Autoinak.sk

Test: Kia Sorento PHEV – Výkonná zástrčková alternatíva

Test Kia Sorento PHEV

Nová generácia veľkého SUV s logom Kia sa teší veľkému záujmu. A niet sa čomu diviť. Sorento ponúka aj vďaka bohatej výbave veľmi zaujímavú a zároveň cenovo atraktívnu alternatívu, dokonca aj k tradičným prémiovkám. Za hlavného „nepriateľa“ veľkých SUV možno dnes na druhej strane označiť prísne emisné limity. Automobilky aj preto prichádzajú s inovatívnymi riešeniami šetrenia paliva. Na čele tejto snahy stoja zástrčkové verzie. Ponuku modelového radu Kia Sorento z tohto dôvodu po klasickom turbodiesli a inovatívnom full hybride, po prvýkrát v histórii obohatil aj nabíjateľný plug-in hybridný model. Sympatické je, že aj nové Sorento PHEV si zachovalo všetky praktické prednosti služobne starších súrodencov, na čele s možnosťou výberu aj 7-miestnej konfigurácie. O komplexných kvalitách nového modelu sme sa presvedčili v rámci nášho redakčného testu.

Nový model Kia Sorento PHEV, pozostávajúci z benzínovej motorizácie 1,6 T-GDi a elektromotora, skombinovaný so 6-st. automatickou prevodovkou, pohonom všetkých kolies a v najvyššej výbave Platinum, nám na test zapožičal slovenský importér vozidiel značky Kia.

Rýchle fakty:

Fotogaléria Kia Sorento PHEV

Historický vývoj Kia Sorento symbolicky kopíruje postupne sa meniace preferencie publika pri veľkých SUV. Pôvodný model s identickým označením sme spoznali už v roku 2002. Prvé dve generácie boli postavené na odolnom rebrinovom ráme. Vďaka tomuto riešeniu v princípe pripomínali viac drsné offroady ako typické SUV. Nástupnicky model s poradovým číslom tri už dostal klasickú samonosnú karosériu prispôsobenú viac pre potreby rodiny. Drsnú offroad výbavu pri využívaní mimo spevnených ciest tu zároveň nahradila inteligentná elektronika.

Rovnakého receptu sa logicky drží aj aktuálna štvrtá generácia, predstavená v roku 2020. Nový model sa aj vďaka aplikácii sofistikovaných elektronických hračiek a moderných asistenčných systémov zároveň posúva viac smerom k luxusu. Model Sorento si aj vďaka tomu ešte viac upevnil pozície európskej vlajkovej lode značky Kia. Medzigeneračnú revolúciu musela chtiac-nechtiac podstúpiť aj technika v útrobách. Elektrifikované motorizácie sú dnes už nevyhnutnosť. Kia na to myslela už pri vzniku svojho veľkého SUV. Novinka je postavená na sofistikovanej modulárnej platforme N3, ktorá je prispôsobená aj na zástavbu hybridných motorizácií.

Veľké SUV Sorento je európskou vlajkovou loďou značky Kia

Klasický full hybrid obohatil ponuku dostupných pohonných jednotiek hneď od začiatku predaja. Reč je elektrifikovanej zážihovej motorizácii 1,6 T-GDi, skombinovanou s klasickým 6-st. automatom a systémovým výkonom 230 koní. Osvedčenú motorovú klasiku, naopak, stále reprezentuje modernizovaný vznetový turbodiesel 2,2 CRDi, s výkonom 202 koní. Naftový variant sa pritom kombinuje výhradne s 8-st. dvojspojkovou automatickou prevodovkou.

Horúcou novinkou v ponuke pohonných jednotiek pre Sorento je nová Plug-in hybridná verzia. Jej základ opäť reprezentuje zážihová motorizácia 1,6 T-GDi, skombinovaná s klasickým 6-st. automatom. Spaľovací motor v tomto prípade generuje výkon 180 koní. Ďalších 91 koní pridáva samostatný elektromotor. Ten čerpá elektrickú energiu z 13,8 kWh batérie s možnosťou externého dobíjania. Kombinovaný výkon pohonnej sústavy v sumári dosahuje až 265 koní. Takáto výkonová porcia Sorento PHEV automaticky posúva aj do pozície najvýkonnejšieho člena rodiny! Automobilka tu hovorí o samostatnom kombinovanom dojazde čisto na elektrinu na zaujímavej úrovni cca 57 km. Vďaka prepracovanému uloženiu elektrickej pohonnej sústavy si aj najvýkonnejšie Sorento okrem možnosti 7-miestnej konfigurácie zachovalo, aj pohon všetkých kolies!

Kombinovaný výkon plug-in hybridnej motorizácie 1,6 T-GDi + elektromotora dosahuje až 265 koní.

Sebavedomá vlajková loď

Nová generácia SUV Kia Sorento pôsobí po vizuálnej stránke aj vďaka početným ostrým krivkám sebavedomím dojmom. Kórejcom sa tu podarilo efektne skombinovať množstvo dizajnových riešení typických pre túto značku s originálnym zaoceánskym nádychom. Vrcholná zástrčková verzia sa od ostatných súrodencov vizuálne v princípe vôbec neodlišuje. Okrem druhých “palivových” dvierok je možné plug-in hybrid na prvý pohľad identifikovať predovšetkým vďaka typicky zeleným evidenčným číslam.

Prednej časti aj preto dominuje opticky nadčasová „tigria“ silueta, s masívnou maskou chladiča tradičného tvaru. Na toto dizajnové riešenie efektne nadväzujú dynamické predné svetlomety, ktoré vďaka full LED technológii musím pochváliť aj za presvedčivý svetelný výkon. K plnohodnotnému prémiovému efektu v tomto prípade chýba len prítomnosť funkcie tieňovania. Robustne a zároveň aj dynamicky, pôsobí tiež predný nárazník s funkčnými aerodynamickými postrannými prieduchmi.

Plug-in hybridná novinka sa od ostatných súrodencov po vizuálnej stránke prakticky neodlišuje.

Bočné línie testovaného modelu, v atraktívnom farebnom prevedení s modrou metalízou Gravity Blue, zdobia v princípe uhladené a elegantné krivky. Za dizajnové ozvláštnenie bočnej siluety možno možno označiť dynamické chrómové doplnky. Okrem žraločej plutvy na zadnom bočnom okne zdobí takýto dizajnový prvok tiež predné blatníky, resp. dvere. Štýlové a predovšetkým praktické sú tiež zliatinové disky s priemerom 19 palcov. Daný rozmer predstavuje pre plug-in hybrid zároveň jedinú dostupnú alternatívu. Najvýraznejším optickým odkazom na odolný SUV look je v tomto prípade decentné ochranné oplastovanie. To okrem línie bočných prahov prakticky zdobí aj lemy blatníkov.

Ako dizajnovo mimoriadne zaujímavú možno pri novej generácii SUV Kia Sorento označiť aj zadnú časť. Dominantným vizuálnym prvkom sú v tomto priestore delené koncové svetlá, s „hranatým“ americkým dizajnom. Celkovú eleganciu a optickú čistotu ešte viac podčiarkuje funkčný detail, v podobe zadného stierača ukrytého pod líniou strešného spojlera. Na rozmerovú robustnosť novinky nadväzuje mohutný zadný nárazník, s dvojicou opticky naznačených výfukových koncoviek. Pohon ukrytý v útrobách testovanej špecifikácie v sumári pripomína prakticky len decentný štítok eco plug-in.

Sebavedomé a robustné. Aj takto možno definovať vzhľad novej generácie SUV Kia Sorento.

Priestranný interiér s luxusným nádychom

Ak dáme bokom vizuálnu stránku, ktorej čaro je ukryté v tom, že na každého z nás vplýva dizajn značne subjektívne, tak novú generáciu modelu Sorento posúva do pozície vlajkovej lode značky Kia jednoznačne interiér, resp. kabína. Originálna architektúra palubnej dosky dostala opticky naznačené prepojenie obrazoviek prístrojového panelu a infotainmentu.

Dôraz na maximálny emočný efekt reprezentuje tiež kvalitatívna stránka. Kórejci si tu dali opäť mimoriadne záležať na hodnotnom nádychu. Po rozmenení na drobné tu precízne dielenské opracovanie, použité materiály či efektné ambiensté osvetlenie, v mojich očiach dokonca prevyšuje výslednú cenovku testovaného modelu! Už len pomyselnou čerešničkou na koniec je v tomto smere bohatá výbava či celková technologická nalož.

Palubná doska nového modelu Kia Sorento.

Testované Sorento si aj napriek prítomnosti plug-in hybridného pohonu dokázalo zachovať prakticky identickú praktickú stránku ako ponúkajú jeho súrodenci, s „jednoduchším“ pohonom. Koncept funkcionality palubnej dosky je v tomto prípade podľa očakávania v drobných detailoch prispôsobená danému konceptu pohonu.

Najdôležitejšie údaje o jazde má vodič k dispozícii v zornom poli, vďaka kvalitnému Head-up displeju. Grafický layout plne digitálnych prístrojov s kvalitnou grafikou sa aj efektne mení v závislosti od zvoleného jazdného režimu. V menu palubného počítača pribudli ukazovatele plug-in hybridného pohonu. Za užitočné spestrenie digitálneho prístrojového panelu považujem funkciu inovatívneho kamerového náhľadu, kopírujúceho priestor mŕtveho uhla. Kamerový náhľad sa automaticky aktivuje spolu so smerovkou. Okrem primárnej funkcie som si riešenie mimoriadne obľúbil aj pri tesnom manévrovaní napríklad v meste. Vodič takto automaticky získava lepší prehľad aj o presnej trajektórii zadného kolesa.

Kvalitný kamerový náhľad uľahčuje manévrovanie s veľkým SUV.

Identicky hodnotnú grafickú stránku kopíruje aj susedná dotyková obrazovka palubného infotainmentu. Minimalistické úvodné menu, podobne ako u ostatných nových modeloch s logom Kia, dopĺňa pestré spektrum rôznorodých nastavení, ovládacích funkcií a užitočných on-line aplikácií. V položkách menu podľa očakávania pribudla záložka pre plug-in hybrid. Tu si je možné okrem sledovania tokov energie a spotrieb monitorovať aj akčný rádius, resp. plánovať nabíjanie.

Kvalitatívnu úroveň displeja potvrdzuje prehľadný a detailný výstup z kamier monitorujúcich okolie vozidla. Intuitívnosť ovládania infotainmentu taktiež zlepšujú postranné skratky. Palec hore dávam tiež klasickým hardwarovým ovládačom audia. Za tienistú stránku možno aj v tomto prípade, naopak, označiť lesklú povrchovú úpravu náchylnú na odtlačky. Nové Sorento si mimochodom v sumári aj napriek záplave digitálnych hračiek stále zachovalo jednoduchý a mimoriadne prehľadný modul pre ovládanie klimatizácie!

Sorento boduje aj veľkoryso nadimenzovanými prednými sedačkami.

Vzdušné priestorové pomery v kabíne podčiarkuje nielen príjemne vyvýšený posed, ale aj solídny výhľad a veľkoryso navrhnuté predné sedadlá. Tie sú ako stvorené aj na dlhé cestovateľské tripy. Obdobná priestorová situácia panuje aj v druhom rade. Plug-in hybrid dostal prepracované ukotvenie zadnej lavice s o niečo vyšším ukotvením. Z hľadiska cestovného komfortu sa ale v princípe nič nezmenilo. Vzadu sa pohodlne odvezú aj nadpriemerne urastení dospelí. Cestovný komfort okrem variability spojenej s možnosťou posúvania delenej zadnej lavice a možnosti polohovania operadiel, vylepuje záplava USB slotov, funkcia vyhrievania krajných sedadiel či samotné výduchy ventilácie.

Z hľadiska cestovného komfortu ponúka USB vstupy či regulovateľnú klimatizáciu dokonca aj príplatkový tretí rad! Okrem určitej telesnej akrobacie pri nastupovaní alebo vystupovaní je ale tento priestor, s nižšie ukotvenými sedačkami, vhodný prioritne pre deti alebo osoby nižšieho vzrastu.

Veľkorysý priestor panuje aj v druhom rade.

Vzhľadom na aktuálnu využiteľnosť celkového prepravného potenciálu 7-miestneho SUV Kia Sorento sa logicky odvíja aj dostupná prepravná kapacita batožinového priestoru. V základnej 5-liestnej konfigurácii ponúka plug-in hybrid objem až 604 litrov. Toto je len o symbolických 12 litrov menej ako ponúka v identickej konfigurácii najpriestrannejšia naftová verzia! Pri využití všetkých siedmych miest na sedenie, je ešte k dispozícii symbolická kapacita 175 litrov. Ide o priestor vhodný na odloženie menšieho nákupu, povinnej výbavy či dvoch boxov s originálnymi nabíjacími káblami.

Naopak, pri sklopení sedadiel v treťom a druhom rade sa aj Sorento PHEV mení na malú dodávku, s optimálne rovnou podlahou a prepravnou kapacitou až 1988 litrov. Testovaný model mimochodom neprišiel ani o užitočnú rezervnú pneumatiku. Tá je aj v tomto prípade šikovne uchytená na podvozku v priestore pod kufrom.

Tretí rad je vhodný predovšetkým pre deti.

Testované Sorento potvrdila pozíciu vlajkovej lode značky Kia aj z hľadiska výbavy na palube. Špičková verzia s prívlastkom Platinum už bez nutnosti ďalšieho príplatku disponuje dokonca aj prvkami ako: 360 stupňový kamerový náhľad na okolie vozidla, kamerové vyobrazenie mŕtveho uhla na prístrojovom paneli, head-up displej, automatické udržiavanie svetlej výšky zadnej nápravy, kožené čalúnenie, elektrický nastaviteľné predné sedadlá s pamäťami pre sedadlo vodiča, vyhrievanie predných a zadných sedadiel, ventilovanie predných sedadiel, či veľmi pekne hrajúce audio značky Bose.

Batožinový priestor ponúka v 5-miestnej konfigurácii 604 litrov.

Zaujímavá alternatíva

Na úvod hodnotenia jazdných skúseností je vhodné zamyslieť sa nad podstatou Plug-in hybridného SUV Kia Sorento. Automobilke v tomto smere reálne slúži ku cti, že verzia PHEV tu nevznikla len do počtu, teda ako nástroj na znižovanie flotilových emisií. Na druhej strane platí, že takáto špecifikácia pohonného reťazca nie je určená úplne pre každého. Investícia do plug-in hybridu sa reálne oplatí len vtedy, ak sa bude efektívne využívať jeho potenciál.

V porovnaní s full hybridom o 5300 eur drahšia alternatíva disponuje aj o 35 koní väčším kombinovaným výkonom. Jedným dychom tu ale dodávam, že výkonová výhoda je pri plug-in hybridnom SUV v bežnom živote takmer úplne nepodstatným údajom. Reálnou výhodou testovanej špecifikácie je konštrukcia pohonnej sústavy s možnou efektívneho využívania elektrického pohonu!

Funkciu pohonu je možné sledovať aj v rámci prístrojového panela.

Sorento PHEV po technickej stránke vychádza z klasického hybridu. Nadstavbu v tomto smere predstavuje vyspelejšia elektrická sústava, pozostávajúca z výkonnejšieho elektromotora a externe dobíjateľného akumulátora s väčšou kapacitou. Určitou konkurenčnou výhodou testovaného modelu môže byť spolupráca s klasickou automatickou prevodovkou, ako aj poctivý mechanický pohon všetkých kolies, kde zadnú nápravu poháňa klasický kardan!

Ostatných členov rodiny pripomína testovaný Plug-in hybrid vyspelým podvozkom. Ten zároveň dokáže veľmi efektívne maskovať o niečo vyššiu hmotnosť verzie PHEV. Vyladenie pruženia má o niečo bližšie ku komfortu. Aj vďaka rozumnému rozmeru pneumatík som bol počas testu mimoriadne spokojný s istotou, s akou dokáže zástrčkové Sorento vyžehliť väčšinu bežných nerovností našich ciest. Vyššia pohotovostná hmotnosť dá o sebe vedieť svojským zvukovým prejavom prakticky len pri trafení vyslovene hrubej prepadliny.

Pohonná sústava spolupracuje s precízne pracujúcou automatickou prevodovkou klasickej konštrukcie.

Podvozok zároveň pôsobí sebaisto aj pri „ostrejšej“ jazde, resp. krízovej situácii. Pri dynamickejšom prejazde cez tiahle zákruty sa Sorento PHEV svojsky nakloní, no nič dramatické sa ďalej nedeje. Aj napriek nadštandardnému výkonu, ale testovaný model vodiča už podvedome nabádza skôr k pohodovému a rozvážnejšiemu jazdnému štýlu, čomu vo finále zodpovedá aj spätná väzba smerom od riadenia a precízne odhlučnenie priestoru pre posádku.

Centrom plug-in hybridného pohonného reťazca je výrazne modernizovaný benzínový motor 1,6 T-GDi, so samostatným výkonom 180 koní. Ďalších 91 koní pridáva elekromotor. Kombinovaný výkon pohonnej sústavy sa ustálil na hodnote 265 koni. Napriek tomu tu treba mať na zreteli pomerne veľkú karosériu a pohotovostnú hmotnosť cca 2-tony. Testovaný model aj preto po dynamickej stránke nepôsobí vyslovene „výbušným“ dojmom. V rámci ochoty zrýchlenia som tu bol viac ako spokojný v rýchlostiach do cca 100 km. Tu je jasne cítiť aj elektrický doping. Sorento PHEV je už ale na tom o niečo horšie v rámci pružných zrýchlení pri vyššom rýchlostnom tempe. V tomto režime objemovo relatívne malý spaľovací motor, musí logicky pracovať vo vyššom spektre otáčok.

Kia Sorento PHEV ponúka samostatné jazdné režimy pre cestu, ako aj pre terén.

Plug-in hybridný pohon si zaslúži pochvalu za prirodzenú spoluprácu s hladko radiacim 6-st. automatom klasickej konštrukcie. Kia sľubuje v prípade SUV Sorento PHEV kombinovaný dojazd čisto na elektrinu na úrovni 57 km. Po opakovaných nabíjaniach batérie v teste počas jesenných dní, s už pomerne chladnými ránami, ale elektrický dojazd v rámci palubného počítača prakticky vždy vyobrazoval elektricky dojazd s hodnotou 45 km. Pri bežnom jazdnom štýle, bez približného obmedzovania sa reálny dojazd na elektrinu pohybuje na úrovni približne 40 km. S vyslovene ľahkou nohou a pri predvídavej jazde, je možné pri optimálnych podmienkach zároveň prekonať hranicu 50 km.

Špecifikom testovaného plug-in hybridu je aj občasná asistencia spaľovacieho motora. Benzínová pohonná jednotka sa aj pri dostatočnej zásobe elektrickej energie prihlási k slovu predovšetkým pri prudšom zošliapnutí pedála alcelerátora. Spaľovací motor sa zároveň z času na čas spustil aj po štarte z nabitého vozidla, resp. pri rozvážnej jazde. Podľa palubnej grafiky, ale motor v tomto prípade priamo nepoháňal vozidlo, ale pravdepodobne len prehrial jeho dôležité komponenty.

Plug-in hybridné Sorento disponuje externe dobíjateľnou batériou s kapacitou 13,8 kWh.

Pri simulovanom meraní priemernej spotreby na 100 km úseku sa výsledný priemer, podľa palubného počítača ustálil na hodnote 4,6 l/100. Po vybití batérie Sorento PHEV automaticky pracuje v tzv. full hybridnom režime. Spotreba je pri plug-in hybridoch veľmi špecifická disciplína. Pri každodennom dochádzaní, napríklad do práce s nabitou batériou, na vzdialenosť cca 40 km, dokáže Sorento jazdiť s takmer nulovou spotrebou benzínu. A práve tento faktor predstavuje najväčšiu výhodu tohto konceptu pohonu. Veľké SUV s logom Kia v rámci spotreby reálne potešilo aj pri dlhších presunoch, resp. pri používaní vo full-hybridnom móde.

V meste sa v tomto prípade spotreba pohybuje približne na úrovni 6 litrov. Na okreskách je ešte o približne liter nižšia. Plug-in hybrid, ale naopak, nedáva príliš veľký zmysel pri pravidelných presunoch na diaľnici. V tomto prípade tu treba počítať so spotrebou prevyšujúcou 8 litrovú hranicu. Ako smerodajný údaj spotreby v sumári uvádzam výslednú kombinovanú spotrebu na konci týždňového testu, ktorá zahŕňa, aj čo najefektívnejšie nabíjanie. Výsledný priemer v tomto móde dosiahol 5,7 litra na každých 100 km. A to je pri veľkom SUV určite zaujímavý výsledok.

Jazdu mimo spevnených ciest v princípe najviac obmedzuje len priemerná svetlá výška 174 mm.

Sorento PHEV, podobne ako väčšina konkurentov nepodporuje funkciu rýchlonabíjania. Návšteva verejných stojanov tu preto nedáva prakticky žiadny zmysel. V domácich podmienkach je s pomocou wallboxu možné 13,8 kWh batériu naplno nabiť za cca 3,5 hodiny. použiteľnou alternatívou je aj klasické pomalé nabíjanie z 230 V siete. Vďaka až 12 ampérovému káblu, dodávanému k vozidlu, je tento úkon pri vhodnej infraštruktúre možné stihnúť za cca 5 hodín. V mojom prípade a 10 ampérovom ističi trvalo nabíjanie z klasickej siete približne 7 hodín.

Plug-in hybridné Sorento po štarte automaticky preferuje jazdu na elektrickú energiu. Vodič má možnosť ušetriť energiu v batérii aj na neskôr, prostredníctvom aktivácie hybridného režimu jazdy. Okrem toho sú tu k dispozícii aj tri samostatné módy pre jazdu na ceste, ako aj v teréne. Na spevnených komunikáciách som si okrem východiskového režimu Eco obľúbil inteligentný a prispôsobivý režim Smart. Posednú alternatívu reprezentuje športový mód. V teréne, aj vo východiskovom móde štvorkolky Kia dokonca prekonala moje očakávania.

Plug-in hybridná Kia Sorento dokáže byť pri efektívnom využívaní v sumári až prekvapivo úsporná

Dobre fungujúca elektronika dokáže v rámci kríženia náprav pomerne efektívne preniesť výkon na kolesá s lepšou trakciou. Vzhľadom na hmotnosť vozidla som rovnako uvítal tiež prítomnosť zjazdového asistenta. Ako limitujúci faktor sa pri pohybe v teréne predstavila svetlá výška „len” 174 mm, ako aj pomerne obmedzujúce nájazdové resp. prejazdové uhly. Technologická vyspelosť najnovšieho člena rodiny Kia Sorento sa okrem jazdy „offroad” vložky“ naplno prejavila aj pri precízne fungujúcich asistenčných systémoch.

A celkový dojem?

Nová Kia Sorento PHEV predstavuje zmysluplne rozšírenie modelového radu tohto veľkého SUV. V princípe o niečo drahší plug-in hybrid môže byť pre určitú skupinu zákazníkov, z hľadiska ekonomiky prevádzky, tým najlepším možným riešením! Pozitívne je, že testovaný model ani pri dobíjateľnej verzii nestratil prakticky nič zo svojich úžitkových vlastností.

Autor: Peter Hlačik/Foto: Filip Lehotský

Testovací diár:

Model: Kia Sorento PHEV 1,6 T-GDi Platinum
Dĺžka: 4 810 mm
Šírka: 1 900 mm
Výška: 1 700 mm
Rázvor: 2 815 mm
Objem kufra: 604 litrov (5 miestne usporiadanie)
Motor: zážihový + elektrický
Pohon: všetkých kolies
Počet valcov: 4
Kombinovaný výkon kW/koní: 195/265
Krútiaci moment Nm: 350
Pohotovostná hmotnosť: 1982-2099 kg
Maximálna rýchlosť km/h: 193
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h: 8,7 s
Prevodovka: automatická
Počet stupňov: 6
Kombinovaná spotreba podľa výrobcu 1,6 l na 100 km
Spotreba podľa palubného počítača počas testu: 5,7 l/100 km
Pneumatiky: Continental PremiumContact
Verzia/cena
Kia Sorento PHEV 1,6 T-GDi Platinum (testovaný model) od 56 790 €
Kia Sorento PHEV 1,6 T-GDi Silver od 49 790 €
Kia Sorento HEV 1,6 T-GDi Silver od 44 490 €

Exit mobile version