Autoinak.sk

Test: Jeep Compass 4xe – Tradičné hodnoty v eko balení

Test Jeep Compass 4xe

Kultová americká značka rozšírila svoju európsku ponuku prednedávnom o úplne nový „základný“ model Avenger, ktorý zároveň ako vôbec prvý Jeep debutoval s plne elektrickým pohonom. Konzervatívnejšie orientovaní zákazníci v tejto súvislosti zároveň určite ocenia, že horúca novinka je u nás už k dispozícii aj v cenovo dostupnejšej spaľovacej verzii. Objemovou globálnou jednotkou automobilky Jeep, ale nateraz aj naďalej ostáva o segment väčšie kompaktné SUV. Tlak na neustále znižovanie emisií už doľahol aj na model Compass. Modernizovaná verzia je v našom priestore dostupná výhradne s elektrifikovanými motorizáciami. Nedávno testovaný základný e-Hybrid s pohonom len prednej nápravy, naďalej dopĺňajú aj verzie s tradičnou DNA značky, ku ktorej neodmysliteľne patrí pohon všetkých kolies. V redakčnom teste sme sa presvedčili, že vrcholný Jeep Compass 4xe dokáže v tomto smere vďaka plug-in hybridu s pohonom všetkých kolies súčasne uspokojiť „zelené“ i terénne SUV nároky.

Vrcholný Jeep Compass s plug-in hybridnou motorizáciou 1,3 Turbo PHEV (240 koní), skombinovanou so 6-st. automatickou prevodovkou, pohonom všetkých kolies 4xe a špeciálnej výbavovej verzii Upland, nám na test zapožičal slovenský importér vozidiel značky Jeep.

Rýchle fakty:

Fotogaléria Jeep Compass 4xe

Automobilové odvetvie zažíva v posledných rokoch turbulentné časy. Vo výraznej miere sa pod to pričinila postupná elektrifikácia. Ešte pred pár rokmi si len málokto z nás vedel predstaviť, že vstupným modelom do sveta znaky Jeep bude malý mestský crossover s elektrickým pohonom. Obdobná situácia sa pred približne 17 rokmi paradoxne vyskytla aj pri testovanom exemplári. V roku 2006 bol predstavený pôvodný model Compass. Na rozdiel od dovtedajšieho offroad portfólia značky šlo v tomto prípade o prvý SUV Jeep. Dobová novinka sa aj napriek polemike fanúšikovského jadra stala veľmi úspešná. Legendárna automobilka zachytila nástup SUV boomu a model Compass si v mnohých prípadoch zadovážili aj ľudia, ktorí by inak o tejto značke vôbec nauvažovali.

Aktuálna druhá generácia kompaktného SUV s logami značky Jeep uzrela svetlo sveta už v roku 2016. Z modelu Compass sa stal globálne najžiadanejší Jeep, ktorý sa okrem domovskej Severnej Ameriky vyrába aj v Ázii či Južnej Amerike. Po výraznej modernizácii z roku 2021 sa produkcia ťažiskového modelu americkej značky vďaka synergii koncernu Stellantis rozšírila aj o Taliansko. V európskom priestore zaznamenala aktuálna generácia modelu Jeep Compass s prispením čoraz prísnejšej emisnej politiky zásadnú obmenu palety dostupných pohonných jednotiek. Pôvodné čisto benzínoví a naftové motorizácie boli postupne nahradené elektrifikovanými ekvivalentmi.

Pre značku Jeep revolučný pohon všetkých kolies 4xe debutoval pri modeloch Compass a Renegade

Horúcou novinkou a zároveň aj vstupnou bránou do sveta modelu Compass je nová mild-hybridná motorizácia e-Hybrid. Základom verzie 1,5 MHEV s výkonom 130 koní je prepĺňaný benzínový 4-valec o objeme 1,5 litra, ktorému asistuje 48V elektromotor integrovaný do 7-st. dvojspojkového automatu a ponúka elektrický doping na úrovni 20 koní. Nový mild-hybrid sa zároveň kombinuje výhradne s pohonom kolies prednej nápravy.

Hierarchicky vyššie sa nachádza o niečo malo starší plug-in hybridný pohon s dovetkom 4xe. Pre značku Jeep neodmysliteľný pohon všetkých kolies je v tomto prípade po prvýkrát vyriešený revolučne, presnejšie bez priameho mechanického spojenia oboch náprav! Zadné kolesá roztáča samostatne za každých okolností elektromotor o výkone 60 koní. Ten čerpá energiu z 11,4 kWh batérie uloženej v podlahe, prevažne v priestore pôvodného kardanu. Spaľovací základ starajúci sa o pohon predných kolies a zároveň aj o zásobu energie pre zadný elektromotor pozostáva z benzínového 4-valec 1,3 Turbo. Výkonovo slabšia veria 4xe 1,3 Turbo PHEV disponuje výkonom 190 koní a testovaný silnejší variant je vyladený až na 240 koní. Štandardom je v oboch prípadoch spolupráca so 6-st. automatom. To, že Jeep svojmu sofistikovanému pohonu 4xe v teréne plne dôveruje pripomína aj dostupnosť „drsnej“ výbavovej verzie Trailhawk.

Základom testovaného plug-in hybridu je benzínová 4-valcová motorizácia 1,3 Tutbo

Robustný Jeep v kompaktnom SUV balení

Prednosťou modelu Jeep Compass je bezpochyby aj jeho vzhľad. Rozmerovo kompaktné SUV si dokázalo stále zachovať nefalšovanú optickú atmosféru offroad legendy. Modernizácia z roku 2021 si vystačila s princípe decentnými úpravami exteriéru, ktoré teraz ešte viac zvýrazňujú nádych robustnosti a odolnosti. Testovaný exemplár v tomto smere osviežila špeciálna výbava Upland čiastočne odkazujúca aj na ekologický aspekt udržateľnosti.

Dominantnou predných partií je aj naďalej tradičný dizajnový element v podobe teraz ešte výraznejšej masky so siedmimi segmentmi. Vo výbave Upland so špeciálnou fóliou na prednej kapote ich zdobí atraktívne farebné prevedenie kombinujúce matnú tmavú s orámovaním v „medenom“ odtieni. Identický farebný motív zdobí aj masívny predný nárazník v novom dizajne s prepracovaným výpletom. Na líniu masky nadväzujú mierne pozmenené svetlomety. Z užívateľského hľadiska stojí v tomto prípade za zmienku prítomnosť LED technológie s adekvátnym svetelným výkonom. Absencia sofistikovanej funkcie tieňovania tu aspoň čiastočne kompenzuje automatické prepínanie diaľkového módu. Mimo spevnených ciest ostáva nepraktickým hendikepom testovaného exempláru s pohonom všetkých kolies, aerodynamická gumená lišta v spodnej časti nárazníka. Tá v teréne limituje inak solídnu svetlú výšku, ako aj predný nájazdový uhol.

Testovaný Jeep Compass 4xe vo výbave Upland s príplatkovým dvoj-farebným lakovaním

Atraktívne a robustne pôsobí kompaktné SUV značky Jeep aj pri pohľade z profilu. Optické svaly tu zvýrazňujú vytiahnuté blatníky hranatého tvaru doplnené o ochranné oplastovanie v praktickom matnom prevedení. Označenie modelu v decentnej čiernej farbe sa v tomto prípade nachádza pomerne netradične na predných dverách. Testovanému exempláru vo výbave Upland veľmi svedčí aj dvojfarebné lakovanie. Atraktívnu tyrkysovú metalízu s názvom Matter Azzur dopĺňa príplatkové dvojfarebné lakovanie s čiernou strechou. Dynamicky tmavé prevedenie zdobí zároveň aj orámovanie bočných okien. Čierny farebný kontrast ideálne dopĺňajú 18-palcové disky, na ktorých sú obuté pneumatiky s racionálnou výškou bočného profilu a vhodné aj na potencionálne terénne využitie.

Zadná časť najžiadanejšieho modelu značky Jeep pôsobí na prvý pohľad opticky jednoducho a zároveň masívne. Svalnaté línie s vytiahnutými blatníkmi zvýrazňujú optickú šírku karosérie. Dynamicky a zároveň atraktívne pôsobí fabrické logo v čiernej farbe. Facelift so sebou priniesol vynovenú grafiku koncových svetiel so štýlovým LED podpisom. Dizajnovo jednoliaty zadný nárazník s robustným ochranným oplastovaním na rozdiel od minulosti výrazne viac maskuje výfukovú koncovku spaľovacej pohonnej jednotky. Na sofistikovaný pohon v útrobách upozorňuje štýlový emblém 4xe, ktorý ako jediný emblém zdobí dvere batožinového priestoru.

Robustný dizajn patrí k prednostiam kompaktného SUV modelu značky Jeep

Tematicky poňatý interiér

Atmosféra tematicky originálnej výbavy Upland sa okrem exteriéru ešte o niečo viac prejavila v kabíne testovaného modelu. Compass tu po materiálovej stránke dokáže zaujať na dotyk príjemnou výplňou centrálnej časti palubnej dosky. Tkaninový eko povrch zvýrazňuje efektné prešívanie zeleným stehom, ktoré je možno nájsť aj na sedačkách či koberčekoch pripomínajúcich, že máme len jedinú planétu Zem. Motív na čalúnení predných sedačiek zašiel v tomto smere ešte ďalej a automobilka Jeep sa tu hrdo hlási k využívaniu recyklovaných materiálov.

S určitým offroad potenciálom kompaktného SUV ikonickej značky príliš nekorešponduje neúplné prekrytie prahov dverí. Na daný faktor treba vzhľadom na zachovanie čistoty odevu myslieť pri nepriaznivom počasí aj pri rutinnom nastupovaní, resp. vystupovaní z vozidla. Posledná modernizácia so sebou priniesla prepracovanú a v princípe modernú architektúrou palubnej dosky, ktorá veľmi dobre maskuje reálny vek druhej generácie modelu Jeep Compass.

Palubná doska modelu Jeep Compass 4xe

Pod veľmi slušný kvalitatívny dojem sa okrem precízneho dielenského opracovania podpísala aj už vyššie spomínaná výbava Upland. Materiálovo jednoduchšie výplne dverí zodpovedajú DNA značky a v prípade znečistenia sa budú ľahko udržiavať. Za kvalitatívnu chybičku krasy tu napriek tomu považujem príliš „jednoduché“ obloženie stredovej konzoly pozostávajúce z tvrdého plastu.

Sympatickou prednosťou testovaného SUV je dôraz na užívateľskú prívetivosť. Palec hore dávam vynovenému volantu s logicky rozmiesenými ovládacími tlačidlami a príjemnou hrúbkou venca. Nielen konzervatívnejšie orientovaní používatelia ocenia prítomnosť adekvátneho množstva klasických tlačidiel zahŕňajúci aj intuitívne ovládanie módov plug-in hybridného pohonu v ľavej časti palubnej dosky. Pochvalu si zaslúži aj zdvojené ovládanie klimatizačného modulu. Alternatívou dotykového rozhrania je prehľadný hardwarový modul. Tlačidlovú výnimku tu predstavuje len ovládanie vyhrievania sedadiel a volantu, ktoré je mimo personalizovateľného widgetu infotainmentu permanentne prítomné aj v horných rohoch obrazovky.

Silnou stránkou kompaktného SUV značky Jeep je užívateľská prívetivosť

Moderné automobilové trendy si kompaktné SUV značky Jeep osvojilo vďaka vylepšeným digitálnym hračkám. Testovaná konfigurácia ponúka plne digitálny prístrojový panel s príjemnou grafikou a dôrazom na celkovú prehľadnosť. Zobrazenie jednotlivých informačných údajov si je možné osobne personalizovať. V porovnaní s jednoduchších mild-hybridom tu absentuje možnosť vyobrazenia simulácie klasických budíkov. Veľmi pestrú škálu monitorovaných funkcií ponúka pri značke Jeep už tradične aj palubný počítač.

Po grafickej stránke pôsobí ešte viac prepracovane vynovený infotainment s do priestoru vystúpenou dotykovou obrazovkou. Nedávno testovaný a koncepčne o niečo novší súrodenec e-Hybrid s pohonom len predných kolies už v tomto smere disponoval prítomnosťou slovenského jazyka. Plug-in hybrid si stále musí vystačiť „len“ s angličtinou a samotné rozhranie Uconnect tu po každom štarte zároveň nabieha citeľne pomalšie. Po „zobudení“, už ale systém ponúka pohotové a rýchle odozvy na dotykové povely.

Na dostatočne nadimenzovaných predných sedačkách výbavy Upland nechýba symbolický motív udržateľnosti

Celkovej prehľadnosti s odmyslením si skratiek v spodnej časti obrazovky napomáha aj možnosť osobnej personalizácie dostupných widgetov. V dostupných záložkách logicky figuruje aj monitorovanie funkcie plug-in hybridného pohonu, ktoré zahŕňa napríklad aj užitočné nastavenie nabíjacieho výkonu. Z praktického hľadiska tu okrem prítomnosti vstavanej navigácie dávam palec hore aj príplatkovému panoramatickému náhľadu na okolie vozidla s kvalitným kamerovým výstupom. Moderný trend tu dopĺňa bezkáblovo fungujúca mobilná konektivita.

Svoj SUV rodokmeň pripomína Compass aj vďaka príjemne vyvýšenému posedu za volantom. Vo všeobecnosti dobrý výhľad z vozidla aj v tomto prípade čiastočne komplikuje pomerne hrubý áčkový stĺpik v kombinácii s uchytením spätných zrkadiel. Predné sedačky s náznakom bočného vedenia okrem svojich dostatočných rozmerov potešili aj príjemným cestovným komfortom vrátane dlhých diaľničných presunov.

Adekvátne priestorové pomery ponúka Jeep Compass aj v druhom rade

Vzdušné priestorové pomery ponúka testovaný exemplár aj v druhom rade. Prístup dozadu uľahčuje doširoka sa otvárajúci druhý pár dverí. Zadná lavica dostala na krajných pozíciách decentne predĺžené sedáky. Aj vďaka tomuto detailu sa v tomto priestore pohodlne prepraví dvojica urastených dospelých. Určitý priestorový limit tu predstavuje vnútorná šírka. V tomto parametri kompaktný Jeep na najlepších v triede mierne stráca. Cestovný komfort zadných pasažierov vylepšujú samostatné výduchy ventilácie, ako aj prítomnosť zdrojových koncoviek.

Tvorcovia plug-in hybridnej zástavby si dali záležať na tom, aby elektrické komponenty vrátane pohonu všetkých kolies ovplyvnili praktickú stránku len v minimálnej miere. Testovaný Compass disponuje základnou prepravnou kapacitou na úrovni 420 litrov. To je len o 18 litrov menší objem v porovnaní so súrodencom e-Hybrid s pohon predných kolies. Symetricky tvarovaný priestor pre batožinu opticky zmenšujú masívne bočné steny s plastovým povrchom. Z praktickej stránky musím vyzdvihnúť reálne veľký priestor pod podlahou. Sem sa okrem nabíjacích káblov zmestia aj ďalšie predmety a medzi opciovými položkami cenníka figuruje aj užitočná dojazdová pneumatika. Po sklopení delených operadiel v druhom rade vznikne takmer dokonalá rovina s maximálnou prepravnou kapacitou 1230 litrov.

Batožinový priestor plug-in hybridnej verzie sa oproti súrodencovi s pohonom predných kolies zmenšil len minimálne

Testovaný Compass vo výbave Upland disponoval okrem charakteristickej eko atmosféry napríklad aj prvkami ako: široké spektrum asistenčných systémov, adaptívny tempomat, bezkľúčový prístup a štartovanie, dvoj-zónová automatická klimatizácia, vyhrievanie predných sedadiel, vyhrievaný volant alebo cúvacia kamera. Z prvkov v opcii tu okrem vstavenej navigácie a panoramatického kamerového náhľadu stojí za zmienku aj solídne hrajúce audio Alpine Premium Sound. Horúcou novinkou je, že pôvodná testovaná výbava s dodatkom ešte väčšej offroadovej atmosféry už bez aerodynamickej lišty pod predných nárazníkom už v cenníku figuruje samostatne pod názvom High Upland.

Schopný offroad a plug-in hybrid, ktorý sa oplatí nabíjať

Testovanému Jeep Compass sa reálne podarilo až prekvapivo dobre skĺbiť dva na prvý pohľad protichodné aspekty ekológie a terénnych schopností. Prioritnú na tom má práve sofistikovaný plug-in hybridný pohon 4xe, ktorý si ikonická automobilka vyladila autenticky a takpovediac podľa seba.

Podvozok testovaného exempláru dokáže veľmi dobre odfiltrovať bežné nerovnosti našich ciest

Ešte pred zhodnotením samotného pohonného reťazca stoja rozhodne za zmienku aj všeobecné jazdné vlastnosti. Vyladením pruženia sa aj Compass PHEV snaží ponúknuť adekvátny kompromis medzi pohodlím a istotou spoza volantu. Testovaný exemplár s 18-palcovými diskami kolies a pneumatikami s dostatočnou výškou bočného profilu má v tejto disciplíne bližšie k jazdnému komfortu. Podvozok so sofistikovaným nezávislým zavesením všetkých kolies dokáže s istotou absorbovať už aj o niečo väčšie nedokonalosti našich ciest.

Plug-in hybridný Compass aj napriek nemalému výkonovému potenciálu a dostupnosti citeľne ostrejšieho športového režimu, stále nepatrí medzi vyslovene zážitkové SUV, s ktorými je „vymetanie“ obľúbených zakrútených okresiek číra radosť. Pri temperamentnejšej jazde tu okrem autentických náklonov karosérie treba počítať s ľahučkým vyladením riadenia, ako aj nemalou pohotovostnou hmotnosťou približujúcou sa k 2-tonovej hranici. Impulzívny režim Sport s už automaticky obmedzenou trakčnou kontrolou a hravejšou zadnou nápravou som si aj z tohto dôvodu viac ako na asfalte paradoxne viac užil na šotolinovom povrchu lesnej cesty, resp. mokrej tráve. Pri svižnej jazde na menej kvalitnom podklade musím zároveň pochváliť aj pocitovo precíznu tuhosť karosérie.

Hybridný pohon ponúka tri základne režimy jazdy

Z užívateľského hľadiska testovanému exempláru svedčí bežný spôsob jazdy. Benefit plug-ih hybridného pohonu dá o sebe z hľadiska úspory paliva najviac vedieť v prípade, čo najčastejšieho nabíjania vstavaného akumulátora. Sofistikovaná pohonná sústava pozostáva z prepĺňaného benzínového 4-valca 1,3 Turbo so samostatným výkonom 180 koní. Elektrický doping pri spaľovacej motorizácii zastrešuje „len” výkonný štarter-generátor. Spaľovací motor sa okrem roztáčania kolies prednej nápravy stará v prípade potreby aj o adekvátnu produkciu elektrickej energie pre zadný elektromotor s výkonom 60 koní. Ten zároveň za každých okolností samostatne zastrešuje pohon kolies na zadnej náprave.

Kombinovaný výkon pohonnej sústavy dosahuje veľmi slušných 240 koní, čo je v danej kategórii vozidiel zárukou slušnej jazdnej dynamiky. O súhru všetkých spomenutých komponentov pohonu sa stará 6-st. automatická prevodovka klasickej konštrukcie. Možnosť manuálneho radenia prevodov som reálne ocenil predovšetkým pri jazde mimo spevnených ciest. Automatu pri bežnom používaní taktiež najviac svedčí racionálny prístup, bez zbytočne prehnaných športových očakávaní.

O súhru plug-in hybridného pohonu sa stará 6-st. automatická prevodovka

Inteligentný pohon všetkých kolies 4xe funguje bez priameho mechanického spojenia medzi nápravami. Plug-in hybridný pohon dokáže pracovať v troch dostupných režimoch. Východiskové nastavenie Hybrid, ktoré v prípade dostatočne nabitej batérie, čo najviac preferuje elektrickú jazdu, dopĺňa čisto elektrický režim, resp. alternatíva e-Save, ktorá šetrí elektrickú energiu v batérii.

Jeep v prípade plnej kapacity 11,4 kWh li-ion batérie deklaruje elektrický dojazd na úrovni takmer 50 km. Daný parameter je možné dosiahnuť prioritne pri pohodovej a predvídavej jazde. Rekordný elektrický dojazd počas redakčného testu v príjemnom letnom počasí predstavoval vzdialenosť 53 km. Pri nešetrnejšom správaní je možno plnú kapacitu akumulátora, ale minúť aj za cca 30 km. Maximálna rýchlosť v elektrickom režime, kedy je Compass čistou zadokolkou atakuje hodnotu diaľničného tempa. Aj napriek dostatočnej zásobe elektrickej energie v batérii a pohodovej jazdy riadiaca jednotka vozidla v niekoľkých prípadoch samovoľne spustila aj spaľovací motor. S veľkou pravdepodobnosťou sa pod tento jav podpísala nutnosť zahriatia dôležitých komponentov.

Čisto elektrický dojazd po každom nabíjaní zobrazoval hodnotu 50 km

Z hľadiska čisto elektrického potenciálu používania si Compass 4xe zaslúži pochvalu aj za výkon vstavanej nabíjačky. Vďaka parametru 7,4 kW je možné batériu pri použití adekvátneho wallboxu nabiť za menej ako dve hodiny. Plne použiteľnou alternatívou je v tomto smere aj klasická 230V domáca sieť, kde daný úkon trvá približne 5 hodín. Veľkou výhodou je možnosť nastavenia maximálneho nabíjacieho výkonu. Vďaka čomu je testovaný exemplár možné nabíjať napríklad aj na chate s menším prúdovým prietokom použitého ističa.

O návrat elektrickej energie do batérie sa počas bežnej jazdy stará brzdná rekuperácia. Alternatívou klasického používania brzdového pedála je o niečo malo intenzívnejší rekuperačný mód, ktorým je možné aktivovať tlačidlom na palubnej doske. V nastavení e-Save je okrem možnosti šetrenia energie možné aktivovať aj dobíjanie batérie e-Charge. Palec hore dávam v tomto kontexte skutočnosti, že o daný pokyn sa tu v výhradne svojou činnosťou nestará spaľovací motor, ale Compass inteligentne ukladá do batérie práve zvyškovú energiu získanú brzdnou rekuperáciou.

Nabíjateľná batéria disponuje kapacitou 11,4 kWh

Spaľovací motor sa do pozície elektrocentrály pre zadný elektromotor najčastejšie pretransformuje pri jazde v teréne, zážitkovom míde či iných náročných podmienkach. Volič jazdných režimov Jeep Select-Terrain okrem automatického a športového nastavenia disponuje aj mapami do náročnejších podmienok. Do terénu sú určené módy pre sneh, resp. piesok a blato. Automatickou súčasťou offroad nastavenia je aj aktivácia virtuálnej medzinápravovej uzávierky 4WD Lock. V spomínanom nastavení chcem kompaktné SUV značky Jeep pochváliť za reálne jemnú a precíznu distribúciu sily na všetky štyri kolesá.

Najtvrdšou offroad dištanciou, kedy už Compass 4xe v náročných podmienkach dokáže zahanbiť drvivú väčšinu konkurenčných SUV s pohonom všetkých kolies je režim virtuálnej redukcie 4WD Low. Aj vďaka obriemu krútiacemu momentu na zadnej náprave dokáže testovaný exemplár v danom móde už zdolal aj reálne náročné prekážky. Ako ilustračný príklad tu poslúži komplikovanejšie kríženie náprav s úmyselným zastavením v najkritickejšom úseku. Za užitočnú terénnu pomôcku považujem aj prítomnosť zjazdového asistenta. Jeho funkcionalitu som vzhľadom na nemalú pohotovostnú hmotnosť testovaného exemplára s obľubou v praxi využíval pri prudkých klesaniach na nestabilnom povrchu. Veľmi schopné offroad vlastnosti pohonu 4xe v teste reálne výrazne prekonali prvotné očakávania. To, že to Compass 4xe myslí s terénom vážne dokazuje napríklad aj ochrana plug-in hybridnej batérie, ktore je dimenzované aj na brodenie 40 cm vodnej prekážky.

Plug-in hybridný pohon 4xe prekvapil dostupným offroad potenciálom

Výsledná spotreba paliva sa aj v prípade plug-in hybridného modelu značky Jeep odvíja od spôsobu používania a pravidelnosti nabíjania. Pri simulovanej kombinovanej jazde na 100 km sa výsledný priemer ustálila na sympatickej hodnote 3,6 l/100 km. S odmyslením si prvej 50-tky čisto elektrických kilometrov tu Compass pridal v následnom hybridnom móde naviac ešte ďalších cca 10 km prejdených na elektrinu.

Pri racionálnom používaní počas týždňového testu a takmer každodennému nabíjaniu batérie sa konečná spotreba ustálila na hodnote 6,2 l/100 km. Pri prevádzke s čisto vybitou batériou má objemovo menší spaľovací motor s kompaktným SUV už relatívne veľa práce. V daných podmienkach treba počítať so spotrebou v okolí 8-litrovej hranice. Ešte o niečo väčší apetít (8,6 l/100 km) si testovaný exemplár pripísal na dlhých diaľničných presunoch. Z hľadiska cestovateľského potenciálu je pomerne veľkou nevýhodou aj relatívne malá benzínová nadrž s kapacitu 36,5 litra, pod čo sa podpísala práve zástavba plug-in hybridných komponentov.

Jeep Compass 4xe v teréne prekoná drvivú väčšinu kompaktných SUV modelov

A celkový dojem?

Neustále sa sprísňujúcej emisnej politike v Európe sa musel prispôsobiť aj Jeep Compass. Elegantné riešenie tu predstavuje zástavba sofistikovanému plug-in hybridnému pohonu 4xe. Obľúbené kompaktné SUV vďaka danej technológii nestratilo nič so svojho offroad nadania. Vyspelý pohon všetkých kolies je v tomto prípade hodný DNA tejto kultovej automobilky. Ďalším vítaným bonusom danej technológie je v prípade správneho používania s častým nabíjaním aj adekvátne úsporný plug-in hybrid.

Autor: Peter Hlačik/ Foto: Filip Lehotský

Testovací diár:

Model: Jeep Compass 4xe 1,3 Turbo PHEV Upland
Dĺžka: 4 404 mm
Šírka: 1 819 mm
Výška: 1 649 mm
Rázvor: 2 636 mm
Objem kufra: 420 litrov
Motor: zážihový plug-in hybrid (benzín + elektrina)
Pohon: všetkých kolies
Počet valcov: 4
Systémový výkon kW/koní: 176/240
Krútiaci moment Nm: 270
Pohotovostná hmotnosť: 1935 kg
Maximálna rýchlosť km/h: 200
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h: 7,3 s
Prevodovka: automatická
Počet stupňov: 6
Elektrický dojazd: 48-49 km
Kombinovaná spotreba podľa výrobcu 1,9 l na 100 km
Spotreba podľa palubného počítača počas testu: 3,6 / 100 km (6,2 l/100 km)
Pneumatiky: Pirelli Scorpion
Verzia/akciová cena
Jeep Compass 4xe 1,3 Turbo PHEV Upland (testovaný model) od 45 990 €
Jeep Compass 4xe 1,3 Turbo PHEV High Upland od 45 990 €
Jeep Compass 4xe 1,3 Turbo PHEV Night Eagle od 40 470 €
Jeep Compass 1,5 e-Hybrid Longitude (4×2) od 32 300 €

Recenzia

Jeep Compass 4xe 1,3 Turbo PHEV Upland

Výhody

  • Imidž značky Jeep
  • Skvelý pohon všetkých kolies 4xe
  • Užívateľsky prívetivý interiér

Nevýhody

  • Malá palivová nádrž
  • Spotreba paliva pri vybitej batérii
  • Aerodynamická lišta predného nárazníka obmedzujúca terénne vlastnosti
Exit mobile version