Autoinak.sk

Test: Lexus RZ – Zážitok z technológií

Test Lexus RZ 2024

Značka Lexus si v našom geografickom priestore pripisuje v posledných rokoch čoraz silnejšiu trhovú pozíciu. Pod kontinuálny rast odbytu sa tu okrem atraktívne vyskladaného modelového portfólia podpísala aj výrazná modelová ofenzíva. Lexus doprial len prednedávnom generačnú výmenu svojim ťažiskovým SUV modelom. Špičkovú ponuku určených pre najnáročnejšie publikum zároveň osviežilo aj koncepčne unikátne superluxusné MPV s označením LM. Aktuálnou horúcou novinkou z opačného produktového spektra je úplne nový vstupný model Lexus LBX. Japonci si už od počiatku svojej existencie okrem prirodzenej prémiovej orientácie vo výraznej miere zakladajú aj na aspekte technologických inovácií. K synonymám automobilky Lexus sa tradične radia aj vyspelé elektrifikované pohonné jednotky. Alternatívou ku klasickým hybridom predstavujú 100% elektromobily. Vlajkovú loď s danou koncepciou pohonu dnes reprezentuje nový Lexus RZ, ktorý sme mali možnosť preveriť v jeho vrcholnej konfigurácii.

Nový a čisto elektrický Lexus RZ 450e so 71,4 kWh batériou, z ktorej čerpá energiu dvojica elektromotorov inteligentného pohonu všetkých kolies Direct 4 a v najvyššej výbave Luxury Top, nám na test zapožičala spoločnosť AT Lexus Žilina.

Rýchle fakty:

Fotogaléria Lexus RZ

Značku Lexus evidujeme na automobilovej mape od roku 1989. Za ten čas sa Japonci už stihli stabilne etablovať v ostro sledovanom segmente tzv. prémiových výrobcov. K hlavným symbolom identickej automobilky sa okrem povestnej kvality radí aj maximálny komfort pre posádku spojený s precíznym odhlučnením a zážitkom z použitých materiálov. Opomenúť tu nemožno ani dôraz na všeobecné technologické inovácie či sofistikované hybridné motorizácie.

Aj napriek reálne bohatým skúsenostiam s elektrifikovaným pohonom sa Lexus pomerne dlho vyhýbal 100% batériovým automobilom. Prvým sériovým elektromobilom s logom písmena „L“ sa v roku 2019 stal model UX 300e, odvodený od pôvodného hybridného súrodenca. Za plnohodnotnú elektrickú revolúciu tu možno napriek tomu označiť až príchod testovaného modelu RZ. Jeho produkčná verzia uzrela svetlo sveta v roku 2022. V porovnaní so služobne starším predchodcom s identickým pohonom je nový model postavený na špeciálne upravenej a zároveň výhradne elektrickej platforme e-TNGA. Napriek totožnému konceptu, ktorý využívajú aj ďalší dvaja japonskí súrodenci, si ekvivalent s logami značky Lexus dal v maximálnej možnej miere záležať na vlastnej originalite, ktorá sa premietla do dizajnu a zároveň aj koncepcie interiéru.

Nový model RZ je súčasnou čisto elektrickou vlajkovou loďou značky Lexus

Vlastné, resp. autentické vyladenie ponúka nový Lexus RZ aj v rámci jazdných vlastností. Vyššie spomenutú orientáciu značky na pokrokové technológie v tomto prípade reprezentuje napríklad použitie energicky úsporného vyhrievania interiéru so sálavým efektom v oblasti kolien. Ďalšou koncepčnou zaujímavosťou je konštrukcia panoramatickej strechy s funkciou plynulého zatmavenia. Za najväčší technologický highlight tu možno ale jednoznačne označiť alternatívne dostupnú funkciu riadenia One Motion Grip so špeciálnym volantom. Dané riešenie ako prvé v sérii ponúkne kompletne nemechanické, resp. softwarové prepojenie volantu s kolesami. Inovatívny opciový prvok by sa mal v ponuke konfigurátora čoskoro objaviť aj na našom trhu.

Aktuálne jedinou „motorovou“ alternatívou nového Lexus RZ dostupnou na našom trhu je verzia s dovetkom 450e. Pod daným označením sa ukrýva 71,4 kWh batéria skombinovaná s dvojicou elektromotorov a systémovým výkonom 313 koní. Samozrejmosťou je aj pohon oboch náprav, ktoré aj v tomto prípade zastrešuje sofistikované riešenie Lexus Direct 4. Výhľadovo by mala ponuku obohatiť aj základná verzia 300e. Jednej použitý elektromotor na prednej náprave disponuje výkonom 204 koní a celkovým benefitom sa stáva predlžený dojazd.

Špičkovú verziu 450e poháňa dvojica elektromotorov s celkovým výkonom až 313 koní.

Efektne ostrý dizajn

Napriek identickej platforme je nový Lexus RZ v porovnaní so svojimi koncepčnými súrodencami „väčší kus auta.“ Nárast formátu automobilka spojila s implementáciou plne autentického dizajnu, ktorý odkazuje na vizuálnu filozofiu japonskej značky. Testovaný exemplár dokáže už na prvý pohľad zaujať futuristickým nádychom s využívaním efektne ostrých línií a kriviek. Sériovú podobu si tu osvojilo taktiež množstvo dynamických detailov z konceptu LF-Z Electrified.

Originálnej prednej časti dominuje typicky tvarovaná čelná silueta masky, ktorú v súčasnosti využívajú aj ostatné modely značky Lexus. Vzhľadom na elektrický pohon v útrobách tu logicky nie sú potrebné klasické chladiace prieduchy. Dominantným prvkom modulu masky lakovaného vo farbe karosérie s odmyslením si fabrického loga reprezentuje jej dynamicky tvarovaná vrchná časť. Decentný náznak tzv. vretenového výpletu stále zdobí postranné línie. Celkovo ostrý podtón dotvárajú kontrastne tmavé postranné bumerangy. Svoje miesto si tu našli aj reálne úzke a zároveň opticky výrazne predné svetlomety. Tradičný LED svetelný podpis dopĺňa full-LED technológia obohatená o tzv. Matrix funkciu. S ponúkaným svetelným výkonom, ako aj s celkovou funkciou svetiel som bol reálne veľmi spokojný. Príslušnosť ku SUV kategórii pripomína opticky robustná spodná línia predného nárazníka. Vzhľadom na jej efektné lakovanie, ako aj úplne obyčajný predný nájazdový uhol je zároveň jasné, že testovaný exemplár nemá žiadne prehnané terénne ambície.

Dizajnovo nový model RZ zapadá do rodiny Lexus

Identickú filozofiu podčiarkujú aj bočné partie. SUV nádych v podobe svalnatých blatníkov, resp. spodnej línie prahov, aj v tomto priestore chráni módne oplastovanie vo vysokolesklom čiernom odtieni. Elektrická novinka zaujme vo všeobecnosti dynamickou siluetou s neprehliadnuteľným SUV – coupé nádychom. K temperamentným detailom sa radí aj postupne stúpajúca línia prednej kapoty, výrazné postranné prelisy či línia bočného presklenia s čiernym orámovaním. Dokonalý dizajnový efekt tzv. plávajúcej strechy vyšperkovala opticky predlžená línia zadných okien v podobe koncového stĺpika karosérie v kompletne čiernom prevedení. Už viackrát spomenutý farebný kontrast v prípade testovaného exemplára dotvára autentický farebný odtieň v príplatkovej metalíze s dovetkom medená Sonic. Pre špičkové výbavové verzie sú už automaticky vyhradené 20-palcové disky kolies s veľmi pekným dizajnom.

Športová príchuť zdobí aj zadné partie nového modelu Lexus RZ. K vizuálne zaujímavým detailom sa v tomto priestore radia naznačené postranné prieduchy. Ešte viac pozornosti na seba viaže originálny strešný spojler pozostávajúci z dvojice postranných segmentom, ktoré automobilka nazvala „mačacími ušami.“ Celkovú aerodynamiku formuje aj decentná odtrhová hrana na dverách batožinového priestoru. Vďaka optimálnemu obtekaniu vzduchu si novinka vystačí aj bez zadného stierača. Najväčšou vizuálnou dominantnou zadnej časti sú napriek všetkému už spomenutému uzučké koncové svetlá, ktoré vzájomne prepája moderný prvok v podobe za tmy svietiacej červenej linky.

Testovaný exemplár ozvláštňuje množstvo dizajnovo originálnych detailov

Prvotriedny interiér

Vysoký dôraz kladený na vlastnú autenticitu si nový RZ osvojil aj v kabíne. Interiér prakticky v ničom nepripomína dvoch ostatných koncepčných súrodencov. Testovaný exemplár si dal naopak, v maximálnej možnej miere záležať na tom, čo je pre značku Lexus príznačné. Reč je o maximálnom zážitku z materiálového luxusu a zároveň aj komplexného pohodia.

Zaujímavú kombináciu klasiky a moderny reprezentuje už vstup na palubu. Na prvý pohľad konvenčné kľučky dverí nedisponujú klasickým pohyblivým mechanizmom, ale moderným mikrospínačom. V súvislosti s koncepčnou príslušnosťou k SUV kategórii si zaslúži pochvalu aj praktický detail v podobe prekrytia prahov dverí.

Palubná doska nového modelu Lexus RZ

Japonská novinka zároveň patrí do dnes už čoraz vzácnejšej kategórie vozidiel, ktoré dokážu nezainteresovanú osobu doslova ohúriť. Pri prvom usadnutí za volant som si aj z tohto dôvodu neodpustil dôkladné haptické preskúmanie okolia. Prakticky všetky materiály pôsobia na dotyk veľmi príjemným dojmom. Zároveň sa ich nebojím označiť ako prémiové. Úplnou samozrejmosťou je aj precízne dielenské opracovanie. Z viacerých dostupných variácií materiálového prevedenia disponoval testovaný exemplár sivým čalúnením Ultrasuede. To prioritne využíva semišové čalúnenie s podvedomým efektom pohodlia domova. Aj z tohto dôvodu nie je žiadnou utópiou marketingová fráza Tazuna. Tá upriamuje pozornosť na vzájomnú symbiózu vodiča s vozidlom – ako spätosť jazdca s koňom prostredníctvom oprát.

Architektúra palubnej dosky si čiastočne osvojila mnohé prvky známe už aj z iných nových modelov značky Lexus. Sekundujú im niektoré ergonomicky autentické riešenia. Za veľmi sofistikovaný a zároveň aj efektný detail tu možno označiť zapracovanie ambientného podsvietenia. Za tmy ho na moduloch predných dverí formujú originálne, no zároveň aj stále príjemne decentné svetelné efekty.

Plne digitálny prístrojový panel možno označiť ako koncepčne jednoduchý.

Samozrejmosťou je aj všeobecné využívanie moderných digitálnych hračiek. Kaplnku prístrojového panela vypĺňa dispozične o niečo menší displej prístrojového panela. Typickým motívom značky Lexus je aj v prípade plne elektrického modelu dominantný kruhový budík. Výhodou sumárne jednoduchšieho konceptu je veľmi dobrá prehľadnosť. Vzhľadom na celkovo moderný nádych by ale modelu RZ predsa len pristalo ešte o niečo ostrejšie grafické vyobrazenie. V princípe len minimálne možnosti personalizácie počítajú s trojicou koncepčne podobných vyobrazovacích layoutov. Farebná schéma prostredia sa najviac zmení po aktivovaní športového režimu.

Ekvivalent prístrojového panelu v podobe vyobrazenia všetkých dôležitých údajov o jazde zastrešuje špičkový Head-up displej. Testovaný exemplár si rovnako osvojil koncept ovládania prakticky všetkých dôležitých funkcií priamo v zornom poli. Na dané úkony slúži intuitívna a rýchlo osvojiteľná spolupráca projekčného displeja a multifunkčného volantu. Klasický volant musím pochváliť nielen za jeho celkovo športový tvar, ale aj logické rozmiestnenie dostatočne veľkých ovládacích tlačidiel. Smerové šípky tu okrem prvotného dotykového impulzu zareagujú až na klasické fyzické zatlačenie, čo možno označiť ako príkladne funkčne riešenie.

Dôležité funkcie vozidla je možné ovládať priamo v zornom poli prostredníctvom multifunkčného volantu a Head-up displeja

Svet digitálnych hračiek na palube dotvára rozmerovo veľkorysá dotyková obrazovka palubného infotainmentu zapracovaná v optimálnej výške priamo do palubnej dosky. Zmysel pre funkčnosť pripomína jej mierna orientovaná v smere na vodiča. Špičkovému digitálnemu prostrediu s jemnou a zároveň príkladne ostrou grafikou sekundujú bleskurýchle reakcie na jednotlivé povely. Displej svojím matnejším povrchom taktiež šikovne maskuje nechcené stopy po odtlačkoch. Grafický potenciál podčiarkuje aj detailne čistý výstup z kamier panoramatického náhľadu na okolie vozidla. Celkovú prehľadnosť a intuitívnosť tu okrem postrannej vertikálnej lišty s najdôležitejšími skratkami dotvára aj užívateľské prostredie. To si namiesto častokrát zbytočných animácií prioritne osvojilo jednoduché a graficky čisté prostredie. Značka Lexus tradične ohúri aj jedným z najprepracovanejších hlasových ovládaní fungujúcich v slovenskom jazyku.

S online podporou v reálnom čase napríklad v podobe dopravných obmedzení na zvolenej trase spolupracuje aj vstavaná navigácia. V položkách menu okrem záložky s monitoringom funkcie elektromobilu, práce pohonu všetkých kolies Direct 4 či rôznorodých nastavení vozidla figuruje aj prepínanie jednotlivých jazdných režimov. K celkovej dokonalosti rozhrania mi v prípade platformy Android Auto najviac chýbala bezkáblová funkcia modernej mobilnej konektivity. O niečo sofistikovanejšie, resp. presnejšie a konkrétnejšie by v sumári mohlo byť vyriešené aj plánovanie nabíjacích zastávok pri dlhých presunoch, kde sú niektorí konkurenti dnes už o niečo ďalej.

Infotianment disponuje peknou grafikou a užívateľsky príjemným rozhraním

Pevnou súčasťou centrálneho modulu palubného infotainmentu je aj permanentne prítomná spodná časť určená pre termomanažment vozidla. Nielen konzervatívnejšie orientovaní používatelia v tomto kontexte reálne ocenia prítomnosť efektne zapracovaných otočných potenciometrov na reguláciu teploty, resp. hlasitosti audia. V rámci tzv. inteligentnej funkcie komplexného termokomfortu na palube patrí Lexus medzi súčasnú automobilovú špičku.

S danou funkciou úzko súvisí aj pokrokové sálavé vyhrievanie interiéru zamerané na oblasť kolien. Z dôvodu spojeného s umiestnením danej jednotky prišiel testovaný exemplár o klasickú odkladaciu schránku v priestore pred predným spolujazdcom. Daný nedostatok čiastočne kompenzuje pomerne veľkorysý otvorený priestor v oblasti pod stredovou konzolou. Alternatívou na odloženie vecí je aj klasická lakťová opierka, ktorú zdobí vtipný a užitočný detail v podobe obojstranného prístupu.

Veľmi pohodlné prední sedačky patria k ozdobám nového modelu Lexus RZ

Spoločníka s luxusným nádychom pripomína nový Lexus RZ aj prostredníctvom svojich excelentne navrhnutých predných sedačiek. Zárukou prvotriedneho cestovateľského komfortu vrátane dlhých diaľničných presunov je okrem adekvátnych rozmerov aj veľmi príjemné čalúnenie. Dôraz na čo najaerodynamickejšie línie z poza volantu pripomína pomerne šikmý sklon predných stĺpikov. Japonci si napriek tomu dali veľmi záležať aj na čo najlepšom výhľade šikmo dopredu, pod čo sa podpísalo prepracované uchytenie spätných zrkadiel. Pri daždi je aj s prispením absencie zadného stierača o niečo komplikovanejší priamy výhľad cez zadné okno. Daný neduh pri tesnom manévrovaní excelentne kompenzuje už spomínaný kvalitný kamerový náhľad.

Výhodou platformy prispôsobenej plne elektrickému pohonu je veľkorysý rázvor náprav. Z tejto konštrukčnej prednosti prirodzene ťažia aj pasažieri v druhom rade. Priestor v zadnej časti kabíny možno pri novinke z portfólia značky Lexus označiť ako nadštandardný. Okrem detí sa tu veľmi pohodlne odvezie aj dvojica urastenejších dospelákov. Pri mojej výške cca 185 cm som mal k dispozícii adekvátny priestor pre hlavu a zároveň aj stále kráľovskú rezervu priestoru pre nohy a kolená. Ako prirodzený sa dá v tomto prípade označiť aj samotný posed s pomerne prirodzeným sklonom kolien. Daná skutočnosť aj s prispením umiestnenia batérií v podlahe vozidla nie je pri všetkých elektromobiloch automatickou samozrejmosťou. Potencionálne cestovanie v trojici v druhom rade uľahčuje prakticky úplne rovná podlaha. Komplexný cestovný komfort dotvára prítomnosť samostatných výduchov ventilácie, zdrojových koncoviek, možnosť polohovania operadiel, ako aj vyhrievanie zadných pozícií. Imidžovou frajerkinou najvyššej výbavovej konfigurácie je efektná panoramatická strecha s funkciou bleskurýchleho automatického zatmavenia. Aj v tejto „polohe“ sa však interiér na priamom slnku reálne o niečo viac prehrieva.

Priestor v druhom rade je reálne veľkorysý

Ďalšiu vítanú odlišnosť modelu RZ v porovnaní s koncepčnými súrodencami predstavuje objemnejší batožinový priestor. Jeho základná kapacita disponuje parametrom 522 litrov. Veľmi solídnemu parametru s rodinným potenciálom sekunduje pravidelný tvar či prítomnosť kotviacich pomôcok na čele s praktickými háčikmi na tašky. Množstvo drobných predmetov, vrátane nabíjacích káblov či povinnej výbavy je možné odložiť aj do priestoru pod podlahou. Do identického priestoru je možné odložiť aj skladateľné krycie plato. Pri sklopení delených zadných operadiel v pomere 60/40 vzniká takmer úplne ideálna rovina s maximálnou prepravnou kapacitou na úrovni 1515 litrov. Pri preprave dlhých predmetov možno ako chybičku krásy označiť prekvapivú absenciu dodatočného otvoru, resp. sofistikovanejšieho delenia operadiel v pomere 40/20/40.

Nový Lexus RZ disponuje veľmi slušnou porciou výbavy zahŕňajúcou pokrokové asistenčné a bezpečnostné systémy, ambienetné podsvietenie či cloudovú navigácie už v úplnom základe s názvom Elegance. Pre testovanú vrcholnú výbavovú konfiguráciu Luxury Top sú vyhradené prvky ako spomínaná panoramatická strecha, špičkové audio Mark Levinson alebo špeciálne čalúnenie sedadiel. Už v nižších verziách sú zároveň k dispozícii adaptívne full-LED svetlomety, vyhrievanie predných a zadných sedadiel, vyhrievaný volant, odvetrávanie predných sedadiel, Head-up displej či inovatívne sálavé vyhrievanie zabudované do palubnej dosky.

Batožinový priestor disponuje základným objemom 522 litrov

Zážitok z jazdy

Napriek už viackrát spomenutej identickej multibrand technologickej podstate si konštruktéri automobilky Lexus zaslúžia absolutórium aj za celkové odladenie svojho plne elektrického modelu RZ. Pre novinku sú charakteristické autentické jazdné vlastnosti skombinované s tradičnými cnosťami automobilky na čele s maximálnym možným komfortom a zážitkom z technológií.

Za konštrukčne vycibrený možno označiť aj podvozok s nezávislým zavesením všetkých kolies. Vyladenie pruženia z dielne značky Lexus ponúka v prípade modelu RZ ideálny kompromis medzi jazdným komfortom a zážitkami. Elektrická novinka dokáže aj na 20-palcových diskoch príkladne žehliť všetky drobné nedokonalosti našej cestnej infraštruktúry. Doslova pôžitkom je v tomto kontexte napríklad svižná jazda po okreskách so zvlneným povrchom. V kombinácii s prvotriednou akustickou pohodou na palube evokuje efekt takpovediac lietajúceho koberca. Limitom spojeným s platnosťou elementárnych fyzikálnych zákonov sú aj v tomto prípade vyslovene hrubé prepadliny či iné zásadné nedokonalosti našej cestnej infraštruktúry.

Ozdobou modelu Lexus RZ je precízne vyladenie podvozka

Na zvlnených povrchoch som okrem ticha a špičkového komfortu pri dynamickejšej jazde ocenil aj pocitovo excelentne tuhú karosériu. Lexus RZ sa aj napriek nemalej pohotovostnej hmotnosti nebráni ani temperamentnejšiemu štýlu. Elektrická platforma s optimálnym rozložením váhy a nízkym ťažiskom čiastočne kompenzuje „živú váhu“ na úrovni cca 2,3 tony. V identických podmienkach si pri prejazdoch cez zákruty zaslúžia napriek o niečo vyššej stavbe vozidla pochvalu aj minimálne náklony karosérie. Šoférske emócie v sumári dotvára aj prediktívne reagujúci pohon všetkých kolies Direct4 či príjemne strmé vyladenie riadenia. Vo väčšine situácií tzv. bežného používania, vrátane zážitkovejších prejazdov na zakrútených komunikáciách, pôsobí novinka príkladne neutrálnym dojmom. Pri jazde približujúcej sa limitu sa už o slovo prihlási prirodzená nedotáčavosť, ktorú v prípade testovanej konfigurácie ešte viac zvýraznili zimné pneumatiky.

Komplexná filozofia modelu RZ je v sumári prioritne prispôsobená racionálnemu používaniu. Práve tu si môže posádka najviac vychutnať prvotriedne odhlučnenie priestoru pre posádku a to vrátane diaľničného tempa. V tejto disciplíne patrí elektrický Lexus k výkladnej skrini súčasných automobilov. V dokonalom tichu na palube ešte viac vyniká prvotriedna interpretácia obľúbenej hudby, o ktorú sa postaralo špičkové audio značky Mark Levinson.

Ergonomicky prijemný volič “prevodovky”

Mozaiku moderného a pohodlného automobilu tu dotvárajú precízne vyladené a spoľahlivo fungujúce asistenčné systémy. V identickej kategórii nemožno opomenúť, že testovaný exemplár po každom štarte disponuje „nechcenými“, no zároveň legislatívne povinnými pomocníkmi na čele s upozornením na čo i len minimálne prekročenie rýchlostného limitu.

Charakteristiku jazdy v novom modeli Lexus RZ prvoplánovo ovplyvňuje voľba jazdného režimu. Vyváženú klasiku neutrálneho nastavenia Normal dopĺňa komótnejší režim Eco, ako aj najimpulzívnejšieho módu Sport. V prémiovom segmente je takpovediac povinnou jazdou aj personalizovateľný režim Custom, kde si možné trojicu základných nastavení prispôsobiť podľa osobných preferencií. Poslednou alternatívou je nastavenie Range, zamerané na čo najdlhší dojazd.
Po jeho aktivácii sa utlmí výkon klimatizácie na absolútne minimum a vozidlo využíva znížený výkon v podobe prakticky výhradného pohonu zadného elektromotoru, resp. zadnej nápravy. Dané obmedzenie sa optikou palubného počítača premietne do približne o 20-30 km predĺženia maximálneho dojazdu. Za nemilé prekvapenie tu na druhej strane považujem dnes už zriedkavejšiu citlivosť prepočítaného dojazdu po aktivovaní klimatizácie. Daná funkcia si z celkového rádiusu pre seba odčerpá približne 20 km vzdialenosť.

Nový Lexus RZ disponuje celkovo päticou jazdných módov

Počas testu som suverénne najviac využíval mód Eco. Dané nastavenie v prípade potreby spojenej s prudkým zatlačením pedála akcelerátora disponuje stále veľmi dobrou jazdnou dynamikou. V zážitkovom nastavení možno dynamické parametre označiť ako excelentné. Okrem podvedome očakávaných svižných rozjazdov z miesta spojených s okamžitou odozvou plynového pedála, musím elektrickú novinku pochváliť aj za energické pružné zrýchlenia vo vyššom rýchlostnom tempe.
Pohon modelu Lexus RZ 450e zastrešuje dvojica elektromotorov. V porovnaní s technologickými súrodencami dostal prémiový derivát silnejší elektromotor na prednej náprave. Jeho samostatný výkon dosahuje 204 koní. Zadný elektromotor pridáva výkonovú porciu 109 koní, vďaka čomu sa kombinovaný výkon ustálil na veľmi slušnej hodnote 313 koní.

Za precízne tu možno označiť aj vyladenie rekuperácie. Intenzitu rekuperačného účinku je možné regulovať v štyroch stupňoch prostredníctvom pádiel pod volantom. Počas jazdy ide o pomerne návykovú hračku. Páči sa mi, že pri najnižšej intenzite vozidlo takpovediac plachtí a využíva svoju zotrvačnosť. Po aktivovaní najsilnejšieho spomaľovacieho účinku ale stále nie je k dispozícii funkcia tzv. jednopedálového ovládania vozidla.

Lexus RZ dokáže ponúknuť aj reálne precíznu jazdnú dynamiku

Sofistikovaný pohon všetkých kolies je zárukou všestranne orientovaných jazdných vlastností. Pri simulovanom krížení náprav nemal model RZ žiadny problém s prakticky okamžitým prenosom sily na kolesá s najlepšou trakciou. Jednoznačným limitom prílišných terénnych dobrodružstiev je skôr luxusný status vozidla, ako „obyčajná“ svetlá výška.

Zdrojom energie pre oba elektromotory je 71,4 kWh batéria s využiteľnou časťou na úrovni 64 kWh. V optike dnešných moderných elektromobilov nejde o zázračné parametre. Japonci sa aj tu prioritne sústredili na komplexnú racionalitu. Batériu je možné na výkonných stojanoch dobíjať adekvátnym výkonom 150 kW. Zaujímavosťou je prednastavenie na maximálne 4-cykly rýchleho nabíjania v horizonte 24 hodín. Lexus dokáže vďaka tomuto prístupu aj po rokoch používania deklarovať minimálny pokles kapacity. Sama za seba hovorí aj výrobcom deklarovaná záruka na batériu, ktorá predstavuje potencionálny nájazd až 1-milón kilometrov!

Automobilka deklaruje maximálny DC výkon nabíjania s hodnotou 150 kW.

V reálnej praxi na adekvátne výkonnom stojane osciloval maximálny nabíjací výkon v okolí 120 kW hranice. Na postačujúce zotavenie akumulátora v prípade dlhých presunov si je optimálne vyhradiť približne pol hodinový interval. Najideálnejšie prostredie pre regeneráciu batérie tradične predstavuje domáce zázemie s wallboxom. Palubná nabíjačka disponuje výkonom 11 kW. Elektrické „natankovanie“ takmer prázdnej batérie zaberie necelých 7 hodín.

Od preferovaného spôsobu používania sa v sumári odzrkadľuje aj celková spotreba elektrickej energie a výsledný dojazd. V tejto súvislosti platí, že nový Lexus RZ sa príliš nehodí do pozície diaľničného krížnika. Aj napriek plne akceptovateľnej diaľničnej spotrebe, ktorá sa počas testu ustálila na hodnote 24,6 kWh, sa v daných podmienkach ako najväčší limit javí práve kapacita batérie. Maximálny diaľničný rádius na jednu batériu sa pohybuje na úrovni cca 260 km. Naopak, v meste resp. na okresných komunikáciách vyobrazil palubný počítač v príjemných jarných teplotách a pri prevažne predvídavej jazde sympatickú spotrebu oscilujúcu v okolo 16 kWh/100 km. Daný parameter už reálne zodpovedá sľubom výrobcu o cca 400 km maximálnom dojazde na jedno nabitie. Výsledný testovaný priemer sa ustálil na 17,8 kWh. To zodpovedá teoretickému maximálnemu dojazdu na jedno nabitie s hodnotou 360 km.

Aj napriek precízne vyladenému pohonu všetkých kolies sa Lexus RZ do náročnejšieho terénu svojim statusom príliš nehodí

A celkový dojem?

Čoraz ambicióznejší Lexus zaujme tradične silným renomé na poli sofistikovaných technológií na čele s elektrifikovaným hybridným pohonom. Sympatické je, že Japonci neignorujú ani na dnes tak preferovaný plne elektrický pohon. Pre fanúšikov 100% batériových vozidiel je k dispozícii úplne nový a koncepčne čisto elektrický model RZ. Testovaný exemplár je stále takpovediac plnohodnotným Lexusom s prioritnou orientáciou na bezkonkurenčné pohodlie posádky, hi-tech hračky a precízne jazdné zážitky.

Autor: Peter Hlačik/Foto: Filip Lehotský

Testovací diár:

Model: Lexus RZ 450e AWD Luxury Top
Dĺžka: 4 805 mm
Šírka: 1 898 mm
Výška: 1 635 mm
Rázvor: 2 850 mm
Objem kufra: 522 litrov
Motor: elektrický
Pohon: všetkých kolies
Kombinovaný výkon kW/koní: 230/313
Krútiaci moment Nm: 435
Pohotovostná hmotnosť: 2296 kg
Maximálna rýchlosť km/h: 160
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h: 5,6 s
Prevodovka: automatická
Počet stupňov: 1- redukčná
Kombinovaná spotreba podľa výrobcu 16,8-18,7 kWh na 100 km
Spotreba podľa palubného počítača počas testu: 17,8 kWh/100 km
Dojazd podľa výrobcu: 400 < km
Výkon rýchlonabíjania: 150 kW
Pneumatiky: Pirelli Winter Scorpion

Verzia/cena

Lexus RZ 450e AWD Luxury Top (testovaný model) od 83 900 €
Lexus RZ 450e AWD Luxury (akciová cena) od 67 150 €
Lexus RZ 450e AWD Prestige Top (akciová cena) od 63 500 €

Exit mobile version