Autoinak.sk

Test: Kia Ceed GT – Racionálne emócie

Test Kia Ceed GT

Kia v prípade najnovšej generácie modelového radu Ceed „trafila klinec po hlavičke“. Veľmi dobre jazdiaci základný hatchback dopĺňa tradične rodinne orientované kombi. Na dizajnové emócie útočí znovuzrodený ProCeed so štýlovou, ale zároveň aj praktickou karosériou v štýle shooting brake a na módny trend v podobe modelov so zdvihnutým podvozkom reaguje aj úplne nový XCeed. Konvenčné pohonné jednotky dopĺňa v prípade XCeed a kombi už aj plug-in hybridná alternatíva. Kórejčania okrem toho nezanevreli ani na emócie či zážitok z jazdy. Modelový rad Ceed v prípade hatchbacku a verzie ProCeed dopĺňajú aj športovo ladené verzie s tradičným prívlastkom GT a my sme dostali možnosť otestovať kratší karosársky variant v kombinácii s manuálnou prevodovkou.

Model Kia Ceed GT s najvýkonnejším benzínovým motorom 1,6 T-GDi, skombinovaný so 6-stupňovým manuálom, nám na test zapožičal slovenský importér vozidiel značky Kia.

Rýchle fakty:

Fotogaléria testovaného modelu Kia Ceed GT

História modelu Ceed, ako kompaktu prispôsobeného požiadavkám európskej klientely, sa začala písať už v roku 2006 predstavením prvej generácie. Kia postupom času získavala čoraz viac potrebného sebavedomia a pri druhej generácii obohatila ponuku modelov už aj o športovo ladenú verzia s prívlastkom GT.

Kórejčania sa v tomto prípade nesnažili postaviť vyslovene nekompromisný „hot hatch“. Namiesto toho si zvolili racionálnejšiu cestu v podobe dostatočne výkonného modelu vhodného na každodenné používanie. Okorenenú verziu GT si zachovala aj súčasná trieda generácie modelového radu Ceed. Okrem „základného“ hatchbacku je ostré „gétečko“ dostupné aj pri atraktívnom modeli ProCeed.

Špičkový model z rodiny Ceed tradične nesie označenie GT.

Po technickej stránke sa v rámci kompaktnej triedy môže špičkovými jazdnými vlastnosťami pochváliť už základný Ceed. V nemalej miere sa pod to podpísalo nezávislé zavesenie všetkých kolies s viacprvkovou zadnou nápravou. Konštruktérov značky Kia v tomto smere ctí, že pri verzii GT sa neuspokojili len so zástavbou výkonnejšej motorizácie. Technologických zásahov sa v tomto smere v porovnaní s bežnými verziami dočkal aj podvozok. Okrem zníženia svetlej výšky o 5 mm tu stojí za zmienku aj vyladenie diferenciálu s funkciou vektorovania krútiaceho momentu. Toto riešenie ešte viac vylepšuje jazdné vlastnosti predovšetkým pri dynamickom prejazde cez zákruty. Ešte športovejší charakter dostalo súčasne aj riadenie a brzdná sústava. Pomyselný punc kvality reprezentuje fakt, že aj na finálne naladenie modelu Kia Ceed GT dohliadal fenomenálny Albert Biermann!

Najdynamickejší člen rodiny Ceed je dostupný výhradne s jedinou motorizáciou. Podobne ako v prípade predchodcu, Kia aj v tomto prípade novej generácie modelu GT vsádza na prepĺňaný benzínový štvorvalec 1,6 T-GDi s výkonom 204 koní. Zákazník si vo finále vyberá prevodovku. Okrem klasiky v podobe 6-stupňového manuálu je v ponuke aj 7-stupňový dvojspojkový automat DCT.

Pod kapotou špičkovej verzie pracuje benzínový motor 1,6 T-GDi s výkonom 204 koní.

Optické svaly, ktoré príliš neprovokujú

Dizajn tretej generácie Kia Ceed môžeme vo všeobecnosti označiť ako nadčasový, ale zároveň aj „nekonfliktný“. Ostrý model v tomto smere prichádza s omnoho väčšou porciou vizuálnych emócií. Na druhej strane to GT s výraznými športovými doplnkami príliš nepreháňa.

Predným partiám dominuje v porovnaní s bežným modelom výraznejší a športovejší nárazník s masívnymi postrannými prieduchmi. Efektný detail v podobe „ice cubes“, teda štyroch svietiacich segmentoch denného svietenia integrovaných do hlavných svetlometov, dnes už pri využití výkonných full LED svetlometov dostali aj menej výkonní členovia rodiny. Športový derivát je ale okrem loga GT integrovaného v maske chladiča ľahko identifikovateľný aj podľa efektného čierno-červeného výpletu „grilu“ alebo podľa červenej linky umiestnenej v spodnej časti nárazníka.

Bočný profil Kia Ceed GT.

Rovnaký optický prvok v prenikavej červenej farbe dostali aj výraznejšie bočné prahy. Pri pohľade z profilu pútajú pozornosť aj kolesá z ľahkých zliatin s priemerom 18 palcov a opticky naznačenou centrálnou maticou. Ceed GT v rámci obutia vsádza na špičkovú výbavu v podobe lepivých pneumatík Michelin Pilot Sport.

Zadná silueta s prispením športového nárazníka s vertikálnymi „odrazkami“ a naznačeným difúzorom testovaný model opticky nielen rozširuje, ale zároveň aj pritláča smerom k vozovke. Koncové svetlá vrátane svetelného podpisu kopírujú ostatných členov rodiny. Výkon 204 koní pri modeli GT podčiarkujú dve koncovky výfukového systému, ktoré zároveň aj reálne plnia svoju funkciu. Decentnému športovému vzhľadu vo finále veľmi pristane aj metalický lak Lunar Silver, na ktorom vynikajú vyššie spomenuté kontrastné červené doplnky.

Zadným partiám dominujú dve koncovky výfukového systému a športový nárazník s náznakom difúzora.

Efektný interiér púta pozornosť kvalitou

V interiéri testovaného modelu Ceed GT je podobne ako pri zovňajšku už na prvý pohľad cítiť športový akcent a vizuálne emócie. Najvýkonnejší člen rodiny si zároveň v kabíne dokázal zachovať prakticky identickú mieru praktickosti, akou disponujú aj menej výkonné verzie. Úplne na začiatok musím aj v tomto prípade vyzdvihnúť výber použitých materiálov, ako aj ich špičkové dielenské opracovanie. Silnou stránkou testovaného modelu ostáva celková ergonómia s rozmiestnením jednotlivých ovládacích prvkov. Dôležité funkcie sú združené do samostatných prehľadných modulov s klasickými hardvérovými tlačidlami.

Dynamický potenciál ukrytý pod prednou kapotou podčiarkuje červené prešívanie prítomné napríklad aj na bočných paneloch dverí. Prístrojový panel môže za príplatok disponovať plne digitálnou verziou. Pri testovanom kúsku som si napriek tomu plnohodnotne vystačil aj s len prehľadnou „budíkovou“ verziou. Farebná grafika palubného počítača v prípade testovanej verzie disponuje aj tzv. GT módom. Tu môže vodič v efektnej podobe sledovať aj zaujímavé údaje, ako napríklad momentálny tlak turbodúchadla alebo aktuálne využívaná hodnota krútiaceho momentu.

Palubná doska modelu Kia Ceed GT.

Centrálnu časť palubnej dosky tradične vypĺňa do priestoru vystúpená dotyková obrazovka multimediálneho rozhrania, orientovaná smerom na vodiča. Z funkčnej a praktickej stránky chválim jej matný povrch, ktorý nie je prehnane náchylný na „nechcené“ odtlačky prstov. Logika ovládania, ako aj dostupné funkcie kopírujú menej výkonných členov rodiny. Prípadný ekvivalent GT módu, resp. športový displej však v menu infotainmentu absentuje. V rámci nového modelového roku Kia už dodáva ešte väčší displej s priemerom 10,25 palca a prepracovanejšími funkciami vrátane bohatého zastúpenia online aplikácií.

Vizuálne atraktívne predné sedadlá ponúkajú kombináciu kože a alcantary. Naznačené bočné vedenie nie je vyslovene nekompromisné, ale v zákrutách zároveň dokáže adekvátne zafixovať telo. Z hľadiska cestovného komfortu predstavujú sedadlá s emblémom GT dokonalý kompromis medzi každodenným používaním a určitou športovou funkciou. V tomto smere by si niektorí konkurenti mohli brať z testovaného exempláru príklad.

Športové a zároveň komfortné – predné sedačky v modeli Kia Ceed GT.

Dynamickú emóciu za volantom umocňuje športový trojramenný volant s efektne červeným prešívaním. Priestorové pomery v druhom rade sa nijako nevymedzujú zaužívaným zvyklostiam v kompaktnej triede. Pomerne pohodlne sa tu dokáže odviezť aj dvojica priemerne urastených dospelých.

Batožinový priestor podobne ako druhý rad sedadiel kopíruje „obyčajné modely“ z rodiny Ceed. Základný objem s kapacitou 395 litrov z môjho pohľadu aj s rezervou postačuje na každodenný režijný proces bežnej rodiny. Z praktického hľadiska okrem pravidelného tvaru poteší polohovateľná medzipodlaha, ktorá pri konfigurácii so sklopenými zadnými sedačkami umožňuje vytvorenie prakticky optimálnej roviny. Maximálna prepravná kapacita sa v tomto prevedení pohybuje na úrovni 1291 litrov. Naopak, pre verziu GT nie je v k dispozícii ani za príplatok aspoň dojazdová rezervná pneumatika. V tomto prípade si vodič musí vystačiť len s opravnou sadou.

Batožinový priestor ponúka v základnom usporiadaní kapacitu 395 litrov.

Z hľadiska výbavy na palube Kia modelu Ceed GT okrem športového „looku“ dopriala aj mnoho luxusných výbavových prvkov. Za všetko poslúži ako príklad: kožené čalúnenie, full LED svetlomety s funkciou automatického prepínania diaľkových svetiel, bezdrôtové dobíjanie mobilného telefónu alebo špičkovo hrajúce audio značky JBL s 8 reproduktormi.

„Ostrý hatch“ vhodný na každý deň

Silnou stránkou modelu Ceed GT je medzipriestor, v ktorom sa testovaný model pohybuje. Na jednej strane je jasné, že z hľadiska výkonových parametrov aj najvýkonnejší člen kompaktnej rodiny Kia za „čistokrvnými“ hot hatch predsa len zaostáva. Na druhej strane z hľadiska športových emócií a bezpochyby dostatočne výkonnej pohonnej jednotky jasne vyčnieva nad bežnými kompaktmi. V sumári sa tak Kórejčanom podarilo postaviť „ostrý“ model, ktorý je zároveň vhodný aj na každodenné používanie.

Palubný počítač obsahuje aj športový GT mód.

Pri športovo koncipovaných modeloch predstavuje základnú entitu celkového úspechu vyladenie podvozka. A práve ten je pýchou modelu Ceed GT. V úvode popísané odlišnosti v porovnaní s bežným modelom Ceed poskytujú vodičovi vo finále ešte lepšiu spätnú väzbu smerom od vozovky. Vďaka nezávislému zaveseniu kolies „gétečko“ veľmi pekne kopíruje cestný povrch, čo platí aj pri ostrej jazde na cestnom úseku plnom zákrut. Testovanému exempláru nie sú vyslovene proti srsti ani menej kvalitné úseky našich ciest. Na každodenné používanie tento model predurčuje optimálny kompromis medzi športovým naladením a plne akceptovateľnou mierou cestovného komfortu, a to aj napriek štandardne dodávaným 18-palcovým kolesám.

Vynikajúcemu podvozku sekunduje precízne riadenie s adekvátne strmým nastavením. Vodič zároveň získava od volantu pomerne intenzívnu spätnú väzbu o tom, čo sa práve deje s prednou nápravou v spojitosti s priľnavosťou k cestnému povrchu. Na tomto mieste musím opäť raz pochváliť aj „lepivé“ plášte Michelin Pilot Sport. Pri zážitkovej jazde je z hľadiska prirodzenej nedotáčavosti v zákrutách možné oprieť sa aj pri doslova hraničných prejazdových rýchlostiach. Športový potenciál podčiarkujú aj dostatočne výkonné brzdy s možnosťou citlivého dávkovania brzdného účinku. Zo šoférskeho hľadiska predstavuje najvýraznejší mínus prekvapivo výdobytok modernej doby, reprezentovaný elektronickou „ručnou“ brzdou.

V športovom režime sa výrazne zlepší odozva na plynový pedál.

Centrum zábavy spojenej so športovým potenciálom tvorí celkom logicky pohonná jednotka ukrytá pod prednou kapotou. Podobne ako pri predchodcovi, GT aj v tomto prípade vsádza na turbodúchadlom prepĺňaný benzínový štvorvalec 1,6 T-GDi. Maximálny výkon tu dosahuje veľmi zaujímavých 204 koní. Pohonná jednotka sa zároveň vyznačuje až prekvapivou kultivovanosťou. Jej charakter sa v priamej úmere odvíja od preferovaného štýlu jazdy. V pokojnom režime ide o motorizáciu vhodnú na každodenné používanie, ktorá zároveň nespôsobuje prílišný prievan v peňaženke vodiča. Naopak, v hornej polovici otáčkomera dokáže najvýkonnejší Ceed poskytnúť prekvapivú porciu zábavy.

Východiskový jazdný režim je vhodný predovšetkým na každodenné používanie. V tomto smere predstavuje určité sklamanie benevolentnejšia rýchlosť odozvy pohonnej jednotky smerom od pedála, akcelerátor. Situácia s odozvou „na plyn“ sa citeľne zmení pri aktivovaní režimu Sport. Ďalšou badateľnou zmenou je zvukový prejav. Na výfukovom potrubí sa otvorí druhá klapka a v interiéri je tento efekt dofarbený aj prostredníctvom syntetickej zvukovej farbičky. Na druhej strane žiadne prehnané zvukové orgie smerom z výfuku od testovaného modelu predsa len netreba očakávať. V športovom režime je pokojne možné absolvovať aj veľkú porciu kilometrov a posádka na palube sa nebude cítiť „ohučaná“.

Manuálna prevodovka je v prípade modelu Kia Ceed GT zárukou ešte väčších emócií.

Veľkú radosť pri podobnom type vozidla dokáže sprostredkovať kombinácia pohonnej jednotky s manuálnou prevodovkou. Kia v tomto prípade vsádza na vydarený 6-stupňový manuál s optimálne presným chodom v kulise radenia. Jednotlivé prevody sú pomerne krátke, čo má vo finále pozitívny vplyv na pocitovú jazdnú dynamiku. Pri diaľničnom tempe na 6-prevodovom stupni sa ručička otáčkomera ustáli približne na hodnote 3400 otáčok za minútu. V mojich očiach je práve manuál pre Ceed GT tou lepšou prevodovkou. Odhliadnuc od priaznivejšej cenovky dokáže pri tomto type vozidla práve manuálna prevodovka vo finále poskytnúť o niečo väčšiu porciu emócií.

A čo spotreba paliva? Aj Ceed GT je pomerne náchylný na preferovaný jazdný štýl. Pri pokojnej jazde sa je možné pohybovať v priemere okolo 7 litrov na každých 100 km. Naopak, pri zážitkovom využívaní treba počítať približne s o 2 litre vyšším apetítom. Výsledný priemer sa v našom teste nakoniec v kombinovanom režime ustálil na hodnote 7,6 l/100 km.

A čo celkový dojem?

Kia Ceed GT prináša do sveta kompaktov ideálny kompromis medzi vozidlom vhodným na každodenné používanie a modelom z kategórie hot hatch. Všetky cnosti, ktoré sú ozdobou „bežného“ modelu Ceed boli v prípade GT vybrúsené ešte viac smerom k dokonalosti. Na decentný fabrický tuning exteriéru nadväzuje aj interiér, ktorý zároveň ponúka bohatú výbavu. Najväčšou ozdobou modelu s prívlastkom GT sú ale vo finále suverénne jazdné vlastnosti.

Autor: Peter Hlačik/ Foto: Filip Lehotský

Testovací diár:

Model: Kia Ceed GT 1,6 T-GDi

Dĺžka: 4325 mm
Šírka: 1800 mm
Výška: 1442 mm
Rázvor: 2650 mm
Objem kufra: 395 litrov
Motor: zážihový (benzín)
Pohon: predný
Počet valcov: 4
Výkon kW/koní: 150/204
Krútiaci moment Nm: 265
Pohotovostná hmotnosť: 1411 kg
Maximálna rýchlosť km/h: 230
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h: 7,5 s
Prevodovka: manuálna
Počet stupňov: 6

Kombinovaná spotreba podľa výrobcu 7,4 l/100 km
Spotreba podľa palubného počítača počas testu: 7,6/100 km
Pneumatiky: Michelin Pilot Sport


Recenzia

Kia Ceed GT 1,6 T-GDi

87% Skóre

Dĺžka: 4 325 mm Šírka: 1 800 mm Výška: 1 442 mm Rázvor: 2 650 mm Objem kufra: 395 litrov Motor: zážihový (benzín) Pohon: predný Počet valcov: 4 Výkon kW/koní: 150/204 Krútiaci moment Nm: 265 Pohotovostná hmotnosť: 1411 kg Maximálna rýchlosť km/h: 230 Zrýchlenie z 0 na 100 km/h: 7,5 s Prevodovka: manuálna Počet stupňov: 6 Kombinovaná spotreba podľa výrobcu 7,4 l na 100 km Spotreba podľa palubného počítača počas testu: 7,6 / 100 km Pneumatiky: Michelin Pilot Sport

Výhody

  • Jazdné vlastnosti, podvozok + motor + riadenie
  • Špičkový interiér
  • Decentné športové doplnky

Nevýhody

  • Vyššia spotreba paliva
  • Elektronická ručná brzda znižuje faktor zábavy
  • Letargickejšia odozva na plynový pedál

Recenzia

  • Dizajn 90%
  • Interiér 90%
  • Praktická stránka 80%
  • Jazdné vlastnosti 100%
  • Pohonná sústava 80%
  • Cena 80%

Kia Ceed GT 1,6 T-GDi DEALS

Zhromažďujeme informácie z mnohých obchodov za najlepšiu dostupnú cenu

Najlepšia cena

23290€
Exit mobile version