Automobilky sa v dnešných časoch predbiehajú v „kreatívnej“ snahe, čo najviac zaujať a odlíšiť sa. Odvážne a prehnané imidžové riešenia sa čoraz viac udomácňujú aj v segmentoch, kde to v princípe nie je nutné. Následne, sa v dobrom slova zmysle, obyčajné a užívateľské prívetivé modely, stávajú tak trochu ohrozeným druhom. Kia sa vďaka pestrému modelovému portfóliu dnes snaží vyhovieť, čo najväčšej skupine potencionálnych zákazníkov. Ako veľmi dobrý príklad tu poslúži nedávno vylepšená modelová rodina Ceed. Okrem rovnomerného klasického hatchbacku a zdvihnutého crossoveru XCeed sú ďalšími členmi rodiny dva diametrálne odlišné kombíky. Kým nedávno testovaný ProCeed útočí v prvom rade na imidž a emócie, tak klasické kombi Ceed SW sa snaží byť, čo najracionálnejšie. Presvedčili sme sa o tom v teste prostrednej výbavovej verzie a novej benzínovej motorizácie.
Vynovený model Kia Ceed SW s novou čisto benzínovou motorizáciu 1,5 T-GDi, skombinovanou so 6-st. manuálnou prevodovkou a v prostrednej limitovanej výbavovej verzii Gold+, nám na test zapožičal slovenský importér vozidiel značky Kia.
Rýchle fakty:
- Kompaktná modelová rodina Ceed je aj dnes jedným z hlavných európskych pilierov modelového portfólia značky Kia. Jej tretie pokračovanie pozostáva zo štyroch autentických karosárskych verzií.
- Pod prívlastkom SW sa ukrýva prakticky ladené, rodinné kombi Kia Ceed SportsWagon, ktoré rovnako ako ostatní členovia rodiny, podstúpilo prednedávnom modernizáciu.
- Nedávny facelift so sebou priniesol zmeny aj na poli dizajnu. Aj nový Ceed SW ponúka prepracovanú prednú časť s výraznejšou maskou chladiča, prepracovanou svetelnou technikou a novými nárazníkmi.
- Kia Ceed SW v testovanej výbave Gold+ disponuje na prvý pohľad jednoduchým a užívateľsky príjemným interiérom. Okrem prepracovanej ergonómie je silnou stránkou klasického kombi priestrannosť a obrovský batožinový priestor.
- Testovaná Kia Ceed SW okrem praktickej stránky zaujala aj na poli techniky v útrobách. Nová motorizácia 1,5 T-GDi v kombinácii s klasickou 6-st. manuálnou prevodovkou, sa okrem dostatočného výkonu vyznačuje aj prekvapivo nízkym apetítom.
Fotogaléria Kia Ceed SW 2022
O systematickom progrese automobilky Kia, najlepšie svedčí každá nová generácia ich modelu. Nemusí ísť pritom o vyššiu kategóriu. Dôkazom toho je napríklad aj postupná premena modelového radu Ceed. Špeciálne, pre potreby európskeho trhu vyvinutý model s pôvodným označením Cee´d, sa po prvýkrát objavil už v roku 2006. Známym faktom je, že už od tých čias sa o jeho produkciu stará výhradne slovenský výrobný závod automobilky Kia. Krátko po základnom hatchbacku, Kia predstavila aj ďalšie dva karosárske varianty kompaktnej rodiny. Imidžový derivát s prívlastkom „pro“ doplnilo aj prakticky orientované kombi s dovetkom SW, teda Sportswagon.
Prakticky orientovaný karosársky variant sa stal pevnou súčasťou rodiny aj pri každej ďalšej generácii. Aktuálne tretie pokračovanie kompaktnej rodiny, uzrelo svetlo sveta v roku 2018. Do rodiny patrí tradične aj klasické kombi, ktoré aj naďalej nesie označenie Sportswagon. Koncepčne významnú inováciu zaznamenala verzia SW spolu s modelom XCeed v roku 2020. Paletu dostupných pohonných jednotiek doplnila premiérovo úplne nová verzia. Tá pozostávala z externe dobíjateľného benzínového Plug-in hybridu, dostupného pre kombi aj XCeed.
Približne pred rokom dopriala automobilka pôvodnej trojici členov rodiny Ceed klasický facelift, ku ktorému sa aktuálne pridal už aj model XCeed. Modernizácia so sebou, okrem klasiky v podobe dizajnových retuší a osvojení si novej vizuálnej identity značky, priniesla aj vylepšený interiér a nové digitálne hračky. V kontexte dnešnej doby púta veľkú pozornosť nová benzínová pohonná jednotka 1,5 T-GDi či príchod sofistikovanej inteligentnej manuálnej prevodovky.
Základnú pohonnú jednotku pri testovanom kombi reprezentuje aj naďalej moderný prepĺňaný 3-valec 1,0 T-GDi s výkonom 100 koní, kombinovaný so 6-st. manuálnou prevodovkou. Hierarchicky nad ním sa nachádza úplne nová motorizácia 1,5 T-GDi. Prepĺňaný 4-valec je naladený na výkon 160 koní a kombinuje sa buď so 6-st. manuálnou prevodovkou alebo 7-st. dvojspojkovým automatom. Fanúšikov nafty poteší, že Ceed SW je aj naďalej k dispozícii s moderným mild-hybridným turbodieslom 1,6 CRDi MHEV. Vznetový Mild hybrid je možné kombinovať, buď s novým 6-st. inteligentným manuálom alebo 7-st. automatom. Technologický vrchol motorovej ponuky reprezentuje už spomínaný benzínový Plug-in hybrid 1,6 GDi s výkonom 141 a kombinovaný výhradne so 6-st. automatickou prevodovkou.
Osviežený vzhľad
Dizajnová modernizácia verzie Ceed SW sa nesie v znamení dobrusovania detailov. V princípe nie vyslovene radikálne zmeny, tu tvoria vo finále veľmi zaujímavý a vyvážený mix. Nové kombi je sviežim detailom zároveň veľmi ľahko identifikovateľné. Jednou z hlavných tém modernizácie bolo aj osvojenie si novej vizuálnej identity značky Kia. Testovaný exemplár je zároveň dôkazom, že vynovený Ceed môže pôsobiť veľmi moderne aj bez vrcholnej výbavy v podobe optického balíka GT-Line.
Najzásadnejšiu dizajnovú premenu si aj v prípade kombi pripísali predné partie. Vynovený model je s odmyslením si fabrického loga veľmi ľahko rozoznateľný na základe prepracovanej masky. Siluetu tzv. tigrieho nosa ešte viac zvýrazňuje dvojica pochromovaných lamiel, situovaná priamo v module masky. Pozmenený je aj predný nárazník. Vďaka mohutnému nasávaciemu otvoru, náznaku splittera a dizajnovo originálnemu riešeniu postranných modulov s hmlovkami, na mňa pôsobí rovnako dynamicky ako ten vo verzii GT-Line. Zmenami prešiel aj modul hlavných svetlometov. Ten si na rozdiel od dynamicky ladenej verzie aj naďalej zachoval typický svetelný LED podpis denného svietenia so štvoricou „ľadových kociek.“ Po technickej stránke si, v štandarde výbavová konfigurácia Gold/Gold+, zachovala „len“ halogénovú techniku. Tá, svojim svetelným výkonom v dnešnom ponímaní vyslovene nenadchne, no zároveň ani neurazí.
V rámci bočnej siluety sa toho pri modernizácii príliš veľa nezmenilo. Optickú dynamiku veľkoryso nadimenzovanej zadnej časti karosérie typu kombi, zjemňuje a zároveň zvýrazňuje silueta bočného presklenia. Zaujímavosťou výbavovej verzie Gold+, sú atraktívne 17- palcové kolesá z ľahkých zliatin. Tie, praktickému modelu v sumári mimoriadne pristanú. Pútavý charakter testovaného exempláru umocňuje aj prenikavé lakovanie v podobe modrej metalízy s prívlastkom Blue Flame.
Skôr nenápadné a decentne dizajnové zmeny si aj po facelifte, po bočnej siluete, pripísala aj zadná časť. S označením Sportswagon tu jednoznačne korešponduje decentný strešný spojler. Modul masívneho zadného nárazníka zjemňujú aj naďalej falošné postranné prieduchy. Výfuková koncovka je ukrytá v priestore pod vozidlom. Moderne a nadčasovo pôsobí rodinne orientované kombi aj vďaka koncovým full LED svetlám s efektným svetelným podpisom.
Príjemná klasika
Vynovený Ceed SW si po modernizácii pripísal decentné zmeny aj v interiéri. Kabínu možno vo všeobecnosti označiť ako miesto príjemné pre život. Automobilka sa v prípade testovanej prostrednej výbavy prioritne sústredila, na čo najprívetivejšiu užívateľskú stránku. Logické a predovšetkým funkčné riešenia majú v tomto prípade jednoznačne prednosť pred imidžovými hračkami.
Verzia Gold+ v tomto kontexte ešte neponúka najvyšší level digitálnych hračiek. Klasický prístup s dôrazom, na čo najlepšiu ergonómiu ovládacích prvkov, tu na druhej strane dokáže oceniť nielen konzervatívne orientovaná klientela. Ozdobou, pomerne jednoduchého dizajnu palubnej dosky, sú tradične kvalitné materiály s precíznym dielenským opracovaním.
Funkčnú klasiku na palube, reprezentuje dnes už čoraz zriedkavejší klasický modul klimatizácie a množstvo ďalších tradičných hardwarových tlačidiel, situovaných vľavo pod volantom alebo v okolí kulisy manuálnej prevodovky. Funkčnému a jednoduchému konceptu, ostal verný aj prehľadný prístrojový panel s klasickými analógovými budíkmi. Priestor medzi nimi vypĺňa rozmerovo menší displej palubného počítača s decentnou, ale zároveň kvalitnou grafikou. Pre úplnosť dodávam, že novinka v podobe plne grafického prístrojového panelu, ktorú rodinné kombi v mojej optike v princípe vôbec nepotrebuje, je k dispozícii v dvoch najvyšších výbavách.
Facelift so sebou priniesol vylepšený infotainment. To platí aj pre testovanú nižšiu verziu s 8- palcovým dotykovým displejom. Klasické potenciometre na ovládanie audia, dopĺňajú ponovom štýlové virtuálne tlačidlá s dôležitými skratkami situovaní po stranách obrazovky. Kvalitná grafika je pri modeloch s logom Kia už podvedome očakávanou samozrejmosťou. Palec hore dávam v tomto kontexte napríklad aj detailnému výstupu z parkovacej kamery.
Absenciu moderných on-line funkcií a vstavanej navigácie, pri nižšej verzii infotainmentu ideálne kompenzuje veľmi dobre fungujúce zrkadlenie telefónu. Pre jeho spustenie nie je potrebné káblové prepojenie vozidla so smartphonom! Za menej praktické už považujem lesklé prevedenie obrazovky a jej okolia. To je v značnej miere náchylné na neželané odtlačky prstov. V sumári to nie je len o klavírnom laku. Lesklý a na odtlačky náchylný materiál, pripomínajúci hliník zdobí napríklad aj spodné rameno volantu.
Interiér modelu s prívlastkom SW podčiarkuje svoju rodinnú orientáciu aj z hľadiska dostatočného množstva rozumne navrhnutých odkladacích priečinkov. Pri najnovších modeloch z rodiny Kia Ceed som tradične spokojný s dostatočne nadimenzovanými prednými sedačkami. Tie sú vhodné, pokojne aj na dlhé diaľnične presuny. Príkladný jazdný komfort, v prípade prostrednej výbavy, ešte viac umocňuje príjemné látkové čalúnenie.
Vo všeobecnosti dobrý výhľad z vozidla, pri kombi verzii SW, ešte viac vylepšuje konštrukcia zadného stĺpika karosérie s reálne veľkorysou plochou presklenia zadnej často. Nárokom bežnej rodiny zodpovedajú aj priestorové pomery v druhom rade. Okrem detí sa tu adekvátne pohodlne odvezie dvojica štandardne urastených dospelých. Výhodou testovaného karosárskeho derivátu je dostatok vzduchu v strešnej oblasti. Skutočných dlháňov bude vo finále aj preto limitovať skôr priestor pre nohy. Z hľadiska komfortu v zadnej časti kabíny mierne zamrzí absencia samostatných výduchov ventilácie. Tento prvok je znova výsadou dvoch najvyšších výbav.
Silnou stránkou kombi modelu z rodiny Ceed je taktiež batožinový priestor. Príjemne nízkej nakladacej hrane sekunduje základná prepravná kapacita na úrovni veľkorysých 625 litrov. Určitá porcia využiteľného priestoru je k dispozícii pod úrovňou podlahy. Aj testované SW , podobne ako ProCeed, ponúka v tomto priestore rozumne navrhnuté plastové boxy rôznej veľkosti. V sumári ide o skvelý a praktický organizér, uspôsobený na odloženie a fixáciu menších predmetov.
Pod úrovňou organizéra ostalo stále dosť miesta na odloženie užitočnej dojazdovej rezervnej pneumatiky! Pod podlahu je zároveň možné šikovne odložiť aj kryciu roletku. Pomerne symetrický tvar batožinového priestoru, dokáže pri konfigurácii so sklopenými sedačkami v druhom rade „zhltnúť“ aj veľké či neforemné predmety. Maximálna prepravná kapacita dosahuje 1694 litrov.
Testovaná Kia Ceed SW vo verzii Gold+ poteší dostupnou výbavou. Už bez nutnosti ďalších príplatkov sú tu k dispozícii aj prvky ako: zadná parkovacia kamera, dažďový senzor, bezkľúčový prístup a štartovanie, 17- palcové disky kolies či dvojzónová automatická klimatizácia. Množstvo pestrej výbavy, vrátane mnohých asistenčných systémov, vyhrievania predných sedadiel a volantu, je dostupných už v úplnom základe.
Energické a zároveň úsporné rodinné kombi
Zásadnou novinkou testovanej konfigurácie je úplne nová motorizácia 1,5 T-GDi. Tá v portfóliu nahradila o deciliter menšieho predchodcu. Vynovený Ceed SW, zároveň v porovnaní s nedávno testovaným shooting brake ProCeed GT, prekvapil aj vlastným, resp. autentickým charakterom jazdných vlastností.
Spoločným menovateľom všetkých modelov z rodiny Ceed, ostáva veľmi suverénny podvozok. Skúšaný model v tomto kontexte výrazne prekonáva prívlastok, resp. zaradenie rodinné kombi. Z konštrukčného hľadiska sa pod to podpísalo okrem iného aj vyspelé, teda nezávislé zavesenie všetkých kolies. Pod sebaisté jazdné vlastnosti sa zároveň pričinila aj na dnešné pomery príjemne nízka pohotovostná hmotnosť.
Z hľadiska vyladenia pruženia, testovaná konfigurácia balansuje na pomyselnom strede medzi jazdným komfortom a jazdným zážitkom. Pod „tuhšiu“ charakteristiku priženia sa svojou troškou pričinili aj 17-palcové disky kolies. Praktické kombi, na druhej strane, zvláda s veľkým prehľadom odfiltrovať väčšinu bežných nerovností našich ciest. Palec hore v tomto kontexte dávam aj príkladnému pokoju. Ten si aj nezaťažený automobil dokáže zachovať aj pri prejazdoch cez priečne nerovnosti, v kombinácii so zákrutou a vyšším rýchlostným tempom.
Označenie Sportswagon si rodinné kombi obhájilo pri temperamentnej a zážitkovej jazde, napríklad po obľúbených okresných cestách plných zákrut. Na prácu a istotu podvozka sa je možné v tomto režime spoľahnúť aj pri vyššom rýchlostnom tempe. Palec hore dávam len minimálnym náklonom karosérie. Aj Ceed SW, vo všeobecnosti veľmi precízne reaguje na vodičove povely sprostredkované volantom, napríklad pri prudkých zmenách smeru jazdy. Autentickú šoférsku atmosféru ešte viac pripomína vyladenie príjemne tuhého a zároveň strmého riadenia!
Priestranné kombi dokáže uspokojiť všeobecné rodinné nároky aj v rámci adekvátneho odhlučnenia priestoru pre posádku. Postupne sme sa prepracovali, k v mojich očiach najväčšej ozdobe testovaného modelu, teda vydarenej novej motorizácii 1,5 T-GDi. Moderná prepĺňaná benzínová pohonná jednotka bez nadstavby mild hybridu je vyladená na výkon 160 koní. V praxi, ide aj pri praktickom modeli kompaktnej veľkosti, o príjemne energického a zároveň až nečakane úsporného spoločníka.
Vďaka prepĺňaniu turbodúchadlom potrebuje testovaná pohonná pri dynamickej jazde optimálny plniaci tlak. Ten je dostupný už nad hranicou 2-tisíc otáčok. Motor sa následne necháva z radosťou vytáčať takmer až po obmedzovač, čo je doprevádzané až nečakane lineárnym nástupom výkonu.
Dostupná jazdná dynamika novej motorizácie je v sumári veľmi prijemným prekvapením. V nemalej miere sa pod to podpísala spolupráca so 6-st. manuálnou predovkou s presnou kulisou a príjemne mechanickým chodom. Vďaka pomerne dlhým prevodom, ktoré dokážu zastrešiť široké rýchlostné spektrum, je v tomto prípade hračkou aj bezpečné predbiehanie na okreskách.
Pri pokojnej a komótnej jazde v kombinácii s čiastočne zaťaženým vozidlom, má pohonná jednotka v drvivej väčšine situácii dostatok sily už v okolí spomínanej hranice 2-tisíc otáčok. V tomto režime sa nová motorizácia zároveň dokáže zavďačiť až nečakane nízkym apetítom. S vyslovene ľahkou nohou v kombinácii, s prevažne prázdnym vozidlom, dokázal Ceed SW v simulovanom teste spotreby zažiariť dokonca priemerom ľahko nad 5-litrovou hranicou.
Naopak, pri vyslovene temperamentnej jazde, s využívaním vyššieho spektra otáčok a výkonového potenciálu novej pohonnej jednotky sa nameraná spotreba ustálila na stále sympatickej hodnote tesne pod 7 litrami. Pod magickú 5-litrovú hranicu sa kombi dostalo pri jazde mimo mesto, teda po klasických okresných komunikáciách. Pri prioritnom využívaní v meste stúpne spotreba približne o liter. Na diaľnici si vynovený Ceed SW následne z nádrže odpil cca 6,4 litra na každých 100 km jazdy. V sumári sa na konci testu kombinovaný priemer vyskladaný so všetkých vyššie spomínaných situácií, ustálil na stále veľmi sympatickej hodnote 5,6 l/100 km.
Svoju dospelosť podčiarkuje vynovená Kia Ceed SW taktiež dobre odladenými asistenčnými systémami. Užitočným spestrením, je v tomto smere napríklad funkcia, ktorá v kolóne vodiča v prípade jeho nepozornosti, upozorní na pohnutie sa vpredu stojaceho vozidla. V kombinácii s manuálnou prevodovkou mi k dokonalosti chýbalo automatické podržanie tempomatovej rýchlosti aj pri preradení, ktorú Ceed SW nateraz neponúka.
A celkový dojem?
Vynovená Kia Ceed SW je veľmi dobre navrhnutý automobil, ktorý ponúka vo svojej cenovej kategórii špičkovú pridanú hodnotu. V prípade kombi ide o zaujímavú rodinnú alternatívu pre všetkých tých, ktorí ešte nepodľahli SUV móde. Úspornou a príjemne dynamickou voľbou je v dnešných časoch už čoraz ojedinelejšia konfigurácia novej motorizácie 1,5 T-GDi s klasickou manuálnou prevodovkou, ktorú neváhame odporúčať.
Autor: Peter Hlačik/Foto: Filip Lehotský
Testovací diár:
Model: Kia Ceed SW 1,5 T-GDi Gold+
Dĺžka: 4 600 mm
Šírka: 1 800 mm
Výška: 1 465 mm
Rázvor: 2 650 mm
Objem kufra: 625 litrov
Motor: zážihový
Pohon: predných kolies
Počet valcov: 4
Kombinovaný výkon kW/koní: 118/160
Krútiaci moment Nm: 253
Pohotovostná hmotnosť: 1302-1418 kg
Maximálna rýchlosť km/h: 210
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h: 8,6 s
Prevodovka: manuálna
Počet stupňov: 6
Kombinovaná spotreba podľa výrobcu 5,5-6,3 l na 100 km
Spotreba podľa palubného počítača počas testu: 5,6 l/100 km
Pneumatiky: Michelin Primacy
Verzia/akciová cena
Kia Ceed SW 1,5 T-GDi Gold+ (testovaný model) od 22 180 €
Kia Ceed SW 1,0 T-GDi Amber od 17 290 €