Autoinak.sk

Test: Kia Sportage – Neprehliadnuteľné SUV

Test Kia Sportage 2022

Automobily kompaktnej veľkosti s vyššou svetlou výškou dnes prestavujú nosný pilier portfólia väčšiny automobiliek. V rámci konkurenčného boja v kľúčovom SUV segmente sa jednotliví výrobcovia snažia čoraz viac zaujať, tak aby práve ich model vynikal. Pre veľké množstvo budúcich majiteľov je pri SUV okrem imidžu a dizajnu veľmi dôležitá aj praktická stránka a celková univerzálnosť. Značke Kia sa všetky vyššie spomenuté atribúty podarilo skĺbiť do atraktívneho celku. A to aj bez toho, aby musel vzniknúť karosársky pseudokarosársky variant, napríklad v štýle SUV-coupé. Postarala sa o to nová generácia modelu Kia Sportage. Novinka na jednej strane šokuje odvážnym dizajnom, no zároveň si stále zakladá aj na plnohodnotnej SUV univerzálnosti. Ambiciózni Kórejci k tomu všetkému pridávajú, taktiež množstvo technologických hračiek a pestré spektrum dostupných verzií, resp. motorizácií. Pri prvom zoznámení sme dôležitú novinku preverili v konfigurácii s benzínovým mild-hybridom a pohonom 4×4.

Nový model Kia Sportage s motorizáciu 1,6 T-GDi, skombinovanou so 7-st. automatickou prevodovkou, pohonom všetkých kolies a dynamicky ladenej špičkovej výbave GT Line nám na test zapožičal slovenský importér vozidiel značky Kia.

Rýchle fakty:

Fotogaléria Kia Sportage 2022

SUV s označením Sportage sa už od počiatku svojej existencie radí medzi najdôležitejšie modely značky Kia. Prvá generácia uzrela svetlo sveta už v roku 1993. Pevné puto rovnomenného modelu s našou domovinou nastolila druhá generácia (2004), ktorá sa pre potreby európskeho trhu začala už o dva roky neskôr vyrábať neďaleko Žiliny. Slovenským rodným listom sa tento model pýši dodnes!

V minulom roku bola oficiálne predstavená v celkovom poradí už piata generácia Kia Sportage. Nový model je postavený na modernom technickom základe N3, ktorý už automaticky počíta so zástavbou elektrifikovaných pohonných jednotiek, a stojí na ňom aj väčšie Sorento. S prispením novej platformy sa po prvýkrát v histórii modelu stalo, že automobilka vyrába súčasne hneď dve verzie SUV Sportage. Pôvodné predstavená a o približne 7,5 cm dlhšia verzia je určená pre Áziu či zaoceánske trhy. Kratšia a kompaktnejšia európska verzia bola predstavená o niečo neskôr a snaží sa maximálne vyhovieť požiadavkám a nárokom európskych trhov.

SUV Sportage patrí stabilne medzi nosné modely značky Kia.

Novinka pri porovnaní s priamym predchodcom narástla po rozmerovej stránke len symbolicky. Nový technický základ okrem aspektu bezpečnosti, v podobe vyššej tuhosti karosérie, a moderným asistenčných systémov prekvapuje pestrou škálou dostupných pohonných jednotiek. Výkonovým základom je turbodiesel 1,6 CRDI (116 koní), dostupný s pohonom predných kolies a klasickým 6-st. manuálom. Upravená naftová motorizácia je k dispozícii aj v mild-hybridnom prevedení 1,6 CRDI MHEV. Výkon je v tomto prípade navýšený na 136 koní a na výber je pohon predných alebo všetkých kolies. V oboch prípadoch je možné danú pohonnú jednotku kombinovať buď so 6-st. inteligentným manuálom alebo 7-st. dvoj-spojkovým automatom.

Benzínovým základom je rovnako neelektrifikovaná pohonná jednotka 1,6 T-GDi, s výkonom 150 koní. Kombinuje sa výhradne s pohonom predných kolies a klasickým 6-st. manuálom. Hierarchicky vyššie sa nachádza technicky výrazne prepracovaný mild-hybrid 1,6 T-GDi MHEV (150 koní), dostupný s pohonom predných aj všetkých kolies. Predokolka sa kombinuje výhradne so 7-st. dvoj-spojkovým automatom. Pre verziu 4×4 je už okrem automatu k dispozícii aj inteligentná 6-st. manuálna prevodovka. Mild-hybrid 1,6 TGDi je dostupný aj v testovanej verzii s výkonom 180 koní. Tu je už štandardom pohon 4×4 a 7-st. automat. V rámci benzínovej elektrifikácie sa ešte o stupienok vyššie nachádza full-hybrid 1,6 T-GDi HEV s výkonom 230 koní. Pre túto motorizáciu je štandardom 6-st. automat klasickej koncepcie a zákazník má na výber pohon predných, resp. všetkých kolies. Absolútnou výkonovou špičkou v rámci pohonných jednotiek je externe dobíjateľný plug-in hybrid 1,6 T-GDi PHEV (265 koní), ktorý sa štandardne dodáva so 6-st. automatom a pohonom všetkých kolies.

Testovaný exemplár poháňal benzínový motor 1,6 T-GDi MHEV s výkonom 180 koní.

Harmónia protikladov

Dizajn je pri novom modeli Sportage veľmi diskutovaná téma. Kia je v princípe známa, že sa pri generačných obmenách svojich modelov nebojí po vizuálnej stránke experimentovať. Testovaná novinka nadobúda v tomto kontexte úplne nový rozmer. To ako veľmi subjektívnou témou je dizajn, som si uvedomil na vlastnej koži. Kým vo virtuálnom svete fotografií a videí sa mi nový Sportage príliš nepáčil, tak v reálnom svete sa karta obrátila a počas testovacích dní ma doslova pohltilo postupné objavovanie jeho dizajnovej odvahy.

Ako najodvážnejšiu tu možno označiť prednú časť. Na prvý pohľad nesúmerne a geometricky rôznorodé tvary dokážu vo finále splynúť do veľmi atraktívneho celku! Aj nový Sportage si zachoval pre značku Kia tradičné riešenie v podobe masky v tvare tzv. tigrieho nosa. Jej silueta zaberá pomerne veľkú časť predných partií. Ešte dynamickejší nádych v prípade testovaného exempláru dotvára športový GT Line výplet s dominantnou centrálnou lamelou lakovanou vo farbe karosérie. Na siluetu masky plynule nadväzujú predné svetlomety s bumerangovým podpisom denných „lediek.“ Svetelnú techniku tu možno zároveň označiť ako najvýraznejší dizajnový prvom. V rámci technológií poteší o to viac, že novinka v špičkovej verzii, okrem výkonnej full LED techniky, premiérovo dostala aj dobre fungujúcu funkciu tieňovania, známu ako Matrix LED!

Nová Kia Sportage zaujme veľmi originálnym dizajnom.

Dôraz na optickú harmóniu vyžaruje aj z bočnej siluety. Podpis denného svietenia zabieha hlboko do modulov predných blatníkov, resp. spodnej línie kapoty. Dynamický nádych podčiarkuje postupne sa zužujúca línia bočného presklenia. Zaujímavý a pútavým detailom je v tomto priestore pochromovaná dekoračná lišta, ktorá sa vďaka odskoku v zadnom stĺpiku nakoniec opticky stráca v module strešného spojlera. Testovaný exemplár zaujal aj originálnou zelenou metalízou s prívlastkom Experience green. Výsadou špičkovej línie GT-Line, sú s odmyslením si 19- palcových diskov kolies, s pneumatikami so stále dostatočnou výškou bočného profilu, taktiež na jednej strane efektné, no zároveň nie príliš praktické lemy blatníkov a bočných ozdobných líšt, lakované v lesklej čiernej farbe.

Dizajnovo čisté línie sú príznačné pre zadnú časť novej generácie tohto obľúbeného SUV. Dôkazom toho, je napríklad zadný stierač ukrytý pod líniou strešného spojlera. Ako hlavnú vizuálnu dominantu možno aj tu označiť koncové svetlá s pútavým svetelným podpisom. Dvojicu svetelných modulov opticky prepája efektná čierna linka. V priestore pod ňou vyniká nové fabrické logo v kontraste kovovom prevedení. Verzia GT-Line sa vzadu odlišuje dynamicky ladeným nárazníkom. Automobilka ani v tomto prípade nešetrila síce efektnou, no nie príliš praktickou povrchovou úpravou, v štýle lesklého klavírneho laku, situovanou aj v citlivom priestore nakladacej hrany.

Testovanému exempláru dodáva ešte viac dynamiky výbavová verzia GT Line.

Kráča s dobou

Kým pri minulých generáciách sa interiér modelu Sportage vyznačoval skôr konzervatívnejším prístupom, tak novinka už aj tu, podobne ako pri exteriéri, zaujme pomyselnou revolúciou. Testované SUV je spolu s elektrickou Kia EV6 prvým modelom značky, ktorý v rámci užívateľskej koncepcie prichádza s evolučne novými a zároveň modernými riešeniami. V tomto kontexte je viac ako sympatické, že Kórejci to aj napriek množstvu digitálnych hračiek, s dotykovými riešeniami v sumári vyslovene neprestrelili.

Ešte pred vstupom na palubu novinka v porovnaní s predchodcom zaujme užitočným SUV detailom v podobe praktického prekrytia prahov na dverách. Prvotný „woow“ efekt z interiéru navodzuje predovšetkým atraktívne stvárnenia palubnej dosky, s opticky vzájomne prepojeným prístrojovým panelom a modulom infotainmentu. Pri podrobnejšom skúmaní vstupuje celkovo ešte viac do popredia kvalitatívna stránka. Špičková výbava GT Line ponúka nielen prvotriedne dielenské opracovanie, ale zároveň vsádza aj na kvalitné materiály.

Palubná doska nového modelu Kia Sportage.

Hru na efekt následne umocňujú prepracované detaily. Do tejto kategórie možno zaradiť napríklad originálne stvárnenie výduchov ventilácie alebo dizajn vnútorných kľučiek dverí. Klasickému madlu sekunduje ešte minimalistický ale zároveň praktický úchyt v prednej časti dverí, ktorý je užitočný napríklad pri maximálnom uhle ich otvorenia. Z ďalších efektných hračiek nemožno opomenúť nastavenie preferovanej farby ambienttného podsvietenia. Jeho konfiguračná záložka je na druhej strane ukrytá pomerne „hlboko“ v položkách menu.

V rámci digitálneho sveta nový Sportage na jednej strane neprináša nič nové. Užívateľský príjemné a prehľadné grafické rozhranie prístrojového panelu so štyrmi dostupnými vyobrazovacími layoutmi je už dôverne známe aj z iných modelov značky. Obdobné tvrdenie možno zopakovať aj v rámci grafického rozvrhnutia a funkcionality infotainmetu s pestrou škálou nastavení a množstvom užitočných on-line funkcií.

Prístrojový panel a infotainment tvoria jeden optický celok.

Úplne nový rozmer už známemu digitálnemu usporiadaniu, ale vo finále dodáva efektný obal, v podobe kvalitného a originálneho displeja. Ten si v rámci svojich prvotriednych vyobrazovacích schopností vystačí bez tieniacich segmentov. To, že práve domovská Južná Kórea sa v rámci digitálnych hračiek dlhodobo radí medzi lídrov a inovátorov, v kabíne podčiarkuje efektné zaoblenie združeného modulu oboch obrazoviek! Opomenúť nemožno ani kvalitný kamerový výstup. V rámci panoramatického náhľadu na okolie vozidla ponúkol testovaný exemplár už aj funkcia 3D zobrazenia vozidla v okolitom priestore. Vo finále je aj v tejto súvislosti o to väčšia škoda, že kamery sú za dažďa pomerne náchylne na znečistenie.

V úvode naznačenú kombináciu moderny a automobilovej klasiky najviac pripomína tenký ovládací modul situovaný v priestore pod dotykovým displejom. Jeho prakticky matný povrch ohraničujú dva klasické otočné potenciometre. Zaujímavosťou je jeho zdvojená funkcia. Práve na tomto mieste, sa okrem skratiek dotykového rozhrania a autorádia, jednoducho a intuitívne ovláda aj klimatizácia!

Centrálna ovládacia lišta disponuje zdvojenou funkciou.

Klasické tlačidlá s dôležitými funkciami je možné nájsť na masívnej stredovej konzole. Aj jej povrch znova pozostáva z efektného, ale na odtlačky a škriabance náchylného klavírneho laku. Štandardne zaužívanej ergonómii sa v princípe vymyká len umiestnenie automaticky ovládanej elektronickej parkovacej brzdy. Tá si svoje miesto našla vľavo pod volantom.

Prakticky orientovaných používateľov nová Kia Sportage poteší svojim konceptom odkladacích priečinkov. Vtipne je v tomto smere vyriešená stredová konzola. Alternatívou usporiadania klasických držiakov na nápoje je variant samostatného a pomerne veľkého odkladacieho boxu bez ohraničenia slúžiaceho na odloženie nápojov.

Sedačky GT-Line zaujmú o niečo tuhšou výplňou.

Príjemne vyvýšený posed pripomína, že novinka je plnohodnotným SUV-čkom bez kompromisov. Výhľad z miesta vodiča uľahčuje nielen nízka silueta palubnej dosky, ale aj prepracované uchytenie spätných zrkadiel s efektne zaobleným dizajnom. Dostatočne nadimenzované sedačky disponovali v testovanej verzii s koženým prevedením s o niečo tuhšou výplňou. V princípe sú ale stále orientované prioritne smerom na komfort.

Aj keď novinka po rozmerovej stránke, vrátane rázvoru, medzigeneračne narástla len symbolicky, tak v druhom rade sú k dispozícii príjemné vzdušné priestorové pomery. V novom modeli Sportage sa za seba pohodlne usadí aj dvojica urastenejších pasažierov. Jazdný komfort tu okrem možnosti polohovania delených zadných operadiel spríjemňujú samostatné výduchy ventilácie, vyhrievanie krajných pozícii sedadiel či USB koncovky, umiestnené netradične v operadlách predných pasažierov. Za vtipný detail možno označiť aj špeciálny tvar predných hlavových opierok, ktoré dokážu v druhom rade poslúžiť ako vešiak na sako alebo bundu.

Nový Sportage prekvapuje veľkorysým priestorom v druhom rade

Batožinový priestor testovanej mild-hybridnej verzie ponúka v základnom usporiadaní veľkorysú kapacitu 562 litrov. V priestore pod pevnou podlahou sa nachádzajú odkladacie priečinky na povinnú výbavu a iné drobnosti. Gro tohto priestoru, obdobne ako iných mild-hybridoch značky Kia, ale vypĺňa prídavná batéria elektrosústavy. Vďaka danému riešeniu sa pri elektrifikovanej motorizácií stáva už automatickým štandardom opravná sada. Po sklopení delených zadných operadiel vzniká praktická rovina s maximálnou prepravnou kapacitou 1751 litrov. Z praktickej stránky si novinka v porovnaní s predchodcom zaslúži palec hore aj za prítomnosť vodiacich koľajničiek, ktoré uľahčujú manipuláciu s krycou roletkou. Ako nevýhodu tu vnímam už naznačenú potenciálnu náchylnosť lakovaného zadného nárazníka na nechcené poškriabanie, ktoré hrozí predovšetkým pri manipulácii s ťažkými bremenami.

Nová Kia Sportage zaujme bohatou výbavou prakticky už vo svojom základe. Okrem asistenčných a bezpečnostných prvkov sem možno zaradiť aj tempomat, parkovaciu kameru, vyhrievanie predných sedadiel a volantu. Testovaný vrcholný exemplár s prívlastkom GT-Line, k bohatému základu okrem optického športového balíka a všetkých asistenčných systémov pridáva aj elektronicky riadené tlmiče, vyobrazenie kamerového náhľadu mŕtveho uhla na prístrojovom paneli, panoramaticky kamerový náhľad na okolie vozidla, polokožené čalúnenie alebo prémiové audio značky Harman/Kardon.

Batožinový priestor pojme v základe 562 litrov.

Spĺňa všetky SUV očakávania

Dizajn a nový prístup v interiéri, môžu na prvý pohľad, posunúť na druhú koľaj jednu z top predností novej generácie SUV Kia Sportage. Tou sú v mojich očiach celkom jednoznačne precízne jazdné vlastnosti! Po šoférskej stránke si ma kórejsko-žilinská novinka získala už po absolvovaní prvej porcie kilometrov!

Kia pri svojom kľúčovom modeli nenechala nič na náhodu, čo podčiarkuje napríklad aj konštrukcia podvozka. Nezávislé zavesenie všetkých kolies dostali aj „jednoduchšie“ verzie s pohonom len prednej nápravy. Bonusom a výhradnou výsadou testovanej verzie s prívlastkom GT-Line sú elektronicky riadené tlmiče pruženia. Aj keď zmeny medzi jednotlivými nastaveniami nie sú v tomto prípade vyslovene dramatické, tak vo finále sa práve tento prvok výrazne pričinil pod celkovú univerzálnosť.

Verzia GT Line disponuje automaticky adaptívnymi tlmičmi.

SUV novinka s prívlastkom GT-Line zaujme takmer optimálnym kompromisom medzi komfortom a jazdnými zážitkami. Aj napriek tomu, že testovaný exemplár bol obutý na 19-palcových diskoch a v jazdných režimoch absentuje komfortný mód, dokáže nový Sportage v praxi dokáže veľmi dobre odfiltrovať bežné nerovnosti našich ciest. V sumári má na tom nezanedbateľný podiel aj racionálna výška bočného profilu pneumatík. Dynamicky ladenej verzii sú proti srsti až vyslovené hrubé nerovnosti a iné veľké prepadliny. Pri svižnejšom prejazde cez obdobné prekážky preto treba počítať už aj s prípadnými rázmi do karosérie. Komfortné vyladenie pruženia som pri ostrejšom tempe ocenil pri jazde po poľných, resp. lesných cestách s horším povrchom. V identických podmienkach zároveň vyniká aj celková tuhosť karosérie.

Pre GT-Line nepredstavuje podľa očakávania žiadny problém ani zážitkovejšia jazda po zakrútených okreskách s kvalitným povrchom Aj napriek vyššej SUV stavbe sa v tomto režime netreba obávať prílišných náklonov karosérie. Vodič má smerom od žehliaceho podvozka neustále dostatok spätnej väzby o cestnom povrchu. V športovom režime príjemne stuhne aj adekvátne komunikatívne riadenie. To sa už aj vo východiskovom nastavení vyznačuje pomerne strmým prevodom. Od prílišného športového vyžitia tu asi najviac odrádza pocitovo vyššia hmotnosť. Svoje limity má zároveň aj testovaná pohonná sústava, ktorej predsa len so všetkého najviac svedčí skôr rozvážnejší jazdný prejav.

Nová Kia Sportage si dokáže obhájiť pozíciu univerzálneho SUV modelu.

Z hľadiska celkového jazdného komfortu si dali konštruktéri záležať, aj na čo najprecíznejšom odizolovaní priestoru pre posádku. Aj napriek schopnému odhlučneniu, tu ale jedným dychom dodávam, že v disciplíne akustického komfortu, nový Sportage predovšetkým pri vyšších rýchlostiach na vyslovene luxusne ladených potencionálnych konkurentov predsa len stráca.

O pohon testovanej konfigurácie sa stará evolučne nová motorizácia 1,6 T-GDi MHEV. Pod koncovou skratkou sa ukrýva už dobre známy elektrický doping v podobe 48V mild-hybridnej sústavy, s výkonom 16 elektrických koní. Finálny výkon aj s jeho prispením končí až na hodnote 180 koní. Zážihový mild-hybrid aj napriek veľmi slušnej jazdnej dynamike nepatrí medzi vyslovené výbušné pohonné jednotky. Východiskové zladenie motora a prevodovky je orientované skôr, na čo najoptimálnejšiu spotrebu. Identický pohonný reťazec dokáže v Eco móde a pohodovej jazde priam ukážkovo plachtiť. Deklarovaný výkon sa o slovo prihlási najpresvedčivejšie v druhej tretine otáčkového spektra, v kombinácii so športovým módom.

Testovaná konfigurácia bola vybavená automatickou dvoj-spojkovou prevodovkou.

Dvojspojková prevodovka reaguje na silnejšie zošliapnutie pedála akcelerátora promptným podradeným už aj v ekologickom nastavení. Bezpečné predbiehanie na okreskách je aj vďaka tomu samozrejmosťou. Výhrady nemám ani k hladkým zmenám jednotlivých prevodov. O niečo lepšie vyladenie softwaru by si automat vo finále zaslúžil pri potrebe svižného rozjazdu z miesta. Za ospanejší tu možno označiť prvotný reakčný čas prevodovky. Silnou stránkou automatu s dvoma spojkami nie je tradične ani tesné manévrovanie, resp. potreba citlivého a minimalistického pohybu vozidla.

Vďaka inteligentnému pohonu všetkých kolies sa testované SUV rozhodne nestratí ani v teréne, resp. na trakciu inak náročných podmienkach. Občasné výjazdy k horskej chate alebo za inými voľnočasovými aktivitami sú v tomto prípade hračkou. Pre častejšie využívanie mimo spevnených ciest by som siahol po verzii s klasickým automatom. Aj napriek všeobecne schopnému pohonu 4×4, skúšanej konfigurácii s dvojspojkovým automatom príliš nesvedčí dlhšie terénne trápenie, napríklad pri krížení náprav. V režime Lock si testovaný Sportage, nakoniec ale poradil aj s touto prekážkou. Prevodovke je možné pri dlhšom pobyte v teréne trochu pomôcť manuálnym radením prevodov. Zručnejší vodič dokáže práve takto eliminovať neefektívne automatické preradenie v smere nahor. V náročnejšom teréne je vo všeobecnosti limitom taktiež len priemerná svetlá výška 17 cm.

Vďaka pohonu všetkých kolies si Sportage dokáže poradiť s nástrahami bežného terénu.

Moderný pohonný reťazec vzhľadom na hmotnosť a veľkosť vozidla, ako aj pohon všetkých kolies, svojou spotrebou vo finále určite neurazí no zároveň ani vyslovene nenadchne. Výsledný kombinovaný priemer sa na konci testu podľa palubného počítača ustálil na hodnote 7,5 l/100 km. Pri pohodovej jazde s prevahou okresiek sa je možné priblížiť k hodnote 6-litrov. V meste treba počítať s apetítom cca 7,5 litra. Najmenší prínos Mild-hybridu je logicky prítomný na diaľnici. V tomto režime si testovaný model vypýtal priemer 7,8 litra.

Výsledná spotreba paliva sa v pomerne zásadnej miere odvíja aj od preferovaného jazdného štýlu. Pri simulácii s vyslovene ťažkou nohou na plyne sa nameraný kombinovaný apetít ustálila tesne pod hranicou 9 litrov. Nová Kia Sportage si z hľadiska technológii zaslúži veľkú pochvalu za funkciu dobre vyladených asistenčných systémov.

Výsledná spotreba sa v značnej miere odvíja od preferovaného jazdného štýlu.

A celkový dojem?

V celkovom poradí už piata generácia obľúbeného SUV Kia Sportage je ideálnym zrkadlom celkového progresu a ambície tejto kórejskej automobilky. Odvážny medzigeneračný skok na poli dizajnu dopĺňajú pokrokové technológie a schopný priestor na palube. Tradične silnou stránkou tu ostávajú aj naďalej precízne vyladené jazdné vlastnosti.

Autor: Peter Hlačik/Foto: Filip Lehotský

Testovací diár:

Model: Kia Sportage 1,6 T-GDi MHEV GT-Line
Dĺžka: 4 515 mm
Šírka: 1 865 mm
Výška: 1 650 mm
Rázvor: 2 680 mm
Objem kufra: 562 litrov
Motor: zážihový mild hybrid
Pohon: všetkých kolies
Počet valcov: 4
Kombinovaný výkon kW/koní: 132/180
Krútiaci moment Nm: 265
Pohotovostná hmotnosť: 1573-1722 kg
Maximálna rýchlosť km/h: 201
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h: 9,0 s
Prevodovka: automatická dvojspojková
Počet stupňov: 7
Kombinovaná spotreba podľa výrobcu 6,9 l na 100 km
Spotreba podľa palubného počítača počas testu: 7,5 l/100 km
Pneumatiky: Continental EcoContact

Verzia/cena
Kia Sportage 1,6 T-GDi MHEV GT-Line (testovaný model) od 40 090 €
Kia Sportage 1,6 T-GDi Silver (6 MT, 2WD) od 24 690 €

Exit mobile version