Čoraz ambicióznejšej automobilke Kia „ide karta.“ Hlavnú zásluhu na tom má racionálne vyskladané portfólio modelov. Aj keď Kórejci v poslednom čase pútajú veľkú pozornosť predovšetkým vďaka príchodu technologicky vyspelých elektromobilov, tak v ponuke značky stále dominuje aj množstvo konštrukčne klasických automobilov. Presne do tejto kategórie môžeme zaradiť modelovú rodinu Ceed. Tá je už od svojho debutu zároveň aj symbolom prepojenia automobilového giganta z južnej časti kórejského polostrova s našou domovinou. Relatívne nedávny facelift rozmerovo kompaktných modelov pre aktuálny modelový rok osviežil príchodom racionálne no zároveň aj emočného výbavového ekvivalentu s prívlastkom Sport. Hierarchicky prostredná a zároveň aj limitovaná výbava je dostupná nielen pre testovanú karosársku verziu hatchback ale aj pre klasické kombi s dovetkom SW. S odmyslením si optických a výbavových odlišností je výsadou novej verzie kombinácia výkonnejšieho benzínového 4-valca a klasickej manuálnej prevodovky.
Limitovaný model Kia Ceed Sport, o ktorého pohon sa stará motorizácia 1,5 T-GDi vyladená na výkon 160 koní, v kombinácii s klasickou 6-st. manuálnou prevodovkou nám na test zapožičal slovenský importér vozidiel značky Kia.
Rýchle fakty:
- Slovenská modelová rodina Kia Ceed je jedným z hlavných európskych pilierov portfólia kórejskej automobilky. Aktuálnu tretiu generáciu po klasickom facelifte z roku 2021 prednedávnom spolu s novým modelovým rokom osviežila špeciálna a limitovaná výbavová verzia.
- Pod dovetkom Ceed Sport, ktorý sa kombinuje výhradne s motorizáciou 1,5 T-GDi a klasickým manuálom sa pri karosárskych verziách hatchback a kombi ukrýva o niečo viac atraktívnych optických emócií ako aj bohatá výbava.
- Kia Ceed Sport zaujme dizajnom s decentne dynamickejším nádychom. Viaceré dizajnové trblietky s čiernym akcentom dopĺňajú napríklad efektné 17-palcové disky prevzaté z top výbavy GT-Line.
- Testovaná Kia Ceed Sport vsádza v interiéri na v princípe jednoduchú a prioritne funkčnú architektúru. Okrem prepracovanej ergonómie je aj v prípade hatchbacku ozdobou adekvátny vnútorný priestor. Dotyk automobilovej moderny tu reprezentuje napríklad moderný infotainment.
- Koncepčne hravá Kia Ceed Sport dokáže vďaka svojmu klasickému receptu zaujať a potešiť aj na poli jazdných vlastností. K schopnému podvozku a v princípe mušej váhe pristane temperamentnejšia kombinácia výkonnejšej motorizácie 1,5 T-GDi a precízne vyladenej 6-st. manuálnej prevodovky.
Modelová rodina Kia Ceed, pôvodne známa ako cee´d, nahradila v roku 2006 globálneho kompaktného predchodcu s označením Cerato/Spectra. Pôvodná špecifikácia dobovej novinky už bola vyvíjaná s prioritným dôrazom pre potreby zákazníkov v európskom priestore. Sériová výroba spomenutého modelového radu sa o niekoľko mesiacov od predstavenia rozbehla v novom slovenskom závode neďaleko Žiliny. Základný karosársky variant v podobe klasického hatchbacku neskôr doplnili aj ďalší súrodenci.
Od roku 2018 má Kia vo svojej ponuke už tretiu generáciu modelovej rodiny Ceed, ktorá pozostáva z až štyroch autentických karosárskych derivátov. Približne v polovici roka 2021 jej Kórejci dopriali plánovanú modernizáciu. Pôvodné osvieženie hatchbacku (Ceed) klasického kombi (Ceed SW), ako aj štýlového kombi v štýle shooting brake (ProCeed) nasledoval o niečo neskôr najmladší člen rodiny v podobe crossoveru XCeed.
V aktuálnej fáze životného cyklu obľúbeného modelu prichádza Kia s ďalším zaujímavým osviežením. Reč je o limitovanej výbave s dovetkom Sport, ktorá je dostupná nielen pre hatchtback ale aj klasické kombi. Z hierarchického hľadiska má výbavová novinka zacielené na pomyselný stred medzi štandardnými verziami dostupných výbav. Racionálne-emočná edícia sa od súrodencov odlišuje decentnými optickými doplnkami pri zovňajšku aj interiéri. S emočným názvom korešponduje aj výhradne používaná motorizácia v podobe prepĺňaného benzínového 4-valca skombinovaného so 6-st. manuálnou prevodovkou.
Hatchback Kia Ceed disponuje v dnešných emisne náročných časoch vo všeobecnej rovine dvojicou čisto zážihových pohonných jednotiek. Základom je už tradične moderný, prepĺňaný zážihový 3-valec 1,0 T-GDi naladený na výkon rovných 100 koní, ktorý sa kombinuje výhradne so 6-st. manuálnou prevodovkou. Výkonnejšiu voľbu je následne „oturbený“ 4-valec 1,5 T-GDi. Zaujímavosťou je, že v rámci poslednej aktualizácie sa jeho výkon znížil o 20 koní. Z pôvodných 160 koní je teraz 140 koní, čo platí aj pre špeciálnu verziu Sport. Pri štandardných výbavách dopĺňa klasickú 6-st. manuálnu prevodovku alternatívne aj 7-st. dvojspojkový automat.
Nadčasový dizajn
Aj keď jeden z dlhodobo napredávanejších automobilov nášho trhu už rozhodne nie je žiadnou horúcou novinkou, tak dizajnové krivky aktuálneho modelu Kia Ceed možno pokojne označiť ako svieže a nadčasové. Proporčnými líniami klasický hatchback si zároveň vystačí aj bez prehnaných dizajnových výstrelkov. Testovaná výbava Sport po optickej stránke reprezentuje symbolické prepojenie základného vizuálneho paketu s niektorými atraktívnymi prvkami z dynamicky ladenej verzie GT Line.
Prednej časti testovaného exempláru dominuje tradičný Kia prvok v podobe masky chladiča so siluetou tzv. tigrieho nosa. Dekoračným lamelám v striebornom prevedení sekunduje kontrastne tmavý výplet. Dynamický nádych tu ešte viac podčiarkujú predné svetlomety v efektne tmavom prevedení. Atraktívnu zmenu svetelného podpisu zaznamenal Ceed už v rámci poslednej modernizácie. Automatickou súčasťou verzie Sport je full-LED technológia s za tmy plne adekvátnym svetelným výkonom. Sofistikovaná nadstavba si tu ale musí stále vystačiť „len“ so spoľahlivo pracujúcou funkciou automatického prepínania diaľkového módu. Predný nárazník špeciálnej výbavovej konfigurácie kopíruje štandardné dizajnové prevedenie. Za jeho najvýraznejšie ozvláštnenie okrem centrálne chladiaceho priestoru so zaujímavým výpletom považujem „ostré“ postranné línie naznačených bočných prieduchov.
Bočná silueta hatchbacku s logami značky Kia ponúka vyvážené proporcie s pomerne krátkymi karosárskymi prevismi. Decentne športovú prichuť tu zároveň dotvárajú aj mierne vystúpené blatníky či emočná línia koncového stĺpika karosérie. Testovaný exemplár ozvláštnilo odtieňovo originálne lakovanie v podobe príplatkovej sivej metalízy s názvom Wolf Gray. Za špecialitu skúšanej výbavovej verzie možno označiť čierne lakovanie spätných zrkadiel ako aj dizajnovo efektné 17-palcové disky z ľahkých zliatin prevzatých z verzie GT-Line.
Opticky efektná inšpirácia vrcholným výbavovým prevedením vyžaruje už na prvý pohľad aj zo zadných partií. Kia Ceed Sport dostala dynamické stvárnenie koncových LED svetiel. Zadný nárazník aj v tomto prípade vychádza zo štandardnej konfigurácie. Jeho vítané a dnes už čoraz ojedinelejšie spestrenie so športovým podtónom reprezentuje funkčná výfuková koncovka okrúhleho tvaru. Vítaný športový akcent tu v sumári kompletizuje aj tvarovo efektný strešný spojler.
Klasický interiér s dynamickým osviežením
V dobe keď sa nové modely automobilov predbiehajú v čo najfuturistickejších konceptoch interiéru, ponúka pracovisko vodiča testovaného exempláru takpovediac osvedčenú klasiku. Napriek tejto skutočnosti možno kabínu hatchbacku Kia Ceed s prispením vynovených digitálnych hračiek súčasne označiť stále aj ako adekvátne modernú.
Veľkú pochvalu si tu zaslúžia aj použité materiály skombinované s precíznou kvalitou dielenského opracovania. Tradičnú architektúru palubnej dosky bez zbytočných módnych výstrelkov zdobí množstvo ergonomicky príjemných ovládacích prvkov. Sem okrem samostatného modulu klimatizácie radím aj prehľadný blok klasických tlačidiel s dôležitými funkciami vľavo pod volantom alebo v ľavej časti kulisy manuálnej prevodovky. Za prvok výbavy, ktorý je v mojej optike už dnes tak trochu retro tu na druhej strane považujem klasické štartovanie pohonnej jednotky prostredníctvom kľúčika. Bezkľúčová nadstavba žiaľ pri výbave Sport nefiguruje ani medzi položkami v opcii.
Temperamentnú atmosféru na palube v štýle názvu výbavy okrem všeobecne zaužívaných prvkov ako je decentné natočenie centrálnej časti palubnej dosky v smere na vodiča pripomínajú aj ďalšie dynamické detaily. Sem sa radí čierny strop, atraktívne položené čalúnenie sedadiel ale hliníkové prevedenie pedálov. Dnes už čoraz zriedkavejšou automobilovou klasikou, ktorej sa na druhej strane z hľadiska funkčnosti nedá nič vytknúť možno v prípade testovaného exempláru označiť taktiež analógové prevedenie prístrojového panela. Prehľadným budíkom sekunduje centrálny LCD displej palubného počítača s jednoduchou no zároveň veľmi prehľadnou grafikou.
Najvyššiu úroveň digitálnych hračiek výbavová línia Ceed Sport, naopak, zastrešuje v rámci palubného infotaimentu. Dotyková obrazovka s priemerom až 10,25 palca a minimalistickým úvodným menu pôsobí nielen efektne ale aj moderne. Jej tvorcov musím pochváliť aj za zachovanie klasických potenciometrov na ovládanie audia ako aj virtuálnej tlačidlovej lišty s najdôležitejšími skratkami.
Multimediálne rozhranie kopíruje svet, ktorý je dôverne známy už aj z iných modelov značky Kia. Primerane pohotové reakcie na dotyk dopĺňa vstavaná navigácia ako aj množstvo zaujímavých online aplikácii vrátane služby Kia Live a rozhrania Kia Connect s možnosťou nadstavby v podobe mobilnej aplikácie. Dôraz kladený na grafickú stránku pripomína kvalitný a zároveň „ostrý“ výstup z parkovacej kamery. Za chybičku krásy vrcholnej verzie kórejského infotainmentu možno aj v tomto prípade označiť modernú mobilnú konektivitu fungujú klasicky, teda prostredníctvom priameho káblového prepojenia.
Tvorcovia interiéru aktuálnej generácie modelového radu Kia Ceed si dali záležať aj na adekvátnej ponuke dobre využiteľných odkladacích priečinov. Za „geniálny“ nápad tu už tradične považujem poličku navrhnutú na bezpečné odloženie smartphonu.
Ako pýchu kórejského hatchbacku možno označiť predné sedačky s adekvátnou dĺžkou sedáka i operadla. Aj napriek príjemne komfortnému posedu sú tie isté sedačky z hľadiska pohodlia vhodné aj na dlhé diaľnične presuny. V prípade len decentného náznaku bočného vedenia by som pri verzii Sport pri svižnej jazde v zákrutách v sumári predsa len ocenil lepšiu fixáciu tela. Funkčnej klasike ostáva testovaný exemplár verný aj pri trojramennom multifunkčnom volante s klasickými ovládacími prvkami.
V rámci segmentu hatchbackov kompaktnej veľkosti sa Kia Ceed nemá začo hanbiť ani v disciplíne priestoru v druhom rade. Okrem detí sa vzadu adekvátne pohodlne odvezie dvojica štandardne urastených dospelých. Pri mojej výške cca 185 cm možno ako „akurátny“ označiť aj priestor pre hlavu. Skutočných dlháňov tu bude vo finále limitovať skôr priestor pre nohy. Za dospelé riešenie výbavovej verzie Sport možno z hľadiska pohodlia posádky označiť prítomnosť samostatných výduchov pre zadných pasažierov či aspoň jednu zdrojovú USB koncovku.
Pri potencionálnom rodinnom využívaní nesklame výbavová limitka ani pri batožinovom priestore. Základná prepravná kapacita klasického hatchbacku dosahuje 395 litrov. Viac ako len „suchý“ numeratívny parameter tu v praxi poteší symetrické tvarovanie ložnej plochy. Z praktických detailov tu okrem prítomnosti polohovateľnej medzipodlahy chválim aj hodnotnejšie a na mechanické poškodenia odolnejšie čalúnenie bočných stien. Prepravu menších predmetov uľahčujú háčiky či fixačné oká. V priestore pod podlahou si svoje miesto už v štandarde našla užitočná dojazdová pneumatika čo je v dnešnej dobe taktiež čoraz vzácnejší jav. Po sklopení delených zadných operadiel v pomere 60/40 je možné vďaka medzipodlahe vytvoriť takmer ideálnu rovinu. Maximálna prepravná kapacita v danej konfigurácií dosahuje 1291 litrov.
Špeciálna výbavová línia Sport sa hierarchicky nachádza uprostred zaužívaných výbavových stupňov. Okrem vyššie spomenutých vizuálnych odlišností sú jej automatickou súčasťou už aj prvky ako bohatý balík bezpečnostných a asistenčných systémov, tempomat, full LED svetlomety, dažďový a svetelný senzor, cúvacia kamera, zadné parkovacie senzory, elektronická parkovacia brzda, vstavaná navigácia, dvojzónová automatická klimatizácia alebo vyhrievanie predných sedadiel a volantu. Z prvkoch dostupných v opcii si je možné okrem farebného odtieňa ešte priplatiť za panoramatické strešné okno.
Zábavný hatchback
Aktuálna generácia jedného zo symbolov slovenského automobilového priemyslu sa v komplexnom balíku vydarila. V nemalej miere sa po to s určitosťou pričinili aj dospelé jazdné vlastnosti. Limitovaná edícia Sport v sumári reprezentuje stále racionálnu no zároveň aj adekvátne emočnú alternatívu. Pod čiastočnú príchuť vrcholného modelu GT sa tu vo výraznej miere podpísala kombinácia silnejšieho benzínového motora a klasickej manuálnej prevodovky.
Hlavným pilierom veľmi dobrých jazdných vlastností modelu Kia Ceed je precízne navrhnutý podvozok so sofistikovaným, presnejšie nezávislým zavesením všetkých kolies. Karosársku verziu hatchback zdobí príjemná agilita spojená s na dnešné pomery sympatickou pohotovostnou hmotnosťou v okolí 1,3 tonovej hranice.
V disciplíne odladenia pruženia dokáže testovaný exemplár zastrešiť nielen adekvátny jazdný komfort ale taktiež pri verzii Sport už podvedome očakávané temperamentné emócie. Pod decentne no nie nepríjemne tuhšiu charakteristiku tlmičov sa svojou troškou podpísali aj 17-palcové disky kolies. Kompaktný hatchback aj napriek tomu zvláda „pochytať“ väčšinu bežných nerovností našej cestnej infraštruktúry. Na sebaisté a poslušné správanie podvozka sa je možné spoľahnúť aj pri svižnejšom prejazde cez sériu priečnych nerovností, čo v danom segmente vozidiel nie je automatickým pravidlom.
Ľahkonohý Ceed Sport dokáže svojmu vodičovi vygenerovať úsmev na tvári aj pri dynamickejšej jazde. Napríklad na obľúbenej okreske plnej zákrut, resp. inom technickejšom cestnom úseku. Palec hore tu dávam nielen minimálnym náklonom karosérie ale aj stále precíznej ovládateľnosti a tzv. poslušnosti smerom do volantu. Šoférsku atmosféru tu pripomína taktiež príjemne strmé vyladenie riadenia. Jednoznačným limitom prirodzenej nedočkavosti sa v prípade testovanej konfigurácie už v relatívne teplom počasí stali zimné pneumatiky.
Univerzálny nádych testovaného hatchbacku s logami značky Kia podčiarkuje príjemné odhlučnenie priestoru pre posádku. S ponúkanou akustickou pohodou v kabíne som bol aj napriek zimným plášťom adekvátne spokojný aj pri dlhých diaľničných presunoch. Výhodou rozmerovo kompaktného hatchbacku je taktiež celková obratnosť.
V časoch všadeprítomného downsizingu či prídavnej elektrifikácie možno ako ozdobu testovanej konfigurácie označiť aj klasický, prepĺňaný a nehybridný 4-valec 1,5 T-GDI vyladený na slušný výkon 160 koní. Aj vyššie spomenutej definícii ide o konštrukčne modernú a zároveň stále relatívne novú motorizáciu z portfólia značky Kia. Energicky vyladená pohonná jednotka sa dostatočne nadýchne už v pásme nad 2-tisíc otáčok a následne v kontinuálne rastúcom nasadení nepoľaví ani v pásme pod úrovňou obmedzovača. Pri dynamickejšej jazde vo vyššom spektre otáčok možno ako temperamentný označiť taktiež jej zvukový prejav.
Charakteru temperamente ladenej motorizácie s reálne prijemnou jazdnou dynamikou pomáha vyniknúť spolupráca s klasickou manuálnou 6-st. prevodovkou. Kulisa manuálu poteší všetkých milovníkov práce s troma pedálmi krátkymi no zároveň presnými dráhami s efektne mechanickým náznakom vymedzenia krajnej pozície. Z hľadiska celkového zladenia motorizácií 1,5 T-GDi v mojich očiach pristane nejednoznačne viac práve manuál.
Práca so spojkovým pedálom si vzhľadom na prísne emisné vyladenie vyžaduje pri rozbehoch vyžaduje o niečo viac citu. Pre milovníkov šoférovania to ale po prvotnej adaptácii reálne nepredstavuje žiadny problém. Drvivú väčšinu bezpečných predbiehacích manévrov je možné zrealizovať na treťom prevodovom stupni.
Aj napriek klasickému konceptu pohonného reťazca s manuálnou prevodovkou disponuje Kia Ceed Sport aj dostatočným množstvom moderných asistenčných systémov. Prednárazový asistent dopĺňa sledovanie premávky pred vozidlom alebo funkcia ktorá vodiča v kolóne upozorní na rozjazd vpredu stojaceho automobilu. Samozrejmosťou je aj monitorovanie jazdných pruhov, ktoré spolupracuje „len“ s klasickým tempomatom, bez adaptívnej funkcie. Praktickú výhradu tu však smerujem k nutnosti opätovného manuálneho nastavenia rýchlosti tempomatu po každom preradení rýchlostného stupňa.
Ozdobou modelu Ceed Sport s neodškriepiteľným temperamentným podtónom a klasickým pohonným reťazcom je vo finále aj reálna spotreba paliva. Kombinovaný priemer sa na konci testu ustálil na sympatickej hodnote 5,7 litra. Daný údaj približne korešponduje so stredom rozptylu ktorý sľubuje výrobca. Pri ustálenom diaľničnom tempe na 6-prevodovom stupni vyobrazil palubný počítač taktiež sympatickú spotrebu 5,9 l/100 km. Najsmädnejšia bola testovaná konfigurácia so spotrebou rovných 6,8l litra podľa očakávania v meste. Naopak, prioritne na okreskách nie je apetít príliš ťažké stlačiť aj tesne pod magickú hranicu 5-litrov. Pri cielenom užívaní si jazdného temperamentu v hornej tretine otáčkomera vyobrazil palubný počítač spotrebu mierne nad hranicou 7-litrov. A to je vo finále taktiež plne akceptovateľný výsledok.
A celkový dojem?
Kompaktný hatchback Kia Ceed je aj v dnes v dobrom slova zmysle klasickým automobilom bez častokrát zbytočných módnych trblietok. K jeho silným stránkam sa radí aj atraktívny pomer medzi vstupnou cenou a následne nadobudnutou hodnotou. Nová výbavová verzia s dovetkom Sport v praxi ešte viac zvýraznila všetky známe cnosti precízne jazdiaceho kompaktu. O niečo dynamickejšiemu kabátiku veľmi svedčí nielen výkonnejšia motorizácia 1,5 T-GDi ale aj klasické manuálna prevodovka.
Autor: Peter Hlačik/Foto: Filip Lehotský
Testovací diár:
Model: Kia Ceed Sport 1,5 T-GDi
Dĺžka: 4 315 mm
Šírka: 1 800 mm
Výška: 1 447 mm
Rázvor: 2 650 mm
Objem kufra: 295 litrov
Motor: zážihový (benzín)
Pohon: predných kolies
Kombinovaný výkon kW/koní: 118/160
Krútiaci moment Nm: 253
Pohotovostná hmotnosť: 1255-1380 kg
Maximálna rýchlosť km/h: 210
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h: 8,4 s
Prevodovka: manuálna
Počet stupňov: 6
Kombinovaná spotreba podľa výrobcu 5,5-6,3 l na 100 km
Spotreba podľa palubného počítača počas testu: 5,7 l/100 km
Pneumatiky: Hankook Winter I*cept
Verzia/akciová cena
Kia Ceed Sport 1,5 T-GDi (testovaný model) 140 koní od 22 890 €
Kia Ceed 1,0 T-GDi Silver od 18 990 €