Autoinak.sk

Test: Kia Rio – Nenápadné prekvapenie

Test Kia Rio 2021

Ambiciózna Kia v týchto dňoch púta pozornosť svojimi dvoma kľúčovými novinkami. Tou prvou je úplne nová generácia „slovenského“ SUV Sportage a druhou technológiami nabitý elektromobil EV6. Sympatické je, že kórejská automobilka okrem toho nezanevrela ani na cenovo dostupnejšie modely. Facelift len prednedávnom dostal modelový rad Ceed a ešte v minulom roku sa modernizácie dočkal aj menší hatchback Rio. S odmyslením si najmenšieho člena rodiny Picanto, je v našom priestore práve Rio vstupnou branou do sveta značky Kia. V rámci modernizácie mu automobilka okrem decentných dizajnových zmien dopriala tiež vylepšenú paletu pohonných jednotiek, nové digitálne hračky a len prednedávnom si testovaný model už osvojil aj novú vizuálnu identitu značky.

Vynovený model Kia Rio s modernou benzínovou motorizáciu 1,0 T-GDi, skombinovanou so 7-st. automatickou prevodovkou a prostrednom výbavovom stupni Extra, nám na test zapožičal slovenský importér vozidiel značky Kia.

Rýchle fakty:

Fotogaléria Kia Rio

Prvá generácia modelu Kia Rio uzrela svetlo sveta už v roku 1999. V dnešnom ponímaní je určitou zaujímavosťou, že dobový model sa vyrábal dokonca až v troch samostatných karosárskych verziách. Zástupca zo segmentu B s logom značky Kia sa prioritne vždy sústredil na racionálny faktor a vynikajúci pomer medzi vstupnou investíciou a následne nadobudnutou hodnotou.

Táto cnosť zdobí rovnomenný model aj dnes. Postupnými generačnými obmenami si ponuka karosárskych verzií v našom priestore vystačí s konceptom klasického hatchbacku. Na dobové požiadavky a trendy, ale výrobca zareagoval v podobe sesterského crossoveru s označením Stonic s identickým technickým základom. To, je už ale samostatný príbeh. Aktuálna štvrtá generácia klasického “Ria” uzrela svetlo sveta v závere roka 2016. Približne v polovici životného cyklu mu automobilka dopriala logické osvieženie v podobe modernizovanej verzie, ktorá bola predstavená v roku 2020.

Kia Rio podstúpila v minulom roku na prvý pohľad nenápadnú modernizáciu.

Na prvý pohľad decentné dizajnové zmeny pri tomto facelifte zatienili technologické inovácie. Vylepšenia sa tu dočkali napríklad asistenčné systémy. Funkcia autonómneho brzdenia teraz okrem automobilov reaguje citlivejšie aj na chodcov či cyklistov. Z digitálnych hračiek stojí za zmienku graficky prepracovaný displej palubného počítača či nový infotainment.
Vzhľadom na čoraz prísnejšiu emisnú politiku, ale prešla v princípe najzásadnejšou zmenou paleta dostupných pohonných jednotiek. Modernizované benzínové pohonné jednotky po prvýkrát doplnila aj 48V mild-hybridná technika. Slovenská prax, ale neskôr ukázala, že mild-hybrid Rio sa zbytočne predražil. Z ponuky dostupných pohonných jednotiek tento variant, preto postupne vypadol.

Základnou pohonnou jednotkou nového modelu Kia Rio je dnes vylepšený atmosférický benzínový 4-valec 1,2 DPi s výkonom 84 koní. Táto pohonná jednotka sa kombinuje výhradne s 5-st. manuálnou prevodovkou. Výkonnejšou voľbou je moderný prepĺňaný benzínový 3-valec 1,0 T-GDi. Prepacovaná pohonná jednotka bez elektrickej nadstavby disponuje výkonom rovných 100 koní a okrem klasickej 6-st. manuálnej prevodovky je možné daný motor kombinovať aj so 7-st. dvojspojkovým automatom.

Pod kapotou testovaného modelu pracuje moderný prepĺňaný benzínový 3-valec.

Nenápadná elegancia

Prioritne racionálnej podstaty sa model Rio drží aj z hľadiska dizajnu. Kia sa aj v prípade jeho najnovšej generácie rozhodla, na rozdiel od niektorých konkurentov, vizuálne nešokovať. Namiesto toho, zvolila konzervatívnejšiu cestu dizajnovej istoty. Testovaný model s nenápadnými líniami a krivkami možno okrem toho s pokojným svedomím označiť, aj ako nadčasový. Pravdepodobne, aj preto minuloročný facelift priniesol v sumári len decentné optické zmeny.

Tá, v mojich očiach najzásadnejšia, pritom primárne nesúvisí s modernizáciou, ale s novou vizuálnou identitou automobilky. Testované Rio bol totiž prvý model značky Kia v našej redakcii s novým logom! Predná časť sa po facelifte môže pochváliť o niečo užšou maskou, s typickou siluetou tzv. tigrieho nosa. Na masku plynule nadväzujú predné svetlomety. Ich pomerne veľká parabola, ale pri testovanom exemplári ukrýva „len“ halogénovú techniku. Svetelný výkon v danej kategórii vozidiel možno napriek tomu označiť ako adekvátny a postačujúci. Ľahkých optických zmien sa po modernizácii dočkal taktiež predný nárazník, s teraz ešte o niečo športovejším nádychom.

Aktuálna generácia modelu Kia Riu pôsobí aj v roku 2021 nadčasovým dojmom.

Akýchkoľvek dizajnových výstrelkov sa najnovšia verzia modelu Kia Rio zriekla aj v rámci bočných partií. Profil s typickou hatchback siluetou zaujme nielen pomerne veľkorysým bočným presklením, ale aj decentne vytiahnutými blatníkmi. Hesla “v jednoduchosti je krása” , sa v prípade testovaného modelu držia aj zliatinové disky kolies s priemerom 15 palcov a pneumatikami s dostatočne veľkorysým bočným profilom. Strieborná farba diskov vytvára vo finále pútavý farebný kontrast s efektnou červenou metalízou Signal Red.

Malý hatchbach pôsobí v rámci zadných partií až nečakane robustne. Odolný optický efekt v tomto priestore evokuje predovšetkým masívny zadný nárazník. Jeho dizajnové prevedenie testovaný model zároveň vizuálne rozširuje. Jednoliate dizajnové línie zadnej časti znovu ozvláštňujú pomerne veľké koncové svetlá. Ich jednoduchý grafický motív sa po modernizácii taktiež dočkal decentnej retuše.

Jednoliate zadné partie pôsobia opticky robustným dojmom.

Krása ukrytá v jednoduchosti

Predošlé riadky dávajú tušiť, že ani vynovená Kia Rio sa na nič nehrá. identickú filozofiu si okrem kriviek exteriéru jednoznačne osvojila aj kabína. Aj keď sa na prvý pohľad jednoduchý koncept interiéru môže javiť ako slabina, tak v mojich očiach je pravdou pravý opak! V čase rôznorodých dizajnových experimentov, ponúka Rio osvedčenú architektúru palubnej dosky, zameranou na čo najlepšiu ergonómiu. Tento prístup možno v širších konzekvenciách dnešného segmentu B, možno jednoznačne označiť zároveň ako príjemné osvieženie.

Aj keď palubná doska a okolité obkladové plochy pozostávajú v prevažnej miere z odolných materiálov v tmavom prevedení, tak v sumári musím jednoznačne vyzdvihnúť ich precízne dielenské opracovanie. Užívateľsky prívetivý a zároveň maximálne funkčný nádych, podčiarkuje stvárnenie prístrojového panela. Automobilovú klasiku tu reprezentujú prehľadné analógové budíky. Dotyk automobilovej moderny v tomto priestore po modernizácii, naopak, pripomína centrálny displej palubného počítača. Prehľadnému menu už totiž sekunduje kvalitná farebná grafika.

Jednoduchá architektúra palubnej dosky modelu Kia Rio.

Graficky moderne a užívateľsky prívetivo pôsobí tiež centrálny infotainment s dotykovým ovládaním. Testovaná výbavová verzia Extra nedisponuje vstavanou navigáciou. Tá dnes, paradoxne, nie pri modeli Rio v ponuke ani v opcii. Daný hendikep, ale podľa očakávania kompenzuje dostupnosť modernej mobilnej konektivity. Infotainment ako taký, vďaka svojej jednoduchosti, počas jazdy posádku príliš nerozptyľuje.

Inými slovami, vodič sa tu s pravdepodobnosťou hraničiacou, s istotou „nenakazí“ podvedomým nutkaním na „bezcieľne ťukanie“ do obrazovky. Systém, ale v sumári okrem pohotových rekcií na dotyk, chválim aj za prítomnosť skratiek reprezentovaných lištou s klasickými tlačidlami. O grafickej kvalite displeja svedčí aj pomerne detailné vyobrazenie parkovacej kamery.

Benefitom do priestoru vystúpenej obrazovky je pri testovanej verzii, napríklad aj výstup z parkovacej kamery.

Ako malý, no nie vyslovene nepríjemný návrat do minulosti, tu možno v sumári označiť jednoduchý a prehľadný modul manuálnej klimatizácie. Automatická nadstavba, na moje prekvapenie, nie je opäť k dispozícii ani v top výbave, resp. za príplatok. Dôraz, na čo najlepšiu ergonómiu, pripomína aj združený tlačidlový modul vľavo pod volantom. Okrem iných užitočných funkcií je v tomto priestore možné rýchlo deaktivovať aj štart/stop.

Kia Rio sa na pomery svojho segmentu môže pochváliť dostatočným množstvom odkladacích priečinkov. Mojou srdcovkou je v tomto ponímaní už tradične sofistikovane vymyslená polička na mobilný telefón. Prijemnému posedu za volantom sekunduje adekvátny výhľad z vozidla. Testovaný hatchback, takpovediac, klame svojim telom aj z hľadiska vnútorného priestoru. Prední pasažieri majú k dispozícii dospelé, teda dostatočne nadimenzované predné sedačky. Z hľadiska cestovaného komfortu, ale moja výhrada smeruje predovšetkým pri dlhších presunoch k absentujúcej stredovej lakťovej opierke. Tá je k dispozícii až v najvyššej výbave.

Kia Rio ponúka dostatočne nadimenzované a príjemne komfortné predné sedadlá.

V rámci segmentu B dokáže testovaný model potešiť príjemne vzdušnými priestorovými podmienkami aj v druhom rade. Okrem detí sa v tomto prípade vzadu príjemne odvezie aj dvojica štandardne urastených dospelých. Do odkladacích boxov na nápoje sa reálne zmestia len malé fľaše či plechovky. Ďalší návrat v čase pri prostrednom výbavovom stupni reprezentuje švihadlové, teda mechanické ovládanie zadných okien.

Na nároky menšej rodiny dokáže Rio reflektovať aj z hľadiska kapacity batožinového priestoru. V základe je k dispozícii symetrický tvar a objem na úrovni slušných 300 litrov. Drobnosti, si je možné okrem priestoru pod podlahou, odložiť aj do vtipne vyriešeného boxu v ľavej stene. Veľký palec hore dávam jednoznačne prítomnosti užitočnej náhradnej pneumatiky, za ktorú si Kia neúčtuje žiadny doplatok! Po sklopení zadných operadiel dokáže Rio prepraviť už aj veľké predmety. Maximálna prepravná kapacita v danej konfigurácii dosahuje 1078 litrov.

Malý hatchback príjemne prekvapil aj z hľadiska priestorových pomerov v druhom rade.

Ako už naznačili predošlé riadky, prioritnú racionalitu nemožno testovanému modelu uprieť ani z hľadiska výbavy na palube. So zaujímavých prvkov prostredného výbavového stupňa Extra stoja za zmienku: zadné parkovacie senzory, cúvacia kamera, kožou potiahnutý volant a hlavica radiacej páky či už spomínaný palubný infotainment s funkciou modernej mobilnej konektivity. Z prvkov v opcii, Kia ponúka za akceptovateľný doplatok 390 eur aj vyhrievaný volant, vyhrievané predné sedačky a zatmavené zadné okná. Moderné asistenčné systémy, vrátane tempomatu ostávajú výsadou vrcholnej výbavy.

Batožinový priestor disponuje základným objemom 300 litrov.

Dospelák

Na úvod hodnotenia jazdných vlastností si neodpustím konštatovanie, že testovaná Kia Rio je dnes už tak trochu ohrozeným, resp. vzácnym druhom. Kým mnohí konkurenti útočia na svoje potencionálne publikum prostredníctvom imidžu a emócii, tak malý Kórejčan si zvolil odlišnú filozofiu postavenú na racionalite a úprimnom prístupe!

To, že je vynovené Rio je poctivo postaveným malým hatchbackom, pripomína aj vyladenie jeho podvozka. Už v tejto disciplíne testovaný kúsok, jednoznačne prekonáva rozmer obratného mestského presúvadla. V rámci charakteristiky pruženia medzi športom a komfortom, dostalo Rio o niečo tuhšie vyladenie. Aj vďaka 15-palcovým diskom a racionálnemu rozmeru pneumatík, ale dokáže stále so cťou odfiltrovať bežné nerovnosti našich ciest. Podvozku z hľadiska komfortu najviac nevoňajú prejazdy cez sériu priečnych nerovností vo vyššom rýchlostnom tempe. To, je ale na druhej strane, tak trochu tradičný neduh vozidiel z daného segmentu.

Vynovená Kia Rio pôsobí vo svojej kategórii až nečakane dospelo.

Z hľadiska podvozka si ma testovaný model v sumári najviac získal svojim až nečakane suverénnym správaním na zakrútených cestách, a to pokojne vo vyššom rýchlostnom tempe. Na druhej strane, tu ale jedným dychom dodávam, že aj vzhľadom na výkonové parametre pohonnej jednotky, model Rio rozhodne nie je žiadny skorý hot hatch.

Ako adekvátne dospelé, ale možno v sumári označiť aj vyladenie riadenia. Podvedome očakávaný ľahký chod, je tu doprevádzaný všeobecne strmším charakterom. Reálne spokojný som tu bol vzhľadom na segmentovú príslušnosť, aj odhlučnením priestoru pre posádku. Pocitovo viac hluku do kabíny, začne prenikať až na diaľnici, resp. vyššom rýchlostnom tempe.

Príplatok za 7-st. dvojspojkovú automatickú prevodovku predstavuje 1500 eur.

Modernizovaná pohonná jednotka 1,0 T-GDi ponúka maximálny výkon rovných 100 koní. To v optike dnešnej doby už nie je príliš oslnivá hodnota. V pomere k relatívne mušej váhe, ale na druhej strane testované Rio, v reálnom živote rozhodne nesklame ani z hľadiska jazdnej dynamiky. Pocitová akcelerácia sa tu dokonca javí o niečo lepšie, ako deklarujú oficiálne parametre. Počas testu som bol reálne spokojný aj s pružným zrýchleniami. Vďaka nim dokáže Rio s dvojčlennou posádkou na okresných cestách bezproblémovo predbiehať pomalších účastníkov cestnej premávky.

Reálnu dospelosť pohonného aparátu vo finále ešte viac násobí súžitie maloobjemového prepĺňaného 3-valca s hladko pracujúcim 7-st. dvosjpojkovým automatom. Aj keď z hľadiska celkovej filozofie a racionality by bola mojou prvou voľbou, v tomto prípade, jednoznačne manuálna prevodovka, tak z hľadiska celkového komfortu, bude pre mnoho zákazníkov dnes vhodnejšou voľbou aj o 1500 eur drahší automat!

Vodič má k dispozícii celkovo tri režimy jazdy.

Charakteristiku odozvy pohonnej jednotky a jej súžitia s prevodovkou je možné decentne ovplyvniť prostredníctvom jazdných módov Normal, Sport a Eco. Dramatický dopad na spotrebu paliva tu ale očakávať nemožno ani v pri ekologickom režime. Apetít sa aj v tomto prípade odvíja predovšetkým od preferovaného jazdného štýlu. Pri pohodovej a predvídavej jazde s prevahou okresných ciest, testovaný priemer zľahka prekročil 5-litrovú hranicu. V meste, resp. na diaľnici, treba počítať s minimálne o liter vyššou spotrebou.

Spotreba paliva sa v sumári odvíja predovšetkým od preferovaného štýlu jazdy.

Ešte viac si Rio vypýta, pri vyslovene zážitkovej jazde a častom využívaní maximálneho výkonového potenciálu. Výsledný kombinovaný priemer sa na konci testu ustálil na akceptovateľnej hodnote 5,9 l/100 km. Daná spotreba zhruba zodpovedná vrchnej, výrobcom deklarovanej hranici. Pre úplnosť dodávam, že náš test prebiehal už v pomerne chladnom období konca aktuálneho roka.

A náš celkový dojem?

Vynovená Kia Rio je dnes veľmi zaujímavým spestrením segmentu malých hatchbackov. Kórejčania, tu okrem rodinnej orientácie, vsadili aj na dnes už čoraz ojedinelejší racionálny prístup a osvedčené ergonomické riešenia. Na prvý pohľad nenápadný automobil, dokáže vo finále prekvapiť a zaujať nielen svojou atraktívnou cenovkou, ale aj až nečakanou všestrannosťou, v kombinácii s užívateľskou prívetivosťou.

Autor: Peter Hlačik/Foto: Filip Lehotský


Testovací diár:

Model: Kia Rio 1,0 T-GDi Extra
Dĺžka: 4 065 mm
Šírka: 1 725 mm
Výška: 1 450 mm
Rázvor: 2 580 mm
Objem kufra: 300 litrov
Motor: zážihový
Pohon: predných kolies
Počet valcov: 3
Kombinovaný výkon kW/koní: 74/100
Krútiaci moment Nm: 172
Pohotovostná hmotnosť: 1125-1223 kg
Maximálna rýchlosť km/h: 185
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h: 11,4 s
Prevodovka: automatická dvojspojková
Počet stupňov: 7
Kombinovaná spotreba podľa výrobcu 5,3-5,8 l na 100 km
Spotreba podľa palubného počítača počas testu: 5,9 l/100 km
Pneumatiky: Hankook Winter I*Cept

Verzia/akciová cena

Kia Rio 1,0 T-GDi Extra (testovaný model) od 15 490 €
Kia Rio 1,2 DPi Silver od 11 490 €

Exit mobile version