Autoinak.sk

Test: Jeep Compass – Kultová DNA v modernej podobe

Jeep Compass

Automobilový svet ponúka pestré spektrum rôznorodých výrobcov. Len máloktorá z automobiliek ale zároveň zastáva aj pozíciu „kultovej“ značky. Medzi výrobcov s neopakovateľným imidžom ale bezpochyby patrí americký Jeep. Práve táto značka je dodnes jedným zo symbolov pre jazdu v teréne. Okrem legendárneho offroadu Wrangler má dnes už aj Jeep pomerne bohaté modelové portfólio. V najžiadanejšej kategórii tzv. kompaktných SUV značku reprezentuje model Compass. Všeobecne obľúbený model dokázal bezpochyby aj do tejto kategórie kompaktných SUV priniesť určitú dávku nezameniteľnej DNA značky Jeep. Aktuálna druhá generácia tohto modelu je v globálnom ponímaní zároveň už niekoľko rokov vôbec najžiadanejším modelom značky! My sme tento obľúbený model otestovali vďaka spolupráci s novým žilinským zastúpením značky Jeep.

Model Jeep Compass s výkonnejšou zážihovou motorizáciou 1,4 MultiAir, skombinovanou s 9-stupňovou automatickou prevodovkou, vo verzii s pohonom všetkých kolies a v druhej najvyššej verzii Limited, nám na test zapožičala spoločnosť Auto Becchi Žilina.

Rýchle fakty:

Fotogaléria Jeep Compass

Značka Jeep reprezentuje v súčasnosti výkladnú skriňu americkej vetvy koncernu FCA (FIAT Chrysler Automobiles). A niet sa čomu čudovať. Táto legendárna offroad ikona má silné renomé a množstvo fanúšikov na celom svete. Vedenie koncernu preto masívne investovalo do nových modelov s logom Jeep. Ortodoxné offroady, na čele s modelmi ako Wrangler a Grand Cherokee, aktuálne dopĺňajú aj univerzálnejšie a dostupnejšie SUV-čka, ako je Jeep Renegade alebo Jeep Compass. Práve druhý menovaný model má v hľadáčiku dnes takú obľúbenú kategóriu kompaktných SUV.

Prvá generácia tohto modelu bola predstavená už v roku 2006. Tzv. „baby“ Jeep v tých časoch pútal pozornosť predovšetkým svojím kontroverzným dizajnom. Aktuálna druhá generácia bola oficiálne predstavená v závere roka 2016. Po dizajnovej stránke sa nový model v druhom pokračovaní značne inšpiroval väčším a luxusnejším súrodencom Grand Cherokee. Zvolená stratégia sa prakticky okamžite premietla aj do obrovského záujmu zo strany samotných zákazníkov. Compass sa v globálnom meradle stal najpredávanejším modelom značky. V Európe pripadá práve na tento model dokonca až 40 % odbytu spomedzi všetkých vozidiel Jeep.

Model Compass patrí k zástupcom dnes tak mimoriadne obľúbenej kategórie kompaktných SUV.

Aktuálne si je možné obľúbený model ešte stále zadovážiť s tradičnými zážihovými, resp. vznetovými motorizáciami. Benzínový základ predstavuje testovaná motorizácia 1,4 MultiAir s výkonom 140, resp. 170 koní. Najdostupnejšia verzia sa aj v prípade značky Jeep kombinuje s pohonom „len“ predných kolies a 6-stupňovou manuálnou prevodovkou. Pohon 4×4 je v tomto prípade vyhradený len pre výkonnejšiu verziu v kombinácii s 9-stupňovým meničovým automatom.

Pre priaznivcov nafty má Jeep v ponuke turbodiesel 2,0 MultiJet s výkonom 140, resp. 170 koní. Naftové verzie sa štandardne dodávajú s pohonom 4×4. Pre slabší variant je okrem 6-stupňového manuálu k dispozícii opäť aj 9-stupňový automat. Silnejšia verzia sa dodáva výhradne len v kombinácii s 9-stupňovým automatom. Vrcholom ponuky je aj v tomto prípade verzia Trailhawk, obohatená o redukciu a ešte vyspelejší pohon 4×4, ktorá je dostupná výhradne s najvýkonnejším turbodieslom.

Testovaná verzia pod prednou kapotou ukrývala preplňaný zážihový motor 1,4 MultiAir s výkonom 170 koní.

V blízkej budúcnosti Jeep vzhľadom na prísne EÚ emisné limity kompletne pozmení ponuku pohonných jednotiek pre model Compass. Benzínovou voľbou bude moderný 4-valec 1,3 FireFly a nafta presedlá na úspornejšiu motorizáciu 1,6 MultiJet. Pôvodný 9-stupňový meničový automat, vhodný do terénu, bude prekvapujúco nahradený dvojspojkovou DDCT prevodovkou. Z ponuky bežných verzií aj preto šokujúco vypadnú verzie s pohonom 4×4! Tie nahradí úplne nový benzínový plug-in hybrid 4xe. Ako už napovedá samotný názov, o pohon zadnej nápravy sa stará výhradne elektromotor. Jeep si aj pri tomto type štvorkolky mimoriadne verí. Pokračovania sa totiž dočká aj ikonická terénna verzia Trailhawk, postavená práve na tomto technickom základe!

Atraktívny dizajn inšpirovaný veľkým bratom

Pod obľúbenosť modelu Jeep Compass sa bezpochyby vo významnej miere podpísal jeho nielen atraktívny, ale zároveň aj robustný dizajn. Sebavedomé dizajnové línie a ikonický „hranatý“ nádych sú v tomto prípade celkom jasne inšpirované veľkým modelom Jeep Grand Cherokee.

Predné partie modelu Compass pripomínajú väčšieho súrodenca Grand Cherokee.

Masívnym predným partiám dominuje tradične široká maska chladiča s už neodmysliteľnými siedmimi segmentmi, ktoré predstavujú jedno z hlavných poznávacích znamení každého modelu Jeep. Kratučký predný previs s prakticky kolmým predným nárazníkom vo výraznej miere zlepšujú nájazdový uhol. Väčším súrodencom je jasne inšpirovaný aj dynamický vzhľad predných svetlometov. Z funkčnej stránky disponuje testovaná výbava Limited štandardne xenónovou technológiou s plne adekvátnym svetelným účinkom. Súčasťou výbavy je v tomto prípade už aj spoľahlivo fungujúce automatické prepínanie diaľkových svetiel.

Mimoriadne robustne a odolne pôsobí testovaný exemplár aj pri pohľade z profilu. Svalnaté a z karosérie čiastočne vytiahnuté blatníky zdobí masívna plastová ochrana s „hranatým“ tvarovaním. Efektné dvojfarebné kolesá z ľahkých zliatin mali pri testovanom exemplári obuté pneumatiky s priemerom 18 palcov a stále dostatočnou výškou bočného profilu. Potenciálne je tak vhodné aj na občasné využívanie v teréne. Podvedomú emóciu akejsi mechanickej odolnosti vo finále ešte znásobuje robustný koncový stĺpik, ktorý opticky ozvláštňuje pochrómovaná lišta zbiehajúca do spodnej línie zadného okna.

Pri pohľade z profilu dokonale vyniká celková robustnosť modelu Jeep Compass.

Dizajnovo jednoduchej zadnej časti dominuje okrem originálnych koncových svetiel s LED technológiou opäť robustný nárazník s odolnou plastovou ochranou v spodnej časti. Príjemné dynamické ozvláštnenie predstavuje v tomto smere dvojitá koncovka výfukového systému. V sumári možno za vyslovene elegantný až luxusný prvok testovaného kúsku považovať aj efektný biely farebný odtieň s výstižným prívlastkom Alpine.

Robustnosť a odolnosť pokračuje aj v interiéri

Pravoverný duch značky Jeep je citeľný aj pri prvom kontakte s interiérom kompaktného modelu Compass. V tejto súvislosti zamrzí snáď len akési neúplné prekrytie inak masívnych prahov na dverách. Od vyčnievajúcej spodnej plastovej lišty si pri zlých poveternostných podmienkach nie je vôbec ťažké nechcene zašpiniť nohavice alebo iný odev.

Nástupné prahy sú pomerne široké a ich prekrytie je len čiastočné.

Palubná doska zaujme svojou celkovou robustnosťou. Na pohľad jednoduché materiály, resp. obklady pri podrobnejšom preskúmaní určite nesklamú ani z hľadiska svojho kvalitatívneho prevedenia. Vzhľadom na pôvod tohto modelu je vo finále celkové dielenské opracovanie interiéru príjemným prekvapením. Za typicky „americké“ tu možno považovať snáď len okolie štartovacieho tlačidla, ktoré tvoria vyslovene tvrdé plasty. Celkový pocit odolnosti okrem dizajnu palubnej dosky pripomínajú aj masívne ovládacie prvky, s ktorými prichádza vodič najčastejšie do kontaktu. Reč je, samozrejme, o tradične hrubom volante a rovnako voliči automatickej prevodovky s dlhou rukoväťou.

V rámci prístrojového panelu vsádza model Compass na tradičné analógové „budíky“. Priestor medzi nimi ale vypĺňa pomerne veľký displej palubného počítača s vydareným grafickým stvárnením. V menu jednotlivých vyobrazovacích údajov možno nájsť aj vyslovene zaujímavé hodnoty, ako je aktuálna teplota prevodovky či napätie akumulátora. Samozrejme, aj tomto v prípade treba pri palubnom počítači, ako aj centrálnom infotainmente počítať pri značke Jeep s už „tradičnou“ absenciou slovenčiny, resp. češtiny.

Mohutným dojmom pôsobí aj palubná doska modelu Jeep Compass.

Dominantou palubnej dosky je pomerne veľký displej multimediálneho rozhrania Uconnect, štvorcového tvaru s priemerom 8,4 palca. Ovládanie jednotlivých funkcií je pomerne intuitívne a jednoduché. V testovanej verzii Limited je súčasťou infotainmentu už aj navigačný modul. Za mierne sklamanie možno v tomto prípade označiť výstup z parkovacej kamery. Aj napriek pomerne veľkej obrazovke ponúka kamera v dnešnej dobe už len priemerné rozlíšenie. Palec hore si oproti kamere zaslúži ovládanie klimatizácie so zdvojenou funkciou. Mimo samotnej dotykovej obrazovky možno najdôležitejšie funkcie klimatizácie ovládať aj prostredníctvom samostatného modelu s dostatočne veľkými tlačidlami. Z praktickej stránky na palube absentuje priečinok vhodný na odloženie moderného smartfónu. Časť stredovej konzoly, ktorá je pri konkurentoch zaužívaná na odloženie tohto zariadenia, v prípade testovaného modelu vypĺňa dominantný volič jazdných režimov.

Pýchou značky sú tradične práve terénne schopnosti. Aj testovaná jednoduchšia verzia pohonu 4WD Selec-Terrain ponúka celkovo až štyri režimy pre jazdu v teréne. Ich zmena je sprevádzaná efektnou animáciou palubného počítača. Historický odkaz tohto výrobcu s hrdosťou pripomínajú aj ďalšie nenápadne detaily. Ľavý spodný roh čelného skla zdobí miniatúrna silueta legendárneho modelu Willys a rovnaký model sa v animáciách objaví aj po aktivovaní adaptívneho tempomatu alebo parkovacieho asistenta. Mimochodom, Jeep Compass má, samozrejme, aj reálny kompas. Ten je pevnou súčasťou grafickej časti palubného počítača.

Prepracované detaily odkazujúce na históriu potešia každého majiteľa modelu Compass.

Offroad DNA značky je jasne citeľná aj v rámci príjemne vysokého posedu za volantom. Compass má na rozdiel od väčšiny konkurentov v tomto smere jednoznačne bližšie k svetu terénnych vozidiel ako ku klasickým „osobákom“. Dostatočne dimenzované predné sedadlá s naznačeným bočným vedením sú vhodné aj na dlhé diaľničné presuny. Vďaka už spomenutému vyššiemu posedu možno za nadpriemerný označiť aj výhľad, resp. rozhľad z vozidla.

Príjemným prekvapením sú rozhodne aj priestorové pomery v druhom rade. Rodinne orientovaní užívatelia ocenia variabilitu druhého páru dverí. Tie je v prípade potreby možné otvoriť prakticky až do pravého uhla. Veľkorysá priestorová ponuka pre nohy aj hlavy znamená, že sa tu za seba dokážu pohodlne a s rezervou usadiť aj dospelí s výškou presahujúcou 180 cm. Úzke prostredné operadlo je možné jednoducho sklopiť, a tak má aj posádka druhého radu k dispozícii nielen dostatočne širokú lakťovú opierku s objemnými boxmi na nápoje.

Modul multimediálneho rozhrania U Connect s dostatočne veľkou dotykovou obrazovkou.

Batožinový priestor ponúka v základnom usporiadaní dostatočný objem na úrovni 438 litrov. Pod inak polohovateľnou medzipodlahou si pri testovanom exemplári našla miesto vždy užitočná rezervná pneumatika. Jeep sa „pohral“ aj s elektrickým otváraním piatych dverí. Tlačidlo na zatváranie kufra sa v tomto prípade nachádza netradične na ľavej bočnej stene batožinového priestoru. V praxi tak naň dočiahnu napríklad aj deti. Mechanizmus ale v prípade neznalej osoby reaguje aj na klasické manuálne „zabuchnutie“ piatych dverí. Naopak, ako vyslovene nepraktickú možno označiť demontáž členitého krycieho plátu. Po sklopení zadných operadiel vzniká takmer ideálna rovina s maximálnou prepravnou kapacitou na úrovni 1251 litrov.

Testovaná verzia Limited sa už vyznačuje pomerne bohatou výbavou. Zo všetkých dostupných prvkov na palube vypichneme napríklad jazdné asistenčné systémy vrátane monitorovania mŕtveho uhla a detekcie prekážok za vozidlom, parkovacie senzory po celom obvode vozidla, parkovací asistent, bezkľúčový prístup a štartovanie a mnoho iného.

Veľkorysé priestorové pomery panujú aj v druhom rade.

Schopný na ceste aj v teréne

Na modely značky Jeep sú vždy už automaticky kladené aj určité offroad vlastnosti, spojené so schopnosťami pre jazdu v teréne. V dnešnej dobe ale napriek tomu väčšina SUV trávi svoj život takmer zásadne na spevnených komunikáciách. Američania si preto v prípade modelu Compass dali za úlohu postaviť schopný automobil vhodný do oboch týchto svetov.

Pri hodnotení dojmov z jazdy začnem práve na klasických spevnených cestách. Naladenie podvozka má v tomto prípade bližšie ku komfortnému než športovému charakteru. Testovaný kúsok dokázal v rámci podvozka reálne veľmi dobre absorbovať bežné nerovnosti našich ciest. Aj napriek vyššej stavbe karosérie sa nič dramatické nedeje ani pri dynamickejšom nájazde do zákruty. Compass sa spôsobom sebe vlastným nakloní, ale zároveň stále počúva na povely vodiča smerom od volantu. Aj napriek tejto vlastnosti a adekvátnemu vyladeniu podvozka nemá testovaný kúsok vo finále prehnané športové ambície. Celkovému charakteru vozidla oveľa viac svedčí plynulá jazda v rámci dodržiavania predpísaných rýchlostných limitov. Riadenie kladie vodičovi len minimálny odpor, čo môže prísť vhod nielen v teréne, ale aj pri tesnom manévrovaní napríklad na parkovisku. V rámci celkového cestovného komfortu musíme pochváliť aj solídne odizolovanie priestoru pre posádku.

Batožinový priestor ponúka v základe 438 litrov.

Jednoduchšia verzia pohonu 4×4 Selec-Terrain za priaznivých adhéznych podmienok v automatickom režime jazdy prenáša hnaciu silu výhradne na kolesá prednej nápravy. Tým sa, samozrejme, šetrí drahocenné palivo. V prípade zhoršenej priľnavosti sa bleskurýchle automaticky pripája aj pohon zadnej nápravy. Permanentnú „štvorkolku“ si je zároveň možné aktivovať aj manuálne, prostredníctvom voliča Selec-Terrain. Softvérové nastavenie elektroniky v prípade jazdy mimo spevnených ciest počíta so špeciálnymi módmi určenými pre sneh, piesok a blato. Po navolení akéhokoľvek terénneho režimu sa automaticky uzavrie aj medzinápravový diferenciál.

Počas upršaných testovacích dní sme v našich podmienkach v teréne pochopiteľne najviac ocenili „blatový“ režim. Elektronika v tomto prípade veľmi citlivo prenáša krútiaci moment na kolesá s najlepšou trakciou. A aj pri nešetrnom zošliapnutí pedála akcelerátora sa snaží čo najviac eliminovať neefektívny preklz kolies. Vďaka tejto funkcii dokázal Compass zdolať aj pomerne prudké stúpania po podmočenej lúke. Ako limitujúci faktor sa v prípade testovaného kúsku ukázali v náročných podmienkach až obuté pneumatiky. Plášte Bridgestone Dueler sú predsa len určené skôr na klasickú cestu ako na zdolávanie nástrah terénu. Testovaný exemplár pomerne s istotou zvládol aj simulované kríženie náprav. Elektronika po počiatočnom „premýšľaní“ dokázala následne poslať dostatok sily na kolesá s lepším záberom. Vo finále toho kompaktný Jeep zvládne v teréne rozhodne o niečo viac ako väčšina jeho konkurentov. Mimo spevnenej cesty predstavujú výhodu i nájazdové, resp. prejazdové uhly v kombinácii so solídnou svetlou výškou. Na jej limity vodiča decentne upozorní v predstihu praktická ochranná gumová lišta v spodnej časti nárazníka. V sumári mi pri takto vybavenom vozidle s určitými offroad ambíciami chýbal najviac zjazdový asistent. Ten je prekvapivo výsadou len špičkovej terénnej verzie Trailhawk.

Volič režimov pohonu všetkých kolies Selec-Terrain.

Zaujímavou voľbou bola v prípade testovaného exemplára prepĺňaná benzínová motorizácia 1,4 MultiAir so solídnym výkonom až 170 koní. Zážihová pohonná jednotka dáva v princípe väčší zmysel pri častejšom využívaní v meste a na spevnených komunikáciách. Pocitová jazdná dynamika pri zrýchlení pôsobí dokonca o niečo lepším dojmom, ako uvádza samotný výrobca v technickej špecifikácii. Relatívne malému objemu motora ale zároveň nemožno nič zásadné vyčítať ani v teréne. Počítať tu ale treba s logicky vyššou spotrebou paliva.Jasnou výhodou je v tomto prípade 9-stupňový automat od firmy renomovaného výrobcu ZF s klasickou meničovou koncepciou. Vyladenie softvéru prevodovky drží motor v náročnejších podmienkach vždy v adekvátnych otáčkach, aby sa mohol vodič v prípade potreby oprieť o potrebný krútiaci moment, a to napríklad pri pomalých prejazdoch cez terénne zlomy. Výhodou klasického automatu je aj jeho odolnosť voči prípadnému prehrievaniu sa.

Prístrojový panel kombinuje analógové budíky s atraktívnou grafikou palubného počítača.

Automat vo všeobecnosti preraďuje veľmi hladko a rozvážne. V teréne sa logicky využívajú predovšetkým veľmi krátke prvé tri prevody. Pri bežnej jazde po meste a okreskách sa k tomuto spektru pridávajú ďalšie štyri prevody. Ôsmy, resp. deviaty stupeň prichádzajú následne k slovu až pri vysokom rýchlostnom tempe, resp. diaľničných presunoch.

Spotreba paliva v našom teste približne o dva litre prekonala údaje, ktoré deklaruje výrobca. Výsledný priemer sa podľa palubného počítača ustálil na hodnote 9,7 litra na každých 100 kilometrov. Na obranu modelu Compass ale treba uviesť, že sme testovali prakticky nové a ešte nezabehnuté vozidlo. Spotrebe v prípade testovaného exempláru nehrali do karát ani výjazdy do terénu. Pri pokojnej a rozvážnej jazde nie je napriek tomu s daným modelom príliš náročné jazdiť približne za 8 l na každých 100 km. Naopak, v teréne a pri vysokej záťaži spotreba hravo prekonáva aj 12-litrovú hranicu. Pri častejšom využívaní mimo spevnených ciest by som preto v prípade modelu Compass uprednostnil skôr jeho turbodieslový ekvivalent.

Jeep Compass toho v teréne zvládol prekvapivo veľa.

A náš celkový dojem?

Druhá generácia modelu Jeep Compass prináša do triedy kompaktných SUV čerstvý vietor. Aj v tomto prípade je jasne citeľná DNA kultového amerického výrobcu. Compass vo finále prekonal naše očakávania v jazde na asfaltových komunikáciách a zároveň potvrdil svoje očakávané kvality mimo spevnených ciest. Vzhľadom na ponúkanú komplexnosť, určitú výnimočnosť a pomerne bohatú výbavu vyznieva v tomto prípade pomerne zaujímavo aj výsledná cenovka.

Autor: Peter Hlačik/ Foto: Filip Lehotský

Testovací diár:

Model: Jeep Compass 1,4 MultiAir 170K Limited
Dĺžka: 4394 mm
Šírka: 2033 mm
Výška: 1644 mm
Rázvor: 2636 mm
Objem kufra: 438 litrov
Motor: zážihový (benzín)
Pohon: 4×4
Počet valcov: 4
Kombinovaný výkon kW/koní: 125/170
Krútiaci moment Nm: 250
Pohotovostná hmotnosť: 1549 kg
Maximálna rýchlosť km/h: 200
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h: 9,5 s
Prevodovka: automatická meničová
Počet stupňov: 9

Kombinovaná spotreba podľa výrobcu 7,8 l na 100 km
Spotreba podľa palubného počítača počas testu: 9,8/100 km
Pneumatiky: Bridgestone Dueler H/P

Recenzia

Jeep Compass 1,4 MultiAir 170K Limited

87% Skóre

Dĺžka: 4 394 mm Šírka: 2 033 mm Výška: 1 644 mm Rázvor: 2 636 mm Objem kufra: 438 litrov Motor: zážihový (benzín) Pohon: 4x4 Počet valcov: 4 Kombinovaný výkon kW/koní: 125/170 Krútiaci moment Nm: 250 Pohotovostná hmotnosť: 1549 kg Maximálna rýchlosť km/h: 200 Zrýchlenie z 0 na 100 km/h: 9,5 s Prevodovka: automatická meničová Počet stupňov: 9 Kombinovaná spotreba podľa výrobcu 7,8 l na 100 km Spotreba podľa palubného počítača počas testu: 9,8 / 100 km Pneumatiky: Bridgestone Dueler H/P

Výhody

  • Atraktívny dizajn + imidž značky
  • Schopnosti v teréne
  • Komfortný podvozok

Nevýhody

  • Absentujúci komunikačný jazyk v podobe slovenčiny resp. češtiny
  • Vyššia spotreba paliva
  • Neprakticky vyriešené krycie plato

Recenzia

  • Dizajn 100%
  • Interiér 80%
  • Praktická stránka 90%
  • Jazdné vlastnosti 80%
  • Pohonná sústava 80%
  • Cena 90%

Jeep Compass 1,4 MultiAir 170K Limited DEALS

Zhromažďujeme informácie z mnohých obchodov za najlepšiu dostupnú cenu

Najlepšia cena

18489€
Exit mobile version