Mazda sa nikdy nebála ísť, ako sa hovorí, vlastnou cestou. V oblastiach, kde drvivá väčšina konkurenčných automobiliek vsádza na konvenčné a zaužívané riešenia, hľadajú japonskí inžinieri a konštruktéri nové výzvy. Z dávnejších čias vypichneme napríklad unikátny Wankelov motor, ktorý udržala v sériovej podobe najdlhšie pri živote práve Mazda. S konštrukciou motorov súvisí aj novodobý „hirošimský fenomén“. Mazda totiž stále „tvrdohlavo“ odmieta filozofiu downsizingu s maloobjemovými prepĺňanými motormi. Tlak na znižovanie emisie ale stále rastie. Motorovú paletu s tradičnými atmosférickými pohonnými jednotkami preto prednedávnom rozšírila unikátna technológia Skyactiv-X. Revolučný pohon dostal ako prvý modelový rad 3 vrátane SUV CX-30. My sme si na motorovú novinku prvýkrát siahli pri elegantnej kompaktnej limuzíne.
Model Mazda 3 so štýlovou karosériou typu sedan, poháňaný novou motorizáciou 2,0 Skyactiv-X180, skombinovanou so 6-stupňovou automatickou prevodovkou a v špičkovej verzii GT Plus, nám na test zapožičal slovenský importér vozidiel značky Mazda.
Rýchle fakty:
- Modelový rad Mazda 3 má hirošimská automobilka v ponuke už od roku 2013. Aktuálna štvrtá generácia tohto kompaktného modelu sa na Slovensku objavila približne pred rokom. Okrem klasického a zároveň dynamickejšieho hatchbacku patrí do rodiny modelu 3 aj elegantnejší variant s karosériou typu sedan.
- Nová generácia modelu Mazda 3 opäť vsádza na pokrokový technologický balík s názvom Skyactiv. Okrem doteraz známych technologických riešení pribudla do ponuky motorov významná inovácia v podobe avizovanej technológie Skyactiv-X, ktorú ako prvý dostal práve modelový rad 3. Revolučné motory majú v praxi v jednom balení kombinovať výhody konvenčných zážihových a vznetových pohonných jednotiek.
- Atraktívny dizajn Kodo pri novej generácii modelu Mazda 3 vsádza na jednoduchosť. Karosárska verzia typu sedan bojuje zároveň vyváženými proporciami, ktoré vo finále spolu s elegantnými detailmi dodávajú kompaktnej limuzíne značný sexepíl.
- Minimalistický interiér sa aj v tomto prípade môže pochváliť kvalitnými materiálmi a špičkovým dielenským opracovaním. Kabína v testovanej najvyššej výbave už po kvalitatívnej stránke dokonca znesie aj porovnávanie s prémiovými konkurentmi.
- Motor Skyactiv-X možno považovať za revolučný predovšetkým po technickej a konštrukčnej stránke. Samotná spotreba paliva nie je sklamaním, no na druhej strane ju nemožno pokladať ani za „revolučnú“. Mazda si napriek tomu zaslúži veľký rešpekt a technológii Skyactiv-X dávame do budúcnosti značný obrovský potenciál!
Fotogaléria testovaného modelu Mazda 3 Sedan
Kompaktná Mazda 3 bola ako nástupca modelov 323 po prvýkrát predstavená už v roku 2003. Dôležitý míľnik v histórii tohto hirošimského kompaktného modelového radu predstavuje tretia generácia z roku 2013. Tá už vznikala v rámci novej filozofie značky s aplikáciou dizajnu Kodo a technologického balíka Skyactiv. O úspechu tohto modelu svedčí najlepšie aj záujem so strany samotných zákazníkov. Z prvých troch generácií modelu 3 sa totiž minulo viac ako šesť miliónov kusov!
Mazda púta veľkú pozornosť aj aktuálnou štvrtou generáciou, ktorá bola po prvýkrát predstavená v úplnom závere roka 2018. Atraktívny dizajnový jazyk Kodo sa pri novom modeli posunul ešte o stupienok vyššie. Sympatické je, že Japonci aj v tomto prípade dodržali zaužívanú tradíciu s dvoma karosárskymi verziami. Tradičný hatchback opäť dopĺňa štýlovo ladený sedan.
Najväčšiu pozornosť pri aktuálnej generácii pútajú nové technológie. Okrem citeľne tuhšej karosérie či vynovenej platformy Skyactiv Chassis s prekvapivo „len“ jednoduchou zadnou nápravou, tu púta najväčšiu pozornosť paleta pohonných jednotiek. Tradičné atmosférické zážihové motory dostali pohonom štandardne mild-hybridnú technológiu. Za revolučný počin možno napriek tomu označiť dlhšie avizované motory z radu Skyactiv-X. Mnohí spomínanú technológiu v zjednodušenej podobe prirovnávajú k dieslu na benzín. Mazda v tomto prípade skutočne v jednom balíku kombinuje výhody oboch konvenčných pohonov.
Revolučný Skyactiv-X
Benzínové štvorvalcové motorizácie z radu Skyactiv-X sú ponúkané s dvojlitrovým objemom a principiálne ich rovnako možno považovať za atmosférické. Výkonová charakteristika pohonnej jednotky so „záťahom“ gradujúcim až vo vyšších otáčkach je podobná ako pri pohonných jednotkách z radu Skyactiv-G. V motorovom priestore sa napriek tomu nachádza aj kompresor. Ten ale nie je vo funkcii permanentne. Tento element je mimoriadne dôležitý pre zásobovanie spaľovacieho priestoru dostatočnou porciou vzduchu. Práve dostatok kyslíka je nevyhnutný na spaľovanie extrémne chudobnej zmesi, čo je hlavnou výsadou technológie Skyactiv-X.
Mazda túto funkciu homogénneho spaľovania označuje skratkou SPCCI (Spark Plug Controlled Compression Ignition), čo môžeme preložiť ako sviečkou kontrolované kompresné zapaľovanie. A práve tu nachádzame paralelu so vznetovými motormi. Skyactiv-X na vznietenie benzínu vo valci ale nevyužíva len samovznietenie pôsobením vysokého tlaku. Celý proces je podporovaný aj tradičnou zapaľovacou sviečkou. Práve tá manažuje optimálny moment na zapálenie a zároveň aj vznietenie extrémnej chudobnej zmesi vo valci. Benefitom dotknutej technológie je okrem logicky nižšej spotreby paliva aj dokonalejší proces spaľovania a nižšie emisie. V režime vysokej záťaže a pri vysokých otáčkach sa motor Skyactiv-X, spolu s technológiou SPCCI, následne „prepína“ do módu „bežnej“ atmosférickej zážihovej pohonnej jednotky.
Technológia Skyactiv-X je okrem toho vybavená aj mild-hybridnou technológiou. Elektrická energia je v tomto smere nápomocná predovšetkým pri rozjazdoch. Testovaná pohonná jednotka s výkonom až 180 koní zároveň predstavuje výkonovú špičku v rámci aktuálne dostupných pohonných jednotiek pri modelovom rade Mazda 3. Výsadou špičkovej technológie je dostupnosť aj v kombinácii s pohonom všetkých kolies AWD. Toto privilégium ale platí len pre „hatchback“. Testovaný sedan si za každých okolností musí vystačiť s pohonom prednej nápravy.
Minimalistická kráska
Dizajn a vzhľad dnes do značnej miery predávajú nové automobily. Mazda sa v tejto subjektívnej kategórii radí medzi absolútne najlepších alebo lepšie povedané najkrajších. Nejde pritom len o náš osobný dojem. Modely z Hirošimy totiž dokázali za posledné roky pozbierať veľké množstvo dizajnových ocenení. Kľúč k úspechu sa v tomto prípade volá Kodo. Najnovšia evolúcia tohto dizajnového jazyka vsádza na vkusný minimalizmus. Vo finále tu tak môže ešte oveľa viac vyniknúť elegancia skombinovaná s dynamickými krivkami a líniami.
Opticky široké predné partie tlačia kompaktnú limuzínu ešte viac k zemi. Dominantou prednej časti zostáva aj v tomto prípade obrovská maska chladiča. Tá tvorí vizuálne jeden celok s úzkymi prednými svetlometmi. Mazda v prípade kompaktného sedanu využíva elegantné pochrómované olemovanie masky chladiča, ktoré štýlovo zabieha až do modulu predných svetiel. Svetelná technika s adekvátnym účinkom už v základe disponuje LED technológiou. Testovaná špičková verzia k tomu pridala nadstavbu v podobe dobre fungujúcej adaptívnej funkcie. Elegantný predný nárazník s minimom rušivých prvkov svojím tvarom pripomína väčší model Mazda 6.
Bočný profil karosárskej verzie sedan pôsobí aj napriek dlhšej prednej kapote vyváženým dojmom. Testovanú novinku zároveň možno označiť ako dostatočne dynamickú. Športový nádych podčiarkujú okrem elegantných kriviek aj vytiahnuté blatníky. Pri špičkovej verzii ukrývajú zliatinové disky s opäť „jednoduchým a čistým“ dizajnom a adekvátnym priemerom 18 palcov.
Aj zadnej časti karosárskej verzie sedan dominuje štýlový a minimalistický dizajn. Úzke koncové svetlá sú pri porovnaní s hatchbackom viac elegantné ako športové. Optické svaly dotvára masívny zadný nárazník. Dominantou jeho spodnej časti sú aj v tomto prípade dve vetvy efektných koncoviek výfukového systému. Na unikátnu technológiu pod prednou kapotou odkazuje len na prvý pohľad nenápadný štítok s nápisom Skyactiv-X. Celkový estetický zážitok pri testovanom exemplári dotvára typická červená metalíza s názvom Soul Red Crystal, s ktorou vo finále kontrastuje len nevyhnutné minimum plastových ochranných plôch v spodnej časti vozidla.
Prémiový interiér
Nový modelový rad Mazda 3 sa môže popýšiť špičkovým prevedením interiéru. „Trojka“ v tejto disciplíne dokáže paradoxne zatieniť aktuálne aj väčšie a drahšie modely, ako je Mazda 6, resp. Mazda CX-5. Po kvalitatívnej stránke patrí podľa nás interiér testovaného modelu už do prémiového segmentu. Japonci si dali mimoriadne záležať nielen na použitých materiáloch, ale aj na ich špičkovom dielenskom opracovaní. Palubná doska sa podobne ako exteriér vozidla vyznačuje mierne minimalistickými riešeniami. Rozmiestnenie jednotlivých ovládacích prvkov si z ergonomického hľadiska napriek tomu zaslúži veľkú pochvalu.
Mazda stavila na pomerne unikátnu kombináciu moderny s tradičnými prvkami. Pod pojmom tradícia máme na mysli predovšetkým „kokpit“. Ten je našťastie v novom modeli 3 v prvom rade stále hlavne o vodičovi. Inými slovami, všetky ovládacie prvky, ako aj ich logika sa čo najviac snaží prispôsobiť potrebám vodiča. Do popredia sa vďaka tomuto efektu už podvedome tlačia akési pozitívne emócie sprevádzané radosťou zo šoférovania. A to je v dnešnej pretechnizovanej dobe už pomerne unikátna záležitosť. Mazda chce byť stále predovšetkým o autentických zážitkoch z jazdy, čo dáva vodičovi pocítiť už po prvom posadení za volant!
Za klasiku možno v tomto smere označiť aj prístrojový panel. Tradičné analógové budíky tu dopĺňa „jednoduchá“ centrálna grafická časť. Na tomto mieste nečakajte žiadne divoké efekty. Vkusný minimalizmus je tvorený efektným bielym podsvietením a čiernym podkladom.Vodič má vo finále na výber jeden z troch pomerne „nenápadných“ vyobrazovacích módov, ktoré sa za každých okolností vyznačujú špičkovou prehľadnosťou a maximálnou funkčnosťou.
Rovnakého trendu sa drží aj do priestoru vystúpený displej multimediálneho rozhrania. Obrazovka je v tomto prípade nedotyková! Ovláda sa výhradne prostredníctvom dostatočne intuitívneho multimediálneho ovládača HMI, umiestneného na stredovej konzole. Príjemne minimalistická grafika na rovnako čiernom podklade je doplnená o efektné animácie. Rozhodne ale v tomto prípade nejde o rušivý element, ktorý by vodiča pri jazde príliš rozptyľoval. Mazda 3 patrí do kategórie vozidiel, kde vodič oveľa radšej drží v rukách volant, ako sa „hrá“ s multimediálnym rozhraním. Zo zaujímavých a zároveň užitočných funkcií infotainmentu treba okrem navigačného modulu a solídneho výstupu zo štyroch kamier monitorujúcich okolie vozidla vyzdvihnúť aj grafiku, ktorá informuje o aktuálnej činnosti motora Skyactiv-X a vyššie popísanej funkcie SPCCI.
Do celkovo špičkovej ergonómie vo finále zapadá aj optimálny posed za volantom. Za príjemné prekvapenie možno v tomto smere považovať aj celkový výhľad z vozidla. Ten vylepšuje pomerné úzky „áčkový“ stĺpik a spätné zrkadlá uchytené na tzv. stračej nôžke. Efekt kompaktnej limuzíny násobí pri testovanom exemplári aj luxusné čalúnenie v bielej koži. V druhom rade sa aj napriek pozvoľna klesajúcej línii strechy dokážu pohodlne odviezť aj dvaja dospelí s výškou približne 180 cm. Urastenejších jedincov už môže na zadných sedadlách limitovať nielen priestor pre hlavy, ale aj nohy. Na druhej strane netreba zabúdať na fakt, že v prípade testovaného sedanu sa stále veľkostne pohybujeme v kompaktnom segmente. Z hľadiska celkového cestovného komfortu preto oveľa viac zamrzí absencia výduchov ventilácie v druhom rade, ako aj chýbajúce USB konektory.
Pri karosérii sedan treba logicky počítať aj s určitými kompromismi pri praktickej stránke. Model Mazda 3 Sedan ale určite nie je nepraktický! Batožinový priestor pojme v tomto prípade v základnom usporiadaní až 450 litrov. To je o viac ako 100 litrov väčšia porcia, ako dokáže ponúknuť súrodenecký hatchback! Za limitujúci faktor v tomto prípade možno považovať logicky menší nakladací otvor. Sedan preto nie je vhodný na prevoz vyslovene neforemných predmetov „škatuľového“ tvaru. Náplasťou za takýto praktický prehrešok je ešte vyššia tuhosť karosérie. Napriek menšiemu nakladaciemu otvoru a vyššej nakladacej hrane dokáže testovaná Mazda 3 v praxi reálne uspokojiť väčšinu prepravných nárokov bežnej rodiny. Pod podlahou ostalo dostatok miesta na umiestnenie praktickej dojazdovej rezervnej pneumatiky. V prípade dlhých predmetov je možné ložnú plochu predĺžiť prostredníctvom sklopenia delených zadných operadiel. Tento úkon je možné realizovať aj priamo z kufra. Naopak, ako nešťastné riešenie hodnotíme „nechránené“ mechanizmy pántov kufra, ktoré pri zatvorení môžu prísť do kontaktu s prepravovanými predmetmi.
Zástupcov z prémiového segmentu pripomína testovaná Mazda 3 Sedan v špičkovej verzii GT Plus aj z hľadiska výbavy na palube. Zo všetkých prvkov treba okrem už spomenutého luxusného čalúnenia v bielej koži vyzdvihnúť napríklad aj: efektné bezrámové vnútorné spätné zrkadlo, bezkľúčový prístup a štartovanie, automatickú dvojzónovú klimatizáciu, vyhrievaný volant a predné sedačky. Z príplatkových prvkov poteší kamerový systém monitorujúci okolie vozidla alebo špičkovo hrajúce audio značky Bose s 12 reproduktormi.
Ako v praxi funguje motorová revolúcia?
Ako už naznačuje podnadpis hodnotenia jazdných vlastností, najväčšie otázniky celkom logicky smerujú k motorizácii Skyactiv-X. Ešte predtým však nemožno obísť ani ďalšie vlastnosti, ktoré v sumári z nového modelu Mazda 3 formujú jedného z najlepšie jazdiacich zástupcov svojho segmentu.
Ako prvý si pozornosť zaslúži podvozok. Aj napriek konštrukcii s jednoduchou zadnou nápravou to rozhodne nie je žiadny strašiak. Mazda 3, naopak, veľmi pekne a suverénne poslúcha na povely od volantu a zároveň precízne drží preferovanú jazdnú stopu. Rovnaké konštatovanie platí aj pri „ostrejšej“ jazde napríklad v horských serpentínach. Podvozok dokáže s prehľadom odfiltrovať väčšinu bežných nerovností našich ciest. Úplne najviac mu ale vyhovuje kvalitný asfalt bez prepadlín či záplat.
Schopnostiam podvozka sekunduje príjemne strmé riadenie s dostatočnou mierou spätnej väzby. Na dokonale súžitie s brzdami si je potrebné určitý čas zvykať. Brzdový pedál sa vyznačuje o niečo „tvrdším“, takmer športovým chodom. Brzdný účinok tu je možné napriek tomu pomerne precízne dávkovať. Vodič na tento proces potrebuje v princípe vynaložiť len o niečo viac sily. Paralelu s prémiovým segmentom dotvára aj skutočne dokonalé odhlučnenie priestoru pre posádku. V kabíne testovaného modelu Mazda 3 Sedan panuje príjemné ticho, a to aj pri vyšších rýchlostiach či diaľničnom tempe.
Postupne sme sa prepracovali k očakávanej revolúcii pod prednou kapotou. Skyactiv-X sa pocitovej stránke veľmi podobá tradičným atmosféram s označením Skyactiv-G. V porovnaní s nimi sa ale motorová novinka predsa len vyznačuje o niečo „drsnejším“ chodom. Tradičná atmosférická charakteristika sa následne dostavuje aj pri priebehu výkonovej krivky. Motor Skyactiv-X začína výrazne ožívať už v pásme okolo 3-tisíc otáčok. V ďalších dvoch tretinách otáčkomera nasleduje lineárny a kontinuálny záťah, ktorý vrcholí prakticky až pri zásahu obmedzovača. V druhej tretine otáčkomera je zároveň naplno cítiť aj deklarovaný výkon 180 koní, čo paralelne najlepšie odzrkadľuje aj svižne stúpajúca ručička rýchlomera. Pre úplnosť dodajme, že samotný výrobca hovorí, že pri studených štartoch, ako aj vysokej záťaži pracuje motor podobne ako klasické benzínové motorizácie s logom Mazda.
Pri bežnej jazde motor Skyactiv-X podľa grafiky veľmi často pracuje v „revolučnom“ režime SPCCI. Vodič na základe pocitov a vnemov nemá prakticky žiadnu šancu odhaliť, kedy pohonná jednotka pracuje v „bežnom“ režime a kedy v móde SPCCI. K pocitovo slušnej dynamike pri akcelerácii svojou troškou napomáha aj mild-hybridný systém.
Japoncom sa aj v tomto prípade podarilo veľmi dobré vyladenie vzájomného súžitia novej motorizácie so 6-stupňovým automatom klasickej koncepcie. Pri bežnej jazde radí automat veľmi hladko a prakticky bez povšimnutia. Naopak, pri prudšom zatlačení pedála akcelerátora neváha prevodovka podradiť pokojne aj o dva stupne, čím sa pohonná jednotka ešte viac oprie o maximálny krútiaci moment. Automaticky citlivejšiu permanenciu prevodovky na povely smerom od plynového pedála zabezpečuje režim Sport. Samočinnú prevodovku značky Mazda treba pochváliť aj vzhľadom na možnosti manuálneho radenia. V tomto móde neváha prevodovka s „podržaním“ zvoleného prevodu pokojne aj na hranici obmedzovača. V tejto disciplíne by si mohlo brať mnoho konkurentov od značky Mazda príklad.
A čo výsledná spotreba paliva? Celkový priemer sa v našom teste po najazdení približne 1000 kilometrov ustálil na hodnote 6,3 l/100 km. V mestskom režime treba počítať s približne o liter vyšším apetítom. Práve tu sa ako určitá nevýhoda javí paradoxne automatická prevodovka. Tá aj napriek jazdnému komfortu v meste niekedy zbytočne zbrklo mení jednotlivé prevodové stupne. K výrobcom deklarovaným údajom o spotrebe paliva sa najviac motorová novinka približuje k pokojnej jazde po okreskách. Najpríjemnejším prekvapením je diaľničná spotreba. Pri dodržiavaní diaľničných limitov dokáže model Mazda 3 Sedan jazdiť so spotrebou približne 6 l/100 km.
Vzhľadom na celkový výkon 180 koní ide z nášho pohľadu pri všetkých spomínaných číslach o zaujímavé a akceptovateľné hodnoty. Na druhej strane platí, že s výslednou spotrebou paliva, na akú sme navyknutí pri moderných turbodiesloch, zatiaľ v prípade motora Skyactiv-X nemožno počítať.
A náš celkový dojem?
Nová Mazda 3 v karosárskom prevedení sedan prináša do kompaktnej triedy dávku charizmy a unikátnosti. Atraktívny dizajn a prémiový interiér v tomto prípade dopĺňa snaha prísť s niečím novým a unikátnym. Konštrukčne mimoriadne zaujímavý motor Skyactiv-X po stránke zážitku z jazdy rozhodne nesklame! Na druhej strane spotreba paliva v očiach mnohých nateraz mierne zaostala za očakávaniami. V tomto smere si však treba uvedomiť, že Mazda je pri danej konštrukcii ešte len na začiatku cesty. Ďalší vývoj technológie Skyactiv-X môže v budúcnosti pokojne priniesť aj skutočnú motorovú revolúciu.
Autor: Peter Hlačik/ Foto: Filip Lehotský
Testovací diár:
Model: Mazda 3 Sedan 2,0 Skyactiv-X180 GT Plus
Dĺžka: 4660 mm
Šírka: 1795 mm
Výška: 1440 mm
Rázvor: 2725 mm
Objem kufra: 450 litrov
Motor: zážihový (benzín)
Pohon: predný
Počet valcov: 4
Výkon kW/koní: 132/180
Krútiaci moment Nm: 224
Pohotovostná hmotnosť: 1436 kg
Maximálna rýchlosť km/h: 216
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h: 8,6 s
Prevodovka: automatická
Počet stupňov: 6
Kombinovaná spotreba podľa výrobcu: 5,2 l na 100 km
Spotreba podľa palubného počítača počas testu: 6,3/100 km
Pneumatiky: Bridgestone Turanza
Recenzia
Mazda 3 Sedan 2,0 Skyactiv-X180 GT Plus
Dĺžka: 4 660 mm Šírka: 1 795 mm Výška: 1 440 mm Rázvor: 2 725 mm Objem kufra: 450 litrov Motor: zážihový (benzín) Pohon: predný Počet valcov: 4 Výkon kW/koní: 132/180 Krútiaci moment Nm: 224 Pohotovostná hmotnosť: 1436 kg Maximálna rýchlosť km/h: 216 Zrýchlenie z 0 na 100 km/h: 8,6 s Prevodovka: automatická Počet stupňov: 6 Kombinovaná spotreba podľa výrobcu 5,2 l na 100 km Spotreba podľa palubného počítača počas testu: 6,3 / 100 km Pneumatiky: Bridgestone Turanza
Výhody
- Elegantný dizajn
- Špičkové stvárnenie interiéru
- Jazdné vlastnosti
Nevýhody
- Spotreba paliva mierne zaostáva za očakávaniami
- Chýbajúce výduchy ventilácie v druhom rade
- Limitujúci otvor batožinového priestoru
Mazda 3 Sedan 2,0 Skyactiv-X180 GT Plus DEALS
Zhromažďujeme informácie z mnohých obchodov za najlepšiu dostupnú cenu