Autoinak.sk

Test: Mazda CX-60 – Zakázané ovocie

Test Mazda CX-60 Diesel 2024

Japonská automobilka sídliaca v meste Hirošima je dnes v mnohých ohľadoch označovaná ako „protiprúdová.“ Inými slovami, Mazda sa z hľadiska emisnej politiky vo veľmi komplikovaných časoch nebojí konštruovať svoje modely inak ako drvivá väčšina konkurencie. Ozdobou jej modelov je tradične aj šoférska orientácia zameraná na čo najviac emócií z jazdy. V minulosti zaužívané motorizácie, na čele s klasickými benzínovými atmosférami, začali v poslednom období dopĺňať ďalšie zaujímavé alternatívy. Veľkou motorovou novinkou pri vôbec prvom sériovom elektromobile v podobe modelu Mazda MX-30 je príchod plug-in hybridnej verzie R-EV. Pod prednou kapotou sa v tomto prípade znovu objavil legendárny Wankel, ktorého úlohou je výroba elektrickej energie. Plug-in hybridnú technológiu využíva aj nateraz ešte stále najväčšie európske SUV značky Mazda, model CX-60. Okrem výkonnej elektrifikovanej pohonnej sústavy s benzínovým základom je v tomto prípade druhou možnosťou koncepčne ešte odvážnejší a zároveň úplne nový 6-valcový turbodiesel, ktorý sme mali možnosť preveriť pri našom druhom stretnutí s obľúbeným SUV.

Koncepčne atraktívny model Mazda CX-60 s novým 6-valcovým turbodieselom 3,3 e-Skyactiv D 254 AWD, skombinovaným s 8-st. automatickou prevodovkou a v druhej najvyššej výbave Homura, nám na test zapožičal slovenský importér vozidiel značky Mazda.

Rýchle fakty:

Fotogaléria Mazda CX-60 I6

Mazda zaznamenala pri stavbe svojich modelov v období poslednej dekády zásadný koncepčný progres. Japonci si pri svojom portfóliu dnes už trúfajú ponúknuť zaujímavú alternatívu aj voči konkurencii z tzv. prémiového tábora. Dlhodobou európskou SUV stálicou tohto výrobcu bol obľúbený a rozmerovo kompaktný model CX-5. Spolu s rastúcimi ambíciami boli ale logicky potrebné aj ešte viac prestížne alternatívy. S odmyslením si v minulosti len krátkeho nasadenia veľkého modelu CX-9, je od 2022 na starom kontinente vlajkovou loďou značky koncepčne úplne nové „veľké“ SUV s označením CX-60.

Aj dnes stále relatívne nový model je postavený na platforme Skyactiv Multi-Solution Large Product Group. Zaujímavosťou daného technického základu je klasický koncept s prioritným pohonom zadnej nápravy. Ten v našom priestore využívajú takmer výhradne prémiové, resp. prestížne automobilky. Úplnou samozrejmosťou novej techniky je aj nezávislé zavesenie všetkých kolies, či vysoké nároky kladené na celkovú tuhosť karosérie a špičkovú bezpečnosť.

Model CX-60 je nateraz najväčším európsky SUV značky Mazda

Veľmi pestrú paletu asistenčných systémov ešte pred legislatívnym zásahom zo strany EÚ doprevádzalo nasadenie sofistikovaná palubná kamera. Tá okrem monitorovania pozornosti vodiča dokáže zároveň rozpoznať jeho identitu, čomu sa následne automaticky prispôsobí vopred uložené personálne nastavenie optimálnej pozície za volantom. Mazda CX-60 sa aj napriek svojim nemalým rozmerom kombinuje výhradne s 5-miestnym usporiadaním interiéru. Riešením pre väčšie rodiny by mal už v tomto roku predstavovať príchod ešte o niečo väčšieho súrodenca v podobe modelu Mazda CX-80, ktorý už bude disponovať aj 7-miestou konfiguráciou.

Testovaný model Mazda CX-60 púta pozornosť aj inovatívnou paletou dostupných pohonných jednotiek. Výkonovú špičku v tomto smere reprezentuje benzínový plug-in hybrid s atmosférickým 4-valcovým základom 2,5 e-Skyactiv PHEV. Aj s prispením elektrického dopingu je jeho maximálny systémový výkon vyladený až na 327 koní. Štandardom je spolupráca s 8-st. automatickou prevodovkou, ako aj pohon všetkých kolies AWD. O niečo neskôr bola na náš trh uvedená druhá motorová alternatíva. Reč je o úplne novom mild-hybridnom turbodiesli s radovým 6-valcovým usporiadaním a označením 3,3 e-Skyactiv D. Jeho slabšia výkonová verzia D200 (200 koní) je dostupná výhradne s pohonom kolies zadnej nápravy RWD. Viac výkonu ponúka testovaný variant D254 (254 koní), ktorý je už štandardne k dispozícii s pohonom všetkých kolies AWD. Pri oboch naftových variáciách je štandardom nový 8-st. automat.

Ozdobou modelu Mazda CX-60 je bezpochyby aj úplne nový naftový rádový 6-valce 3,3 e-Skyactiv-D

Robustné SUV s atletickými krivkami

Dizajn testovaného veľkého SUV s logami značky Mazda sa podľa očakávania inšpiroval filozofiou Kodo. Koncepcia duše v pohybe predstavuje jeden z hlavných pilierov úspechu hirošimskej automobilky. Japonci si v prípade modelu CX-60 dali okrem elegantno-dynamického nádychu veľmi záležať aj na optickej majestátnosti, ktorá v sumári budí prirodzený rešpekt.

Robustnú prednú časť testovaného exemplára ešte viac zvýrazňuje prakticky kolmá silueta skombinovaná s vysoko posadenou líniou prednej kapoty. Rozmerovo veľkorysú prednú masku s pre značku Mazda typickým tvarovaním ozvláštňuje dynamický výplet v čiernom prevedení. V optike celkových proporcií pôsobia pomerne malým dojmom koncepčne originálne predné svetlomety s výbežkom LED denného svietenia, resp. smeroviek zasahujúcim až do modulu masky. V tomto kontexte považujem za veľmi pozitívne prekvapenie ich reálny svetelný výkon. Plne adekvátny dosvit v diaľkovom móde dopĺňa príjemná šírka svetelného kužeľa. Model CX-60 zároveň disponuje aj dobre fungujúcou sofistikovanou Matrix nadstavbou. Decentný športový nádych predných partií dotvára uhladený predný nárazník s funkčnými postrannými prieduchmi a jemným náznakom splittera v jeho spodnej časti.

Mazda CX-60 pôsobí nielen robustne ale zároveň aj adekvátne dynamicky

Vyššie výbavové verzie ponúkajú opticky luxusnejšie prevedenie s viacerými lakovanými časťami. Pri testovanej konfigurácii lakovanej v zaujímavej a odtieňovo originálnej príplatkovej metalíze Platinum Quartz, sa daný prístup okrem spodnej línie nárazníka premietol aj do lakovaných lemov blatníkov a prahov. Bočná silueta s kratučkým predným previsom a pomerne dlhou líniou kapoty efektne evokuje klasický koncept pohonu s rádovými motorizáciami a prioritným pohonom zadnej nápravy. Na prítomnosť vznetovej motorovej novinky tu zároveň hrdo upozorňuje výstižný štítok na prednom blatníku „Inline 6.“ Štandardnou výsadou výbavy Homura sú automaticky aj efektné 20-palcové disky v dynamicky čiernom prevedení.

Koncepčne jednoduchý no zároveň pútavý dizajn s uhladenými krivkami si model CX-60 osvojil aj pri zadných partiách. Dôraz na líniovú čistotu tu pripomína aj detail v podobe absencie akejkoľvek antény. Prijem signálu je zakomponovaný do modulu zadného okna. Príslušnosť k rodine Mazda tu svojim tvarovaním pripomínajú aj úzke koncové svetlá s efektným LED podpisom. Športové emócie tu s odmyslením si rozmerovo skromnejšieho strešného spojlera najviac evokujú dva páry postranných výfukových koncoviek. Škoda len, že testovaný exemplár využíva „len“ dizajnové atrapy a reálne vyústenie výfukov je ukryté až v priestore pod nárazníkom.

Vo všeobecnosti uhladené línie modelu CX-60 ozvláštňujú mnohé prepracované detaily

Interiér so šoférskou orientáciou

Už v úvode spomenutá hrdá „protiprúdová“ orientácia hirošimskej značky sa pri testovanom veľkom SUV odzrkadlila aj v kabíne. Model CX-60 si obdobne ako väčšina dnešných moderne koncipovaných interiérov zakladá na efektnom minimalizme. Použitá architektúra si ale stále uhájila aj dostatočné množstvo ergonomicky prívetivých ovládacích prvkov. Mazda je zároveň veľmi originálna aj pri moderných digitálnych hračkách. Tie v kontexte kompletného celku so šoférskou orientáciou pred „woow“ efektom reprezentujú prioritne funkčný doplnok.

Vzhľadom na v princípe veľkorysé rozmery musím, ešte pred vstupom na palubu pochváliť funkčné riešenie v podobe dôkladného prekrytia prahov. K v prémii zaužívaným riešeniam mi pri tom istom úkone, na druhej strane k absolútnej spokojnosti chýba funkcia bezkľúčového prístupu dostupná aj pre druhý pár dverí.
Medzi absolútnu špičku spomedzi automobiliek z krajiny vychádzajúceho slnka sa Mazda už nejaký čas radí v disciplíne použitých materiálov. Veľmi vysoké nároky tu znesie aj precízna kvalita dielenského opracovania. Ešte ďaleko väčší efekt noblesy, ako ponúka testovaná konfigurácia Homura s tmavým prevedením kabíny, dokáže jednoznačne sprostredkovať hierarchicky vyššia verzia Takumi so svetlým interiérom a drevenými dekormi.

Palubná doska modelu Mazda CX-60

Už spomenutý dôraz na prepracovanú ergonómiu azda najviac vystihuje niekoľko združených ovládacích modulov. Klasiku, v podobe samostatného a prehľadného ovládania klimatizácie, dopĺňa užívateľsky rýchlo návykový ovládač palubného infotainmentu, umiestnený na stredovej konzole. Tradičné tlačidlá s dôležitými funkciami vrátane deaktivácie funkcie štart/stop, resp. asistenčných systémov si našli svoje miesto vľavo pod volantom.

Moderné trendy pri modeli CX-60 reprezentuje plne digitálny prístrojový panel. Žiadne prepracované variácie vyobrazovacích svetov sa tu ale nekonajú. Veľmi pekná grafika tu prioritne simuluje klasické budíky. Tie alternatívne dopĺňa náhľad práce asistenčných systémov automaticky dostupný pri aktivovanom tempomate. Farebná schéma prostredia sa zároveň decentne mení v závislosti od voľby jazdného režimu. Aj keď použitá logika si bezpochyby nájde množstvo fanúšikov, tak v sumári je predsa len trochu škoda, že Japonci nevyužili grafický potenciál ešte viac. Dostupnú dvojicu layoutov mohlo osviežiť napríklad vyobrazenie mapového podkladu. Všetky dôležité údaje o jazde, vrátane jednoduchých navigačných pokynov vodičovi paralelne sprostredkúva aj kvalitný Head-up displej.

Prístrojový panel modelu Mazda CX-60 ponúka v princípe len dve grafické vyobrazenia

Svojský prístup si Mazda zvolila aj v rámci palubného infotainmentu. Rozmerovo optimálna no nie obrovská obrazovka tu nie je takpovediac úplne po ruke. Aj model CX-60 z hľadiska potencionálneho rozptylu prioritne vsádza na dnes už raritné a zároveň konzervatívnejšie ovládanie prostredníctvom už spomenutého združeného ovládača. K intuitívnosti daného procesu vo výraznej miere napomáha aj minimalistické menu s peknou ale zároveň aj jednoduchou grafikou na čiernom podklade. Svet palubného infotainmentu tak efektne splýva s prioritne šoférskou atmosférou a vodiča zbytočne nerozptyľuje podvedomými impulzmi na manipuláciu so systémom.

Obrazovka napriek tomu disponuje aj dotykovou funkciou. Tá je ale k dispozícii výhradne v prostredí modernej mobilnej konektivity a za predpokladu, že vozidlo stojí. Daná funkcia v prípade modelu CX-60 funguje aj bez priameho káblového prepojenia. Reálny grafický, resp. vyobrazovací potenciál obrazovky je k dispozícii po aktivovaní kvalitného a zároveň ostrého kamerového náhľadu na okolie vozidla. K absolútnej a „prémiovej“ spokojnosti mi tu chýbal len detail v podobe absencie čiernych čiar, ktoré oddeľujú obrazové perspektívy jednotlivých kamier.

Koncepčne a užívateľsky jednoduchý modul infotainmentu zdobí veľmi pekná grafika

Z užívateľskej stránky dávam palec hore aj konceptu dostupných odkladacích priečinkov, ktorý už podľa očakávania zahŕňa aj funkciu indukčného nabíjania smartphonu. Pozíciu momentálnej európskej vlajkovej lode pripomína model CX-60 aj veľkorysými priestorovými pomermi, kde zóny predných pasažierov prirodzene oddeľuje široký stredový tunel. Emočný nádych šoférskeho potenciálu reprezentuje rozmerovo veľmi príjemný multifunkčný 3-ramenný volant.
Dostatočne nadimenzované predné sedačky svojim tvarovaním pripomínajú skôr komfortné obývačkové kreslá. Prioritne pri svižnejšej jazde v zákrutách by som pri nich ale predsa len ocenil o niečo výraznejšie tvarovanie spojené s lepšou fixáciou tela. Z dômyselných detailov musím vyzdvihnúť veľmi dobrý výhľad z vozidla, ktorý uľahčujú pomerne tenké predné stĺpiky skombinované s uchytením spätných zrkadiel.

Mazda CX-60 má prirodzené predpoklady aj pre zastrešenie pozície rodinne orientovaného SUV-čka. V porovnaní s vonkajšími proporciami vozidla možno priestorové pomery v druhom rade označiť ako adekvátne veľkorysé no nie vyslovene rekordné. Z funkčnej stránky chválim druhý pár dverí otvárajúci sa prakticky do pravého uhla. Vstupný otvor je napriek tomu proporčne o niečo „kratší.“ Podpísala sa pod to už v úvode spomínaná klasická koncepcia s kabínou posunutou čo najviac dozadu.

Predné sedačky modelu Mazda CX-60 si vystačia aj bez prakticky akéhokoľvek bočného vedenia

V druhom rade s vyššie ukotvenou lavicou a všeobecne dobrým výhľadom sa veľmi pohodlne a s priestorovou rezervou odvezie aj dvojica urastenejších dospelákov. Vďaka veľkorysej vnútornej šírke tu zároveň nie je úplnou utópiou ani cestovanie v trojici. Potencionálny prostredný pasažier reálne ocení prítomnosť len minimalistického stredového tunela. Z hľadiska cestovného komfortu majú zadní pasažieri k dispozícii možnosť nastavenia sklonu delených zadných operadiel, taktiež samostatné výduchy ventilácie, prítomnosť zdrojových koncoviek ako aj vyhrievanie krajných pozícií.

Rodinné nároky dokáže Mazda CX-60 zastrešiť aj pri symetricky tvarovanom batožinovom priestore. Jeho základná kapacita je pri všetkých variáciách pohonu identická a dosahuje veľkorysých 570 litrov. Luxusný nádych aj v tomto priestore pripomína nielen hodnotné čalúnenie bočných stien ale aj množstvo prepracovaných detailov. Mechanizmus pohodlného sklápania zadných operadiel v pomere 40/20/40 Mazda Karakuri dopĺňa inteligentné uchytenie krycej roletky priamo na piate dvere.

Priestor v druhom rade možno pri modeli Mazda CX-60 označiť ako veľkorysý

K praktickej dokonalosti tu chýba viac fixačných háčikov, resp. iných pomôcok slúžiacich na uchytenie drobných predmetov. Pod úroveň podlahy, ktorý v prípade testovaného exempláru vypĺňali komponenty audia značky Bose, si je možné okrem opravnej sady odložiť aj niekoľko ďalších drobností. Po sklopení zadných operadiel je k dispozícii takmer ideálna rovina s maximálnou prepravnou kapacitou až 1726 litrov. Svoj pôvod v krajine vychádzajúceho slnka pripomína testovaný exemplár pri o niečo nižšej maximálnej výške elektronického otvárania dverí batožinového priestoru.

Verzia Homura dokáže potešiť reálne bohatou výbavou a to aj bez nutnosti dodatočných príplatkov. S odmyslením si už spomenutých optických odlišností sú jej automatickou súčasťou aj prvky ako: kožené čalúnenie, ambientné podsvietenie, elektricky nastaviteľné predné sedačky s vyhrievaním a odvetrávaním, vyhrievané zadné sedadlá, monitorovanie pozornosti vodiča s funkciou jeho rozpoznávania a automatického nastavenia preferovanej pozície alebo Head-up displej. Z prvkov v opcii disponoval testovaný exemplár paketom s rozšírenými asistenčnými systémami, panoramatickou strechou ako aj pekne hrajúcou audio sústavou značky Bose s 12 reproduktormi.

Batožinový priestor ponúka v základe objem až 570 litrov

Precízne jazdné vlastnosti okorenil skvelý motor

Už viackrát spomenutú ambíciu značky Mazda, ktorou je pozícia zmysluplnej alternatívy v tzv. prémiovom segmente, pripomína testovaný exemplár nielen svojou klasickou koncepciou pohonu ale aj motorovou novinkou. Nasadiť úplne nový veľkoobjemový turbodiesel do Európy v časoch keď ostatné automobilky vznetové pohonné jednotky škrtajú takpovediac raz za radom, chcelo bezpochyby veľkú porciu odvahy. Už len za tento počin si Japonci zaslúžia veľký rešpekt.

Na druhej strane treba jedným dychom zdôrazniť, že nový rádový 6-valec z portfólia značky Mazda nemá za úlohu vyslovene provokovať. Jeho konštrukčný koncept je aj vďaka prítomnosti sofistikovaného full-hybridu a racionálnemu výkonu prispôsobený súčasným emisným pravidlám a automobilka si ho v našom priestore trúfa využívať aj výhľadovo, teda v dlhšom časovom horizonte. Zaujímavá motorová novinka pridáva povestné korenie k vo všeobecnosti vydareného konštrukčného základu. Jeho prioritou sú aj napriek veľkému SUV baleniu „šoférske“ jazdné vlastnosti.

Vyladenie podvozka modelu Mazda CX-60 možno vo všeobecnosti označiť ako tuhšie

Dôraz značky Mazda na čo najnižšiu váhu sa v princípe podarilo zachovať aj veľkému SUV s rádovým 6-valcom. Pohotovostná hmotnosť testovanej konfigurácie s pohonom všetkých kolies sa stále drží pod 2-tonovou hranicou, čo je mimochodom o približne 100 kg menej, ako váži výkonnejší Plug-in hybrid. Okrem konštrukcii podvozka s nezávislým zavesením všetkých kolies má citeľný dopad na čo najlepšie jazdné vlastností aj dôraz na čo najoptimálnejšie rozloženie hmoty medzi nápravami.

Model CX-60 reálne nedisponuje žiadnou sofistikovanou pomôckou v podobe adaptívnych tlmičov. Celkové vyladenie „podvozka“ tu aj z tohto dôvodu pôsobí citeľne tuhším dojmom. Veľké SUV s logami značky Mazda dokáže aj v kombinácii s 20-palcovými kolesami napriek tomu akceptovateľne odfiltrovať bežné drobné nedostatky našej cestnej infraštruktúry. O niečo viac opatrnosti je tu na druhej strane na mieste pri prejazdoch cez výraznejšie prepadliny a potencionálne vyššom rýchlostnom tempe. V daných podmienkach už testovaný exemplár nepatrí medzi najkomfortnejších zástupcov vo svojej veľkostnej kategórii.

Aj napriek svojim majestátnym rozmerom si Mazda CX-60 na kvalitnom povrchu rozumie veľmi dobre aj so zákrutami

Šoférska orientácia podvozka sa naplno prejaví na kvalitných cestných povrchoch. V daných podmienkach testované SUV v podobe len minimálnych náklonov karosérie pri svižných prejazdoch cez tiahle zákruty s ostrejším polomerom, takmer až popiera prirodzené fyzikálne zákony. Prehnané športové ambície v danom prostredí najviac limituje až prirodzená nedočkavosť. V prípade testovanej konfigurácie sa pod ňu, okrem už spomenutej váhy, svojou troškou pričinili aj zimné pneumatiky. V realite je ale naftový model CX-60 ďaleko viac zábavnejší ako pôsobí čisto po vizuálnej stránke.

Nefalšované emócie z jazdného zážitku vyšperkovalo ešte viac až nečakané „tuhé“ vyladenie príjemne strmého riadenia dostupné už vo východiskovom nastavení. Identicky tuhá charakteristika je príznačná aj brzdnú sústavu, ktorá si taktiež vyžaduje o niečo väčšie zapojenie svalstva. Na celkový pocit z jazdy má prirodzený vplyv aj zvolený jazdný režim. Japonci ostávajú aj v tejto disciplíne verný jednoduchej klasike. Základné, resp. východiskové nastavenie Normal, dopĺňa citeľne impulzívnejší režim Sport alebo Offroad alternatíva určená pre jazdu mimo spevnených komunikácií.

Jazdný prejav aj v tomto prípade ovplyvňuje voľba jazdného režimu

Na jazdný zážitok má okrem spomenutých nastavení v prípade objemného turbodiesla pomerne výrazný vplyv aj práca s pedálom akcelerátora. Pri skôr komótnejšej intenzite stláčania sa do popredia tlačí racionálny, resp. ekologický aspekt. Naopak, až pri „ostrejšej práci s plynom“ v akomkoľvek prednastavenom režime dá o sebe už naplno vedieť prepĺňaný objem 3,3 litra skombinovaný so 6-valcovým balením. „Svalnatý“ 6-valcový efekt sa tu okamžite odrazí aj vo veľmi príjemnej jazdnej dynamike, vrátane presvedčivej akcelerácie. Pri impulzívnejšom zaobchádzaní dá o sebe tá istá pohonná jednotka vedieť aj zaujímavo sýtym zvukovým prejavom.
Subjektívne považujem autentický zvuk pohonnej jednotky s drsnejšou farbičkou za ďalšiu ozdobu motorovej novinky. Pri bežnej jazde dokáže byť ten istý model CX-60 veľmi kultivovaný. Akustickú pohodu na palube rozhodne nemožno označiť ako sklamanie. Potencionálni konkurenti z tzv. prémie sú ale v tejto disciplíne predovšetkým pri vyšších rýchlostiach a diaľničnom tempe ale predsa len ešte o pomyselný krôčik ďalej.

Nová motorizácia s oficiálnym označením 3,3 e-Skyactiv-D je pri verzii s pohonom všetkých kolies vyladená na výkon 254 koní a až 550 Nm. Konštrukčnou výhodou vyššieho objemu valcov je možnosť efektívneho spaľovania chudobnej zmesi. Vďaka tomu je testovaný turbodiesel pri nízkej záťaži až nečakane úsporný. Moderný mild-hybridný doping v podobe miniatúrneho elektromotora si našiel svoje miesto priamo v prevodovke. Naftová Mazda CX-60 aj preto dokáže veľmi často úsekovo plachtiť s vypnutou pohonnou jednotkou nielen v meste ale pokojne aj pri diaľničnom tempe.

Modernú konštrukciu nového turbodiesla 3,3 e-Skyactiv-D pripomína aj prítomnosť mild hybridu

Konštrukčne nová automatická prevodovka s 8-stupňami pochádza z vlastného vývoja značky. Zaužívaný hydromenič v tomto prípade nahrádza spomínaný elektromotor. Zmeny jednotlivých prevodov ako aj opätovné štarty prebiehajú vo väčšine prípadov prirodzene. Na druhej strane sa práca prevodovky nevyznačuje vylovene „hladkým“ chodom a zmeny jednotlivých prevodov sú ľahko postrehnuteľné a bez prílišného sústredenia sa. V sumári musím pochváliť vyladenie software radenia. Ten funguje vo všetkých situáciách príkladne už v automatickom móde. Vyslovené nutkanie v podobe zásahu prostredníctvom pádiel pod volantom som v tomto prípade nemal ani v situáciách s potrebou pohotového predbiehacieho manévru. Pádla môžu prísť predsa len vhod napríklad pri dlhšie trvajúcom klesaní, kedy prevodovka v základnom nastavení takpovediac nevie „brzdiť motorom.“

Za ozdobu testovaného exempláru možno označiť aj pohon všetkých kolies AWD. K prioritne poháňanej zadnej náprave sa v nevyhnutnej miere už automaticky pripája aj predný pohon. Dominanciu zadného pohonu som si na povrchu s nižšou trakciou z času na čas užil aj prostredníctvom decentného „hodenia zadkom.“
S prihliadnutím na celkový status vozidla musím pochváliť celkové vyladenie pohonu. V terénnom nastavení si model CX-60 veľmi suverénne poradil aj so simulovaným krížením náprav. Reálne spokojný som bol aj s prenosom sily na jednotlivé kolesá pri výjazde na nestabilnom trávnatom podklade. Výraznejšie offroad ambície tu jednoznačne krotí svetlá výška s hodnotou „len“ 17,5 cm.

Naftový 6-valev štandardne spolupracuje s 8-st. automatom bez prítomnosti klasického hydromeniča

Vysoký dôraz na bezpečnosť pripomína európska vlajková loď značky Mazda aj svojím precíznym vyladením asistenčných systémov. Pri dlhých presunoch som si v tomto kontexte veľmi obľúbil prácu adaptívneho tempomatu spolupracujúceho s čítačkou dopravných značiek a dobre vyladenou funkciu monitorovania jazdných pruhov.

Za ďalší benefit kombinácie veľkého SUV a vznetovej 6-valcovej motorizácie možno označiť príjemne nízke nároky na spotrebu paliva. Testovaný kombinovaný priemer sa nakoniec ustálil na hodnote 6,7 l/100 km. Pod o niečo vyšší apetít ako garantuje samotná automobilka sa reálne podpísalo aj pomerne časté využívanie výkonového potenciálu rádového 6-valca. Pri vyslovene racionálnej jazde nie je príliš náročne jazdiť s priemerom v okolo 6-litrovej hranice. Ešte o viac ako liter úspornejšia dokáže byť motorizácia e-Skyactiv D254 pri pohotových presunoch s prevahou okresných komunikácií. Aj diaľničná spotreba sa ustálila na sympatickej hodnote 6,8 l/100 km. Prirodzene najsmädnejší je naftový 6-valec podľa očakávania v meste. Aj tu ale možno nameranú hodnotu 7,5 l/100 označiť ako výborný výsledok.

Terénne ambície modelu CX-60 v sumári najviac limituje svetlá výška 175 mm

A celkový dojem?

Veľké SUV Mazda CX-60 dnes reálne najlepšie odráža smelú ambíciu japonskej automobilky, ktorou je koncepčne zaujímavá alternatíva k etablovaným hráčom v tzv. prémiovom segmente. Atraktívne dizajnové proporcie s emočným nábojom dopĺňa šoférsky a zároveň aj rodinný koncept interiéru. Najviac pozornosti si tu ale právom zaslúži motorová novinka v podobe dnes protiprúdového no zároveň stále zmysluplného 6-valcového turbodiesela 3,3 e-Skyactiv-D.

Autor: Peter Hlačik/Foto: Filip Lehotský

Testovací diár:

Model: Mazda CX-60 3,3 e-Skyactiv D254 AWD Homura
Dĺžka: 4 745 mm
Šírka: 2 134 mm
Výška: 1 686 mm
Rázvor: 2 870 mm
Objem kufra: 570 litrov
Motor: vznetový mild hybrid (diesel)
Pohon: všetkých kolies
Počet valcov: 6
Výkon kW/koní: 184/254
Krútiaci moment Nm: 550
Pohotovostná hmotnosť: 1930-1950 kg
Maximálna rýchlosť km/h: 219
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h: 7,4 s
Prevodovka: automatická
Počet stupňov: 8
Kombinovaná spotreba podľa výrobcu 5,3 l na 100 km
Spotreba podľa palubného počítača počas testu: 6,7/100 km
Pneumatiky: Falken EuroWinter

Verzia/cena
Mazda CX-60 3,3 e-Skyactiv D254 AWD Homura (testovaný model) od 56 140 €
Mazda CX-60 3,3 e-Skyactiv D200 RWD Prime Line od 46 940 €

Exit mobile version