Autoinak.sk

Test: Jeep Renegade 4xe – Prispôsobivá legenda

Test Jeep Renegade 4xe 2021

Čoraz prísnejšia emisná legislatíva spôsobuje vrásky všetkým automobilkám. Prispôsobenie sa novým výzvam je zároveň oveľa náročnejšie pre značky, ktoré si svoj imidž vybudovali na odlišných hodnotách, ako je ekológia. Presne to tejto skupiny sa radí aj offroad legenda, teda značka Jeep. Američania zareagovali na vyššie spomenuté výzvy v podobe pre značku revolučného pohonu 4xe. Úplne nový plug-in hybridný pohon sa v priemere dostal do najmenších modelov Renegade a Compass. Jeep aj napriek absencii priameho mechanického prepojenia náprav garantuje zachovanie nadštandardných offroad schopností, o čo sme sa reálne presvedčili pri teste modelu Jeep Renegade.

Nový Jeep Renagade 4xe v plug-in hybridnej verzii, pozostávajúci z benzínovej motorizácie 1,3T GSE a elektrosústavy s kombinovaným výkonom 190 koní, vo výbave Limited, nám na test zapožičala spoločnosť Auto Becchi Žilina.

Rýchle fakty:

Fotogaléria Jeep Renegade 4xe

Značka Jeep z historického hľadiska zadefinovala offroad kategóriu. Dynamicky sa meniaca doba s nástupom popularity tzv. mestských SUV zlákala aj americkú legendu. V roku 2014 sme sa v premiére dočkali logického kroku v podobe predstavenia najmenšieho člena rodiny – modelu Renegade. Kontroverzné označenie Renegade znamená v preklade odpadlík, Jeep zvykol používať v rámci niektorých verzií už aj v minulosti. Automobilka týmto označením zároveň vtipne reaguje na potenciálnu kritiku zarytých priaznivcov offroad legendy.

Faktom je, že aj bejby Jeep so sebavedomým dizajnom, odkazujúcim na bohatú históriu značky, ponúka imidžovú alternatívu voči bežným konkurentom v segmente malých SUV. Po facelifte z roku 2018 zaznamenal Renegade ďalší mimoriadne významný míľnik v podobe príchodu technológie 4xe.
Ako už napovedá samotný názov, Jeep v tomto prípade vyvinul „revolučný“ pohon všetkých kolies bez mechanického prepojenia oboch náprav! Ekologický aspekt podčiarkuje plug-in hybridná technológia, kde pri nabitej 11,4 kWh batérii dokáže testovaný model absolvovať niekoľko desiatok kilometrov aj na bezemisný, teda čisto elektrický pohon.

Renegade, teda „odpadlík“, je najmenším členom rodiny Jeep.

Základom technológie 4xe je nový koncernový benzínový motor 1,3 FireFly, ktorý sa stará výhradne o pohon prednej nápravy. Zadné kolesá následne roztáča samostatný elektromotor so stálym prevodom. Súčasťou systému je aj samostatný motor-generátor, ktorý sa v prípade vybitej batérie stará o distribúciu elektrickej energie smerom k zadnej náprave. Plechovým krytom ochránená batéria plug-in hybridného systému je umiestnená v podlahe, v miestach, kde kedysi rotoval kardan. Vďaka takému riešeniu vo finále neutrpela ani praktická stránka vozidla. Jeep si s technológiou 4xe evidentne verí. Okrem modelov Renegade a Compass ju aktuálne ponúka už aj v ikonickom modeli Wrangler.

Testovaný Jeep Renegade 4xe je dostupný v dvoch výkonových verziách. Dostupnejší variant motorizácie 1,3 T GSE PHEV disponuje výkonom 190 koní a silnejšia verzia ponúka výkon až 240 koní. Okrem pohonu oboch náprav 4xe je v obidvoch prípadoch samozrejmosťou aj kombinácia so 6-stupňovou automatickou prevodovkou.

Horúcou novinkou v podobe verzií pre model Renegade je plug-in hybrid a pohon 4xe.

Už na prvý pohľad pravý Jeep!

Renegade si už na prvý pohľad zakladá na svojom imidži. Jeep prináša aj do segmentu malých SUV drsné a hranaté krivky, ktoré sú pevnou súčasťou DNA tohto výrobcu. Dizajn testovaného modelu zároveň v mnohých detailoch čerpá aj z historického dedičstva. Nová plug-in hybridná verzia je po optickej stránke až na pár detailov identická s faceliftovým modelom predstaveným v roku 2018.

Opticky svalnatej prednej časti dominuje tradičná maska chladiča so siedmimi obdĺžnikovými prieduchmi. V kombinácii so svetlometmi okrúhleho tvaru ide o typický dizajnový prvok modelov značky Jeep, s ktorým prišiel už legendárny model Willys. Svetlá testovanej verzie okrem toho disponovali výkonnou LED technikou s presvedčivým svetelným účinkom. Špecialitou hybridnej verzie je emblém Jeep s modrastým podfarbením. Celkovo drsný charakter pripomína i robustný predný nárazník.

Imidžovo ladený dizajn modelu Renegade v sebe nesie jasný rukopis značky Jeep.

Typicky hranaté proporcie karosérie sú jasne viditeľné aj pri pohľade z profilu. Offroad nádych aj v tomto priestore evokuje masívne ochranné oplastovanie, ako aj „svalnato“ vystúpené blatníky. Kolesá testovanej verzie Limited pozostávajú z efektných zliatinových diskov a 18-palcových pneumatík s adekvátnou výškou bočného profilu. Celkový štýl vo finále dotvára aj vizuálne atraktívna testovaná tyrkysová metalíza s prívlastkom Bikini.

Geometrické tvary s náznakom hrán dominujú aj kolmej zadnej časti. Za najvýraznejší dizajnový prvok tohto priestoru možno považovať autentické koncové LED svetlá s originálnou grafikou. Masívny zadný nárazník plug-in hybridnej verzie ozvláštňuje aj plne funkčná koncovka výfukového systému. Na nový hybridný pohon v útrobách odkazuje decentný štítok 4xe. Užívateľská kritika v tomto priestore ale smeruje k umiestneniu parkovacej kamery, ktorá sa pri daždi, resp. snežení veľmi rýchlo ušpiní.

Hranaté proporcie vyzerajú drsne a zároveň umožňujú čarovanie s vnútorným priestorom.

DNA značky Jeep dominuje aj v interiéri

Prítomný plug-in hybrid o sebe nedáva príliš okázalo vedieť ani v priestore pre posádku. Jeep tu ostáva sám sebou. Palubná doska, ako aj okolité obklady sa vyznačujú robustnou konštrukciou. Jeep ako jeden z mála súčasných výrobcov v rámci palubnej dosky uprednostňuje skôr odolné a ľahko udržiavateľné materiály pred efektom s aplikáciou klavírneho laku či iných lesklých plôch. Celkový vek modelu Renegade ale pripomínajú niektoré až príliš jednoduché detaily. Do tejto kategórie sa radia vyslovene plastové prepínače smeroviek a stieračov alebo „drsné“ dielenské opracovanie okolia štartovacieho tlačidla.

DNA značky v prípade testovaného exempláru zároveň podčiarkuje skôr práca s mnohými detailmi. Dizajnový motív klasickej prednej masky možno nájsť napríklad v moduloch reproduktorov predných dverí či na plastovom kryte uchytenia vnútorného spätného zrkadla. Offroad gény okrem toho jasne pripomína aj funkčný detail v podobe masívneho madla v priestore pred predným spolujazdcom.

Palubná doska modelu Jeep Renegade 4xe.

Plug-in hybridnej technike sa logicky prispôsobilo niekoľko ovládacích prvkov. Prístrojový panel ponúka aj v tomto prípade vydarenú kombináciu analógových ukazovateľov a veľkého grafického displeja. Pravý budík je zameraný výhradne na funkciu hybridného pohonu. Palubný počítač okrem kvalitnej grafiky ponúka veľmi široké spektrum možností preferovaného vyobrazovania údajov. Jeho jednotlivé grafické polia si je zároveň možné prispôsobiť podľa osobnej preferencie. V menu okrem podrobnej analýzy spotrieb a dojazdu nechýbajú napríklad ani funkčné údaje o teplote motorového oleja, prevodovke alebo aktuálnom napätí batérie.

Hybridné aplikácie doplnili aj menu položiek už známeho multimediálneho rozhrania Uconnect, s dotykovou obrazovkou zabudovanou priamo do palubnej dosky. Systém okrem navigácie či ovládania audia disponuje aj modernou mobilnou konektivitou. Funkčnou zaujímavosťou je aj zdvojená možnosť ovládania klimatizácie. Okrem layoutu dotykovej obrazovky je možné ovládať ju aj prostredníctvom klasického hardvérového modulu umiestneného hneď pod displejom.

Hybridnému pohonu bol logicky prispôsobený prístrojový panel, palubný počítač ponúka množstvo variácií.

Veľkú pochvalu si zaslúžia aplikácie zamerané na plug-in hybridnú funkciu. Okrem momentálnej činnosti pohonu či sledovania spotrieb si je možné nastaviť aj mód šetrenia elektrickej energie na neskôr alebo alternatívne dobíjanie batérie prostredníctvom spaľovacieho motora. Ešte viac sa mi páčila variácia manažmentu nabíjania. To si je možné vzhľadom na odber elektrickej energie zo siete prispôsobiť v niekoľkých úrovniach.

Menší nabíjací výkon môže prísť vhod napríklad na horskej chate či v situáciách s preťaženou elektrickou sieťou. Jeep by v rámci celkového veľmi dobrého dojmu mohol v tomto prípade ešte popracovať na lepšom rozlíšení parkovacej kamery. Pri Uconnect treba zároveň stále počítať s absenciou slovenského, resp. českého jazyka, ktoré supluje angličtina.

Okrem tradičného modulu Jeep Selec-Terrain sú tu k dispozícii aj tri jazdné módy hybridného pohonu.

Hybridnému pohonu je prispôsobená aj trojica nových jazdných módov, ktoré sa ovládajú prostredníctvom tlačidiel situovaných hneď vedľa voliča pohonu všetkých kolies Jeep Selec-Terrain. Na autentickú SUV atmosféru na palube odkazuje aj prirodzene vyšší posed za volantom. Veľmi dobrý rozhľad z kabíny čiastočne obmedzujú len príliš masívne predné stĺpiky karosérie, predovšetkým v ich spodnej časti. Cestovný komfort však zvyšujú adekvátne nadimenzované predné sedačky.

Až prekvapivo veľkorysé a v oblasti hlavy aj mimoriadne vzdušné priestorové pomery panujú aj v druhom rade. Renegade vďaka krabicovitému tvaru doslova čaruje s priestorom. Na nedostatok miesta sa tu nebude sťažovať ani dvojica štandardne urastených dospelých. Rodinnú orientáciu zároveň pripomína aj druhý pár dverí, ktoré je možné otvoriť prakticky až do pravého uhla.

Druhý rad prekvapuje vzdušnosťou a celkovou priestrannosťou.

Batožinový priestor ponúka v základnom usporiadaní pravidelný tvar s kapacitou 330 litrov. Na každodennú réžiu bežnej rodiny tento objem s rezervou postačuje. Renegade na druhej strane nepatrí medzi objemových rekordérov. Američania si o to viac dali záležať na praktických riešeniach. Pod podlahou kufra si svoje miesto našla napríklad praktická rezervná pneumatika! Po sklopení zadných sedačiek vzniká takmer ideálne rovná podlaha a celková kapacita kufra narastie na 1277 litrov.

Z hľadiska výbavy na palube sa testovaná verzia Limited radí medzi cenovo najdostupnejšie alternatívy. Aj napriek tomu sú jej súčasťou aj prvky ako adaptívny tempomat, sledovanie jazdných pruhov, varovanie pred čelným nárazom, monitorovanie únavy vodiča, cúvacia kamera a parkovacie senzory, dvojzónová automatická klimatizácia alebo navigácia. Z príplatkových prvkov ma príjemne prekvapilo veľmi dobre hrajúce audio značky Kenwood, ako aj paket LED svetiel, s funkciou automatického prepínania diaľkového módu.

Batožinový priestor pojme v základe 330 litrov.

Jeep je stále Jeep

Plug-in hybridy predstavujú pre mnohých pomyselný ideál, ktorý v sebe kombinuje určité výhody elektromobilu s prednosťami automobilov s konvenčným pohonom. Pre značku Jeep zároveň predstavoval tento typ pohonu obrovskú výzvu.

Američania si nemôžu dovoliť hazardovať so svojím imidžom offroad legendy ani v prípade najmenšieho SUV Renegade. Inými slovami, Jeep je Jeep a schopnosťami mimo spevnených ciest by mal mať nad konkurenciou vždy navrch. Pravdepodobne aj preto je nový typ pohonu všetkých kolies 4xe inou „štvorkolkou“, ako ponúka konkurencia. Kultový výrobca sa o niečo viac ako na samotnú úsporu paliva sústredí na celkovú všestrannosť a maximálnu využiteľnosť tohto typu pohonu.

Jeep Renegade 4xe ponúka v jednom balení automobil viacerých tvárí.

Testovaný model aj napriek už na pohľad vyššej stavbe karosérie prekvapuje dospelým naladením podvozka. Renegade sa cíti veľmi dobre aj na klasických asfaltových komunikáciách. Pri náznaku dynamickej jazdy sa karoséria v zákrutách na moje prekvapenie nakláňa len minimálne. Malý Američan zároveň veľmi pohotovo reaguje aj na povely vodiča smerom od riadenia. Pod tento fakt sa podpísalo aj nezávislé zavesenie všetkých kolies. Naladenie pruženia aj s pričinením 18-palcových diskov kolies predstavuje optimálny kompromis medzi ochotou filtrovania nerovností a jazdným zážitkom. Prílišné športové ambície vo finále krotí logicky vyššia hmotnosť vozidla.

Jeep Renegade je automobil viacerých tvárí. Okrem plug-in hybridnej zástavby ho do tejto pozície posúva aj charakteristika jednotlivých jazdných módov určených na spevnené cesty. Režim Sport v porovnaní s východiskovým módom Auto preferuje hlavne v podmienkach so zhoršenou adhéziou pohon zadnej nápravy. Naopak, režim Snow posiela podstatne viac krútiaceho momentu na predné kolesá.

Činnosť hybridného pohonu je možné sledovať prostredníctvom prehľadnej aplikácie.

Hybridný pohon tvorí okrem benzínovej motorizácie samostatný elektromotor starajúci sa výhradne o pohon zadných kolies. Systémový výkon testovanej špecifikácie dosahuje 190 koní. Po dynamickej stránke nepôsobí dostupný výkonový potenciál vyslovene výbušným dojmom. Nástup výkonu vrátane asistencie elektromotora možno označiť skôr ako lineárny. Tomuto trendu zodpovedá aj „hladké“ vyladenie pohonu so 6-stupňovou automatickou prevodovkou. Vodič má v rámci nastavenia hybridu k dispozícii tri samostatné jazdné režimy, ktoré dopĺňajú už známe možnosti jazdných módov Selec-Terrain.

Pri dostatočnej zásobe elektrickej energie preferuje Renegade 4xe aj vo východiskovom hybridnom móde logicky jazdu na elektrickú energiu. Len na „baterky“ je možné jazdiť aj „pevným“ aktivovaním režimu Electric. Počas testu v chladnom zimnom počasí sa nám pri viacerých nabitiach batérie podarilo na elektrinu absolvovať vzdialenosti od 28 až po 46 km. To vzhľadom na dané poveternostné podmienky považujem za veľmi dobrý výsledok.

Jeep sa aj v rámci pohonu 4xe stále drží svojej DNA offroad legendy.

Elektrický dojazd citeľne ovplyvňuje spôsob používania. V meste, resp. pri pohodovej jazde sa je možné pomerne ľahko priblížiť k hodnote dojazdu, ktorú udáva výrobca (49,6 km). Batérii s kapacitou 11,4 kWh ale z hľadiska celkového dojazdu príliš nevyhovuje ustálené vyššie rýchlostné tempo. Len na baterky, teda s pohonom zadnej nápravy, dokáže pritom Renegade uháňať až rýchlosťou atakujúcou diaľničný limit. Elektrický režim je primárne určený pre automatický jazdný mód. Pri aktivovaní režimu Sport, resp. niektorého z terénnych módov sa prakticky okamžite spustí aj spaľovací motor tak, aby mala batéria poháňajúca zadnú nápravu vždy dostatok energie.

V hybridnom móde jazdí Renegade logicky aj po „vybití“ akumulátora. Jazda len na elektrinu sa ale v tomto prípade dostáva k slovu pomerne zriedka. Pod tento fakt sa počas testovacích dní reálne mohlo podpísať aj chladné počasie s teplotami pod bodom mrazu.

Plug-in hybrid značky Jeep má veľmi dobre zvládnutý manažment dobíjania batérie.

Poslednú alternatívu jazdných módov reprezentuje režim E-Save. V tomto prípade sa energia v batériách uchováva na neskôr. Určitú zásobu elektrickej energie je možné získať aj tzv. rekuperáciou. V základnom nastavení sa po uvoľnení pedála akcelerátora Renegade 4xe svojou zotrvačnosťou správa ako bežný automobil. Intenzívnejšiu rekuperáciu je možné aktivovať samostatným tlačidlom vedľa parkovacej brzdy. No ani v tomto prípade nespomaľuje vozidlo po uvoľnení plynu príliš intenzívne a neprirodzene, za čo si novinka zaslúži veľký palec hore.

Konštruktéri značky Jeep sa sofistikovane pohrali aj s funkciou nabíjania z externého zdroja. I keď ani Renegade 4xe, tak ako väčšina plug-in hybridov, nepodporuje vysokovýkonné nabíjanie z moderných stojanov, tak sa jeho batéria nabíja prekvapivo rýchlo. Pri využití originálneho wallboxu trvá tento proces približne dve hodiny. Úplne mimo hry nie je ani nabíjanie prostredníctvom klasickej siete s napätím 230 V. Treba však počítať s časom cca 4 až 5 hodín podľa prispôsobenia sa možnostiam konkrétnej elektrickej infraštruktúry.

Intenzívnejšiu rekuperáciu si je možné aktivovať prostredníctvom tlačidla vedľa parkovacej brzdy.

V rámci testu „elektrickej“ štvorkolky som bol najviac zvedavý na jej terénny potenciál. V tejto disciplíne Jeep veľmi príjemne prekvapil. Pohon 4xe s offroad schopnosťami možno porovnávať aj s klasickou koncepciou pohonu! Vďaka veľmi dobre vyladenej elektronike zvládne Renegade väčšinu bežných prekážok zdolávať aj v automatickom režime. V režime 4WD Lock funguje systém veľmi precízne už aj pri náročnejšom krížení náprav. Najväčšou offroad chuťovkou ostáva režim redukcie 4WD Low. Tu elektronika pri nízkej rýchlosti simuluje stály pohon všetkých kolies. V tomto režime dokázal Renegade zdolať aj brodenie sa v hlbokom snehu. Svetlá výška podvozka dosahuje slušných 20 cm a Jeep myslel aj na ochranu podvozkových partií vrátane batérie.

Mierne za všeobecnými očakávaniami zaostáva len spotreba paliva. Pri sústredení sa na hospodárnu jazdu, s plne nabitou batériou, výsledný priemer podľa palubného počítača nakoniec prekročil 6-litrovú hranicu. Celkový priemer sa na konci testu ustálil na hodnote 8,3 l benzínu na každých 100 km. Na druhej strane, v neprospech spotreby sa určite podpísali aj nízke teploty a vo výslednom priemere sú započítané aj absolvované offroad pasáže. Vo všeobecnosti tu ale treba rátať aj s potenciálne častejšími návštevami čerpacích staníc. Komponenty elektrosústavy si vyžiadali svoju daň pri zmenšení palivovej nádrže, ktorá ponúka objem len 36 litrov.

Jeep Renegade 4xe sa terénu rozhodne nebojí.

A náš celkový dojem?

Plug-in hybrid v kombinácii s elektronicky ovládaným pohonom všetkých kolies zvládla značka Jeep na jednotku. V porovnaní s konkurentmi s obdobným typom pohonu všetkých kolies prichádza Jeep s vlastným rukopisom. Pohon 4xe sa v prvom rade drží tradície offroad legendy a až následne sa dostáva k slovu ekológia. Nový koncept pohonu vo finále imidžovo ladenému modelu Renegade veľmi pristane.

Autor: Peter Hlačik/Foto: Filip Lehotský

Testovací diár:

Model: Jeep Renegade 4xe 1,3 GSE PHEV Limited

Dĺžka: 4236 mm
Šírka: 1805 mm
Výška: 1667 mm
Rázvor: 2570 mm
Objem kufra: 330 litrov
Motor: hybridný (benzín + elektrina)
Pohon: všetkých kolies
Počet valcov: 4
Výkon kW/koní: 141/190
Krútiaci moment Nm: 270
Pohotovostná hmotnosť: 1770 kg
Maximálna rýchlosť km/h: 182
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h: 7,5 s
Prevodovka: automatická
Počet stupňov: 6
Kombinovaná spotreba podľa výrobcu: 2,0 l na 100 km
Spotreba podľa palubného počítača počas testu: 8,3/100 km
Pneumatiky: Kumho Wintercraft

Verzia/akciová cena
Jeep Renegade 4xe 1,3 GSE PHEV Limited (testovaný model): od 36 500 €
Jeep Renegade 4xe 1,3 GSE PHEV Night Eagle: od 33 400 €

Exit mobile version