Pre automobilku Mazda je rok 2020 veľmi významný. V Hirošime oslavujú okrúhlu storočnicu od založenia značky. Na ňu odkazujú aj výročné edície dostupné praktický pri všetkých modeloch. Mazda je zároveň v posledných rokoch označovaná ako automobilka, ktorá sa nebojí robiť veci inak ako ostatní. Okrem už notoricky známeho odmietania downsizingu nemožno v tomto smere opomenúť ani revolučné motorizácie Skyactiv-X. Japonci zároveň čoraz hlasnejšie hovoria o ešte mohutnejšom útoku na prémiovú kategóriu a vrátiť by sa mal aj Wankelov motor! Legislatívne tlaky spojené s tlakom na znižovanie emisií nemôže ignorovať ani Mazda. Jedným z darčekov k storočnici je tak aj príchod prvého elektromobilu, ktorým je štýlový crossover Mazda MX-30. Aj napriek „netradičnému“ pohonu novinka filozofiou a jazdnými vlastnosťami dokonale zapadá do rodiny, o čom sme sa chceli presvedčiť na vlastnej koži v rámci redakčného testu.
Nový model Mazda MX-30 s elektrickým pohonom e-Skyactiv a v atraktívnej výbave GT Plus nám na test zapožičala spoločnosť Alteria Motor Žilina.
Rýchle fakty:
- Mazda investovala v posledných rokoch veľa úsilia a prostriedkov do vývoja spaľovacích motorov. Medzi najpozoruhodnejšie počiny patrí v tomto smere technológia Skyactiv-X. Avšak nemať dnes v ponuke model s elektrickým pohonom je tak trochu samovražda. Preto do portfólia automobilky prednedávnom pribudol EV crossover s označením MX-30.
- Mazda v rámci svojho prvého elektrického modelu prichádza s technológiou e-Skyactiv, ktorá bola vyvíjaná spolu s gigantmi, ako je Panasonic či Hitachi. Nový model MX-30 chce aj napriek pohonu na baterky prepojiť športový svet so štýlovými a netradičnými riešeniami.
- Dizajn nového modelu MX-30 vychádza z jazyka Kodo. Oprosti súrodencom je ale elektrická Mazda výraznejšia. Karoséria zaujme pomerne veľkým množstvom prepracovaných a efektných detailov.
- Interiér v princípe kopíruje líniu modelu CX-30. Ozdobou elektrickej novinky sú ale napríklad ekologické materiály. K najväčším vychytávkam sa jednoznačne radia krídlové – freestyle dvere, ktoré mala naposledy kultová Mazda RX-8.
- Aj napriek elektrickému pohonu jazda v novom modeli MX-30 svojím charakterom veľmi pripomína vozidlá s klasickým spaľovacím motorom. Tomuto pocitu pomáha užívateľská jednoduchosť a skvelá ovládateľnosť. Prekvapením je aj vyladenie podvozka a až nečakaný pocit ľahkosti. Filozofiou maximálneho dojazdu sa však novinka hodí predovšetkým do mestskej premávky.
Fotogaléria Mazda MX-30
Aj keď dnes ešte „našťastie“ nepatrí elektrický pohon medzi priority značky Mazda, bolo len otázkou času, kedy kapituluje aj Hirošima a reálne sa dočkáme prvého modelu na baterky s logom tejto automobilky. Elektrifikované automobily v portfóliu sú mimoriadne dôležité predovšetkým v európskom priestore. Ako je známe, EÚ už dlhodobo tlačí na výrazné znižovanie flotilových emisií, čomu v princípe napomáha každý predaný elektromobil.
Model Mazda MX-30 bol v premiére oficiálne predstavený počas minulého roka. Na slovenský trh sa táto novinka dostala ešte len pred pár týždňami. Aj keď tento elektrický crossover začína písať úplne novú epochu v histórii značky, tak zároveň pôsobí mimoriadne zaujímavo aj jeho prepojenie na históriu automobilky.
Sebavedomo pôsobí už aj samotný názov. Kódové označenie MX patrilo vždy ľahkým športovým modelom a o niečo podobné sa v kategórii elektrických vozidiel snaží aj novinka. Číselný prívlastok 30 pre zmenu pripomína obľúbeného SUV súrodenca CX-30. Ani to nie je náhoda. Oba modely majú okrem približne rovnakých rozmerov v princípe identický technický základ.
Nebola by to Mazda, ak by svoj elektrický crossover na baterky nepostavila inak ako väčšina konkurentov. Japonská racionalita a hodnoty výrobcu sa v tomto prípade podpísali pod fakt, že model MX-30 sa s konkurenciou nenaháňa za čo najväčším dojazdom. Mazda naproti tomu z racionálneho, ale aj ekologického hľadiska siahla radšej po menšej batérii s kapacitou „len“ 35,5 kWh. Toto svojské riešenie sa na jednej strane podpísalo pod maximálny dojazd na úrovni cca 200 km, no na druhej strane dokázal výrobca zachovať takmer v plnej miere precízne jazdné vlastnosti, ktoré sú veľkou ozdobou všetkých nových modelov s logom Mazda.
Technológia pohonu dostala v tomto prípade označenie e-Skyactiv a na vývoji batérii spolupracovala Mazda s elektronickým gigantom z krajiny vychádzajúceho slnka – značkou Panasonic. Nový model MX-30 je aktuálne k dispozícii s jedinou výkonovou špecifikáciou elektrického pohonu e-Skyactiv s výkonom 145 koní. Úplnou samozrejmosťou je kombinácia s „automatickou“ jednostupňovou redukčnou prevodovkou. A aj keď je novinka štýlový crossover, tak o jej pohon sa stará výhradne predná náprava. Zaujímavosťou je, že v budúcnosti bude na vybraných trhoch pod kapotou aj klasická benzínová motorizácia.
Efektný dizajn maskuje techniku v útrobách
Nová Mazda MX-30 si podobne ako ostatní členovia rodiny osvojila atraktívny dizajnový jazyk Kodo. Elektrická novinka je ale zároveň vzhľadovo autonómna a originálna. Mnohé dizajnové prvky síce odkazujú na súrodencov, no MX-30 zároveň prichádza aj s neopozeranými a prepracovanými detailmi. Vo finále najviac kvitujem, že elektrický crossover opticky nepôsobí ako ufo a celkovo svojimi proporciami pripomína skôr konvenčné automobily.
Predným partiám dominuje podstatne užšia maska chladiča, ktorá opticky prechádza až do modulu svetlometov. Svetlá sú v tomto prípade vklinené hlboko do siluety prednej masky. Pochváliť treba aj ich veľmi dobre fungujúcu full LED technológiu s adekvátnym svetelným účinkom a funkciou vyrezávania objektov. Lakovaná časť prednej masky pôsobí masívne a robustne. Na svet SUV odkazuje aj výrazne oplastovaný predný nárazník, ktorý ozvláštňujú úzke moduly smeroviek, resp. denného LED svietenia.
Bočná silueta plná efektných línií ponúka klesajúcu líniu v štýle SUV-coupé. Celkovú robustnosť aj v tomto priestore dotvára ochranné oplastovanie karosérie. Zaujímavosťou testovaného modelu sú veľmi pekné disky kolies s priemerom 18 palcov. Tie sa zároveň prekvapivo zriekli akéhokoľvek náznaku aerodynamického dizajnu. Aj keď sa to na prvý pohľad nemusí zdať, tak novinka s logom Mazda dostala dva páry dverí. Tie si ale podrobnejšie priblížime neskôr. Na elektrický pohon v útrobách vozidla upriamuje pozornosť aj decentný nápis situovaný na zadnej línii bočného presklenia. Celkový šmrnc dodáva testovanému exempláru aj dvojité lakovanie karosérie. Tradičný červený odtieň Soul Red Crystal tu dopĺňa šedé lakovanie strechy.
Zadná časť rovnako púta pozornosť klesajúcou líniou strechy s decentným spojlerom. Vizuálne dynamicky a akčne pôsobia aj členité koncové svetlá. Za takéto riešenie by sa nemuselo hanbiť ani vysokovýkonné športové coupé. MX-30 je ale v prvom rade crossover, čo pripomína napríklad aj mohutný zadný nárazník.
Moderný interiér s odkazom na minulosť
Interiér novinky si už na prvý pohľad osvojil koncept typický pre aktuálne modely Mazda. Jednoduché a minimalistické riešenia dopĺňa športová atmosféra, ktorá je pre túto značku príznačná. Japonci ale nezabudli ani na ekologický rozmer. Ten v kabíne pripomínajú niektoré materiály či obkladové plochy.
Autenticky a prívetivo pôsobí napríklad svetlé čalúnenie sedadiel. V sivých výplniach dverí sa pre zmenu uplatnili zrecyklované materiály. Veľmi zaujímavá je aj netradičná stredová konzola s korkovým obkladom. Voľba materiálu nie je v tomto prípade náhodná. Práve korok odkazuje na úplné začiatky značky Mazda, keď sa Japonci venovali aj výrobe tohto materiálu. V sumári je ale interiér zároveň až prekvapivo hodnotný a kvalitný. Vysoký štandard spĺňa podľa očakávania aj prvotriedne dielenské opracovanie.
Ešte pred vstupom na palubu zaujmú pri novinke s logom Mazda dvere. Koncepcia dverí je vo väčšine automobilov jasne daná a pri testoch sa jej aj z tohto dôvodu veľmi nevenujem. Model MX-30 je ale značne autentický. Koncepcia krídlových dverí s názvom freestyle je inšpirovaná športovým modelom RX-8. Predné konvenčné dvere dopĺňa v tomto prípade druhý pár dverí otvárajúcich sa v smere jazdy.
Toto imidžové riešenie v sebe okrem odkazu na minulosť ukrýva aj niekoľko výhod a zároveň aj úskalia. Medzi výhody patrí absencia stredových stĺpikov, čo je zárukou nielen lepšieho prístupu, ale napríklad aj o niečo jednoduchšej inštalácie detských sedačiek. Medzí nevýhody sa radí fakt, že druhý pár dverí je možné otvoriť, len ak sú už otvorené predné dvere. Rovnako nemožno opomenúť ani viac životného priestoru, ktorý si toto riešenie vyžaduje. Na to treba myslieť napríklad pri parkovaní v príliš úzkych parkovacích boxoch. Vo finále sú ale tzv. freestyle dvere jednoznačne jedným z hlavných symbolov nového modelu Mazda MX-30.
Moderná Koncepcia palubnej dosky s miminom ovládacích prvkov kopíruje súrodenecký model CX-30. Prístrojový panel prekvapujúco aj v prípade elektromobilu kombinuje klasické analógové budíky s centrálnym grafickým displejom. Ide o obdobné riešenie, aké využívajú aj ostatné modely Mazda. Grafický ukazovateľ rýchlosti si je možné nastaviť v niekoľkých štýloch vrátane vyobrazenia asistenčných systémov. Analógová náhrada otáčkomeru monitoruje využívanie výkonu elektromotora, resp. intenzitu rekuperácie. Na pravej strane je okrem vyobrazenia stavu nabitia batérie k dispozícii aj „ručičkový“ údaj o jej momentálnej teplote!
Infotainment s modernou, do priestoru vystúpenou obrazovkou znova kopíruje ostatné modely značky. V dobrom slova zmysle, v jednoduchom grafickom rozhraní, ktoré vodiča zbytočne nerozptyľuje, je okrem klasickým položiek, vrátane navigácie, k dispozícii aj monitorovanie elektrických údajov o jazde. Úplnou samozrejmosťou je dostupnosť mobilnej konektivity. Nová generácia multimediálneho systému značky Mazda sa už ovláda výhradne intuitívnym multifunkčným ovládačom HMI na stredovom tuneli. Z hľadiska možnej úrovne rozptyľovania to považujem za lepšie riešenie, ako je dotykové ovládanie.
Do digitálnej éry sa pri modeli MX-30 premiérovo posunul modul klimatizácie. Z funkčnej stránky chválim grafickú jednoduchosť. Palec hore si zaslúži aj fakt, že displej slúži len na ovládanie klimatizácie. Konzervatívnejšie orientovaní užívatelia zároveň ocenia prítomnosť postranných fyzických tlačidiel duplicitne určených na reguláciu teploty či intenzity ventilátora.
V ukrytom voľnom priestore pod stredovým tunelom sa okrem odkladacieho priestoru nachádzajú aj vstupné konektory. V rámci dostupnosti a koncepcie odkladacích priečinkov sa imidžovo ladenej novinke s logom Mazda nedá nič zásadné vyčítať. Príjemným prekvapením je aj tradične športovo orientovaný posed. Pozícia za volantom crossoveru MX-30 pripomína viac klasické hatchbacky ako vozidlá kategórie SUV. Dostatočne nadimenzované predná sedadlá sú nielenže pohodlné, ale dostali aj adekvátne bočné vedenie. Dokonalú šoférsku atmosféru dotvára multifunkčný volant optimálneho tvaru a priemeru.
Priestor v druhom rade nepôsobí na prvý pohľad príliš vábne. Vo významnej miere sa pod to podpísal aj citeľne kratší druhý pár imidžových dverí. Na prístup do druhého radu s mierne klaustrofobickým pocitom si treba nejaký čas zvykať. Reálne je v druhom rade citeľne viac životného priestoru, ako sa na prvý pohľad zdá. Relatívne pohodlne sa tu okrem detí odvezie aj dvojica štandardne urastených dospelých. Dlháni s výškou nad 180 cm tu už ale môžu byť limitovaní s priestorom pre hlavu aj kolená. V rámci funkčných riešení treba v tomto priestore vyzdvihnúť dvojicu ovládačov situovaných na zadnej strane operadla vodiča. Prostredníctvom nich si vie zadný pasažier pri vystupovaní upraviť pozíciu predného sedadla.
Vzhľadom na prítomnosť batérií na palube možno za plne dostatočný považovať aj batožinový priestor. V základnom usporiadaní disponuje objemom na úrovni 341 litrov. Ak si zákazník v rámci výbavy odpustí inak skvelé audio Bose, tak je k dispozícii ešte o niečo väčší objem s hodnotou 366 litrov. Pod podlahou sú prítomné užitočné priečinky na odloženie drobností. Po sklopení delených zadných sedadiel vzniká optimálna rovina s maximálnym objemom na úrovni 1146, resp. 1171 litrov.
Elektrická novinka s logom Mazda ponúka aj vzhľadom na svoju cenovku už v základe veľmi bohatú výbavu. Sem sa okrem bežných vecí radia napríklad jazdné asistenčné systémy, adaptívny tempomat, automatické prepínanie diaľkových svetiel. Testovaná akčná úvodná výbava GT Plus k tomu ďalej pridáva aj prvky ako adaptívna funkcia LED svetlometov, vyhrievanie predných sedadiel, elektrické ovládanie vodičovho sedadla, bezkľúčový prístup a štartovanie či vyhrievaný volant. V rámci príplatkového paketu Premium disponovalo testované vozidlo aj prvkami ako Head-up displej, 360-stupňový pohľad na okolie vozidla alebo audio systémom Bose.
Mazda ako každá iná
Výstižný medzititulok v skratke približuje identitu nového modelu MX-30. Japonci si zaumienili postaviť elektromobil, ktorý by svojimi jazdnými vlastnosťami veľmi pripomínal ostatné modely značky. A Mazda to dokázala! Testovaný crossover aj preto rozhodne nie je len „presúvadlo“ z bodu A do bodu B. Naopak, svojho vodiča sa úspešne snaží vtiahnuť čo najviac do deja.
Hodnotenie jazdných vlastností začnem tradične pri podvozku. Ten je dostatočne komfortný, ale zároveň aj prekvapivo zábavný! Okrem odstrojenej schopnosti filtrovania bežných nerovností našich ciest sa optimálne rozloženie hmotnosti medzi nápravami podpísalo pod načakané športové nadanie. Napriek vyššej stavbe karosérie sa novinka pri dynamickej jazde a v zákrutách nakláňa len minimálne. Vďaka batériám umiestnených v podlahe sa pod to logicky podpísalo aj nízke ťažisko.
Skvelej agilite a precíznej ovládateľnosti sekunduje strmé naladenie riadenia. Na pomery elektromobilov má model MX-30 zároveň relatívne nízku hmotnosť – 1645 kg. Tento faktor má v kombinácii so schopným podvozkom za následok, že prirodzená nedotáčavosť sa dostavuje oveľa neskôr, ako ju vodič podvedome očakáva. Novinka ostáva aj napriek „len“ prednému pohonu v hraničných situáciách veľmi dlho neutrálnou. Aj keď ide v princípe o crossover, tak elektrická Mazda si s terénom príliš nerozumie. Svetlá výška na úrovni 130 mm je jasným dôkazom toho, že tento model bol prioritne skonštruovaný na asfaltové komunikácie.
Od elektromobilu sa automatický očakáva vysoký jazdný komfort spojený s precíznym odhlučnením interiéru. Aj v tejto disciplíne je elektrická Mazda sama sebou. Výrobca vybavil model MX-30 automatickým generátorom zvuku v kabíne. Ten nie je príliš výrazný, ale zároveň ho nemožno ani prehliadnuť. Aj napriek tomu, že ide o syntetický zvuk podvedome pripomínajúci bežný automobil, jeho prítomnosť mi z nejakého dôvodu vôbec neprekážala. Toto riešenie považujem za podstatnú časť mozaiky celkových emócií z jazdy. Na druhej strane si viem predstaviť, že inej vzorke vodičov môže umelý zvuk prekážať. O to viac prekvapuje, že jeho reprodukciu v nastaveniach nemožno vypnúť.
Prirodzené správanie simulujúce klasický automobil pripomína aj pohonné ústrojenstvo. Motorizácia e-Skyactiv s výkonom 145 koní je racionálna voľba. Na prvý pohľad nenápadný výkon pre prioritne mestský elektromobil s rezervou postačuje. Jednou z hlavných výhod automobilov na baterky je okamžitá dostupnosť krútiaceho momentu. Mazda ale v tejto disciplíne nepatrí medzi elektromobily, ktoré by svojej posádke pri nešetrnom zrýchlení „lámali väzy“. Aj v tomto prípade zvíťazila striktná racionalita. I keď je maximálny krútiaci moment 265 Nm, s rezervou zaručuje pocitovo veľmi dobrú jazdnú dynamiku, tak zrýchlenie modelu MX-30 možno vo finále považovať za veľmi kontinuálne a prirodzené. Racionalite a ekologickému faktoru zodpovedá aj maximálna rýchlosť. Tá prekvapivo vrcholí už na hodnote 140 km/h.
Príjemným prekvapením je, že kompaktné batérie s vlastným termo manažmentom a kapacitou 35,5 kWh vážia len 310 kg. Na druhej strane platí dobre známe niečo za niečo. Špičkové jazdné vlastnosti a ekologicky nastavené výkonové parametre si vyžiadali svoju daň v rámci maximálneho dojazdu. Ten podľa výrobcu dosahuje rovných 200 km. V dnešnom ponímaní elektrických vozidiel ide o priemernú hodnotu. Na druhej strane si treba uvedomiť, že MX-30 je automobil skonštruovaný prevažne do mesta a nie na dlhé diaľničné presuny.
Pri používaní len v meste a racionálnom využívaní rekuperácie, ktorú si prostredníctvom nenápadných pádiel pod volantom možno nastaviť až v piatich úrovniach, sa akčný rádius 200 km bez problémov predĺži pokojne aj o desiatky kilometrov. Maximálny dojazd v rámci palubného počítača je nastavený skôr defenzívne a zostávajúce kilometre prepočítava podľa aktuálne preferovaného jazdného štýlu. Faktor dojazdu však dokáže v závislosti od poveternostných podmienok zredukovať využívanie klimatizácie, resp. vykurovania.
Mazda MX-30 sa z môjho pohľadu ale nestratí ani mimo mesta. Dokonale jej vyhovuje aj pozícia automobilu určeného na dochádzanie do práce. To iste platí aj pri jazde po diaľnici. Vodič tu ale musí o niečo viac plánovať a pri dlhom presune sa spoľahnúť na infraštruktúru verejných dobíjacích staníc. Výrobca uvádza priemernú spotrebu elektriny na úrovni 19 kWh na každých 100 km. Pri pohodovej jazde a s ľahkou nohou sa dá tento priemer výrazne podliezť. To v mojom prípade znamenalo spotrebu približne 16 kWh/100 km. Naopak, pri dynamickej jazde alebo jazde po diaľnici stúpne priemerná spotreba na hodnotu cca 23 kWh. Celkový kombinovaný priemer sa na konci testu ustálil na sympatickej hodnote 18,3 kWh/100 km.
Možnosti nabíjania batérie sú identické ako pri iných moderných elektromobiloch. V princípe je možné využívať infraštruktúru rýchlonabíjacích staníc. Tu ale Mazda dokáže využiť skromnejší maximálny výkon 50 kW. Opačný extrém predstavuje v čase núdze nabíjanie z klasickej 230 V siete. Pri cca pätinovom zostatku elektrickej energie sa mi v tomto prípade ako čas do plného nabitia zobrazila hodnota 16 hodín. Najlepšou voľbou čerpania elektrickej energie tak jednoznačne ostáva využívanie originálneho wallboxu, kde je možné novinku „dotankovať“ už za 4 hodiny. Prítomnosť vlastného zázemia s elektrickým pripojením je pri elektrickom automobile vo všeobecnosti prakticky nevyhnutnosť. Domáce nabíjanie dáva okrem toho veľký zmysel aj z hľadiska nákladov na kilometer, kde má elektromobil pred konvenčnými automobilmi jasne navrch.
A náš celkový dojem?
Elektrický debut značky Mazda sa jednoznačne podaril. Model MX-30 je ale zároveň svojský a autentický. Japonci v tomto prípade pred rekordným dojazdom uprednostnili tradičné hodnoty značky Mazda, na čele so špičkovými jazdnými vlastnosťami a celkovou užívateľskou prívetivosťou. Tento recept má vo finále veľkú šancu osloviť, resp. objaviť aj úplne novú skupinu elektro pôžitkárov.
Autor: Peter Hlačik/Foto: Filip Lehotský
Testovací diár:
Model: Mazda MX-30 e-Skyactiv GT Plus
Dĺžka: 4395 mm
Šírka: 2035 mm
Výška: 1555 mm
Rázvor: 2655 mm
Objem kufra: 341 litrov
Motor: elektrický
Pohon: predný
Výkon kW/koní: 107/145
Krútiaci moment Nm: 265
Pohotovostná hmotnosť: 1645 kg
Maximálna rýchlosť km/h: 140
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h: 9,7 s
Prevodovka: automatická
Počet stupňov: jednostupňová redukčná
Dojazd podľa výrobcu: 200 km
Kombinovaná spotreba podľa výrobcu: 19 kWh na 100 km
Spotreba podľa palubného počítača počas testu: 18,3/100 km
Pneumatiky: Nokian WR SUV
Verzia/cena
Mazda MX-30 e-Skyactiv GT Plus (testovaný model): od 34 790 €
Mazda MX-30 e-Skyactiv GT: od 33 990 €