Základným stavebným kameňom európskej ofenzívy ambicióznej značky Kia bol začiatkom nového milénia kompaktný modelový rad cee´d. Reč je o automobile, ktorý bol z hľadiska budúcej preferencie predaja áut vyvíjaný presne podľa potrieb zákazníkov na starom kontinente a už od svojho počiatku nesie prívlastok „Made in Slovakia.“ Sympatické je, že Kórejci dokážu byť veľmi flexibilní smerom k reálnym preferenciám samostatných zákazníkov. Dôkazom toho je aj postupne sa meniaca karosárska zostava rovnomennej kompaktnej rodiny. Stálice v podobe hatchbacku a kombi tu dnes dopĺňa emočne ladený „shooting brake“ ProCeed, ktorý sa do danej podoby pretransformoval z pôvodnej 3-dverovej verzie. Pre aktuálnu tretiu generáciu je zároveň príznačný aj debut úplne nového a outdoorovo ladeného crossoveru. Novinkou Kia reagovala na neustále sa zvyšujúcu popularitu danej kategórie automobilov. Model XCeed sa našom trhu prednedávnom objavil vo svojej modernizovanej verzii, čím sa s miernym odstupom dorovnal ostatným členom rodiny. Pri prvom stretnutí s vynoveným modelom sme mali možnosť preveriť výbavovú novinku v podobe emočne ladenej verzie s dovetkom GT Line.
Nový model Kia XCeed s motorizáciou 1,5 T-GDI, spolupracujúcou so 7-st. automatickou dvojspojkovou prevodovkou a v dynamicky ladenej výbave GT Line nám na test zapožičal slovenský importér vozidiel značky Kia.
Rýchle fakty:
- Kia XCeed je koncepčne najnovší člen obľúbenej kompaktnej rodiny kórejskej automobilky so slovenským pasom. S približne ročným odkladom po svojich súrodencoch sa už aj outdoorová verzia dočkala príchodu vylepšenej verzie.
- Facelift modelu Kia XCeed so sebou okrem obligátnych dizajnových, materiálových či technologických zmien priniesol aj debut nového výbavového vrcholu v podobe emočne ladenej verzie GT-Line.
- Dizajn koncepčne zaujímavého kríženca kombinuje štýlový hatchback so sympatickým SUV nádychom. Pod daný efekt sa s odmyslením si ochranného oplastovania prioritne podpísala citeľne vyššia svetlosť podvozka.
- Príjemne priestranný interiér modelu Kia XCeed si aj po facelifte zachoval tradičnú a užívateľsky prívetivú architektúru s jasnou preferenciou klasických ovládacích prvkov. Dotyk súčasnej moderny tu reprezentujú digitálne hračky, známe už aj z iných modelov značky Kia.
- Aj napriek slušnej svetlej výške sú jasnou doménou osvieženého modelu Kia XCeed klasické spevnené komunikácie. Precízne jazdné vlastností tu najviac pripomína suverénny podvozok, ktorý sa nebráni ani dynamickejšiemu štýlu jazdy. Do mozaiky imižovo ladeného crossoveru sa hodí aj energická motorizácia 1,5 T-GDi.
Fotogaléria Kia XCeed
Modelový rad s dobovým označením cee´d pozostávajúci z hneď troch karosárskych verzií predstavila automobilka Kia v premiére už v roku 2006. Pomerne zásadný prelom so sebou priniesla aktuálna a v celkovom poradí už tretia generácia z roku 2018. Okrem zjednodušenia označenia, kedy sa zo cee´du stal Ceed, a koncepčného pretransformovania štýlovej verzie ProCeed, sme sa približne o rok neskôr dočkali v premiére aj príchodu štvrtého člena rodiny. Úplne nová Kia XCeed reagovala na obrovský boom štýlových crossoverov a v porovnaní so základným hatchbackom ponúkla okrem vyššej svetlosti podvozka a lepšej plastovej ochrany karosérie aj viac imidžu.
Že šlo o správny krok potvrdil takmer okamžite záujem so strany samotných zákazníkov. Z modelu XCeed sa stal jeden z najžiadanejších karosárskych derivátov kompaktnej rodiny s logami značky Kia. Filozofii s približne ročným odkladom dodržala automobilka aj pri plánovanej modernizácii. Kým facelift troch služobne starších členov rodiny bol predstavený už v roku 2021, tak oficiálneho debutu zmodernizovaného crossoveru XCeed sme sa dočkali približne pred rokom.
Automobilka Kia tu okrem povinnej jazdy v podobe dizajnových zniem a hodnotnejšieho interiéru s vylepšenými digitálnymi hračkami zapracovala aj na ďalších detailoch. Za zmienku určite stojí ešte lepšia bezpečnosť, pod ktorú sa podpísali vylepšené asistenčné systémy. Z užívateľského hľadiska sme sa už aj v prípade zdvihnutého hatchbacku dočkali príchodu imidžovejšej a zároveň aj temperamentnejšej výbavy GT-Line, ktorá sa zaradila na vrchol ponuky.
Vynovená Kia XCeed zaujme príjemne pestrou škálou dostupných pohonných jednotiek. Vstupnou bránou je moderná maloobjemová prepĺňaná 3-valcová benzínová motorizácia 1,0 T-GDi s výkonom 120 koní, kombinovaná so 6-st. manuálnou prevodovkou. Hierarchicky vyššie sa nachádza koncepčne úplne nová testovaná 4-valcová motorizácia 1,5 T-GDi s výkonom 160 koní. Okrem 6-st. manuálnej prevodovky je v tomto prípade už k dispozícii aj 7-st. dvojspojkový automat. Výkonovou špičkou je nakoniec známa motorizácia 1,6 T-GDi (204 koní), ktorá je naviazaná výhradne na špičkovú výbavu GT-Line a spoluprácu so 7-st. automatickou prevodovkou. Pre priaznivcov nafty je model XCeed aj naďalej k dispozícii s úsporným mild-hybridným turbodieslom 1,6 CRDi MHEV s výkonom 136 koní. Vznetovú verziu je možné kombinovať s tzv. inteligentným 6-st. manuálom, ako aj 7-st. automatom. Technologický vrchol tu aj po facelifte zastrešuje externe nabíjateľný plug-in hybrid 1,6 GDi PHEV spolupracujúci so 6-st. automatom.
Výrazne emočnejší náboj
Vynovený model Kia XCeed si po facelifte pripísal reálne výrazné vizuálne zmeny. Vo všeobecnosti prepracovanú prednú masku, pozmenené nárazníky či inovovanú grafiku svetelného podpisu doplnila už aj nová a opticky emočnejšia výbavová verzia GT Line, ktorú už v minulosti ponúkali aj ostatní členovia rovnomennej kórejskej kompaktnej rodiny. Už na prvý pohľad temperamentnejší kabátik s dynamickými doplnkami zdobil aj testovaný exemplár.
Od ostatných členov rodiny možno vynovený XCeed veľmi ľahko odlíšiť vďaka originálnej prednej časti. Testovanú verziu GT-Line zdobí pre značku Kia už neodmysliteľná silueta masky v tvare tigrieho nosa so športovo-čiernym výpletom. Daný dizajnový element ešte viac umocňuje dvojica vodorovne orientovaných lamiel v kontrastnom farebnom prevedení. Porciu športovej „agresivity“ v tomto priestore dotvára aj predný nárazník s efektnými a zároveň reálne funkčnými postrannými prieduchmi. Testovaný exemplár reálne neprišiel ani o svetlá do hmly. Daná funkcia sa ponovom presťahovala do modulu hlavných full-LED svetlometov s novým podpisom denného svietenia. Reálne spokojný som bol aj s ponúkaným svetelným výkonom a za tmy pohotovo pracujúcou funkciou automatického prepínania diaľkového módu.
Pri pohľade z profilu evokuje XCeed klasický hatchback. Tvorcovia dizajnu si tu dali záležať na emočnejšom stvárnení sklonu zadnej časti karosérie. Náboj outdoorového crossovera v tomto priestore s odmyslením si o niečo vyššej stavby ešte viac umocňuje štýlové zapracovanie ochranného oplastovania. Na drobné mechanické poškodenia odolnejší plastový povrch zdobí nielen lemy blatníkov, ale aj spodnú líniu oboch párov dverí. K výbavovým prvkom novej verzie GT-Line sa okrem efektne čiernych okrajov línie bočného presklenia a krytiek zrkadiel v rovnakej farbe radia aj autentické 18-palcové disky z ľahkých zliatin. Neodškriepiteľnú vizuálnu atraktivitu testovanej konfigurácie formuje aj nová zelená metalíza s názvom Celadon Spirit Green.
Optickú atraktivitu rozhodne nemožno uprieť ani zadným partiám. Vynovený XCeed v tomto priestore všeobecne zdobí prepracovaný svetelný podpis, inovovaný zadný nárazník, ale aj nový štýl označenia. Pôvodný centrálny nápis s názvom modelu teraz z hľadiska dominancie vystriedalo evolučne nové fabrické logo. Vyšperkovaná verzia GT-Line zaujme vďaka autentickému zadnému nárazníku s naznačeným difúzorom, ktorý na druhej strane už nezdobí žiadna silená imitácia výfukových koncoviek. Za najatraktívnejší prvok zadnej časti testovanému exempláru napriek tomu radím LED podpis koncových svetiel pozostávajúci z efektných 6-ulolníkových svetelných elementov. Daný prvok je inšpirovaný identickou výbavovou verziou klasického hatchbacku Kia Ceed.
Interiér ostal verný užívateľskej racionalite
V kabíne vynoveného modelu Kia XCeed sa po facelifte v porovnaní so zovňajškom odohralo o niečo menej zmien. Prítomnosť prepracovanejších, resp. kvalitnejších materiálov dopĺňa vynovený digitálny svet prístrojového panelu a infotainmentu. Za koncepčne horúcu novinku tu napriek tomu možno označiť prítomnosť testovanej výbavy GT-Line s autentickým nábojom. Okrem sedačiek a volantu so športovým nádychom sa sem radí aj tmavé čalúnenie stropu či kovové pedále.
Architektúra palubnej dosky s dôrazom na precíznosť dielenského opracovania ostala aj po modernizácii prakticky bezo zmien. V záplave dnes tak moderných minimalistických automobilových interiérov so svojským prístupom k ergonómii, ponúka testovaný exemplár síce fádnejší dizajnový nádych, no zároveň si aj naďalej zakladá na prioritnej funkčnosti. Nielen konzervatívne orientovaní používatelia tu s veľkou pravdepodobnosťou ocenia funkčnú klasiku zastrešenú pestrým spektrom tradičných tlačidiel.
Z funkčného hľadiska dával palec hore nielen samostatnému modulu klimatizácie, klasickému a ergonomicky príjemnému voliču automatickej prevodovky, ale aj ďalším funkciám vozidla, ktoré je možné rýchlo a pohotovo ovládať, resp. regulovať prostredníctvom príslušného tlačidla. Ako ideálny príklad poslúži jednoduchá deaktivácia funkcie štart/stop.
Model XCeed bol pri svojom debute prvá Kia, ktorá v opcii ponúkala plne grafickú alternatívu ku klasickému analógovému prístrojovému panelu. Po modernizácii je digitálny svet už automatickou súčasťou dvoch najvyšších výbav. Kvalitnú a zároveň prehľadnú grafickú stránku dopĺňa hneď niekoľko vyobrazovacích layoutov dôverne známych už aj z iných modelov kórejskej automobilky. Pochvalu si zaslúži aj dostupnosť pestrých variácií vyobrazenia rôznorodých údajov palubného počítača.
Najnovší digitálny svet si v prípade testovaného exempláru logicky osvojil aj centrálny dotykový infotainment. Decentne do priestoru vystúpená obrazovka ponúka akceptovateľne pohotové reakcie na dotykové povely. Minimalistickú úvodnú obrazovku tu doprevádza pestré spektrum nastavení a aplikácii. Za pozornosť stojí aj dostupnosť užitočných online funkcii zahŕňajúcich aj prácu navigačného modulu v reálnom čase. Užívateľskú stránku a intuitívnosť vylepšuje prítomnosť virtuálnej lišty s dôležitými skratkami, ako aj klasické ovládanie audia. Vstavaná navigácia je automatickou súčasťou rozhrania už od prostrednej výbavy Gold. Praktická cúvacia kamera je k dispozícii dokonca ešte o stupienok nižšie. Za chybičku krásy pri modeloch Kia už tradične považujem absenciu bezkáblovej funkcie modernej mobilnej konektivity.
Celkovo príjemné užívateľské prostredie testovaný exemplár potvrdil aj logicky a zároveň prakticky navrhnutými odkladacími priečinkami. Za prakticky dokonalé riešenie v tomto kontexte subjektívne považujem prítomnosť sofistikovanejšej „poličky“ s indukčným dobíjaním pre smartphone.
Emočnú atmosféru testovaná výbava GT Line okrem dynamicky ladených optických detailov ešte viac vyšperkovala prítomnosťou prepracovaných predných sedadiel čalúnených v kombinácii kože a Alcantary. Aj napriek dostatočnej veľkosti sedáku i operadla a tým pádom príjemnému cestovnému komfortu, musím v tomto kontexte pochváliť aj naznačené bočné vedenie. Daný je v kombinácii s povrchom sedadiel zárukou až nečakane precíznej fixacie tela pri svižnejšej jazde. Posed za volantom má pri modeli XCeed aj s prispením adekvátne širokého personálneho nastavenia jednoznačne bližšie ku klasickým hatchbackom ako k plnohodnotnému SUV svetu.
V rámci kompaktného segmentu možno ako plne akceptovateľné v prípade testovaného exempláru označiť aj priestorové pomery v druhom rade. Aj keď Kia XCeed v tejto disciplíne nepatrí k absolútnym rekordérom, tak vzadu sa okrem detí bez problémov prepraví aj dvojica štandardne urastených dospelých. Pri mojej výške cca 185 cm ma z hľadiska optimálneho posedu s pokrčenými nohami „zaujalo“ pocitovo nižšie ukotvenie zadnej lavice. Celkový cestovný komfort v danom priestore v sumári vylepšujú samostatné výduchy ventilácie, zdrojové USB koncovky či prítomnosť vyhrievania krajných pozícii.
Zaužívané zvyklosti kompaktnej triedy v kombinácii s nárokmi bežnej rodiny kopíruje vynovená Kia XCeed aj v rámci batožinového priestoru. Testovaný exemplár disponuje základným objemom na úrovni 426 litrov. To je mimochodom o 31 litrov lepšia hodnota akou disponuje klasický hatchback Ceed. Viac ako „suché“ čísla som reálne ocenil príjemne symetrický tvar ložnej plochy skombinovaný s poctivým čalúnením bočných stien, ako aj prítomnosť háčikov a iných kotviacich pomôcok. Univerzálnu stránku tu ešte viac vylepšuje polohovateľná medzipodlaha. Vďaka tomuto riešeniu je možné vytvoriť takmer dokonalú rovinu v konfigurácií s sklopenými operadlami v druhom rade, ktoré disponujú praktickým delením v pomere 40/20/40. Maximálna prepravná kapacita následne dosahuje 1378 litrov. Pod úroveň podlahy sa okrem lepiacej sady zmestí aj užitočná dojazdová pneumatika.
Emočne ladená nová výbava GT-Line sa aj v prípade vynoveného modelu Kia XCeed zaradila na vrchol ponuky. O niečo vyššiu cenovku tu s odmyslením si imiždového a športového faktora kompenzuje aj veľmi bohatá výbava vychádzajúca z verzie Platinum. Bez nutnosti doplácania je tomto prípade štandardom pestrá ponuka asistenčných a bezpečnostných systémov vrátane adaptívneho tempomatu s funkciou stop&go, parkovacie senzory po celom obvode vozidla, cúvacia kamera, čalúnenie sedadiel v kombinácii koža+Alcantara, elektronické ovládanie dverí batožinového priestoru, športový volant s možnosťou manuálneho radenia prostredníctvom pádiel, vstavaná navigácia či prémiové audio značky JBL. Z prvkov v opcii je reálne k dispozícii prakticky už len doplatok za metalízu, resp. balík s panoramatickou strechou a LED osvetlením interiéru.
Jazdné vlastnosti so zážitkovou príchuťou
Model XCeed sa v rámci rodiny klasických kompaktov značky Kia snaží v jednom balení aktívne prepojiť svet klasických hatchbackov a SUV modelov. V sumári má testovaný exemplár v novej výbave GT-Line reálne citeľne bližšie k prvej spomínanej kategórii. Okrem optického emočného náboja sa pod tento fakt podpísala aj výhradná dostupnosť klasického pohonu prednej nápravy.
Skôr zážitkovejší prístup si Kia v prípade testovaného exempláru zvolila aj v prípade balansu podvozka. Vyladenie pruženia je v tomto prípade skôr o niečo tuhšie ako vyslovene plavné. S ponúkaným jazdným komfortom som tu bol napriek tomu reálne spokojný a to aj v kombinácii s 18-palcovými diskami kolies vyhradenými práve pre novú výbavu GT-Line. Pod pocitovo precízne filtrovanie bežných nedokonalostí našich ciest sa podpísalo aj použitie sofistikovanejších tlmičov s tzv. hydraulickými dorazmi. Tie využíva model XCeed ako jediný člen rodiny. O niečo viac opatrnosti je aj napriek tomu stále namieste pri prejazdoch cez vyslovene veľké prepadliny.
Klasické hatchbacky pripomína testovaný XCeed najviac svojimi suverénnymi jazdnými vlastnosťami v dynamickejšom móde, k čomu sa ideálne hodí aj kombinácia s kvalitným povrchom. O niečo tuhší podvozok sa danom režime rozhodne nezľakne ani temperamentnejších prejazdov cez zákruty. Za veľmi príjemné prekvapenie tu považujem nielen minimálne náklony karosérie, ale aj autentické kopírovanie cestného povrchu pod kolesami. Pod príkladnú stabilitu a až nečakane precíznu ovládateľnosť sa svojou mierou podpísala aj sympatická pohotovostná hmotnosť na úrovni cca 1,4 tony.
Všeobecne silnou stránkou modelov z rodiny Kia Ceed je už tradične aj precízne vyladenie strmého a zároveň adekvátne komunikatívneho riadenia. Prioritný racionálny aspekt rodinného crossovera vo finále dotvára adekvátne odhlučnenie priestoru pre posádku.
O pohon testovaného modelu sa postarala koncepčne stále nová zážihová 4-valcová motorizácia 1,5 T-GDi, ktorá si prekvapivo vystačí aj bez elektrifikovanej nadstavby. Deklarovaný výkon 160 koní na outdoorovo ladený hatchback postačuje s citeľnou rezervou. S ponúkanou jazdnou dynamikou som bol reálne spokojný aj pri obsadenom vozidle. Prepĺňanú motorizáciu musím okrem celkovej kultivovanosti pochváliť aj za ponúkanú pružnosť s efektom kontinuálneho nárastu sily. Aj napriek solídnemu energickému potenciálu možno tú istú motorizáciu označiť v sumári ako stále prioritne racionálnu. Pre toho, kto chce ešte viac precítiť dynamický potenciál verzie GT-Line, má Kia v ponuke aj špičkový motorový derivát s výkonom 204 koní.
Ako príjemne komfortnú a zároveň univerzálnu voľbu tu možno označiť aj spoluprácu so 7-st. automatickou DCT prevodovkou s dvoma spojkami. Automat pracuje v drvivej väčšine prípadov veľmi hladko a prakticky bez povšimnutia. Základné zladenie prevodovky a pohonnej jednotky možno označiť ako defenzívne, resp. racionálne. Adekvátne spokojný som bol už v štandardnom nastavení aj s primerane pohotovými reakciami na prudšie zatlačenie pedála akcelerátora.
Citeľne temperamentnejší charakter je v prípade pohonného reťazca k dispozícii po aktivovaní režimu Sport, ktorý je jedinou dostupnou alternatívou k východiskovému nastaveniu Normal. Impulzívnejšie naladenie prevodovky spolu s tuhším riadením a citlivejšou odozvou na plyn doprevádza motorová mapa so sofistikovanejším využívaním dostupného výkonového potenciálu vo vyššom spektre otáčok. Špecialitou verzie GT-Line je aj možnosť radenia prevodových stupňov prostredníctvom pádiel pod volantom. Automat sa ale aj v tomto prípade po priblížení sa k obmedzovaču radí takpovediac svojou vlastnou hlavou.
Aj napriek v princípe stále klasickému hatchback pocitu si testovaný model Kia XCeed celkom jednoznačne zaslúži prívlastok crossover. Podpísala sa pod to sympatická svetlá výška, ktorá s rezervou postačuje nielen na zdolávanie mestských obrubníkov, ale aj lesné či poľné cesty. Garantovaná svetlosť podvozka v kombinácii s 18-palcovými diskami dosahuje slušných 184 mm. Daným parametrom testovaný exemplár prekonáva dokonca aj plnohodnotné SUV Kia Sportage.
Pri prejazde cez výraznejšie terénnejšie zlomy tu napriek tomu treba mať na pamäti o niečo dlhší predný previs s limitovaným nájazdovým uhlom. Terénne ambície v náročnejších podmienkach krotí aj absencia pohonu všetkých kolies a štandardné vyladenie trakčnej kontroly prednej nápravy. To je pri ľahkom krížení možné vykompenzovať zručnou prácou s hybnosťou vozidla.
Prioritnú orientáciu smerom na klasické komunikácie vynovená Kia XCeed ešte viac pripomína bohatou paletou dobre fungujúcich asistenčných systémov. Čisto benzínový pohonný reťazec s sumári nesklamal ani v disciplíne spotreby paliva. Pri racionálnom používaní sa výsledný kombinovaný priemer ustálil na hodnote 6,1 l/100 km. To je dokonca o jeden deciliter lepší výsledok ako garantuje samotný výrobca. Pri častejšej preferencii zážitkovej jazdy v športovom režime stúpne spotreba približne o 1,5 litra. S obdobným apetítom možno počítať aj na diaľnici. V mestskej premávke si testovaný exemplár vypýtal 8,3 l/100 km a na okresných komunikáciách to bola hodnota 5,3 l/100 km.
A celkový dojem?
Vynovený model Kia XCeed je z koncepčného hľadiska veľmi zaujímavý kríženec klasického hatchbacku a SUV-čka. Vďaka danému mixu dokáže najmladší člen rodiny kompaktných modelov značky Kia zastrešiť preferencie dnešného publika. Facelift so sebou priniesol mnohé vyšperkované detaily, ktoré doplnila aj stále nová motorizácia 1,5 T-GDi. Ešte viac imidžu v sumári garantuje pre daný karosársky variant nová a dynamicky ladená výbava GT-Line.
Autor: Peter Hlačik/ Foto: Filip Lehotský
Testovací diár:
Model: Kia XCeed 1,5 T-GDi GT-Line
Dĺžka: 4 395 mm
Šírka: 1 826 mm
Výška: 1 495 mm
Rázvor: 2 650 mm
Objem kufra: 426 litrov
Motor: zážihový (benzín)
Pohon: predných kolies
Počet valcov: 4
Kombinovaný výkon kW/koní: 117,5/160
Krútiaci moment Nm: 253
Pohotovostná hmotnosť: 1325-1446 kg
Maximálna rýchlosť km/h: 209
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h: 9,2 s
Prevodovka: automatická dvoj-spojková
Počet stupňov: 7
Kombinovaná spotreba podľa výrobcu 6,2-6,4 l na 100 km
Spotreba podľa palubného počítača počas testu: 6,1 l/100 km
Pneumatiky: Continental PremiumContact 6
Verzia/akciová cena
Kia XCeed 1,5 T-GDi GT-Line (testovaný model) od 31 090 €
Kia XCeed 1,0 T-GDi Amber (6 MT) od 19 590 €