V posledných rokoch sa stalo pravidlom, že pri teste každého nového modelu s logom Kia vstupuje do popredia citeľný medzigeneračný progres. Symbolickú korunu tomuto snaženiu aktuálne nasadila nová generácia SUV Kia Sorento, ktorá je v Európe zároveň aj vlajkovou loďou značky Kia. Aj z tohto titulu si dali ambiciózni Kórejčania na novinke mimoriadne záležať. Z nového modelu už na prvý pohľad či dotyk doslova srší sebavedomie. Okrem priestranného interiéru ponúka novinka aj záplavu modernými technológiami a digitálnych riešení, o čom sme sa presvedčili takpovediac na vlastnej koži, pri teste špičkovej turbodieslovej verzie.
Nový model Kia Sorento s turbodieslovou motorizácie 2,2 CRDi, skombinovaný s 8-stupňovou automatickou DCT prevodovkou a v špičkovej výbave Platinum, nám na test zapožičal slovenský importér vozidiel značky Kia.
Pôvodný model Kia Sorento sme v premiére spoznali už v roku 2002. Prvé generácie mali paradoxne o niečo bližšie k svetu offroadov ako ku kategórii SUV.zhľadom na prirodzený vývoj potrieb predovšetkým európskej klientely sa z modelu Sorento nasledovnými generačnými obmenami stalo moderné SUV s rodinnou orientáciou. Postupom času si Sorento v európskom priestore zároveň osvojilo aj pozíciu vlajkovej lode. Obrovské očakávania preto logicky smerovali aj k aktuálnej štvrtej generácii. Po technickej stránke je novinka postavená na novej platforme N3. Tá je konštrukčne prispôsobená aj na zástavbu hybridných motorizácií, čo je už v dnešnej dobe nevyhnutnosť.
Novinka medzigeneračne zároveň rozmerovo mierne povyrástla. Dlhší rázvor náprav sa vo finále podpísal aj pod ešte veľkorysejší vnútorný priestor. K základnej 5-miestnej konfigurácii si je možné pri všetkých verziách tradične doobjednať aj tretí rad sedadiel. Z „hračiek“ na palube je Kia okrem celkovo luxusnej atmosféry hrdá aj na implementáciu moderných digitálnych riešení, na čele s novým infotanimentom. Z dostupných výbavových prvkov okrem vyspelých bezpečnostných asistentov púta pozornosť napríklad aj funkcia automatického zaparkovania, resp. vyparkovania.
Sebavedomý dizajn
Dizajn nového modelu Kia Sorento možno bez preháňania označiť za originálny a neopozeraný. Keďže ide o globálny model, tak príliš neprekvapí, že jeho línie a krivky vznikali nielen v domácej Kórei, ale aj Európe a USA. Sériové vyhotovenie v sebe dokáže veľmi zaujímavým spôsobom skĺbiť originálne geometrické tvary, spolu s tradičnými dizajnovými prvkami značky Kia. Prednej časti dominuje podľa očakávania výrazná „tigria maska“ chladiča. Tá tvorí opticky jeden celok spolu s modulom predných reflektorov. Samostatná linka denného LED svietenia spolu s grafikou svetiel hlavného modulu v tomto prípade opticky pripomína tigrie pruhy a oči. Pri pohľade z profilu zaujmú pomerne krátke previsy karosérie. Za dizajnovo najodvážnejšie možno napriek všetkému spomenutému označiť zadné partie. K hlavným identifikátorom novej generácie Kia Sorento patria v tomto priestore dvojdielne koncové svetlá v americko-hranatom duchu.
Luxusne ladený interiér
Kabína patrí k najväčšej pýche novej generácie modelu Kia Sorento. Podľa samotných predstaviteľov automobilky ide o jeden z najlepších interiérov, aký Kia doteraz dokázala pretaviť do sériovej podoby. A z mojej pozície musím dať predstaviteľom automobilky jednoznačne za pravdu. Z hľadiska použitých materiálov a kvality dielenského opracovania už môže Sorento dokonca konkurovať aj prémiovým výrobcom! Využitie moderných technológií v sebe celkom jasne odráža koncepcia digitálneho prístrojového panela, ktorý tvorí akoby jeden celok s modulom centrálneho infotainmentu. Vzhľad „digitálnych budíkov“ sa decentne mení v závislosti od zvoleného jazdného režimu. Kia navyše prichádza aj s novou možnosťou využitia digitálneho prístrojového panela. Priamo v priestore „grafických budíkov“ sa po aktivovaní niektorej zo smeroviek zobrazí výstup zo širokouhlej kamery!
Široké možnosti variácií vrátane online aplikácií ponúka aj centrálny infotainment. Grafická stránka dosahuje podľa očakávania veľmi vysokú úroveň. V praxi to najlepšie demonštruje napríklad aj výstup z kamerového systému snímajúceho okolie vozidla. Na rodinnú orientáciu tohto modelu okrem dostatočného množstva odkladacích priečinkov odkazujú aj priestorové pomery v interiéri. Veľkoryso ladené predné sedačky ponúkajú v prípade testovaného exempláru v top výbave širokú škálu možností elektronického nastavenia vrátane predĺženia sedacej časti. Na maximálny komfort pre posádku myslí nové Sorento aj v druhom rade. Vskutku veľkorysým priestorovým pomerom s obrovskou rezervou pre hlavu aj nohy sekunduje sofistikovaný jazdný komfort. Batožinový priestor ponúka pri testovanej 5-miestnej konfigurácii a turbodiesli pod prednou kapotou v základnom usporiadaní objem až 705 litrov!
SUV schopné na ceste aj v teréne
Po technologickej náloži na palube smeruje pri novom modeli Kia Sorento veľká zvedavosť logicky aj k jazdným vlastnostiam tohto SUV. Novinka prichádza vďaka novej platforme s prepracovaným nezávislým zavesením všetkých kolies. Na asfaltových komunikáciách prekvapuje testované SUV suverénnym jazdeným komfortom. Veľmi dobre odhlučnený interiér dopĺňa vyladenie podvozka, ktorý je schopný pomerne suverénne odfiltrovať bežné nerovnosti aj na 20 palcových pneumatikách. Podvozok rovnako suverénne reaguje aj na povely vodiča smerom od riadenia. Napriek tomu nové Sorento celkom iste nepatrí do kategórie športovo orientovaných SUV. Pri pokuse o dynamické vymetanie zákrut sa k slovu pomerne skoro prihlási vyššia hmotnosť vozidla spojená s prirodzenou nedotáčavosťou.
V prípade testovaného exempláru s moderným turbodieslom ide zároveň aj o veľmi dobrého hltača veľkej porcie diaľničných kilometrov. Motor 2,2 CRDi je pre SUV tejto veľkosti stále reálne zmysluplnou voľbou. Kým hybridné motorizácie budú bezpochyby dávať väčší zmysel v meste a na krátkych trasách, tak naftová pohonná jednotka je vhodná na častejšie využívanie na dlhých trasách. Maximálny výkon 202 koní je pre veľké SUV primerané. A nové Sorento dokáže ponúknuť aj plne akceptovateľnú jazdnú dynamiku. Vodič má k dispozícii celkovo až sedem jazdných módov. Z toho tri sú určené do terénnu a štyri pre jazdu na asfaltových komunikáciách. Okrem schopnejšieho jazdného prejavu na spevnených komunikáciách zapracovala novinka v rámci medzigeneračnej obmeny pomerne citeľne aj na terénnych schopnostiach. O pohon všetkých kolies sa aj v tomto prípade stará inteligentná elektronika, ktorá v bežnom režime logicky uprednostňuje pohon prednej nápravy. Po aktivovaní niektorého z offroad módov putuje citeľne viac krútiaceho momentu na zadnú nápravu.
Aj napriek absentujúcej medzinápravovej uzávierke v podobe režimu Lock, ktorý ponúkal predchodca, dokáže pri novinke elektronika reálne efektívne distribuovať krútiaci moment medzi jednotlivými kolesami. Vďaka tomu si Sorento pomerne hladko poradilo aj s náročnejším krížením náprav. Celkovú vyspelosť veľkého SUV s logom Kia podčiarkujú aj precízne fungujúce asistenčné systémy vrátane adaptívneho tempomatu. Ešte nezabehnutý turbodiesel si na konci testu podľa palubného počítača vypýtal v priemere 7,4 l nafty na 100 km. To je pri takom veľkom SUV plne akceptovateľná hodnota. Vo výslednom priemere bol zahrnutý aj presun po diaľnici či výjazdy do terénu.
Autor: Peter Hlačik/Foto: Patrik Grečmal
Technické údaje: Kia Sorento 2,2 CRDi Platinum
Dĺžka: 4810 mm
Šírka: 1900 mm
Výška: 1695 mm
Rázvor: 2815 mm
Objem kufra: 705 litrov
Motor: hybridný (benzín + elektro)
Pohon: všetkých kolies
Počet valcov: 4
Maximálny výkon kW/koní: 148/202
Maximálny krútiaci moment Nm: 440
Pohotovostná hmotnosť: 1777 – 1906 kg
Maximálna rýchlosť km/h: 202
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h: 9,2 s
Prevodovka: automatická
Počet stupňov: 8
Kombinovaná spotreba podľa výrobcu: 6,5 – 6,8 l na 100 km
Cena modelového radu: od 42 990 €