Autoinak.sk

Test: Kia EV9 – Nová dimenzia elektromobility

Test Kia EV9 2024

Automobilky z južnej časti kórejského polostrova zaznamenali za posledné dekády obrovský vývojový a technologický progres. Kým ešte na začiatku milénia patrili ich produkty v rámci konkurenčného porovnania k tak trochu sivým myšiam, tak postupom času sa prepracovali medzi najprogresívnejším zástupcom v každom obsadenom segmente. V poslednom období sa k všetkému spomenutému pridáva ambícia určovať trendy. Dôkazom toho je aj Kia. Gro európskeho modelového portfólia tohto výrobcu v súčasnosti reprezentujú modely s maximálnou pridanou hodnotou a stále prijateľnou cenovkou. Okrem toho sme sa ale pri identickej značke v našom priestore dočkali niekoľkých zaujímavých počinov, ktoré predstavovali zaujímavú alternatívu k prémiovej konkurencii. Za pioniera tohto trendu možno označiť imidžový fastback Stinger GT s benzínovým 6-valcom a príkladnými jazdnými vlastnosťami. Žezlo najemočnejšieho člena rodiny po ňom prednedávnom prevzal zážitkový a výkonný elektromobil EV6 GT. Z vyspelého technologického konceptu pre daný typ pohonu ťaží taktiež nová vlajková loď. Veľké elektrické SUV Kia EV9 sme preverili v jeho všestrannejšej dvojmotorovej verzii a konvenčným usporiadaním interiéru.

Nový a plne elektrický model Kia EV9 s až 99,8 kWh batériou a vo verzii s dvoma synchrónnymi elektromotormi, ktoré okrem pohonu všetkých kolies generujú výkon 384 koní, a v špičkovej výbavovej verzii GT-Line 1st Edition, nám na test zapožičal slovenský importér vozidiel značky Kia.

Rýchle fakty:

Fotogaléria Kia EV9

História značky Kia sa píše už od roku 1944. S prispením už niekoľko rokov trvajúcej úspešnej synergie automobilového koncernu Hyundai-Kia, dnes Kórejci patria medzi globálne najvýznamnejších hráčov. V niektorých automotive disciplínach sa radia k absolútnej technologickej špičke. Do identickej kategórie môžeme pokojne zaradiť segment 100% elektrických modelov, ktorým mnohí predpovedajú dominantnú budúcnosť.

Prvým sériovým elektromobilom s logami značky Kia bol v roku 2011 model Ray EV. Reálne veľký komerčný úspech si na svoje konto neskôr pripísali čisto batériové ekvivalenty prakticky ladených crossoverov Soul a Niro. Za plnohodnotnú elektrickú revolúciu možno napriek tomu označiť rok 2021. V tom čase Kórejci predstavili platformu E-GMP vyvinutú výhradne pre automobily so 100% batériovým pohonom. K súčasnej EV špičke ju predurčuje pokroková 800V architektúra, ktorá podporuje ultrarýchle nabíjanie.

Model EV9 je súčasnou európskou vlajkovou loďou značky Kia

Prvý sériový model z portfólia značky, ktorý si danú zástavbu v praxi osvojil, bola rozmerovo kompaktná Kia EV6. Približne pred rokom sme sa následne dočkali oficiálneho debutu druhého člena rodiny, ktorým je veľké SUV Kia EV9. Novinka sa automaticky posunula do pozície vlajkovej lode značky. S odmyslením si majestátnych vonkajších rozmerov spojených s priestranným interiérom k tomu testovaný exemplár predurčuje množstvo špičkových technológií a celkovo luxusný podtón.

V rámci použitého „hardwaru“ budí nová Kia EV9 zaslúžený rešpekt svojou kapacitne obrovskou 99,8 kWh batériou. V tejto disciplíne ide o jeden z najlepších parametrov z pomedzi všetkých v súčasnosti na Slovensko ponúkaných elektromobilov. V našom priestore sú nateraz k dispozícii dve výkonové verzie. Vstupná brána s výkonom 203 koní a predĺženým dojazdom si vystačí s jedným elektromotorom a pohonom výhradne zadnej nápravy. Druhou a celkovo všestrannejšou alternatívou je testovaný exemplár s dvojicou synchrónnych elektromotorov. Tie okrem pohonu všetkých kolies zastrešujú celkový výkon až 384 koní. Už v budúcom roku portfólio rozšíri taktiež „extrémna“ Kia EV9 GT, kde sa nateraz špekuluje o výkone až 584 koní.

Pri testovanej dvojmotorovej verzii s pohon všetkých kolies je pod prednou kapotou stále k dispozícii dodatočný úložný priestor

Impozantný zjav

V praxi neprehliadnuteľný status viac ako 5-metrov dlhého SUV s logami značky Kia ešte viac umocňujú jeho línie. Model EV9 sa pýši autentickým dizajnom, ktorý sa do značnej miery inšpiroval rovnomenným konceptom predstaveným v roku 2021. Atraktivitu hranato-drsných kriviek dotvárajú viaceré drobné geometrické celky v duchu aktuálne dizajnového jazyka „jednota protikladov.“ A aj keď sa to na prvý pohľad nemusí zdať, tak vzhľadom na pohon v útrobách sa tu stále myslelo na čo najlepšiu aerodynamiku. Decentne temperamentný nádych testovaného exempláru dotvára dynamicky ladený „kabátik“ verzie GT Line.

Mohutné a kolmo tvarované predné partie tradične ozvláštňuje kreatívne zapracovaný dizajnový element tzv. tigrieho nosa. Maska zároveň nedisponuje žiadnymi chladiacimi prieduchmi. Na efektivitu termomanažmentu elektrického pohonu postačujú otvory v spodnej časti masívneho nárazníka. V prípade optického balíka GT Line tok vzduchu zastrešuje vizuálne dynamická dvojica postranných obdĺžnikov s vertikálnou orientáciou. Dôraz na čo najlepšie obtekanie vzduchu v sumári umocňujú „zaoblené rohy“ prednej časti karosérie. K atraktívnym dizajnovým elementom testovaného exemplára sa radí taktiež svetelná technika. Reálne rozmerný modul predných svetiel s výrazným podpisom denného svietenia v rámci hlavného LED modulu ozvláštňujú štvorčekové elementy. Automatickou súčasťou najvyššej výbavy je inteligentná a dobre pracujúca Matrix nadstavba. Počas nočných presunov som bol s ponúkaným svetelným výkonom reálne spokojný. Na absolútnych svetelných lídrov ale vlajkovej lodi značky Kia chýba napríklad o niečo suverénnejší dosvit v diaľkovom móde.

Vo všeobecnosti majestátne rozmery SUV Kia EV9 umocňujú ešte viac početné geometrické línie

Rešpekt budiace reálne rozmery testovaného exempláru ešte viac umocňujú „hranaté“ bočné proporcie. Doménou „krabicovitej“ SUV siluety je prirodzene čo najväčší vnútorný priestor. Dôraz na čo najviac praktickú orientáciu tu pripomína reálne veľkorysá plocha bočného presklenia. Adekvátne veľké okno pre cestujúcich v treťom rade je opticky zamaskované v masívnom koncovom trojuholníkovom stĺpiku v tmavom prevedení. Funkčný aerodynamický detail reprezentujú vyskakovacie kľučky na dverách. Z funkčnej stránky musím pochváliť ich mechanizmus, ktorý pri rozbehu vozidla spojený so zasunutím, nie je na rozdiel od mnohých konkurentov akusticky nepríjemný. Celkovo drsný nádych dokresľujú masívne lemy blatníkov v kontrastne čiernom a zároveň vysokolesklom prevedení. Vzhľadom na celkové proporcie vozidla pôsobia tu veľmi prirodzene až 21-palcové disky kolies v originálnom geometricko-aerodynamickom dizajne. V disciplíne celkovej univerzálnosti chválim taktiež obutie v podobe racionálnych plášťov s adekvátnou výškou bočného profilu.

Jednoliate plochy doplnené o kreatívne dizajnové elementy ozvláštňujú rovnako zadné partie. Testovaná konfigurácia vrcholného modelu značky Kia púta veľkú pozornosť aj s prispením príplatkového matného lakovania v modrom odtieni s prívlastkom Ocean Blue. Vizuálnou dominantou zadných partií sú opäť rozmerovo veľkorysé koncové svetlá. Kreatívnemu tvaru tu sekunduje zaujímavým svetelným podpisom v štýle hviezdnej mapy. Decentne športový podtón verzie GT-Line s odmyslením si autentického prevedenia zadného nárazníka najviac podčiarkuje strešný spojler, pod ktorým si svoje miesto našiel na prvý podhľad ukrytý zadný stierač.

Nová Kia EV9 sa môže pochváliť plne autentickým a originálnym dizajnom

Moderná a priestranná kabína

Grandiózne zážitky prináša nový model EV9 podľa očakávania aj vo svojej v kabíne. Už podvedome očakávaným veľkorysým priestorovým pomerom sekunduje pestré spektrum technologických hračiek, ktoré testované SUV dostalo ako vôbec prvá sériová Kia. Autentickým nádychom sa pýši taktiež minimalisticky ladená architektúra palubnej dosky, kde sa jej tvorcovia dôkladne vyhrali s užívateľskou prívetivosťou.

Napriek neodškriepiteľnému statusu európskej vlajkovej lode, z interiéru testovaného exempláru vyslovene nekričí luxusný podtón. Kia v prípade modelu EV9 uprednostnila skôr udržateľnú, resp. eko atmosféru, čomu zodpovedajú viaceré obkladové plochy. Subjektívne lacnejším dojmom na mňa najviac „kričala“ jednoduchá roleta na stredovej konzole, prostredníctvom ktorej je možné prekryť odkladací box s držiakmi na nápoje. Komplexný kvalitatívny dojem napriek tomu dokáže uspokojiť aj drvivú väčšinu náročnejších používateľov. Tento efekt ešte viac umocňuje celkovo precízne dielenské opracovanie.

Palubná doska nového vrcholného modelu Kia EV9

Autentickú náladu na palube dotvára taktiež štýlové zapracovanie farebne prispôsobiteľného ambientného podsvietenia. Takpovediac povinnú jazdu moderného automobilu kompletizuje modul až trojice kvalitných displejov zabalených do jedného optického celku. Nový model EV9 napriek dokáže napriek tomu stále potešiť aj niekoľkými klasickými tlačidlami.

Modulu s dôležitými funkciami umiesteného vľavo pod volantom sekundujú rozmerovo veľkorysé a zároveň klasické hardwarové ovládače v centrálnej časti palubnej dosky. Práve prostredníctvom nich je možné okrem hlasitosti audia jednoducho a intuitívne regulovať prakticky všetky primárne využívané nastavenia termomanažmentu vozidla. Pre alternatívne, resp. podrobnejšie nastavenie klimatizácie, vrátane regulácie zadnej časti kabíny následne slúži prostredný a rozmerovo najmenší dotykový displej. V prípade nedostatočného výhľadu cez multifunkčný volant si je možné jeho rozhranie prakticky zväčšiť na celú pravú časť dotykovej obrazovky.

Prístrojový panel zdobí inovované grafické prostredie

Za kreatívne a zároveň ergonomické riešenie považujem umiestnenie ovládania tepelného komfortu sedadiel, resp. volantu priamo do modulov dverí. Taktiež tlačidlové ovládanie jazdných módom si našlo svoje miesto v spodnej časti vo všeobecnosti prehľadného multifunkčného volantu. Prioritne imidžové no nie príliš praktické zapracovanie reprezentujú virtuálne tlačidlové skratky palubného infotainmentu. Svoje mieste si našli na dekoračnej lište v priestore pod obrazovkou. Vzhľadom na potrebu oporných zón pre ruku sa mi počas jazdy na druhej strane pomerne pravidelne stávalo, že som sa po neplánovanom dotyku na danú plôšku nechtiac prepol do úplne iného rozhrania ovládacieho centra vozidla ako som pôvodne potreboval.

Precízne spracované grafické moduly boli stabilnou ozdobou už pri evolučne starších modelov značky Kia. Nový model EV9 sa môže okrem jemného a ostrého digitálneho vyobrazenia pochváliť novým konceptom ponúkaných layoutov. Prístrojový panel testovaného exempláru prichádza so zaujímavým kompromis medzi klasickými budíkmi a vyslovene futuristickým vyobrazením. Jednotlivé zmeny geometricky ladených náhľadov sa v závislosti od zvoleného jazdného režimu v sumári menia len decentne. Logika ovládania palubného počítača s množstvom užitočných údajov kopíruje doteraz zaužívané zvyklosti. Digitálny zážitok kompletizuje kvalitný Head-up displej.

Rozmerovo veľkorysé predné sedačky je možné prednastaviť do relaxačnej pozície

Vrcholné SUV si zároveň osvojil najnovšiu evolúciu palubného infotainmentu s pozmeneným, no stále maximálne prehľadným prostredím. S odmyslením si dôrazu na celkovú prehľadnosť sú jeho prednosťou i pohotové odozvy na dotykové povely. Samozrejmosťou je podpora pestrej škály online aplikácií. Moderne, teda bez priameho káblového prepojenia pracuje konečne aj mobilná konektivita, čo pri modeloch značky Kia ešte donedávna nebolo samozrejmosťou. Komplexný smart zážitok dotvára prepracovaná mobilná aplikácia Kia Live. Špičkové elektrické SUV si s odmyslením kvalitného kamerového výstupu v sumári zaslúži uznanie taktiež za detailne prepracovanú záložku orientovanú na funkcionalitu EV pohonu.

Vítaným benefitom majestátnych vonkajších rozmerov je v princípe nadštandardne vzdušný koncept interiéru. Predná časť kabíny okrem príjemne vyvýšeného SUV posedu poteší dobrým výhľadom z vozidla. Funkčný detail v prípade plne obsadeného vozidla dokresľuje ďalšia praktická digitálna hračka zastrešená možnosťou prepnutia vnútorného spätného zrkadla do kamerového náhľadu.

Nadštandardné priestorové sú k dispozícii rovnako v druhom rade s prepracovanou variabilitou

Luxusný nádych novinky s logami značky Kia formujú veľkoryso nadimenzované predné sedačky bez výraznejšieho bočného vedenia. Jasnú orientáciou prioritne na pohodlie kompletizuje reálne široká škála ich elektronického prispôsobenia. Ďalším dômyselným detailom je možnosť transformácie predných sedadiel do pozície komfortných ležadiel s výsuvnou opierkou. Takáto konfigurácia príde s určitosťou vhod napríklad pri dlhom presune spojenom s oddychom pri nabíjaní vozidla.
Nadštandardné priestorové pomery sú príznačné rovnako pre druhý rad. Testovaný exemplár ťaží z priestorovo úspornej elektrickej platformy s optimálne rovnou podlahou. V kombinácii s veľkorysou šírkou kabíny sa v druhom rade reálne pohodlne odvezie aj trojica štandardne urastených dospelých. Nová Kia EV9 je v rámci konfigurátora k dispozícii aj exkluzívnom prevedení s dvoma samostatnými kreslami v druhom rade. Veľmi slušnou variabilitou v podobe nezávislého posúvania sedacej časti, resp. polohovania operadiel disponuje už testovaný štandard so štandardnou zadnou lavicou. Zadní pasažieri majú okrem zdrojových koncoviek k dispozícii vlastnú zónu klimatizácie, kde sa o tepelnú pohodu stará samostatná špirála.

Rozmerovo veľký druhý pár dverí doplnený o symetricky tvarovaný vstupný otvor je výhodou nielen pri inštalácii detských sedačiek, ale aj pri využívaní tretieho radu. V spomenutom priestore dokáže nová Kia EV9 zahanbiť drvivú väčšinu štandardných 7-miestných SUV. Tretí rad sedadiel v tomto prípade s určitosťou nie je len do počtu. Okrem detí sa pokojne aj úplne vzadu odvezie adekvátne pohodlne dvojica štandardne urastených dospelých. Absolvovanie strednej vzdialenosti by som si v tomto priestore v prípade čiastočnej kooperácie pasažiera v druhom rade vedel v princípe vedel predstaviť aj pri mojej výške cca 185 cm. Pasažieri úplne vzadu majú zároveň k dispozícii držiaky na nápoje či zdrojové USB koncovky. Luxusnou čerešničkou daného priestoru reprezentuje možnosť nezávislého elektronického polohovania delených operadiel!

Preprava dospelých osôb nie je utópiou dokonca ani v treťom rade

Nový model Kia EV9 v porovnaní väčšinou 7-miestných SUV zdobí dostupnosť v princípe stále použiteľného batožinového priestoru pri plne obsadenom vozidle. Pre náklad v konfigurácii so siedmimi osobami na palube ostáva k dispozícii nezanedbateľných 333 litrov. Povinnú výbavu, niekoľko drobností či kryciu roletku je možné odložiť do priestoru pod podlahou. Po sklopení elektronicky ovládaných sedadiel tretieho radu sa prepravná kapacita s pripevním symetrického tvarovania zväčší na nadštandardných 828 litrov. Samozrejmosťou takejto konfigurácie je dokonale rovná podlaha. Tá je k dispozícii taktiež pri sklopených sedadlách druhého radu. Maximálnou kapacitou na úrovni až 2318 litrov už dokáže testovaný exemplár reálne konkurovať napríklad malým dodávkam. Dodatočný batožinový priestor, ktorý pri verzii 4×4 disponuje kapacitou 52 litrov je paralelne k dispozícii pod prednou kapotou. V praxi sa táto schránka ideálne hodí na uskladnenie povinnej výbavy alebo nabíjacích káblov.

Status vlajkovej lode umocňuje nová Kia EV9 svojou celkovou výbavou. S odmyslením si širokej škály bezpečnostných a asistenčných systémov je jej súčasťou v prípade testovanej verzie GT-Line 1st Edition napríklad aj prepracovaný parkovací asistent, ktorý teraz na diaľku zvládne už aj kolmé parkovanie alebo panoramatická strecha. Už v základnej verzii Earth sú k dispozícii prvky ako parkovacie senzory po celom obvode vozidla, panoramatický kamerový náhľad, Head-up displej, kožené čalúnenie, vyhrievané a odvetrávané predné sedadlá, vyhrievaný volant, vyhrievanie sedadiel v druhom rade, troj-zónová klimatizácia, bezkľúčový prístup a štartovanie, funkcia digitálneho kľúča, digitálne vnútorné spätné zrkadlo, vstavaná navigácia či veľmi pekne hrajúce audio Meridian so 14 reproduktormi.

Pri plnom obsadení vozidla je stále k dispozícii 333 litrov pre batožinu

Komplexný elektromobil

Kórejci pri stavbe svojho vrcholného elektrického modelu zúročili všetky doterajšie skúsenosti s daným typom pohonu. Vo finále vďaka tomu postavili jedno z najvyspelejších batériových vozidiel súčasnosti, ktoré si je možné v našom geografickom priestore oficiálne zaobstarať.

Vyspelá EV technika s 800V infraštruktúrou a možnosťou rýchleho nabíjania či „obrovská“ batéria rozhodne nie je jedinými ozdobami testovaného exempláru. Za zmienku tu s určitosťou stojí taktiež vyladenie jazdnej stránky vozidla. Konštrukčne vyspelý podvozok je prirodzene myslí na nemalú váhu rozmerovo veľkorysého SUV-čka. Kia EV9 na rozdiel od konkurentov z najvyššej kategórie využíva tlmičovú klasiku. Tradičné tlmiče ale nahrádza sofistikovanejší FSD variant, ktorého funkcia, resp. tuhosť sa dokáže prispôsobiť momentálnej frekvencii pohybov zavesenia kolies.

V princípe univerzálne vyladenému podvozku modelu Kia EV9 napomáhajú tzv. FSD tlmiče

Použité riešenie funguje v praxi až nečakane dobre aj v kombinácii s veľkými 21- palcovými kolesami. Elektrická novinka reálne dokáže bežné nedokonalosti našej cestnej infraštruktúry precízne vyžehliť. S prihliadnutím na nemalú váhu kolies sa už fyzikálne zákonitosti nedajú oklamať pri prejazdoch cez výraznejšie prepadliny alebo prepadnuté kanalizačné poklopy. V spomenutých prípadoch nie je s určitosťou na škodu o niečo viac obozretnosti.

Majestátne SUV sa na moje veľké prekvapenie vyslovene nebráni ani svižnejšiemu jazdnému prejavu na technickejších cestných úsekoch. Výhodu konštrukcie elektrického pohonu s nízkym ťažiskom sú aj prípade vozidla s vyššou stavbou, v móde ostrejšej jazdy, stále plne akceptovateľné náklony karosérie. Na kvalitných cestných povrchoch vrátane prejazdov zákrut takpovediac „na srdce“ dokáže testovaný exemplár prekvapivo dobre maskovať svoju reálnu hmotnosť. Daný parameter sa mimochodom pohybuje na úrovni cca 2,6 tony. Z toho kapacitne obrovská batéria váži približne 550 kg.

Pocit z jazdy sa pomerne výrazne mení v závislosti od zvoleného jazdného režimu

Prílišné športové ambície na klasických slovenských okreskách s užším profilom a nie vždy ideálne rovným povrchom tu najviac krotí práve „živá váha“. Fyzikálna zotrvačnosť vozidla je okrem temperamentnejších prejazdov cez tiahle zákruty jednoznačne citeľná napríklad pri potrebe prudšieho dobrzďovania. K samotnej práci brzdnej sústavy ale nemám žiadne výhrady a „brzdy“ z čisto funkčného hľadiska pôsobia spoľahlivým a účinným dojmom. Prioritne do komfortu sa konštruktéri rozhodli odladiť riadenie. Nič vyslovene citeľné sa v komunikácii s cestným povrchom prostredníctvom volantu nezmení ani po aktivovaní športového módu.

Ľahučké odladenie posilňovača riadenia som na druhej strane maximálne ocenil pri rutinnom používaní spojenom s tesným mestským manévrovaním. Určitou slabinou rozmerovo veľkého SUV je o niečo striedmejší uhol natočenia predných kolies. S odmyslením vo všeobecnosti o niečo obťažnejšieho tesného manévrovania som si daný nedostatok najviac uvedomil pri kolmých parkovaniach na spiatočku, kde som daný manéver musel neraz absolvovať na viackrát. Riešením by bola funkcia natáčania zadnej nápravy. Tú ale Kia EV9 nateraz nemá k dispozícii. Parkovacie manévre na druhej strane dokáže novinka vďaka vylepšenému parkovaciemu asistentovi s novými funkciami zvládnuť aj sama. Prostredníctvom ovládania na kľúčiku od vozidla je možné daný úkon realizovať zároveň aj takpovediac na diaľku.

Ovládanie pohonu si našlo svoje miesto vpravo pod volantom

Asistenčné systémy sú vo všeobecnosti pýchou vlajkovej lode značky Kia. Precízne odladenie adaptívneho tempomatu skombinovaného so strážením vozidla v jazdných pruhoch som s obľubou využíval pri dlhých diaľničných presunoch. Ďalšiu skladačku do mozaiky asistovanej jazdy prináša reálne použiteľný, resp. adekvátne promptný asistent pre zmenu jazdných pruhov. Model EV9 podobne, ako všetky nové automobily, už disponuje povinnými pomocníkmi v podobe „inteligentného“ upozornenia na prekročenie rýchlostných limitov či monitoringu bdelosti vodiča. Obe funkcie je možné po každom štarte deaktivovať v hlbších štruktúrach menu infotainmentu. Vítaným zrýchlením tohto procesu je prednastavenie záložky asistenčných systémov na programovateľnú skratku na volante.
Status technológiami nabitej elektrickej vlajkovej lode v bežnom živote ešte viac umocňuje precízne odhlučnenie priestoru pre posádku. Príkladné ticho si osadenstvo na palube užije aj pri vyššom rýchlostnom tempe. V tejto súvislosti musím pochváliť špičkovo hrajúcu audio sústavu Meridian. V disciplíne hudobných zážitkov je model EV9 nateraz suverénne najlepšia Kia, s akou som sa stretol.

Na celkový pocit z vozidla má prirodzený portfólio ponúkaných jazdných režimov. Klasiku v podobe prednastavení Normal, Sport a Eco dopĺňa čiastočne personalizovateľný mód My Drive. Zaujímavosťou je, že v šetriacom ekologickom nastavení prispôsobenom na čo najlepší dojazd sa testovaný exemplár prepne výhradne do módu zadokolky. Ponúkaná jazdná dynamika je mantineloch bežného používania mimochodom plne postačujúca aj v danom nastavení.

Kia EV9 sa môže pochváliť špičkovým konceptom elektromobilu

Impulzívny režim Sport už naopak využíva výkonové maximum oboch elektromotorov. Systémový výkon je odladený na impozantných 384 koní. Vďaka okamžitému „záťahu“ a bleskurýchlym reakciám dokáže obrovské SUV svojou dynamikou potrápiť mnohé športovo sa tváriace kompakty s klasickým pohonom. Sám za seba v tomto kontexte hovorí parameter zrýchlenia z pokoja na 100 km/h, na ktorý potrebuje Kia EV9 len 5,3 sekundy. Ako príkladnú možno ponúkanú jazdnú dynamiku označiť aj pri pružných zrýchleniach vo vyššom rýchlostnom tempe. Energia v podobe svižnej akcelerácie testovanému exempláru nedochádza ani v tzv. zakázaných rýchlostných zónach. V režime nemeckej diaľnice bude napriek tomu určitej skupine zákazníkov už dávať racionálny zmysel aj pripravovaný výkonovo beštiálny ekvivalent s prívlastkom GT.

Podvedome očakávanú SUV univerzálnosť dopĺňa v princípe dobre fungujúci pohon všetkých kolies. Nová Kia EV9 napriek tomu nemá žiadne prehnané offroad ambície. Okrem už spomenutej váhy ich najviac tlmí skromnejšia svetlá výška na úrovni 177 mm. V náročnejších podmienkach prídu s odmyslením si zjazdového asistenta na druhej stane neraz vhod dostupné terénne módy určené pre sneh, piesok alebo blato. Riadiaca jednotka v terénnom nastavení pracuje s čo najoptimálnejším prenosom sily na kolesá s najlepšou trakciou. Potvrdilo to aj simulované kríženie náprav, s ktorým si veľké elektrické SUV poradilo prekvapivo hladko a suverénne.

Automobilka deklaruje maximálny nabíjací výkon jednosmerným prúdom až na úrovni 210 kW

Už spomenutou prednosťou elektrickej platformy veľkého SUV je kapacitne obrovská 99,8 kWh Li-Ion batéria, ktorá modelu EV9 deklaruje príjemnú porciu slobody v rámci reálneho dojazdu. Testovaný exemplár zároveň ťaží z vyspelého technického základu v podobe 800V infraštruktúry taktiež pri rýchlosti nabíjania. Samotná automobilka garantuje maximálny nabíjací výkon striedavým prúdom až na úrovni 210 kW. V danom prípade na optimálne zotavenie batérie na cca 80% postačuje približne 20-minutový časový interval.

Pre využitie tohto potenciálu je prirodzene potrebná vhodná infraštruktúra. Obdobné výkonných hypercharger stojanov na Slovensku ale stále nie je príliš veľa. Pri simulovanej skúške na 350 kW stojane v príjemnom letnom počasí sa nabíjacia rýchlosť v optimálnom okne držala pomerne dlho v okolí 200 kW hladiny, čo je výborný výsledok. Pri 80% kapacite klesol nabíjací výkon približne o polovicu. Zaujímavosťou je, že ešte aj v okolí 90% kapacity bol k dispozícii výkon cca 50 kW. Pri dlhých presunoch dokáže testovaný exemplár vyťažiť plný potenciál z relatívne dostupných 150, resp. 175 kW stojanov. Nabitie akumulátora z cca 25% na približne 80% trvá v tomto prípade okolo pol hodiny. Pred samotným úkonom nabíjania si môže vodič batériu optimálne teplotne predpripraviť prostredníctvom funkcie v záložke EV vozidla palubného infotainmentu. Pri domácom nabíjaní prostredníctvom wallboxu disponuje vstavaná nabíjačka výkonom 11 kW. Na plné nabitie batérie je potrebný približne 9 hodín.

Mozaiku jazdných módov dopĺňajú režimy pre využitie v teréne

Sofistikovanosť elektrického pohonu kompletizuje rekuperácia. Daná funkcionalita je ozdobou prakticky všetkých moderných elektromobilov z portfólia značky Kia. Reálne dobre odladený automatický rekuperačný mód dopĺňa manuálna regulácia spomaľovacieho účinku. Vodič ju môže regulovať prostredníctvom pádiel pod volantom od „plachtenia“ až po intenzívne nastavenie i-Pedal. V tomto prípade je možné vozidlo pri troche predvídavosti ovládať takmer výhrade len prostredníctvom pedála akcelerátora. Mozaiku kompletnej využiteľnosti elektromobilu dopĺňa funkcia V2L, kedy dokáže testovaný exemplár vďaka špeciálnej koncovke poslúžiť ako zdroj elektrickej energie pre bežné spotrebiče.

Vďake kapacitne veľkej batérii sa nová Kia EV9 radí medzi najvyspelejšie elektromobily aj v disciplíne celkového dojazdu. Finálna kombinovaná spotreba sa na konci testu v príjemnom letnom počasí ustálila na sympatickej hodnote 22,3 kWh/100 km. To je dokonca ešte o niečo málo lepší výsledok ako sľubuje samotná automobilka. Spomínaný apetít postačuje na teoreticky maximálny dojazd na úrovni cca 450 km. Obdobné čísla vyobrazoval palubný počítač v mestskej zástavbe. Pri prioritne racionálnom využívaní s prevahou okresných komunikácií klesol výsledný priemer pod hodnotu 20 kWh/100 km. V tomto prípade už nie je žiadnou utópiou pokorenie magickej 500 km hranice na jedno nabitie. Nameraná spotreba na diaľnici sa pri ustálenom tempe zastavila na hodnote 28,8 kWh/100 km. To hravo postačuje na pokorenie 300-diaľničných kilometrov.

SUV všestrannosť testovaného exempláru dopĺňa pohon všetkých kolies.

A celkový dojem?

Nová Kia EV9 zosobňuje nielen obrovský progres ale zároveň i nemalé ambície kórejskej automobilky. Veľké SUV s čisto elektrickým pohonom je v našom priestore plnohodnotnou vlajkovou loďou značky. Zároveň ide o zaujímavú alternatívu k obdobne veľkým automobilovým EV ekvivalentom s prémiovým rodokmeňom. Ambiciózna cenovka je reálne vykompenzovaná množstvom sofistikovaných technológií na čele s komplexne veľmi dobre vyladeným elektrickým pohonom.

Autor: Peter Hlačik/Foto: Filip Lehotský

Testovací diár:

Model: Kia EV9 AWD 99,8 kWh GT Line 1st Edition
Dĺžka: 5 015 mm
Šírka: 1 980 mm
Výška: 1 780 mm
Rázvor: 3 100 mm
Objem kufra: 828+52 litrov (5 miest)
Motor: elektrický
Pohon: všetkých kolies
Kombinovaný výkon kW/koní: 283/384
Krútiaci moment Nm: 700
Pohotovostná hmotnosť: 2585-2648 kg
Maximálna rýchlosť km/h: 200
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h: 5,3 s
Prevodovka: automatická
Počet stupňov: jednostupňová redukčná
Kombinovaná spotreba podľa výrobcu 22,8 kWh na 100 km
Spotreba podľa palubného počítača počas testu: 22,3 kWh/100 km
Dojazd podľa výrobcu: 405 km
Výkon rýchlonabíjania: 210 kW
Pneumatiky: Continental PremiumContact

Verzia/cena

Kia EV9 AWD 99,8 kWh GT Line 1st Edition (testovaný model) od 82 990 €
Kia EV9 RWD 99,8 kWh Earth 1st Edition (pohon zadných kolies) od 74 990 €


Exit mobile version