej premávke s obľubou využívam pri predvídavom spomaľovaní. Z ergonomického hľadiska mi v tejto súvislosti nevyhovovala pomerne utopená pozícia voliča jazdných režimov, kde bolo nutné pri aktivácii resp. deaktivácií režimu B, vždy o niečo viac natiahnuť ruku.
Tradičnú DNA značky Jeep si najmenší člen rodiny aspoň čiastočne osvojil aj napriek len prednému pohonu. Volič jazdných režimov Selec-Terrain disponuje okrem už spomenutých nastavení pre klasické komunikácie aj troma mapami trakčnej kontroly pre jazdu v teréne. Mimo spevnených ciest sú k dispozícii módy pre piesok, blato alebo sneh. Vzhľadom na upršané počasie testovaného týždňa a obutia v podobe eko letných pneumatík Goodyear, náročnejšie trápenie v teréne model Avenger obišlo. Aspoň krátky výjazd do blata, ale novinka vzhľadom na obuté pneumatiky a pohon len predných kolies nakoniec zvládala nad očakávania suverénne. Pri následnom klesaní spať do civilizácie som ocenil aj prítomnosť zjazdového asistenta. Pri pohybe mimo spevnených ciest je okrem veľmi dobrých nájazdových uhlov výhodou aj v danom segmente nadštandardná svetlosť podvozka s hodnotou 20 cm.
Ako dospelé možno v prípade novinky označiť, ale vyladenie asistenčných systémov. Testovaný Avenger okrem suverénne pracujúceho adaptívneho tempomatu na diaľnici zvláda v tzv. automatickom móde veľmi dobre aj posúvanie sa v mestských kolónach.
Do mozaiky komplexne vyladeného celku v sumári zapadá aj spotreba elektrickej energie. Výsledný testovací premiér s prevahou už v reálne chladného počasia s teplotami tesne nad nulou sa nakoniec ustálil na stále sympatickej hodnote 18,8 kWh na každých 100 km. To predstavuje dojazd na úrovni cca 270 km. Sklamaním nebol ani diaľničný apetít. S nameranou hodnotou 22,6 kWh/100 km zvládne Avenger v daných podmienkach viac ako 220 km. Ako príjemné prekvapenie testu možno označiť čisto mestskú spotrebu na úrovni 14,7 kWh, čo už postačuje na dojazd približne 350 mestských kilometrov. Len o málo viac minutej elektrickej energie si novinka vypýtala pri predvídavej jazde na okresných komunikáciách.
A celkový dojem?
Nový Jeep Avenger reprezentuje vstupnú bránu do sveta tejto ikonickej americkej značky. Okrem typicky drsného a zároveň aj originálneho dizajnu tu za zmienku určite stojí aj množstvo kreatívne poňatých vizuálnych drobností. Koncepčne originálna kabína ponúka vyvážený mix moderných digitálnych hračiek a užívateľskej prívetivosti. Za najväčšie prekvapenie plne elektrickej verzie možno označiť jej precízne jazdné vlastnosti, ako aj celkovú dospelosť pohonného reťazca. Američania si za to ale nechajú aj adekvátne zaplatiť. V tejto súvislosti je výhodou aj dostupnosť cenovo priaznivejších spaľovacích ekvivalentov.
Autor: Peter Hlačik/Foto: Filip Lehotský
Testovací diár:
Model: Jeep Avenger 54 kWh Summit
Dĺžka: 4 084 mm
Šírka: 1 776 mm
Výška: 1 528 mm
Rázvor: 2 562 mm
Objem kufra: 355 litrov
Motor: elektrický
Pohon: predných kolies
Systémový výkon kW/koní: 115/156
Krútiaci moment Nm: 260
Pohotovostná hmotnosť: 1536 kg
Maximálna rýchlosť km/h: 150
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h: 9,0 s
Prevodovka: automatická
Počet stupňov: 1-stupňová redukčná
Kombinovaná spotreba podľa výrobcu 15,4 – 15,9 kWh na 100 km
Spotreba podľa palubného počítača počas testu: 18,6 kWh/100 km
Dojazd podľa výrobcu: 390 – 400 km
Výkon rýchlonabíjania: 100 kW
Pneumatiky: Goodyear Efficient Grip
Verzia/cena
Jeep Avenger 54 kWh Summit (testovaný model) od 42 990 €
Jeep Avenger 54 kWh Longitude od 37 990 €
Jeep Avenger 1,2 Turbo Alltitude+ (6-st. manuál) od 24 830 €